Kaataako työttömyys parisuhteen?

aahdistus

Mulla on kaunis koti ja hyvä parisuhde. Hyvä mies ja talous tasapainossa. Mies on vakitöissä ja itselläkin 10vuoden vakituinen työsuhde takana.

Noh yt:t yllätti ja tässä nyt ollaan, työttömänä. Puolisen vuotta on mennyt säännöllisen epäsäännöllisiä työkeikkoja tehdessä rekryfirman kautta.

Mua ahdistaa tää työttömyys ihan valtavasti. Tuntuu ettei elämällä ole mitään tarkoitusta jos ei ole työpaikkaa. Mies ei patista töihin, sanoo että pärjätään mainiosti sen tuloilla ja mun ansiosidonnaisella.

Tiedän että asioilla on tapana järjestyä. Tuskin tämä työttömyys loppuelämän kirous on. Mutta silti tämä ahdistus on niin hirveä etten oikein luota itseeni tällä hetkellä. Pelkään että kerään kamani ja lähden työpaikan perässä pois, vieraalle paikkakunnalle, toiselle puolelle Suomea. Olenko ihan sekopää jos uhraisin tämän parisuhteen työpaikan takia?

38

1379

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nautilomasta

Työttömyys koettelee parisuhdetta.Mutta jos toinen on tärkeä,ja sinulla noin ihana mies,joka sanoo että pärjätään hänen tuloilla,nauti jokaisesta hetkestä jonka saat olla kotona!Mutta tietysti,jos et ole kotona viihtyvää tyyppiä,se voi olla vaikeaa.Tee rytmi päivällesi,ja tee joka päivä jotain mieluisaa,mistä olet haaveillut,mutta aika ei ole antanut myöten.Eiköhän jotain järjesty,sitten kun sen aika on!

• ritu31

Ei auta hymistelyt. Jos toinen on työtön ja rahaton loppuu suhde aivan varmasti. Se on välinpitämättömyyden osoitus jos ei edes yritä hankkia perheelle parempaa elintasoa. Kannattaa lähteä nopeasti, on helpompaa.

• arbeitmachtfrei0

Kannattais puhua nuppinikkarille tuosta sun suorittamisen pakosta.

Kyllä sä riität miehelles vaikka sä tunnetkin nyt että oot D-luokan kansalainen.

• Otsikkosi ja kysymyksesi eivät oikein käy yksiin.

Noin muuten miehet kestävät naisten työttömyyttä ja köyhyyttä paljon paremmin kuin naiset miesten.

• viasatf

nyt ei ollu kyse siitä kuka kestää ja hyväksyy kenenki työttömyyttä

• viasatf kirjoitti:

nyt ei ollu kyse siitä kuka kestää ja hyväksyy kenenki työttömyyttä

Ei ollutkaan, vaan otsikon ristiriidasta kirjoituksen viimeiseen kommenttiin.

• 7B_

Ratikka miksi ylipäätään kommentoit kirjoitusta jos ei ole itse aiheeseen mitään fiksua sanottavaa? Tuskin sinäkään oot täydellinen.

• tuttutunne

Työttömyys ja parisuhde ovat eri asioita. Rahapula voi pakottaa eroamaan, jos vaihtoehtona on hylkiöksi joutuminen. Vaikka rahaa olisikin riittävästi, ei työttömänä voi hyvin, koska ei kukaan halua olla riippuvainen toisesta. Se on vaan näin. Vain tasavahvat kumppanit voivat hyvin molemmat. Epävarmuus pakottaa taistelemaan. Vähän kuin villissä luonnossa. Jos et pysty saalistamaan, et myöskään pentuja tee. Eli jostain on duunia saatava, jos aikoo nauttia elämästä joskus. Ahdistukseen saa helpotusta yleensä kumppanilta. Mutta ajan kanssa siihen tulee kapina tilalle aivan samoin kuin murrosiässä. Tunteet voittaa ja järki katoaa ellei hyvissä ajoin asiat selkiydy. Tsemppiä. Elämää vain kaikki.

• 7B_ kirjoitti:

Ratikka miksi ylipäätään kommentoit kirjoitusta jos ei ole itse aiheeseen mitään fiksua sanottavaa? Tuskin sinäkään oot täydellinen.

