Hienommissa veneissä näkee että huohotusventtiilit on tuotu takakulmaan. Nyt pitäisi miettiä paikkaa huohottimelle omassa veneessä. Tankin asennan sohvan alle. Onkohan vaara, että menee vettä tankkiin, jos huohotin on kyljen yläreunassa keskellä venettä?
Polttoainetankin huohotus
20
2626
Vastaukset
- kaulakoru7
Pistä riittävä joutsenkaula, niin ei ole
- vaarallinensuositus
Huonoin mahdollinen paikka huohotinputkelle on keskiveneen kylki. Kun vene on kallellaan parrasta myöten, joutsenkaulan korkein kohta voi olla pinnan alapuolella.
- perääntaiavotilaan
vaarallinensuositus kirjoitti:
Huonoin mahdollinen paikka huohotinputkelle on keskiveneen kylki. Kun vene on kallellaan parrasta myöten, joutsenkaulan korkein kohta voi olla pinnan alapuolella.
Yksi mahdollisuus on laittaa huohotinputken ulostulo istuinlaatikkoon. Oheisesta kaaviokuvasta puuttuu joutsenkaula
http://www.yachting-life.net/practical yachtsman/images/tank2.jpg - C1R
perääntaiavotilaan kirjoitti:
Yksi mahdollisuus on laittaa huohotinputken ulostulo istuinlaatikkoon. Oheisesta kaaviokuvasta puuttuu joutsenkaula
http://www.yachting-life.net/practical yachtsman/images/tank2.jpgKuvasta puuttuu joutsenkaula, joka siihen ehdottomasti kuuluu tuossakin paikassa.
- EriJoutsen
vaarallinensuositus kirjoitti:
Huonoin mahdollinen paikka huohotinputkelle on keskiveneen kylki. Kun vene on kallellaan parrasta myöten, joutsenkaulan korkein kohta voi olla pinnan alapuolella.
Riittävä joutsenkaula ei voi koskaan olla vedenpinnan alapuolella koska jos se olisi, se ei olisi riittävä. Joutsenkaulan ei tarvitse olla vain ylöspäin. Keskivene on harvemmin veden alla.
- keskivenekö
EriJoutsen kirjoitti:
Riittävä joutsenkaula ei voi koskaan olla vedenpinnan alapuolella koska jos se olisi, se ei olisi riittävä. Joutsenkaulan ei tarvitse olla vain ylöspäin. Keskivene on harvemmin veden alla.
"Keskivene on harvemmin veden alla" ??
Katso oheista kuvaa ja päättele siitä.
http://horsesmouth.typepad.com/.a/6a00d83451cb8069e2014e86bc528a970d-pi
- Orust
Ei ole koskaan ollut ongelmia keskipaikalla olevasta venttiilistä, jossa se on ollut 30 vuotta.
- seppomartti
Ei ole mitenkään tavatonta, että vene kallistuu partaansa veteen asti. Silloin ilman joutsenkaulaa käy huonosti kylkiaukkotapauksessa . Ja joutsenkaula on ehkä vaikea sijoittaa kannen yläpuolelle. Miksi huohotus ylipäänsä pitäisi olla kyljestä ulos?. Miksei moottoritila, istuinlaatikon säilytystila tai tilat perässä peräsimen akselin seutuvilla kelpaa?. Letkuhan voi olla pitkä koska kyse on vain paineen tasaamisesta.
- Jdkkd
Vanha olikin istumakaukalon hanskalokerossa. Taidan johtaa uudenkin sinne. Kylki on tosiaan suojattomampi paikka, kun joutsenkaulaa on vaikea vääntää kannen päälle.
- TS36
seppomartti kirjoitti:
Ei ole mitenkään tavatonta, että vene kallistuu partaansa veteen asti. Silloin ilman joutsenkaulaa käy huonosti kylkiaukkotapauksessa . Ja joutsenkaula on ehkä vaikea sijoittaa kannen yläpuolelle. Miksi huohotus ylipäänsä pitäisi olla kyljestä ulos?. Miksei moottoritila, istuinlaatikon säilytystila tai tilat perässä peräsimen akselin seutuvilla kelpaa?. Letkuhan voi olla pitkä koska kyse on vain paineen tasaamisesta.
Siksei.
