Vietän ja haluan viettää Joulun yksin niin kuin suurin piirtein kaikki muutkin viikonloput ja arkipyhät.
Oma valinta!
En ole Jouluihminen!
Joululaulutkin on niin surullisia.
Soittelen muuta iloisempaa musiikkia.
Viinoja ei tarvitse ostaa eikä katsella kännisiä ihmisiä.
Jouluruokia laitan ja syön, etenkin lipeäkalaa.
Kirkonmenotkin on muuttuneet erikoiseksi, tv aion kurkata jos herään.
En osta yhtään lahjaa, pari netti joulukorttia lähetän
Onko muita samanlaisia?
Taas alkaa pulina yksinäisyydestä Jouluna
76
376
Vastaukset
- tarvii-kaveria-
Lähde mun kaaaaa kirkkoon,
tai lähde mun kaaa jonnekki köyhille ja pienituloisille tarkotetulle ilmaiselle jouluaterialle,
yksin en kehtaa mennä,- helppojoulu
Tänne voi tulla syömään, lanttuja ja pottuja kellarissa laitetaan niistä vielä lisää.
Minulla on ruokaa, liikaakin.
Kirkkoon voi mennä yksinkin.
Kävin joulukirkossa kaksi vuotta sitten, tuttavan seurana, yleensä en käy kirkossa.
Tuomiokirkko, nimikin jo pelottava. Aikani kuluksi laskin että montako kertaa tilaisuuden aikana lausuttiin nimi Jeesus, arvaapa kuinka monesti? - kerro-osote-
helppojoulu kirjoitti:
Tänne voi tulla syömään, lanttuja ja pottuja kellarissa laitetaan niistä vielä lisää.
Minulla on ruokaa, liikaakin.
Kirkkoon voi mennä yksinkin.
Kävin joulukirkossa kaksi vuotta sitten, tuttavan seurana, yleensä en käy kirkossa.
Tuomiokirkko, nimikin jo pelottava. Aikani kuluksi laskin että montako kertaa tilaisuuden aikana lausuttiin nimi Jeesus, arvaapa kuinka monesti?minne tulen,
- staka
Mene hyvä ihminen yksin ja etsi sieltä toinen yksinäinen. Jos hyvin käy niin jatkatte kimpassa sitten. Luulisin tekeväni niin jos ei tuota puoliskoa olisi - nyt ollaan niiiiin kimpassa (ja kotona) että! Eikä käydä paljon missään, ei yhdessä eikä erikseenkään, jouluna varsinkaan.
Joskus tuntuu että enemmän voisi osallistua oman kodin ulkopuolella järjestettäviin tapahtumiin... lienee luonnekysymys. Pitäisi potkia itseään persuuksille ;-)) - helppojoulu
kerro-osote- kirjoitti:
minne tulen,
Missä päin Suomea asut, voi tulla tungosta(tai sitten ei) jos tähän osoitteen laitan. Potut ja lantut ei ole pääkaupunkiseudulla.
- voisin-tullakki-
helppojoulu kirjoitti:
Missä päin Suomea asut, voi tulla tungosta(tai sitten ei) jos tähän osoitteen laitan. Potut ja lantut ei ole pääkaupunkiseudulla.
Autolla pääsee minne vaan, paremppi ku ei ole etelässä,
- omaSyyni
Tykkäisin jos saisin viettää edes yhden rauhallisen joulun yksin. En ilkeä kieltää jälkikasvua rynnimästä paikalle passattavaksi.
- yksin.tämäkin.joulu
Kerropa jälkikasvullesi, että tuletkin heille joulunviettoon! Äläkä vie mitään tuliaisia!
Kerro sitten tällä palstalla mikä oli reaktio.
- VäsyttääVietävästi
Jouluaaton vietän yksin, syön, saunon, syön, nukun, syön, nukun, syön, nukun. Vasta joulupäivänä ja Tapanina vierailen ystävien ja sukulaisten luona, siellä syön ja kahvittelen, kotiin tulen välillä nukkumaan. Joulun jälkeen on loppuvuosi töistä vapaata, suurimman osan lomaviikosta syön ja nukun, nukun kaiken univelan pois, jaksan sitten taas aloittaa uuden vuoden virkeänä ja levänneenä.
- Velatonunellinen
Mistä ihmisille on muodostunut VÄÄRINKÄSITYS univelasta ja sen poisnukkumisesta?
Unta ei voi kuorsata varastoon eikä nukkumalla maksaa nukkumatta jääneitä tunteja. Ne valvomiset on pois elämän loppupäästä, tulee aiempi kuolema. Velanmaksulla ihminen ei nuku pois kertynyttä fyysistä kuormaa vaan masennustaan (jota hän itse ei huomaa). - VäsyttääVietävästi
Velatonunellinen kirjoitti:
Mistä ihmisille on muodostunut VÄÄRINKÄSITYS univelasta ja sen poisnukkumisesta?
Unta ei voi kuorsata varastoon eikä nukkumalla maksaa nukkumatta jääneitä tunteja. Ne valvomiset on pois elämän loppupäästä, tulee aiempi kuolema. Velanmaksulla ihminen ei nuku pois kertynyttä fyysistä kuormaa vaan masennustaan (jota hän itse ei huomaa).Pitkään epäsäännöllistä vuorotyötä tehneenä tiedän ettei väsymys lähde ellei välillä nuku oikein kunnolla velkojaan pois, sinun käsityksesi ei vähennä lainkaan väsymystäni, muttan kunnon nukkumisputki poistaa sen kokonaan taas seuraavaan liikavelkaantumiseen asti..
Kuolema voi tulla kenelle vain koska tahansa, vaikka vartin päästä, riippumatta siitä onko nukkunut hyvin vai ei.
Fyysinen väsymys ja masennus on kaksi eri asiaa. Velatonunellinen kirjoitti:
Unta ei voi kuorsata varastoon eikä nukkumalla maksaa nukkumatta jääneitä tunteja. Ne valvomiset on pois elämän loppupäästä, tulee aiempi kuolema. Velanmaksulla ihminen ei nuku pois kertynyttä fyysistä kuormaa vaan masennustaan (jota hän itse ei huomaa).Jahaa, että väärinkäsitys, jos elämänrytmini on tavallisesti nukkumaan kello 1-2, aamulla kello herättää 6.30 ja kun olen vapaalla nukkumaan kello 2-3, nukun kello 10-12, riippuen muista menemisistäni. Joskus vapaallakin herään aikaisin koska rytmi on jäänyt päälle. Elikkä en nuku velkaani vaan olen masentunut. Omasta mielestäni nukun ja nautin vapaastani, joskus välillä syön ja jatkan ihanaa untani.
Kuinka lyhyeksi elämäni on tämmöisen unirytmini vuoksi kutistunutkaan. Aika sen näyttää.
- YlpeästiYksin365
Voi elämän emätin sentään. Olla yksin yksi jouluaatto perkkele sentään. Silloinko kulminoituu koko elämän kattava suru ja murhe ja haikeus.
Miten ihminen pärjää ne 364 muuta vuorokautta jotka vuodenaikaan sisältyy?- Meneehulluudenrajoillejo
Olen vuosi vuodelta vaan alkanut enemmän ihmettelemään miksi joulu on niin ylikorostettu muihin juhlapyhiin verrattuna.
Ei saa olla yksin ja pakko lahjat, pakko, kortit, pakko laulut kirkossa, pakko hautausmaa käynnit, pakko juureslaatikot...pakko aito kuusenrankku raahata sisälle. Monet noudattaa orjallisesti jotain ihme pakko perinteitä vaikkei kiinnosta ja huvita pätkääkään ja vielä kaikkein pahinta suku kokoontuminen väen vängällä.
