Apua isovarpaan tyvinivelen nivelrikkoon!

Perhonenilmansiipiä

Nivelrikko isovarpaan tyvinivelessä ja kärkinivelessä. Kipua kävellessä ja leposärkyä sekä turvotusta. Luudutusleikkausta ehdotettu tehtäväksi tulevaisuudessa. Nyt tarjottu avuksi vain tulehduskipulääkkeitä. Olen liikunnallinen, aktiivinen nelikymppinen äiti ja ajatus sekä liikkumattomuudesta että nivelen luudutuksesta hirvittää. Kertokaa mistä olette saaneet apua? Luontaistuotteet, vaihtoehtohoidot - mitä! Eihän tulehduskipulääkkeitä voi vuosikausia syödä? Haluaisin kävellä!

21

12283

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mullatoimi

      glukoisamiinia söin vuoden putkeen ja nivelrikon kivut on helpottanut nyt olen olut jo kolme vuotta ilman mitään ja ei isompia kipuja vaikka nivelrikkoa käsissä ja varpaissa!

      • Perhonenilmansiipiä

        Hienoa että se auttoi sinua. Onko kukaan kokeillut boswelliaa tai pirunkynttä?


    • murtsis

      Oireet sopinevat myös kihdin tuntomerkeiksi. Sen hoidossa ruokavalio on tärkeä asia.

    • laahustajatar

      Minulla on nivelrikko ja paha juuri isonvarpaan nivelesssä ja kävelen kipulääkkeiden voimalla.Työssäni joudun vielä paljon olemaan jaloillani ja kävelemään..kun en enää pärjää nykykonsteilla-pitää leikata.Siellä on joku irrallinen luupala myös ...ikää lähellä 50v.

    • Kokeletätä

      Voltaren forte geeli on paras paikallishoidoista, eli voitele geelillä

      • apuvaapua

        Herranjestas,eikö kukaan ole ehdottanut jalkaspesialistin valmistamia korotettuja pohjallisia!
        Näin 2002 Akuutti ohjelmassa sellaisia olevan olemassa,ja teetin ensimmäiset pohjalliset.Oireet hävisivät täysin ,ja olen säännöllisin väliajoin teettänyt aina uudet.
        Kävin 2pv sitten tutkimuksissa,ja odottelen uusia postista.
        Ovat kuulemma taas kehittyneet,edelliset 5v. vanhat jo.


      • nivelrikkoinen
        apuvaapua kirjoitti:

        Herranjestas,eikö kukaan ole ehdottanut jalkaspesialistin valmistamia korotettuja pohjallisia!
        Näin 2002 Akuutti ohjelmassa sellaisia olevan olemassa,ja teetin ensimmäiset pohjalliset.Oireet hävisivät täysin ,ja olen säännöllisin väliajoin teettänyt aina uudet.
        Kävin 2pv sitten tutkimuksissa,ja odottelen uusia postista.
        Ovat kuulemma taas kehittyneet,edelliset 5v. vanhat jo.

        Nivelrikko on ikvävä vaiva. Syytä ei kai kukaan lääkräi osaa sanoa. Itselläni on keliakia joka sinänsä altistaa nivelvaivoille ja oteoborosille. Minulla on kummassakin lonkassa tekonivelet joista toinen on jo kerran uusittu. Saman uusitun jalan polvessa ja isovarpaan tyvinivelessä nivelrikko. Nivelrikkoa on myös sormissa. Syön tulehduskipuläke kuurin aina silloin kun pahempi. Niitähän ei saa syödä jatkuvasti. Toisena lääkkeenä syön voimakkaampia kipulääkkeitä jotka auttavat nukkumiseen. Muuten hoidan kylmällä. Sain myös receptin voimakkaampaan KAlkki D-vitamiini yhdistelmään. Glykosamiinia syön myös. Tällä hetkellä tilanne melko hyvä.
        Pystyn jopa hiihtään.

