Taas tässä laskeskelen, miten saan veromätkyt (onneksi vain kymppejä) maksetuksi ja itselleni tarvittavat lääkket, jotta pysyisin töissä.
Sitkeesti olen maksellut ja elellyt lapsen kanssa euron lihapullilla vuoden. Vielä olisi vuosi jäljellä,
Todellakin, kun taas syötin laskuriin meidän menot ja tulot, niin pyhällä hengellähän me eletään. Ihmekkös on niin hankalaa. Maksuvara näyttää edelleen 720e/kk ja minä yksinhuoltajana maksan 981e/kk. Tämä oli ota tai jätä tarjous. Jokin rangaistus vissiin. On ainakin stressi vähentynyt ja voi käyttää energian siihen, ettei vaan sairastuta lisää ja että ehtii viikonloppuisin ensiksi keräämään pullopantit ojista. Hyvää joulua. Meillä ei ole varaa lahjoihin, mutta lupasin lapselle kaapia jostain tarvikkeet itsetehtyyn toffeeseen. Meillä ollaan sairaslomalla eka kouluviikko, koska lapsi ei halua kuulla, mitä muut ovat saaneet joululahjaksi. Ymmärrän hyvin. Tosin sitten joutuu menemään mummolle syömään, koska lounasruokaan ei ole varattu rahaa, kun ilmainen kouluruoka jää syömättä.
Takuu-säätiön kuukausierä
17
105
Vastaukset
- vuodenpäästävelaton
Olisiko ulosotto ollut sitten järkevämpi vaihtoehto? En tiedä ehditkö enään mitään selvittämään/järjestämään, mutta seurakunta ja useammatkin järjestöt kyllä antavat pientä apua vähävaraisille perheille. Suunnitelmallisuus voisi sinunkin tilanteessa auttaa, ehkä olisi jo loka-marraskuussa voinut aloittaa vaikka lapsen joulun suunnittelun.
- sundry
Et sitten ole laskettanut velkaneuvojalla uutta kuukausierää?? Kesken velkajärjestelyn muuttunut elämäntilanne kyllä huomioidaan, varsinkin jos se prosentuaalisesti on noinkin merkittävä.
- lainarangaistus
Velkaneuvojan laskelmat eivät päde Takuu-säätiössä. Heillä on omat laskurit. Sen lisäksi myös minun sopimuksessa oli tuo oikea kuukausi erä, mutta lisäehtokohdassa oli kovennettu kuukausierä ilman perusteluja. Eli maksuvaralaskelmaa voi Takuu-Säätiössä nostaa jollain perusteella.
Meillä ei ole voinut joulua aloittaa aiemmin, koska olemme kummatkin joutuneet sairaalaan tämän syksyn aikan kahdesti ja sairaalalaskua on tullut 500e, joten kaikki suunnitelmallisuus on mennyt sairaalalaskujen maksamiseen. Sille on siis syy, ettei ole voinut säästää ja sunnitella. Ei tähän maksuohjelmaan edes pääse, ellei osaa laskea rahojaan sentin päälle. Maksuvaralaskelmat vaan eivät ota huomioon mitään korotuksia tai sairastumisia matkan varrella.
Tiukkaa tekee.- 1215
Oletko kysynyt pankista lyhennysvapaata? Takuu-säätiön takaamaan lainaan saa muutaman kuukauden vuodessa lyhennysvapaata ihan pankin kanssa sopimalla, ilman velkaneuvojaa tai Takuu-säätiön kanssa juttelua:
http://www.takuu-saatio.fi/palvelumme/takuu-saation-takaus/takauksen-kulku/lainan-takaisinmaksuvaikeudet/lyhennysvapaa - mm2204
Kysyitkö sosiaalitoimistosta tukea sairaalamaksuihin ?
- 510
Sossu ei välttämättä auta, vaan saattaa vaatia että jättää lyhennykset vaan maksamatta. Ei ne velkojen vapaaehtoista maksamista hyväksy, sossun tiskille on asiaa vain jos vouti pidättää suoraan palkasta.
- lainarangaistus
Sopimukseen siis oli kirjattu selvästi, että meidän maksuvara on 720e/kk. Kohdassa "Lisäehdot: lainaa lyhennetään 981e/kk tasaerissä". Ei perusteluja. Pankissa kysyivät, että millä meinasin elää.
