Ei ollutkaan astmaa

elänjahengitän

Minulla oli 2015 aikana kolme antibioottikuuria poskiontelotulehduksiin. Sen jälkeenkin oli limaista yskää. Aiemmin minulla oli todella kauan ollut, vuosien ajan, kuivaa yskää varsinkin talvella kylmällä ilmalla ja joskus rasituksessa muutenkin. En ole tämän takia halunnut juosta, koska juokseminenkin aiheutti yskimistä. (Olen 54-vuotias nainen, jonkin verran ylipainoinen, pituutta vähän yli 160 cm.)

Jouduin marraskuun lopulla 2015 viikonloppuna menemään ambulanssilla päivystykseen, koska olin tukehtua. Sitä ennen jonkin aikaa oli ollut limaista yskää ja jo pienet kävelymatkat bussipysäkille olivat tosi hankalia, kun yskiminen alkoi. Jos jouduin ottamaan muutaman juoksuaskeleen, läähätin kuin koira.

PEF-mittaukseni olivat tuon sairauskohtauksen aikaan muistaakseni jotain 120 luokkaa. Myös seuraavalla viikolla lääkärillä käydessäni PEF-mittaukseni olivat 120-170 vaiheilla.

Sain Prednisolon Alternova -kuurin viikon ajan. Lisäksi käytin Bufomix Easyhaler -astmasuihkeita aamuin illoin. Tein kahden viikon PEF-mittaukset. PEF-mittauksissa pääsin jopa 500 lukemiin joinakin päivinä. Kävin myös Spirometriatutkimuksessa.

Soitin eilen lääkärille tutkimustuloksista, ja hän sanoi että minussa ei ole astmaa, enkä tarvitse lääkkeitä. Sairauskohtauksessani ehkä oli mukana jotakin allergista? Sekä PEF-mittaukset että Spirometria olivat antaneet ihan hyvät tulokset. Tarvittaessa voin ottaa astmasuihketta, mutta nythän sille ei ole tarvetta.

Sitä minä vaan, että onko kellään itsellä tai tuttavapiirissä ollut vastaavanlaisia ongelmia ja jos, niin ovatko ne selvinneet? Toki haluan, jos voin, välttää ettei toiste mene keuhkot niin tukkoon että meinaan tukehtua.

27

10831

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • homettako

      Siis pääsetkö lisätutkimuksiin, vai jätetäänkö selvittelyt tähän? Kuulostaa kyllä ihan homealtistukselta, eli oleiletko homeisissa tiloissa? Otettiinko diffuusiokapasiteetti spiron yhteydessä? Astmasuihketta voi ottaa silloin tällöin, vaikka ei olisikaan diagnosoitu astmaa. Itsellä selvittelyt kesken, mutta hengenahdistukseen (homeesta ja huonosta sisäilmasta johtuva) sain tarvittaessa otettavan suihkeen, vaikka Bufomix lopetettiin, koska ilmeisesti turha.

      • elänjahengitän

        Mistään jatkoselvityksistä ei ollut puhetta. Minulla ei ole kuulemma astmaa, en tarvitse lääkityksiä. Lääkäri sanoi että minulla on hyvät keuhkot. Jotkut tutkimustulokset oli jopa yli viitearvon. Lääkäri epäili, että mahdollisesti siinä "astmakohtauksessani" oli mukana jotakin allergista.

        Nyt oloni on melko hyvä. Yskä ei vaivaa. Tosin unirytmit on vähän menneet sekaisin, äsken otin päiväunet, toivottavasti yöllä osaan nukkua.

        En tietääkseni nyt oleile hometiloissa. Jonkun vuoden sisällä olin vähän aikaa töissä sellaisessa työhuoneessa, jossa oli "maakellarimainen" haju. Mutta siitä on 2-3 vuotta aikaa, enkä sinä nimenomaisena aikana ollut sairaana.