        Aktiivinen elämä on positiivista. vesijumppa, voimistelu ja juurikin hiihto ovat hyviä vaihtoehtoja nivelrikkoiselle.


      • apuvaapua

        Itselläni nivelrikko isovapaassa johtuu jalan asennosta,taipuu siisäänpäin.Asento vaikuttaa myös polveen ja lonkkaan.Pohjalliset vieneet kaiken kivun,ja patti jopa pienentynyt vuosien kuluessa.
        Koska varvas ei taivu,tanssi ja hiihtäminen kipeyttää!


      • Kysely

        Mistähän noita jalkaspesialisteja löytyisi?
        Itsellä sama vaiva, ja nyt muuten huomasin että saman puolen polvi ja lonkka myös kipuilevat, niissäkin nivelrikko.


      • Anonyymi
        nivelrikkoinen kirjoitti:

        Nivelrikko on ikvävä vaiva. Syytä ei kai kukaan lääkräi osaa sanoa. Itselläni on keliakia joka sinänsä altistaa nivelvaivoille ja oteoborosille. Minulla on kummassakin lonkassa tekonivelet joista toinen on jo kerran uusittu. Saman uusitun jalan polvessa ja isovarpaan tyvinivelessä nivelrikko. Nivelrikkoa on myös sormissa. Syön tulehduskipuläke kuurin aina silloin kun pahempi. Niitähän ei saa syödä jatkuvasti. Toisena lääkkeenä syön voimakkaampia kipulääkkeitä jotka auttavat nukkumiseen. Muuten hoidan kylmällä. Sain myös receptin voimakkaampaan KAlkki D-vitamiini yhdistelmään. Glykosamiinia syön myös. Tällä hetkellä tilanne melko hyvä.
        Pystyn jopa hiihtään.

        Aktiivinen elämä on positiivista. vesijumppa, voimistelu ja juurikin hiihto ovat hyviä vaihtoehtoja nivelrikkoiselle.

        Minulla vasta todettiin isovarpaan tyvinivelen rikko. Kyllä kivut olleet kovat. Olinkin jo monta kertaa soittanut terveyskeskuskukseen kivuista. Nyt sit vaan pitää oikein alkaa hoitamaan. Nyt hiukan ollut rauhassa kivut kun olen ollut jo yhden viikon saikulla ja vielä tämä viikko. Onko mitään neuvoja minulle.varmaan hääty myös lääkärin kanssa keskustella aiheesta


      • Anonyymi kirjoitti:

        Minulla vasta todettiin isovarpaan tyvinivelen rikko. Kyllä kivut olleet kovat. Olinkin jo monta kertaa soittanut terveyskeskuskukseen kivuista. Nyt sit vaan pitää oikein alkaa hoitamaan. Nyt hiukan ollut rauhassa kivut kun olen ollut jo yhden viikon saikulla ja vielä tämä viikko. Onko mitään neuvoja minulle.varmaan hääty myös lääkärin kanssa keskustella aiheesta

        Hei, sama tilanne täällä. Kovat kivut alkoivat yht’äkkiä talvella. Kipugeeliä käyttänyt. Ei onnistu lenkit enää ja kenkien jalkaan laitto ja poisotto sattuu. Myös lepokipua, kuin puukolla joku iskisi. Minulla RTG:ssä keskivaikea nivelrikko😭. Mistä sait apua?


    • apuvaapua

      Jäykkäpohjaisen kengän käyttö rauhoittaa niveltä. Puukenkä on tavallaan hyvä lasta. Yksinkertainen hoito on laitattaa suutarilla kengän ulkopohjaan keinu (päkiärulla) tai käyttää Masai-kenkää, niin että käveltäessä askel keinuu isovarpaan tyvinivelen yli Tällöin isovarpaan koukistumistarve vähenee.