Sopimuksen näin vasta pankissa, kun se tuli sinne allekirjoitettavaksi, joten ei siinä enää voinut alkaa miettimään, että jos sittenkin yritän jotain muuta. Takuu-säätiö myös määräsi lainakorot eli en päässyt niistä neuvottelemaan itse, niin kuin tavallisessa lainassa. - lainarangaistus
Takuu-säätiön takaus ei siis ole samanlainen juttu, kuin velkajärjestely, jossa voi jopa saada velkojaan anteeksi. Tässä maksetaan kaikki sentilleen takaisin.
- Liisukka2015
Kysy sitä vapaata kuukautta lyhennykseen. Hyödynnä esim. FB:n Jouluapua -ryhmä ym. Varmasti saat lapsellesi Joulun järjestettyä, kyllä apua saa kun osaa hakea.
- 9-6
Takuu-säätiölläkin on muutoksenhakumahdollisuus:
http://www.takuu-saatio.fi/palvelumme/takuu-saation-takaus/takauksen-kulku/lainan-takaisinmaksuvaikeudet/muutoksen-hakeminen - Sait_rahat_viime_vuonna
Verot maksetaan tietysti niillä rahoilla, jotka sait viime vuonna ylimääräisenä, kun sinulta pidätettiin liian vähän. Niitä ei pitäisi käyttää muuhun, jos elämä on noin tiukalla.
Aloittaja, kerroppa nykyiset tulosi? Onko tapahtunut dramaattisia muutoksia takauksen saannin jälkeen? Omalla kohdalla säätiöstä kerrottiin että jos tulee ongelmia, mitä tahansa, niin HETI yhteys säätiöön. Kuukausieriin voi tehdä muutoksia ja maksuvapaitakin myönnetään. Näissä pankki ja säätiö tekevät yhteistyötä.
On totta että UO olisi ollut helpompi vaihtoehto, olisi jäänyt enemmän käteen rahaa.
Itse halusin mahdollisimman nopeasti eroon veloista pienin mahdollisin kustannuksin. Joten T-S oli ainoa vaihtoehto. Enkä kyllä kadu hetkeäkään vaikka peruspalkan tullessa käteen jää muutama satku/kk. Onneksi saan myös palkanlisiä.- lainarangaistus
Olenko siis jotekin ainoa takauksen saanut, jolla on lisäehto kohdassa kuukausierään kovennus, jota ei ole mitenkään perusteltu tai selitetty?
Minulla ei ole tapahtunut mitään dramaattista muuta kuin kaksi uutta diagnoosia eli sairautta, jotka kummatkin syö työkykyä. Toiseen sain jo 100% korvattavat lääkkeet ja toinen on edelleen jatkotutkimuksien alla. Lääkkeitä vetelen loppuelämän.
Kuukaudessa jää vuokran ja tuon velan jälkeen 498e/kk kahdelle ihmiselle. Olen laskenut minimiruokalaskuun 300e/kk eli noin 10e/pv ja se sisältää myös työpaikkaruokailun eli eväät. Lopusta noin 200e menee vakuutukset, vaatteet, lääkkeet, sairaala- ja poliklinikkamaksut (voi luoja, jos ne vielä nousee ensi vuonna) ja netti. Yleensä ns. ylimääräistä jää 30e/kk, jonka sitten katson laitettavaksi kaikkein akuutimpaan kohteeseen. Mitään ei voi säästää. Yksi päivystyspolikäynti 32e tietää mulle nälkäisiä työpäiviä, koska lasku maksetaan mun eväsrahoista (noin 10 työpäivää)
Ja siis miksi laskettaisin mitään uudestaan? Mulle oli selvästi sopimukseen laitettu niin tiukka erä, että en tiedä, mikä sen saisi muuttumaan... Samat tiedothan siellä oli silloin, kuin nytkin.