Kuten huomaat, muutkin kirjoittajat ovat hoksanneet, mistä kenkä oikeasti puristaa: Työ vieraalla paikkakunnalla olisi vain "kunniakas" tapa jättä perhe.

• aahdistus

Noh enemmänkin olen pitänyt sun ja tämän bemin mielipidettä jonain miehen logiikkana. Ihan hyvä näkökulma asiaan, mut ei kuitenkaan pidä paikkaansa. Joulu taas osoitti että mulla on ihana mies ja mahtava anoppi. Ahdistus työttömyyttä kohtaan on ja pysyy, vaikka tälläkin viikolla tein pari työkeikkaa. Onko se vakituinen työsuhde sitten avain onneen? En tiedä.

• aahdistus kirjoitti:

Noh enemmänkin olen pitänyt sun ja tämän bemin mielipidettä jonain miehen logiikkana. Ihan hyvä näkökulma asiaan, mut ei kuitenkaan pidä paikkaansa. Joulu taas osoitti että mulla on ihana mies ja mahtava anoppi. Ahdistus työttömyyttä kohtaan on ja pysyy, vaikka tälläkin viikolla tein pari työkeikkaa. Onko se vakituinen työsuhde sitten avain onneen? En tiedä.

Kyllä minä ymmärrän, että työ on monelle ihmiselle sukupuoleen katsomatta tärkeä juttu monessakin mielessä. Saa palkkaa, arvostusta, mahdollisuuden toteuttaa ja kehittää itseään jne. Mutta jos on valmis jättämään perheensä ilman taloudellista pakkoa, niin kyllähän se kertoo perheen merkityksen vähyydestä ja suhteen tilasta.

Edellisessä työpaikassani pidettiin yt:t tammikuussa. Firmasta luvattiin tarjota töitä toisista toimipisteistä. Päätin jo silloin, että minä asun mielummin kotona Rouva Ratikan kanssa ajaen vaikka bussia tai taksia, kun lähden koulutustani vastaaviin hommiin muualle. Noh, loppu hyvin, kaikki hyvin: Sain vastaavan työpaikan jo paljon ennen kuin olisin päätynyt työttömäksi täydellä palkalla, kortistosta puhumattakaan.

Ja kuten muutkin ovat kirjoittaneet: Kahdella paikkakunnalla asuminen on kallista tupla-asumis- ja matkustamiskuluineen. Eikä työnantajaa kiinosta paskaakaan jos vaikkapa sairastut tosin kuin rakastavaa puolisoa.

• aahdistus

En osaa/halua leikkiä mitään kotirouvaa vaikka nyt olis todellakin siihen mahdollisuus. Ikää mulla 29v. Mies tietää tasantarkkaan kuinka iso kriisi tämä työttömyys mulle on. En osaa myöskään kuvitella elämää ilman miestäni joten en halua erotakkaan. Mua ei vaan ole luotu viettämään liikoja aikaa kotona ja poissa työelämästä.

• aahdistus kirjoitti:

En osaa/halua leikkiä mitään kotirouvaa vaikka nyt olis todellakin siihen mahdollisuus. Ikää mulla 29v. Mies tietää tasantarkkaan kuinka iso kriisi tämä työttömyys mulle on. En osaa myöskään kuvitella elämää ilman miestäni joten en halua erotakkaan. Mua ei vaan ole luotu viettämään liikoja aikaa kotona ja poissa työelämästä.

Etkö sitten voi tehdä jotain muuta työtä tai opiskella?

• voimiasinulle

Ihanaa ap, että sinulla on noin kannustava puoliso. Itse aiemmin työnteon menetystä pelätessäni, useita vuosia sitten kun huoli perheestä ja taloudesta oli suurin sain mieheltä vain kommentteja ettei varmana pärjätä, jos työtä ei ole. Tuntui aika pahalta, muistan vieläkin. Kun mustuuden kävi läpi, oppi myös sen että mikään ei elämässä ole itsestäänselvää eikä talot ja muu omaisuus ole se tärkein asia elämässä. Mutta joillekin ihmisille vain materialla ja rahalla on merkitystä, jos ihmisen on pakko selvitä jostakin niin siitä selvitään. Olisihan se tiedtysti helpompaa toisen ihmisen tuella.
      Mutta voimia ap.lle ja uskon, että kaikki menee teillä hyvin.

• vauvaforumAPnainen

Vauva-forumilla on Ap, sama nainen kai.