Itse olen jättäytynyt sen jälkeen kun lapsuuden kodista pääsin pois niin ihan kaikista joulun älyttömistä pakkopulla traditioista pois. Jouluvalot vain laitan ja sitten haluan viettää vapaa aikani ihan rauhassa kaikista löylyn lyömistä joulu hössöttäjistä kaukana. Joulunpyhinä on aikaa sitten tehdä kaikkia tekemättömiä töitä mitä ei arkena ole ennättänyt, lueskella, katsella elokuvia, sarjoja yms.
Aivan samaa mieltä että miten ihmeessä pärjää koko vuoden muuten jos ei loppuvuoden pyhiä kestä? Juu ei tässä itsellä ole mitään joulu paineita muutta ulkopuoliset ihmiset aiheuttavat niitä, nämä "joulunlyömät jouluhörhöt". Kumma kun pääsiäisenä ja juhannuksena saa yksinäiset olla yksin muttei jouluna.
- johuomannut
Todellakin, miksi jankuttaa yksinäisyydestä, siis juuri ennen joulua, sehän lisää ahdistusta jos kärsii yksinäisyydestä. Kyllä jokainen itse tietää mitä haluaa, eikä yksin oleminen ole aina yksinäisyyttä vaan kaivattua omaa rauhaa.Ei ne sukulaiset ole aina hyvää seuraa, tuntuu et velkaa jää,vaikka mitä veis tuliaisiksi.
- siilimuori3
Kyllä yksinäisyys voi olla todellinen ongelma, jos sitä on tahtomattaan. On heitäkin, jokta haketuvat sairaalaan jouluksi kun kotona ei ole ketään.
- 1eero
Muutamia ikäviä jouluja yksin, kerran vietin joulun yksin mökillä jos koiraa ei lasketa oli lunta ja pakkanen paukkui, se rauha ihan muutakuin kaupungissa. Kohta on joulu enkä kaipaile ketään yökuntiin vaivoiksi joku kaveri piipahtaa minäkin jonkun luona.
- siilimori3
1eero kirjoitti:
Muutamia ikäviä jouluja yksin, kerran vietin joulun yksin mökillä jos koiraa ei lasketa oli lunta ja pakkanen paukkui, se rauha ihan muutakuin kaupungissa. Kohta on joulu enkä kaipaile ketään yökuntiin vaivoiksi joku kaveri piipahtaa minäkin jonkun luona.
Ehkä se korostuu yksinolo silloin jouluna kun on käsitys et joulu on perhejuhla. Ei se hirveä hälinäkään hääviä ole, ei pääse ollenkaa rauhoittumaan. Kun ei ole pieniä lapsia enää ittellä, joul on aika viraton juhla sillain. Siin on niin monta pyhää et ihan sama olla osa töissä.
Sullahan on sopevasti itsekseen oloa ja piipahduksia. Eikös se silloin ole niinkuin balanssissa. 1eero kirjoitti:
Olen joskus haaveillut joulusta yksinkaksin kaukana jossakin yksinäisessä erämaamökissä, olisi hanget korkeat nietokset, vain vähän jouluruokaa, kynttilöitä, joulusaunaa ja hiljaisuutta vain hiljaista hyräilyä joulumusiikkina, keskellä yötä voisi hiihdellä järven jäällä katsella tähtitaivasta. Voi, aina voi haaveilla kaikenlaista, mökkejä on tarjottu mutta ilman saunaa, mutta ehkä jonakin jouluna tuokin haave toteutuu.
- 1eero
rosaliiin kirjoitti:
Olen joskus haaveillut joulusta yksinkaksin kaukana jossakin yksinäisessä erämaamökissä, olisi hanget korkeat nietokset, vain vähän jouluruokaa, kynttilöitä, joulusaunaa ja hiljaisuutta vain hiljaista hyräilyä joulumusiikkina, keskellä yötä voisi hiihdellä järven jäällä katsella tähtitaivasta. Voi, aina voi haaveilla kaikenlaista, mökkejä on tarjottu mutta ilman saunaa, mutta ehkä jonakin jouluna tuokin haave toteutuu.
Voe että ny muistui aivokopassa mielleen takavuosien kuutamo hiihtämiset järven jäällä yö aekaan jo jo se valo paukkupakkasessa sellanen satumainen, leevveet umpihankisukset karvareuhka päässä hiljaisuuden suattaa rikkoa jään paukahdus kiristyvässä pakkasessa, muuten kuulu vain suksien suhina tai ketun hiljaisu jostain kaukaa tähdet hohkaa, yläpuolella ääeretön avaruus vain yksinäinen immeinen silimät pyoreenä miettii kaikkea tätä ihmettä.
1eero kirjoitti:
Voe että ny muistui aivokopassa mielleen takavuosien kuutamo hiihtämiset järven jäällä yö aekaan jo jo se valo paukkupakkasessa sellanen satumainen, leevveet umpihankisukset karvareuhka päässä hiljaisuuden suattaa rikkoa jään paukahdus kiristyvässä pakkasessa, muuten kuulu vain suksien suhina tai ketun hiljaisu jostain kaukaa tähdet hohkaa, yläpuolella ääeretön avaruus vain yksinäinen immeinen silimät pyoreenä miettii kaikkea tätä ihmettä.
Just 1eero, upeasti, taitavasti, hienosti kuvasit, juuri tuo olisi ihmeellistä kokea "yläpuolella ääretön avaruus vain yksinäinen immeinen" miten pieneksi sitä voisikaan itsensä tuolloin tuntea.
Sinun oli helppoa kertoa kun olet sen jo kokenut, minulla vielä vain haaveena. Jos sen vielä saisi yhdistettyä jouluun, vuoden herkkään taitteeseen, silloin onnellinen olisin vaikka pakkanen nenää nipistelisikin.
Tuolla sisä-savossa järjestetään keväisin kuutamohiihtoja, porukassa hiihdetään järvenjäällä. Viime aikoina niin huonot hanget ja monesti vettä jäällä, että on jouduttu perumaan kaikki kuutamohiihdot.- kesivä
Voi rosaliiiin ja 1eero miten saitte minut kaipaamaan noita paukkupakkasia ja kuutamoöitä. Juurikin niin, että jäät paukahtelee ja metsänreunassa puut. Hanki on sinertävä. Melkein siinä pitäisi olla raksisukset ja huopatossut, että olisi viimosen päälle.
- Aikaansaamatonkoolet
rosaliiin kirjoitti:
Lappi on pullollaan ihania mökkejä ja lunta riittää.Netissä tiedot ja varausmahdollisudet.pääsee junalla ,autolla,lentäen ,mökkivuorat on halpoja ,koska niin paljon on tyhjillään.
Aikaansaamatonkoolet kirjoitti:
Lappi on pullollaan ihania mökkejä ja lunta riittää.Netissä tiedot ja varausmahdollisudet.pääsee junalla ,autolla,lentäen ,mökkivuorat on halpoja ,koska niin paljon on tyhjillään.
En suinkaan ole saamaton, vaan elämä on aina mennyt niin, ettei näitä omia jouluja ole oikein osannut aikaisemmin viettää. Aina mennyt perheen perässä.
Mutta tuon haaveeni toteutan kun aika on. Ja tiedän tuonkin, ettei täällä keskisessä suomessa joka joulu lunta riitä ja silloin pitää mennä pohjoiseen. Mielelläni sen teen ja omin kyydein silloin mökille mennään. Hiihtolomilla olen pohjoisessa ollut mutta joulu ja mökkiloma ja mökki ei saa olla mikään luksus vaan perusjuttu riittää, se tosiaan kutkuttaa.
En ole ihan samanlainen, tosin lipeäkala ja pippurinen valkokastike, ihanaa, mutta joulu on kaikin puolin kivaa aikaa.
Kun kerroin lapsilleni, että aioin viettää yksin jouluni, alkoi kova haloo, ei, ei ei ..tulet meille...tulet meille, et ole yksin.
Kun kerroin sisaruksilleni, että vietän jouluni yksin, alkoi samanlainen haloo, ei, ei yksin... tulet meille, se ja sekin tulee, tule sinäkin.