Eräs vene päätti aikanaan osallistua Suomen pisimpään avomerikisaan sen aikaisella kisarassilla. PA- tankki oli salongissa ja huohotinta ei ollut vedetty ulos. Tankin täyttöhela sitten siinä laidalla varmaan. Merellä alkoi kunnolla tuulla ja aallot löivät yli kannen. Lähtiessä olivat täyttäneet pa tankin ja joko korkki oli huonosti kiinni tai tiiviste vuoti. Tankki täyttyi vedellä ja kaikki nafta valui sisätiloihin, jossa oli muutenkin vettä nilkkoihin asti. Kaikki paitsi yksi tulivat merisairaiksi ja eivät kyenneet pumppaamaan vettä ja naftaa pois veneestä. Ei ollut vaihtoehtoa tällä ainoalla toimintakykyisellä kaverilla kuin ajaa vene suojasatamaan ja keskeyttää. - erilainentapaus
TS36 kirjoitti:
Siksei.
Eräs vene päätti aikanaan osallistua Suomen pisimpään avomerikisaan sen aikaisella kisarassilla. PA- tankki oli salongissa ja huohotinta ei ollut vedetty ulos. Tankin täyttöhela sitten siinä laidalla varmaan. Merellä alkoi kunnolla tuulla ja aallot löivät yli kannen. Lähtiessä olivat täyttäneet pa tankin ja joko korkki oli huonosti kiinni tai tiiviste vuoti. Tankki täyttyi vedellä ja kaikki nafta valui sisätiloihin, jossa oli muutenkin vettä nilkkoihin asti. Kaikki paitsi yksi tulivat merisairaiksi ja eivät kyenneet pumppaamaan vettä ja naftaa pois veneestä. Ei ollut vaihtoehtoa tällä ainoalla toimintakykyisellä kaverilla kuin ajaa vene suojasatamaan ja keskeyttää.Toisenlainen tarina Itämeren pisimmästä avomerikisasta (Baltic Round Race, jota ei enää v,-90 jälkeen ole järjestettu). Erään uuden 36 ft tuotantoveneen moottori ei käynnistynyt muutaman sadan mailin kovatuulisen kryssin jälkeen. Moottoria tutkittiin ja korjattiin kahden eri sataman korjaamolla (Kielissä ja Gdyniassa) yhtä huonolla tuloksella. Kotimaahan paluun jälkeen kippari vei polttoainenäytteen analysoitavaksi, koska mitää teknistä vikaa uudessa moottorissa ei todellakaan ollut. Valtion teksnisen tutkimuslaitoksen laboratatorioanalyysin tulos oli: näytteenä on meriveden ja dieselöljyn seosta!
Selitys miksi näin oli käynyt, oli huohotinputki. Se oli vaatimattomalla jousenkaulalla sijoitettu genuavinssin lasikuituiseen jalustaan. Merenkäynnin ja kovan tuulen takia se oli aika ajoin ollut veden alla, jolloin merivesi virtasi tankkiin. - peräkaiteensisällä
Jdkkd kirjoitti:
Vanha olikin istumakaukalon hanskalokerossa. Taidan johtaa uudenkin sinne. Kylki on tosiaan suojattomampi paikka, kun joutsenkaulaa on vaikea vääntää kannen päälle.
Yksi mahdollisuus, jonka olen nähnyt, on laittaa huohotinputki peräkaiteen sisään. Rosteriputki oli viety kannen alta samasta reiästä takakaiteeseen kuin perävalon kaapeli. Putki kiersi kaiteen sisällä ja huonottimen ulostoloreikä oli toisessa kaidetolpassa. Ilmeisesti rosteriputki oli laitettu sinne jo takakaiteen hitsausvaiheessa. Ehkä ideaa voisi soveltaa jälkiasennukseen. Joutsenkaula voi yhtähyvin olla kaiteen ulkopuolella (esim. perävalon vieressä). Putken ei tarvitse olla happoterästä, muoviletkukin käy.