        En tiedä, onko otettu diffuusiokapasiteetti spiron yhteydessä. Ensin puhalsin ilman lääkettä ja sitten hoitaja antoi Ventolinea, jonka jälkeen odotettiin vähän aikaa että aine alkoi vaikuttaa ja sitten tein toiset puhallukset.

        Saako noita spirometrian tutkimustuloksia itse nähdä jostakin? Omakanta-ohjelmasta olen katsonut omia tietojani, mutta ei siellä ole näkynyt spirometria-tutimuksen tuloksia, lääkäri vain kertoi minulle niistä.


      • homettako
        elänjahengitän kirjoitti:

        Mistään jatkoselvityksistä ei ollut puhetta. Minulla ei ole kuulemma astmaa, en tarvitse lääkityksiä. Lääkäri sanoi että minulla on hyvät keuhkot. Jotkut tutkimustulokset oli jopa yli viitearvon. Lääkäri epäili, että mahdollisesti siinä "astmakohtauksessani" oli mukana jotakin allergista.

        Nyt oloni on melko hyvä. Yskä ei vaivaa. Tosin unirytmit on vähän menneet sekaisin, äsken otin päiväunet, toivottavasti yöllä osaan nukkua.

        En tietääkseni nyt oleile hometiloissa. Jonkun vuoden sisällä olin vähän aikaa töissä sellaisessa työhuoneessa, jossa oli "maakellarimainen" haju. Mutta siitä on 2-3 vuotta aikaa, enkä sinä nimenomaisena aikana ollut sairaana.

        En tiedä, onko otettu diffuusiokapasiteetti spiron yhteydessä. Ensin puhalsin ilman lääkettä ja sitten hoitaja antoi Ventolinea, jonka jälkeen odotettiin vähän aikaa että aine alkoi vaikuttaa ja sitten tein toiset puhallukset.

        Saako noita spirometrian tutkimustuloksia itse nähdä jostakin? Omakanta-ohjelmasta olen katsonut omia tietojani, mutta ei siellä ole näkynyt spirometria-tutimuksen tuloksia, lääkäri vain kertoi minulle niistä.

        Ei minullakaan tod.näköisesti ole astmaa. Spirometrian tulos oli ihan hyvä, joku pieni obstruktio oli ja diffuusiokapasiteetti 77 %. Silti sain aluksi astmalääkkeet Bufomix ja Montelucast. Nyt joudun vielä tutkimuksiin, jossa tehdään typpioksidianalyysi ja metakoliini-inhalaatioprovokaatio. Eli astman pois sulkeminen tehdään näillä kokeilla.

        Missä kävit tutkimuksissa? Jos et saa kotiin mitään tuloksia, niin kysele hoitopaikasta. Sinulle ei ole tehty diffuusiokapasiteetin mittausta, koska sen tietäisit kyllä. Mielestäni tuota hengenahdistusta pitäisi selvittää tarkemmin ja nuo toistuvat poskiontelotulehdukset kyllä kertovat jostain. Jos oireilu jatkuu, niin yritä sitten ainakin saada lisää selvityksiä. Väsymyskin on eräs oire. Itse otin päivänokosia syksyllä jatkuvasti.


      • elänjahengitän
        homettako kirjoitti:

        Ei minullakaan tod.näköisesti ole astmaa. Spirometrian tulos oli ihan hyvä, joku pieni obstruktio oli ja diffuusiokapasiteetti 77 %. Silti sain aluksi astmalääkkeet Bufomix ja Montelucast. Nyt joudun vielä tutkimuksiin, jossa tehdään typpioksidianalyysi ja metakoliini-inhalaatioprovokaatio. Eli astman pois sulkeminen tehdään näillä kokeilla.

        Missä kävit tutkimuksissa? Jos et saa kotiin mitään tuloksia, niin kysele hoitopaikasta. Sinulle ei ole tehty diffuusiokapasiteetin mittausta, koska sen tietäisit kyllä. Mielestäni tuota hengenahdistusta pitäisi selvittää tarkemmin ja nuo toistuvat poskiontelotulehdukset kyllä kertovat jostain. Jos oireilu jatkuu, niin yritä sitten ainakin saada lisää selvityksiä. Väsymyskin on eräs oire. Itse otin päivänokosia syksyllä jatkuvasti.