Mikä ihme tässä joulun ajassa oikein on kun ei saisi yksin viettää, kaikki varmaan ajattelevat, että voi sinua surkimusta kun yksin pitää joulu viettää, voi, voi.
Vain perhejoulu on oikea joulu ja sehän on ihan huuhaata.
Me yksinäiset vietämme lämpimän ikimuistoisen joulun omalla tavallamme, eikö.- VäsyttääVietävästi
Mulla kesti viiden joulun verran tuo ystävien ja sukulaisten kärsimys siitä että halusin viettää aaton omassa rauhassa ja tehdä vain juuri niin kuin itse tahdon. Muiden mukana joutuu aina tinkimään omasta mukavuudestaan, on sitten kestittävät täällä tai itse toisaalla kestittävänä. Nykyään eivät enää aatoksi kysele kyläilyitä suuntaan tai toiseen, vierailut hoidetaan sovinnolla vasta joulupäivänä tai Tapanina.
VäsyttääVietävästi kirjoitti:
Mulla kesti viiden joulun verran tuo ystävien ja sukulaisten kärsimys siitä että halusin viettää aaton omassa rauhassa ja tehdä vain juuri niin kuin itse tahdon. Muiden mukana joutuu aina tinkimään omasta mukavuudestaan, on sitten kestittävät täällä tai itse toisaalla kestittävänä. Nykyään eivät enää aatoksi kysele kyläilyitä suuntaan tai toiseen, vierailut hoidetaan sovinnolla vasta joulupäivänä tai Tapanina.
Kyläilyissä ja vierailussa Tapanina ei enää ole sellaista jouluähkyä kun monesti aattona.
Onhan se ihan mukavaa viettää erilaisia jouluja, olen ollut kaikkien lapsien jouluissa ja sukulaisjouluissa ja nyt on yksinäisen joulun vuoro. Toi sana yksinäinen joulun yhteydessä kalskahtaa heti surulliselta ja murheelliselta vaikka se voi olla jotain ihan muuta, yksin voi mennä minne haluaa, kaverin voi ottaa mukaan jos haluaa, tuntuu kivalta ei ole mitään sääntöjä. Perhejouluihin tuppaa heti perinteet, mennään silloin sinne ja tällöin tänne , ensin syödään ja sitten jne ihanaahan sekin on mutta nyt näin.
- Psykoterapeutitar
Yksin tai ei, niin olen aina viettänyt joulun, paitsi yksi joulu on jäänyt mieleen. Tulin iltavuorosta, jalat puuduksissa ja aivan jäässä ja yksinään söin maksalaatikkoa putkiremonttia varten paketoidussa kodissa. Silloin ajattelin, ettei koskaan enää!
- dhimpsh
Semmoista elämä vaan on
- kun lapset olivat pieniä, elämä työtä ja tohinaa, lapset kyllä kivoja kun ovat sosiaalisia pieninä luonnostaan - joskus elämää vaan varjosti päihde- ja huumeporukat - henkikultakin kiikunkaakun välillä kun kaikenmaaailman herodekset otti valtaa omiin nimiinsä kui vanhoissa joulunäytelmissä entisaikoina.
- ei mistään rauhasta ollu tietoakaan- jouluaaton iltaan saa sytytellä kynttilöitä
iloksi ja ystävien muisteluun - heidänkin jotka menehtyivät - kun ihmskehot reagoivat eri tavoin kuin psyyke ja mieli - järkytyksen läpkäyneet aivot tekee surutyötä niin nukkuessa kui valveilla - kaikki vaiheet läpikäytyään on enää jäljellä
vain kaunis kaipaus - omasta rauhasta. ´Pulinaa on niinmontaa sorttia -
tunteita laidasta laitaan - niitä ehken tietoisesti luodaan - latautunutta jännitystä
- toivoisi kuitenkin ettei pyssyt ja pommit pauku vaikkei 100prosenttista joulumieltä ja pukkia näkis koko jouluna- eikä ainuttakaan lahjaa saisi.
Malttia joulun liikenneruuhkissa ja rauhallista joulua. - ent.siivoojaparka
En usko, että minulle tuottaisi mitään pienimpiäkään vaikeuksia viettää joulu yksin, jos olisin tietoinen siitä, että läheiseni ovat jossakin, voivat hyvin ja kenties viettävät jouluaan jossain muualla, mahdollisien omien perheitensä kanssa.
Sitten, jos he olisivat lopullisesti poissa, niin varmaan jouluaattona tulisi ensi alkuun mieleen menneet jouluaatot heidän kanssaan yhdessä. En silloinkaan kaipaisi mitään vierasta seuraa lievittämään yksinäisyyttäni. Päinvastoin, juuri silloin haluaisin olla ihan omassa rauhassani.
Ei minulle ole koskaan ollut sellaista tunnetta, että pitäisi aina olla joku, kuka vaan seuranani. Enempi olen vaativan valikoiva. Mitä enemmän ikää tulee, niin sitä paremmin viihdyn yksin ja sitä vähemmän suuressa hälisevässä, mölyävässä, palpattavassa seurassa.
Minusta joulu on ihan oman lähimmän perheen yhteistä juhlaa, enkä ole koskaan ymmärtänyt niitä suuria koko suvun yhteisiä jouluja, missä on kaikki sisarukset perheineen ja vanhempineen mukana. - talvipäivän.seisaus
Toi joulukirkko on korneinta, mitä olen ikänäni kuullut, oli sitten TV:ssä tai livenä. Joulutontut ovat ihan kivaa ja söpöä rekvisiittaa. Kinkku ja piparit ovat roskaruokaa, joiden mussuttaminen on mulle täysin käittämätöntö. No, jokainen tuhlaa elämänsä just siihen, mihin haluaa. Ei kuulu mulle.
- kohta.joulu.on.ohi
En ole joulua yksin, vaan kaksin, mutta joulu tulee olemaan tylsä. Liian monta pyhäpäivää. Teemme sitä samaa kuin muinakin viikonloppuina. Hiukan laitamme joulua, ilman mitään joulupaineita.
Joulu on lapsuudestani saakka ollut tylsä, koska en ole tottunut viettämään mitään perinteistä joulua, ei ole ollut sukua eikä vanhempiakaan, siis paikalla.
Tykkään kyllä kauppojen ja katujen jouluvaloista, joulumyyjäisistä ja sensellaisesta, mutta aattona puolenpäivään bang! Kaikki hiljenee ja kuolee.
Joulussa on parasta se, että se menee ohi aikanaan, kuten muutkin joulut. Välipäiviksi pääsen työhön. Olen ollut vapaaehtoistyössä jouluna aiemmin nuorempana useana vuonna, mutta nyt vanhempana en jaksa lähteä aikaisin aamulla ajamaan Helsinkiin. - eppu2
Veljen kanssa kaksin ollaan, kaksi vanhaa. Pojan perheessä käväisen kaffella.
Yhtä hyvin voisin olla vaikka vain kissan kaa.
Työn touhussa ollut lukemattomia jouluja, on niin mukava, kun omaan tahtiinsa saa olla ja elää.- siilimuori3
Jos minä olisin yksin haluaisin olla yksin kuitenkin sillain ihmisten ymäröimänä. Siis tietäen et lähellä on muitakin ihmisiä vaikkei samassa tilassa. Mut kuitenkin tietoisuus siitä et muitakin on. Jossain mökissä syrjässä kaikesta yksin, minuakkait pelottas. En tiedä mikä mut ehkä se yksinolo ja autius ja äärettömyys. Tummuvan metsän pimeys ja mielikuvitus mitä kaikkea siellä saattaa olla ja tulla.
- eppu2
siilimuori3 kirjoitti:
Jos minä olisin yksin haluaisin olla yksin kuitenkin sillain ihmisten ymäröimänä. Siis tietäen et lähellä on muitakin ihmisiä vaikkei samassa tilassa. Mut kuitenkin tietoisuus siitä et muitakin on. Jossain mökissä syrjässä kaikesta yksin, minuakkait pelottas. En tiedä mikä mut ehkä se yksinolo ja autius ja äärettömyys. Tummuvan metsän pimeys ja mielikuvitus mitä kaikkea siellä saattaa olla ja tulla.
