Miten spiritismi voi olla vaarallista?

Zimbo^

Miten voi olla mahdollista että spiritismi vaikuttaa yhtään mihinkään? Eihän maailmassa ole edes mitään henkiä olemassa? Miten spiritismi saattaa olla vaarallista?

70

13809

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tiuhti

      Jotkut uskoo henkiä olevan olemassa.

      Niin tai näin, kyse on puhtaasta psykologiasta. Mieli on joskus ihmeellinen asia, joskus taas kovin hauras. Vaarallisuus tulee ehkä siitä että pelillä voi helposti pelotella itsensä järjiltä.

      • enkeli 4-ever

        Mun mielest MAAILMA ON JULMA j aspiri julmempi... kukaan ei todista onks henkii vai ei mie uskon niihin..


      • Flying-Apple

        Kerran pelattiin serkun kanssa Spiritismiä ja kysyttiin, "henki oletko täällä." Sitten avasin silmät ja näin välähdyksen Hevosesta. Otin nopeesti käet pois kupin päältä ja sit serkku kysy et "Mikä sulle tuli?" ja kohta se alko hirnua ku hevoset. Minä lähin äkkiä pois huoneesta ja serkku tuli perässä ja oli ihan normaali. Sen jälkeen en oo pelannu :S Enkä kyllä pelaakkaan... Älkää ihmeessä kokeilko!


    • .....

      Aivot ovat herkät ja niin monimutkaiset.

    • Jarmo

      On aika tarkkaan kaksi vaihtoehtoa:

      1) Olet väärässä ja henkiä on sittenkin olemassa. Ymmärrän, että henkiin uskominen kuulostaa hieman arveluttavalta, mutta minä en ainakaan sulje sitä mahdollisuutta täysin pois. Mistä muuten tiedät noin varmasti?

      2) Tämä on se selitys mitä itsekkin pidän todennäköisempänä ja joku edellänikin mainitsi sen. Eli monestihan sanotaan, että spiritismi toimii vain jos siihen uskoo. Tämä taas johtaa siihen että on mahdollista pelotella itsensä mielenvikaiseksi tai jopa hengiltä. Ihmismieli on tosiaan tietyissä asioissa niin kovin herkkä. Jos täysillä uskoo niin voi todellakin seota ja mieli tehdä tepposia.

      Oli miten oli, minä en lähtisi noilla asioilla leikkimään. On aika epätodennäköistä, että sinulle tapahtuisi mitään kun noin ajattelet, mutta minä en lähtisi kokeilemaan. On esimerkiksi mahdollista, että alitajuntasi ns. "tekee kusiset" sulle tai mitä vaan.

      • akk

        Sellaiset ihmiset väittää,ettei henkiä oo,jotka ei tiedä siitä asiasta hötkäyksen pötkäystä. SE ON VARMA,ETTÄ NIITÄ ON. Elämä ei oo tämmönen kaksiulotteinen laatta,vaan se jatkuu ja pullistuu joka suuntaan. ihmisen aistit on Jumala tarkoittanut avuksi tänne maan päälle,ettemme jatkuvasti törmäilisi puihin pahki. Siihen ne tarvittaessa riittää,kun ovat kunnossa. Ja Jumala on kieltänyt leikkimästä henkimaailman kanssa,koska hän tietää,ettemme pysty selviämään niiden kanssa. Joka muuta väittää, on jo saastaisten henkien ja riivaajien eksytyksen pauloissa. PYSYKÄÄ EROSSA NIISTÄ. JA rukoilkaa JEESUKSELTA pelastus ja henkien tuntemisen armolahjaa. Hän kasvattaa siihen oikein ja pystyy varjelemaan saatanan kavalilta juonilta,joita ette muuten huomaa.


      • neitiliini83
        akk kirjoitti:

        Sellaiset ihmiset väittää,ettei henkiä oo,jotka ei tiedä siitä asiasta hötkäyksen pötkäystä. SE ON VARMA,ETTÄ NIITÄ ON. Elämä ei oo tämmönen kaksiulotteinen laatta,vaan se jatkuu ja pullistuu joka suuntaan. ihmisen aistit on Jumala tarkoittanut avuksi tänne maan päälle,ettemme jatkuvasti törmäilisi puihin pahki. Siihen ne tarvittaessa riittää,kun ovat kunnossa. Ja Jumala on kieltänyt leikkimästä henkimaailman kanssa,koska hän tietää,ettemme pysty selviämään niiden kanssa. Joka muuta väittää, on jo saastaisten henkien ja riivaajien eksytyksen pauloissa. PYSYKÄÄ EROSSA NIISTÄ. JA rukoilkaa JEESUKSELTA pelastus ja henkien tuntemisen armolahjaa. Hän kasvattaa siihen oikein ja pystyy varjelemaan saatanan kavalilta juonilta,joita ette muuten huomaa.

        Ettehän te todella usko tuohon?


      • vaan
        neitiliini83 kirjoitti:

        Ettehän te todella usko tuohon?

        tosiasia on että henkimaailma on olemassa. Niissä on kaksi puolta, hyvä ja paha. Hyvän puolella ovat Jumala ja enkelit, pahan puolella saatana ja hänen demoninsa. Ja suurín osa henkisistä ilmiöistä on juuri jälkimmäisten tekosia esim. spiritismissä, meedioissa,noituudessa jne. Saatanan kanssa ei ole leikkiminen, eikä yleensä henkimaailman asioiden. Muuten voi johtaa siihen, että rupeaa huonekalut lentelemään, sähkölaitteet mystisesti hajoamaan ja pelottavia ääniä kuuluu seinistä ja tuntuu että on sata astetta pakkasta. Tämä on saatanan palvojille arkipäivää. Kysykää keltä sellaiselta vaan niin he vahvistavat tämän.
        Yhdyn edellisen kirjoittajan sanomaan siitä että Jeesusta ja henkien erottamisen lahjaa tarvitaan nykyään. Eikä vain tämän takia.
        Järki ja tolkku on asioissa syytä kuitenkin säilyttää. Ei kannata etsiä piruja joka nurkan takaa. Muuten voipi pimahtaa lopullisesti.


      • fdsf
        vaan kirjoitti:

        tosiasia on että henkimaailma on olemassa. Niissä on kaksi puolta, hyvä ja paha. Hyvän puolella ovat Jumala ja enkelit, pahan puolella saatana ja hänen demoninsa. Ja suurín osa henkisistä ilmiöistä on juuri jälkimmäisten tekosia esim. spiritismissä, meedioissa,noituudessa jne. Saatanan kanssa ei ole leikkiminen, eikä yleensä henkimaailman asioiden. Muuten voi johtaa siihen, että rupeaa huonekalut lentelemään, sähkölaitteet mystisesti hajoamaan ja pelottavia ääniä kuuluu seinistä ja tuntuu että on sata astetta pakkasta. Tämä on saatanan palvojille arkipäivää. Kysykää keltä sellaiselta vaan niin he vahvistavat tämän.
        Yhdyn edellisen kirjoittajan sanomaan siitä että Jeesusta ja henkien erottamisen lahjaa tarvitaan nykyään. Eikä vain tämän takia.
        Järki ja tolkku on asioissa syytä kuitenkin säilyttää. Ei kannata etsiä piruja joka nurkan takaa. Muuten voipi pimahtaa lopullisesti.

        Onneksi tuohon on lääkkeet ja hoitopaikkoja. Ikävä kyllä ruuhkaa niihin on.


