arvoisa raati.
näistä paras ja miksi ... avomerelle.
IF, MAXI 77, FE 83 VAI SCANPER 22
KIITOKSIA TIEDOISTA .
ensimmäinen purkkari
88
553
Vastaukset
- Feneillään
Fe83:lle ääni. Vene on perushyvä ja sen takaa löytyy aktiivinen luokkaliitto, joka ylläpitää nettisaittia aiheen tiimoilta. FE83.org netistä löydät ohjeet melkein kaikkeen veneeseen liittyvään ja jos jokin asia vielä askarruttaa, niin kysymällä saat lisää vastauksia varsin nopeasti.
- Valtamerikelpoisuus
Jos vaihtoehdot on tuossa olisi parempi että pysyt poissa valtameren ylitys reissuilta.
Avomerelle rannikon läheisyydessä hyvissä olosuhteissa sopii jokainen, kunhan on kunnossa. - 35ft
Minulla ei ollut pienintäkään vaikeutta valita ensimmäistä venettä. Kriteerit löytyivät helposti lompsasta. Katsot paljonko sinulla on ja sitten sovittelet sitä tarjolla oleviin. Voit myös yllättyä kun katselet hieman laajemmin eli aina Välimerta myöten. Voit löytää oikeita helmiä ja tekemällä rohkeasti tarjouksen voit saada veneen loppuiäksi kohtuuhintaan.
- downsiftaus
Aloittajan vaihtoehdoista oma valintani olisi ilman muuta IF. Sen merikelpoisuuskeskusteluun osallistuin jo aikaisemmin. Voisin kuvitella, että viimeiseksi eläkeläisveneeksi voisin hankkia sen tai lasikuitufolkkarin. Tietysti kokoluokka tuntuu pieneltä 33-43-jalkaisten veneiden jälkeen.
- rannikkoveneitä
Luetellut veneet ovat enemmän kevyille rannikkovesille suunniteltuja. Enemmän avomerelle ja kovaan keliin katsoisin S&S suunnittelua olevaa Bluebirdiä. Tehty kestämään kovaakin keliä, minkä huomaa kaikista rakenteista.
- OldSailor
Hyviä veneitä kaikki. Järkevä aloittaa harrastus edullisilla perusveneillä.Yhden kesän jälkeen tietää paremmin, mitä haluaa. Nuo ehdotetut veneet ovat aika erilaisia. Ostajan pitää valita, haluaako edullista, tilavaa vai mitä.
Scamper on varmasti halvimmasta päästä ja eloisin purjehdittava.Samalla myös kevyt ja vaativa kovemmissa keleissä. IF pärjää jopa avomerellä ja on tukevasti tehty. FE on tilava ja herkkä. Hinta määrittyy pitkälle kunnosta ja erityisesti sisäkoneen iästä. Jos on vanha mylly, varaudu vähintään viiden tonnin remppaan.
Maxi 77 on karu, tilava ja kokonaisedullinen. Jos budjetti on pieni, Maksista voi saada toimivan paketin halvalla, varsinkin jos tyytyy peräprutkuun.- driktaattori
Kannattaa hankkia tarpeeksi iso ...min 33 jalkaa..vuoden tai kahden kuluttua selaat myyntisivuja yrität jollain ilveellä päästäsiitä pikkupurkista eroon ,ilman kohtuuttomia tappioita!
- 18jalkainen
Tai sitten ostat 33-jalkaisen ja kiroilet kun siinä on kolmen auton verran rahaa kiinni ja huoltoihin menee tonneja per vuosi ja joudut purjehtimaan joka hemmetin kesän kaikki viikonloput ja lomat tästä eläkkeelle eikä kukaan koko perheestä enää matkusta. Syväyksen takia ainoat kesänviettopaikat on muutamat Suomenlahden satamat joihin ei heinäkuussa oikein mahdu ellei lähde ajamaan kilpaa heti aamulla. Pilttuunaapurit tupakoivat naapurikannella ja seuraavat laituriintuloasi ja solmujasi sekä vaimoa ja tytärtä. Toisella puolella olevassa muskeliveneessä on pirskeet, olut virtaa veneessä ja myöhemmin lorottelee laidan yli veteen. Naapurit kuulevat kun riitelet vaimon kanssa siitä, olisiko vaimon pitänyt yrittää loikata aiemmin. Kyllä, 33-jalkainen on minimi.
- Mmffk
18jalkainen kirjoitti:
Tai sitten ostat 33-jalkaisen ja kiroilet kun siinä on kolmen auton verran rahaa kiinni ja huoltoihin menee tonneja per vuosi ja joudut purjehtimaan joka hemmetin kesän kaikki viikonloput ja lomat tästä eläkkeelle eikä kukaan koko perheestä enää matkusta. Syväyksen takia ainoat kesänviettopaikat on muutamat Suomenlahden satamat joihin ei heinäkuussa oikein mahdu ellei lähde ajamaan kilpaa heti aamulla. Pilttuunaapurit tupakoivat naapurikannella ja seuraavat laituriintuloasi ja solmujasi sekä vaimoa ja tytärtä. Toisella puolella olevassa muskeliveneessä on pirskeet, olut virtaa veneessä ja myöhemmin lorottelee laidan yli veteen. Naapurit kuulevat kun riitelet vaimon kanssa siitä, olisiko vaimon pitänyt yrittää loikata aiemmin. Kyllä, 33-jalkainen on minimi.
Vai kerrotko kenties 50 jalkaisesta. Kyllä 33 alkaa olla minimikoko aloitusveneelle. Niiden hinnat ovat ehkä 5 tonnia kovemmat kuin jossain avance 24:ssä. Ylläpitoon menee sen verran kuin päättää siihen laittaa. Oman 32:en ostin 15 tonnilla. Olen saanut siihen jo menemään toisen mokoman, mutta en ole juuri säästellyt.
- Kukamitenkin
Mmffk kirjoitti:
Vai kerrotko kenties 50 jalkaisesta. Kyllä 33 alkaa olla minimikoko aloitusveneelle. Niiden hinnat ovat ehkä 5 tonnia kovemmat kuin jossain avance 24:ssä. Ylläpitoon menee sen verran kuin päättää siihen laittaa. Oman 32:en ostin 15 tonnilla. Olen saanut siihen jo menemään toisen mokoman, mutta en ole juuri säästellyt.
Niinno, itse olen aina kannattanut sitä pienellä aloittamista. 20-jalkainen on helppo kääntää laituriin kun voi kädellä avittaa, kolmekolmonen pitää mennä ilman käsiä. Pikkuveneestä ehkä huonommin pääsee eroon mutta eipä.siinä ole paljoa kiinni.
- FF31
Oletko tutustunut FF31:seen? Pikkasen isompi ja hintavampi, kuin nuo kuvaamasi, mutta jokaisella lisäeurolla saa paljon lisää venettä.
Meillä FF31 ollut ensimmäinen vene ja parasta siinä on ollut, että vene vastaa purjeiden trimmaamiseen jne. joten purjehtimaankin on oppinut. Yleisesti ko. veneen purjehdusominaisuudet on todella hyvät.- Finski36
Minulla on kokemusta finn flyeristä. Sekä 31:seistä, että 36:sesta. Voin suositella. Mukavia veneitä ja hyvin tehty.
31 on hyvä myös kokeneellekin kipparille. Hinta taitaa vaan olla yli kyselijänä vaihtoehtojen. 36:set onkin sitten jo ihan eri luokassa.
- BestBava
Ehdottomasti joku Bavarian malli!! Näissä kun hinta / laatu on paras!
- muitakinon
Itse suosittelisin listan ulkopuolelta h-venettä: Halpa, löytyy paljon, käytettyjä purjeita saatavilla, ihan tukeva vene, kisattavissa, helppo myydä pois jne. Tällä kesä tai kaksi ja sitten osaakin jo itse valita seuraavan veneen ja tietää mitä haluaa.
- Virefani
Listasta puuttuu Finn 26. Se soveltuu hyvin myös avomerelle, voin oman lähes 20 vuoden kokemuksen perusteella vakuuttaa.
Kiertelin sillä aikoinaan Itämerta ympäriinsä ilman mitään ongelmia.- tutkiIFjaFE83yksilöt
Kun kysymys on neljästä vaihtoehdosta, miksi haultaan lisätä viides ja kuudes tai vielä muitakin? Eihän vaihtoehdot noihin lopu. Moni meistä on kierrellyt Itämerta monenlaisilla veneillä, kauempanakin.
Pääasia on, että sen ensimmäisen purkkarinsa hankkii ja alkaa purjehtia sillä!
Tietysti veneissä on eroja. Niin on kippareissa ja miehistöissäkin.
Pienen budjetin matkapursi tarkoittaa käytännössä aika vanhaa venettä, jolloin oleellista on löytää hyvin hoidettu yksilö (= ehjä, siisti, hyvät purjeet ym) eikä haksahtaa ns. projektiin tai raatoon.
Aloittajan vaihtoehdoista aloittajan asemassa tutustuisin ensisijaisesti myytävinä oleviin IF ja FE83 veneisiin.
- fenettä
Täällä netissä höpistään veneistä usein tunteella ja kuvitellulla tietämyksellä, myyjät puolestaan kehuu omaansa ja haukkuu muut. Rehellisimmän käsityksen saa kun käy katsomassa jollain suurella telakka-alueella keväällä miltä nuo vaihtoehdot näyttää ja ehkä omistajienkin kanssa vaihtaa sana. Vapun jälkeen viikonloppuna esim. Suomenojalla saa varmasti käsitystä mitä kussakin veneessä on rungon osalta pielessä (jep, kaikissa on - kysymys on siitä, kuinka paljon ja haittaako). Tosin kannattaa muistaa, että veneet ovat yksilöitä, eli hyvin ylläpidetty voittaa lähes aina raadon.
