Ketkä palstalaiset asialla?

SvenHannAWald

Kipparille pisteet rauhallisuudesta. Keulagastit vähän haparoi, mutta haukkaria löytyy. Kaiken kaikkiaan hyvä suoritus!

https://youtu.be/Q7UGg8x7iE8

20

252

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mitään.ihmeellistä

      Tuo kaatuileminenhan näytti olevan tuolla ihan tavallista ja jokapäiväistä rutiinia.

    • liikaa_vauhtia

      Video on hyvä esimerkki siitä, miksi ei koskaan pidä hypätä laiturille tai rantakalliolle, vaan astua rauhallisesti.

      Keulagastillla oli tuuria. Olisi voinut käydä paljon pahemmin, jos olisi jäänyt puristuksiin laiturin ja liikkuvan veneen väliin. Tai jos olisi lyönyt takaraivonsa veneen kansikulmaan ja pudonut tajuttomana veteen. Hengenlähtö olisi ollut ihan mahdollinen molemmissa tapauksissa.

      Suurimman mokan teki kuitenkin kippari, kun toi veneen liian suurella nopeudella laituriin. Ei osannut tai älynnyt jarruutta vauhtia. Tuolla tuulella ei liialliseen nopeuteen ollut mitään syytä.

      • helppoirvailla

        En oivaltanut ohjettasi jarruttamisesta. Miten itse olisit jarruttanut vastaavassa tilanteessa, kun purjeet on jo otettu alas ja lähestyt laituria ilman moottoria ja huomaat vauhtia olevan sittenkin hiukan liikaa?

        Ainoa moka taisi olla gastin epäonnistunut loikka ja siitä johtunut vaaratilanne. Vene sentään pysäytettiin ennalta suunniteltuun aisapaikkaan eikä se törmännyt mihinkään.

        Varmaankin monenlaisia videoita saataisiin itse kunkin pikkumokista, joita helposti sattuu ilman moottoria landatessa. Sitäkin taitoa tietysti on syytä harjoitella. Kone ei aina käynnisty.


      • FF27Charlotta

        Tuollaisessa kapeassa satamassa on varmasti haasteellista saada nopeus kohdalleen. Keulagasti oli tietysti sijoittunut väärin suhteessa kiinnitystapaan. Lisäksi hänellä oli jalassaan farkut, jotka kiristivät kriittisesti loikan hetkellä. Vastaavissa oloissa itselläni on jalassa Partioaitasta ostetut ulkoiluun tehdyt housut, jotka ovat stretch-kangasta. Ts. eivät kiristä missään vaiheessa. Mutta aluksen päällikkö on tietysti vastuussa, että gastit ovat hommiensa tasalla. Jos tuosta on epäilystä, voi olla parempi antaa gastien istua rauhassa paikoillaan ja hoitaa rantautuminen yksin:

        https://www.youtube.com/watch?v=Evf-FJoBxpU


      • Muuli69
        FF27Charlotta kirjoitti:

        Tuollaisessa kapeassa satamassa on varmasti haasteellista saada nopeus kohdalleen. Keulagasti oli tietysti sijoittunut väärin suhteessa kiinnitystapaan. Lisäksi hänellä oli jalassaan farkut, jotka kiristivät kriittisesti loikan hetkellä. Vastaavissa oloissa itselläni on jalassa Partioaitasta ostetut ulkoiluun tehdyt housut, jotka ovat stretch-kangasta. Ts. eivät kiristä missään vaiheessa. Mutta aluksen päällikkö on tietysti vastuussa, että gastit ovat hommiensa tasalla. Jos tuosta on epäilystä, voi olla parempi antaa gastien istua rauhassa paikoillaan ja hoitaa rantautuminen yksin:

        https://www.youtube.com/watch?v=Evf-FJoBxpU

        Ok, sinut olisi sitten tunnistanut noista Partioaitan pöksyistä. Onko ne niin scretchit kun lyö keppiin virtaa niin ei kiristä silloinkaan?


