Tuleeko mulle MÄTKYJÄ?

matkuja

Elikkäs vuositulorajani on tänävuonna 2015, 42000€. Nyt olen tienannut 40200€. Tammikuu 2016, menee vielä tämän vuoden verotukseen ja tuolloin mulle tulee bruttona n. 3100€. Lisäprosentti mulla on 40%.

Eli kun menee tulot tuon 42000€ yli, meneekö se lisä prosentilla, vai tuleeko mätkyjä?

12

209

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Toi6

Tammikuu 2016 ei mene tämän vuoden verotukseen vaikka sitä verotetaankin tämän vuoden verokortin mukaan.

• matkuja

Toi6: Jos olet ihan varma, niin kiitos tiedosta.

Osaatko sanoa siitä, meneekö se osa siitä palkasta lisäprosentin mukaan?

• matkuja

Luin tuosta äsken 2016 verokortista, että tammikuu 2016 tullaan verottamaan. 2015 perusprosentin mukaan. Se on kuitenkin eriasia tuleeko mulle mätkyjä?

• Yrittäjämatti

42000 ylimenevä osa menee lisäprosentin mukaan. Palkan maksupäivä määrää sen, mille verovuodelle tulo lasketaan. 2015 maksetut palkat menevät samalle verovuodelle ja jos joulukuun palkka maksetaan vuoden 2016 puolella, verotuksellisesti se lasketaan vuoden 2016 tuloihin. Tammikuussa maksettava palkka menee edellisen vuoden verokortin mukaan, joten ylimenevä osa oletettavasti menee lisäprosentin mukaan. Tähän voi palkanlaskija/maksaja kyllä vaikuttaa...

• ne-laskee-verot-sulle

"""vuositulorajani on tänävuonna"""

Ei ihmisellä ole mitään "vuositulorajaa", joka vuosi saa tienata niin paljon kun ehtii tai pystyy. Vero on aina ihan sama vaikka tienaa enemmän tai vähemmän, siis lopullinen veropäätös.

• matkuja

Joka tapauksessa niitä mätkyjä pelkään, kun en tunne järjestelmää niin hyvin.

• matkuja

Perus-%-Grund-% 24.00 / 42000.00

Lisä-%-Tilläggs-%40.50

tänävuonna teinattu: 40132.92 42000 on vuositulorajani

404.69€ tulee maksuun 31.12.15.

Bruttona: 11.1.16 3096€

Tuleeko mätkyjä?

• Ei tule mätkyjä :-)

Joulukuun 404,69€ lisätään jo maksettuun 40.132,92€ = ei mene yli 42.000€

Tammikuussa käytetään vuoden 2015 verokortin prosentteja, mutta tuloraja nollataan.
        Eli 11.1.2016 maksettava 3.096€ verotetaan 24% mukaan.

• matoOja

Et tarvitse uutta verokorttia pelkästään tammikuulle
      Uudet verokortit tulevat voimaan yleensä helmikuun alusta, eli edellisen vuoden verokorttisi on voimassa vielä tammikuussakin. Verokortin tuloraja nollautuu vuoden vaihteessa, ja tulojen laskenta alkaa silloin uudelleen alusta.

Esimerkki: Jos vuoden 2014 joulukuun palkka maksetaan tammikuussa 2015, tulo lasketaan vuoden 2015 tulorajaan eikä palkkaa siis tarvitse huomioida vuoden 2014 verokortin tulorajoissa. Maksupäivä ratkaisee aina sen, minkä vuoden tulona palkka verotetaan.

• 2-5
    • 10-14

Olet saanut jo ihan oikean vastauksen eli vaikka tammikuussa 2016 sovelletaan vuoden 2015 verokorttia, niin tulorajalaskuri nollataan.

Ja jos sinulla on aihetta olettaa, että ensi vuoden kokonaistulot ylittävät selvästi tämän vuoden, voit ilmoittaa palkanlaskijalle, että soveltaa jo tammikuussa korkeampaa perusprosenttia. Tuolla naapurin linkittämällä laskurilla voit tsekata, mikä olisi oikea.

• ynnäpää

Miksi mätkyjä pitää pelätä? Jos sinulle tulee tonni mätkyjä eikä tonni palautusta, pitäisi tililläsi olla 2000€ enemmän rahaa.

Ellet ole onneton tuhlari.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mies vinkkinä sulle

Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista
      Ikävä
      99
      7853
    2. Oletko katkera kun

Et saanut kaivattuasi
      Ikävä
      107
      5617
    3. Mitä haluat sanoa tällä hetkellä

Hänelle 🫶 ⬇️
      Ikävä
      275
      4881
    4. Haluun sua niin paljon

❤️🥰🥹 Miehelle
      Ikävä
      49
      4843
    5. Vietetään yö yhdessä

Rakastellaan koko yö
      Ikävä
      76
      3607
    6. Mitä palveluita mies..

Haluaisit tilata minulta? -N
      Ikävä
      51
      2859
    7. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      63
      2605
    8. Olet oikeasti ollut

Niin tärkeä mulle ja kaikki meidän väliltä on pilattu ei yksistään sinun toiminnalla vaan minun myös.
      Ikävä
      22
      2468
    9. Kuuluu raksutus tänne asti kun mietit

Pelkäätkö että särjen sydämesi vai mikä on? En mä niin tekisi mies koskaan 😘
      Ikävä
      29
      2412
    10. Nyt se sit loppuu

Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      41
      2294
    Aihe