Onko skleroderma vaarallinen sairaus?

lääketiede-entusiasti

Tässä joululomalla netissä surffaillessani törmäsin sairauteen nimeltä scleroderma. Youtubesta löytyvien videoiden perusteella se on erittäin vaikea sairaus, joka mm. muuttaa ulkonäön radikaalisti.

Ymmärsin, että eräs nuori nainen, jonka olen oppilaitoksessani nähnyt silloin tällöin, sairastaa sklerodermaa. Hän on lyhyt, heiveröinen, kädet eivät toimi ja kasvot ovat kuihtuneet, iho on vetäytynyt niin, että huulia ei oikeastaan ole, vaan hampaat törröttävät näkyvillä. Luulin aina, että nainen sairastaa jonkinlaista harvinaista ns. kääpiökasvuisuuden muotoa, mutta nyt olen varma, että hänen sairautensa on skleroderma. Tässä kuva skleroderman vaikutuksesta ulkonäköön; skleroderman varhaisvaiheessa: http://ak-cache.legacy.net/legacy/images/Cobrands/MontgomeryAdvertiser/Photos/MAD018990-1_20131118.jpg; skleroderman myöhäisvaiheessa: https://i.ytimg.com/vi/GKN3zMG63pk/hqdefault.jpg

Kuvan nainen on Teresa Nadeau, joka sairastui sklerodermaan nuorena aikuisena.

Jostain luin, että skleroderma on niin vaarallinen sairaus, että sen ennuste on vain 5-10 vuotta elinaikaa diagnoosin jälkeen! Toisaalta olen joistain nettikeskusteluista lukenut, kuinka skleroderma-potilaat puhuvat sairaudestaan niin kuin se olisi vain jonkinlaisen allergian tai astman kaltainen sairaus, johon ei kuole. Miksi näin? Onko olemassa joitain skleroderman muotoja, jotka johtavat Teresa Nadeaun kaltaiseen ulkonäön muutokseen ja / tai kuolemaan ja toisaalta sellaisia skleroderman muotoja, jotka eivät ole vaarallisia ja jotka eivät muuta radikaalisti ulkonäköä?

Itselläni ei ole kokemusta sklerodermasta enkä tunne ketään, jolla olisi tämä sairaus, mutta minua vain kiinnostaa, varsinkin, kun olen nähnyt oppilaitoksessani sen nuoren naisen, jolla ilmeisesti on se.

0

124

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000

      Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

      Luetuimmat keskustelut

      1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

        Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
        Ikävä
        74
        1423
      2. En tiedä..

        Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
        Ikävä
        106
        1237
      3. Suhde asiaa

        Miksi et halua suhdetta kanssani?
        Ikävä
        114
        1183
      4. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

        tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
        Ikävä
        78
        1126
      5. Paras olisi vain unohtaa

        Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
        Ikävä
        70
        984
      6. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

        Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
        Sanaristikot
        78
        783
      7. Oliko vähä sometettu taas vai?

        Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
        Kauhava
        9
        732
      8. Voisitko laittaa

        Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
        Ikävä
        42
        725
      9. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

        Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
        Idän uskonnot
        376
        722
      10. S on minun etunimen kolmas kirjain.

        Mikä sinun etunimen kolmas kirjain on?
        Ikävä
        53
        676
      Aihe