      • repeämättä
        FF27Charlotta kirjoitti:

        Tuollaisessa kapeassa satamassa on varmasti haasteellista saada nopeus kohdalleen. Keulagasti oli tietysti sijoittunut väärin suhteessa kiinnitystapaan. Lisäksi hänellä oli jalassaan farkut, jotka kiristivät kriittisesti loikan hetkellä. Vastaavissa oloissa itselläni on jalassa Partioaitasta ostetut ulkoiluun tehdyt housut, jotka ovat stretch-kangasta. Ts. eivät kiristä missään vaiheessa. Mutta aluksen päällikkö on tietysti vastuussa, että gastit ovat hommiensa tasalla. Jos tuosta on epäilystä, voi olla parempi antaa gastien istua rauhassa paikoillaan ja hoitaa rantautuminen yksin:

        https://www.youtube.com/watch?v=Evf-FJoBxpU

        Ei nyt sentään spagaattiin tarvitse taipua, kyllä mun farkut sallii isot loikatkin


      • FF27Charlotta

      • liikaa_vauhtia
        helppoirvailla kirjoitti:

        En oivaltanut ohjettasi jarruttamisesta. Miten itse olisit jarruttanut vastaavassa tilanteessa, kun purjeet on jo otettu alas ja lähestyt laituria ilman moottoria ja huomaat vauhtia olevan sittenkin hiukan liikaa?

        Ainoa moka taisi olla gastin epäonnistunut loikka ja siitä johtunut vaaratilanne. Vene sentään pysäytettiin ennalta suunniteltuun aisapaikkaan eikä se törmännyt mihinkään.

        Varmaankin monenlaisia videoita saataisiin itse kunkin pikkumokista, joita helposti sattuu ilman moottoria landatessa. Sitäkin taitoa tietysti on syytä harjoitella. Kone ei aina käynnisty.

        Ensinnäkin tullaan koko satama-alueella hiljaisella vauhdilla. Myötätuuleen tultaessa lasketaan iso hyvissä ajoin ja tullaan pelkällä keulapurjeella satama-altaaseen. Keulapurjeella on helppo säätää vauhtia ja sen voi pitää ylhäällä laituriin saakka.
        Jos vauhtia on kuitenkin liikaa, sitä jarrutetaan pistämällä peräisin poikittain nopeasti vuoroin molemmille puolille. Jos tarvitaan tehokkaampaa jarrutusta, niin tiukka täysi ympyrä tappaa vauhdin kokonaan. Kun laituri on myötätuulen puoleela, niin voidaan antaa tuulen työntää vene hiljaa laituriin.


      • opetusvideo
        liikaa_vauhtia kirjoitti:

        Ensinnäkin tullaan koko satama-alueella hiljaisella vauhdilla. Myötätuuleen tultaessa lasketaan iso hyvissä ajoin ja tullaan pelkällä keulapurjeella satama-altaaseen. Keulapurjeella on helppo säätää vauhtia ja sen voi pitää ylhäällä laituriin saakka.
        Jos vauhtia on kuitenkin liikaa, sitä jarrutetaan pistämällä peräisin poikittain nopeasti vuoroin molemmille puolille. Jos tarvitaan tehokkaampaa jarrutusta, niin tiukka täysi ympyrä tappaa vauhdin kokonaan. Kun laituri on myötätuulen puoleela, niin voidaan antaa tuulen työntää vene hiljaa laituriin.

        Ilman moottoria landauksiin tottuneena voisit huomata, ettei ukrainalaispoikien landauksessa ollut mitään muuta ongelmaa kuin gastin kompurointi. Kenties kompurointiin oli joku syy. Jos kompurointia ei olisi sattunut, videota emme olisi koskaan nähneet.
        Mistä tiedät, ettei isopurjetta "laskettu ajoissa"? Videossa myös keulapurje oli jo laskettu eikä siinä vaiheessa näyttänyt olevan tilaa eikä myöskään tarvetta täyden ympyrän tekemiselle. Tiedät hyvin itsekin, että peräsimen kääntely laiturin vieressä olisi ollut turhaa.
        Mikään ei ole niin helppoa ja tarpeetonta kuin muiden purjehtijoiden tekemien pikkumokien arvostelu ja kaikkitietäväisten ohjeiden jakelu. Jospa ystävällisesti pyydät kuvaajat paikalle, kun itse seuraavan kerran landaat ilman moottoria. Näytä sitten opetusvideo suorituksestasi ;-)


      • liikaa_vauhtia
        opetusvideo kirjoitti:

        Ilman moottoria landauksiin tottuneena voisit huomata, ettei ukrainalaispoikien landauksessa ollut mitään muuta ongelmaa kuin gastin kompurointi. Kenties kompurointiin oli joku syy. Jos kompurointia ei olisi sattunut, videota emme olisi koskaan nähneet.
        Mistä tiedät, ettei isopurjetta "laskettu ajoissa"? Videossa myös keulapurje oli jo laskettu eikä siinä vaiheessa näyttänyt olevan tilaa eikä myöskään tarvetta täyden ympyrän tekemiselle. Tiedät hyvin itsekin, että peräsimen kääntely laiturin vieressä olisi ollut turhaa.
        Mikään ei ole niin helppoa ja tarpeetonta kuin muiden purjehtijoiden tekemien pikkumokien arvostelu ja kaikkitietäväisten ohjeiden jakelu. Jospa ystävällisesti pyydät kuvaajat paikalle, kun itse seuraavan kerran landaat ilman moottoria. Näytä sitten opetusvideo suorituksestasi ;-)

        >>Ilman moottoria landauksiin tottuneena voisit ... itse seuraavan kerran landaat ilman moottoria

        Olen purjehtinut kaksi vuotta veneellä, jossa ei ollut moottoria ollenkaan, eli yli 100 landausta pakosti ilman moottoria. 16 vuotta purkkareissa oli vain perämoottori, vaikka painoa oli 1500-3000 kiloa, eli ei käytännössä jarruteltu. Noista 16 vuodesta 7 vuotta oli perämoottori, jossa ei ollut pakkia ollenkaan. Nykyisessä on kyllä sisämoottori, mutta 7 hevosta 4500 kilon veneessä kaksilapaisella potkurilla tarkoittaa hyvin surkeaa jarrutustehoa.

        Joten olen kyllä kantapäähän kautta oppinut tulemaan hiljaa laituriin ja hiljentämään vauhdin hyvissä ajoin. Mikä ei tietenkään tarkoita, ettenkö itsekin töppäilisi, enhän sellaista ole edes väittänyt. Päinvastoin, olen tullut laituriin liian kovalla vauhdilla, kolhinut veneen keulaa, ja juuri siitä oppinut että kannattaa tulla hiljaa. Gasti on liukastunut rantakalliolle hypätessään ja luisunut mereen, siitä olen oppinut että kannattaa astua, ei hypätä. Toinen gasti liukastui laiturille hypätessään, pysyi laiturilla, mutta takapuoli oli kipeä loppumatkan.

        >>kompurointiin oli joku syy
        Minun mielestäni kompuroinnin suurin syy oli veneen liiallinen vauhti, jonka takia keulagastilla oli kiire hypätä laiturille. Sinun mielestäsi ilmeisesti syy oli joku muu, ja sinulla on tietenkin täysi oikeus tähän mielipiteeseesi.

        >>Mistä tiedät, ettei isopurjetta "laskettu ajoissa"?
        Koska keulapurjetta ei ollut ollenkaan kannella. Jos isopurje olisi laskettu paljon ennen ko. videon alkua, niin veneellä ei olisi ollut noin kova vauhti pelkällä takilalla.

        >>Mikään ei ole niin helppoa ja tarpeetonta kuin muiden purjehtijoiden tekemien pikkumokien arvostelu ja kaikkitietäväisten ohjeiden jakelu

        Tarkoitukseni oli kertoa muille neuvoksi se, jonka itse olen kokemuksen ja mokailun kautta huomannut: ei kannata hypätä laiturille eikä kannata tulla liian kovaa vauhtia laituriin. Tarkoitukseni oli hyvä, vaikka se ei sinulle auennut, kun pidät minua pelkkänä besserwisser-irvailijana.

        Ilmeisesti sinun viestiesi ydin "ei saa sanoa mielipidettään tällä keskustelupalstalla" on sitten tarpeellista?

        >>pikkumokien arvostelu
        >> [ 30.12. viesti ] Ainoa moka taisi olla gastin epäonnistunut loikka ja siitä johtunut vaaratilanne.

        Minusta pikkumoka ei ole sellainen, jossa loukkaantuminen ja hengenlähtö on mahdollinen, vaikka niin ei tässä onneksi käynytkään.
        Sinä et sen sijaan näköjään osaa päättää oliko kysessä mielestäsi pikkumoka vai vaaratilanne.


      • kolhujakintulee
        liikaa_vauhtia kirjoitti:

        >>Ilman moottoria landauksiin tottuneena voisit ... itse seuraavan kerran landaat ilman moottoria

        Olen purjehtinut kaksi vuotta veneellä, jossa ei ollut moottoria ollenkaan, eli yli 100 landausta pakosti ilman moottoria. 16 vuotta purkkareissa oli vain perämoottori, vaikka painoa oli 1500-3000 kiloa, eli ei käytännössä jarruteltu. Noista 16 vuodesta 7 vuotta oli perämoottori, jossa ei ollut pakkia ollenkaan. Nykyisessä on kyllä sisämoottori, mutta 7 hevosta 4500 kilon veneessä kaksilapaisella potkurilla tarkoittaa hyvin surkeaa jarrutustehoa.

