Olen kuullut puhuttavan, että amarylliksen saa helposti tekemään siemeniä. Olenkin nyt pölyttänyt pari kukkaa, mutta olisin utelias jatkokasvatuksen suhteen.
Eli, tietääkö kukaan minkälainen käsittely amarylliksen siemenelle, jotta sen saisi itämään ?(sikäli kun niitä kehittyy)
Amarylliksen siemeniä?
1
231
Vastaukset
- lehtis
Amarylliksen eli ritarinkukan siemenet saa helposti itämään, mutta siemenet vanhenevat nopeasti, joten kannattaa toimia vikkelästi.
Itse olen kasvattanut siemenistä amarylliksiä, mutta emosipuli kuihtuu aika ruikulaksi - siemeniä ei kannata ottaa siitä joka vuosi. Kokeile myös eri väristen kukkien risteytystä.
Nyt asiaan!
Levitä siemenet laakeaan astiaan, jonka pohjalla on 3 - 5 cm:n kerros multaa. Halutessasi voit levittää siementen päälle vähän hienojakoista multaa. Kastele melko kosteaksi ja levitä muovikelmu tai lasilevy kylvöksen päälle. Kun siemenet ovat itäneet, poista kelmu tai levy ja kastele niin, että pintamulta kuivahtaa kastelukertojen välillä. Siirrä kasvit runsaaseen valoon. Lannoita pikkusipuneita parin - kolmen viikon välein. Kun lehdet kasvavat yli 5 sentin mittaisiksi, istuta kasvit omiin ruukkuihinsa. Lannoita nyt viikon - kahden välein ja kastele samalla tavalla. Lepokautta on pienillä sipuleilla turha pitää, sillä se pidentää kasvatusaikaa kohti kukkivaa sipulia. Vaihda ruukku tarvittaessa isompaan. Hyvällä onnella ja ahkeralla työllä sipulit ovat valmiina kukkimaan kolmen - viiden vuoden kuluttua kylvöstä. Aika saattaa tuntua pitkältä, mutta kasvit palkitsevat omistajansa upealla kukinnalla. Onnea!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1431347
Kauhavan häiriköijistä
Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä39936Haluan sinut, kuuletko minua.
Haluan sinut. Toivon, että voisimme olla yhdessä. Mietin pystynkö täyttämään toiveesi, olemaan arvoisesi. Voisitko saad36671- 14610
Tehdäänkö tänään toiveista totta?
Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..46597Miksi Lapset kiusaa yöllä
Miksi Lapset kiusaa yöllä ihmisiä? Miksi vanhemmat antaa tämän tapahtua? Eikö ne huomaa ettei lapset ole kotona vai eivä26588- 25565
Sama ransetti taas!
Keikkui tällä kertaa Honkavaaran tien varressa muutaman sadan metrin päässä Louhenkoskelta.. Otin rekisterin ylös ja ver17563Ajatteletko ollenkaan minua
Naiselle, jonka kanssa vahva tunne yhteydestä. Jota kipeästi kaipaan, mutta jota ei juuri näe. Onko siitä jo kolme vuott30557Viimeinen lankafest
Käykää viimeisessä lanka festissä. Ensivuonna sitä ei enää ole. Rahat on loppu. Harmi .17533