Pitkiin ja ohuisiin huohotinputkiin liittyy se haitta, että tankatessa dieseliä voi helposti kuohua yli täyttöaukosta. Tankkaaminen täytyy tehdä hitaalla vaudilla, ettei polttoainetta tule kannelle ja mereen! - vttvtt
erilainentapaus kirjoitti:
Toisenlainen tarina Itämeren pisimmästä avomerikisasta (Baltic Round Race, jota ei enää v,-90 jälkeen ole järjestettu). Erään uuden 36 ft tuotantoveneen moottori ei käynnistynyt muutaman sadan mailin kovatuulisen kryssin jälkeen. Moottoria tutkittiin ja korjattiin kahden eri sataman korjaamolla (Kielissä ja Gdyniassa) yhtä huonolla tuloksella. Kotimaahan paluun jälkeen kippari vei polttoainenäytteen analysoitavaksi, koska mitää teknistä vikaa uudessa moottorissa ei todellakaan ollut. Valtion teksnisen tutkimuslaitoksen laboratatorioanalyysin tulos oli: näytteenä on meriveden ja dieselöljyn seosta!
Selitys miksi näin oli käynyt, oli huohotinputki. Se oli vaatimattomalla jousenkaulalla sijoitettu genuavinssin lasikuituiseen jalustaan. Merenkäynnin ja kovan tuulen takia se oli aika ajoin ollut veden alla, jolloin merivesi virtasi tankkiin.Vai VTT tarvittiin moiseen analyysiin? Uusavuttomuutta jo ennenmuinoin?
- seppomartti
TS36 kirjoitti:
Siksei.
Eräs vene päätti aikanaan osallistua Suomen pisimpään avomerikisaan sen aikaisella kisarassilla. PA- tankki oli salongissa ja huohotinta ei ollut vedetty ulos. Tankin täyttöhela sitten siinä laidalla varmaan. Merellä alkoi kunnolla tuulla ja aallot löivät yli kannen. Lähtiessä olivat täyttäneet pa tankin ja joko korkki oli huonosti kiinni tai tiiviste vuoti. Tankki täyttyi vedellä ja kaikki nafta valui sisätiloihin, jossa oli muutenkin vettä nilkkoihin asti. Kaikki paitsi yksi tulivat merisairaiksi ja eivät kyenneet pumppaamaan vettä ja naftaa pois veneestä. Ei ollut vaihtoehtoa tällä ainoalla toimintakykyisellä kaverilla kuin ajaa vene suojasatamaan ja keskeyttää.Keskeytys oli oikea toimenpide, jos ei pilssipumput toimi eikä osaa sulkea kannen tulppaa, tai sekin oli rikki. Huohotusletku olikin ainoa toimiva osa sotkussa.
Sama on kerran kyllä käynyt minullekin. Lähdin Puolasta kovan kelin aikana solona Suomeen ja tankkasin puolen yön aikaan lähtiessä vettä mutta unohdin tulpan kannelle. Kannelle tulevat aallot huuhtelivat Baltic 33:n tankista juomavedet tiskialtaan kautta pois. Nyt tankkausputket ovat peräpeilissä ja huohotukset takakulmissa, missä ne joutuvat ajottain veden alle, muttei ongelmia toistaiseksi - Korvauskysymykset
vttvtt kirjoitti:
Vai VTT tarvittiin moiseen analyysiin? Uusavuttomuutta jo ennenmuinoin?
Takuu- ja korvauskysymyksiä varten venevalmistaja oli vaatinut virallisen analyysin. Muistelen, että kone olisi kärsinyt. Asia on vanha enkä tiedä, mitä kaikkea siihen liittyi. Ilmeisesti oli suunnitteluvirhe. Uusavuttomuudesta on turha ivailla, sillä veneen omistajakin oli venealan ammattilainen!
- vttvtt
Korvauskysymykset kirjoitti:
Takuu- ja korvauskysymyksiä varten venevalmistaja oli vaatinut virallisen analyysin. Muistelen, että kone olisi kärsinyt. Asia on vanha enkä tiedä, mitä kaikkea siihen liittyi. Ilmeisesti oli suunnitteluvirhe. Uusavuttomuudesta on turha ivailla, sillä veneen omistajakin oli venealan ammattilainen!
Mun pointti on se että jos vettä ja dieseliä on sekaisin, sen näkee pöllömpikin ilman labratutkimuksiakin - ne kun ei liukene keskenään.... Vai oliko joku poppamies sotkenut joukkoon tenuakin?