Syksyllä myöhään olin kissan kaa mökillä. Pimeys laskeutui 7 jälkeen illalla.
Metsän takana kilometrin päässä ensimmäinen naapuri.
Ah, mikä ihana rauha, kissa tuli myöhään yöllä sisälle. - siilimuori3
Eikö sielä ollu mölköjä :). Kaksin nyt menee mut että yksin kaukana muista. Kuuntelemassa joka rapsahdusta ja ääntä.
- eppu2
siilimuori3 kirjoitti:
Eikö sielä ollu mölköjä :). Kaksin nyt menee mut että yksin kaukana muista. Kuuntelemassa joka rapsahdusta ja ääntä.
Ei ollut mölköjä.
Jos olisi kohdalle sattunut se, kun pojan porukka oli siellä, että kaksi isoa pöllöä oli lentänyt katolle, olisin voinut säikähtää. - palstan.satunnaiskävijä
eppu2 kirjoitti:
Syksyllä myöhään olin kissan kaa mökillä. Pimeys laskeutui 7 jälkeen illalla.
Metsän takana kilometrin päässä ensimmäinen naapuri.
Ah, mikä ihana rauha, kissa tuli myöhään yöllä sisälle.Kun kyllästyt mökkisi, myy minulle! Kissankin otan, ellet sitä enää halua.
Voisin viihtyä siinä vaiheessa, kun lopetan työelämän. Kuulostaa ihanalta. Tosin mukavuudet taitavat olla vähissä, siis sellaiselle joka on tottunut uudempiin asuntoihin, mutta silti.
Hurjan hyvää joulua sinulle! - eppu2
palstan.satunnaiskävijä kirjoitti:
Kun kyllästyt mökkisi, myy minulle! Kissankin otan, ellet sitä enää halua.
Voisin viihtyä siinä vaiheessa, kun lopetan työelämän. Kuulostaa ihanalta. Tosin mukavuudet taitavat olla vähissä, siis sellaiselle joka on tottunut uudempiin asuntoihin, mutta silti.
Hurjan hyvää joulua sinulle!En myy, enkä kissaakaan anna.
On sähkö, ulkorakennuksia myöten. Vesijohdot, viemärit, lämminvesi, vesivessa. Sähkölämmitys (en juurikaan käytä), uuni ja takka.
Kyllä vanhakin pärjää näillä eväillä.
Hyvää joulua vaan, toivottavasti löydät hyvän paikan eläkkeelle alettuasi.
- Hei.kinkku-ukot.hyppikää
Kotoinen joulu on paras, sellainen, jonka itse kokee kodikkaaksi. Onneksi edes pohjoisemmassa Suomessa on lunta. Meillä täällä Kehä kolmosen sisällä vain mustaa ja märkää...
Paistoin ja pakastin paloina aika ison juhlakinkun (6 kg), pääasiassa sukulaisille vietäväksi, mutta aloitin omalta osaltani sitä jo eilen... Limppua, voita, kinkkuva... Kylmää maitoa. Aaah.
Joulu tulee ja myös äkkiä menee. Varsinainen jouluaikahan jatkuu Nuutinpäivään (13. tammikuuta) asti. Ainakin itselläni. Uskonnollisesti, eli katolilais-luterilais-kirkollisesti se kestää itseasiassa Kynttilänpäivään, eli helmikuun 1. sunnuntaihin asti. En haluaisi olla yksin juhlapyhinä.
Lapsena oli yhden joulun sairaalassa ja vaikka siellä oli muita lapsia ja kivaa ohjelmaa ikävöin kotiin.
Olen sosiaalinen ja ulospäinsuuntautunut ei yksinäisyys ole mun juttuni.
Minun jouluni alkaa huomenna kun esikoinen saapuu kotiin. Kuopuksella on synttärijuhlat viikonlopulla joten vilskettä riittää. Esikoinen palaa aattoksi Hesaan työt odotttavat.
Jouluaaton vietämme kuopuksen ja Petzen kanssa kolmestaan. Petzen lapset tulevat aatoksi, mutta jatkavat mummilaansa perukkaan. Sieltä he palaavat joulupäivänä takaisin. Tapani saamme vieraita Belgiasta.
Tänään haimme isohkon joulukinkun, joka on sulamassa keittiössä saanen sen uuniin perjantaiyöksi. Hirvipaistia teen huomenna. Olen tehnyt omat jouluvalmistelut ja huomenna valmistan ruokajutskoja Petzen kotiin.
Ihanaa aikaa. Hyvä ruoka parempi mieli ; )- siiilimuori3
Etkös vasta valittanut et Peze oli kutsunut vieraita kotiinsa jouluksi ja että voivotelit että joudut tekemään joulusiivot je pidot sinnekin oman muuttosi ohessa. Niin se äkkiä muuttuu ihanaksi :D.Mut herttaista joulua vaan sinnekin.
- korppis1
siiilimuori3 kirjoitti:
Etkös vasta valittanut et Peze oli kutsunut vieraita kotiinsa jouluksi ja että voivotelit että joudut tekemään joulusiivot je pidot sinnekin oman muuttosi ohessa. Niin se äkkiä muuttuu ihanaksi :D.Mut herttaista joulua vaan sinnekin.
Pitää paikkansa. Olin väsynyt muutosta ja hirvitti ajatuskin alkaa siivoojaksi toisen huusholliin. Levättyäni jaksoin taas. Olen siivonnut Petzen talon isännän puolelta, enhän voinut ajatellakaan, että hän palaisi pölypallojen keskelle. Rakkaus on kummallista. Se sisältää runsaasti empatiaa toista kohtaan. Tänään ja eilen olen kamppaillut sappikiven kanssa,, mutta hirvipaisti on uunissa, riisipuuro porisee hellalla ja seuraavaksi teen piirakkataikinoita ja kääretortun Belgian vieraita varten. Minä olen impulsiivinen persoona, elän kutakin päivää fiiliksien mukaan. Älä siis koskaan sano, ei koskaan. Mielialat muuttuvat, onneksi ;)
Olen viettänyt kaksi joulua sairaalassa, toisen yötöissä ja toisen synnytysosastolla.
Hyvin kuluivat molemmat, kaikkeen sopeutuu, kun siltä kannalta asian ottaa, että tämähän on oikeastaan elämys ja harvinainen sellainen.Yksinäisyys tuntuu raskaalta juuri jouluna ja muina suurina perhejuhlapyhinä. Mitä jää joulusta jäljelle jos karsii pois joulun suuren sosiaalisen sisällön: olla yhdessä perheen ja läheisten kanssa, antaa ja saada lahjoja, kuunnella joululauluja, lasten iloisia ääniä, siskojen ja veljien kuulumisia, pitää vanhaa äitiä kädestä, istua jouluaterialle kauniisti katettuun pöytään, nähdä vaivaa muiden hyväksi ja saada siitä itsellekin iloa?
Joulumieli ja joulun henki ei syty sydämessä jos ei itse tee jotain sen hyväksi; jos ei jaa muille omasta osuudestaan, ellei iloitse joulusta muiden kanssa.
Olen kiitollinen siitä että saan viettää joulun ja muutkin juhlat perheen kanssa, ettei minua eristetä jonnekin lumen keskelle kaamokseen. Niin kauan kuin olen terve ja jaksan haluan olla osa elävää yhteisöä. Ehkä joku joulu teemme risteilyn tai ulkomaanmatkan, mutta aina muiden seurassa, aina valoa ja iloa, haleja ja hyvän joulun toivotuksia. Tilanteesta ja mielialasta riippuen joskus runsaampi pöytä, korkeampi lahjavuori, joskus vähemmän kaikkea, mutta se aineellinen on vain rekvisiittaa. Tärkeintä on juuri yhdessäolo.