• aahdistus

? Ei kyl tulis mieleen kirjoitella vauva palstoille koska ollaan lapsettomia. Mut anna toki linkki niin löydän kaksoisolentoni.

• työntekijä--

Miksi et voi tehdä jotain nmuuta kuin töitä välillä. Ei nykypäivänä töitä saa ihan tosta vaan. Minäkin tein pätkähommia monta vuotta ennen kun löysin pysyvänmmän työn. Olin myös työtön 4 vuotta tekemättä mitään töitä. Nii ja olen mies ja tyttöystäväni ei minua elättänyt. Työttömyyskorvauksilla elää hyvin.

• 7267

Olen hieman "ratikan" linjoilla. Jos alkuosa hyvästä miehestä ja parisuhteesta, kauniista kodista ja vakaasta taloudesta pitävät paikkansa niin työttömyys ei voi olla mikään uhka tuolle auvoiselle olotilalle!
      Joku ei natsaa!

Vaimoni työttömyysvuodet olivat oikeastaan hyvää aikaa.
      Oma ajautumiseni ensin työpätkä- työttömyysvaiheeseen ja siitä 50 ikäisenä pitkäaikaistyöttömäksi ei säröyttänyt tippaakaan keskinäistämme suhdetta.

Tätä taustaa vasten ymmärtänet epäluuloni kuvaamsi tilanteen suhteen.

• aahdistus

Ehkä ymmärsitte väärin.. En osaa nauttia elämästä ja parisuhteesta näin työttömänä ollessa. Tiedän että minulla on kaunis koti ja hyvä mies, ja yritän takoa päähäni ettei mulla ole mitään hätää. Mutta silti tämä ahdistus ajaa epäluuloiseksi. Mitäs jos löydän työpaikan kauempaa? Kysyin mieheltä josko katselisin työpaikan kauempaa, jos jostain muualta natsaisi kuin kotiseudulta. Mies ei innostunut ja sanoi ettei ole järkeä alkaa maksaa kahdesta eri asunnosta. Tottahan se on. Mutta en pysty hautaamaan ajatusta.

• Oppeliini1

Halutessasi töitä, et varmasti jätä yhtään kiveä kääntämättä. Jos niin onnekkaasti kävisi että juuri sinulle sopiva paikka tarjoutuu kauempaa, miksi et hyväksyisi sitä?

On paljon pariskuntia ja perheitä jossa ei jatkuvasti eletä saman katon alla! Se toimii oikein hyvin, varsinkin kun voi Skypata. Mikäli jäisit Suomeen, se on sen verran pieni maa että vähintään viikonloput voitte olla yhdessä.

(Tuo saattaisi olla väliaikaista, mutta se kyllä toimii pysyvästikin. On koettu ja omakohtaisesti huomattu toimivaksi.)

• Ratikkaa myötäillen: otsikon kysymys ei vastannut sisältöä.

Jos vastaan ensin otsikkoon. Työttömyys voi kyllä kaataa parisuhteen. Naisen jäädessä työttömäksi riski ei ole niin suuri kuin miehellä vastaavassa tilanteessa.

Varsinaisen leipätekstissä kyse olikin ihan jostain muusta. Luulen, että AP on kyllästynyt tilanteeseensa ja työttömyys antaa sysäyksen tehdä muutosta elämässä.

• 118

Mies ei tarjoakaan enää elämyksiä joka päivä. Työttömyys onkin nyt hyvä keppihevonen lähteä katselemaan olisiko ruoho vihreämpää aidan takana.