      • EmppuLilli
        akk kirjoitti:

        Sellaiset ihmiset väittää,ettei henkiä oo,jotka ei tiedä siitä asiasta hötkäyksen pötkäystä. SE ON VARMA,ETTÄ NIITÄ ON. Elämä ei oo tämmönen kaksiulotteinen laatta,vaan se jatkuu ja pullistuu joka suuntaan. ihmisen aistit on Jumala tarkoittanut avuksi tänne maan päälle,ettemme jatkuvasti törmäilisi puihin pahki. Siihen ne tarvittaessa riittää,kun ovat kunnossa. Ja Jumala on kieltänyt leikkimästä henkimaailman kanssa,koska hän tietää,ettemme pysty selviämään niiden kanssa. Joka muuta väittää, on jo saastaisten henkien ja riivaajien eksytyksen pauloissa. PYSYKÄÄ EROSSA NIISTÄ. JA rukoilkaa JEESUKSELTA pelastus ja henkien tuntemisen armolahjaa. Hän kasvattaa siihen oikein ja pystyy varjelemaan saatanan kavalilta juonilta,joita ette muuten huomaa.

        ''SE ON VARMA, ETTÄ NIITÄ ON?'' Kuka sen muka voi todistaa? Kuka, häh? Ei kukaa...

        (SUN HENKES HAISEE) *plääh*


      • aurora
        EmppuLilli kirjoitti:

        ''SE ON VARMA, ETTÄ NIITÄ ON?'' Kuka sen muka voi todistaa? Kuka, häh? Ei kukaa...

        (SUN HENKES HAISEE) *plääh*

        Moi. :)

        Olen pelannut spiritismiä useita kertoja, se on maukavaa ajanvietettä ja on kiva kuulla omasta tulavaisuudesta. Mutta peli on myös vaarallinen, henki voi olla agressiivinen ja tehdä sinulle pahaa, siksi en suosittele sen pelaamista. Se on myös laissa kiellettyä. Äläkä missään nimessä kysy "milloin kuolen?" sillä silloin kuolet oikeasti.
        Sinun on myös kysyttävä saatko lopettaa pelin pelaamisen, sillä jollet kysy henki jää huoneeseen jossa olet pelannut. Kun poistut huoneesta ja tulet takaisin, luultavasti kuolet.

        Itsellän ei niinkään ole siitä pahoja kokemuksia, mutta kavereillani on. Huomioitavaa on se että siitä voi tulla hulluksi. Kaverini pelasivat spiritismiä kaksikerroksisessa talossa. he sanoivat hengelle "näytä jokin merkki, niin tiedämme että olet olemassa oikeasti" Siellä kerroksessa jossa he eivät pelanneet alkoi herätyskello soida. He olivat ensin ihan rauhallisesti ja tirskuivat, mutta yrittäessään sammuttaa sitä, se ei sammunut. he purkasivat sen ja heittivät seinään mutta se soi yhä.

        Toinen tarina on, Kaverini isä pelasi vanhahkon kaverina kanssa spiritismiä kahdentoista aikaa yöllä ja kaverini isä aloittelijana kysyi milloin " milloin minä kuolen?" sillä hän ei uskonut tähän. lauta ja lasi oli pysähtynyt hetkeksi ja seonnut. Seuraavana päivänä isän tullessa kotiin, ulko-oven yläpuolella oleva kirves putosi tämän päähän. Hän kuoli. :/

        Näitä tarinoita on paljon, ja ne koskettavat monia. Kehotan olla pelaamatta sitä. Mutta se on normaalia jos haluaa kokeilla, suosittelen kuitenkin ottamaan kaikki peilit pois, sillä pelattuasi spiritismiä voit nähdä hengen siellä ja tulla hulluksi, ja voit vahingoittaa itseäsi tämän takia... Pelistä voit saada enemmän tietoa esim googlesta jne.
        Siihen tarvitaan kuitenkin musta raamattu, kynttilöitä, hiljaisuutta, lauta (voipaperille tehty kuviot), jonkinlainen lasi ja järki päähän :)


      • tyhmä.
        neitiliini83 kirjoitti:

        Ettehän te todella usko tuohon?

        Josset kerran usko tällaiseen aiheeseen miks ihmeessä kommentoit näitä? Uskoisit jos pelaisit sitä peliä.


      • Äyh.

        Asia ei ole näin. Ihmiset vain uskottelevat itselleen, että pahoja henkiä ei ole olemassa. Ihmiset eivät sekoa turhasta vaan aiheesta eli pahoista hengistä jotka tuottavat sekoamisen sinulle. uskotellaan että "sähkön voimalla" kaikki saavat lasin liikkumaan spiritismissä. Ei sellaista voi tapahtua! vai voiko?
        Pelaa itse niin uskot. Uskon itse, koska olen pelannut sitä. huoh..


      • oireita
        EmppuLilli kirjoitti:

        ''SE ON VARMA, ETTÄ NIITÄ ON?'' Kuka sen muka voi todistaa? Kuka, häh? Ei kukaa...

        (SUN HENKES HAISEE) *plääh*

        ettekö te jotkut ihmiset tajua, että me jotkut viisaat ihmiset uskomme yliluonnoliseen? eli jumalaan, saatanaan, demoneihin, enkeleihin, piruihin yms?! onko teillä jotain sitä vastaan? itse en ole saatanan palvoja, kiittäkää siitä onneanne.

        spiritismiä en ole vielä kokeillut. hieman se pelottaa. ja täytyy myöntää, jos sekaannun asiaan vielä muutamankin vuoden, sekoan siis oikeasti tulen hulluksi. minua pelottaa yksin yöllä kun on pimeää. en malta odottaa kesää. (: hyvä että yöllä uskallan käydä vessassa kun olen ensin valaissut suunnilleen koko talon, pelkään pirun ilmestyvän vain jostain nurkan takaa. ja vältän myös peiliin katsomista.

        hei jos joku tietää ihan oikeat säännöt ja ohjeet spiritismiin, kertokaa ne minulle luukun sähköpostiin os. [email protected]
        ja me jotka uskomme yliluonnoliseenn olemme parhaita. (:


      • oireita
        aurora kirjoitti:

        Moi. :)

        Olen pelannut spiritismiä useita kertoja, se on maukavaa ajanvietettä ja on kiva kuulla omasta tulavaisuudesta. Mutta peli on myös vaarallinen, henki voi olla agressiivinen ja tehdä sinulle pahaa, siksi en suosittele sen pelaamista. Se on myös laissa kiellettyä. Äläkä missään nimessä kysy "milloin kuolen?" sillä silloin kuolet oikeasti.
        Sinun on myös kysyttävä saatko lopettaa pelin pelaamisen, sillä jollet kysy henki jää huoneeseen jossa olet pelannut. Kun poistut huoneesta ja tulet takaisin, luultavasti kuolet.

        Itsellän ei niinkään ole siitä pahoja kokemuksia, mutta kavereillani on. Huomioitavaa on se että siitä voi tulla hulluksi. Kaverini pelasivat spiritismiä kaksikerroksisessa talossa. he sanoivat hengelle "näytä jokin merkki, niin tiedämme että olet olemassa oikeasti" Siellä kerroksessa jossa he eivät pelanneet alkoi herätyskello soida. He olivat ensin ihan rauhallisesti ja tirskuivat, mutta yrittäessään sammuttaa sitä, se ei sammunut. he purkasivat sen ja heittivät seinään mutta se soi yhä.