ILOISTA JOULUA kaikille toivoo
Paloma"Paloma.se.co"
Silloin kauan sitten, kun ihminen alkoi rakentaa mieli-kuvaa Joulusta.
Istuimme Jessen kanssa jollain kukkulalla.
Tai kalliolla vuoren-rinteessä.
En muista kaikkea tarkasti silleen.
Mutta mikä tärkeintä.
Ymmärsin mikä yksinkin on sitä tärkeintä.
Krama Granen vännen min.
Vilken Gran det gör det samma.
Trädet jag är vännen din
Så långt når rötten till Finska mamma.
Näin aikaisin ei Joulua vielä toivotella.
H.hunksz kirjoitti:
"Paloma.se.co"
Silloin kauan sitten, kun ihminen alkoi rakentaa mieli-kuvaa Joulusta.
Istuimme Jessen kanssa jollain kukkulalla.
Tai kalliolla vuoren-rinteessä.
En muista kaikkea tarkasti silleen.
Mutta mikä tärkeintä.
Ymmärsin mikä yksinkin on sitä tärkeintä.
Krama Granen vännen min.
Vilken Gran det gör det samma.
Trädet jag är vännen din
Så långt når rötten till Finska mamma.
Näin aikaisin ei Joulua vielä toivotella.
H.Minä nyt vaan toivottelen kun sattuu olemaan tällasta luppoaikaa. Huomenna vietämme synttäreitä (Lutunen täyttää vuosia) ja perhe taas kokoontuu ja sitten en tiedä kuinka ehdin joulukiireiltä tänne toivottelemaan mitään. Parempi liian aikaisin kuin ei koskaan.
- YksilöYhteisöRohkaisu
Todella mielenkiintoinen avaus!
Oma kantani on että ihmisen perusluomnteeseen kuuluu olla yhdessä aina kun on mahdollista.
Miksi sitten jotkut valitsevat aina tai joskus olla yksin, onkin jo ja pohjautuu aikaisempiin kasvuvuosiin ja ympäristöstä tulleisiin vaikutteisiin.
Valinta se kuitenkin on, joko yksin tai kimpassa. Aina tai vain joskus. Kirjoittelu tännekin on yhteyden hakemista, jos ette sitä tienneet? Suurelle osalle riittää kun vain saa kirjoittaa mielipiteensä. Sellainen uusi tapa olla yhdessä on nykyaikaa.
Helppoa, paljon helpompaa kuin ennen on nyt pysyä kotona ja ei hakeutua mihinkään fyyfisiin juhlatilanteisiin, suvun tai jonkun muun yhteisön järjestelynä.
Olen huomannut juuri tämän Joulun alla erityisen piirteen yhteiskunnassa ja se on laajalla alueella ilmentyvä piirre. Juuri se korostuu että pitäisi hakeutua yhteen ja viettää Joulua yhdessä olemalla fyysisesti läsnä. Sitä toitotetaan joidenkin tahojen ulosannissa, erityisesti. Vai kuvittelenko vaan?
Usein ei kuitenkaan suoraan sanota että se ja se ryhmä tai yksilö mielellään haluaisi olla yhtenä osana jossakin Joulua viettävässä ryhmässä. Aavistan että tähän vaikuttaa juuri se, mitä laajasti on tapahtunut muutaman kuukauden sisään.
Ollaan saatu katsoa vierestä kun monet ovat olleet pakotettuja lähtemään kotoaan maailmalle ja ovat näin hakeutuneet meidän naapureiksi. Tavataan heitä kauppareissulla tai muuten vaan jossain kotimme ulkopuolella, yleensä erottuvana ryhmänä ja yleensä kovaäänisesti ja tarmokkaasti puhuen, omaa aivan vierasta kieltään, keskenään. Ovat vakavia kasvoiltaan. Kaikki meidän tavassa elää on heille vierasta ja outoa, ja siksi ehkä pelottavaa.
Ajattelemme että ei kuulu meille, vai? Olkoon keskenään ja sekaantumatta elämäämme. Niinkö? Minun ajatukseni vain on että vastakkaisuusasetelma on korostunut juuri tähän meidän yhteyttä hakevaan juhlaamme, koska se ei tunnu juhlalta, kun tietoisuudessamme on "naapurit" vieraita kulttuuriltaan meille.
Emme edes tiedä viettävätkö he Joulua tai tietävätkö mitä se on? Ei edes tiedosteta, omistetaanko näille naapureille yhtäkään hetkeä ajatuksissamme? En tiedä tartteekokaan tietää tai tiedostaa? Ei meidän tarvi ottaa paineita tästäkään.
No, ainakin itse olen eremiittityyppi, mutta silti hakeudun seuraan, juhlimaan Suurta Juhlaa, Meidän Vapahtajan Syntymää, yhdessä heidän kanssaan, joilla on samat arvot kuin itsellänikin. Ei minua haittaa, jos sinne tulee mukaan ihmisiä jotka ovat muista kulttuureista, ja ovat uteliaita, miten me vietämme Joulumme.
Tätä laajempaa katsantokantaa toivoisin toteutettavan koko Suomessa ja vaikkapa koko maailmassa. Me ihmiset olemme joka paikassa samanlaisia ja meillä on samat tarpeet olla sosiaalisia, erityisesti fyysisesti. En ole oppinut halailemaan ja olemaan lämmin sydämessäni, enkä ole oppinut jakamaan lämpöä ja haleja toisille.
Opettelen sitä koko ajan vaikkakin jo olen iltapuolella elämää. Oppia ikä kaikki! Siitä olen varma että se ainoastaan antaa iloisuutta ja onnelllisuutta, kun sen opettelee, vaikkakin voin vain valittaa että en ole sitä taitoa mukaani alkutaipaleella saanut.
Ei heitetä hukkaan kallista aikaamme yksinäisyydessä enempää kuin tarvitsee. Ei muistella menneitä, eikä käperrytä omaan yksinäisyyteemme menneitä murehtimaan.
Ollaan rohkeasti ihminen ihmiselle, ja otetaan valaiseva lyhty käteemme. Olemme AINA tiennäyttäjiä toisillemme. Joku siellä yhteisössä tarvitsee juuri sinua ja minua, vaikkakin vain pienen hetken. Sillä lailla rakennetaan rauhaa ihmisten kesken! Muistakaa etä ollaan vajavaisia kaikki, ja siksi samanlaisia. Sinä puutut joukostamme! - MarjaMuori
Välillä tuntuu kuin nämä perhekeskeiset ihmiset haluaisivat "lyödä lyötyjä" eli ihmisiä jotka viettävät joulun yksinäisinä yksin, vaikka haluaisivat olla toisten seurassa.
Hehkutetaan sitä ettei joulu ole mikään joulu ilman perhettä ja ystäviä ympärillä, paskat sanon minä, se on heikkojen ihmisten puhetta, ihmisten jotka eivät pärjää itsensä kanssa itsekseen.
Jouluaaton vietän yksin,omasta halusta ja muiden vastustuksesta huolimatta. Haluan hiljentyä itsekseni, muistella menneitäja ottaa joulun sanoman itseeni.
Pahoillani olen heidän puolestaan jotka eivät halua joulua yksin viettää, sillä ymmärrän hyvin yksin olon ja yksinäisyyden eron. Joulupäivänä käyn muutaman vanhuksen tykönä, tiedän jo entuudestaan ettei heitä kutsuta mihinkään joulunviettoon eikä sukulaisilla ole aikaa omalta perhejoulultaan tulla heitä katsomaan.
Toivoisinkin näiden perhejoulupasuunoiden ottavan nämä yksinäiset huomioon kutsumalla mukaan oman jouluunsa viettoon, sen sijaan että lisäävät heidän pahaa oloaan hehkuttamalla kuinka ihana on yhteinen joulu ja kuinka yksinäinen ei voi olla jouluna onnellinen.