• 8t278

Elämällä on todellakin muitakin merkityksiä kuin työ ja tekemistä voi itselleen kyllä keksiä. Voit myös katsoa niitä työpaikkoja pidemmän matkan päästä ja käydä siellä. Olisiko se mahdollista? Itselläni on ollut työmatkaa 120 km ja olen käynyt siellä, mutta tiedän myös tyyppejä jotka ovat oikeasti käyneet töissä pidemmälläkin. Tosin se edellyttää aika kovia tuloja että kannattaa.
      Jos te kerran pärjäätte, tuntuu että kyse on lähinnä omasta kriisistäsi (minkä myötä et näe asioita mistä voisit myös olla kiitollinen: pidät arvokkaita asioita hieman itsestään selvänä kun ahdistus vetää sinua omaan napaan), sekä hieman nurinkurisesta arvottamisesta: ethän sinä ihmisenä ja elämänä kuitenkaan työn mukaan määräydy. Työ on oikeasti tekemistä ja taloudellista turvaa, jos se ei suo niistä toista, se on turha. Työtä ei kannata tehdä, jos se ei anna taloudellista turvaa, koska jotakuta se hyödyttää taloudellisesti. Se PITÄÄ siis aina myös hyödyttää tekijäänsä. Ja jos ei ole tekemistä, se ei anna tekemisellä mitään arvoa, onnistumisia tai päivän kulua. No, tietty, jos siitä silti saa rahaa niin mikäs siinä jos sillä rahalla voi ostaa mielekkäitä harrastuksia jne. mutta työ on väline rakentaa elämäänsä, ellei ole todella onnekas ja saa työkseen kutsumusta mikä olisi myös elämän tapa, sisältöä enemmänkin, intohimo sekä harrastus. Mutta harvat on. Työ ei ole kuitenkaan elämäsi arvo.

Sinun siis pitää vaikka alkaa kouluttaa itseäsi, hankkia tavoitteellinen harrastus, ehkä uusia ystäviä sen myötä. Voit alkaa kuntoilemaan vaikka - jos et tee sitä jo - ja harvoin se parisuhde ja seksielämä huononee, kun toisella on aikaa laittaa kotia, kokkailla, laitta itseään ja panostaa kaikkeen herkuista huolehtimiseen ;)
      On monta tapaa viettää nyt oikeasti aika kivaa aikaa, ja saada siitä jännempääkin. Mutta se vaatii mielikuvitusta ja viitseliäisyyttä. Lohduttavaa on kuitenkin se, että jos et tiedä mitä tekisit, tee kaikkea! Kokeile ja tee. Löydät kyllä uuden suunnan.

Mitä sinä teet yksinäsi jossain vieraalla paikkakunnalla missä et tunne ketään ja juokset sitten jonkun työn perässä? Sekö antaa sinulle ne asiat mitä nyt on? Saman elintason, seuraa, paremman suhteen, elämään merkitystä? Me emme osaa useinkaan arvostaa niitä asioita mitä meillä on ja työttömyys on iso muutos, mikä saattaa tuoda esiin juurikin niitä asioita, mitkä ammottavat tyhjyyttään ja kaipaavat täytettä. Muutto ei aina ole mikään ratkaisu. Siellä voi myös jäädä yksin, huomata ettei yksin eläminen ja elämän alusta rakentaminen ollutkaan se juttu mitä halusi vaan ihan jotakin muuta. Paluu vaan voi olla mahdotonta. Voi tietty olla, että mietit noita juttuja muista syistä? Mietitkö? Ehkä sinun pitäisi ensin kokeilla sitä että yrität tehdä elämästäsi tässä-ja-nyt mielenkiintoisempaa. Mahdollisuuksia nykyään kuitenkin on, muitakin kuin parin ja paikkakunnan vaihto. Etenkin kun talous on turvattu. Sekin saattaa olla aikamoinen yllätys, miten paljon yksinään kaikesta maksaa ja miten yksin.

Ainakin sinun pitäisi odottaa että kriisi menee ohi. Meinaan tuommoisesta pitkästä työsuhteesta irtoaminen vaatii oikeasti ikäänkuin suruajan ja se ei mene puolessa vuodessa ohi. Minusta olisi hullua vetää koko elämä paskaksi sen takia ja epäilen että toimisit nyt siitä shokista, ensi surusta ja sen pohjalta että luulit että elämä menee näin - ja sitten ei mene. Se saattaa olla kovempi järkytys kun itsellesikään myönnät. Siksi en missään tapauksessa suosittelisi mitään äkkiliikkeitä, etenkään muuttoa ja eroa!
      Ahdistus on niin epämukava tunne, että ihminen alkaa pyristelemään siitä eroon hinnalla millä hyvänsä pahimmillaan ja kun on tullut "ero" ja pettymys, seinät kaatuu päälle ja ahdistaa, saattaa tehdä todella typeriä ja tuhoisia ratkaisuja. Kyllä niistäkin sitten selviää, mutta kuinka monen mutkan kautta ja millä merellä kyyneliä. Mieti sitä ahdistusta, suhdetta työhösi, surua ja menetystä. Mieti sitä pettymystä ja loukkausta. Mieti tarvitsetko apua asian selvittämiseen. Mistä on siis oikeasti kyse, ehkä tämä on aikaa nyt miettiä. Rauhoitu ja muista että kaikki tunteet menevät ohi, myös ahdistus. Hoida ennemmin sitä ensisijaisesti nyt siinä, missä olet, kun olet turvassa myös taloudellisesti. Se on iso asia.