        Joten olen kyllä kantapäähän kautta oppinut tulemaan hiljaa laituriin ja hiljentämään vauhdin hyvissä ajoin. Mikä ei tietenkään tarkoita, ettenkö itsekin töppäilisi, enhän sellaista ole edes väittänyt. Päinvastoin, olen tullut laituriin liian kovalla vauhdilla, kolhinut veneen keulaa, ja juuri siitä oppinut että kannattaa tulla hiljaa. Gasti on liukastunut rantakalliolle hypätessään ja luisunut mereen, siitä olen oppinut että kannattaa astua, ei hypätä. Toinen gasti liukastui laiturille hypätessään, pysyi laiturilla, mutta takapuoli oli kipeä loppumatkan.

        >>kompurointiin oli joku syy
        Minun mielestäni kompuroinnin suurin syy oli veneen liiallinen vauhti, jonka takia keulagastilla oli kiire hypätä laiturille. Sinun mielestäsi ilmeisesti syy oli joku muu, ja sinulla on tietenkin täysi oikeus tähän mielipiteeseesi.

        >>Mistä tiedät, ettei isopurjetta "laskettu ajoissa"?
        Koska keulapurjetta ei ollut ollenkaan kannella. Jos isopurje olisi laskettu paljon ennen ko. videon alkua, niin veneellä ei olisi ollut noin kova vauhti pelkällä takilalla.

        >>Mikään ei ole niin helppoa ja tarpeetonta kuin muiden purjehtijoiden tekemien pikkumokien arvostelu ja kaikkitietäväisten ohjeiden jakelu

        Tarkoitukseni oli kertoa muille neuvoksi se, jonka itse olen kokemuksen ja mokailun kautta huomannut: ei kannata hypätä laiturille eikä kannata tulla liian kovaa vauhtia laituriin. Tarkoitukseni oli hyvä, vaikka se ei sinulle auennut, kun pidät minua pelkkänä besserwisser-irvailijana.

        Ilmeisesti sinun viestiesi ydin "ei saa sanoa mielipidettään tällä keskustelupalstalla" on sitten tarpeellista?

        >>pikkumokien arvostelu
        >> [ 30.12. viesti ] Ainoa moka taisi olla gastin epäonnistunut loikka ja siitä johtunut vaaratilanne.

        Minusta pikkumoka ei ole sellainen, jossa loukkaantuminen ja hengenlähtö on mahdollinen, vaikka niin ei tässä onneksi käynytkään.
        Sinä et sen sijaan näköjään osaa päättää oliko kysessä mielestäsi pikkumoka vai vaaratilanne.

        Äläpä nyt noin stressaannu ukrainalaisten landauksesta äläkä myöskään saamastasi pikkukritiikistä. Stressi voi aiheuttaa hengenvaaran itsellesi. Siitä olen täysin samaa mieltä kanssasi, että laitureille hyppiminen on useimmiten turhaa. Eiköhän videojutussakin kysymys loppujen lopuksi ollut ajoituksesta. Laiturille olisi varmaankin voinut astua hetkeä myöhemmin. En viitsinyt katsoa videota uudelleen.

        Eiköhän useimmat meistä koneettomilla veneillään purjehtineet ole tulleet laituriin joko liian hiljaa tai liian kovaa. Pikkuosumiakin on sattunut itsekullekin. Yleensä ne ovat olleet mitättämiä kolhuja veneelle, mutta silti isompia henkisiä kolhuja kippareille.
        Itsekin aloittelin purjehdusurani veneillä, joissa ei ollut lainkaan moottoria. "Kutosissa" moottoria olisi pidetty lähes pyhäinhäväistyksenä. Vain aniharvassa Haissa oli perämoottori, folkkareissa sentään vähän useammin Seagull. Huomasin, että tuntemassani "kasissa" on nykyisin apukone. Kippari ei kuitenkaan mielellään käytä sitä kovin pienestä syystä. Riittävä syy ei ollut esim. peilityynestä satamasta lähtö. Miehistö hinasi soutujollalla sen verran, että pääsivät tuuleen. On siinä äänettömässä ja hallitussa lähdössä ja rantautumisessa vaan sitä jotakin, jota moottoreihin tottuneiden on varmaankin vaikea käsittää...