Fe83:n haasteena voi nähdä mm. rautakölin (kukkii usein aika rumasti), suht heikon rakentamislaadun (subjektiivinen käsitys, mutta olihan nämä 80-luvulla halvalla tehtyjä) sekä mahdollisen alkuperäisen koneen. Plussina puolestaan suurehkon valmistusmäärän ja aktiivisen kilpailuluokan sekä erillisen vessan (naiset arvostaa).- Ruosteraiskaa
Kun osaat varoittaa rautakölistä, niin voisitko samalla kertoa missä ap:n esittämissä veneissä ei ole rautaköliä?
Nyt lyöt "ruostetahran" yhden veneen kylkeen, kun tasapuolisuuden nimissä jätät muut käsittelemättä. - erilaisetrautakölit
Ruosteraiskaa kirjoitti:
Kun osaat varoittaa rautakölistä, niin voisitko samalla kertoa missä ap:n esittämissä veneissä ei ole rautaköliä?
Nyt lyöt "ruostetahran" yhden veneen kylkeen, kun tasapuolisuuden nimissä jätät muut käsittelemättä.Vaikka köli on valurautaa, se ei ole samanlainen noissa kaikissa. Pitkäkölisessä IF:ssä se on laminoitu lasikuidun sisään. Jos veneellä on ajettu pahasti kivikkoon ja lasikuidun paikkaus on tehty huolimattomasti, saattaa kai myöhempiä korroosio-onelmia olla. En tosin ole nähnyt niitä. Normaalisti if:ssä ei ole kölin ruosteongelmia ja pohja on helppohoitoisempi kuin veneissä, joissa rautaköli on maalattu.
Ehkä if-omistajien sivutoilta löytyy juttuja köleistä. Ruotsalaisilta ifboat.se sivuilta löytyy ainakin runsaasti muuta tarinaa. En ole katsonut onko köleistä. Samoin juttua FE-veneistä on FE83.org sivuilla. Muistaakseni myös niiden köleistä. - fenettä
Tasapuolisesti olisi toki pitänyt kaikki vaihtoehdot käsitellä, mutta kun en näitä muita tunne kovin hyvin niin tuntuisi typerältä arvioida niitä ihan nopalla. Joskus laiturissa joku ollut vieressä, mutta ei se vielä asiantuntemusta juuri kasvata.
Aika vähän on sanottavaa FE:stäkään, vaikka tullutkin joskus purjehdittua ja seurattua kaverin käytössä. Jotenkin on jäänyt mieleen, että monessa FE83:ssa on ollut köli kukassa. Tämä ei tietenkään tarkoita sitä, ettei muissakin rautakölillisissä voisi olla samaa - eivät vain ole osuneet viereen talvehtimaan. Ylipäänsä varsinkin ensiveneessä lyijyköli on hyvä, mutta jos missään vaihtoehdoista ei ole niin turha sitten vaahdota tästä.
Kysyjältä voisi kysyä, että miksi juuri nämä veneet ovat vaihtoehtoina? Ovat kuitenkin aika erilaisia, kokokin poikkeaa aika paljon ja hinnatkin vaihtelee melkoisesti. - ilmanvertailutestiä
fenettä kirjoitti:
Tasapuolisesti olisi toki pitänyt kaikki vaihtoehdot käsitellä, mutta kun en näitä muita tunne kovin hyvin niin tuntuisi typerältä arvioida niitä ihan nopalla. Joskus laiturissa joku ollut vieressä, mutta ei se vielä asiantuntemusta juuri kasvata.
Aika vähän on sanottavaa FE:stäkään, vaikka tullutkin joskus purjehdittua ja seurattua kaverin käytössä. Jotenkin on jäänyt mieleen, että monessa FE83:ssa on ollut köli kukassa. Tämä ei tietenkään tarkoita sitä, ettei muissakin rautakölillisissä voisi olla samaa - eivät vain ole osuneet viereen talvehtimaan. Ylipäänsä varsinkin ensiveneessä lyijyköli on hyvä, mutta jos missään vaihtoehdoista ei ole niin turha sitten vaahdota tästä.
Kysyjältä voisi kysyä, että miksi juuri nämä veneet ovat vaihtoehtoina? Ovat kuitenkin aika erilaisia, kokokin poikkeaa aika paljon ja hinnatkin vaihtelee melkoisesti.En voi olla eri mieltä. Harva meistä varmaankaan on purjehtinut noita kaikkia varsinkaan avomerellä (sitä kai aloittaja kysyi), vaikka olisikin nähnyt ja tutustunut niihin satamissa. Ehkä jälkimmäinen on ollut aloittajan syy vaihtoehtoihin?
Aloittajan vaihtoehdoista IF on maailmanlaajuisesti tunnetuin. Kokemuksia ja mielipiteitä siitä on samalla eniten.
John Vigorin nimi lienee tuttu vaikkapa kirjasta The Seawothy Offshore Sailboat tai monista artikkeleista Sail ja Cruising World lehdissä.
Hän on julkaissut mielipiteensä IF-veneestä. Ehkäpä sekin kannattaa huomioida, vaikka muut aloittajan veneet eivät olleetkaan John Vigorin verrokeina.
http://www.clickbert.com/IFboat/techtips/
- ei_vak_yhtiö
IF!
- plaanaa_ja_asumukavasti
X-79
- mikäHp
Oliko se niiden veneiden joukossa, joista mielipidettä kysyttiin? Onko samassa hintaluokassa?
- hintahaitari
mikäHp kirjoitti:
Oliko se niiden veneiden joukossa, joista mielipidettä kysyttiin? Onko samassa hintaluokassa?
Uteliaisuuttani silmäilin nettiveneestä muutaman hp:n vertailua varten. X-79 oli 10.800 ja 13.500 eur, FE83 toinen 9.900 ja toinen 17.000, IF Volvon sisäkoneeella 5.800, Maxi77 hp oli 2.900 ja 6.500 eur.
Aika iso hintahaitari siis. Todennäköisesti laatu myös. Yhden kalliimman hinnalla saisi pari pienempää. Kai jokainen mielellään jättää budjetistaan varoja myös veneen kunnostukseen, laituripaikkamaksuun ja matkakassaan. - sananv_rajoittajalle
mikäHp kirjoitti:
Oliko se niiden veneiden joukossa, joista mielipidettä kysyttiin? Onko samassa hintaluokassa?
Kyse oli ensimmäisestä purkkarista. Mieti mitä informaatioarvoa viestilläsi on ennenkuin avaudut.
- enkö_saanut_kysyä
sananv_rajoittajalle kirjoitti:
Kyse oli ensimmäisestä purkkarista. Mieti mitä informaatioarvoa viestilläsi on ennenkuin avaudut.
Huomasitko kysymykseni, miksi X-79 kuuluisi valikkoon? En myöskään usko, että plaanaaminen on se ominaisuus, joka ratkaisee ensimmäisen veneen valinnan ("plaanaa_ja_asumukavasti"). Vai onko?
Miksi kysymyksien esittäminen oli sinun mielestäsi sananvapauden rajoittamista? Kalahtiko kalikka vain siksi, että yrität kaupitella omaa X-79 paattiasi? - ettäköaloittelijalle
sananv_rajoittajalle kirjoitti:
Kyse oli ensimmäisestä purkkarista. Mieti mitä informaatioarvoa viestilläsi on ennenkuin avaudut.
Aikaisemmin on käyty keskustelua X-79:n sopivuudesta aloittelijan perhepurreksi:
http://keskustelu.suomi24.fi/t/2141588/x-79-perhepurkkarina - eryhqju
Niin, käytä sitä X-79:n wc:tä. Tytöt tykkää.
- 33444
ettäköaloittelijalle kirjoitti:
Aikaisemmin on käyty keskustelua X-79:n sopivuudesta aloittelijan perhepurreksi:
http://keskustelu.suomi24.fi/t/2141588/x-79-perhepurkkarinaPitihäån tuo roskakirjoitus arvata, ettei plaanava vene sovi aloitelijoille. Avomerellä tulee paha olo paikallaan keinuvassa finn26:ssa kun taas plaanava vene menee kuin juna eteenpäin. X-79 veneellä voi oppa purjehtimaankin, finn26:lla ja vastaavilla opitaan mökkeilyä.
- re23r234r4
enkö_saanut_kysyä kirjoitti:
Huomasitko kysymykseni, miksi X-79 kuuluisi valikkoon? En myöskään usko, että plaanaaminen on se ominaisuus, joka ratkaisee ensimmäisen veneen valinnan ("plaanaa_ja_asumukavasti"). Vai onko?
Miksi kysymyksien esittäminen oli sinun mielestäsi sananvapauden rajoittamista? Kalahtiko kalikka vain siksi, että yrität kaupitella omaa X-79 paattiasi?"Kalahtiko kalikka vain siksi, että yrität kaupitella omaa X-79 paattiasi?"
Ei, vaan palstalla ei saa kertoa plaanavista paremmista veneistä. - fwewe5t3q45
... llisäksi utveilla on pelko että upppotukit jäävät myymättä.
- fdsfsdfsf
eryhqju kirjoitti:
Niin, käytä sitä X-79:n wc:tä. Tytöt tykkää.
Tyhjennä vaan septiäsi, vaimo ja lapset tykkää kellua paskalautan vierellä. Itämeri on täynnä wc:eitä, on hölmöä kuskata skeidaa veneessään.
- Jdjjd
Jonkun verran olen x79llä purjehtinut eikä saatu ikinä plaaniin. Plaanaus ei valitettavasti ole se x79n juttu. Herkkä purjehdittavuus eli vastaa hyvin trimmeihin ja vaatii hyvää trimmaajaa ja osaavaa perämiestä sen sijaan olivat niitä juttuja. Parhaillaan miehistöllä joka osaa asiansa. Alottelijat sotkeutuivat köysihässäkkään joka on aika mieletön avotilassa. Aloittelija ei saa sitä kulkemaan. Lys kisoissa ei pärjää keskituulessa vastaavan lysin veneille: h323, avance 33 ym. Kevyellä tuulella kulkee lysin mukaisesti. Kovalla tuulella kulkee avotuulessa paremmin kuin edellämainitut, mutta vaatii jo todella hyvää miehistöä. Broachaa sivutuulessa jo 7 ms.