Sitten kun aikaa on kulunut ja teet ratkaisuja muulta pohjalta kuin ahdistuksen ajamana, ne saattavat olla oikeampia. Onnea matkaan!

• aahdistus

Ja kiitoksia paljon vastauksista! Etenkin ylläolevalle vastaajalle, oli todella hyvää ja silmiä avaavaa tekstiä. Kaunis kiitos.

• aloittajalleneuvo

Me ainakin mentiin kovan läpi.kun kaikki meni myttyyn meni asunnot ja hyvä kun hengissä pysyttiin.Asuttiin tutun luona.Kaikki lopulta järjestyi.nyt taas asunto ei oma ,mutta vuokra.Ollaan saatu hommattua asuntovau ja auto.Kaikki tämä sitkeyden vuoksi.Meillä tullut edes mieleen jättää toisiamme.Toimiva parisuhde auttaa eteenpäln.papille tuli luvattua ,niin myötä kuin vasta mäessä.Yhdessä saatte enemmän aikaan kuin yksin.Älkää tehkö mitään mitä kadutte

• dfjkglsdfkgj

Mieti vaikka sellaista tilannetta, että sairastut äkkiä vakavasti ja makaat kuolinvuoteellasi. Kumpi tulee pitämään sinua kädestä lähdön hetkellä, työpaikka vai puoliso?

Tietysti työ on tärkeää, mutta haluatko laittaa sen elämässäsi ihan ensimmäiselle sijalle?

• asioillaONtapana

Opiskele, harrasta jne. Voit tehdä kaikkea sitä, mitä et työssäoloaikana ole voinut, siis sellaista mihin tarvitsee aikaa. Arkivapaat ovat ihania, mikset nauttisi? Työnhaun ohella kannattaa nauttia vapaudesta ja aikatauluttomuudesta, niin minäkin teen, silloin kun olen työttömänä.

Jos töitä ei ala löyty, opiskele uusi ammatti.

• Marga-Reeta

Sinulla on suuri oikeus ahdistumiseen työttömyyden vuoksi.
      Työ ja ura ovat yhteiskunnassamme ja sosiaalisessa yhteisössä merkittävä tekijä ja määrittävät identiteettiämme ja myös sen, kuinka paljon saamme uskottavuutta sosiaalisessa verkostossa.
      Valitettavasti vastaan tulee myös sosiaalinen hierarkiaa, jolloin eteen tulee arvostus ja itsearvostus ja sitä myötä itsetunto-ongelmat.
      Työttömyyden kokemisessa kyse ei ole pikku asiasta, jonka voisi kuitata harrastuksilla tai muilla lohdukkeilla, varsinkin jos henkilö on parhaassa työiässä.
      Vaikka työttömyys ei toisi välitöntä taloudellista hätää, se tuo kuitenkin tullessaan epävarmuuden ja riippuvaisuuden lähiomaisesta, jolla on turvattu työpaikka. Työttömyydessä on kyse myös yhteiskunnan tuen riippuvaisuudesta työttömyyskorvauksen muodossa, jolloin ihmisen itsemääräämisoikeus kapenee.
      Tuo kokemasi ahdistus on seuraus ulkonaisista tekijöistä, jotka ovat saaneet hätäkellot soimaan sisälläsi.
      Ahdistusta on syytä kuunnella ja ottaa tosissaan sen viesti.
      Tarvitset ihan käytännön ohjeita, mitä olisi viisainta tehdä, että pääsisit taas mukaan työelämään ja sitä kautta merkitykselliseen elämään. Työvoimatoimiston erilaiset palvelut kannattaa käyttää tarkkaan, eli olisiko opiskelun kautta uuden ammatin hankkiminen aiheellista.
      Toisella paikkakunnalla työssä käyminen on raskasta, mutta sitäkään asiaa ei kannata yksioikoisesti haudata. Onko mahdollista kulkea päivittäin, ainakin jonkin aikaa? Onko mahdollista asua viikot vieraalla paikkakunnalla ja viikonloput olla kotona väliaikaisesti?
      Jokaiseen työtarjoukseen kannattaa tarttua ja lyhyempikin työsuhde kannattaa käyttäää hyväksi. Näillä saadaan työnantajille näyttöä, että henkilö tosissaan on työhaluinen ja varteenotettava tekijä vakituiseen työsuhteeseen.
      Keskitä kaikki ponnistelusi työn hakemiseen tai uuden ammatin opiskeluun. Olet vielä niin nuori, ettet voi jäädä kotiin oleskelemaan loppuelämäksi.
      Ahdistusta et saa hälvenemään muulla kuin ahkeralla ponnistelulla uuden työpaikan saamiseksi.
      Jokainen pieni teko ja askel oman urasi suunnittelussa uudelle mallille on askel eteenpäin.
      Rohkeutta ja taistelutahtoa toivotan, kuuntele itseäsi, vain sinä tiedät, mikä on sinulle parasta.

