Ouluun muutto/Oulun tunnelma

pk-seutu

Kuinka Oulussa viihtyy jos sinne muuttaa esim. työn perässä Espoo/Hki sektorista. Onko jotain mahdollisia kulttuuri shokkeja tulossa, Onko Oulussa mitään tekemistä talvisin? Puhuuko Oululaiset jotain murretta? Onko ilmasto todella erilainen kuin etelä-suomessa? Onko kesä todella lyhyt? Onko vaarana, että psyyke horjuu jos on tottunut etelä-suomen touhuun....? Olen mahdollisesti muuttamassa Ouluun joksikin vuodeksi helmikuusta 2005 lähtien ja vähän huolestuttaa... vai onko Oulu oikeasti viihtyisä paikka?

35

8053

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tohtori intiöstä

Kun muutatte tänne Ouluun niin varmaa on että psyyke teillä paranee niin sairasta se etelän touhu ja ihmiset ovat, varsinaisia sähköjäniksiä.

Rauhoittavia varmasti tarvitset että pääset eroon sähöjänis-syndroomastasi. Oulu on muuten todella upea kaupunki joten tervetuloa mutta aloita hoito ajoissa!Täällä ei ole kiire!!

• Rieti

Tietenkin rauhallisempi kuin etelä - Suomen kaupungit. Talvet on talvia ja kesät valoisia. Vuodenaikojen vaihtelut ehkä vähän selkeämpiä. Oululaiset ovat mukavia ihmisiä. Tervetuloa

• Abu Ali
        Rieti kirjoitti:

Tietenkin rauhallisempi kuin etelä - Suomen kaupungit. Talvet on talvia ja kesät valoisia. Vuodenaikojen vaihtelut ehkä vähän selkeämpiä. Oululaiset ovat mukavia ihmisiä. Tervetuloa

Itse olen muuttanut tänne Ouluun etelästä, ja kyllä täällä viihtyy, mutta rauhallisesti kannattaa ottaa. Sähköjäniksiä voi kyllä tulla ikävä, kun ihmiset puhhuu, ajjaa, kulukee ja tekkee kaiken selevästi hittaammin ko esimerkiksi helsinkiläiset. Mutta se on oikeastaan aika sympaattista. Kerran tänne päätyi yksi espoolainen kaverini, joka tosissaan joutui hokemaan itselleen, että eivät nämä oikeasti tyhmiä ole, vaikka niin hittaasti puhuvatkin.

No tämä nyt oli tietysti karkea yleistys. Yliopiston espanjankieliset vaihto-opiskelijat puhuvat ja toimivat varsin eloisasti, ja nettiyhteyksiäkin kehitetään aina vain nopeammiksi ja nopeammiksi.

Talvi on täällä sikäli kätevä, että kengät eivät kastu ja pystyssä pysyy, kun ei ole niin paljon jäätä.

• been there

Itse muutin savosta Ouluun ja voinpa sanoa että Oulussa ihmiset on täysin erilaisia kuin mitä savossa. Savossa ollaan rentoja ja lupsakoita ja olit sitten töissä, koulussa tai kaupungilla niin heti pääset menoon mukaan vaikka olisit kuinka uusi ja tuntematon, Oulussa katsotaan nenänvartta pitkin ja pysytellään omissa pikku sisäsittoisissa porukoissa.

• poismuuttanut
        been there kirjoitti:

Itse muutin savosta Ouluun ja voinpa sanoa että Oulussa ihmiset on täysin erilaisia kuin mitä savossa. Savossa ollaan rentoja ja lupsakoita ja olit sitten töissä, koulussa tai kaupungilla niin heti pääset menoon mukaan vaikka olisit kuinka uusi ja tuntematon, Oulussa katsotaan nenänvartta pitkin ja pysytellään omissa pikku sisäsittoisissa porukoissa.

Semmoistahan siellä Oulussa oli, kahdeksan vuotta jaksoin mokomaa meininkiä katsella ja muutin ilomielin pois. Ulkopaikkakuntalaisen on todella vaikeaa saada tuttuja Oulusta, samat pienet piirit siellä pyörivät vuodesta toiseen. Umpimielistä ja ylimielistä sakkia, en voi muuta sanoa.

