ensimmäinen asuntolaina

duunariliisa

Onko joku muu suunnitellut omaa asuntoa lähikuukausina? Olen 29 vuotias nainen pk seudulta ja olen alkanutmiettiä lainan ottamista. Vakkariduuni löytyy mutta mies määräaikaisissa hommissa. Kävin kyselemäs onko mulla mitään mahiksia saada lainaa yksin. Päätös oli: 120 000, säästöjä ei ole. Ihmittelin kyl et saan tälläisen summan edes. Tarjosivat korkoputkea ja mahd. Turvia. Onko muille tarjottu mitä summia? Onko säästöjä? Kuinka paljon korot yleensä tekee? Mulle laskettiin korot ja lyhennys samaan summaan joka olisi kuukaudessa 570 e. Korkoputkella taisi olla 616 e. Olisi ollut kiva tietää paljonko korot yleensä tekee... lukenut kyllä olen sivuilta.. onko pitkään aikaan kuitenkaan ollut esim. 3 prosentin korkoa? :D

14

138

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ostamaanvain

Nyt kiireesti asuntokaupoille. Et ole iältäsi enää ihan nuori joten nyt viimeistään kannattaa alkaa maksamaan omaa. Vuokra-asuminen on huonoin mahdollinen vaihtoehto.

Tuo 120 000€ ei ole iso summa jos ajatellaan että maksajia on kaksi. Lainasumma on yhdelle mitoitettu.
      Teidän kannattaisi hakea lainaa kuitenkin kahdestaan. Ei ole hirveästi väliä vaikka ei ole vakinaista työpaikkaa. Kuitenkin tuo 120 000€ on aika pieni rahamäärä asunnon ostoon. Todennäköisesti teillä on tulossa lähivuosina lapsia joten neliöitä tarvitaan, hissi jos asutaan maantasoa ylempänä ja asunto mieluiten rahalliselta ja halutulta paikalta. Rahaa tarvitaan enemmän!

Korkoa nyt ei kannata hirveästi tuijottaa, vaan kuukausittaista kokonaiskustannusta lyhennys korko sekä mihin mennessä laina on maksettu pois. Suosittelen mahdollisimman lyhyttä maksuaikaa. Korkojen ollessa alhaalla, kannattaa lainaa maksaa myös rivakasti pois.

• Muista ostaa ennnekuin täytät 40-vuotta. Senjälkeen nimittäin joudut maksamaan varainsiirtoveroa kaupastasi. Kannattaa myös ostaa suoraan sellainen asunto, missä asua haluaa pidempäänkin, sillä tuo varainsiirtoveron perimisen maksuetu koskee vain ensiasuntoasi.

Muuten olet hyvällä tiellä. Omaan kannattaa aina sijoittaa.

• Tarkkana

Ole tarkkana noiden korkoputkien ja tarjottujen vakuutuksien kanssa. Kk erä saattaa olla tuollekin lainalle lähes 100€ suurempi "kaikilla herkuilla". Ihmettelen että mistä meinaat saada asunnon 120 000€:lla? Muista kilpailuttaa laina useassa pankissa.