        Toinen tarina on, Kaverini isä pelasi vanhahkon kaverina kanssa spiritismiä kahdentoista aikaa yöllä ja kaverini isä aloittelijana kysyi milloin " milloin minä kuolen?" sillä hän ei uskonut tähän. lauta ja lasi oli pysähtynyt hetkeksi ja seonnut. Seuraavana päivänä isän tullessa kotiin, ulko-oven yläpuolella oleva kirves putosi tämän päähän. Hän kuoli. :/

        Näitä tarinoita on paljon, ja ne koskettavat monia. Kehotan olla pelaamatta sitä. Mutta se on normaalia jos haluaa kokeilla, suosittelen kuitenkin ottamaan kaikki peilit pois, sillä pelattuasi spiritismiä voit nähdä hengen siellä ja tulla hulluksi, ja voit vahingoittaa itseäsi tämän takia... Pelistä voit saada enemmän tietoa esim googlesta jne.
        Siihen tarvitaan kuitenkin musta raamattu, kynttilöitä, hiljaisuutta, lauta (voipaperille tehty kuviot), jonkinlainen lasi ja järki päähän :)

        hei haluaisin vastauksen niin nopeasti kun vain voi. kuka vaan saa vastata, mutta äkkiä. onko spiritismi oikeasti laissa kiellettyä? jos on niin miksi? olen nimittäin monista paikoista kuullut että se olisi laissa kiellettyä ja en ymmärrä tätä.

        odotan,

        kiitos.


      • Nimetön
        oireita kirjoitti:

        ettekö te jotkut ihmiset tajua, että me jotkut viisaat ihmiset uskomme yliluonnoliseen? eli jumalaan, saatanaan, demoneihin, enkeleihin, piruihin yms?! onko teillä jotain sitä vastaan? itse en ole saatanan palvoja, kiittäkää siitä onneanne.

        spiritismiä en ole vielä kokeillut. hieman se pelottaa. ja täytyy myöntää, jos sekaannun asiaan vielä muutamankin vuoden, sekoan siis oikeasti tulen hulluksi. minua pelottaa yksin yöllä kun on pimeää. en malta odottaa kesää. (: hyvä että yöllä uskallan käydä vessassa kun olen ensin valaissut suunnilleen koko talon, pelkään pirun ilmestyvän vain jostain nurkan takaa. ja vältän myös peiliin katsomista.

        hei jos joku tietää ihan oikeat säännöt ja ohjeet spiritismiin, kertokaa ne minulle luukun sähköpostiin os. [email protected]
        ja me jotka uskomme yliluonnoliseenn olemme parhaita. (:

        Yli luonnolliseen uskominen on ihan normaalia, Jotkut ihmiset uskovat jotkut eivät. Minä uskon ainakin.


      • antti198674

        minä uskon että henkiä on olemassa olen kuulut niistä hengistä minä uskon henkii


      • meikkunen

        lähinnä tuo "toimii vaan jos uskot siihen"-arkoittaa sitä ettei homma voi toimia jos samalla hihitellään ja ollaan vitsimielellä mukana. Asiaan pitää todella keskittyä akavasti ja tärkeintä on olla avoin tulevalle.


      • Joo-oh
        aurora kirjoitti:

        Moi. :)

        Olen pelannut spiritismiä useita kertoja, se on maukavaa ajanvietettä ja on kiva kuulla omasta tulavaisuudesta. Mutta peli on myös vaarallinen, henki voi olla agressiivinen ja tehdä sinulle pahaa, siksi en suosittele sen pelaamista. Se on myös laissa kiellettyä. Äläkä missään nimessä kysy "milloin kuolen?" sillä silloin kuolet oikeasti.
        Sinun on myös kysyttävä saatko lopettaa pelin pelaamisen, sillä jollet kysy henki jää huoneeseen jossa olet pelannut. Kun poistut huoneesta ja tulet takaisin, luultavasti kuolet.

        Itsellän ei niinkään ole siitä pahoja kokemuksia, mutta kavereillani on. Huomioitavaa on se että siitä voi tulla hulluksi. Kaverini pelasivat spiritismiä kaksikerroksisessa talossa. he sanoivat hengelle "näytä jokin merkki, niin tiedämme että olet olemassa oikeasti" Siellä kerroksessa jossa he eivät pelanneet alkoi herätyskello soida. He olivat ensin ihan rauhallisesti ja tirskuivat, mutta yrittäessään sammuttaa sitä, se ei sammunut. he purkasivat sen ja heittivät seinään mutta se soi yhä.

        Toinen tarina on, Kaverini isä pelasi vanhahkon kaverina kanssa spiritismiä kahdentoista aikaa yöllä ja kaverini isä aloittelijana kysyi milloin " milloin minä kuolen?" sillä hän ei uskonut tähän. lauta ja lasi oli pysähtynyt hetkeksi ja seonnut. Seuraavana päivänä isän tullessa kotiin, ulko-oven yläpuolella oleva kirves putosi tämän päähän. Hän kuoli. :/

        Näitä tarinoita on paljon, ja ne koskettavat monia. Kehotan olla pelaamatta sitä. Mutta se on normaalia jos haluaa kokeilla, suosittelen kuitenkin ottamaan kaikki peilit pois, sillä pelattuasi spiritismiä voit nähdä hengen siellä ja tulla hulluksi, ja voit vahingoittaa itseäsi tämän takia... Pelistä voit saada enemmän tietoa esim googlesta jne.
        Siihen tarvitaan kuitenkin musta raamattu, kynttilöitä, hiljaisuutta, lauta (voipaperille tehty kuviot), jonkinlainen lasi ja järki päähän :)

        Kuullut sellaisen tarinan, että porukka pelaillut spiritismiä, ja kysynyt, että milloin kuollaan. Henki tietysti vastannut, että nyt, ja hirveellä kiireellä koko lössi lähtenyt pakoon, kaatanut kynttilät ja taloon jääneet palaneet poroksi. Että joo, kuolleet kyllä, mutta sekin olisi voitu välttää.


      • Anonyymi
        vaan kirjoitti:

        tosiasia on että henkimaailma on olemassa. Niissä on kaksi puolta, hyvä ja paha. Hyvän puolella ovat Jumala ja enkelit, pahan puolella saatana ja hänen demoninsa. Ja suurín osa henkisistä ilmiöistä on juuri jälkimmäisten tekosia esim. spiritismissä, meedioissa,noituudessa jne. Saatanan kanssa ei ole leikkiminen, eikä yleensä henkimaailman asioiden. Muuten voi johtaa siihen, että rupeaa huonekalut lentelemään, sähkölaitteet mystisesti hajoamaan ja pelottavia ääniä kuuluu seinistä ja tuntuu että on sata astetta pakkasta. Tämä on saatanan palvojille arkipäivää. Kysykää keltä sellaiselta vaan niin he vahvistavat tämän.
        Yhdyn edellisen kirjoittajan sanomaan siitä että Jeesusta ja henkien erottamisen lahjaa tarvitaan nykyään. Eikä vain tämän takia.
        Järki ja tolkku on asioissa syytä kuitenkin säilyttää. Ei kannata etsiä piruja joka nurkan takaa. Muuten voipi pimahtaa lopullisesti.

        Herkkähermoisten kuvittelut ja mielentilat ynnä käden tiedostamattomat ja tiedostetut liikuttamiset voi hyvin saada aikaan pahaa itsellee pelaajalle. Spiritismillä ei mitään tekemistä minkään magian kanssa. Henkiä ja enkeleitä sun muita demoneita ei ole eikä ole ollut koskaan olemassa. Uskon kyllä että herkkähermoiset voi tulla hulluksi ja kussa tai paskantaa housuihinsa moisesta spiritismipelistä.


      • Anonyymi
        EmppuLilli kirjoitti:

        ''SE ON VARMA, ETTÄ NIITÄ ON?'' Kuka sen muka voi todistaa? Kuka, häh? Ei kukaa...

        (SUN HENKES HAISEE) *plääh*

        Eikö mieeluummin pitäs todistaa että niitä henkiä on muualla kuin esim spiritismiä pelaavien herkässä mielikuvituksessa.


      • Anonyymi
        neitiliini83 kirjoitti:

        Ettehän te todella usko tuohon?

        Ei se sen totuutta muuta mihinkään uskooko siihen.


