MustaLammas

vanhanainen1948

Ennen oli MustaLammas, jossa asunnoton saattoi päivällä käydä nukkumassa / peseytymässä.
Tietääkseni MustaLammas on lopetettu, onko Tampereella enää vastaavaa paikka.

Olin kuulolla kun nuorimies keräsi pääsyä nukkumaan muutamaksi tunniksi ja peseytymään erään henkilön asuntoon. En ole nukkunut kahteen vuorokauteen ....

Onko enää 2015 > 2016 olemassa paikaa jonne tälläisen henkilön voisi ohjata?
Mikään uskonnollinen yhteisö? Tiedän että Suomessa on asunnotomia.

"Tilastotietoja asunnottomuudesta

ARA:n selvityksen mukaan vuoden 2014 lopulla Suomessa oli 7 107 yksinelävää asunnotonta, joista 2 443 oli pitkäaikaisasunnottomia. Asunnottomia perheitä oli 427.

Yksinelävistä asunnottomista naisia oli 1 647, nuoria (alle 25 v) oli 1 626 ja maahanmuuttajia 1482. Asunnottomista perheistä noin puolet oli maahanmuuttajaperheitä.

Asunnottomista 5 414 eli suurin osa asui tilapäisesti tuttavien tai sukulaisten luona, laitoksissa 774, asuntoloissa tai majoitusliikkeissä 402 ja ulkona, porrashuoneissa tai ensisuojissa 362."
http://www.asuntoensin.fi/asunto_ensin/asunnottomuus/asunnottomuustilastot

Hain kyllä googlella en vain tainut osata. Itse en ottasi tai päästäisi asuntooni ketään.

21

1313

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tsemppiä

Otaksun, että A-killan paikoissa voi käydä. Edellytyksenä on raittius/päihteettömyys.

Vuolteenkadulla on huoltsu vielä kevääseen päihteitä käyttäville.

• suosittelee

A-kilta ei edellytä raittiutta. Ainoastaan siellä käydessä tulee olla selvinpäin.

• joulukin.on

En ymmärrä miten kunnat tai hallitus voivat sulkea silmänsä tai katsoa aamulla peiliin, kun näillä ihmisillä ei ole normaalia asuntoa (huom. ei asuntolaa tai yömajaa). Ja mikä on asuntotuotannon tilanne? -Mitä tavalliset ihmiset voivat tehdä, että kaikilla olisi kunnon asunto?- Kuntien sivuilla lukee että äkillisessä asunnottomuustilanteessa on sosiaalipäivystyksen numero, mutta toimiiko sellainen kaikille ihmisille? Onko jotain puutteita siinä? Miksi asuntoasia ja moni muu asia laitetaan "sosiaali" sanan alle, eikö asuntoja voisi olla muusta numerosta? Voiko ilman asuntoa oleva vaikuttaa asioihinsa, toivottavasti. Miksi ei tehdä enemmän, että tavallisia asuntoja olisi?? Se on perusasia joka pitäisi olla kunnossa (ainakin sivistyneessä valtiossa), ei ketään saa jättää ulos kylmään ja vailla unta, kotia. Onko ideoita, ideointia miten asuntotilanne parannetaan, että niitä riittää kaikille ? Miten päättäjiä pitäisi muistuttaa että asuntoja kannattaa olla tarpeeksi kohtuuhinnalla. Kiitos.

• joulukin.on

Ja muistuttaisin myös että päihteettömissä ihmisissä on asunnottomia ja ei vaan ole omaisia enää elossa tai ystäviä joilla on tilaa kotona. Ihmisille tulee äkillisiä tilanteita että ei ole asuntoa, vaikka välttävät kaikin keinoin ettei sellaista tulisi. Asunnoissa voi sattua mitä vaan että sieltä lentää huonolla onnella ulos: nopea remontti, jonkin vahinko jota vakuutus ei korvaa, raha ei riitä jos palkka tai tuki myöhässä ja niin edelleen. Joka kuukausi kun ne maksut menevät, kaikki vuokranantajat eivät jatka vuokrasopimusta, tai omistusasuntoa ei voi muuten pitää hallinnassa - jos ei ole tullut maksua. Eri asia miksi asuminen maksaa joskus järjettömiä summia suomessa, saati asuntotuotanto repii hintoja, luulisi että edes joskus saa vähemmälläkin summalla samat betonikuutiot tehtaasta vaikka pellolle erikseen tai päällekäin. Varakkaat maksavat sitten enemmän eri asioista asumisessa. Liian monta välikättä.

