Ilman teismiä. Kaikki ateismissa tuntuu pyörivän teismin ympärillä.
Vaikuttaa siltä ettei ateismia ole olemassa
30
90
Vastaukset
- pikkainenkappeli
Tätä palstaa lukiessa näyttää asia olevan aivan toisinpäin :D ... teistien elämä näyttää pyörivän ateistien ympärillä :D
- tulipamieleen
En ole aikoihin käynyt tällä palstalla, mutta tuolla toisaalla kristinuskon palstoilla kyllä olen nähnyt paljon ateisteja. Täälläkö on paljon uskovia kirjoittamassa edelleen?
- pikkainenkappeli
Sama meno kuin ennenkin eli pari uskovaa trollia vuosien takaa, höystettynä antivapari sörsselillä. Huvittavaa perussettiä.
- tulipamieleen
pikkainenkappeli kirjoitti:
Sama meno kuin ennenkin eli pari uskovaa trollia vuosien takaa, höystettynä antivapari sörsselillä. Huvittavaa perussettiä.
Jassoota. Jospa he eivät osaa perustella aloituksen asiaa? Ja sitten vaan jankutetaan hedelmättömästi asiasta?
- toivotaan.parasta
Uskovaiset eivät viihdy olemattoman palvonnan parissa ja etsivät siksi kuumeisesti pääsyä ateistiseen vapauteen. Se on hyvin ymmärrettävää. No etsivä löytää.
- ateistit.ihan.hirveitä
Ja ateismi-palstan löytäessään järkyttyy!
- tulipamieleen
Minun mielestä ateismi ei vapauta. Kristinusko vapauttaa. Onhan Jeesuksen nimikin "vapauttaja, vapahtaja". Koin itse ateismin aikamoisena tyhjyytenä.
- eipätulemieleen
tulipamieleen kirjoitti:
Minun mielestä ateismi ei vapauta. Kristinusko vapauttaa. Onhan Jeesuksen nimikin "vapauttaja, vapahtaja". Koin itse ateismin aikamoisena tyhjyytenä.
Kristinusko näyttää vapauttavan aika tehokkaasti kaikesta järjestä. Koen kaikki kristittyjen viestit täydellisenä tyhjyytenä, joka ilmeisesti kuvastaa juuri sitä mitä uskovilla on päässään. Ja uskovien hengentuotteet ovatkin ihan oma lukunsa:
"Homous on Jumalalle kauhistus ja maailma on 6000 vuotta vanha."
Jepjep.
Listaan tähän kaikki näkemäni järkevät avaukset uskovilta kristityiltä: - älliä.tai.ei
eipätulemieleen kirjoitti:
Kristinusko näyttää vapauttavan aika tehokkaasti kaikesta järjestä. Koen kaikki kristittyjen viestit täydellisenä tyhjyytenä, joka ilmeisesti kuvastaa juuri sitä mitä uskovilla on päässään. Ja uskovien hengentuotteet ovatkin ihan oma lukunsa:
Jepjep.
Listaan tähän kaikki näkemäni järkevät avaukset uskovilta kristityiltä:Täällä on pari kristittyä, jotka tekevät tuollaisia aloituksia, ja ehkä parikymmentä muuta, jotka eivät sellaisia kirjoittele.
Yksittäistapaukset ovat oma lukunsa. Ne eivät ole "kaikki".
Ellet ymmärrä ainuttakaan kristityn viestiä, ehkä se olet sinä joka on vapautunut järjestään. - tulipamieleen
eipätulemieleen kirjoitti:
Jepjep.
Listaan tähän kaikki näkemäni järkevät avaukset uskovilta kristityiltä:Tosiasia on minulle kuitenkin se, että koen ateismin hyvin tyhjänä aatteena, josta ei oikein saa mitään irti. Ja siksi aloitus. Ilman teismiä ja varsinkaan kristinuskoa tuskin ateismia tarvittaisiinkaan.
Niinhän se on. Edes termille 'ateismi' ei olisi mitään käyttöä, ellei jumaluskoja olisi. Samoin termi 'tupakoimattomuus' olisi merkityksetön, ellei kukaan tupakoisi.
Eikä ateismista itsessään olisi mitään jappastavaa. Vain sen suhde teismiin ja erilaisiin teistisiin ilmiöihin on kiinnostavaa.- heh-heh-heh-
"Eikä ateismista itsessään olisi mitään jappastavaa"
Entäs vatuloitavaa? "Jappaseminen" taisi olla Sipilän termejä niin kuin vatulointikin:) - juupati
Vatulointia kokonaan
- Lääilahii
Niinpä niin. Ateismi loppuu sinä päivänä kuin teismikin.