- Kurveehilli
Kallistuisin Bavarian puolelle! Muita ei tänäpäivänä kannata harkitakaan!
- Samakaava
Aina sama juttu: joku miettii kokeillakseen jotain neljän tonnin ensivenettä säästettyään muutaman vuoden. Sitten kaikki tulee selittämään että pitää laittaa vähän lisää ja ostaa se ja se 33-jalkainen koska pienemmissä ei ole tilaa ja mukavuuksia ja sitten tuo yksi mouho tulee jankkaamaan uppotukeista.
Kukaan ei m- audirs5
sain moottoriveneestä vajaa 30 000e. purjehdus jos ei nappaa ,niin voin lahjoittaa veneen...
- Iso_san_kari
Lisää vaihtoehtoja: NF30, Avance 24/245, Albin Ballad, Albin Accent, Hai, Inferno 29, Albin Express, Vega ja tietysti aloittelijan sekä ammattilaisen HOO.
Sakkana pohjalla:
Guy22, Viggen, Rock, My, Lohi, Joe ja paljon muita näitä "pikkupaskoja", joita tyrkytetään ensiveneeksi tällä palstalla. Vaikka näillekin oma kohderyhmä löytyykin, on näissä ongelmana niiden liikkuvuus, joka helposti tappaa halun harrastaa. Ei kukaan jaksa kryssiä, jos kotisatama ei ikinä häviä näkyvistä. Ajattelen itsekin merellä ollessani, että mihinkään siellä ei ole kiire, mutta heti kun lähelle osuu toinen vene, alkaa kisailu. Jos omistaisin jonkin edellämainituista veneistä, tyytyisin luultavasti piiloutumaan kannen alle. Jos veneenä olisi Guy, en edes tietäisi mistä luukusta sinne menisin. (ks. Guy22 kansi)
Avance sisäkoneella, leppoisa ja vankkatekoinen pienestä koostaan huolimatta.
Hoo on kaikessa askeettisuudessaan upea purjehtia.
Nöffe on kryssiraaseri ja hieno peli purjehtia kovassakin kelissä.
Express nopea peruspurkki ja sille löytyy kisaseuraa tyyppikisoista, miinuksena perämoottori, pentterin ja vesivessan puute. Omistin Expressin aikoinaan ja pidin venettä jumalaisena saaristocruiserina/raaserina, mutta perämoottorin käyttö vei hermot.
Inffari suttaa kaikki nämä jalkoihin, jos osaa purjehtia. Se on kevyen kelin torpedo jolla kiusaat isompiasi, mutta kovalla kelillä huutaa reiviä ja vaatii kipparilta tarkkaavaisuutta.
FE83, Stillin onnistunut luomus.
Kokemuksia ei muista ole.
Avomerelle voi lähteä vaikka optarilla, mutta valtamerille ei ole järkevää lähteä millään noista veneistä vaikka joku hullu sinne niillä on lähtenytkin.
Aikoinaan tein valintani FE83:n ja Inffarin välillä ja päädyin Inffariin koska:
-Ulkonäkö
-Hinnassa vain vähän heittoa
- Purjehduksellisempi
- Pentteri järkevämpi
- Nopea
- Lyijyköli
-Takila
Erothan ovat loppujenlopuksi varsin pieniä ja enemmänkin mieltymyksistä kiinni, joten painoarvoa tällä ei juuri taida olla.
FE on varsin kelpo merelle ja noista luettelemistasi veneistä järkevin valinta, mikäli veneellä myös retkeillään pidempiä aikoja.
Omasta mielestä FE:n huonoja/hyviä puolia:
Istumalaatikkoon mahtuu koko sataman porukka
Aktiivinen foorumi josta saa apua ongelmaan kuin ongelmaan
Vankka peruspurkki
Todella helppo seilata
Tilat riittää vaikka perheveneeksi
-Ruma... makuasia
-Pentteri hankala
-Alirikattu, kulkee kuitenkin ihan kohtalaisesti, mutta mastosta puuttuu 1,5m
- Peräsin kuulopuheiden mukaan riski
- Ryskyttää ikävästi kryssillä.
- Salongissa istuminen jokseenkin ankeaa matalien punkkien takia
Olipa valintasi mikä tahansa, on purjehdus maailman merillä upein harrastus mitä kuvitella saattaa. Vapauden tunne saa aikaan elinikäisen harrastuksen, josta ei tarvitse iäkkäämpänäkään kovin nopeasti luopua. Pitäkää huoli itsestänne, toisistanne ja erityisesti luonnosta jossa liikutte, se mahdollistaa tämän hienon harrastuksen.
PS:
Tarkoitus ei siis ole sanoa Infernoa paremmaksi vaan omia tarpeita silmällä pitäen vertailin. Vaihdoin entisen veneeni (Albin expressin) Infernoon ja lakkasin pärjäämästä kisoissa :) Vene on nyt ollut neljä kautta minulla ja se opettaa joka kesä jotain uutta. Kokemusta kilpailuista sekä matkapurjehduksesta on kerääntynyt vuosikymmeniä enkä vieläkään koe olevani riittävän hyvä, etten oppisi uutta.
Hyvää tulevaa seilikautta!- aloittelija
Kylläpä olet mahtava asiantuntija ja loistava purjehtija. Vain yksi asia jäi aloittelijaa ihmetyttämään, kun loistavista taidoista huolimatta "kotisatama ei ikinä häviä näkyvistä".
- tyvestäpuuhun
Käytit viittauksia “maailman merillä purjehtimisesta” ja “aikoinaan” – ilmauksia korostaaksesi "vuosikymmeniä" pitkää kokemustasi. Infernon kohdalla se oli 4 vuotta, FE83:n kohdalla ilmeisesti 0 vuotta. Albin Expressillä kerroit menestyneesi kisoissa. Infernolla taas “suttaat kaikki”ja “kiusaat isompiasi” mutta, et menesty kisoissa.
Suosituksesi aloittelijalle oli Hai-veneestä puolitonnariin asti. Albin Balladeilla ja Albin Vegoilla on tehty useita pallonkiertoja, mutta sinun mielestäsi “valtamerille ei ole järkevää lähteä millään noista veneistä..”. Lopuksi toteat “purjehduksen maailman merillä” olevan upein harrastus mitä kuvitella saattaa. Siis millä veneellä?
Ennenkuin maailman merille lähtee on hyvä totutella lähivesillä purjehtimiseen: Saaristomeri, Pohjanlahti, Perämeri, Itämeri...
Jos nuoruuden uhossa tekee mieli “sutata kaikki”, seurojen järjestämissä viikkokisoissa on siihen oivallinen näyttämisen mahdollisuus. Merellä ei tietenkään yritetä kiusata isompia eikä pienempiä. Aloittelevaa purjehtijaa ei pidä kannustaa hyvien merimiestapojen vastaiseen asenteeseen eikä uhoamiseen. Jokainen on joskus ollut aloittelija. Töppäyksiä sattuu jokaiselle. Niiden takia ei pidä piiloutua kannen alle eikä syytellä venettään.
Jos aloittelijhan tavoite on maailman merillä purjehtiminen, veneluettelostasi ehdottaisin harjoitteluveneeksi Balladia (tai muuta 70-luvun “puolitonnaria”). Sillä ehtisi normaalin vuosiloman aikana tehdä Itämeren ylityksiä Kieliin tai Kööpenhaminaan ja takaisin. Kokemuksen lisääntyessä Balladin tyyppisellä veneellä (esim. S&S6,6, Antilla 30, Jon 30) ehtii kuukaudessa käymään Helgolandissa tai Friisien saarilla hakemassa ensituntumaa vuorovesipurjehdukseen. “Maailman meret” ovat kovin erilainen purjehdusalue kuin kotisaaristo ja Itämeri lahtineen. - Bfkf
mä yhdyn isosankarin kommentteihin. Itse päädyin kuitenkin suoraan puolitonnariin, vaikka aiemmin olin miettinyt expressiä. Olin purjehtinut aiemmin useamman vuoden hoolla ja ollut välissä 8 v ilman omaa venettä. mutta mietin hetken tulevas käyttöä pidemmällä tähtäimellä. Tulevaisuudessa purjehtiminen on enemmän sitä matkailua suomessa/abboranmaalla ym. Kaikkiin noihin vanhoihin rotiskoihin joutuu laittamaan rahaa ja aikaa kunnostukseen ja mitä isomman ostaa, sitä pidempään sen voi pitää. Haettiin siis toissa vuonna ruotsista 32 jalkainen 70luvun puolitonnari. Oon ollu tyytyväinen. Hirvee määrä vaan duunia saada kuntoon, kun ostin sen minkä halvimmalla sain
- perusterveyksilö
Bfkf kirjoitti:
mä yhdyn isosankarin kommentteihin. Itse päädyin kuitenkin suoraan puolitonnariin, vaikka aiemmin olin miettinyt expressiä. Olin purjehtinut aiemmin useamman vuoden hoolla ja ollut välissä 8 v ilman omaa venettä. mutta mietin hetken tulevas käyttöä pidemmällä tähtäimellä. Tulevaisuudessa purjehtiminen on enemmän sitä matkailua suomessa/abboranmaalla ym. Kaikkiin noihin vanhoihin rotiskoihin joutuu laittamaan rahaa ja aikaa kunnostukseen ja mitä isomman ostaa, sitä pidempään sen voi pitää. Haettiin siis toissa vuonna ruotsista 32 jalkainen 70luvun puolitonnari. Oon ollu tyytyväinen. Hirvee määrä vaan duunia saada kuntoon, kun ostin sen minkä halvimmalla sain
Pieni huomautus: Ahvenanmaa kuuluu edelleen Suomeen! Yksi retkivinkki kuukauden kesälomaan on purjehtia Suomen rannikkoa Hailuotoon tai Kemiin saakka ja Ruotsin rannikkoa takaisin etelään, Ahvenanmaan kautta kotiin.