      • Anonyymi
        Joo-oh kirjoitti:

        Kuullut sellaisen tarinan, että porukka pelaillut spiritismiä, ja kysynyt, että milloin kuollaan. Henki tietysti vastannut, että nyt, ja hirveellä kiireellä koko lössi lähtenyt pakoon, kaatanut kynttilät ja taloon jääneet palaneet poroksi. Että joo, kuolleet kyllä, mutta sekin olisi voitu välttää.

        Teknisesti ottaen on yhdentekevää olisiko sen voinut välttää. Sitä välttämistä ei edes kysytty ja vastaushan kuolemasta oli esimerkissä silti aivan oikein.


    • tutkailija

      ...uskoo sen olevan miljoonia vuosia vanhan.
      Vaikka piilotajuntaa tutkitaankin seuraavat
      10.000 vuotta, silti sitä ei ole täysin vielä
      kartoitettu.

      Spiritismin kaltainen roska on vaarallista siksi,
      että sen harrastaminen, riitit, nostaa pintaan
      vuosituhantisia uskomuksia ja pelkoja.
      Saatana on mielikuvitus olento, piilotajunta
      todellinen.
      Se on tärkein instrumenttimme todelliseksi
      maailmankansalaiseksi kasvamisessa.
      Miksi sitä pitäisi saastuttaa spritismin
      kaltaisella saasteella.

      • tomi96

        voiko olla vaarallista etsiä tietoa spiritismistä? tiedättekö mikä pazuzu on?


      • miiuli

        Spiritismi on erittäin vaarallista ja kielletty jyrkästi niin raamatussa kuin laissakin.
        Spiritismi on pikkusormen antamista Saatanalle. Tämä on niin sanottujen satanistien pelaama peli, mutta ikävä kyllä siitä on tullut niin sanotusti "coolia nuorten keskuudessa.

        Vakuutan, että peli toimii. Eikä sitä kannata edes kokeilla. Monet ihmiset ovat joutuneet mielisairaalaan kokeiltuaan peliä, tai jopa kuollut.

        ÄLKÄÄ EDES KOKEILKO!


      • OMFG!
        miiuli kirjoitti:

        Spiritismi on erittäin vaarallista ja kielletty jyrkästi niin raamatussa kuin laissakin.
        Spiritismi on pikkusormen antamista Saatanalle. Tämä on niin sanottujen satanistien pelaama peli, mutta ikävä kyllä siitä on tullut niin sanotusti "coolia nuorten keskuudessa.

        Vakuutan, että peli toimii. Eikä sitä kannata edes kokeilla. Monet ihmiset ovat joutuneet mielisairaalaan kokeiltuaan peliä, tai jopa kuollut.

        ÄLKÄÄ EDES KOKEILKO!

        Miten tämä peli on laissa kielletty?? Jos näihin ei uskota miksi se sitten kiellettäisiin??


      • Elyon
        miiuli kirjoitti:

        Spiritismi on erittäin vaarallista ja kielletty jyrkästi niin raamatussa kuin laissakin.
        Spiritismi on pikkusormen antamista Saatanalle. Tämä on niin sanottujen satanistien pelaama peli, mutta ikävä kyllä siitä on tullut niin sanotusti "coolia nuorten keskuudessa.

        Vakuutan, että peli toimii. Eikä sitä kannata edes kokeilla. Monet ihmiset ovat joutuneet mielisairaalaan kokeiltuaan peliä, tai jopa kuollut.

        ÄLKÄÄ EDES KOKEILKO!

        No, mutta tottahan toki oma mielipiteensä pitää voida sanoa. On kiva kuulla, että sinun päätöksesi on olla pelaamatta sitä yhtä hyvin, kuin on myös minunmielestäni ja joidenkin muidenkin pelata sitä =)


      • Qimativisti
        miiuli kirjoitti:

        Spiritismi on erittäin vaarallista ja kielletty jyrkästi niin raamatussa kuin laissakin.
        Spiritismi on pikkusormen antamista Saatanalle. Tämä on niin sanottujen satanistien pelaama peli, mutta ikävä kyllä siitä on tullut niin sanotusti "coolia nuorten keskuudessa.

        Vakuutan, että peli toimii. Eikä sitä kannata edes kokeilla. Monet ihmiset ovat joutuneet mielisairaalaan kokeiltuaan peliä, tai jopa kuollut.

        ÄLKÄÄ EDES KOKEILKO!

        Mee ite mielisairaalaan ja kuole!


      • ....
        Qimativisti kirjoitti:

        Mee ite mielisairaalaan ja kuole!

        ihan oikeastikkin on kuollut monia ihmisiä spiritismin takia tai joutunut mielisairaalaan.

        itse kyllä uskoisin että kun monet sanoo että ''pitää uskoa oikeasti!'' niin se vaan sekottaa pään ja luulee vain että peilissä esim tuijottaa joku.

        oikeastikkaan spiritismiä ei todellakaan kannata yrittää vaikka kuulostaakin hienolta ja kaverit kehottaa kokeilemaan.

        kyllä jotenkin vielä uskon että jotkut on saatana tappanut spiritismin takia mutta nuo talon leijumis jutut menevät jo yli ja taitaa ne kyllä olla ihan vain mielikuvitusta

        mutta turha teidän on heti alkaa haukkua niitä jotka ei usko.
        kaikki uskoo mitä tahtoo.


    • tixu :)

      Spiritismin pelaamisesta voi kuolla varsinkn jos kysyt "milloin kuolen". Jos vaikka pahoitat hengen mieltä tai jotain muuta, se voi kostaa tappamalla sinut. Maailmassa on palon erinlaisia henkiä on pahoja ja hyviä. Hyviä ovat jumala ja enkelit.Pahoja ovat vainajat, demonit jne.
      Tälläkin hetkellä ympäilläsi voi olla ehkä kuollut omainen vainajana, joka kaipaa sinua niin paljon joka on jäänyt maailmasi kaipaamaan sinua. Vain henkiparantajat voivat päästää heidät taivaaseen ja estää heitä vahingoittamasta ketään. En suosittele spiritismin pelaamista, sillä se on vaarallista joka tapauksessa. esimerkiksi jos olet pélannut sitä ja katsot peiliin voit nähdä hengen ja tulla hulluksi. en suosittele :) tixu.

      • oireita

        kiitos todella paljon tixu. taisin juuri menettää yö uneni. :) no omapa on kyllä vikani. siis oikeasti. mutta kukaan ei kaipaa minua kukaan kuollut koska kukaan sillee mun läheinen ei oov eilä kuollut koska olen vielä niiin nuori. (: että ei ne mua kaipaa ja ei en mun ympärillä hääri aj aktteöle mua apua sanokaa mulle että se ei oo mahollista! tuun hulluks. onko (asun lähellä suonenjokea) apua, onko siellä mitään mielisairaalaa tai jotain vastaavaa? tulen oikeasrti hulluksi.

        hitto, en nuku varmaan yhtään ens yönä.


      • sssssähhh

        tämä on tosi tarina: olin kerrran koulun kanssa kirkossa. minä ja paras kaverini otimme kaikki spiritismiin tarvitttavat vehkeet paitsi mustaa raamattua.. levitimme kirkon penkille kaikki kamat ja järjestelimme kirjaimet paikoilleen.Pappi oli saarnaamassa JEESUKSESTA JA ISÄSTÄ.sitten kutsuimme hengen luoksemme ja kyselimme kaikkea kivaa häneltä. mutta sitten! kysyimme että oletko paha niin se vastasi: KYLLÄ. olimme aivan paniikissa ja kaverini kysyi että mitä aijot tehdä täällä. niin hän sanoi että: poltan kristuksen kirkon altanne! SITTEN yritin viestiä papille että meillä on hätä kun emme voineet ottaa sormiamme lasin päältä pois! pappi ryntäsi meitä kohti ja katsoi mitä olimme tekemässä. sitten pappi otti lasin altamme ja heitti sen seinään. PIRU OLI PÄÄSSY VAPAAKSI! tunsin kun piru tarttui minusta kiinni ja kuristi. yritin liikutella käsiäni mutta ne olivat tunnottomat. pappi tyhjensi kirkon ja yritti lausua rukouksia.seitsemän päivää myöhemmin kirkko paloi ja se kirkko oli PORIN KIRKKO.... en anna itselleni koskaan anteeksi ja Jumalakaan ei anna. olen kirottu PENIKKA.