• Korot eivät todennäköisesti nouse ihan lähiaikoina kolmeen prosenttiin. Nuo korko- yms. suojaukset tulevat kalliiksi eivätkä ne edes anna välttämättä suojaa. Jokainen tietenkin joutuu miettimään nuo asiat omalta kohdaltaan, koska itse tietävät ehkä parhaiten riskin työttömyydestä jne.
      .
      Tällä hetkellä euribor-korot ovat lähellä nollaa riippuen euribor-koron pituudesta. 12 kuukauden euribor on n. 0,06 prosenttia. Muut euribor-korot ovat miinuksella eli nollassa. http://www.suomenpankki.fi/fi/tilastot/korot/pages/tilastot_markkina-_ja_hallinnolliset_korot_euriborkorot_pv_chrt_fi.aspx
      .
      Joutuisit siis maksamaan lainastasi marginaalin, joka on ehkä 1,2-1,5 prosentin välillä ja valitsemasi euribor-koron. Jos kiinnität lainan koron euriboriin, voi milloin tahansa euriborin muutospäivällä vaihtaa koron halutessasi vaikkapa pitkäaikaiseen korkoon. Pitkäaikainen korko on kuitenkin turvan lisäksi myös ansa, koska esimerkiksi viiden vuoden korko on tällä hetkellä n. 3,6 prosenttia. Kiinnittämällä lainan viiden vuoden korkoon, joudut maksamaan pankille tämän koron viiden vuoden ajan, vaikka korkotaso olisi miten alhainen tahansa. Jos kävisi niin, että markkinakorot nousevat yli 3,6 prosentin, pitkä korko antaa suojan koron nousua vastaan. Itse en kyllä tässä vaiheessa tekisi tällaista temppua.
      .
      120.000 euron lainalla joutuisit kenties maksamaan 1,5 prosenttia korkeampaa korkoa. Rahassa tämä merkitsee vuositasolla 1800 euroa.
      .
      Mahdollisen lainan suosittelen ottamaan kiinteänä tasaerälainana, jossa kuukausittainen maksu on aina sama. Koron nousu tarkoittaa laina-ajan pidentymistä (tämäkin on eräänlaista suojautumista). Jos lainaa lyhentää nopeammassa tahdissa laina-aika lyhentyy.
      .
      Ennen ostopäätöksen tekemistä tekisin vertailun: mitä tällä hetkellä menee vuokriin ja mitä asunnon ostopäätöksen jälkeen menisi vastikkeeseen ja lainanlyhennyksiin sekä korkoihin. Jos laina sidotaan kiinteään tasaerälainaan, vuosien saatossa vuokrat nousevat, mutta lainamäärä pysyy samana.
      .
      Liian tiukille ei itseään pidä lainan kanssa laittaa. Ehdottomasti ei pidä ylittää rajaa, jossa lainanhoitomenot olisivat tai ylittäisivät 40 prosenttia nettotuloista.
      .
      Päätöksiä ei kannata tehdä hätiköiden, vaan tutustua rauhassa tarjontaan ja sillä tavalla varmistua mitä oikein haluaa.

• whoknowswinss

Osta jostain lahiosta vanhasta taloyhtiosta kaksio.

Noilla spekseilla en tieda tulojasi, mutta lienevat aika matalat, alle 3500/kk ? Siksi ostaminen on hyva veto, olet vanhana velaton, tuon hintaluokan taloyhtio on silloin asiallisessa kunnossa ja taloyhtiolainat maksetut ja elakkeesi riittaa paremmin.

Jos ostat nyt kaksion ja tulee lapsia, voitte ostaa vaikka omakotitalon aikanaan kun kaksio ei enaa riita. Niiden hinnat laskevat ja kaksion sailyy, joten valiraha pienenee joka vuosi tasta ainakin 5-7 vuotta eteenpain.

Pulaan joutumista ei kannata pelata. Tuollainen ostos on niin elaman perusasioiden tyydyttamista kuin olla voi, aivan kuin ruuan tai maitopurkin osto. Jos se menee keturalleen, et ole ollut yltiopainen vaan tulevaisuutta varoen rakentava.

Suomi ei ole pieni- / keskipalkkaiselle mitenkaan huono maa jos siella viihtyy, siksi en tassa yhteydessa kannusta jattamaan Suomea. Jos kuitenkin olet hyvaammattinen ja kielitaitoinen, lahde ihmeessa muualle. Hyvapalkkaiselle on Suomesta varattuna vain maksajan roolia.

• Ihan oikeansuuntainen neuvo. Jos kuitenkin haluat joskus perhettä, etkä halua maksaa turhia varainsiirtoveroja jatkossa, osta hiukan kauempaa valmiiksi OK-talo, jotta tilaa tarvittaessa löytyy. Kaksioon kun ei montaa kersaa viitsi majoittaa, ainakaan niin, että joutuu pidempiä aikoja siellä asumaan. Lisäksi, jos sinulla on se kaksio, mitä winssi tossa edellä kehoitti hankkimaan ja aiot vasta sitten siihen omaan taloon sijoittaa, joudut maksamaan 4% varainsiirtoveron ja se on tuhansia Euroja talon hinnan päälle riippuen talon hinnasta. Ensiasuntona tuota veroa ei OK-talonkaan suhteen tarvitse maksaa, jos olet alle 40.

Mutta sinänsä winssin neuvo on hyvä. Aina kannattaa ostaa oma, mikäli mahdollista. Mieti vaan tarkkaan mikä sinulle on sopivin vaihtoehto. 120000 Eurolla kun saat esim Karkkilasta 60 km päästä Helsingin keskustasta, keskeltä kaupunkia OK-talon kaikkien palvelujen vierestä. Tai jostain muusta pikkukaupungista. Paljon riippuu työsi luonteesta ja paikasta.