• Anonyymi
        been there kirjoitti:

Vieläkö asut Oulussa. Olet jo varmaan päässyt porukoihin mukaan, jos asut täällä. Oulussa vie todella aikaa ennen kuin saa kavereita ja ystäviä. Pitää itse olla aktiivinen. Oululaiset ovat ihan ok kun ottaa heidän kanssaan rennosti. Aina ikäviäkin ihmisiä sattuu joukkoon, mutta kun ei välitä heistä eikä kommentoi, ei ole tietääkseenkään, niin hyvin menee. Oululaiset saisivat kyllä olla sosiaalisempia, kaikki vain lymyilevät omissa asunnoissaan. Kanssakäyminen on vaimeaa. Harrastuksissa tapaa ihmisiä mutta hekään eivät ole harrastuksen ulkopuolella temisissä. Työkaveritkin ovat vain työkavereita. Toivottavasti tästä huolimatta täältä saa hyviä tuttavia ja ystäviä, joita tapailee ja joiden kanssa pitää yhteyttä. Kyläilykultturikin vois olla vilkkaampaa.

• Jaska

Siellä haisee(tehtaat) ja on kylmä kesät talvet (tuulee pirusti koko ajan). Muuten ihan Ok mesta.

• Smersh

Pysy siellä!

• Hohoi..

Voi sinua huolestunutta kehän sisään surkastunutta immeistä,luulenpa ettei kannata Ouluun tulla,jos luulet tämän olevan aivan perseestä,kuten ajatuksistasi hyvin kävi ilmi.
      Me Oululaisethan omaamme murteen ja ollaan täyspäisiä tolloja ja juntteja jotenka suuri ahdistus ja synkkyys vallannee mielesi meistä ja kaupungistamme jo pelkästääm ajattelemalla tänne muuttoa.Vielä varmistukseksi sellainen pikku pointti,jos et jo tiedä, ettei Oulu ole edes vielä Lappia,ihan vaan mainitakseni.

• Juuso

Viihdyn hyvin! hyvät palvelut ja dynaaminen meininki. "Suomen pienin suurkaupunki"

• oululainen

no onko tämä nyt se vitun irkki? t.oululainen

• oululainen
        oululainen kirjoitti:

:)->-

• taas oululainen
        oululainen kirjoitti:

Heh, hyvä kysymys oululaiselta! Mutta ei taida olla irkki kun ei ole niitä kuvia arvosteltavaksi. Mutta soita Kalevaan ja kysy, ne tietää.

• hippi

elä kuule ukkeli murehi, täälä oulusa o iha oma murre ja palio parree meininki ku tsadissa. kellää ei oo kiire. Tai o joillai mutta ne onki muuttanu tänne tsadista. kivvaa täälä o vaikka muile jakkaa, mutta onneksi sitäkkää ei liikaa jella.

• jeejee

Riippuu vitusti mistä olet muuttamassa! Oulun, keskusta varsinkin on HELVETIN pieni! Pikkukaupunki meininki on omalta osaltan ihan jees. Täällä on suht mukava asua. Toivottavasti on valmiita kavereita, koska piirit on erityisen sisäänpäinlämpiävät. Jengi ottaa sinut omakseen kun tiedät mihin haluat mennä. Minulle tämä kaupunki on kaikella kunnioituksella liian pieni. Olen asunut täällä 6 vuotta, silti tämä ei iitä minulle vaikka rakastankin pikkukaupunkimeininkiä, yritetään kokea mahdollisimman paljon:D

• joulupukin poro

Ilmasto on todella erilainen, jäämeren läheisyys tuntuu täällä. Siellä etelässähän riittää lämmintä ja palmupuiden huojuntaa... Poroja juoksee joka paikassa, mutta niihin tottuu. Ne eivät ole vaarallisia, vaikka niillä on sarvet ja kaikki. Ja sitten tulee huomioida, että heti keskustan ulkopuolella alkavat mittaamattoman laajat erämaa-alueet, joihin useiden etelän turistien huhutaan kadonneen ikiajoiksi. Yöllä saattaa susien ulvonta tuntua ikävältä ensi alkuun, mutta siihenkin tottuu. Ihmiset eivät juuri kommunikoi keskenään muuten kuin örähtelemällä ja kaikki pukeutuvat poron nahoista tehtyihin vaatteisiin ja neljäntuulen hatut ovat todella in. Sinun psyykkeesi horjuu ihan varmasti, muutitpa tänne tai et.

• Kuinka kaupat?

No aika hurjalta tuntuu näin helsinkiläisenä, että siellä on porot ja sudet vielä noin lähellä kaupunkia. Toisaalta se on hieno rikkaus tuo luonnonläheisyys. Kuinka paljon ruoka on esim. halvempaa Oulussa kuin Hki:ssä? Asuminen on varmaan todella edullista Oulussa? Eikös Oulussa ole nykyään jo toi Stockmankin.

• Anonyymi
        Kuinka kaupat? kirjoitti:

No aika hurjalta tuntuu näin helsinkiläisenä, että siellä on porot ja sudet vielä noin lähellä kaupunkia. Toisaalta se on hieno rikkaus tuo luonnonläheisyys. Kuinka paljon ruoka on esim. halvempaa Oulussa kuin Hki:ssä? Asuminen on varmaan todella edullista Oulussa? Eikös Oulussa ole nykyään jo toi Stockmankin.