• 7267

"Työ ja ura - - - " Kun välttää toisten aivoilla ajattelun niin tuolla ei ole mitään merkitystä.
        "Epävarmuus ja riippuvuus työllisestä lähiomisesta" Höpö, höpö! Jos parisuhteen perusteet ovat likimainkaan kunnossa niin tuolla ei ole mitään merkitystä!
        "Työkkärin palvelut"? Minun kohdallani ne olivat täysin merkityksettömiä. Kerran ehdotteli työnhaun opiskelun kurssia mutta katsottuaan työhistoriaani niin lopetti höpinän.
        Nuo ovat omaan kokemukseeni perustuvia kommentteja.
        Kirjoituksessasi on myös asiaakin!

• Marga-Reeta

Kiitos kommentistasi. Pysyttelen kuitenkin mielipiteessäni, varsinkin kun työttömäksi jäänyt on kolmenkymmenen liepeillä oleva ihminen.
        Ihmisen kehittymiseen ja elämiseen kuuluu oleellisesti työ. Jos yhteiskuntamme olisi rakennettu niin, että meidän elatuksemme ja elämisen tasomme ei riippuisi palkasta ja työstä, niin mikäpä siinä. Tuskin silloin työttömyys aiheuttaisikaan paniikkia ja ahdistusta.
        Aloittaja on ahdistunut työttömyydestä. Parisuhde on parisuhde, se ei ole kenellekään palkkatyösuhde, että voisi sen varaan rakentaa tulevaisuutta ja tulevaa työeläkettä.
        Työkkärin palveluista en sen enempää olettanutkaan kuin ammatinvalintaan ohjausta. Ymmärrän, että paljon jää vaillinaiseksi sieltäkin tulevat neuvot, ja vastuu on melko kokonaan työnhakijan. Yrittää kuitenkin kannattaa ja sitkeästi pommittaa työnvälitystä. Liian nöyrä ja kiltti ei saa olla.
        Työvoimaviranomaisiin on saatava painetta lisää, että tuo paine jollain tavalla kohoaisi heitä ylimpiin tahoihin.
        Jos parisuhde ON kunnossa, toki se kestää työttömyyden ja silloin toinen osapuoli on valmis uhrauksiin. Mutta ONKO kiva oikeasti, olla taloudellisesti äärimmäisen riippuvainen puolisostaan.
        Onhan se mukavampi saada palkkaa OMASTA palkkatyöstään kuin pyyhkiä päivästä toiseen pölyjä huonekalujen päältä, varsinkin jos ei ole lapsia parisuhteessa.

• 7267

Asenteen oikaisu auttaisi! Kaikkiin uhkiin sisältyy mahdollisuus!
      Ratkaisut ovat yksilö- ja parikohtaisia eikä niitä pysty neuvomaan. Voi kertoilla vain omista kokemuksistaan.

Jäätyäni "toistaiseksi" työttömäksi 53-vuotisena ilman sen kummempia näkymiä, lähdin Espanjaan työttömäksi työnhakijaksi ja vaimoni otti osa-aika kassatyöstään "ommaa lommaa" sen 3-kuukautisen ajaksi. Elimme kahden vieraassa kieliympäristössä ollen kanssakäymisessä ainoastaan kerrostalomme porteron ja siivoojan kanssa sekä muutaman talon asukkaan.
      Ei meillä mitään kriisejä ollut aikaisemminkaan eikä työttömyyteni sellaisia nostanut esiin nytkään. Elelimme kahdestaan kiireetöntä, tyydyttävää elämää.
      Oli päivän selvää, ettei espanjalainen työkkäri taatusti ehdottele mitään puuhastelua!