• topakkatäti

Tampereella ei ole enää kuin muutama asunnoton. Ja kun tilastointia vielä muutaman kerran muutetaan niin asunnottomuus poistuu kokonaan.

Tampereella keksittiin miten asunnottomuudesta päästään tehokkaasti; Poistamalla asunnottomat tilastoista.

• vanhanainen1948

Epäselvyyden vältämiseksi tämä nuorimies ei ollut tuolla hetkellä humalassa.
      Tiedän syitä MustanLampaan alas ajoon, paikka tuttu vapaaehtoistyön kautta n. 13 v.
      Tilanne oli erikoinen ja jäi 'hautumaan' meni yöuni kun mietin yhteiskuntaan.
      Otetaan kansainvälisten sopimusten määräyksellä ihmisiä, joilla ei ole edellytyksiä ikinä elää täällä itse maksamalla elantonsa.
      Suomessa syntynyt syrjäytynyt sairastunut ihminen tönäistään kadulle ja lukitaan roskikset ettei vaan niihikään ryömi yötään nukkumaan.

• asiathoitava

Ei asunnottomaksi tuosta vaan jouduta kyllä siihen syitä on mitkä johtuvat hyvin pitkälti itsestä. Suurin osa päihdeongelmaisia ja kukapas sellaisen naapuriinsa haluaisi.

• Apuasaanut

Syitä on monia kuin on ihmisiäkin,kukaan ei voi sanoa milloin tulee ne vaikeat hetket perheessä, esim lapsen kuolema.Normaali elämä voi hetkessä muuttua hyvinkin toivottomaksi,alkoholi tulee joillekin silloin mukaan kuvioihin.Hädässä olevaa ihmistä on autettava, koska hän itse ei ole kykenevä ajattelemaan asioitaan järkiperäisesti.

• kolmionkulma

Aamu paikallisradiossa: Lahjoja saavat eniten lapset, hyvänä kakkosena lemmikit. Toimittaja kummasteli, mitähän se kertoo yhteisöstämme?

• OllaankojoskusRehellisiä

Kertoo, että arvot on kohdallaan.

Ei se toimittaja itsekään halua juopoille örkeille lahjoja antaa, mielummin paheksuu muita ja laittaisi kunnon vihervassarityyliin muut maksamaan, niitä rahoja tämä voisi sitten auliisti jakaa ympäri maapallon.

• poistieltä

Suomeen pyrkivät pakolaiset palelevat Venäjän puolella.
      Kenen on vastuu kun Suomen raja on kiinni, lapset palevat pakkasessa eikä ruokaa ole.... Toisilla vain ON ihmisarvo, suomalaisella ei omasyy.
      http://www.mtv.fi/uutiset
      Olen Libanonista > odotan selitystä miksi raja on kiinni.
      Suomalainen laittoi luudanvarren oven eteen ja luulee etten kulje ovesta kyllä tulen ja vaadin oikeuksiani uskontooni kultuurini ja elatuksen.

• hjiuouik

Eikös syynä ole se että polkupyörällä ei voi enää rajaa ylittää mitenkä mopo-. Tai Ostaakoot jonkun halvan auton, mossen. Ajokortteja niillä toisilla kai on.

• kaunislammas

Kirkko tomittanut lampaan islamisteille parempaan käyttöön.

• ettiedäolevasipihalla

Mustassa lampaassa tehtiin hyvää työtä päihdeongelmaisten hyväksi. Asiakkaina oli niitä yhteiskunnan osattomimpia tapauksia. Kävin paikan päällä tutustumassa muutaman kerran.

Miksi pilkkaat vapaaehtoistyötä? Oletko muka vitsikäs? Kirjoituksesi osoittaa suunnatonta itsekkyyttä.

• Vauvastavaariin

Se mitä tänne kirjotellaan osa kirjoittajista ei omaa vielä elämän kokemusta,joten se kyllä kuvastuu hyvinkin näkyvästi.Asiaakin täältä löytyy ja hyviä kommentteja mutta on se toinenkin puoli ja sen voi jättää omaan arvoonsa.