      • liikaa_vauhtia
        kolhujakintulee kirjoitti:

        Äläpä nyt noin stressaannu ukrainalaisten landauksesta äläkä myöskään saamastasi pikkukritiikistä. Stressi voi aiheuttaa hengenvaaran itsellesi. Siitä olen täysin samaa mieltä kanssasi, että laitureille hyppiminen on useimmiten turhaa. Eiköhän videojutussakin kysymys loppujen lopuksi ollut ajoituksesta. Laiturille olisi varmaankin voinut astua hetkeä myöhemmin. En viitsinyt katsoa videota uudelleen.

        Eiköhän useimmat meistä koneettomilla veneillään purjehtineet ole tulleet laituriin joko liian hiljaa tai liian kovaa. Pikkuosumiakin on sattunut itsekullekin. Yleensä ne ovat olleet mitättämiä kolhuja veneelle, mutta silti isompia henkisiä kolhuja kippareille.
        Itsekin aloittelin purjehdusurani veneillä, joissa ei ollut lainkaan moottoria. "Kutosissa" moottoria olisi pidetty lähes pyhäinhäväistyksenä. Vain aniharvassa Haissa oli perämoottori, folkkareissa sentään vähän useammin Seagull. Huomasin, että tuntemassani "kasissa" on nykyisin apukone. Kippari ei kuitenkaan mielellään käytä sitä kovin pienestä syystä. Riittävä syy ei ollut esim. peilityynestä satamasta lähtö. Miehistö hinasi soutujollalla sen verran, että pääsivät tuuleen. On siinä äänettömässä ja hallitussa lähdössä ja rantautumisessa vaan sitä jotakin, jota moottoreihin tottuneiden on varmaankin vaikea käsittää...

        Jos olet koko ajan sama henkilö nimimerkkien "helppoirvailla", "opetusvideo" ja "kolhujakintulee" takana, niin stressaantuminen on kyllä ollut ihan sinun puolellasi.
        Minun nyt on vain vaikea sietää tyhmiä ja pikkuvittuilevia kommenttejasi asiallisiin viesteihin. Se on minun heikkouteni, en tahdo oikein jaksaa ääliöitä.

        >>En viitsinyt katsoa videota uudelleen.
        Tämä kuvaa hyvin ääliömäisyyttäsi: et "viitsi" katso videota uudelleen, mutta typeryyksiä viitsit kyllä laukoa haperosta ulkomuistista.

        Tuskinpa olet koskaan oikeasti kipparoinut moottorittomia kutosia - silloin tietäisit kuinka jarrutetaan, ja myös sellaisen perusasian kuin että myötätuulessa kannattaa tulla laituriin pelkällä keulapurjeella.

        Tämä kirjoittelu riittää minun osaltani, olen jo kaiken sanonut.
        Hyvää Uutta Vuotta vain Sinullekin.


      • oma.kokemus
        liikaa_vauhtia kirjoitti:

        Jos olet koko ajan sama henkilö nimimerkkien "helppoirvailla", "opetusvideo" ja "kolhujakintulee" takana, niin stressaantuminen on kyllä ollut ihan sinun puolellasi.
        Minun nyt on vain vaikea sietää tyhmiä ja pikkuvittuilevia kommenttejasi asiallisiin viesteihin. Se on minun heikkouteni, en tahdo oikein jaksaa ääliöitä.

        >>En viitsinyt katsoa videota uudelleen.
        Tämä kuvaa hyvin ääliömäisyyttäsi: et "viitsi" katso videota uudelleen, mutta typeryyksiä viitsit kyllä laukoa haperosta ulkomuistista.

        Tuskinpa olet koskaan oikeasti kipparoinut moottorittomia kutosia - silloin tietäisit kuinka jarrutetaan, ja myös sellaisen perusasian kuin että myötätuulessa kannattaa tulla laituriin pelkällä keulapurjeella.

        Tämä kirjoittelu riittää minun osaltani, olen jo kaiken sanonut.
        Hyvää Uutta Vuotta vain Sinullekin.

        Siinä kun eväkölistäni saa jopa tehokkaasti jarrutettua peräsimellä, sen jarrutusteho kuutosessa on varsin pieni. Peräsin on paljon pienempi, akseli kovin kallellaan ja maksimikulmatkin ovat hyvin maltilliset. Toinen asia, että mitä pienempi nopeus, sitä huonommin toimii jarrutus peräsimellä.

        Ja tiedoksi, tähän osallistun ensimmäisellä kommentilla.