Viestisi viimeiseen toteamukseen sisältyi vanha totuus. Halvimpaan veneeseen liittyy aina se riski, että siitä tuleekin kallein! Veneen valinnassa pitäisi löytää sellainen ´perusterve´ yksilö, joka vaatii mahdollisimman vähän remonttia. Runsaan varustelun ei pidä antaa hämätä ostoharkinnassa. Mikään vene-elektroniikka ei ole pitkäikäistä ja kaikki harrastelijoiden sähköasennukset saattavat vaatia purkamista.
Myöskään yhteen ainoaan venemerkkiin ei pidä takertua. Oleellisinta on käydä tutkimassa monta vaihtoehtoa ja löytää paraskuntoisin. Ruotsiin ei ole pitkä matka mennä tutustumaan ja siirtopurjehduskin on itärannikolta lyhyt. Jos ostaa Ruotsin länsirannikolta, aloittelijakin suoriutuu siirtopurjehduksesta käyttämällä Götan kanavaa.
70-luvun puolitonnari voi olla hyvä valinta hintaluokka/koko-suhteen puolesta. Suosittujen "klassikkoveneiden" (esim. aloittajan listan IF) etu on se, että hintataso on helppo selvittää ja tyyppiominaisuudet tunnetaan. Jos jostain veneestä on tullut maailmanlaajuisesti suosittu, siihen on aina looginen syy. - ketä.uskoa
tyvestäpuuhun kirjoitti:
Käytit viittauksia “maailman merillä purjehtimisesta” ja “aikoinaan” – ilmauksia korostaaksesi "vuosikymmeniä" pitkää kokemustasi. Infernon kohdalla se oli 4 vuotta, FE83:n kohdalla ilmeisesti 0 vuotta. Albin Expressillä kerroit menestyneesi kisoissa. Infernolla taas “suttaat kaikki”ja “kiusaat isompiasi” mutta, et menesty kisoissa.
Suosituksesi aloittelijalle oli Hai-veneestä puolitonnariin asti. Albin Balladeilla ja Albin Vegoilla on tehty useita pallonkiertoja, mutta sinun mielestäsi “valtamerille ei ole järkevää lähteä millään noista veneistä..”. Lopuksi toteat “purjehduksen maailman merillä” olevan upein harrastus mitä kuvitella saattaa. Siis millä veneellä?
Ennenkuin maailman merille lähtee on hyvä totutella lähivesillä purjehtimiseen: Saaristomeri, Pohjanlahti, Perämeri, Itämeri...
Jos nuoruuden uhossa tekee mieli “sutata kaikki”, seurojen järjestämissä viikkokisoissa on siihen oivallinen näyttämisen mahdollisuus. Merellä ei tietenkään yritetä kiusata isompia eikä pienempiä. Aloittelevaa purjehtijaa ei pidä kannustaa hyvien merimiestapojen vastaiseen asenteeseen eikä uhoamiseen. Jokainen on joskus ollut aloittelija. Töppäyksiä sattuu jokaiselle. Niiden takia ei pidä piiloutua kannen alle eikä syytellä venettään.
Jos aloittelijhan tavoite on maailman merillä purjehtiminen, veneluettelostasi ehdottaisin harjoitteluveneeksi Balladia (tai muuta 70-luvun “puolitonnaria”). Sillä ehtisi normaalin vuosiloman aikana tehdä Itämeren ylityksiä Kieliin tai Kööpenhaminaan ja takaisin. Kokemuksen lisääntyessä Balladin tyyppisellä veneellä (esim. S&S6,6, Antilla 30, Jon 30) ehtii kuukaudessa käymään Helgolandissa tai Friisien saarilla hakemassa ensituntumaa vuorovesipurjehdukseen. “Maailman meret” ovat kovin erilainen purjehdusalue kuin kotisaaristo ja Itämeri lahtineen.Minun lukemani Iso-san-karin teksti sisälsi monta hyvää tietoa ja perusteltua mielipidettä. Tämä tyvestäpuuhun taas kirjoitti ainaostaan kirjallisen arvostelun edellisestä antamatta mitään itse aiheeseen. Ja veneiksi tarjottiin aivan toista kertaluokkaa kuin aloittaja kysyi. Itse en suinkaan käyttäisi kaikkia Iso-san-karin ilmaisuja, mutta asiat hänellä olivat aivan oikein.
Miten tyvestäpuuhun kuvittelee kiusaamisen tapahtuvan? Itse olen huomannut kovinkin hyvin, mitä isommassa veneessä tapahtuu, kun pieni pinkoo ohi. Se "kiusaaminen" ei todellakaan tarkoita muuta kuin sitä, että purjehtii. Jos trimmien pitäminen kohdallaan on jonkun mielestä asennevamma, voi jo miettiä, kenellä se vamma on. - tyvestäpuuhun
ketä.uskoa kirjoitti:
Minun lukemani Iso-san-karin teksti sisälsi monta hyvää tietoa ja perusteltua mielipidettä. Tämä tyvestäpuuhun taas kirjoitti ainaostaan kirjallisen arvostelun edellisestä antamatta mitään itse aiheeseen. Ja veneiksi tarjottiin aivan toista kertaluokkaa kuin aloittaja kysyi. Itse en suinkaan käyttäisi kaikkia Iso-san-karin ilmaisuja, mutta asiat hänellä olivat aivan oikein.
Miten tyvestäpuuhun kuvittelee kiusaamisen tapahtuvan? Itse olen huomannut kovinkin hyvin, mitä isommassa veneessä tapahtuu, kun pieni pinkoo ohi. Se "kiusaaminen" ei todellakaan tarkoita muuta kuin sitä, että purjehtii. Jos trimmien pitäminen kohdallaan on jonkun mielestä asennevamma, voi jo miettiä, kenellä se vamma on.Vastaan kritiikkiisi.
- Ymmärrän iso-sankarin "kiusaamiset", "pikkupaskat" ja "toisten suttaamiset" sekä piiloutumisen kannen alle tullessaan itse ohitetuksi sen verran asenteellisiksi, etten pitänyt niitä sopivina malleina aloittelijoille.
-Purjehdusvauhtien vertailut kehotin mittaamaan osallistumisella seurojen järjestämiin viikkokisoihin. Näyttämisen tarve veneväylillä katoaa, jos sellaista on tuntenut. Kisoissa huomioidaan eri veneiden tasoituskertoimet, mittaluvut. Mittaluku ei riipu pelkästään veneen koosta. Jostain syystä viikkokisojen suosio on huomattavsti vähäisempää kuin oli vielä 70-80-luvuilla, vaikka venekanta on lisääntynyt. Selitystä en tiedä. Ehkä pelätään, että joku ohittaa?? Onko häpeä, jos nopeampi vene ohittaa hitaamman? Onko häpeä jos kokenut purjehtija ohittaa kokemattoman? Saako siitä nautintoa, että kevyellä tai pienellä ohittaa raskaamman tai kalliimman veneen?
- Kiusaaminen saattaa olla vaikkapa sitä, että ohitetaan tarkoituksellisesti lähietäisyydeltä tms. Kaikenlaista käyttäytymistä näkee, onneksi kuitenkin valtaosin ystävällistä ja auttavaista. Perinteisesti aloittelijoita on autettu, ei nöyryytetty, ei sutattu, ei kiusattu. Saman asenteen toivoisin jatkuvan.
- Iso-sankarin luetteleminen veneiden joukossa oli Albin Ballad. En tiedä miksi juuri se oli valittu 70-luvun puolitonnarien edustajaksi, koska muita vähintäinkin yhtä hyviä puolitonnareita on markkinoilla. Siksi luettelin esimerkkejä.
- Aloittelija ei yleensä aloita purjehduksiaan "maailman merillä", ehkä ei haaveilekaan niiistä ennen taitojensa kehittymistä. Hyvin pieni osa purjehtijoista lopultakaan lähteen maailman merille, vaikka haaveilisikin. En tiedä tarkoittiko iso-sankari Atlantin ylityksiä vai kaikkia valtameriä. Ensimmäinen vene on yleensä "harjoitteluvene", jolla hankitaan purjehdustaitoa saaristossa ja myös tehdään kömmähdyksiä. Esim. Abin Viggen on oikein hyvä aloittelu ja -retkeilyvene, vaikka iso-sankari nimesikin sen "pikkupaskaksi". - ketä.uskoa
tyvestäpuuhun kirjoitti:
Vastaan kritiikkiisi.
- Ymmärrän iso-sankarin "kiusaamiset", "pikkupaskat" ja "toisten suttaamiset" sekä piiloutumisen kannen alle tullessaan itse ohitetuksi sen verran asenteellisiksi, etten pitänyt niitä sopivina malleina aloittelijoille.
-Purjehdusvauhtien vertailut kehotin mittaamaan osallistumisella seurojen järjestämiin viikkokisoihin. Näyttämisen tarve veneväylillä katoaa, jos sellaista on tuntenut. Kisoissa huomioidaan eri veneiden tasoituskertoimet, mittaluvut. Mittaluku ei riipu pelkästään veneen koosta. Jostain syystä viikkokisojen suosio on huomattavsti vähäisempää kuin oli vielä 70-80-luvuilla, vaikka venekanta on lisääntynyt. Selitystä en tiedä. Ehkä pelätään, että joku ohittaa?? Onko häpeä, jos nopeampi vene ohittaa hitaamman? Onko häpeä jos kokenut purjehtija ohittaa kokemattoman? Saako siitä nautintoa, että kevyellä tai pienellä ohittaa raskaamman tai kalliimman veneen?