Ei se sinä päivänä lopu. Mutta se jää ainoaksi jäljelle eikä sen määrittelyllä ole enää merkitystä.
- tuo.hetki
Sinä päivänä hc-ateistit alkavat kiireen vilkkaa keksiä uusia jumalia, ettei heidän elämästään tulisi sisällyksetöntä ja rahoituksetonta.
- yiguigiugh
tuo.hetki kirjoitti:
Sinä päivänä hc-ateistit alkavat kiireen vilkkaa keksiä uusia jumalia, ettei heidän elämästään tulisi sisällyksetöntä ja rahoituksetonta.
Ei minun ateistisuutta kukaan rahallisesti tue :D
- tulipamieleen
Eikä minun teismiä.
- Humanistisesti
Teismin hävitessä voidaan elää tiedepohjaisen maailmankuvan ja ihmiskäsityksen sekä humanistisen etiikan kanssa.
- Lähimmäisenrakkautta
Teismi ei voi hävitä, koska Jumala on ikuinen, ja aina on ihmisiä jotka tietävät/muistavat sen sydämessään. Tiede ja humanistinen etiikka ovat peräisin Jumalalta. Ne eivät ole täydellisiä, koska me ihmiset emme ole täydellisiä. Niitäkin voidaan parantaa.
- Lähimmäisenrakkautta
Ho ho ho!
Joulu on kohta jo ovella, mutta vielä ehdit tilata suosituimpia lahjoja, ilman Jumalsatuja! Lähimmäisenrakkautta kirjoitti:
Teismi ei voi hävitä, koska Jumala on ikuinen, ja aina on ihmisiä jotka tietävät/muistavat sen sydämessään. Tiede ja humanistinen etiikka ovat peräisin Jumalalta. Ne eivät ole täydellisiä, koska me ihmiset emme ole täydellisiä. Niitäkin voidaan parantaa.
"Tiede ja humanistinen etiikka ovat peräisin Jumalalta. "
Jos ovat, niin miksi hän ei voinut antaa niitä ihmiskunnalle vaikka parituhatta vuotta sitten. Hänen kirkkonsa jarrutti vuosisatoja sekä tieteen että humanismin kehitystä.agnoskepo kirjoitti:
"Tiede ja humanistinen etiikka ovat peräisin Jumalalta. "
Jos ovat, niin miksi hän ei voinut antaa niitä ihmiskunnalle vaikka parituhatta vuotta sitten. Hänen kirkkonsa jarrutti vuosisatoja sekä tieteen että humanismin kehitystä.Varmaankin siksi että tutkimattomat ovat Herran tiet. Mark5 varmaan vastaa yksityiskohtaisemmin.
- bifurkaatio
"Filosofi Julian Baggini on kuvaillut ateismin luonnetta seuraavasti. Tavallisesti henkilöistä, jotka eivät usko jonkin mielikuvitusolennon olemassaoloon, ei käytetä mitään eritystä nimitystä. Oletetaan, että niiden ihmisten määrä, jotka uskovat tiettyyn taruolentoon, alkaa kasvaa. Pian heitä aletaan kutsua erityisellä nimellä, kuten teisteiksi eli jumalaan uskoviksi. Kun teistejä alkaa olla paljon, teistejä aletaan pitää normaaleina, vaikka jumalan olemassaolosta ei ole mitään näyttöä.
Niitä, jotka eivät ole teistejä, aletaan kutsua ei-teisteiksi eli ateisteiksi. Tavallisella ihmisellä on erilaisia todellisuutta koskevia käsityksiä. Teistit sanovat, että tämän lisäksi todellisuuteen kuuluu jumala. Jos teistejä eli jumalaan uskovia ei olisi, olisi kuitenkin ateisteja, mutta heitä ei kutsuttaisi ateisteiksi. Ateistien käsitys olisi sama vaikka teistejä ei olisi ollut koskaan olemassa."
Kas siinä hihhulille vähän sivistystä - tosin menee kyllä tyyliin helmiä sioille, koska eihän hihhuli tuosta(kaan) mitään kykene ymmärtämään.- tulipamieleen
Minä olen välillä hyvinkin ateistinen, mutta kyllä minulla syvällä vahvana pohjavireenä kulkee teismi.
