Olenko liian vanha aloittamaan ratsastuksen?

12v

Olen siis 12v ja rakastan hevosia. Tiedän että on outoa kun kysyn täältä, mutta onko joku aloittanut ratsastuksen yli 12 vuotiaana?

9

911

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mörrinkäinen

      Ratsastuksessa ei ole minkäänlaista ikärajaa. Monet ovat aloittaneet ratsastuksen vasta aikuisena, vanhin tietämäni oli hiukan yli viidenkymmenen kiivetessään ensimmäistä kertaa hevosen selkään, ja siitä se harrastus hänelläkin lähti. Et ole ollenkaan liian vanha aloittamaan, joten mene ihmeessä ratsastamaan jos kiinnostusta löytyy! Tämä on hieno harrastus!

      • Heppamummu

        Täällä on ainakin yksi yli viiskymppisenä (55 v.) ratsastuksen aloittanut! Lajihan on ihana, todella koko ajan vaativa. Ehkä näin vanhemmiten huomaa sen, että oma vartalo ei toimikkaan niin joustavasti kuin pitäisi. Tosin myöskään ihan hulluihin seikkailuihin ei ryhdy, vaikka joskus kyllä haluaisikin...
        Iästä riippumatta, sanoisin että kunnioitus tuota eläintä kohtaan on tärkein asia. Kunnioituksella tarkoitan sitä, että kunnioittaa hevosta - kuitenkin kantaa itse omaa varmuuttaan hevosen käsittelyssä.
        Ketjun aloittajalle sanoisin, että sinne vaan!

        Minä aloitin ratsastuksen niin, että kävin Suomessa kaksi yksityistuntia. Liinassa mentiin ja minua pelotti. Sitten olin Espanjassa kesälomalla, ja hyppäsin paikallisessa ratsastuskoulussa Andalusialaisen hevosen selkään. Kolme tuntia siellä otin, ja opin istumaan harjoitusravissa ilman jalustimia. Siis jotenkuten, mutta kuitenkin.

        Ketjun aloittaja varmaankin pelkää sitä, miten voit tulla toimeen jo tallilla olevien kurssilaisten kanssa? Se on varmasti tärkeä tekijä. Tai ehtiikö 12-vuotias oppia huippuratsastajaksi? Kuitenkin korostaisin edelleen sitä, että ratsastaessa tärkein tekijä on ihmisen ja hevosen yhteistyö - miten lukea sitä 500 kiloa painavaa elaintä allasi/kanssasi? Hevonen kyllä lukee sinua.

        Mene sinne vaan! Rohkeesti eteenpäin! Kokeile! Voi olla ettet tykkää lajista tai sitten hurahdat täysin. Mitä sitten jos olet kokeillut ja luovuttanut, sittenhän tiedät mistä on kyse.

        Tsemppiä!


    • KoiranMurkina

      Et tietenkään ole liian vanha! Siskonikin aloitti 14 vuotiaana ja kyllä sen voi hyvinkin aloittaa vasta aikuisenakin minä itse aloitin 6vuotiaana .

    • nice_

      Et todellakaan ole liian vanha! Minun moelestä ratsastua on parempi myöhemmin kun joku 6 v.

    • Gluu99

      Et todellakaan! Tuohan on sopiva ikä alottaa ratsastus! Itse kyllä 7v. Ehkä liian ajoissa tai normaalisti, mutta on sitä yli 6 vuotta tullu ratsastettua. Lopetin pari vuotta sitten ;)
      Tsemppii ;)

    • Ratsastaja02

      Koskaan ei ole liian vanha aloittamaan ratsastusta!

    • Mihinoisitliianvanha

      12-vuotias on riittävän nuori elikkäs lapsi, aloittamaan oikeastaan minkä tahansa harrastuksen, jopa semmoisia, mistä jostain keskiajalta jääneen jäännösmuiston takia hoetaan ettei muka "enää" voi. Kaikenmaailman ikärajat tämmöisissä harrastusasioissa, on jäännös ajalta, kun ihmiset kuoli 30-vuotiaana, eivät harrastaneet vaan aina tähdättiin ammattiin ja piti myös tehdä niin, eikä voinut valita... Nykyään harrastuksille on aikaa. Koulu on kevyempää eikä sinun tarvitse kävellä sinne 10 km tai koulun ja läksyjen jälkeen hakata halkoja ja tehdä 3 tuntia lumitöitä... Jos aloitat siis ratsastamisen, viulun soiton tai balettitanssin, koripallon, näytelmäkerhon tai sählyn peluun, minkä vaan, voi harjoitella, valita mihin keskistyt ja koulun ja harrastuksen hoito onnistuu. Jos haluat ja olet ahkera.