- Kiusaaminen saattaa olla vaikkapa sitä, että ohitetaan tarkoituksellisesti lähietäisyydeltä tms. Kaikenlaista käyttäytymistä näkee, onneksi kuitenkin valtaosin ystävällistä ja auttavaista. Perinteisesti aloittelijoita on autettu, ei nöyryytetty, ei sutattu, ei kiusattu. Saman asenteen toivoisin jatkuvan.
- Iso-sankarin luetteleminen veneiden joukossa oli Albin Ballad. En tiedä miksi juuri se oli valittu 70-luvun puolitonnarien edustajaksi, koska muita vähintäinkin yhtä hyviä puolitonnareita on markkinoilla. Siksi luettelin esimerkkejä.
- Aloittelija ei yleensä aloita purjehduksiaan "maailman merillä", ehkä ei haaveilekaan niiistä ennen taitojensa kehittymistä. Hyvin pieni osa purjehtijoista lopultakaan lähteen maailman merille, vaikka haaveilisikin. En tiedä tarkoittiko iso-sankari Atlantin ylityksiä vai kaikkia valtameriä. Ensimmäinen vene on yleensä "harjoitteluvene", jolla hankitaan purjehdustaitoa saaristossa ja myös tehdään kömmähdyksiä. Esim. Abin Viggen on oikein hyvä aloittelu ja -retkeilyvene, vaikka iso-sankari nimesikin sen "pikkupaskaksi".En toisellakaan lukemisella voinut niitä suttaamisia ja kiusaamisia tulkinnut aloittelijaa haittaavaksi asenteellisuudeksi. En, vaikka en itse olisi sanojani noin asetellutkaan. Sanojen takana oli silti selkeää informaatiota aiheen yhdeltä kannalta.
Onko häpeä, jos pieni vene menee isommasta ohi, on vain ja ainoastaan sen isomman veneen kipparin (tai miehistön) korvien välissä. Siihen ei se nopeampi voi mitenkään vaikuttaa. Itse en ole ikinä kokenut kiusatuksi tuloa häiritsevän läheltä ohittamalla tai minkään millään muullakaan tavalla. Enpä usko että sellaista ovat käytännössä muutkaan kokeneet. Jos olet kokematon, tiedät sen olevan syyn pienempään nopeuteesi. Jos kokeneempana tiedät muutoin nopeuseron johtuvan veneesi ominaisuuksista niissä olosuhteissa, et taaskaan ole mitenkään nöyryytetty. Ellei se nöyryytys ole jälleen omien korviesi välissä.
Kilpailemalla vaikka vain niissä oman seuran viikkokilpailuissa opit monen muun asian ohella paljon siitä, missä oloissa olet vahvoilla tai heikoilla muihin verrattuna. Luultavasti opit myös ymmärtämään, miksi.
Puuttuminen sanontaan "maailman merillä" on mielestäni puhtaasti kirjallisuusarvostelua. Tunnetusti vähäkään vaikeampien tyylilajien käyttö aiheuttaa aina erikoisia tulkintoja. Tässä oli taas esimerkki siitä.
- OldSailor
Jännä lukea ihmisten mielipiteitä. Yksi kirjoittajista manitsi "pikkupaskojen" joukossa muun muasa Albin Viggenin. Itse purjehdin aikoinaan kymmenisen vuotta Viggenillä ja veneestä jäi monella tavoin myönteinen kuva. Suorituskykyä en koskaan hävennyt, 24-jalkaiseksi 70-luvun pikkupurreksi asuttavuus oli ylättävänkin hyvä, avotila toimiva ja peräprutku helposti hallittavissa (toisin kuin esim. H:ssa tai IF:ssä). Ulkonäkö oli toki karu, takila yksinkertainen ja rakenteissa pari tarkastettavaa kohtaa. Mutta hienoja maileja tuli purjehdittua neljän hengen miehistöllä ja kivaa oli!
- Tokanapaikalla
Göteborgin Eka on suositukseni
- Pienionkaunista
Joku pieni ja ruma trailerivene. Nehän on parhaimmillaankin juuri näitä "pikkupaskoja" joilla kotisatama ei häviä näkyvistä, mutta sekä säilytys että kotisatamana vaihto onnistuu hyvin trailerin avulla. Mukavuudet, no, ämpäri ja trangia, entisenä retkimelojana tavallaan ymmärrän tuon viehätyksen. Varmaan kanootin hintainenkin. Vieläkö niitä tehdään?
- Minimalisti
Traileriveneet ei ole yleensä "avomerelle" niinkuin tuossa toivottiin. Sinänsä suositeltava vaihtoehto jos haluaa harrastaa muutakin kuin purjehtimista ja purjehdus on esim. vain osa mökkeilyä. Kaikki vesillelaskut ja myrkkymaalit ja mastonnostotalkoot jää puuttumaan, kone ja bensatankki kulkee auton perässä huoltoon ja tankkauksen, ja veneen voi ajaa minne hyvänsä purjehtimaan. Mutta vain kauniilla säällä ja lähivesillä.
- Micce66__
Paljon on tullut kommentteja ja jokaisessa veneessä on hyviä ja huonoja puolia. Mikä kompromissi on sinun tarpeisiin sitten on ok.
Itse tehtiin kymmenkunta vuotta sitten niin, että eka purkkari oli alusta asti tarkoituksella hommattu pariksi kesäksi. Ajatuksella, että pienemmällä veneellä on helpompi opetella, rahaa ei ole niin paljon kiinni, ja omat toiveet/haaveet täsmentyy ja voi rauhassa etsiä sitä vähän isompaa venettä joka sopii itselle.
Olennaista siis ostaa jokin vene, eikä jäädä epäröimään. Pahimmillaan yksi kesä meni taas ohi! Ei väliä vaikka vene on niin tai näin, parin kesän kuluttua se myyydään pois. Kunhan pääsee vesille liikkumaan!
Ei pääse aikanaan eroon? Kun vene on halpa ja vaihdat isompaan (3-4x kalliimpaan) on ihan sama tingitkö aikanaan vanhasta veneestä vähän enempi.
Meillä oli eka vene aikoinaan FF27, myös Finn26 mietittiin. Molemmat silloin kymppitonnin hintaluokassa. Pari kesää mentiin ja vaihdettiin 31-jalkaiseen, jolla on pari reissua tehty myös Itämeren ulkopuolelle. Hinta 3-4x ekaa venettä korkeampi, joten ei väliä vaikka sen ekan veneen sai myytyä tonnin kovemmalla tai alhaisemmalla hinnalla. Pääasia että laituripaikkamme tyhjeni.- ratkaistava_itse
Micce66_ osui asiaan siinä, että olennaista on hankkia se eka vene!
Useimmilla ekan purjeveneen valinnan ratkaisee hinta. Tuskin kellään on siinä elämänvaiheessa varaa sijoittaa suuria summia veneeseen, kun asuntovelkakin on hoidettava.
Ensimmäinen oma purkkarini oli hankintavuonna oli yhtä vanha kuin oma ikäni. Purjehdin veneellä kymmenkunta vuotta ennenkuin taloustilanne salli veneen vaihdon ja ostin vanhan puolitonnarin. Sillä innostuin avomerikisoihin, myöhemmin Pohjanmeren retkiin…Se oli hyvä purjehdusuran alku itselleni ja nuorelle perheelleni.
Vasta kun sillä ekalla purkkarilla saa kokemusta, muodostuu myös kuva siitä, mitä ominaisuuksia veneeltään oikeastaan haluaa ja mikä taas on vähemmän oleellista (myös puolisolle, perheelle). Sellaiset asiat eivät selviä foorumin "huutoäänestyksellä". - Micce66_
Täydennän vielä juttua kertomalla, miten nopeasti se eka vene hankittiin:
Yhtenä viikonloppuna paikallisella seuralla oli tilaisuus, jossa toistakymmentä erilaista noin 25-35 jalkaista venettä oli näytillä. Ei myyntimielessä, vaan purjehdusharrastukseen tutustumiseksi. Koluttiin veneet läpi ja saatiin käsitys, mitä esimerkiksi asuttavuuden osalta on kohtuullista odottaa.
Sitten viikolla katsottiin Vene-lehdestä ja netistä (vuonna 2003!) mitä max tunnin ajomatkan päässä on myytävänä. Sovittiin seuraavaksi viikonlopuksi, miten mennään katsomaan.
Sunnuntai-iltana kotona pidettiin aivoriihi ja päätetiin mikä vene halutaan. Puhelu myyjälle ja sovittiin samalla yhteinen siirtopurjehdus seuraavaksi viikonlopuksi.
Prosessi kesti pari viikkoa, ja sitten pääsikin liikkumaan vesillä omalla veneellä. Ihan tyytyväisiä olimme sen kesän. Seuraavana kesänä pyörimme veneellä paljonkin. Samalla aloimme pitää silmät auki, josko löytyisi vähän isompi vene joka vastaa meidän käyttötarkoitusta. Parin kauden aikana kun oli tullut riittävästi näkemystä siitä, millaista veneilyä haluamme harrastaa ja millaisia ominaisuuksia painottamme.
- Iso_san_kari
Hintahan on monelle se suurin kompastuskivi veneen hankinnassa, siitä ei pääse mihinkään. Jos kuitenkin tästä huolimatta aikoo hankkia purjeveneen, kannattaa valita niistä se budjettiin sopiva, mahdollisimman hyvin purjehtiva vene.
Aloittaja mainitsi esimerkeiksi IF:n ja FE:n, näiden kriteerien perusteella budjetti pyörii 10keuron molemmin puolin. Tuolla rahalla ei enää tarvitse miettiä mainitsemiani "pikkupaskoja". (Toivottavasti hieman "väärään" sanavalintaani ei jäädä enää kiinni)
Kukaan ei oikeasti voi väittää, ettei huonot purjehdusominaisuudet vaikuttaisi negatiivisesti harrastamiseen, vai voiko?