Myöhemminkään, työpätkä, työttömyysjaksot eivät rassanneet minua itseäni eikä vaimoani. Asennekysymys. Romahtanut tulotaso oli selvyys eikä siihen mukautuminen ollut mikään ongelma.
      Vaikka oli aina vastannut perheemme aineellisesta toimeentulosta niin en kokenut, että työttömyys olisi ollut mikään uhka kiveksilleni!
      Ihmisen arvoa ei mitata työn ja tulojen kautta!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

• Marga-Reeta

Ota huomioon hyvä herra, että jäädä työttömäksi 53-ikäisenä on ihan toista kuin jäädä työttömäksi 29-vuotiaana!
        Vaikka et itse mittaa ihmisen arvoa työn ja tulojen kautta, niin monet kuitenkin tekevät sen.
        Ihmisellä ON itseisarvo sinänsä, kuitenkin monissa eri sosiaalisissa tilanteissa tulee esiin se, mitä on elämässään tehnyt ja saanut aikaan.
        Jos 29-vuotias on ilman työtä, eikä näe sitä tulevan kohdalleen tulevaisuudessa, on kuin koko tulevaisuus olisi katkaistu. Mille hän rakentaa, mille omistaa ajatuksensa.
        Kyllä vaan, kyllä en tarjoa siinä tilanteessa nuorelle ihmiselle muuta kuin rohkaisua yrittämään kaikin tavoin työllistymiseen.
        Katsos, sinä 7267 olet jo vähän kuin ikäihmisiä ja aloittaja taas on nuori ihminen, siinä on iso ero!

• Ojbxsljxbd

Mielestäni olisi kummallista, jos ihmisellä ei heräisi huoli toimeentulostaan ja osaamisensa hyödyntämisestä. Ettei yhtään rassaisi. Lisäksi nuorella ihmisellä saattaa olla haaveita lapsistakin, ja niihin näkymiin toimeentulo varmasti vaikuttaa. Viiskymppisen ei yleensä tarvitse sellaisia ajatella, vaikka poikkeuksia on.

• 7267
        Marga-Reeta kirjoitti:

Ota huomioon hyvä herra, että jäädä työttömäksi 53-ikäisenä on ihan toista kuin jäädä työttömäksi 29-vuotiaana!
        Vaikka et itse mittaa ihmisen arvoa työn ja tulojen kautta, niin monet kuitenkin tekevät sen.
        Ihmisellä ON itseisarvo sinänsä, kuitenkin monissa eri sosiaalisissa tilanteissa tulee esiin se, mitä on elämässään tehnyt ja saanut aikaan.
        Jos 29-vuotias on ilman työtä, eikä näe sitä tulevan kohdalleen tulevaisuudessa, on kuin koko tulevaisuus olisi katkaistu. Mille hän rakentaa, mille omistaa ajatuksensa.
        Kyllä vaan, kyllä en tarjoa siinä tilanteessa nuorelle ihmiselle muuta kuin rohkaisua yrittämään kaikin tavoin työllistymiseen.
        Katsos, sinä 7267 olet jo vähän kuin ikäihmisiä ja aloittaja taas on nuori ihminen, siinä on iso ero!

Työmarkkinoita ajatellen 29v:lla on täysin toiset mahdollisuudet kuin 53v:lla!
        Edelleenkin, peilaaminen tekemisensä kautta on toisten aivoilla ajattelemista ja muidenkin asioiden suhteen lupaava stressin alku.
        Kaunis koti ja talous kunnossa! Miksi ottaa migreeniä omasta työttömyydestä? En todellakaan tajua!
        Taakse päin katsoen olin juuri 29-vuotinen vaihtaessani työpaikan vuoksi paikkakuntaa 250km vaimon ja 4kk ikäisen lapsen muuttaessa mukana. Vaimolla ei vuosikausiin ollut tietoakaan työpaikasta, eikä mistään tuista tai tuloista lukuun ottamatta 3kk:n välein tullutta, mitätöntä lapsilisää. Eipä tuo stressaantunut.