      Et ole siis liian vanha yhtään mihinkään (kyllä sinä olet enemmänkin liian nuori moneen asiaan). Olet todella, todella nuori: koko elämäsi on EDESSÄ vielä 22-vuotiaanakin. Silloinkin olet vasta juuri ja juuri aikuinen, ehdit isoimman osan asioista silloinkin ja siihen on sentään 10 vuotta. 32-vuotiaanakaan kaikki ei ole myöhäistä, vaikka jotkut asiat alkavat jo olla poissuljetumpia kuin toiset. Ja siihen on 20 vuotta aikaa - enemmän kuin olet nyt elänyt - ja usko huviksesi, jopa ne vanhat kurtut 42-vuotiaana, saattavat oppia soittamaan, aloittaa uusia harrastuksia (ja menestyä niissä), kouluttautua kokonaan uuteen ammattiin ja odottaa elämältään jotakin.
      Olet niin nuori, että olet aivan liian nuori murehtimaan olevasi vanha mihinkään!!! Jos joku sanoo että olet vanha, älä usko: ihmiset toistelevat kuin papukaijat kaikenmaailman uskomuksia. Kuka on vanha ja kuka nyt mitäkin. Useimpiin osaan asioita ei ole koskaan liian vanha. Papukaijat on kyllä ihan fiksuja eläimiä, niitä saa rakastaa ja heidänkin elämäänsä arvostaa, mutta sinä elät omaa elämääsi. Et papukaijojen elämää.

      Jotkut aloittavat harrastuksia 6-vuotiaana. Niiden opettajana voin kertoa, että 12-vuotiaana aloittanut ottaa heidät kiinni parissa-kolmessa vuodessa niin halutessaan. Siis jos muuten ovat tekeviä. On hyvä harrastaa, tehdä ja kehittää itseään, mutta todelliset tasot katsotaan 99%:sti vasta aikuisena, eli 20-vuotiaana ja YLI. Ole rauhassa lapsi, et tule olemaan sitä enää koskaan sen jälkeen kun kasvat aikuiseksi. Ole rauhassa nuori, sen jälkeen vain vanhenet. Harrasta täysin ja kokeile: tiedät kyllä mihin sitten pystyt ja tuliko sinusta ratsastajaa vaikka 5 vuoden päästä. Harrastuksen pitää olla hauskaa, semmoista mikä antaa iloa (kavereita, tekemistä, oppimista jne...) ja jos sinusta ratsastus olisi semmoista, niin anna palaa!

      Moni aikuinen pohtii tuota samaa "olenko liian vanha" ja tiedätkö mitä... Sen sijaan, että he harrastaisivat ja tekisivät, kokeilisivat ja pitäisivät hauskaa, he käyttävät aikansa pohtimiseen ja murehtimiseen, pelkäävät mitä "muut" sanoo tai jotakin muuta. Ja joka päivän valuessa turhaan murehtimiseen ja epäilyyn, he vanhenevat entisestään. He saisivat tietää kokeilemalla ja voisivat samalla elää rikasta elämää. Mutta he vanhenevat kunnes eräänä päivänä takuulla ovat liian vanhoja kaikkeen. Sitten he miettivät mitä odottivat. Kaikkea et voi saada ja osasta kuuluukin luopua: kaikista ei ole kaikkeen eikä aina kaikki ole mahdollista. Mutta kun oikein murehdit, voit vaihtaa sanan "kaikki" tilalle "mikään".
      Ymmärrätkö?

    • 12v

      Kiitos kaikille vastanneille!
      Syksyllä sitten mennään tallille (:

    • Anonyymi

      Itse aloitin 10-vuotiaana. Mutta ei 12-vuoden iässä ole mitään kummallista. Mene todellakin, jos kiinnostaa!!! Ratsastus on todella ihanaa!🐴🐎:)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      613
      4533
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      468
      3499
    3. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      150
      3183
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      168
      2449
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      10
      2299
    6. 249
      1839
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1457
    8. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      100
      1349
    9. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      95
      1340
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      89
      1130
    Aihe