• muutu-matuksi

Jokaisen asunnottoman kannattaa tulla tänne Ruotsin kautta matuna niin pääministeri ottaa sinut kotiinsa. Ei suomalainen asunnoton ole mitään muuta kuin roskaa, matuille nyt on varattu kaikki resurssit.

• TurhaLohtu

"ARA:n selvityksen mukaan vuoden 2014 lopulla Suomessa oli 7 107 yksinelävää asunnotonta, joista 2 443 oli pitkäaikaisasunnottomia. Asunnottomia perheitä oli 427."

Onkohan tämä selvitys samanlaisella tyylillä teetetty kuin kotimaiset työttömyystilastommekin? Jos olet olet tehnyt työtä tai työhön verrattavaa toimintaa esimerkiksi pari tuntia viikossa, et ole enää työtön.

Pitkäaikaistyöttömät ja "satunnainen työttömyys" on seki erikseen tilastoitu, josta jälkimmäistä ei oikeastaan edes noteerata. Ihan tavallistahan se on olla työttömänä kahden työpaikan välillä, joten miksipä sama ei pätisi asunnottomuuteenkin, eli ihan ok, jos vähän aikaa ei kattoa löytyisikään pään päälle. Ihan sama vaikka ulkona paukkuisivat 30 asteen pakkaiset viikkotolkulla.

Päteekö sama tähänkin, eli jos saat sohvan pariksi päiväksi käyttöön entisen eksän luota, et ole enää asunnoton? Siis vaikka asuntoa ei olisikaan ja joutuisit vähän väliä olemaan ulkosalla. Näin toteaa ARA asiasta sivuillaan, eli tutulta kuulostaa, jos vertaa, miten työttömyyttä käsitellään:

"Pitkäaikaisasunnottomalla tarkoitetaan henkilöä, jonka asunnottomuus on pitkittynyt tai uhkaa pitkittyä sosiaalisten tai terveydellisten syiden vuoksi yli vuoden mittaiseksi tai asunnottomuutta on esiintynyt toistuvasti..."

Ei paljoa lohduta nuo tilastot. Ihan taatusti asunnottomuus on lisääntynyt ihan siitä yksikertaisesta syystä, että maalta muutetaan jatkuvasti kaupunkeihin ja rakennusteollisuus on taantumassa. Johan tuosta voi tavallisella elon laskuopilla päätellä, että joku jää ilman asuntoa, itse asiassa yhä useampi. Ei niitä vanhoja tyhjinä seisovia asuntoja loputtomiin jemmassa ole.

• sopu.sijaa.antaa

Pakolaisten majoitustiloissa on ruokaa ja tilaa joten SPR
        voisi näyttää osaamistaan ja ohjata myös suomalaiset
        niihin.

• meillekans

Herra Pääministeri on luvannut antaa Tampereen sijoitusasuntonsa asunnottomien lepo- ja pesupaikaksi.

• ruskeita.lampaita

Taas oli Tampereella vokissa tulipalo jonka syytä ei Aamulehden
        mukaan voitu selvittää koska syylliseksi ei voitu osoittaa
        kantasuomalaista koska palo oli vokin vc tilassa olevassa
        roskakorissa.

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä elukkaa kaivattusi

muistuttaa? Vastaan ite myöhemmin. Miehelt.
      Ikävä
      65
      4190
    2. Haleja ja pusuja

Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺
      Ikävä
      46
      3969
    3. Onko mukava nähdä minua töissä?

Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭
      Työpaikkaromanssit
      36
      3482
    4. Oi mun haniseni

Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli
      Ikävä
      16
      2893
    5. Hei rakas sinä

Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle
      Tunteet
      34
      2719
    6. En kirjoita sulle tänne

Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä
      Ikävä
      14
      2522
    7. Kyllä mulla on sua ikävä

Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm
      Ikävä
      10
      2134
    8. IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.

IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm
      Maailman menoa
      12
      1216
    9. Nainen, tunnusta että olet varattu ja tyytymätön suhteeseesi

Ja siksi pyörit täällä ikävä palstalla etsien sitä jotain jota elämääsi kaipaat. ehkäpä olet hieman surullinen, koska ta
      Ikävä
      145
      1157
    10. Mitä ajattelet

Mies minusta tänään?
      Ikävä
      80
      1006
    Aihe