• Eläjaksa
        7267 kirjoitti:

Työmarkkinoita ajatellen 29v:lla on täysin toiset mahdollisuudet kuin 53v:lla!
        Edelleenkin, peilaaminen tekemisensä kautta on toisten aivoilla ajattelemista ja muidenkin asioiden suhteen lupaava stressin alku.
        Kaunis koti ja talous kunnossa! Miksi ottaa migreeniä omasta työttömyydestä? En todellakaan tajua!
        Taakse päin katsoen olin juuri 29-vuotinen vaihtaessani työpaikan vuoksi paikkakuntaa 250km vaimon ja 4kk ikäisen lapsen muuttaessa mukana. Vaimolla ei vuosikausiin ollut tietoakaan työpaikasta, eikä mistään tuista tai tuloista lukuun ottamatta 3kk:n välein tullutta, mitätöntä lapsilisää. Eipä tuo stressaantunut.

No joillekin työ tuo elämään sisältöä, mahdollisuuden käyttää taitojaan, jopa toteuttaa itseään. Työkavereita, yhteisöllisyyttä. Toki myös taloudellista turvaa. Asennekysymyshän se tietysti on, millaiset tavoitteet työn suhteen on. Urasta on monen turha haaveilla, niin rikkonaista työelämä nykyään on, mutta et kai sä tosissasi arvostele ihmistä, joka kaipaa elämäänsä muutakin kuin puolison perässä/varassa kulkemista?! Ihmisillä saa olla elämässään erilaisia mieltymyksiä ja tavoitteita ja aikuisen on täysi lupa stressata, jos ei koe pystyvänsä elättämään itseään. Riippumatta siitä, miten sinun täydellinen perheesi toimi.

Ap, yritä ajatella analyyttisesti ja ajan kanssa. Sinulla on elämässäsi peruspalikat kunnossa ja hyvät mahdollisuudet.

• jos toinen on pitkään työtön

• tipu045

olisit ihan kahjo

• yhdessäparempi

Ihan turha ryhtyä tuijottelemaan sivupeliin jonkun elämän muutoksen myötä.. se on se vastamäki nyt, se mistä pappi silloin mainitsi alttarilla.
      Pysykää kovina ja yhdessä, sitähän se parisuhde parhaimmillaan on, toisen tukemista ja ongelmien ratkomista.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Orpo räyhää: kansan on muututtava

Orpon mukaan kansa ei elä kokoomuksen kanssa samassa todellisuudessa, ja sen vuoksi kansan on muututtava. Kas kun ei san
      Maailman menoa
      242
      3085
    2. Muovikassikartelli

Kauppaketjut ovat yhdessä sopineet muovikassin yksikköhinnaksi 59 senttiä. Milloin viranomaiset puuttuvat tähän kartell
      Talousrikokset
      17
      1728
    3. Aidon persun tunnistaa Marinin palvonnasta

Oli kyse sitten Halla-ahosta tai Putinista. Ensimmäisenä aidolle persulle tulee mieleen Marin.
      Maailman menoa
      22
      1424
    4. Nainen, nyt esitän muutaman skenaarion

Asumme yhdessä ja seurustelemme. 1. On ilta ja olet sohvalla makoilemassa ja räpläät kännykkääsi. Makuuhuoneesta kuulu
      Ikävä
      129
      1241
    5. Et taida paljoa

treffeillä käydä? 😆 mieheltä Naiselle
      Ikävä
      104
      1238
    6. Mikä tekee sen

Vetovoiman kaivatussasi?
      Ikävä
      75
      1147
    7. Kristillinen kaste toimitetaan upottamalla veteen - pään valelukaste ei kelpaa

Kristillinen upotuskaste perustuu juutalaiseen puhdistautumiseen, jossa upottaudutaan veden alle kokonaan. Paavali verta
      Kaste
      153
      1052
    8. Oikea kaste on syntisten kaste

Oikea kaste on syntisten kaste. Vain syntisiä tulee kastaa. Itsensä uskoviksi ja vanhurskaiksi julistaneita ei tule ka
      Kaste
      58
      1045
    9. Upotuskaste on raamatullisin kaste

Jokainen raamattua lukenut tietää sen. Päivänselvä asia. Vauvalle annettu kaste ei löydy raamatusta.
      Kaste
      717
      957
    10. Harmittaako joku

Harmittaako joku asia tai asiat, mitä on tapahtunut tai jäänyt tapahtumatta?
      Ikävä
      135
      952
    Aihe