Fibromyalgian oireitaKO?

Diagnoosihukassa

Voiko fibromyalgiaan kuulua ihon paineluarkuus lähes koko kehossa kasvoista jalkapohjiin saakka? Esim. kyljet ja pakaroiden yläosa todella, todella arkoja sormella painellessa.

Entä se, että jalat tuntuvat turpeilta, väsyneiltä ja kivuliailta lyhyitäkin matkoja kävellessä ja jalkapohjiin alkaa sattumaan kovasti hetken seisoskelun jälkeen? Tunne on niin epämiellyttävä, että on melkeinpä pakko päästä istumaan.

Kaikki muut sairaudet ms-taudista reumaan ja sidekudostauteihin poissuljettu.

10

354

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anamnestinen laaja-alainen kipu
      -vartalon vasemmalla ja oikealla puolella
      -vyötärön ylä- ja alapuolella
      Palpaatioarkuutta on vähintään 11:ssä seuraavista 18 pisteestä (kumpikin puoli lasketaan erikseen):
      -takaraivoin lihasinsertio
      -kaulan etuosa: nikamien c5-7 poikkihaarakkeiden välinen osa
      -ylempi lapalihas lapaluun yläreunassa
      -epäkäslihas: lihaksen yläreunan keskikohta.
      -toinen kylkiluu: ylälateraalisesti kostokondraaliliitoksessa.
      -lateraaliepikondodyyli: 2cm distaalisesti epikondodyylistä
      -pakaralihas: pakaran yläulkoneljännes
      -iso trokantteri: trokantterin ulkoneman takapuolella
      -polvi: mediaalisessa rasvatyynyssä proksimaalisesti nivellinjaan

      Muut tyypilliset oireet ja tyypilliset piirteet:
      -aamusta alkava ja koko päivän kestävä uupumus
      -virkistystä antamaton uni (yleensä katkouni)
      -alentuneesta nosiseptisen ärsykkeen kipukynnyksestä johtuva yleinen käsittelyarkuus.
      -eri elinryhmien psykosomaattiset oireet (ärtyvän suolen oireyhtymä, tihentynyt virtsauksen tarve, sydänoireet, gynekologiset ongelmat)
      -neurologiset oireet (puutuminen, pistely, kiristävä tuntemukset, päänsärky)
      -mielenterveysongelmat (masennus, ahdistus; vakava masennus harvinaista)
      -kognitiiviset ongelmat (keskittymiskyvyttömyys, muistihäiriöt, uuden oppimisen vaikeus)
      -TURVOTUKSEN TUNNE
      -30-50%:lla potilaista on todettavissa nivelten yliliikkuvuus
      -ylävartalopainotteinen, läiskittäinen punastumistaipumus (erythema fugax) ja toisaalta kylmäraajaisuus ovat yliedustettuina fibromyalgiapotilailla
      -oireet vaihtelevat ulkoisten (säätilan muutosten, saunominen, erilaiset häiriötekijät) ja sisäisten (stressi) tekijöiden vaikutuksesta.
      - fibromyalgia ei ole itsenäinen sairaus, vaan OIREIDEN JA LÖYDÖSTEN KOOSTE.

      --------------------

      Kuten näet, et täysin hakoteilläkään ole. Kyllä, kuvailemasi oireet täsmäisivät fibromyalgian oireisiin.

      • Tämä siis suoraan duodecimin lääkärin tietokannasta.


      • Nuunu79

        Ruotsissa tiedetään enemmän fibromyalgiasta kuin suomessa. Kun muille tehtiin kiputesti niin mulla oli kipuja 12 alueella niin lääkäri totesi että mul on fibromyalgia. Tätä viestiä kirjoitan hammasta purren. Lääkärit pitävät meitä hulluina koska kipu vaihtelee päivittäin. Itse yritän käydä hierojalla kolmen viikon välein. Hieronta ei sovellu kaikille


      • Nuunu79 kirjoitti:

        Ruotsissa tiedetään enemmän fibromyalgiasta kuin suomessa. Kun muille tehtiin kiputesti niin mulla oli kipuja 12 alueella niin lääkäri totesi että mul on fibromyalgia. Tätä viestiä kirjoitan hammasta purren. Lääkärit pitävät meitä hulluina koska kipu vaihtelee päivittäin. Itse yritän käydä hierojalla kolmen viikon välein. Hieronta ei sovellu kaikille

        Fibromyalgiaa on ennen pidetty psykiatrisena sairautena, ja varmasti on yhä oma kuntansa joka näin ajattelee. Suomalainen kirjallisuus melko minimaalista. Itsellä ei todellista kokemukseen perustavaa tietoa asiasta ole.


    • kokovartalokipua
    • xvsxs

      Mulla on painoarkuutta joka puolella lihaksissa. Ihmettelen usein miten ihminen voi olla näin kipeä joka puolelta. Lääkäreille en ole uskaltanut sanoa asiaa koska ei ne usko vaan luulevat että feikkaan.

    • Jokapaikankipee

      Fibromyalgiaa sanotaan myös "roskakoppadiagnoosiksi", jonka voi saada kun lääkärit eivät löydä tarkempaa diagnoosia, tai ovat jo kyllästyneet tapaukseen.

      http://www.selkasivut.fi/jaw/anita.htm

    • kokovartalokipua

      LDN on todella tehokas ja halpa ja haittavaikutukseton lääke fibroon.

      Lisäksi aito ruoka ja lisänä

      C
      D
      magnesium
      beet

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      75
      5564
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      24
      2486
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1967
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      56
      1704
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1591
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1388
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1307
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      9
      1269
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1239
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1193
    Aihe