Oikeinkirjoituksesta

pirjokej

Jotkut muut kuin Nurmekselaiset ovat näköjään päättäneet, miten Nurmeksessa asuva kirjoitetaan; Nurmekselainen vai Nurmeslainen?

Kautta aikain itse nurmekselaiset ovat aina sanoneet Nurmeksessa - ei Nurmessa, Nurmeksesta - ei Nurmesta, Nurmekselainen - ei Nurmeslainen, Nurmekseen - ei Nurmeen jne. Joten toivoa sopii että paikkakunnan tapaa ilmaista asia ei muualla muuksi muutettaisi.

12

149

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • NURMEKSELAINEN

Paikallislehden toimituksessa muutama toimittaja halusi nimensä historian kirjoihin julistamalla NURMEKSELAISET nurmeslaisiksi. Onhan siinnä saunailloissa sitten kavereille mitä kehua.

• Nurmeslainen

Paikkakunta jolla asumme on Nurmes, ei Nurmekse. Joten tuo logiikkasi (Nurmes-Nurmi) ei oikein toimi. Molemmat on periaatteessa oikein, koska vaikka Nurmeslainen on kielioppisääntöjen mukaan oikeampi niin myös Nurmekselainen hyväksytään kun sitä on täällä käytetty pitkään. Minä olen koko elämäni, kohta 55 vuotta, asunut täällä ja pidän itseäni NURMESLAISENA, enkä nurmekselaisena, joten älä yleistä että täällä kaikki haluaisivat käyttää tuota nurmekselaista.

• Nurmiruoho

Molemmat muodot nurmeslainen ja nurmekselainen ovat ihan yhtä oikein. Näin myös esim. muhoslainen ja muhokselainen. Tästä asiasta on vaan täällä nyt tehty elämää suurempi kysymys.
      Ketjun aloittaneen nimimerkin logiikka sen sijaan heittää häränpyllyä, sillä nurmessa asuvan madon kotipaikan perusmuoto on nurmi. Ei Nurmes.

• paskantalainen

Muista en tiedä, mutta minä menen nyt paskalle!

• Kielioppiaosaava

Oikein olisi kirjoittaa Nurmesselalainen.

• Mietipäuudestaan

Ketjun avaajan esimerkkien ontuva logiikka osoittaa että kirjoittajalla ei ole itsellään mitään hajua sanojen taivutuksista, joten ei kannata ehkä mennä neuvomaan muita ennen kuin on itse opetellut taivutuksen perusasiat.

• nurmessavainurmeksessa

Jos kerran on oikein nurmeslainen kirjoitettuna,niin onko sitten myöskin oikein porokyläinen,petäiskyläinen,ylikyläinen,juukainen,savikyläinen,jokikyläinen. Eipä tunnu oikein istuvan vaikka yli 65 vuotta on Nurmekselaisena yrittänyt leipää purra. Ei nyt tarvitse kaikkea muutella,vaikka kuinka mieli tekisi erottua juurtuneista käytännöistä.

• Susikissa

Samoilta vaikuttavat sanat tai tässä tapauksessa paikannimet, voivat taipua eri tavoin. Esimerkiksi Joroinen ja Parainen sillä tavoin, että oikea muoto on Joroisissa eikä Joroisilla. Parainen taas taipuu Paraisilla, ei Paraisissa. Tämä on vaan esimerkki siitä, että ei kaikki mene niin kuin putkiaivot uskovat.

• peurakylä

Pitääkö tämä rautalangasta vääntää. Ei tietenkään ole oikein kirjoittaa porokyläinen, juukainen jne. Tämän mukaanhan pitäisi sitten kirjoittaa nurmesinen, mitä muotoa kukaan tässä ketjussa ole tarjonnut. Oikein sitä vastoin ovat nurmes-lainen, juukalainen, porokyläläinen jne.
        Mahtoiko tämä nyt mennä jakeluun?

• vittulainen

• satampusikko

Jukka satamassa taivuttaa jäätynyttä patonkia. Jukalla vain sadetakki, Jukalla on kylmä.

• onpatosi

Kuinkahan moni on nähnyt teksteissä käytettävän väliviivaa nurmes-lainen sanassa. Nurmekselainen pysyy nurmekselaisena vaikka voissa paistais,sanoipahan kielitaiteiliat mitä tahansa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko kertonut jo muille tunteistasi?

Ystävillesi esimerkiksi? Minä en ole vielä kertonut kenellekään tästä meidän jutusta.
      Ikävä
      73
      3674
    2. Kesä, kesä!

Veikkaan, ettet juuri nyt ikävöi minua, ehket enää koskaan? Näkemättömyys on laimentanut tunteet, ja katselet iloisena k
      Tunteet
      9
      2001
    3. Miksi sanotaan että Suomella on suuri armeija, tykistö jne.

Asioita tarkemmin seuranneet tietävät että tuolla Ukrainassa palaa kuukaudessa sen verran mitä Suomella on kokonaisuudes
      Maailman menoa
      226
      1333
    4. Olisin ottanut sinusta akan itselleni

Mutta olitkin aika itsepäinen ja hankala luonne.
      Ikävä
      134
      1220
    5. Pitikö mennä rakastumaan

Oi kyllä, kyllä piti. Kiitos vaan sulle mies! Todella kiitän..
      Ikävä
      101
      1084
    6. Ei sua pysty unohtamaan

Ei vaan yksinkertaisesti pysty
      Ikävä
      109
      1065
    7. Miksi nuori ottaa hatkat? Rajut seuraukset: seksuaalinen hyväksikäyttö, väkivalta, huumeet...

Lastensuojelu on kriisissä ja nuorten ongelmat kasvussa Suomessa. Hatkaaminen tarkoittaa nuoren luvatta poistumista omil
      Maailman menoa
      70
      1020
    8. Shokki! Suuri seikkailu -kisassa todellinen jättiyllätys - Tämä muutos järkyttää varmasti monia!

No nyt on kyllä aikamoinen ylläri, peli todellakin kovenee…! Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde/shokki-suuri-seik
      Viihde ja kulttuuri
      6
      975
    9. Mitä tai ketä kaivattusi

muistuttaa?
      Ikävä
      60
      974
    10. Hei, huomenta komistus

Yllättääkö, että olet heti mielessä. Mukavaa päivää upea ❤️
      Ikävä
      35