- jälkiviisaushelppoa
vttvtt kirjoitti:
Mun pointti on se että jos vettä ja dieseliä on sekaisin, sen näkee pöllömpikin ilman labratutkimuksiakin - ne kun ei liukene keskenään.... Vai oliko joku poppamies sotkenut joukkoon tenuakin?
Tuossa tapauksessa oli ilmeisesti vaikea uskoa polttoaineen voivan olla pääosin merivettä. Tankista otetussa näytteessä oli ollut merivettä huomattavasti enemmän kuin dieseliä! Sitä eivät älynneet edes dieselasentajat. Kesti kauan ennenkuin selitys merivedelle (huohotinputken sijainti) keksittiin. Oikeuskäsittelyä varten ei varmaankaan riitä se, miltä polttoaine jonkun mielestä näyttää.
En tiedä yksityiskohtia sen tarkemmin, koska en ollut asianosainen. Korvauskysymys ei luultavasti ollut selvä ilman painavia todisteita. Vene oli vastavalmistunut ja kisaan huolellisesti varusteltu. Vene- ja moottorivalmistajan toimesta sen kylkeen oli teipattu mm. moottorisponsorin isokokoinen mainostarra. Tuskin moottorivalmistajakaan oli hyvillään siitä, että moottoria ei millään saatu käyntiin. Yli puolet kisasta oli ajettu ilman sähkölaitteita, koska akkujakaan ei saanut ladattua merellä (navig.mittarit, jääkaappi ym. pois päältä, paristokäyttöinen varagps ja tricolor-kulkuvalo käytössä).
Kippari miehistö ei luovuttanut vaan purjehti maaliin asti. Tuskin voi pitää uusavuttomuutena!
Istumalaatikossa ovat omien tankkieni huohottimet. Ainoa murhe tassa sijoituksessa on se, etta reippaasti tankatessa huohotinventtiileista roiskuu naftasumua istumalaatikon pohjan tiikille. Tankkien tilavuus on nelisenstaa litraa já siksi tankien tayton tulee useimmiten tapahtua kohtuullisen reippaasti, liruttelematta.
Samanmoinen naftalaikka jossain kannella olisi toki paljon hankalampi siivota pois. Venttiilin suojaus trasselilla auttaa, mutta kuka sita niissa tankkitohinoissa muistaa tehda.
Jos tankkihuohotus olisi veneen sisatiloihin, aikamoista sotkua, hajua, siivoamista já paansarkya olisi tiedossa.- ehdotussiihen
Myös omassa veneessäni on melko iso päätankki. Päivätankki on kohtuullisen pieni, 70 litraa. Se täytetään päätankista. Polttoaine tankataan vain päätankkiin. Molemmista tankeista on 10 mm huohotinputki Y-haarakappaleeseen, josta on yhteinen ilmaletku tutkatolpan huipussa olevaan joutsenkaulaan ja ulkoilmaan.
Samoin oman päätankkini täyttö aiheuttaa polttoaineen sumuamista ja kuohumista tankkauspistoolin vierestä. Mitää roiskumisongelmia ei kuitenkaan esiinny, kun avaan päivätankin tulpan tankkauksen ajaksi. Sitä kautta on sen verran lyhyt ja väljä tie ilman poistumiselle, ettei reipaskaan tankkaus aiheuta ongelmia.
Ehkä sama idea voisi toimia sinunkuin veneessäsi: Y-kappaleen avulla laitat toisen lyhyemmän ilmatiee (huohotinputken), jonka avaat ainoastaan tankkausta varten. Tämä väylä pitää varustaa sulkuventtiilillä eikä siihä tarvitse olla joutsenkaulaa.
- Taloudellisuusajoa
Mistä saa sellaisen dieselin, joka käy merivedellä?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olit niin lähellä
Taas söpis olit siinä ihan käden etäisyydellä❤️ Jos sinä ja minä olisimme olleet kahden, olisin hypännyt sun kaulaan. Sa1185181- 472849
Kun me näemme taas
Siihen on viikkoja, korkeintaan kuukausia. Jännite välillemme vetää meidät ennemmin tai myöhemmin toistemme läheisyyteen332802Haleja ja pusuja
Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺302508Onko mukava nähdä minua töissä?
Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭231909En kirjoita sulle tänne
Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä101650- 1181647
Hei rakas sinä
Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle231405- 971397
Oi mun haniseni
Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli101358