Autoni:
Chrysler Neon 2.0 LE, -97, bensakone, automaattivaihteet, ajettu 179 500km, pidetty kuin kipeää p*llua
Taustaa:
Auto on ollut samassa taloudessa uudesta asti, ensin mun isällä 10v ja sitten siirtyi mun (=tumpulan tyttärensä käyttöön), kottura on ollut varsinainen murheenkryyni, aiemmin hajonnut jäähdytin, yksi sylinteri pamahti kymmenisen vuotta sitten (korjaamisen jälkeen moottori jäi nakuttamaan kylmänä), joku "stefa" poksahti muutama vuosi sitten ja öljyt kaikki laski pihalle, viimeisin remontti tehtiin noin 1,5v sitten kun nyki tasakaasulla (bensapumppu ja jotain muitakin osia vaihdettiin). Lopulta syy olikin bensatankkiin menevässä putkessa/letkussa, joka oli haurastunut rikki ja tankkiin oli päässyt hiekkaa yms. Autosta on nopeusmittari rikki siten, että se toimii aika ajoin. Luonnollisesti tällöin ei myöskään kilometrit kerry, joten todellinen ajettu kilometrilukema on hieman isompi. Mitenhän hankala mittari olisi korjata? Keskuslukituksessa on myös jotain ongelmaa, välillä kun lyö ovet kiinni, keskuslukko menee itsestään päälle. Samoin ajon aikana saattavat ovet rapsahtaa lukkoon itsellään, vaikkei osuisi kyynärpäällä lukkonappiin.
Tämän hetkinen ongelma:
Lokakuun puolivälissä tapahtui kummia ensimmäisen kerran. Ajoin moottoritiellä 100km/h, olin ajanut sillä hetkellä 10 kilometriä. Laitoin vakionopeudensäätimen päälle, ja lähes samantien auto hyytyi. Nopeus alkoi laskea, kierrokset meni nollaan, ei vastannut kaasuun. Koska olen nainen ja panikoituva sellainen, en valitettavasti ymmärtänyt tällä ekalla kerralla katsoa syttyikö kojelautaan mitään valoja. Annoin auton lirua moottorintien reunalla, kunnes sitten vauhti pysähtyi. Aloin starttamaan uudelleen, yritti käynnistyä, muttei käynnistynyt. Neljällellä yrityksellä starttasi, ja matka jatkui normaalisti, tosin suoraa lähtöruutuun.
Seuraava kerta tapahtui muutamia viikkoja myöhemmin, ajelin jälleen samaista moottoritietä, ja ajoin liittymään. Pysähdyin punaisiin valoihin. Ykskaks syttyi akunvalo, auto sammui. Taas sahasin muutaman kerran käyntiin, kolmannella käynnistyi ja matka jatkui ongelmitta.
Kolmas kerta taas moottoritiellä; tällä kertaa jo osasin varautua ja älytä tarkkailla mitä tapahtuu. Auto alkoi taas hyytyä kesken vauhdin, kierroslukumittari putosi nollaan, akunvalo syttyi. Siirryin penkalle hynyttämään. Vauhti ehti laskea, ja kun vauhtia oli 30km/h, huvikseni kokeilin polkea kaasua. Poljin muutaman kerran pohjaan asti ja totesin että juu ei vauhti tästä lisäänny, kunnes ykskaks akunvalo sammui, ja auto lähtikin taas kiihtymään?!?!?! Takaisin tielle ja matka jatkui jälleen.
Neljäs kerta oli myöskin moottoritiellä, silloin taas alkoi hyytyminen, akunvalo syttyi, kierrokset nollaan. Mutta tällä kertaa hyytyminen kesti ehkä 10 sekuntia, survoin taas kokeeksi kaasua. Sama homma toimi, ja kierrokset palasi ja taas mentiin.
Viides kerta sattui 60km/h nopeudessa. Taas hyytyi, kierrokset nollaan jne. Tällä kertaa ei auttanut kaasun polkeminen, vaan hyytyi pysähtymiseen asti, jolloin sitten syttyi öljynpainevalokin. Eka yrittämällä ei käynnistynyt, toisella käynnistyi,
Mitä ihme sitä kotturaa voisi vaivata? Ei ole kovin luotettava kaveri, joten maitokauppaan ja töihin sillä enää ajelen, pitemmät matkan teen julkisilla. Meininki on viedä se (merkki)huoltoon, mutta olisi kiva kuulla vinkkejä ensin, missä vika voisi piillä :)
Chrysler Neon 2.0 -97 oudot oireet ja ongelmat
3
312
Vastaukset
- lentorahtina
Kannattas palauttaa amerikkaan tollaset rimpulat!
- huonoahuoltoa
No ei sitä sitten ole kovin hyvin pidetty. Jos nuo kaikki viat olisi korjattu aikanaan, eikä vaan ajettu, niin autohan toimisi. Noihin viimeisiin oireisiin voisi auttaa akun tai laturin vaihto. Jompi kumpi vetelee viimeisiään.
- sebe2002
Mittariston, lähinnä nopeusmittarin toimimattomuus, johtuu juotoksista jotka iän ja lämpätilavaihtelujen takia ovat irronneet piirilevyltä. Mittaristo pois, paneli takaa auki ja juotat kahden(ne ainoat) liittimen kaikki jalat uudelleen. Tämän jälkeen toimii auton koko loppuiän. Aikaa tähän korjaukseen itsellä meni n. 30 min.
Hyytyminen vaikuttaisi sähkövialta. Onko laturin toiminta testattu esim yleismittarilla auton käydessä akun navoista? Jos jännite n. 14V kun auto käy niin laturi ok. Jos ei niin laturi ei lataa tarpeeksi. Myös itse akku saattaa olla menossa paskaksi. Yleensä kun se menee niin mittaristosta tulee joulukuusi eli kaikki valot vilkkuu, tai palavat himmeästi. Mitä antaa vikakoodeiksi kun teet key-dancen? Jos et tiiä miköä se on niin googleta "chrysler keydance".
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Helena Koivu menettänyt lapsensa. Onko Mikko Koivulla oma laki?
Voiko olla totta että äidiltä viedään lapset ja ei mitään syytä ole edes kerrottu äidille itselleen.?4235548Hannu Pikkarainen ehdottomaan vankeuteen
KKO tuomitsi 1 v 9 kk. Tämä ei ole Hannulle ilon päivä.1891918Pikkunaiselle terkkuja
Olet parasta koko maailmassa! Kaikkein ihmeellisin. Olisitpa täällä. 🧡 harmaasusi3671864- 1221088
Kuvataiteilija Johanna Oras lataa mielipiteensä Miina Äkkijyrkästä Farmilla: "Miinahan oli..."
Oho! Johanna Oras ottaa kantaa kollega-Äkkijyrkän Farmi-puuhiin. Farmi Suomi -realityssä koettiin v. 2024 todellinen yl51014- 27928
Olet vieläkin täällä
Tunnen energiasi. Tunnen että ajattelet minua. En aio koskaan enää ottaa sinuun yhteyttä. Voit ottaa minuun, jos itse h60825- 72801
Oishan se coolia
Kun sais maistaa sun huulia 😘 Mukavaa päivää Hei, just sulle miehelle, josta haaveilen ❤️55723- 37714