• never_Karkkila
        Antigue kirjoitti:

Ihan oikeansuuntainen neuvo. Jos kuitenkin haluat joskus perhettä, etkä halua maksaa turhia varainsiirtoveroja jatkossa, osta hiukan kauempaa valmiiksi OK-talo, jotta tilaa tarvittaessa löytyy. Kaksioon kun ei montaa kersaa viitsi majoittaa, ainakaan niin, että joutuu pidempiä aikoja siellä asumaan. Lisäksi, jos sinulla on se kaksio, mitä winssi tossa edellä kehoitti hankkimaan ja aiot vasta sitten siihen omaan taloon sijoittaa, joudut maksamaan 4% varainsiirtoveron ja se on tuhansia Euroja talon hinnan päälle riippuen talon hinnasta. Ensiasuntona tuota veroa ei OK-talonkaan suhteen tarvitse maksaa, jos olet alle 40.

Mutta sinänsä winssin neuvo on hyvä. Aina kannattaa ostaa oma, mikäli mahdollista. Mieti vaan tarkkaan mikä sinulle on sopivin vaihtoehto. 120000 Eurolla kun saat esim Karkkilasta 60 km päästä Helsingin keskustasta, keskeltä kaupunkia OK-talon kaikkien palvelujen vierestä. Tai jostain muusta pikkukaupungista. Paljon riippuu työsi luonteesta ja paikasta.

Oikea Tuppukylä, mitähän palveluita?

• never_Karkkila kirjoitti:

Oikea Tuppukylä, mitähän palveluita?

Kaikki mitä ihminen elääkseen tarvitsee.

• duunariliisa

Lapsia ei ole tulossa, ainakin tähän päivään mennessä olen ollut sitä mieltä etten tahdo, eikä miehenikään tahdo. Lainan ottaisin yksin, ja lyhentäisin yksin. Vastikkeet, sähkö ja vesi menisi miesystävälle maksettavaksi. 120 000 pk seudulla on aika minimi, mutta eiköhän joku asunto löydy. Haluamme pysyä myös länsi vantaalla. Korkoputki/katto hiukan arveluttaa, et tuleeko kuitenkin maksettua turhaan korkoja. Mutta korojen noususta ei ikinä tiedä :S

• duunariliisa

Vielä lisää tietoa itsestäni: työssä olen länsi vantaalla ja täälläpäin haluaisin pysyä. Autoa ei ole eikä korttiakaan, joten pidemmän matkan pääst en voi töihini kulkea. Eliedelleen se kaksio/kolmio olisi hyvä ratkaisu, tottakai mielummin kolmio mutta sitä mahdoton melkee saada tällä lainasummalla. Eniten mua nyt häiritsee tuo korkoputki asia mitä tarjottiin, eli maksaisin turhaa isompaa korkoa "varmuuden vuoksi" jos korot lähovuosina nousee niin on jokin suoja. Mut nouseeko ne? Tietääkö sitä kukaan? Vai olisiko vaan järkevämpi laittaa vaikka 50 e erilliselletilille säästöön kuussa siltä varalta jos ne nousee vaikka muutaman vuoden päästä? Miten te olette tehneet, onkk korkokattoa? Korkoputkea?

• Koronnousua ei voi ennustaa kukaan. Korot tulevat nousemaan, se on selvä, mutta milloin ja kuinka paljon on paljon vaikeampi sanoa. Muista kuitenkin, että korkojen alkaessa nousta, yleensä marginaalit laskevat, joten se kompensoi kivasti korkojen nousua. Voit aina mennä kilpailuttamaan lainasi uudestaan, jos siltä tuntuu. Jos sinulla on korkokatto, tällainen ei onnistu, sillä silloin joudut maksamaan jonkinlaisen purkurahan, eivätkä pankit tällöin ole helläkätisiä. Ennusteiden mukaan kuitenkin mennään vuosikymmenen loppuun, ennekuin korkojen odotetaan nousevan, joten voit hyvillä mielin ostaa oman asunnon. Ja kun lapsia ei kerran ole tulossa, kaksio Vantaalta kuulostaa sopivalta.