      • Nimetön
        oireita kirjoitti:

        kiitos todella paljon tixu. taisin juuri menettää yö uneni. :) no omapa on kyllä vikani. siis oikeasti. mutta kukaan ei kaipaa minua kukaan kuollut koska kukaan sillee mun läheinen ei oov eilä kuollut koska olen vielä niiin nuori. (: että ei ne mua kaipaa ja ei en mun ympärillä hääri aj aktteöle mua apua sanokaa mulle että se ei oo mahollista! tuun hulluks. onko (asun lähellä suonenjokea) apua, onko siellä mitään mielisairaalaa tai jotain vastaavaa? tulen oikeasrti hulluksi.

        hitto, en nuku varmaan yhtään ens yönä.

        Jos pelaat peliä oikein et voi tulla hulluks (Paitsi jos sattuu jotain erittäin epämukavaa) Älä koskaan pidä peiliä huoneessa missä pelaat peliä.


      • pirusetä31
        sssssähhh kirjoitti:

        tämä on tosi tarina: olin kerrran koulun kanssa kirkossa. minä ja paras kaverini otimme kaikki spiritismiin tarvitttavat vehkeet paitsi mustaa raamattua.. levitimme kirkon penkille kaikki kamat ja järjestelimme kirjaimet paikoilleen.Pappi oli saarnaamassa JEESUKSESTA JA ISÄSTÄ.sitten kutsuimme hengen luoksemme ja kyselimme kaikkea kivaa häneltä. mutta sitten! kysyimme että oletko paha niin se vastasi: KYLLÄ. olimme aivan paniikissa ja kaverini kysyi että mitä aijot tehdä täällä. niin hän sanoi että: poltan kristuksen kirkon altanne! SITTEN yritin viestiä papille että meillä on hätä kun emme voineet ottaa sormiamme lasin päältä pois! pappi ryntäsi meitä kohti ja katsoi mitä olimme tekemässä. sitten pappi otti lasin altamme ja heitti sen seinään. PIRU OLI PÄÄSSY VAPAAKSI! tunsin kun piru tarttui minusta kiinni ja kuristi. yritin liikutella käsiäni mutta ne olivat tunnottomat. pappi tyhjensi kirkon ja yritti lausua rukouksia.seitsemän päivää myöhemmin kirkko paloi ja se kirkko oli PORIN KIRKKO.... en anna itselleni koskaan anteeksi ja Jumalakaan ei anna. olen kirottu PENIKKA.

        HAHAAHAHHAHA:d:dd:d:DD::DD:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:DD:D:D:D


        VÄHÄ REPESIN TOLLE SUN TARINAlLE :DDDDDDD :´DD


      • frdsffsf
        sssssähhh kirjoitti:

        tämä on tosi tarina: olin kerrran koulun kanssa kirkossa. minä ja paras kaverini otimme kaikki spiritismiin tarvitttavat vehkeet paitsi mustaa raamattua.. levitimme kirkon penkille kaikki kamat ja järjestelimme kirjaimet paikoilleen.Pappi oli saarnaamassa JEESUKSESTA JA ISÄSTÄ.sitten kutsuimme hengen luoksemme ja kyselimme kaikkea kivaa häneltä. mutta sitten! kysyimme että oletko paha niin se vastasi: KYLLÄ. olimme aivan paniikissa ja kaverini kysyi että mitä aijot tehdä täällä. niin hän sanoi että: poltan kristuksen kirkon altanne! SITTEN yritin viestiä papille että meillä on hätä kun emme voineet ottaa sormiamme lasin päältä pois! pappi ryntäsi meitä kohti ja katsoi mitä olimme tekemässä. sitten pappi otti lasin altamme ja heitti sen seinään. PIRU OLI PÄÄSSY VAPAAKSI! tunsin kun piru tarttui minusta kiinni ja kuristi. yritin liikutella käsiäni mutta ne olivat tunnottomat. pappi tyhjensi kirkon ja yritti lausua rukouksia.seitsemän päivää myöhemmin kirkko paloi ja se kirkko oli PORIN KIRKKO.... en anna itselleni koskaan anteeksi ja Jumalakaan ei anna. olen kirottu PENIKKA.

        vaikka tiedän että totta ei kuitenkaan ole mutta hyvä tarina oli silti ;)


      • asd6
        sssssähhh kirjoitti:

        tämä on tosi tarina: olin kerrran koulun kanssa kirkossa. minä ja paras kaverini otimme kaikki spiritismiin tarvitttavat vehkeet paitsi mustaa raamattua.. levitimme kirkon penkille kaikki kamat ja järjestelimme kirjaimet paikoilleen.Pappi oli saarnaamassa JEESUKSESTA JA ISÄSTÄ.sitten kutsuimme hengen luoksemme ja kyselimme kaikkea kivaa häneltä. mutta sitten! kysyimme että oletko paha niin se vastasi: KYLLÄ. olimme aivan paniikissa ja kaverini kysyi että mitä aijot tehdä täällä. niin hän sanoi että: poltan kristuksen kirkon altanne! SITTEN yritin viestiä papille että meillä on hätä kun emme voineet ottaa sormiamme lasin päältä pois! pappi ryntäsi meitä kohti ja katsoi mitä olimme tekemässä. sitten pappi otti lasin altamme ja heitti sen seinään. PIRU OLI PÄÄSSY VAPAAKSI! tunsin kun piru tarttui minusta kiinni ja kuristi. yritin liikutella käsiäni mutta ne olivat tunnottomat. pappi tyhjensi kirkon ja yritti lausua rukouksia.seitsemän päivää myöhemmin kirkko paloi ja se kirkko oli PORIN KIRKKO.... en anna itselleni koskaan anteeksi ja Jumalakaan ei anna. olen kirottu PENIKKA.

        naurettavaa XD


    • vitu älyvapaat

      voi vitun piripäät, hakekaa hotioo! Jos uskotte johonki helveti spiritismii, ni mä oon kyl aik vitu varma et jeesus asuu meiän naapuris !! jumalauta onko mikää ihme et sairaalassa on pula ja lääkkeet loppuu ku porukka yrittää jollain nettisivuilla pelotella ihmisii hulluiks?!! Jumalauta, siinä on teille myös vastaus minkä takii spiritismi on laissakin kielletty: ihmiset muuttuu hulluiks, rupee ostaa lääkkeittä ja vaarantaa muitten elämää! Jumalauta hyvät ihmiset, teidän pienet aivot on kohta täynnä jotain vitu enkeleitä ja piruja !!

    • Viisauden henki

      sehän on oma asiasi uskotko, mutta et voi yleistää mielipidettäsi. spiritismi toimii jos siihen uskoo, mutta se on hyvin epävarma tapa sada yhteys henkeen.

    • gghj-

      Henkiä on olemassa. Itseäni on vainonnut monta vuotta jokin poltergeist, joita voi tulla myös spiritismistä. (Itse en ole kuitenkaan sitä pelannut.) Kannattaa olla varovainen sen pelin kanssa, se ei ole leikkiä. Avaat tien henkien maailmaan, jossa kaikki eivät ole ystävällisiä.

    • Anonymisia

      En aio lukea kaikkea tuota, joista suurin osa on todennäköisesti suomi24:n tapaan silkkaa riitelyä, trollia, ja avointa vittuilua.
      Totean siis vain yksinkertaisen faktan:

      Kyllä, henkiä on olemassa.