        Kävin Spirometriatutkmuksessa HUS Kuvantaminen KLF Haartmaninkatu 4:ssä. Siellä huomattiin että olen myös n. 10 vuotta sitten käynyt Spirometriatutkimuksessa. En muistaakseni ole siitäkään tutkimuksesta saanut itselleni tuloksia, mahtaisiko näin pitkän ajan päästä saada? Olin varmaan silloin vuosia sitten vain helpottunut, kun ei mitään vakavaa todettu tutkimuksissa, eikä ole sitten tullut kysellyksi tutkimustuloksien perään. Kuivaa yskää etenkin talvisin pakkasella minulla tosiaan jo tuolloin oli, jonka takia noita tutkimuksia tehtiin.

        Ajattelin nyt, kun tämä Omakanta-systeemi on tullut, että sinne laitettaisiin myös nuo tutkimustulokset, niin olisi kätevä sieltä katsoa. Vai laittavatkohan ne jälkikäteen?

        Ehkä nuo tutkimukset on niin kalliita, ettei niitä mielellään aleta kovin paljon tekemään, ellei ole ihan tositosivakava tapaus kyseess? Minulla ei ole varaa alkaa yksityisesti selvittelemään terveydentilaani.

        Kun nyt marraskuussa 2015 sain sen pahan kohtauksen, jolloin olin tukehtua, niin eivät olisi mielellään laittaneet Prednisolon Alternova -lääkekuuria, koska se kuulemma voi sotkea diagnoosin selvittelyä. Lääkekuuri kuitenkin annettiin, koska olin niin huonossa kunnossa ja varmaan sillä on ollut hyvä vaikutus paranemiseeni, koska nyt olen suht hyvässä kunnossa.


      • homettako
        elänjahengitän kirjoitti:

        Kävin Spirometriatutkmuksessa HUS Kuvantaminen KLF Haartmaninkatu 4:ssä. Siellä huomattiin että olen myös n. 10 vuotta sitten käynyt Spirometriatutkimuksessa. En muistaakseni ole siitäkään tutkimuksesta saanut itselleni tuloksia, mahtaisiko näin pitkän ajan päästä saada? Olin varmaan silloin vuosia sitten vain helpottunut, kun ei mitään vakavaa todettu tutkimuksissa, eikä ole sitten tullut kysellyksi tutkimustuloksien perään. Kuivaa yskää etenkin talvisin pakkasella minulla tosiaan jo tuolloin oli, jonka takia noita tutkimuksia tehtiin.

        Ajattelin nyt, kun tämä Omakanta-systeemi on tullut, että sinne laitettaisiin myös nuo tutkimustulokset, niin olisi kätevä sieltä katsoa. Vai laittavatkohan ne jälkikäteen?

        Ehkä nuo tutkimukset on niin kalliita, ettei niitä mielellään aleta kovin paljon tekemään, ellei ole ihan tositosivakava tapaus kyseess? Minulla ei ole varaa alkaa yksityisesti selvittelemään terveydentilaani.

        Kun nyt marraskuussa 2015 sain sen pahan kohtauksen, jolloin olin tukehtua, niin eivät olisi mielellään laittaneet Prednisolon Alternova -lääkekuuria, koska se kuulemma voi sotkea diagnoosin selvittelyä. Lääkekuuri kuitenkin annettiin, koska olin niin huonossa kunnossa ja varmaan sillä on ollut hyvä vaikutus paranemiseeni, koska nyt olen suht hyvässä kunnossa.