"vaikka jumalan olemassaolosta ei ole mitään näyttöä."
Vaikka itse Jumalan olemassaolosta en olekaan selvää näyttöä nähnyt, niin eikö tärkeintä ole kaikki se hyvä filosofia, jonka teismi on saanut aikaiseksi? - 0_o
tulipamieleen kirjoitti:
Minä olen välillä hyvinkin ateistinen, mutta kyllä minulla syvällä vahvana pohjavireenä kulkee teismi.
"vaikka jumalan olemassaolosta ei ole mitään näyttöä."
Vaikka itse Jumalan olemassaolosta en olekaan selvää näyttöä nähnyt, niin eikö tärkeintä ole kaikki se hyvä filosofia, jonka teismi on saanut aikaiseksi?Mikä on se "hyvä filosofia", jonka pelkkä geneerinen jumalusko on saanut aikaan? Teismi ei kerro ihmisestä mitään muuta kuin, että hän uskoo vähintään yhden teistisen jumaluuden olevan osa todellisuutta. Sen/niiden olemusta ei ole määritelty mitenkään. Teismissä ei sellaisenaan ole sen enempää filosofiaa kuin ateismissakaan.
Jos olet sitä mieltä, että teismi=kristinusko, ja että kaikkien muiden uskontojen seuraajat ovat ateisteja, niin älä vastaa... - Epäjumalienkieltäjä
Hyvä lainaus. Juuri tästä on kysymys ja siinä mielessä aloittaja on oikeassa. Jos ei olisi ihmisiä, joille erilaisiin jumaluuksiin uskominen on hirmuisen keskeistä, kukaan ei olisi keksinyt erityistä nimitystä kuvaamaan niitä, jotka jättävät uskomatta.
- tulipamieleen
0_o kirjoitti:
Mikä on se "hyvä filosofia", jonka pelkkä geneerinen jumalusko on saanut aikaan? Teismi ei kerro ihmisestä mitään muuta kuin, että hän uskoo vähintään yhden teistisen jumaluuden olevan osa todellisuutta. Sen/niiden olemusta ei ole määritelty mitenkään. Teismissä ei sellaisenaan ole sen enempää filosofiaa kuin ateismissakaan.
Jos olet sitä mieltä, että teismi=kristinusko, ja että kaikkien muiden uskontojen seuraajat ovat ateisteja, niin älä vastaa..."Teismissä ei sellaisenaan ole sen enempää filosofiaa kuin ateismissakaan."
Omalla kohdallani puhun teismi-nimitystä käyttäessäni yleensä aina kristinuskosta. Yksi kristinuskon tärkeimmistä filosofisista arvoista on esim. vanhan Hammurabin "silmä silmästä, hammas hampaasta"-käskyn muuttaminen toisen posken kääntämiseksi. Jos jokainen ihminen maapallolla pyrkisi elämässään toteuttamaan edes tätä yhtä Jeesuksen väkivallatonta käskyä, loppuisi kaikki riidat ja sodat muutamassa päivässä maapallolta. Ja kyllä näitä kristinuskon piiriin sisältyviä filosofioita riittää, toisin kuin tyhjyyttään kumisevan ateismin piirissä.
"Sen/niiden olemusta ei ole määritelty mitenkään."
Niinkuin jo totesin, eikö tärkeintä ole se filosofia mitä teistinen jumaluus on ympärilleen synnyttänyt? Tämähän jo todistaa Jumalan olemassaolon. Ei Jumalaa tarvitse nähdä, eikä kukaan häntä/sitä ole nähnytkään. Poikkeuksena ehkä Mooses harvoista.
- a-teisti1
ateismia pitää julistaa
ei se muuten leviä- a-teisti1
ei tarvitse levittä, kuin kusi kristinuskovaisen päässä
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä943291Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.
Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda3041823Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2471667- 941515
IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!
Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel4071481Nyt kun Pride on ohi 3.0
Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että4161377Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik21300Esko Eerikäinen tatuoi kasvoihinsa rakkaan nimen - Kärkäs kommentti "Ritvasta" lävähti somessa
Ohhoh! Esko Eerikäinen on ottanut uuden tatuoinnin. Kyseessä ei ole mikä tahansa kuva minne tahansa, vaan Eerikäisen tat381137Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun346972Miksi Purra-graffiti ei nyt olekkaan naisvihaa?
"Pohtikaapa reaktiota, jos vastaava graffiti olisi tehty Sanna Marinista", kysyy Tere Sammallahti. Helsingin Suvilahden275955