Ruoka pitää kasvattaa itse tai sitten porovaljakon kyydillä hakemassa Helsingistä. Siihen tottuu.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ruoka pitää kasvattaa itse tai sitten porovaljakon kyydillä hakemassa Helsingistä. Siihen tottuu.

Täällä on Tokmanneja, Stockmann lähti karkuun. Kaikilla on samat vaatteet.

• länsivenäjä

käy katsomassa ensin, että ei tule mitään yllätystä. Sillä sen jälkeen, et kyllä muuta.

• Töpö

...on ainakin ihan kiimassa kun ne kuulee että jätkä on stadista!! Muista vain mainita se joka käänteessä niin äijätkin osaa arvostaa sua!

• south

Minä olen muuttanut kaksi vuotta sitten etelästä tänne Ouluun. Tänä päivänä etsin työpaikkaa etelästä, kaksi vuotta riittää... Ei tässä kaupungissa mitään erikoista vikaa ole mutta jotenkin ihmiset vaan tökkii, näillä oululaisilla on ihan erilainen huumorintajukin, ja sitä jaarittelua ja murretta ei oikeesti jaksa enää. Sori vaan oululaiset... Mukavia ihmisiä, mutta toi etelä- vastaisuus ärsyttää. Ja muuten, oululaiset miehet on lyhyempiä, siis yleissilmäykselläkin sen huomaa, eli jos olet pitkä mies niin taastusti pistät silmään ;) Onneksi täällä kuitenkin on paljon muualta muuttaneita. Tule tänne vaan, mutta varaudu että pari vuotta ja haluat takaisin.

• etelästä

Joo, ihmeen etelävastaista, varsinkin Helsinki-vastaista porukkaa täällä on, mutta niinhän on muuallakin maalla. Ne, jotka eivät ole, ovat vissiin lähteneet. Mukavaa täällä sinänsä on, mutta hämmästyttävän monella on jokin kumma kompleksi ja sen myötä tarve puhua sähköjäniksistä ja "tsadista" - kun ei osata stadia sanoa. (Itse en ole stadista, joten ei kannata ruveta ilkkumaan.)

Myös jopa Rovaniemellä näitä komplekseja ja etelävastasuutta tuntuu olevan paljon vähemmän.

• >ola<
        etelästä kirjoitti:

Joo, ihmeen etelävastaista, varsinkin Helsinki-vastaista porukkaa täällä on, mutta niinhän on muuallakin maalla. Ne, jotka eivät ole, ovat vissiin lähteneet. Mukavaa täällä sinänsä on, mutta hämmästyttävän monella on jokin kumma kompleksi ja sen myötä tarve puhua sähköjäniksistä ja "tsadista" - kun ei osata stadia sanoa. (Itse en ole stadista, joten ei kannata ruveta ilkkumaan.)

Myös jopa Rovaniemellä näitä komplekseja ja etelävastasuutta tuntuu olevan paljon vähemmän.

>>"tsadista" - kun ei osata stadia sanoa.

Eiköhän tuo liene enemmänki niinku läppä...:D

• Mikael

Oulussa viihtyy, mukavaa porukkaa, Suosittelen

• Annika

Ja sinne takaisin kyllä haluan:o)
      Ihan ok paikkahan tämä mielestäni..kai. Pienihän tämä tosin on. itseäni se ei juuri haittaa kun olen kotihiiri enkä missään käy.
      Yleinen Helsingin haukunta ottaa lujasti päähän koulussa mutta onneksi mies enää vuoden verran on täällä töissä ja sitten tuttujen lähelle etelään:o) Mutta kyllä täällä pärjää.

• oululainen

Syy siihen miksi helsinkiläisiä moititaan on se että he itse ovat tämän kaiken aloittaneet. Me oululaiset olemme heidän mielestään ensinnäkin kaikki miehet ovat homoja...se on erittäin loukkaavaa!!!! Toiseksi olemme kaikki poroja ja poronpallin purijoita!!! Lisäksi olemme lappalaisia heidän mielestään! On poloisilla heikko maantiedon tuntemus jos Oulu Lapissa on!!!Näitä haukkumanimiä kyllä riittää heiltä ja jos me annamme samalla mitalla takaisin niin heti provosoidaan.

Luulen että suurin osa näistä (poloisista) jotka haukkuvat meitä on paljasjalkaisia hesalaisia ja eivät ole koskaan liikkuneet kehä-kolmosen ulkopuolella eli heillä ei ole mitään käsitystä Oulusta. En yleistä tätä koska olen tavannut todella fiksuja ja ihania ihmisiä...paljasjalkaisia hesalaisia, eli se on loppujen lopuksi onneksi pieni ryhmä joka pilaa kaikkien maineen.