      • carinajackson

        On, olen kanssasi ihan samaa mieltä. Mutta hulluksihan ne leimataan joilla on ehkä herkmpi vaisto sellaiseen.


    • Kokeilua kesällä

      Ite ainakin ajattelin tehdä spiritismi laudan (semmosen tylsyyden ja huvin vuoksi)ja kun kerroin tästä kavereilleni niin he eivät pitäneet sitä kovinkaan järkevänä asiana ja parin päivän päästä ajattelin itsekkin että ei se välttämättä ole hyvä idea mutta sitten sinä päivänä kaveri ehdotti että joskus kesällä voitaisiin kokeilla ekaa kertaa spiritismiä ja nyt se on sitten sovittu.:D Saa nähdä mitä siitäkin tulee...ja päätettiin että MINÄ teen sen laudan ja MINÄ pidän sen aina itselläni. :D

      • Spiritismistä lukenu

        Toisella palstalla oli kerrottu spiritismistä että lauta pitää polttaa ja lasi pitää rikkoa, joten et voi pitää lautaa itselläsi sen jälkeen kun olet kerran sitä käyttänyt.


    • carinajackson

      No jaa...oishan se mukava jos saisi kuolleisiin yhteyden. Mitä pahaa ne voisivat muka tehdä?
      Kuka tietää mistään mitään. Ihmisen aistit ovat vajavaiset.

    • :))))))F

      Spirtismi on mukavaa :)

    • minävain..

      Siis minähän haluaisin pelata spiritismiä, mutta sitten toisinaan satuttaisin itseäni en saisi mielenrauhaa pelin jälkeen, jos katson kauhuleffaa sen leffan jälkeen olen hyvin säikky en välttämättä uskalla edes mennä omaan huoneeseen. Uskon aaveisiin ja haluaisin itse tulla aaveeksi, kun kuolen. Aidon silti joskus pelata spiritismiä. Niin ja jotkut uskovat siihen peliin ja jotkut ei.

    • katja9

      kuinka monen prosentin varmuudella siinä voi kuolla ?

      • 15+17

        Pyöreä 0 prosenttia.


      • mursu6

        Vaikka kuinka monen prosentin.Saatat saaha oireita siitä.Ei siis sillein että henki tappais.Tulisit vain hulluksi.


      • 13_

        100%, kuolet todennäköisesti jo 80 vuoden sisällä


      • Anonyymi

        Jos mietitään 0-10 mahdollisuudet ovat 8.
        Jos kysyt "Milloin kuolen" Saatat kuolla seuraavan päivän/viikon sisässä.
        Kun olet pelannut polta lauta ja hajota lasi.


    • Glitter Girl

      Hei!
      Haluaisin tietää mitä tapahtuu jos on luvannut hengellä tapaavansa tämän ja jättää tulematta. Siis lyhyesti kannattaako tähän edes uskoa vai onko tämä vain mielikuvitusta ?

      • WolfBloody

        En tiedä... Mutta sinun ei kannata kokeilla, voipi oma henki lähteä....
        Onko spiritismin tapainen vaarallista, jos kutsuu meedion tekemään sen?


    • Helloo

      Spiratismi on paskaa! Älkää kokeilko!

    • Psyykkeelle vaarallista. Lisäksi itse näen että maailma on vain illuusio eikä todellinen, ja täten joku voi siirtää itsensä maailmaan jossa oikeasti kauheita asioita tapahtuu. Tällöin hänen itsensä luoma maailma on hänelle yhtä todellinen kuin tämä meille.

    • tutkimusta

      Professori: Yliluonnolliset kokemukset eivät ole mielisairautta tai hörhöyttä

      Professori Marja-Liisa Honkasalo tutkii suomalaisten yliluonnollisia kokemuksia. Hän haluaa poistaa niitä kokevilta mielisairaan leiman.
      Elämä 18.6.2015 2:00 Päivitetty: 19.6.2015 7:50

      Puhelin pirahti soimaan. Se oli kahdeskymmenes kerta sinä päivänä, ja Marja-Liisa Honkasalo aavisti, mitä soittajan asia koski.

      Edellisenä päivänä Turun yliopiston kulttuurisen terveys- ja hyvinvointitutkimuksen professori Honkasalo oli kertonut yliopiston tiedotuslehdessä uudesta tutkimusprojektistaan. Siinä selvitettäisiin suomalaisten yliluonnollisia kokemuksia. Puhelin alkoi soida taukoamatta.

      Tämäkin soittaja aloitti selitellen. Hän epäili, että asia saattaisi kuulostaa kummalta, mutta vakuutti olevansa järjissään.

      Marja-Liisa Honkasalo on Turun yliopiston kulttuurisen terveys- ja hyvinvointitutkimuksen professori. Honkasalo on koulutukseltaan lääkäri ja antropologi. Asuu Siuntiossa perheensä ja koiransa kanssa.

      Honkasalo on tutkinut kuolemaa ja kärsimystä. Nyt hän tutkii suomalaisten yliluonnollisia kokemuksia Suomen Akatemian rahoittamassa nelivuotisessa projektissa.

      Oli ollut tavallinen talvi-ilta. Nainen kertoi olleensa menossa nukkumaan, kun hän yhtäkkiä näki olohuoneessa häilyväreunaisen hahmon.
      Kuulostaahan se kummalliselta, hän pohti ja jatkoi.
      Tunsin edesmenneen äitini läsnäolon huoneessa. Se oli lyhyt häivähdys, ja hahmo oli poissa.

      Seuraavan kahden viikon aikana Honkasalo vastasi yli sataan tällaiseen puheluun ja vastaanotti kevään aikana yli sata kirjettä. Eniten kerrottiin kokemuksia ennaltatietämisestä. Niissä kello pysähtyi tai taulu putosi samalla hetkellä, kun joku läheinen kuoli. Moni kertoi vainajakokemuksista, joissa kuollut omainen ilmestyi hahmona tai voimakkaana läsnäolon tunteena kokijan luokse. Jotkut sanoivat nähneensä kummituksia ja toiset itsestään liikkuvia esineitä.

      Kertomusten perusteella Honkasalon eteen piirtyi kuva suomalaisten poikkeavista kokemuksista. Se järkytti.

      "Monet olivat hakeneet apua lääkäristä tai psykologilta, sillä kaipasivat selitystä kokemuksilleen.

      Terveydenhuollossa heidät oli usein leimattu mieleltään sairaiksi, koska näiden kokemusten ei länsimaisessa lääketieteessä ajatella kuuluvan mielen luonnolliseen toimintaan", Honkasalo sanoo.
      Tämän kyseenalaistamisesta tuli Honkasalon tutkimusryhmän tärkein kysymys.

      Kaikki alkoi pienestä länsiafrikkalaisesta kylästä kolme vuotta sitten.
      Hikikarpalot virtasivat Marja-Liisa Honkasalon otsalla, kun hän matkusti moottoripyörän takaistuimella kuoppaista polkua Beninin ja Togon rajalle. Matkan tarkoitus oli tehdä antropologista kenttätutkimusta malariasta. Honkasalo halusi selvittää, miksi lasten malariakuolleisuus oli kylissä edelleen korkea, vaikka taudin leviämistavat olivat tiedossa ja avustusjärjestöt tarjosivat apuaan taudin hoitoon.

      Honkasalo haastatteli sairastuneiden lasten äitejä kolmessa jokivarren kylässä. Syy malariakuolleisuudelle selvisi pian.
      "Minulle sanottiin, että usko sinä vain hyttysiin, mutta meillä on oma selityksemme."
      Kylissä ajateltiin, että jos lapsi jäi pimeän tullen hetkeksi vahtimatta, linnun hahmossa esiintynyt noita saapui ja kaappasi lapsen sielun. Kun sielu oli viety, lapsella ei ollut enää voimia vastustaa hyttysen levittämää tautia.
      Pelastaakseen lapsensa äidit osallistuivat seremoniaan, jossa kutsuttiin esi-isiä kertomaan, kuinka lasta tulisi hoitaa.