Jos nyt nuo kolme aloittajan mainitsemaa venettä on kiveen hakatut vaihtoehdot niin niistä ehdoton ykkönen on FE83.
Tunnepohjainen pohdiskelu ikimuistoisista purjehduskesistä Viggenillä tai muilla vastaavilla on varmasti vaimon, sekä lapsien kanssa mukavaa, muttei tee veneestä yhtään parempaa purjehtia. Itsekin ajattelen Expressiäni lämmöllä, mutta en missään tapauksessa enää hankkisi sellaista nykyisen tilalle. Samoin luultavasti käy, jos tulevaisuudessa vaihdan Infernoni suurempaan.
Voin jakaa rajallisia mielipiteitäni ja kokemuksiani veneistä, mutta
en ala kinastelemaan sanavalinnoistani aiemmissa viesteissä, jotta saadaan keskustelu pysymään raiteilla.- Iso_kon_kari
Veneessä on aina monia ominaisuuksia, ja kukin valitsee ja painottaa niitä omalla tavallaan. Valintakriteerit ja niiden painottaminen on valitsijan asia.
Merivartiosto joutui kerran hinaamaan Inferno 29:ää. Hinauksessa veneen kansi repesi irti rungosta.
Mitä luultavimmin, mikäli olisin hankkimassa niin pientä venettä, ei valintani osuisi ainakaan Inferno 29:ään. - seppomartti
Iso_kon_kari kirjoitti:
Veneessä on aina monia ominaisuuksia, ja kukin valitsee ja painottaa niitä omalla tavallaan. Valintakriteerit ja niiden painottaminen on valitsijan asia.
Merivartiosto joutui kerran hinaamaan Inferno 29:ää. Hinauksessa veneen kansi repesi irti rungosta.
Mitä luultavimmin, mikäli olisin hankkimassa niin pientä venettä, ei valintani osuisi ainakaan Inferno 29:ään.Purjevene yleensä hajoaa, jos laivalla hinataan. Rasitus kiinnityspollareissa on liian iso ja selitys on hinaavan aluksen liian suuressa nopeudessa. Maston tyvestä voi koettaa saada lisätukea ja samoin pitää yrittää käyttää hinaustrossiin tai ajoankkuriin molempia pollareita/ knaapeja. Kun yksityiskohdat eivät ole tiedossa niin ei kannata heti tuomita tyyppiviaksi.
- 98765_12234
Iso_kon_kari kirjoitti:
Veneessä on aina monia ominaisuuksia, ja kukin valitsee ja painottaa niitä omalla tavallaan. Valintakriteerit ja niiden painottaminen on valitsijan asia.
Merivartiosto joutui kerran hinaamaan Inferno 29:ää. Hinauksessa veneen kansi repesi irti rungosta.
Mitä luultavimmin, mikäli olisin hankkimassa niin pientä venettä, ei valintani osuisi ainakaan Inferno 29:ään.>>Valintakriteerit ja niiden painottaminen on valitsijan asia.
Näihän se on. Lisäksi on hyvä muistaa, että loma-/matkapurjehdus on monelle (mutta ei kaikille!) paljon kokonaisvaltaisempaa hommaa kuin pelkkää purjehtimista. Silloin monet hyvät asiat ovat täysin riippumattomia veneestä. Auringonlasku ja rantakallio ovat yhtä kauniita riippumatta siitä millä sinne on tullut. - Sööderkreeni
seppomartti kirjoitti:
Purjevene yleensä hajoaa, jos laivalla hinataan. Rasitus kiinnityspollareissa on liian iso ja selitys on hinaavan aluksen liian suuressa nopeudessa. Maston tyvestä voi koettaa saada lisätukea ja samoin pitää yrittää käyttää hinaustrossiin tai ajoankkuriin molempia pollareita/ knaapeja. Kun yksityiskohdat eivät ole tiedossa niin ei kannata heti tuomita tyyppiviaksi.
Samaa mieltä - sitä paitsi kyllä Inferno 29:kin jotain kestää: s/y Catrinen pariskunta kiersi ensimmäisen pallonkiertonsa Inferno 29:llä, nyt eri veneellä toinen kierros menossa.
http://sy-catrine.blogspot.fi/ - Kylkeen
seppomartti kirjoitti:
Purjevene yleensä hajoaa, jos laivalla hinataan. Rasitus kiinnityspollareissa on liian iso ja selitys on hinaavan aluksen liian suuressa nopeudessa. Maston tyvestä voi koettaa saada lisätukea ja samoin pitää yrittää käyttää hinaustrossiin tai ajoankkuriin molempia pollareita/ knaapeja. Kun yksityiskohdat eivät ole tiedossa niin ei kannata heti tuomita tyyppiviaksi.
Olenkin ihmetellyt miksi Meripelastusseuran tapaus kuvauksissa kerrotaan usein veneen tulleen otetuksi kylkikiinnitykseen. Onko kylkikiinnitykseen armeliaampi?
- 6plus13
Kylkeen kirjoitti:
Olenkin ihmetellyt miksi Meripelastusseuran tapaus kuvauksissa kerrotaan usein veneen tulleen otetuksi kylkikiinnitykseen. Onko kylkikiinnitykseen armeliaampi?
Kylkikiinnitykseen otetaan avustettava pääasiallisesti (muttei yksinomaan) kahdesta syystä:
1. Ollaan melko lähellä paikkaa johon vene viedään ja vene pitää viedä johonkin vähän ahtaampaan paikkaan missä se on perähinauksessa vaikeaa
2. Avustettavalla veneellä on syystä tai toisesta uppoamisvaara.
Jos sää on tyyni ja liikennettä odotettavissa vähän voi toki syy olla vielä yksinkertaisempi: Jos jo on menty avustettavan viereen on kylkikiinnitys helpompi virittää kuin tarpeeksi pitkä hinausköysi. Mutta jos aallokkoa on jostain syystä vähänkin enemmän (tuulen tai liikenteen synnyttämänä) on kylkikiinnitys hyvin rasittavaa köysille ja avustettavan veneen knaapeille.
- bartuu80
rock 20 on ihan ok vene .
turvallinen ja tukeva. - åpoåpo
"Tunnepohjainen pohdiskelu ikimuistoisista purjehduskesistä Viggenillä tai muilla vastaavilla on varmasti vaimon, sekä lapsien kanssa mukavaa, muttei tee veneestä yhtään parempaa purjehtia."
Kun kehuin omia Viggen-muistojani, halusin lähinnä korostaa, että vene oli purjehduksellisesti onnistunut. Vaikka koko oli nykymittapuiden mukaan lähinnä säälittävä, sillä oli kiva seilata. Suorituskyky oli aivan riittävä pienelle, mutta tukevasti kulkevalle 24-jalkaiselle.
Muistan kerrankin sivutuulilegillä Hangon läntisellä, miten satamaan päästyämme 30-jalkaisen Scampin kippari tuli juttelemaan. Sanoi, ettei olisi uskonut, miten liukkasti vanha Viggen kulki. Tokihan Scampi meni ohitsemme, mutta meidän ei tarvinnut mitenkään hävetä vauhtiamme.
MIeleen on myös jäänyt, miten joinakin vuosina törmäsimme Saaristomerellä pahaimmillaan pariin kymmeneen (!) Viggeniin. Olivat merkkiklubin eskaaderipurjehduksella Ruotsista. Miehistöt vaihtelivat nuorista perheistä eläkeläisiin. Näky kertoi se, miten hauskan purjehduksen ei välttämättä tarvita aina suuria pursia. Kunhan on hyvin suunniteltu ja terveesti rakennettu. Hauskaa porukalla tuntui nimittäin olevan..- Iso_kon_kari
"Tunnepohjainen pohdiskelu ikimuistoisista purjehduskesistä Viggenillä tai muilla vastaavilla on varmasti vaimon, sekä lapsien kanssa mukavaa, muttei tee veneestä yhtään parempaa purjehtia."
Tämähän sitä tunnepohjaista pohdiskelua oli.
Purjehdus Viggenillä (tai muulla sen aikaisella veneellä) taas oli tunnetta ja kokemuksia, joita purjehtijalta ja perheeltä ei vähättelyllä ja tunnepohjaisella pohdiskelulla voi pois ottaa.
Ruotsissa näkyy edelleenkin paljon mm. Viggeneitä ja Ohlson 22:ia liikkeellä, ja ovat hyväntuulista ja auttavaista väkeä. Olisiko kiireettömällä luonnonläheisellä liikkumistavalla positiivisia vaikutuksia koko miehistöön. Ehkä se ei nosta verenpainettakaan kuten joku suttaaminen.
Kerran Gullkronaan saapui myös Ruotsista eskaaderi folkkareilla. Ehkä puolet joukosta ei ilta-auringossa ja kevyessä tuulessa vaivautunut kippaamaan peräprutkua alas, vaan rantautui hallitusti ja selvästikin veneensä käyttäytymisen tuntien, tarvittaessa jo aiemmin rantautuneiden avustellessa.
- kuuskolme9
Mites olis Ohlson 22? Vahva ja erinomaisen merikelpoinen. Harvoin vain mainittu kun etsitään pientä ja "näppärää" purtta.
- Iso_san_kari
On jotenkin omituista ja hieman harmillistakin, että täällä tuomitaan heti, jos yritetään käydä keskustelua eri veneiden ominaisuuksista, heikkouksista ja vahvuuksista. Kirjoitin ehkä hieman kärkkääseen sävyyn pienikokoisimmista veneistä, mutta ei tarkoitukseni ole kenenkään harrastusta tuomita. Hienoa, että näillekin on kysyntää, ei kaikkien tarvitse 30 jalkaisilla veneillä satamia tukkia.