Mielestäni nämä oman onnellisuutensa hehkuttajat eivät ole osanneet vastaanottaa joulun sanomaa.- PaPaPaLa
Eihän siitä perhejouluhehkutuksesta mitään pahaa oloa tule. Minusta on hienoa, ettei tarvi ottaa mitään paineita joulun valmistelusta eikä siitä, että tarvitsee puhua pölöttää, jos ei keksi mitään puhumista.
En usko, että perhejouluihmiset ovat mitenkään heikkoja, mutta kapeakatseisia kylläkin, myös muissa kuin jouluasioissa. Heille on olemassa vain yhdenlainen maailma, josta ei sovi poiketa, halusipa sitä tai ei. Jotkut äidit ovat sitten puolikuolleita raadannasta joulun jälkeen, vielä tänäkin päivänä. Ja rahaa mennyt aivan älyttömästi turhan tavaran ostoon, kun kaikille "täytyy" ostaa lahjoja, vaikka tarpeetonta tavaraa on maailma täynnä. @MarjaMuori,
osui ja upposi, vaikka et nimeäni maininnutkaan.
Minulle joulun sanoma on juuri tuo: rakastakaa toisianne ja iloitkaa kun saatte jakaa tällaisen juhlan läheistenne kanssa. Minunkaan mielestäni ei ketään saisi jättää yksin ellei asianomainen sitä todella sydämestään halua; me yritämme huolehtia että kukaan yhteisöön kuuluva ei vietä jouluaan yksin ja unohdettuna. Jos olisin yksinäinen ja perheetön todennäköisesti viettäisin jouluni jossain ihmisten keskellä tai sitten kutsuisin vieraita omaan joulupöytääni.
Mikä minulle on vierasta on valinnainen yksinäisyys kun ei "enää" viitsi eikä jaksa välittää muista ihmisistä kuin itsestään. Hiljennytään (vaikka oltaisi koko vuosi oltu hiljentyneinä) mökkiin ja ei jaeta mitään, ei iloa ei surua, suljetaan kaikki omaan sisimpään ja sitten tullaan palstoille valittamaan kun on yksinäsistä ja kukaan ei välitä. Minusta on aina näyttänyt siltä että yksinäisyys on useimmin valittua, ei pakotettua ja se on itsestä kiinni jos ei ole tyytyväinen omaan olotilaansa.- savusaunasta
Paloma.se.co kirjoitti:
@MarjaMuori,
Minulle joulun sanoma on juuri tuo: rakastakaa toisianne ja iloitkaa kun saatte jakaa tällaisen juhlan läheistenne kanssa. Minunkaan mielestäni ei ketään saisi jättää yksin ellei asianomainen sitä todella sydämestään halua; me yritämme huolehtia että kukaan yhteisöön kuuluva ei vietä jouluaan yksin ja unohdettuna. Jos olisin yksinäinen ja perheetön todennäköisesti viettäisin jouluni jossain ihmisten keskellä tai sitten kutsuisin vieraita omaan joulupöytääni.
Mikä minulle on vierasta on valinnainen yksinäisyys kun ei "enää" viitsi eikä jaksa välittää muista ihmisistä kuin itsestään. Hiljennytään (vaikka oltaisi koko vuosi oltu hiljentyneinä) mökkiin ja ei jaeta mitään, ei iloa ei surua, suljetaan kaikki omaan sisimpään ja sitten tullaan palstoille valittamaan kun on yksinäsistä ja kukaan ei välitä. Minusta on aina näyttänyt siltä että yksinäisyys on useimmin valittua, ei pakotettua ja se on itsestä kiinni jos ei ole tyytyväinen omaan olotilaansa.Kornia tarinaa esität. Jos elämäsi kuluu netin kimpussa niin sekö muka on oikeaa rakkautta ja huolehtimista --hahhh
Hyvän vitsin kerroit nauretaan yhdessä. - älä-ole-yli-ihminen
Paloma.se.co kirjoitti:
@MarjaMuori,
Mikä minulle on vierasta on valinnainen yksinäisyys kun ei "enää" viitsi eikä jaksa välittää muista ihmisistä kuin itsestään. Hiljennytään (vaikka oltaisi koko vuosi oltu hiljentyneinä) mökkiin ja ei jaeta mitään, ei iloa ei surua, suljetaan kaikki omaan sisimpään ja sitten tullaan palstoille valittamaan kun on yksinäsistä ja kukaan ei välitä. Minusta on aina näyttänyt siltä että yksinäisyys on useimmin valittua, ei pakotettua ja se on itsestä kiinni jos ei ole tyytyväinen omaan olotilaansa.yksinäisillä ei useimmiten ole läheisiä, eivätkä he yleensä kuulu mihinkään yhteisöön. Heillä ei myöskään välttämättä ole varaa rakentaa joulupöytää ruokkiakseen muita tai varoja matkustaa ja majoittautua johonkin ihmisten keskelle
yksinäisyys ei useimmiten ole oma valinta, niin kuin yksin oleminen on Paloma.se.co kirjoitti:
@MarjaMuori,
Mikä minulle on vierasta on valinnainen yksinäisyys kun ei "enää" viitsi eikä jaksa välittää muista ihmisistä kuin itsestään. Hiljennytään (vaikka oltaisi koko vuosi oltu hiljentyneinä) mökkiin ja ei jaeta mitään, ei iloa ei surua, suljetaan kaikki omaan sisimpään ja sitten tullaan palstoille valittamaan kun on yksinäsistä ja kukaan ei välitä. Minusta on aina näyttänyt siltä että yksinäisyys on useimmin valittua, ei pakotettua ja se on itsestä kiinni jos ei ole tyytyväinen omaan olotilaansa.Palomalle
Kun luin tekstiäsi mulle tuli oma äitini mieleen, kun se muhametti ei liikkunut niin vuoren piti liikkua.savusaunasta kirjoitti:
Kornia tarinaa esität. Jos elämäsi kuluu netin kimpussa niin sekö muka on oikeaa rakkautta ja huolehtimista --hahhh
Hyvän vitsin kerroit nauretaan yhdessä.:)
Kateus vie kalatkin vedestä.
Voi olla kornia mutta ei keksittyä.
Minulle netti on harrastus. Kiva harrastus, mutta ei pääasia.älä-ole-yli-ihminen kirjoitti:
yksinäisillä ei useimmiten ole läheisiä, eivätkä he yleensä kuulu mihinkään yhteisöön. Heillä ei myöskään välttämättä ole varaa rakentaa joulupöytää ruokkiakseen muita tai varoja matkustaa ja majoittautua johonkin ihmisten keskelle
yksinäisyys ei useimmiten ole oma valinta, niin kuin yksin oleminen onMinä aloin juuri itsekin miettimään tuota että pitääkö se paikkaansa.
Eikö useimmalla ihmisellä ole kuitenkin se oma lähipiirinsä, vaikka pienikin, paitsi jos on lapseton ja yksinäinen vanhus joka asuu yksinään jossain teiden tietymättömien päässä.
Palstan vakkareista tuntuu useimmilla olevan lapsia, puolisoja, lapsenlapsia ja muitakin sukulaisia. Kyllä minä olen ainakin saanut sellaisen kuvan että suuri(n) osa kuuluu jonkinlaiseen yhteisöön jollain tapaa. Ei ne ihmiset ympärillämme ole keksittyjä; aika huvittavaa että sellaista edes voidaan väittää. Miksi kukaan tekisi niin?
Yksin voi olla yksinään tai joukossa; monesti yksinäisimmät ihmiset asuvat juuri suurkaupunkien annyymiteetin suojassa. Vanhukset taas ovat palvelutaloissaan tai hoitokodeissaan ja se on heidän yhteisönsä, pääasiallisesti, perheen ja suvun lisäksi.