      Lääkärin koulutuksen saanutta Honkasaloa hämmensi se, kuinka esi-isiin luotettiin joskus lääkkeitä enemmän. Antropologina kyläläisten uskomukset kuitenkin herättivät Honkasalon kiinnostuksen.
      "Elävät ja kuolleet olivat arkisesti läsnä kyläläisten kokemuksissa. Aloin pohtia, kuinka paljon länsimainen käsitys ihmismielestä sulkeekaan ulos."

      Suomeen palattuaan Honkasalo alkoi selvittää asiaa.

      Hullu, hörhö, sekaisin. Tällaisia luonnehdintoja Honkasaloon yhteyttä ottaneista ihmisistä oli käytetty, kun he olivat kertoneet kokemuksistaan.

      Ja tottahan se on. Kuulostaa kummalliselta, että joku näkisi vainajia tai itsestään liikkuvia tavaroita.

      Mistä tällaisissa kokemuksissa oikein on kyse?
      Nyt moni saattaa pettyä. Honkasalo ei nimittäin yritä tutkia sitä, ovatko yliluonnolliset kokemukset tapahtuneet todellisuudessa vai eivät.
      "Skeptikkojen harmiksi emme tee luonnontieteellisiä mittauksia, joissa selvitettäisiin, onko ihmisen kokema hahmo ollut huoneessa vai ei. Sen sijaan tutkimme ihmismielen rakenteita äärikokemusten kautta. Selvitämme, ovatko kokemukset yliluonnollisia tai epänormaaleja vai onko ihmismielelle sittenkin luonnollista kokea tällaista", Honkasalo sanoo.

      • tutkimusta1

        jatkuu....

        Vastaus kiinnosti myös Suomen Akatemiaa. Se myönsi tutkimukselle 900 000 euron määrärahan.

        Yliluonnollinen on kiinnostanut Akatemiaa ennenkin. Eräässä sen aikaisemmin rahoittamassa tutkimuksessa todettiin, että älykkyys tai analyyttinen ajattelu eivät juuri vaikuta siihen, uskooko ihminen yliluonnollisiin ilmiöihin. Tämän huomasi myös Honkasalo.


        "Iso osa meihin yhteyttä ottaneista oli akateemisesti koulutettuja.

        Mukana oli muutama, joka kertoi kärsineensä mielenterveysongelmista, mutta suurin osa korosti olevansa terveitä, eivätkä he pitäneet mielen järkkymistä selityksenä kokemuksilleen."

        Nämä ihmiset olivat vuosien ajan yrittäneet löytää selityksen tapahtuneelle. Vähän kuin todistaakseen, etteivät ole hulluja, Honkasalo arvelee.

        Varsinkin miehet selittivät kokemuksiaan tieteellä, kuten kvanttifysiikalla. He ajattelivat, että ilmiöille saattaisi löytyä tieteellinen selitys, jota luonnontiede ei vain vielä tunne.

        Myös uskonnosta haettiin selitystä.
        "Uskonnon rooli oli kuitenkin vähäinen. Se on kuvaavaa suomalaiselle yhteiskunnalle, jossa kirkko ei ole kaikille merkityksellinen instituutio. Moni meille kirjoittanut korosti, etteivät he uskoneet Jumalaan eikä kokemus ollut uskonnollinen", Honkasalo sanoo.


        Perinteisen kristinuskon sijaan suurin osa Honkasaloon yhteyttä ottaneista selitti kokemustaan vaihtoehtoisiin henkisiin suuntauksiin, kuten spiritualismiin ja teosofiaan nojaten. Se ei yllättänyt professoria.

        Honkasalon mielestä ilmiö on osa kehitystä, jota uskontotieteilijät kutsuvat postsekulaarin yhteiskunnan nousuksi. Pitkän maallistumisen kauden jälkeen uudet spirituaaliset liikkeet ovat alkaneet kiinnostaa suomalaisia. Honkasalo ajattelee tämän olevan vastareaktio tehokkuuden ja talousarvojen korostamiselle.

        "Yhdellä googlauksella on tarjolla vaikka kuinka paljon erilaisia suuntauksia. Nämä ihmiset ajattelevat, että näkyvän todellisuuden kanssa on yhtä aikaa olemassa toisia todellisuuksia ja ihmismielen on mahdollista kulkea niiden välillä. He uskovat, että on erilaisia voimia ja henkiä, jotka elävät samassa todellisuudessa kanssamme. Tällä tavalla ajatellaan monissa länsimaiden ulkopuolisissa kulttuureissa."


        Henkiä, häilyviä hahmoja ja energioita. Mitä professori itse ajattelee niistä?

        Honkasalo empii hetken, mutta tunnustaa sitten. Hän tuntee itsensä hieman tylsäksi.

        "Itselläni ei ole ollut yliluonnollisia kokemuksia. Mutta olisin utelias tietämään, mitä nämä kokemukset voisivat olla."

        Pari viikkoa sitten Honkasalon kodissa rysähti. Hänen isänsä taidekoulussa maalaama kopio Akseli Gallen-Kallelan Palokärki-teoksesta mätkähti seinältä maahan. Sitä 30 vuotta kannatellut paksu rautalanka oli katkennut.

        "Ajattelin, että nyt se tapahtuu ja pääsen mukaan tähän tutkimaani joukkoon. Mutta ei, kenellekään ei tapahtunut mitään", Honkasalo naurahtaa ja vakavoituu pian.

        Tutkittuaan kummia kokemuksia kaksi vuotta hän muotoilee kantansa varovaisesti näin:

        "Ihmismielen vähemmän tutkituilla reuna-alueilla ovat sellaiset toiminnot kuin uni, leikki ja luovuus. Tällä samalla alueella voi syntyä havaintoja, jotka ovat tutkimiemme kokemusten taustalla. Oletan, että kyky kokea niin sanottuja yliluonnollisia kokemuksia on ihmiselle luonnollista. Toisilla kyky vain on voimakkaampi."

        Honkasalon mielestä tämä pitäisi huomioida esimerkiksi terveydenhuollossa.

        "Sen sijaan, että esimerkiksi vainajakokemuksestaan puhuva ihminen leimattaisiin heti mielenterveysongelmaiseksi, hänelle voisi kertoa, että nykyaikaisen surututkimuksen mukaan vainajakokemukset ovat yleisiä surevien keskuudessa."


    • Kustann.osakeyht.Tammi94

      Harri ja Ilkka Virolaisen kirjasta Yliluonnolisten ilmiöiden ensyklopedia:

      Kirjamme keskeinen lähestymistapa on ihmisten omakohtaisten kokemusten lisäksi tieteellinen tutkimus, joka on kiehtonut meitä molempia jo useiden vuosien ajan.
      - Olemme molemmat suorittaneet yliopistossa neljä maisterintutkintoa sekä yhden tohtorintutkinnon. Lisäksi olemme työskennelleet toistakymmentä vuotta korkeakouluissa ja yliopistoissa niin Suomessa kuin ulkomailla sekä pitäneet esityksiä tieteellisissä konferensseissa ympäri maailmaa.

      Monissa tieteellisissä tutkimuksissa on saatu näyttöä yliluonnollisten ilmiöiden olemassaolosta.
      Vaikka ilmiöt ovat olleet olemassa jo vuosituhansien ajan, on tiede vasta alkanut tunnistaa niitä.
      Tiede sinänsä ei tee ilmiöistä todellisia vaan ilmiö itsessään.
      On kuitenkin myönteistä, että niitä kyetään nykyisin selittämään myös tieteen avulla.