Lopuksi sanon kaikille helsinkiläisille ja muillekin Etelä-Suomen ihmisille joilla on ennakkoluuloja Oulusta ja oululaisista että olette Tervetulleita tutustumaan hienoon ja viihtyisään kaupunkiimme.

Pois en muuta vasta kuin pakon edessä.

• oulussa_pakosta

Mä muutin tänne Ouluun Helsingistä kaksi vuotta sitten, jokainen päivä on ollut puhdasta tuskaa. Minut tänne toi opiskelu ja heti kun olen opiskeluni saanut päätökseen palaan Helsinkiin. Kaikki lomat haluan viettää poissa täältä.

Tämä ei ole kaupunki, tämä on kasa lähiöitä joita yhdistää tiet marketeille. Oulu yhdistää kaupungin ja maaseudun huonot puolet ilman parhaita puolia. Keskimäärin täällä asutaan 70-luvulla rakennetussa talossa, aivan kiinni naapurissa.

Julkinen liikenne on kehittymätöntä ja ilman omaa autoa ei selviä.

Oululaiset ovat minun kokemukseni mukaan hyvin rajoittuneita, rasistisia ja suorastaan juntteja.

Jos sinulla vain on mahdollisuus, niin pysy poissa. Täällä ei ole mitään.

• jannu

Sanotaanko näin, että ripaus spartalaista mentaliteettia ei liene haitaksi, ainakin kesän tuloon asti..:)

• Anonyymi

Mä olen Helsingissä asunut 16 vuotta ja täällä ei pääse porukoihin, jos ei kuulu samaan huumejengiin tai suostu homostelemaan. Kuuluuko kaikki oululaiset nuoret huumejengeihin, kuten stadissa? Täällä on ainakin Suomen rasistisimmat ihmiset, koska ei voi jutella jos on eri kaupungin osasta. Ja päättäreillä asuvat yritetään tappaa kiusaamalla. Hirveimmistä hirvein paikka ja kaikki on huijausta. En tiedä sit onko Oulu sen parempi?

• Anonyymi

Jos tuollaisista persereijistä muutat persereikien ytimeen Ouluun, niin sama kärsimys jatkuu. Mutta jos muutat vaikka Malagasta Ouluun tai ylipäätään Suomeen, niin kyllä lähdet melko pikaisesti takaisin.

• Anonyymi

Oulu on hyvä paikka asua.minäkin sain eilen höyhtyällä pimppaa.

• Anonyymi

Mitenköhän alkuperäisen kirjoittajan kävi lopulta ?

Itse Etelästä Ouluun muuttaneena aluksi oli ikävä kauppakeskuksia ja kaikkia suur tapahtumia eli sellaista bilehenkeä, mikä puuttuu kaikkialta lestadiolais alueilta.

Nykyään ikää on tullut lisää, elimistö rauhoittunut, en kaipaa enää ulkomaalaisia, raiskauksia ja katuryöstöjä. Oulun Seutu on ihan ok, jos sinulla on auto, talo, lemmikit, perhe jne eli kaikki perus asiat kunnossa.

Automaattisesti kukaan ei ole kuitenkaan onnellinen Oulussa, koska ihmisten tunteettomuus ja vetäytyneisyys, arkuus ja valehtelu kaikki voimakas eroavaisuus ahdistaa kyllä herkemmän suljetulle osastolle asti.

• Anonyymi

meleko suodatin kyllä tarvitaan että kaikki käytöshäiriöiset ääliöt jotenkuten sietää.

• Anonyymi

Kannattaa kiertää Oulu kaukaaaaaaa

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      65
      3442
    2. Ruumis kanavassa

Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan
      Suomussalmi
      28
      2990
    3. Pieni nainen, paras nainen

Näin se nyt vaan on. Mieheltä
      Ikävä
      121
      2366
    4. Onko tässä paljon lääkettä..

Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 4
      Ikävä
      228
      1452
    5. Tapani Kiminkine n on ammuttu Helsingissä

Kertoo poliisilähteet...
      Maailman menoa
      12
      1424
    6. Ei mitään menetettävää

Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo
      Ikävä
      163
      1346
    7. Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"

Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj
      Suomalaiset julkkikset
      13
      1098
    8. Mitä sä ajattelet

Musta tällä hetkellä? Onko vihaa, rakkautta vai halu vältellä jotta unohtaa
      Ikävä
      74
      989
    9. Pakko tulla tänne

jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      39
      932
    10. Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä

On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän
      Hyrynsalmi
      13
      822
    Aihe