Kenenkään purjehduskokemuskia en ole yrittänyt alentaa, enkä haluakaan niin tehdä, mutta edelleenkään kauniit kesäpäivät perheen kanssa ei paranna veneen ominaisuuksia, ei vaikka kuinka monta Viggeniä merellä olisi näkynyt.
Mitä tulee omaan purjehdustyyliini, otan kaiken irti veneestäni aina kun siihen on mahdollisuus, oli vieressä vanha Fiskari, surffilauta tai joku nykyaikainen kilpapursi. Mielestäni, siis minun mielestäni tämä on purjehtimista parhaimmillaan, mennään niin kovaa kun taidot ja vene antavat myöden. Ei siinä verenpaineita nostella, siinä nautitaan erilailla, mitä ehkä muut nautiskelevat. Ohitseni on tullut ja tulee jatkossakin lukemattomia pursia, se on selvä, mutta niin pitkään, kun käteni liikkuvat laitan niille kampoihin minkä pystyn.
En purjehdi humalassa, väistän spinnulla purjehtivia vaikka en olisi väistämisvelvollinen, autan usein rantautuvia ja tarjoan apua, jos sitä joku tarvitsee yms. Ei nämä ole mitenkään tekemisissä sen kanssa, miten haluan purjehtia veneelläni. Eikö kilpaa purjehtivat ihmiset mielestäsi osaa laiturietikettiä?
Purjehtikaa millä purjehditte ja ihan miten haluatte, mutta älkää väheksykö minun tapaani.- monta_tyyliä
Sulla taitaa olla aikamoinen stressi päällä! "..niin pitkään, kun käteni liikkuvat laitan niille kampoihin minkä pystyn.."
Purjehdusurasi voi jäädä lyhyeksi, jos muiden veneiden näkeminen aiheuttaa noin kovia henkisiä paineita. Voi olla verenpainekin korkealla. En väheksy, säälin.
Onkohan Viggenit päässeet ohitsesi, kun niitä kohtaan on jäänyt vihan tunteita?
Ihmiset ovat erilaisia ja näköjään nauttivatkin aivan eri asioista saaristossa ja avomerellä. Sama näkyy venevalinnoissa, purjehdusreiteissä, vierassatamien vs. luonnonsatamien valinnassa tai suhtautumisessa kanssaveneilijöihin. - stressi-kaukana
Miten voi olla niin vaikea ymmärtää sitä, joka haluaa purjehtia niin hyvin kuin osaa? Siinähän nimenomaan viimeisetkin stressit laukeavat.
Minä ainakin ilmoittaudun purjehtiessani tekevän sen samoin kuin Iso_san_kari. Jos tapaamme merellä, toinen meistä on varmuudella lopulta toista nopeampi, mutta takuulla ei sen hitaammaksi jääneen mieli siitä mustu, olemme vain molemmat saaneet hyvää seuraa toisistamme. Helposti tulee myös ystävysttyä, jos päädymmekin samaan satamaan. - kuulostaatutulta
stressi-kaukana kirjoitti:
Miten voi olla niin vaikea ymmärtää sitä, joka haluaa purjehtia niin hyvin kuin osaa? Siinähän nimenomaan viimeisetkin stressit laukeavat.
Minä ainakin ilmoittaudun purjehtiessani tekevän sen samoin kuin Iso_san_kari. Jos tapaamme merellä, toinen meistä on varmuudella lopulta toista nopeampi, mutta takuulla ei sen hitaammaksi jääneen mieli siitä mustu, olemme vain molemmat saaneet hyvää seuraa toisistamme. Helposti tulee myös ystävysttyä, jos päädymmekin samaan satamaan.Vaihdoitko nikkiä? Se selittää kummasti tekstiäsi.
- Iso_san_kari
kuulostaatutulta kirjoitti:
Vaihdoitko nikkiä? Se selittää kummasti tekstiäsi.
Ei täällä tarvitse mitään monologia nikkiä vaihtamalla käydä. Uskoakseni myös tältä palstalta löytyy samanhenkisiä purjehtijoita kuin minä. stressi-kaukana jo näytti ilmoittautuvan kommentillaan tähän gastiin.
- kuulostaatutulta
Iso_san_kari kirjoitti:
Ei täällä tarvitse mitään monologia nikkiä vaihtamalla käydä. Uskoakseni myös tältä palstalta löytyy samanhenkisiä purjehtijoita kuin minä. stressi-kaukana jo näytti ilmoittautuvan kommentillaan tähän gastiin.
Kun kysytään nikiltä "stressi-kaukana, vastaa Iso_san_kari.
Kiitos varmistuksesta.
On varmasti hyvää seuraa oman sivupersoonan kanssa satamassa, mihin on saavuttu kisan jälkeen, voi vaikka ystävystyä.
Tässä samassa keskustelussa on saman pellen käynnistämä Viggen-BlueBird-änkkäys. Itkuvirren ja pahoittelujen jälkeen uudella nikillä vanhoin tuntein. - Iso_san_kari
kuulostaatutulta kirjoitti:
Kun kysytään nikiltä "stressi-kaukana, vastaa Iso_san_kari.
Kiitos varmistuksesta.
On varmasti hyvää seuraa oman sivupersoonan kanssa satamassa, mihin on saavuttu kisan jälkeen, voi vaikka ystävystyä.
Tässä samassa keskustelussa on saman pellen käynnistämä Viggen-BlueBird-änkkäys. Itkuvirren ja pahoittelujen jälkeen uudella nikillä vanhoin tuntein.Sivupersoonani on varsin miellyttävä henkilö, vähän kuin pääpersoona.
Pellet haluaisin pitää sirkuksessa, enkä keskustelupalstoilla nimimerkin suojassa kirjoittelemassa. Mielestäni olen käsitellyt tuntemiani veneitä kohtuullisen faktapohjaisin mielipitein, enkä suinkaan pilkallisesti perättömiä väitellen.
Jos vertaan purjehdusominaisuuksia eri veneissä ja tästä joku suuttuu, koska omistaa verrokeista sen huonomman purren, on ehkä parempi olla lukematta näitä palstoja. Jokaisessa veneessä on hyviä ja huonoja puolia, miksi niistä ei pysty keskustelemaan, vaan pitää alkaa nimittelemään pelleksi?
Mitä tulee BlueBird- Viggen vääntöön, on jo tuo kirjoitus jokseenkiin ala-arvoinen, eikä synnytä mitään järkevää keskustelua. Ei niinkään omaan tyyliin sopiva tapa, enkä ole sitä kirjoittanut. - mielenrauha.lähellä
Iso_san_kari kirjoitti:
Sivupersoonani on varsin miellyttävä henkilö, vähän kuin pääpersoona.
Pellet haluaisin pitää sirkuksessa, enkä keskustelupalstoilla nimimerkin suojassa kirjoittelemassa. Mielestäni olen käsitellyt tuntemiani veneitä kohtuullisen faktapohjaisin mielipitein, enkä suinkaan pilkallisesti perättömiä väitellen.
Jos vertaan purjehdusominaisuuksia eri veneissä ja tästä joku suuttuu, koska omistaa verrokeista sen huonomman purren, on ehkä parempi olla lukematta näitä palstoja. Jokaisessa veneessä on hyviä ja huonoja puolia, miksi niistä ei pysty keskustelemaan, vaan pitää alkaa nimittelemään pelleksi?
Mitä tulee BlueBird- Viggen vääntöön, on jo tuo kirjoitus jokseenkiin ala-arvoinen, eikä synnytä mitään järkevää keskustelua. Ei niinkään omaan tyyliin sopiva tapa, enkä ole sitä kirjoittanut.Jos kaksi henkilöä ajattelee osapiulleen samansuuntaisesti, ei liene mikään ihme, jos heidän kirjoittelunsakin ovat samanoloisia. Samanlaisia pareja löytyisi tästäkin ketjusta muutamia muitakin toisin mielipitein. En yllättyisi, jos pystyisin tunnistamaan Iso_san_karin henkilöllisyyden jo kolmen pisteen vihjeestä, mutta en ole erityisen kiinnostunut kuulemaan viiden pisteen vihjettäkään. Tiedän muutenkin, että samanhenkisiä on paljon useampiakin.
- Iso_san_kari
Kovin on pienet piirit aktiiviharrastelijoiden keskuudessa, jotenka pienellä henkilöanalyysillä joku saattaa tunnistaa tai ainakin luulla tunnistavansa.
Neljän pisteen vihje:
Suomenoja.
Hihasta nykäisemään vaan, jos keväthommissa näkyy.
- Kysyväeipaskaaosta
Nettiveneessä Albin Viggen 4950e ja 25 BlueBird 5900e.
Veneet kutakuinkin samassa luokassa noin yleisesti.
Onko muita perusteita ostaa Viggen, kuin puuttuva 950e?
Epäilen...- tutki_veneyksilöt
Se asian selvittäminen, onko kahdesta erilaisesta vanhasta veneestä toinen "paska" ja toinen ei, edellyttää kummankin yksilön huolellista tutkimista. Pelkän hp:n ja venemerkin perusteella sitä ei voi tehdä. Vai ratkaiseeko valintasi se, mitä keksustelufoorumi sanoo?
Monelle meistä on kertynyt kokemuksia vanhoista veneistä, myös itselleni. On tullut virheinvestointejakin mm. siten, että halvin vaihtoehto tulikin kalleimmaksi ennenkuin se oli kaikin puolin purjehduskunnossa. Harmi asiassa on se, että kunnostukseen pantu työ ja kustannukset (esim. uusi moottori, uusi purjekerta, lämppäri) eivät merkittävästi kohota veneesi jälleenmyyntiarvoa.
Oma neuvoni onkin, että ilman ennakkoluuloja tutustut useaan myynnissä olevaan veneeseen ja valitset parhaimmassa kunnossa olevan yksilön. Siitä teet budjettisi mukaisen ostotarjouksen. Veneen todellinen hinta on kauppahinta kunnostuksen/varustelun hinta. - Hhh567
Hyvä kommentti !!
