Jotkut muut kuin Nurmekselaiset ovat näköjään päättäneet, miten Nurmeksessa asuva kirjoitetaan; Nurmekselainen vai Nurmeslainen?
Kautta aikain itse nurmekselaiset ovat aina sanoneet Nurmeksessa - ei Nurmessa, Nurmeksesta - ei Nurmesta, Nurmekselainen - ei Nurmeslainen, Nurmekseen - ei Nurmeen jne. Joten toivoa sopii että paikkakunnan tapaa ilmaista asia ei muualla muuksi muutettaisi.
Oikeinkirjoituksesta
12
149
Vastaukset
- NURMEKSELAINEN
Paikallislehden toimituksessa muutama toimittaja halusi nimensä historian kirjoihin julistamalla NURMEKSELAISET nurmeslaisiksi. Onhan siinnä saunailloissa sitten kavereille mitä kehua.
- Nurmeslainen
Paikkakunta jolla asumme on Nurmes, ei Nurmekse. Joten tuo logiikkasi (Nurmes-Nurmi) ei oikein toimi. Molemmat on periaatteessa oikein, koska vaikka Nurmeslainen on kielioppisääntöjen mukaan oikeampi niin myös Nurmekselainen hyväksytään kun sitä on täällä käytetty pitkään. Minä olen koko elämäni, kohta 55 vuotta, asunut täällä ja pidän itseäni NURMESLAISENA, enkä nurmekselaisena, joten älä yleistä että täällä kaikki haluaisivat käyttää tuota nurmekselaista.
- Nurmiruoho
Molemmat muodot nurmeslainen ja nurmekselainen ovat ihan yhtä oikein. Näin myös esim. muhoslainen ja muhokselainen. Tästä asiasta on vaan täällä nyt tehty elämää suurempi kysymys.
Ketjun aloittaneen nimimerkin logiikka sen sijaan heittää häränpyllyä, sillä nurmessa asuvan madon kotipaikan perusmuoto on nurmi. Ei Nurmes. - paskantalainen
Muista en tiedä, mutta minä menen nyt paskalle!
- Kielioppiaosaava
Oikein olisi kirjoittaa Nurmesselalainen.
- Mietipäuudestaan
Ketjun avaajan esimerkkien ontuva logiikka osoittaa että kirjoittajalla ei ole itsellään mitään hajua sanojen taivutuksista, joten ei kannata ehkä mennä neuvomaan muita ennen kuin on itse opetellut taivutuksen perusasiat.
- nurmessavainurmeksessa
Jos kerran on oikein nurmeslainen kirjoitettuna,niin onko sitten myöskin oikein porokyläinen,petäiskyläinen,ylikyläinen,juukainen,savikyläinen,jokikyläinen. Eipä tunnu oikein istuvan vaikka yli 65 vuotta on Nurmekselaisena yrittänyt leipää purra. Ei nyt tarvitse kaikkea muutella,vaikka kuinka mieli tekisi erottua juurtuneista käytännöistä.
- Susikissa
Samoilta vaikuttavat sanat tai tässä tapauksessa paikannimet, voivat taipua eri tavoin. Esimerkiksi Joroinen ja Parainen sillä tavoin, että oikea muoto on Joroisissa eikä Joroisilla. Parainen taas taipuu Paraisilla, ei Paraisissa. Tämä on vaan esimerkki siitä, että ei kaikki mene niin kuin putkiaivot uskovat.
- peurakylä
Pitääkö tämä rautalangasta vääntää. Ei tietenkään ole oikein kirjoittaa porokyläinen, juukainen jne. Tämän mukaanhan pitäisi sitten kirjoittaa nurmesinen, mitä muotoa kukaan tässä ketjussa ole tarjonnut. Oikein sitä vastoin ovat nurmes-lainen, juukalainen, porokyläläinen jne.
Mahtoiko tämä nyt mennä jakeluun? - vittulainen
Niin, siis on kaksi tapaa, molemmat oikein. Nurmeslainen sekä nurmekselainen.
http://www.kielitohtori.fi/suomen-kielenhuollon-kysymys/kumpi-taivutusmuodoista-oikeampi-nurmeslainen-vai-nurmekselainen
- satampusikko
Jukka satamassa taivuttaa jäätynyttä patonkia. Jukalla vain sadetakki, Jukalla on kylmä.
- onpatosi
Kuinkahan moni on nähnyt teksteissä käytettävän väliviivaa nurmes-lainen sanassa. Nurmekselainen pysyy nurmekselaisena vaikka voissa paistais,sanoipahan kielitaiteiliat mitä tahansa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Oletko kertonut jo muille tunteistasi?
Ystävillesi esimerkiksi? Minä en ole vielä kertonut kenellekään tästä meidän jutusta.733674Kesä, kesä!
Veikkaan, ettet juuri nyt ikävöi minua, ehket enää koskaan? Näkemättömyys on laimentanut tunteet, ja katselet iloisena k92001Miksi sanotaan että Suomella on suuri armeija, tykistö jne.
Asioita tarkemmin seuranneet tietävät että tuolla Ukrainassa palaa kuukaudessa sen verran mitä Suomella on kokonaisuudes2261333- 1341220
- 1011084
- 1091065
Miksi nuori ottaa hatkat? Rajut seuraukset: seksuaalinen hyväksikäyttö, väkivalta, huumeet...
Lastensuojelu on kriisissä ja nuorten ongelmat kasvussa Suomessa. Hatkaaminen tarkoittaa nuoren luvatta poistumista omil701020Shokki! Suuri seikkailu -kisassa todellinen jättiyllätys - Tämä muutos järkyttää varmasti monia!
No nyt on kyllä aikamoinen ylläri, peli todellakin kovenee…! Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde/shokki-suuri-seik6975- 60974
- 35886