Eli siis taidan olla ainoa, jolle on joku virkailija halunnut vähän näpäyttää ja esittänyt puoltoa järkyttävällä kk erällä?- ryhdytoimeen
No ota nyt yhteyttä sinne pankkiin ja tarvittaessa Takuu Säätiöön ja pyydä vapaakuukausi esim. sairaalalaskuihin vedoten. Oletko hyödyntänyt sairaalan sosiaalityöntekijän palveluja ? Hän todennäköisesti tietäisi oletteko oikutettuja joihinkin tukiin, lisäksi voi tietää muista avustuskanavista. Soita poliklinikalle ja pyydä sostyöntekijän konsultaatiota. Keskussairaalassa työskentelevänä olen ainakin omien potilaitteni kohdalla hyödyntänyt sostyöntekijän palveluja.
- sundry
Sairaalakierre ei ole ollut Takuu-Säätiön tiedossa silloin, kun maksusuunnitelmaa on laadittu. En näe täältä nettifoorumin kautta syitä alkuperäiseen, kireään maksuohjelmaasi, mutta valistunut arvaukseni on, että sitä velkaa on reippaanlaisesti maksettavana. Säätiön sivustolla kerrotaan yksiselitteisesti, että sinne yhteys HETI, jos tulee maksuvaikeuksia. Vaikeudet ratkotaan joustavasti, jos niitä eteen tulee. Se, että koet että yksi virkailija on joskus vuosi sitten tehnyt jonkun ikävän näpäytyksen sinua kohtaan, etkä nyt enää ikinä koskaan saa oikeutettua kohtelua mistään missään asiassa, kertoo lähinnä sinusta itsestäsi.
- lainarangaistus
Ainoa ilonpilkahdus on, että jos jaksan terveyden puolesta vielä vuoden tässä kitkutella, niin sitten me ollaankin rikkaita, kun palkasta jää ihan tuhottomasti yli. Joka päivä voi vaikka 50e tuhlata ruokaan. Voi sitä ilon ja onnen läskiä.
Kuulemma suomalaiselta kuluu jouluun 500e. No ei vielä nyt, eikä ensi jouluna, mutta sitten me taidetaan olla jossain kaukana.- ainatiukalla
Mitenkä lapsen isä? Maksaako hän elatusta lainkaan? Luultavasti on laskettu että sieltä tulisi n 200 eur/kk. Jos isä ei maksa olet oikeutettu kunnan elatusavustukseen. ja olethan hakenut yh lisää lapsilisään.
Tällainen tappomaksuohjelma on kyllä ihmeellinen, ehkä ne haluavat katsoa onko imisillä todella sisua hoitaa lainaa ja opettaa ettei koskaan enää hömppälainaa. Mutta jos et saa maksuvapaata otappa yhteyttä vaikka seurakunnan diakoniin (ei tarvitse kuulua seurakuntaan).. Sieltä voitte kyllä saada ainakin ruoka-apua. Minäkin olen yh yksi lapsi kissat ja välillä kaikki rahat menee velkoihin.Kyllä kympilä saa aika hyvin ruokaa. Unohda einekset, nuo eiron lihapullat ovat kauheita. Satsaa enemmän kauden juureksiin ja vaihda liha papuihin, linsseihin ja soijarouheeseen. Leivo itse Ja katso onko teidän alueella jokin avustusruoan jakelupiste. Ne tosiaan ovat usein aamupäivällä jolloin työssäkäyvät ei pääse. Mutta EU avustuskasseja saa iltaisinkin.
Kaikesta huolimatta toivottavasti vietätte mukavan joulun.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomi julkaisi varautumisoppaan
Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j2292075Kuhmo tekisi perässä
Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä101788Miehille kysymys
Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse601346Onko telepatia totta
Epäilen että minulla ja eräällä henkilöllä on vahva telepatia yhteys. Jos ajattelen jotain hän julkaisee aiheesta jotaki801185Missä Kaisa Lepola, siellä filunki ja sekasotku
Näin se taas nähtiin, ajolähtöjen taakse on joka kerta jääneet savuavat rauniot, oli työpaikka mikä tahansa.171028Nainen, olen niin pettynyt
Ehkä se tästä vielä paremmaksi muuttuu. Yritän itseäni parantaa ja antaa itse itselleni terapiaa, mutta eihän se mitään89974TTK:sta tippunut Arja Koriseva teki erityisen teon kyynelsilmin: "Mä olen ihan järjettömän..."
Kiitos tuhannesti Tanssii Tähtien Kanssa -tansseistanne, Arja Koriseva ja Valtteri Palin! Lue lisää: https://www.suomi15960- 46945
- 70822
Haluaisin jo
Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos42814