- juu987
tutki_veneyksilöt kirjoitti:
Se asian selvittäminen, onko kahdesta erilaisesta vanhasta veneestä toinen "paska" ja toinen ei, edellyttää kummankin yksilön huolellista tutkimista. Pelkän hp:n ja venemerkin perusteella sitä ei voi tehdä. Vai ratkaiseeko valintasi se, mitä keksustelufoorumi sanoo?
Monelle meistä on kertynyt kokemuksia vanhoista veneistä, myös itselleni. On tullut virheinvestointejakin mm. siten, että halvin vaihtoehto tulikin kalleimmaksi ennenkuin se oli kaikin puolin purjehduskunnossa. Harmi asiassa on se, että kunnostukseen pantu työ ja kustannukset (esim. uusi moottori, uusi purjekerta, lämppäri) eivät merkittävästi kohota veneesi jälleenmyyntiarvoa.
Oma neuvoni onkin, että ilman ennakkoluuloja tutustut useaan myynnissä olevaan veneeseen ja valitset parhaimmassa kunnossa olevan yksilön. Siitä teet budjettisi mukaisen ostotarjouksen. Veneen todellinen hinta on kauppahinta kunnostuksen/varustelun hinta.>>valitset parhaimmassa kunnossa olevan yksilön. Siitä teet budjettisi mukaisen ostotarjouksen. Veneen todellinen hinta on kauppahinta kunnostuksen/varustelun hinta.
Muuten hyvät neuvosi ovat ristiriidassa. Kaksi eri venettä:
Parempikuntoinen myyntihinta 10 000e, kunnostus 1000e = 11 000 euroa.
Huonompikuntoinen myyntihinta 5 000e, kunnostus 5 000e = 10 000 euroa
Lisäksi kannattaa muistaa, että kunnostukseen/varusteluun menevään rahamäärään voi itse vaikuttaa hyvin paljon. Pohjassa oleva reikä on pakko paikata, mutta on oma valinta maalauttaako himmenneet kyljet tai vaihtaako toimivan plotterin uudempaan malliin. - juu987
Valintaa Viggenin tai Bluebirdin välillä ei voi päättää kukaan muu kuin ostaja itse.
Koska purjevene ostetaan aina hupia varten, on kaikkein tärkeintä että vene on sellainen, että omistaja tykkää siitä. Jos vene ärsyttää omistajaansa, niin on järjetöntä sitä ostaa itselleen, vaikka se olisi kuinka nopea, merikelpoinen tms.
Monet toki tykkäävät eniten veneestä joka on mahdollsimman nopea.
Englantilaisilla on sanonta, jonka mukaan venettään pitää pystyä katsomaan ihaillen joka kerta kun tulee tai poistuu sen luota.
Vähän niinkuin ex-appiukkoni, joka ei sietänyt punaista väriä. Hän ei koskaan ostaisi punaista autoa, vaikka se olisi kuinka edullinen, vähän ajettu, tehokas, oikeaa merkkiä jne. hyvänsä. - Iso_san_kari
juu987 kirjoitti:
Valintaa Viggenin tai Bluebirdin välillä ei voi päättää kukaan muu kuin ostaja itse.
Koska purjevene ostetaan aina hupia varten, on kaikkein tärkeintä että vene on sellainen, että omistaja tykkää siitä. Jos vene ärsyttää omistajaansa, niin on järjetöntä sitä ostaa itselleen, vaikka se olisi kuinka nopea, merikelpoinen tms.
Monet toki tykkäävät eniten veneestä joka on mahdollsimman nopea.
Englantilaisilla on sanonta, jonka mukaan venettään pitää pystyä katsomaan ihaillen joka kerta kun tulee tai poistuu sen luota.
Vähän niinkuin ex-appiukkoni, joka ei sietänyt punaista väriä. Hän ei koskaan ostaisi punaista autoa, vaikka se olisi kuinka edullinen, vähän ajettu, tehokas, oikeaa merkkiä jne. hyvänsä.Kyllä muuten voi! Nimittäin ostajan vaimo :)
- onnellinenalku
Iso_san_kari kirjoitti:
Kyllä muuten voi! Nimittäin ostajan vaimo :)
Ok, sehän selvitti, miksi purjehtiessanne stressaannut heti toisen purjeveneen, surffilaudan tai fiskarin nähdessäsi. Vaimosi valitsi veneen ja sinä isona sankarina purat aggressiosi omalla tavallasi ;-)
Varmaankin olisi onnellisempi alku yhteisille purjehduksille, jos veneen valintaan ei liittyisi erimielisyyttä! - väärin.ymmärsit
Voinpa hyvin vastata toisen puolesta. Toinen purjevene, surffilauta tai fiskari ei aiheuta vähääkään stressiä, ne purkavat sitä antaessaan purjehdukselle uutta, pelkästään positiivista sisältöä. Siitä ovat aggressiot kaukana.
- teemitentykkäät
juu987 kirjoitti:
>>valitset parhaimmassa kunnossa olevan yksilön. Siitä teet budjettisi mukaisen ostotarjouksen. Veneen todellinen hinta on kauppahinta kunnostuksen/varustelun hinta.
Muuten hyvät neuvosi ovat ristiriidassa. Kaksi eri venettä:
Parempikuntoinen myyntihinta 10 000e, kunnostus 1000e = 11 000 euroa.
Huonompikuntoinen myyntihinta 5 000e, kunnostus 5 000e = 10 000 euroa
Lisäksi kannattaa muistaa, että kunnostukseen/varusteluun menevään rahamäärään voi itse vaikuttaa hyvin paljon. Pohjassa oleva reikä on pakko paikata, mutta on oma valinta maalauttaako himmenneet kyljet tai vaihtaako toimivan plotterin uudempaan malliin.Kuule, jos toinen vaihtoehtosi on tuplasti kalliimpi ja silti vaatii kunnostusta, eikö hp ole kohtuuton? Miksi maksaisit hp mukaisen hinnan sellaisesta? Ehdotin ostotarjouksen tekemistä, jos löydät hyvän yksilön. Myyjän saa pyytää mitä haluaa, sinä päätät mitä haluat maksaa! Jos kauppaa ei synny, etsi toinen kohde.
Jos ostat raadon, yleensä sen kunnostamisessa tulee odottamattomia kustannuksia. Runko, kansi tai laipioremontit voivat merkitä sitä, että yksi purjehduskausi jää väliin.
Jos kyljet on pahasti haalistuneet, kannattaa harkita maalauksen tekemistä itse! Erään tummansinisen veneeni maalasin 2-komp.polyuretaanilla ja siitä tuli sen verran siisti, että vuosia myöhemmin myydessäni myös seuraava omistaja oli tyytyväinen. Maalauksen voi tehdä ruiskulla, mutta myös rullalla ja tyynyllä saa siistin pinnan. Nykyisen veneeni olen maalannut jälkimmöisellä metodilla 4 v. sitten. Oleellista on, että maali on ohennettu sopivasti. Sopivuuden voi kokeilla vetämällä maalia vaikkapa lasilevyyn.
- Iso_san_kari
Nyt kun on puitu läpi aloittajan luettelemat paatit ja vähän muitakin, niin kokeillaanko pitää jonkinlainen objektiivinen huutoäänestys? Ja tietysti noista mainituista veneistä.
Osittain mutulla mennään, kun kokemuksia ei kaikista, mutta saahan mutullakin itseään ilmaista.
Oma järjestys:
1. FE83
2. IF
3. Scanper
4. Maxi- tutki_veneyksilöt
1. IF vahvarakenteinen, näistä ylivoimaisesti suosituin maailmanlaajuisesti (sellaiseen on aina syynsä), merikelpoisuudesta näyttöä
2. FE83 purjehtii hyvin, tilava
3. Maxi 77 ja Scanper, kelvollisia ensiveneiksi
- swan37
itse laittaisin
1- if koska on tukevin ja merikelpoisin mainekkain vene listalla vai onko sanomista ???
2-fe
3-maxi ja scanper kummatkin ok . - piiii2
IF ON PARAS !!
- ålandiaa
minun listani on
1 IF tunnetuin ja turvallisin
2 FE ok purjehtia ja aika herkkä
3 MAXI tukeva ja suhthyvä purjehtia
4 SCANPER 22 ihan hyvä pikku vene tosi tukeva . - kuuvee
IF !!
- svenhur45
ei tarvitse miettiä if ehdottomasti numero 1.
kaunis ja merikelpoinen ja klassikko .
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen
Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️662238Onko kaivattusi
kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.381853Vanhuksen varpaankynsien leikkaus 89 euroa...
Huh huh.......Parturikäynti olisi varmasti ollut 250 euroa? Kallis on suomi nykyään.1711480Viulu vaiennut
Eikö pisnikset suju ? Vai miksi pahin yrittäjä vouhka on "kadonnu" maan alle. 🤣221474Anne Kukkohovi. Myy likaisia alushousujaan.
Kuka ihme ostaa jonkun naisen likaisia alushousuja, menee lujaa kyllä tälläkin housujen myyjällä.781177Nainen, sellaista tässä ajattelin
Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost1771144Kyllä tekee kipeää
Luopua kaikesta mitä on elämässä saavuttanut😞 ei vaan ole enää yhtäkään hiljaista vuorokautta🤬211096Kauanko skuutteja on siedettävä? Ei tietoa liikennesäännöistä, ajellaan miten sattuu ja missä vain.
Kauanko on kestettävä sähköpotkulautojen terrorismismia? Niillä ajelevat eivät tiedä, tai jos tietävätkin, niin eivät vä1051064- 77929
En mä tiedä mitä tapahtuu
siis tykkäisitköhän musta oikeasti. Ehkä oot pelannu liikaa rahapelejä, ehkä rakastat tyhjiä arpoja.9922