    • odessaopettaa

      Itsellä käynyt samoin kun gastina en älynnyt nousta laiturille "keskilaivasta".

    • Yöhaukka

      Kaulagasti oli jurrissa.

      • onnistuisilti

        Voipi olla samaa vikaa toisessakin ukrainalaisveneen gastissa.
        Aika hyvinhän tuo laituriin tulo ilman moottoria silti onnistui.
        Sattuuhan noita suomalaisillekin… jurrissa ja selvänä.


      • LaDolceVita1

        Aurinko paistaa ja naisia ympärillä, tuulta tuskin lainkaan,ah jospa oisin ollut siellä minäkin...


      • AmmattimaistaToimintaa

        Merirosvolipun mukaista toimintaa. Muiden veneiden valtausta siinä yritettiin.
        Täällä joku juuri kertoi miten on tyylikästä saapua purjeilla satamaan. Nämä lisäsivät tyylikkyyttä laskemalla vieläpä ankkurit ennen purjeita.


      • varoitti_lipullaan
        AmmattimaistaToimintaa kirjoitti:

        Merirosvolipun mukaista toimintaa. Muiden veneiden valtausta siinä yritettiin.
        Täällä joku juuri kertoi miten on tyylikästä saapua purjeilla satamaan. Nämä lisäsivät tyylikkyyttä laskemalla vieläpä ankkurit ennen purjeita.

        Kyllähän tuo oli kokemattomien turistipurjehtijoiden päätöntä sähläystä charter-veneellä. Karibialla tuota tyyliä valitettavsti näkee. Siihen verrattuna ukrainalaisten landaus laituriin ilman moottoria olikin "tyylikästä", vaikka jurrinen(?) gasti kompuroi.

        Tilanteissa, joissa moottoria/potkuria ei ole tai moottori on epäkunnossa, purjeilla satamaan saapumista en itse ole ikinä tehnyt siksi, että se olisi "tyylikästä" vaan siksi, että on ollut pakko! Jos ei koskaan harjoittele, ei koskaan opi.
        Harjoittelua ei tietenkään pitäisi tehdä menemällä muiden veneiden sekaan. Sen tekevät kaiketi ne, jotka nostavat merirosvolipun käytöksensä merkiksi.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jos nainen harrastaa seksiä

      Useiden kanssa, miten se eroaa miesten mielestä siitä, jos miehellä on ollut useita s kumppaneita? Oletan että kaikki mi
      Ikävä
      314
      3323
    2. Ikävöin sinua kokoyön!

      En halua odottaa, että voisin näyttää sinulle kuinka paljon rakastan sinua. Toivon, että uskot, että olen varsin hullun
      Ikävä
      18
      2251
    3. Pihlaja-puulle

      Illat on mulle pahimpia. En tiiä miks se olis vaan parasta yöstä toiseen nukkua sun kanssa ja herätä sun kasvoihin. Jos
      Ikävä
      15
      1870
    4. Päivieni piristys, missä olet?

      Toit iloa ja valoa mun elämään ☀️ Nyt mennyt kohta viikko ettei ole nähty. Kaipaan nähdä sua silti ja pelkään vaikka tei
      Ikävä
      14
      1605
    5. Kova karman laki

      Karman lain kautta pahantekijä tehdessään pahaa toteuttaa koston ja rangaistuksen sille jolle pahaa on tehty. Tämä tarko
      Hindulaisuus
      417
      1522
    6. Kysymys Kuhmolaisille

      Hei. Olen 32 vuotias nainen ja muutin Kuhmoon noin 12 vuotta sitten. Mutta nyt täytyy ihmetellä ihan ääneen että onhan t
      Kuhmo
      36
      1394
    7. Savimajasta lääketieteen tohtoriksi - ja ei tikkua ristiin

      ”Jos ihminen muuttaa savimajasta tänne kerrostaloon länsimaisen elintason piiriin ilman että tarvitsee panna tikkua rist
      Maahanmuutto
      233
      1301
    8. Älä mahdollisesti ota itseesi

      En voinut tietää. Sitäpaitsi.. niin
      Ikävä
      17
      1264
    9. Olen valtavan ihastunut

      Yritin sen sinulle viime viikolla kertoa, mutta liikaa muuttujia ja isoja tunteita, niin en kyllä ollut kovin selkeä.
      Ikävä
      63
      1076
    10. Ota nainen yhteyttä ja tee Tikusta asiaa?

      Niin sitten minä teen Takusta asiaa.
      Ikävä
      16
      1009
    Aihe