• pohdintoja

En kyllä ottaisi mitään korkokattoja enkä muitakaan pankin tyrkyttämiä kytky/lisäturvia. Aikanaan KOPissa, vai oliko jo Merita minulle sanottiin, ettei yksinhuoltajalle myönnetä lainaa ilman, että otan maksullisen lainaturvan, ts jos minulle tapahtuu jotain, lapsilla olisi turvattu tulevaisuus :), että heidän pankilla on tällainen periaate. Lapsillani oli (ja on edelleen) isä, jolla oli (ja on edelleen) omakotitalo, joten tuntuipa aika turhalta. Kun sanoin, että sitten täytyy kysellä muista pankeista, tulikin muutos hommaan. Laina sopikin hyvin ottaa ilman lainaturvaa.

Tuosta on aikaa 25 vuotta. Lainat on sen jälkeen kilpailutettu monesti ja pankkia vaihdettu parikin kertaa. Kesäasunto ostettu. Ja muksutkin ovat kuka missäkin.

Nyt mietin sitä, että kun tuo asunto jonka aikanaan ostin, on vuokralla (vielä vähän asuntovelkaa, nyt siis pääomatulojen hankkimisvelkaa) ja olen ostanut itselleni asunnokseni uuden josta on rutkasti velkaa, miten kannattaisi sumplia kun tuosta vanhasta velka loppuu, koronhan saa nyt kokonaan vähentää kun se on tulonhankkimislainaa ja tätä isoa uuden asunnon velan korkoa ei - tosin summat ei ole merkittävät kuten tässä on todettu. Pitääkö muuttaa takaisin sinne ja antaa tämä vuokralle, jolloin saan vähentää korot 100 % vai jäädyttäisikö tuon aikaisemman velan nyt (maksaisi vain muutaman kympin korkoa/kk pankille) ja maksaisi isompaa erää tästä isosta velasta pois nyt muutaman vuoden? Periaatteessa tulonhankkimisvelka kannattaisi pitää...

• päätä_siinä_sitten

Olen joskus nähnyt jonkun jutun (hesari?), jossa oli tuloksena, että ne korkokatto ym. turvat on vaan pankkien rahastusta.
      Toinen asia on nämä asuntojen hinnat. Nytkin on myynnissä pk-seudulla kaksiot samasta talosta, jossa toisessa pyydetty neliöhinta on 1900 euroa, ja toisessa on sitten 3000 euroa.

• kjouihonj

Katso hypo.fi laskurilla ( korko% 2 ja laina-aika 20 vuotta ) kuukausierän suuruus.

Osta kaksio kun kerran lapsia inhoatte. Vuokraa sitten pois jos mieli muuttuu.

Muista yhtiövastike.

Korkoputket voit unohtaa, säästä se rha villasukkaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mies pakko olla rehellinen

Kiinnostuin koska olet tosi komea ja sulla on ihana puheääni. Olen aika pinnallinen sitten kai... 😓 kyllä olet tosi rau
      Ikävä
      63
      7042
    2. Olet saanut kyllä tunnisteita

Itsestäsi ja meistä. Mutta mikä siinä on, ettet kirjoita etkä anna itsestäsi merkkejä. Ellei ole kysymys siitä, mikä ens
      Ikävä
      42
      4953
    3. Romillt veressä

Miten pystyy ajamaan 4 romillen humalassa
      Suomussalmi
      79
      2833
    4. Kristo Salminen, 52, riisuutui - Paljasti Iso-Börjen tatuoinnit - Somekansan tuomio yksimielinen

Iso-Börje, tuo iso, tatuoitu, yltiöromanttinen ja aika kuuma rikollispomo - vai mitä mieltä sinä olet? Lue lisää ja kat
      Tv-sarjat
      42
      2099
    5. Rakkauteni

Elämäni suurin sellainen joka ei enää rakasta minua
      Ikävä
      19
      1990
    6. Olet varmaan nalle nyt ilonen ku

Se A antaa niin paljo ku haluat..
      Ikävä
      34
      1823
    7. Hirvenmaitojuusto

Olin Prisman juustohyllyllä kun vierestä alkoi kuulua kamala paapatus. Siinä oli vanha muori, joka räyhäsi raivokkaasti,
      Ruoka ja juoma
      12
      1583
    8. Joka päivä olen lukenut

Lähes kaiken. Ne sanat ja miten olet minut nähnyt. Se sattuu niin syvälle sydämeen. Ehkä vain manipuloit tai jotain. Sil
      Ikävä
      16
      1510
    9. Ootko muuten täällä edellee?

A nainen? En luota suhun ja mokasit testin.
      Ikävä
      26
      1364
    10. Tykkäätkö siitä

H- naisesta?
      Ikävä
      18
      1341
    Aihe