Kyllä minä edelleenkin näen yksinäisyyden elämäntapana, josta toiset jopa nauttivat eivätkä haluaisikaan jakaa elämäänsä kenenkään muun kanssa. Heitä kieltäydyn surkuttelemasta ja säälimästä. En myöskään jaa heidän käsitystään siitä oikeasta joulunvietosta ja joulun sanomaan syventymisestä. Se on ok niille joille se sopii, mutta ei siitä kannata novelleja kirjoittaa.- älä-ole-yli-ihminen
Paloma.se.co kirjoitti:
Minä aloin juuri itsekin miettimään tuota että pitääkö se paikkaansa.
Eikö useimmalla ihmisellä ole kuitenkin se oma lähipiirinsä, vaikka pienikin, paitsi jos on lapseton ja yksinäinen vanhus joka asuu yksinään jossain teiden tietymättömien päässä.
Palstan vakkareista tuntuu useimmilla olevan lapsia, puolisoja, lapsenlapsia ja muitakin sukulaisia. Kyllä minä olen ainakin saanut sellaisen kuvan että suuri(n) osa kuuluu jonkinlaiseen yhteisöön jollain tapaa. Ei ne ihmiset ympärillämme ole keksittyjä; aika huvittavaa että sellaista edes voidaan väittää. Miksi kukaan tekisi niin?
Yksin voi olla yksinään tai joukossa; monesti yksinäisimmät ihmiset asuvat juuri suurkaupunkien annyymiteetin suojassa. Vanhukset taas ovat palvelutaloissaan tai hoitokodeissaan ja se on heidän yhteisönsä, pääasiallisesti, perheen ja suvun lisäksi.
Kyllä minä edelleenkin näen yksinäisyyden elämäntapana, josta toiset jopa nauttivat eivätkä haluaisikaan jakaa elämäänsä kenenkään muun kanssa. Heitä kieltäydyn surkuttelemasta ja säälimästä. En myöskään jaa heidän käsitystään siitä oikeasta joulunvietosta ja joulun sanomaan syventymisestä. Se on ok niille joille se sopii, mutta ei siitä kannata novelleja kirjoittaa.Piti ihan lukea koko ketju uudelleen, en siltikään löytänyt yksinäisyyttään valittavien viestejä. Yksinäisyyttä pahoittelevia senkin verran enemmän, heiltä jotka viettävät joulua ystävien ja läheisten ympäröiminä, mistäköhän se kertoo?
Et taida paljon tietää autioituneen maaseudun elämästä, kun naapurien vanhukset ovat kuolleet, osa viety vanhainkotiin ja nuoremmat muuttaneet kaupunkiin. Oma puolisokin kuollut, sisaruksia ja lapsia ei ole. Tönöä ei ole saanut kaupaksi, eikä ilman sen myyntiä ole varaa muuttaa kirkolle. - att2
älä-ole-yli-ihminen kirjoitti:
Piti ihan lukea koko ketju uudelleen, en siltikään löytänyt yksinäisyyttään valittavien viestejä. Yksinäisyyttä pahoittelevia senkin verran enemmän, heiltä jotka viettävät joulua ystävien ja läheisten ympäröiminä, mistäköhän se kertoo?
Et taida paljon tietää autioituneen maaseudun elämästä, kun naapurien vanhukset ovat kuolleet, osa viety vanhainkotiin ja nuoremmat muuttaneet kaupunkiin. Oma puolisokin kuollut, sisaruksia ja lapsia ei ole. Tönöä ei ole saanut kaupaksi, eikä ilman sen myyntiä ole varaa muuttaa kirkolle.Hyvää jatkoa vain sinun elämään, tiedän maalla asumisen koska siellä olen syntynyt, niin yritä kestää näe ne hyvät puolet.
- 9mjnan
Paloma.se.co kirjoitti:
Minä aloin juuri itsekin miettimään tuota että pitääkö se paikkaansa.
Kyllä minä edelleenkin näen yksinäisyyden elämäntapana, josta toiset jopa nauttivat eivätkä haluaisikaan jakaa elämäänsä kenenkään muun kanssa. Heitä kieltäydyn surkuttelemasta ja säälimästä. En myöskään jaa heidän käsitystään siitä oikeasta joulunvietosta ja joulun sanomaan syventymisestä. Se on ok niille joille se sopii, mutta ei siitä kannata novelleja kirjoittaa.Kuule, ei kaikilla ole ollut ns. läheisiä edes lapsena.
Ja mistä tiedät, ketkä ovat vakikirjoittajia. Itse olen, mutta kirjoitan joka ketjuun eri nimmarilla. 9mjnan kirjoitti:
Kuule, ei kaikilla ole ollut ns. läheisiä edes lapsena.
Ja mistä tiedät, ketkä ovat vakikirjoittajia. Itse olen, mutta kirjoitan joka ketjuun eri nimmarilla.Siinä tapauksessa olet ns. vakikirjoittaja vain omasta mielestäsi. Sori.
Kurjaa jos on ollut tässä maailmassa koko elämänsä yksin, ilman vanhempia, perhettä, sisaruksia, parasta kaveria, koulukavereita, naapureita, ensirakkautta, elämäntoveria, opiskelukaveria, työtoveria...tai on ollut mutta ei ole päässyt kenenkään läheiseksi tai ei ole päästänyt ketään lähelleen. Se toimii molempiin suuntiin.
Jos mielestäsi on hyvä niin ei sitten muuta.- bikifaki
Paloma.se.co kirjoitti:
Siinä tapauksessa olet ns. vakikirjoittaja vain omasta mielestäsi. Sori.
Kurjaa jos on ollut tässä maailmassa koko elämänsä yksin, ilman vanhempia, perhettä, sisaruksia, parasta kaveria, koulukavereita, naapureita, ensirakkautta, elämäntoveria, opiskelukaveria, työtoveria...tai on ollut mutta ei ole päässyt kenenkään läheiseksi tai ei ole päästänyt ketään lähelleen. Se toimii molempiin suuntiin.
Jos mielestäsi on hyvä niin ei sitten muuta.Hah, sinä vain omassa mielessäsi korotat itsesi valitsemaan, kuka on vakikirjoittaja.
Itsekukin sen parhaiten tietää, miten kauan ja miten usein tänne kirjoittaa. - minivh
bikifaki kirjoitti:
Hah, sinä vain omassa mielessäsi korotat itsesi valitsemaan, kuka on vakikirjoittaja.
Itsekukin sen parhaiten tietää, miten kauan ja miten usein tänne kirjoittaa.No ei ole kovin kehuttava meriitti kertoa olevansa suoli24 vakikirjoittaja :) itse en ole kehdannut kelleen kertoa jotta tänne satunnaisesti kirjoitteleni.
bikifaki kirjoitti:
Hah, sinä vain omassa mielessäsi korotat itsesi valitsemaan, kuka on vakikirjoittaja.
Itsekukin sen parhaiten tietää, miten kauan ja miten usein tänne kirjoittaa.:)
sinä voit minun puolestani kuvitella olevasi vaikka Thaimaan kuningas Bombiboll vai mikä sen nimi olikaan. Kukaan joka vaihtaa nimimerkkiä ketjusta ketjuun, kommentista kommenttiin ei ole hahmotettavissa vakikirjoittajana. Omasta mielestään kaikki voivat olla palstan kuninkaita ja kuningattaria, varsinkin kun eivät koskaan joudu vastaamaan puheistaan puskasta huutelijoina :))- bikifaki
Paloma.se.co kirjoitti:
:)
sinä voit minun puolestani kuvitella olevasi vaikka Thaimaan kuningas Bombiboll vai mikä sen nimi olikaan. Kukaan joka vaihtaa nimimerkkiä ketjusta ketjuun, kommentista kommenttiin ei ole hahmotettavissa vakikirjoittajana. Omasta mielestään kaikki voivat olla palstan kuninkaita ja kuningattaria, varsinkin kun eivät koskaan joudu vastaamaan puheistaan puskasta huutelijoina :))Hah, hah, edelleen! Juu, olen kanssasi samaa mieltä, että on erinomaisen hyvä, että sinä kirjoitat tänne rekatulla nikilläsi, joka näkyy sinisenä. Ja on mainio varoitusmerkki, että tietää jättää lukematta!!!! Sun jaarituksesi on ei jaksa kiinnostaa. Jatka samaan malliin. että helposti onnistun ohittamaan sepustuksesi.