      Yliluonnollisista ilmiöistä puhutaan nyt avoimemmin, ja useilla ihmisillä on kokemuksia erilaisista yliluonnollisiksi luokitelluista ilmiöistä.

    • Sandiee

      Me mun luokkalaisen kaa meinataan tänään koklaa spiritismii mut sit mä lähetin sille viestin et must tuntuu et me kuollaan. Sitte mulle rupes tapahtuu outoi juttui olin siis yksin kotona plus kissat ja mä soitin sille kaverille et mun huoneen nurkassa kökkii joku hullu ja sit se oli siel iha paniikissa et se haluu mennä ulos ja joku tyyppi estää sitä. Sitte mun isoveli 12 tuli kotiin ja sit se oli hyvä juttu paitsi että se tyyppi oli siel koko illan. Ja mä halusin tappaa sen . Mut se ei kuollu. Koska mä en ees yrittäny koska se oli niin ällö. Ja mä en osaa tota hitsin laskujuttuu.

    • SkepMuukkonen

      Legendat pahoista hengistä, uskonnot, tarinat noituudesta jne. on kiinteä osa ihmisen evoluutiota. Ne on iskostunut syvälle meidän mieleemme. Siksikin pelkäämme pimeää. Lisäksi elokuvat voi antaa lisämausteensa, kuten esim. Manaaja, Superstition ja Antichrist (70-luvun loppupuolen tuotantoa). Näillä asioilla voi olla raju vaikutus herkälle mielelle. Mutta loppujenlopuksi kyse on vain omasta mielestäsi. Ja oma mielesi voi ääritapauksessa koitua kohtalokseksi. Spiritismi ruokkii mielikuvitustasi ja kun kuulet jonkun äänen mielesi voi yhdistää sen alitajunnassa asti pahan hengen läsnäoloon. Vaikutus voi olla niin voimakas, että voit jopa kuulla sen sanovan jotain. Spiritismissä kuitenkin lasia ei liikuta henki vaan ihmiset itse, ja pääasiassa kysyjä. Olen itse spiritismissä kysynyt tiettyjä kysymyksiä ja sen jälkeen ajatellut sen asian sijaan abstrakteja sanoja. Ja mitä "henki" ouija-laudan kautta kertoi? Sekavia kirjainyhdistelmiä, mistä ei tullut mitään järkevää luettavaa. Kun taas ajattelet selkeästi sitä mitä kysyt, "kirjoitat" itse sanoja, joita alitajuntasi tuottaa.

      Tehkää testi. Kun laitatte sormet lasin tai muun osoittimen päälle, niin laittakaa ne niin, että ne juuri ja juuri koskettaa sitä. Näin kukaan ei pysty ohjaamaan osoitinta. Jos osoitin liikkuu sormienne alla, niin sitten voidaan miettiä uudestaan henkimaailma. Jos ei liiku, niin se on selvä osoitus, että ihminen itse liikuttaa sitä.

      Tiedostamatonta liikuttelua voi testata myös näin: Laita ompeluneulaan vaikka 30 cm lankaa. Roikuta neulaa kämmenesi päällä niin että se ei liiku yhtään. Sitten ajattele i-kirjainta. Neula alkaa liikkua edestakaisin. Sitten ajattele o-kirjainta. Neula alkaa pyöriä ympyrää. Itse et huomaa tekeväsi niitä liikkeitä, mutta mielesi tekee ne automaattisesti. Samankaltainen prosessi toimii myös spiritismissä.

    • elävähenki

      Spiritismissä otetaan kuolleisiin henkiin yhteyttä ja kun ihminen kokee läheisyyden henkivaltojen kanssa niin mieli ja henkinen terveys yhdessä hengellisen näkökyvyn kanssa hämärtyy ja ihminen saattaa sairastua tai saada erilaisia mielenterveysongelmia. Lisäksi usein lapsuuden aikainen jumalasuhde romuttuu kun ihminen ei enää koe läheistä tunnetta rakastavasta jumalasta vaan alkaa nähdä kuolleita henkiä siellä sun täällä ja uskoo yhteyden ottoihin liikaa eikä järki enää sanele sääntöjä. Tämän olen nähnyt todeksi joten uskon tietäväni mistä puhun. Lisäksi todelliset kuolleet henget, enkelitkin; koettavat erottaa elävästä jumalasta ja järkevästä uskon elämästä; josta kirkossa puhutaan joskus. Pidä jalat maassa ja järki päässä, äläkä usko aivan kaikkea ellei ole todisteita ja varo, niitä jopa tehdään.

    • Anonyymi

      pelasin tuossa eilen spiritismia ja plytä alkoi lentämään ja menin lattiasta läpi ja kaveri räjähti.

    • Anonyymi

      Spiritismi on totta siihen on kuollutkin ihminen jos sä lopetat sen kesken kaiken sulle tulee tapahtumaan kaikkee pahaa tulevaisuudessa sä voit jopa kuolla ja kaikkee. Mun äitin kaverit on koittanut spiritismiä ja aion koittaa itekki isompana ja ostaa ouija laudan

    • Anonyymi

      Ihmiset monet luulevat vain olevansa materian ja ajan vankeja, todennäköisemmin he kärsivät "muistinmenetyksestä". Ihminen on itse henki ja henkiä on kaikkialla, kaikki henget eivät ole samanlaisia. Mutta mikä on "hyvän ja pahan" olemus, ja absoluuttisesti, onko sitä??!

      Se on myös totta, että materialismiin liiaksi kasvaneet pelkäävät tätä puolta, vaikka se on oikea puoli ihmisestä. Ja kun suuri osa ihmisiä löytää sen jälleen, on kulttuuri jossa elämmekin sen jälkeen täysin toisenlainen. Mutta se vaatii kasvua, kasvua joka ei ole "henkistä kasvua" kuten joskus väärin kuulee mainittava. Henki on vain se "tuonpuolen" olemus, joka on aina läsnä, ja ruumis on se joka kestää aikansa, ja sitten muuttuu "takasin maaksi". Mikään ei katoa kuoleman mukana, sillä kaikki on läsnä aina ja ikuisesti !!!

    • Anonyymi

      Spiritismin vaarana on se että paikalle tullut henki valehtelee sinulle ja sinä noudatat niitä ohjeita. Toinen vaara on se että alat pelkäämään tai se että kuulet jotain mitä et haluaisi kuulla. Spiritismin heikkous on siinä että ei voi tietää millainen henki saapuu paikalle. Jos on kiinnostunut aiheesta voi ostaa "Consorting With Spirits" nimisen kirjan.

      Ainiin, sellainen juttu vielä että spiritismilaudalla (ouija-laudalla) voi juomalasin sijasta voi käyttää myös heiluria.

      • Anonyymi

        Jauhat kyl semmosta scheissea et kehotan käymään lääkärissä.
        Pelle.


    • Anonyymi

      Viinamiehellä on sama spirit aina. Spirit naikkonenkin saa siellä himoitsemansa. Ei sinne, ei jatkoille.

    • Anonyymi

      No jos olet jo valmiiksi mieleltäsi herkkä ja touhuat jotain elokuvista nähtyä paskaa tai noudatat jotain opusta vuosilta kun tieteelliset selitykset oli olemattomia niin herkkä mielesi saattaa järkkyä jostain rotan rapinasta tai kun vaari vetää pöntön.
      Vajaiden ihmisten touhua tollaset vitun spiritismit.
      Menisivät töihin tai hankkisivat oikeita harrastuksia.
      Tekosyy saada joku mt diagnoosi.

    • Anonyymi

      Moi

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      63
      6013
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      25
      3801
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      238
      2108
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1840
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      31
      1279
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1266
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      298
      1055
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1000
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      76
      929
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      878
    Aihe