    • apuvaapua

      Usein hoidoksi tarvitaan yksilölliset tukipohjalliset. Tavoitteena on vakauttaa jalkaterän toiminta estämällä mahdollinen kantaluun virheasento, mahdollistaa kivuton nivelen toiminta käveltäessä sekä ehkäistä jalkapohjan liiallista kuormittumista.
      Missäpäin asut?
      Googlaa yksilölliset tukipohjalliset ja oma paikkakunta.

    • liikaonliikaa

      Jäykkä isovarvas johtuu isovarpaan ja jalkapöydän välisen nivelen kulumasta (Hallux limitus), joka on edennyt niin pitkälle, että nivel on "jäätynyt".

      Mistä vaiva voi johtua?
      Jalan ja isovarpaan toiminnalliset ja rakennevirheet voivat johtaa nivelen kulumiseen. Mm. madaltuneet jalkaholvit ja ylipronaatio altistavat Hallux rigidukselle. Ongelmaan voi olla myös perinnöllinen taipumus.

      Ensioireet: Kipua ja jäykkyyttä isovarpaassa kävellessä, seistessä, varvasta taivuttaessa jne.

      Mitä voi tehdä? Vaivaa voi helpottaa kengillä, joiden pohja ei taivu, tilavilla, matalakorkoisilla jalkineilla, erikoispohjallisilla, fysikaalisilla hoidoilla jne. Hoito leikkauksella.

    • apuvaapua
    • Jotainhyötyä
    • sdfdsfh

      Jos on rikko isovarpaassa ja joutuu tekemään vaikka kynsioperaation, missä käytetään veripumppua, pitää varoittaa lääkäriä, ettei kiristä sitä nivelen kohdalle.

      • Anonyymi

        Tuosta reumaliiton sivusta ei ole mitään hyötyä, pelkkä liiton mainos.


    • Anonyymi

      Paljasjalka kengät on parhaat !!!!

      • Tähän saakka olleet juostessa ja kävelylenkillä voittamattomat, mutta nyt ei enää niilläkään voi kivutta liikkua 😭


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Aikakone-yhtyeestä tuttu Maki Kolehmainen kuollut

      Kuoli tänään aamuyöstä nopeasti edenneeseen sairauteen. Hän oli 58-vuotias.
      Maailman menoa
      131
      7731
    2. Rokote otti taas omansa. Maki Kolehmainen kuollut.

      RIP Maki. Muusikko, tuottaja ja säveltäjä Maki Kolehmainen on kuollut. Asiasta uutisoi ensimmäisenä Yle. Kolehmainen k
      Maailman menoa
      77
      3754
    3. Se viime kohtaaminen

      Oli naine vähän sellainen kohmea. Nopeasti yritin etsiä merkkejä sinusta mutta en saanut mitään ilmi. Ajattelin että ny
      Ikävä
      68
      1323
    4. Ihan rakentavassa mielessä

      Haluaisin nainen kysyä sinulta ja myös itseltäni että mitä me oikein odotellaan? Olisiko aika jo käydä edes treffeillä?
      Ikävä
      75
      1077
    5. Mitä kehon osia

      Olet kaivatultasi nähnyt ja piditkö näkemästäsi?
      Ikävä
      57
      1012
    6. Taidan olla ihan sairas

      Kun mietin jo meidän yhteisen lapsen nimeä 😄
      Ikävä
      94
      1007
    7. Kuinka paljon merkkaa naisen ulkonäkö

      Parisuhteessa ykeensä kysynnvaan Onko kaunis nainen oarempi vaihtoehto kun tavis
      Sinkut
      123
      833
    8. Olen sinusta nainen

      Oikeasti tosi ylpeä. Tunnen sen miten kehity ja opit säätelemään omia tunteitasi. Se on aina hieno piirre ihmisessä.
      Ikävä
      37
      718
    9. Luin jostain että skorpioni

      Naiset parhaita rakastajattaria…. Pitäneekö paikkansa?
      Ikävä
      102
      705
    10. Pitäisikö alkaa

      Treenaamaan että sulla tippuu silmät päästä kun näet minut ensi kerralla, nainen. 🤔
      Ikävä
      38
      663
    Aihe