Voitko kuvitella pienessä päässäsi, että minua ei pätkääkään kiinnosta tulla hahmotetuksi sinun tai jonkun muun toimesta tällä palstalla. - suupuhtaaksi
bikifaki kirjoitti:
Hah, hah, edelleen! Juu, olen kanssasi samaa mieltä, että on erinomaisen hyvä, että sinä kirjoitat tänne rekatulla nikilläsi, joka näkyy sinisenä. Ja on mainio varoitusmerkki, että tietää jättää lukematta!!!! Sun jaarituksesi on ei jaksa kiinnostaa. Jatka samaan malliin. että helposti onnistun ohittamaan sepustuksesi.
Voitko kuvitella pienessä päässäsi, että minua ei pätkääkään kiinnosta tulla hahmotetuksi sinun tai jonkun muun toimesta tällä palstalla.Mä myöskin kartan parin VAKITUISEN ja REKATUN tarinoita itsestään.
Joskus täällä on keskusteltukin, mutta nämä mimmit eivät taitoa osaa. bikifaki kirjoitti:
Hah, hah, edelleen! Juu, olen kanssasi samaa mieltä, että on erinomaisen hyvä, että sinä kirjoitat tänne rekatulla nikilläsi, joka näkyy sinisenä. Ja on mainio varoitusmerkki, että tietää jättää lukematta!!!! Sun jaarituksesi on ei jaksa kiinnostaa. Jatka samaan malliin. että helposti onnistun ohittamaan sepustuksesi.
Voitko kuvitella pienessä päässäsi, että minua ei pätkääkään kiinnosta tulla hahmotetuksi sinun tai jonkun muun toimesta tällä palstalla.???
Olet nyt kolmatta päivää roikkunut tässä ketjussa ja seurannut kirjoituksiani, kommentoiden, mollaten, vaihtaen nimimerkkiä joka kerta. Jos ei kiinnosta ja hahmotat jo nimimerkistä että ei kannata lukea ton ihmisen jaarituksia, niin miksi sitten olet edelleen täällä???
Mikä sinua motivoi tulemaan tänne? Ethän sinä keskustelemaan tule.- bikifaki
Paloma.se.co kirjoitti:
???
Olet nyt kolmatta päivää roikkunut tässä ketjussa ja seurannut kirjoituksiani, kommentoiden, mollaten, vaihtaen nimimerkkiä joka kerta. Jos ei kiinnosta ja hahmotat jo nimimerkistä että ei kannata lukea ton ihmisen jaarituksia, niin miksi sitten olet edelleen täällä???
Mikä sinua motivoi tulemaan tänne? Ethän sinä keskustelemaan tule.Luulet vaan. Jos joku muu nimimerkki on sulle tässä ketjussa vastannut, niin se en kyllä ole minä. Minä olen vain ja ainoastaan bikifaki tässä ketjussa.
- korppis1
Aloitus oli kai tarkoitettu teille voimakkaille jotka, ette ole meidän heikkojen tavoin perhekeskeisiä. Miksi kirjoitat, että me heikot lyömme lyötyjä samaan hengenvetoon kun hehkutat yksinäisyyttä?
- eeveeveeveekoo
Palstalainen viettää luonnollisesti joulunsa uskollisesti palstalla yhdessä toisten palstalaisten kanssa näpytellen näppistään ja lukien tekstejä. EiVoisVittuVähempiKiinnostaa sössötykset palstan ulkopuolisista ihmisistä, vaikka niitten kanssa viettäisitte pääsiäisen ja juhannuksenkin samaan syssyyn.
- yksinmuttenyksinäinen
Yrittäkää nyt edes erottaa kaksi eri asiaa, yksin oleminen ja yksinäisyys. Luetteko viestejä kuin piru raamattua, haluamatta ymmärtää näiden kahden asian eroa.
Uskomatonta että joku vielä pyrkii syyllistämään yksin olijaa tai yksinäistä siitä ettei tämä halua jakaa itseään jouluna, eipä tuo kovin hyvää joulufiilistä, no ehkä se oli tarkoituskin.
Jos on tehnyt 60 vuotta niin kuin toiset haluaa, niin ehkä jo nyt on aika saada tehdä niin kuin itse haluaa, ilman syyllistämistä?- eeveeveeveekoo
Mut mepäs syyllistetään takasi! Ähäskutti!
Tehtäiskös muutes päivystys palstalle silleen, että jos joku kaipaa seuraa, niin täällä löytyy juttukaveri. - yksinmuttenyksinäinen
eeveeveeveekoo kirjoitti:
Mut mepäs syyllistetään takasi! Ähäskutti!
Tehtäiskös muutes päivystys palstalle silleen, että jos joku kaipaa seuraa, niin täällä löytyy juttukaveri.Juu, voin tulla aattona päivystelemään, paitsi tietty saunomisen, ruokailun ja ruokaperästen aikana en jouda. Joulupäivänä ja Tapanina en kovin paljon ehdi, silloin näet pitää käydä jakamassa itseään ettei vallan ihan huono ihminen olisi.
- eeveeveeveekoo
yksinmuttenyksinäinen kirjoitti:
Juu, voin tulla aattona päivystelemään, paitsi tietty saunomisen, ruokailun ja ruokaperästen aikana en jouda. Joulupäivänä ja Tapanina en kovin paljon ehdi, silloin näet pitää käydä jakamassa itseään ettei vallan ihan huono ihminen olisi.
Minä tulen sitten vuorostani joulupäivänä ja tapanina. Saa toisetkin tulla.
- att2
Jouluun on vielä aikaa viimeisen kortin lähetin tänään, on hyvä kun ilmat lämpenee nytkin 9 plus.
Jouluseurasta niin täällähän sitä hauskaa suomalaista seuraa-- hyvin turvallista näinä ankeina aikoina, tuli tänään lisä verokin 1847.83 euroa (9,20). - xmedusa
Yksin on hyvä olla. Suurimman yksinäisyyden koin avioliiton aikana. Joulun pyhät passasin hänen sukuaan. Hänen kuoleman jälkeen en ole halunnut edes nähdä heitä, niin olin kyllästynyt siihen akkojen kaakatukseen.
Toivon, että lapset myös antavat minulle rauhan jouluna, sitten joulun jälkeen olen taas käytettävissä lapsenvahtina.- att2
Kohta alkaa aika olla koiranvahtina Joulu ja Uusivuosi viettävät ajan Thaimaassa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
No nytkö tuli lähtö Orpolle?
Pieniä oli Marinin aamupalasilakat joulukaloiksi vrt. Orpon 35 miljoonan euron kähmintä johonkin Vapaavuoren urheiluhall2522328- 1921704
Kauhavan häiriköijistä
Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä501379Haluan sinut, kuuletko minua.
Haluan sinut. Toivon, että voisimme olla yhdessä. Mietin pystynkö täyttämään toiveesi, olemaan arvoisesi. Voisitko saad511057- 41846
- 15827
Miksi Lapset kiusaa yöllä
Miksi Lapset kiusaa yöllä ihmisiä? Miksi vanhemmat antaa tämän tapahtua? Eikö ne huomaa ettei lapset ole kotona vai eivä31810Sama ransetti taas!
Keikkui tällä kertaa Honkavaaran tien varressa muutaman sadan metrin päässä Louhenkoskelta.. Otin rekisterin ylös ja ver23788Viimeinen lankafest
Käykää viimeisessä lanka festissä. Ensivuonna sitä ei enää ole. Rahat on loppu. Harmi .25786Tehdäänkö tänään toiveista totta?
Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..46647