        Potilaskertomuksia saa tilattua tällä lomakkeella.

        http://www.hus.fi/potilaalle/Documents/Potilaskertomustietojen_kopiopyynto.pdf

        Tuo omakanta otetaan pikkuhiljaa käyttöön, eli viime vuoden ja sitä vanhemmat tiedot ei välttämättä tule näkymään. Kaikki lääkkeet sotkevat diagnoosin selvittelyä. Siksi minultakin otetaan vielä uusi spirometria ilman noita astmalääkkeitä. Eli tässähän sitä yhteiskunnan rahaa palaa, kun lääkitään välillä ilman tarvetta ja joudutaan uusimaan tutkimuksia.

        Jos olet allerginen jollekin, niin pitäisihän sekin tietää, että osaisit sitä välttää. Yksityiset keuhkolääkärit kyllä lähettävät keuhkopolille, jos aihetta on. Pelkkä lääkärikäynti ei ihan mahdottomia maksa.


      • elänjahengitän
        homettako kirjoitti:

        Potilaskertomuksia saa tilattua tällä lomakkeella.

        http://www.hus.fi/potilaalle/Documents/Potilaskertomustietojen_kopiopyynto.pdf

        Tuo omakanta otetaan pikkuhiljaa käyttöön, eli viime vuoden ja sitä vanhemmat tiedot ei välttämättä tule näkymään. Kaikki lääkkeet sotkevat diagnoosin selvittelyä. Siksi minultakin otetaan vielä uusi spirometria ilman noita astmalääkkeitä. Eli tässähän sitä yhteiskunnan rahaa palaa, kun lääkitään välillä ilman tarvetta ja joudutaan uusimaan tutkimuksia.

        Jos olet allerginen jollekin, niin pitäisihän sekin tietää, että osaisit sitä välttää. Yksityiset keuhkolääkärit kyllä lähettävät keuhkopolille, jos aihetta on. Pelkkä lääkärikäynti ei ihan mahdottomia maksa.

        Kiitos linkistä ja vastauksista. Niin, en ajatellutkaan että tuonne Omakantaan enää niitä 10 vuotta sitten otettuja tutkimustuloksia tulisi, mutta nämä viimeisimmät, kun on vasta 2015 vuoden lopulla Spirometria tutkittu. Täytyy katsoa, jos ei tutkimustulokset viiveellä Omakantaan ilmaannu, niin pyydän sitten tuolla linkittämälläsi lomakkeella.

        Olen itsekin ajatellut että ehkä jossain vaiheessa keuhkolääkärillä kannattaisi käydä. Ainakin jos terveydentila taas huononee.


    • eiastmaaoleolemassa
      • Anonyymi

        Juu, perusterveestä 2 vuodessa astmapotilaaksi hometalon takia. Myyjä jos sattuu vastaan sopivasti niin voi alkaa henkeä ahdistamaan. Laillistettua rikollisuutta asuntokauppa suomessa.


    • elänjahengitän

      Tänä vuonna en ole sairastanut poskiontelontulehduksia ollenkaan. Laihduttamisessa en ole toistaiseksi onnistunut, vaikka tarkoitus on ainakin 5 kg pudottaa painoa, mieluummin enemmänkin. Aion kyllä laihduttaa, kunhan saan vain inspiraation tuohon voimainkoetukseen. Lieneekö minulla jokin syömisongelma, kun ruoka on ihan liian tärkeää. Syön iloon, suruun ja muuten vaan.

      Käytän nenähuuhtelukannua päivittäin. Apteekissa on vielä jäljellä Bufomix Easyhaleria ja Avamys-nenäsumutetta. En käytä näitä muuta kuin kuuriluontoisesti esim. flunssan yhteydessä tai tarvittaessa. Nyt en ole vähään aikaan käyttänyt kumpaakaan. Sairaanhoitaja soittaa minulle toisinaan ja kyselee vointiani. Hän suositteli että ottaisin apteekista em. lääkkeet joita siellä on vielä aika reilusti, varsinkin Bufomixia. Resepti vanhenee joulukuussa, niin onneksi ehtii tulla veronpalautukset sitä ennen.

      Kolesteroliarvoni tutkitaan kun käyn verikokeessa joskus lähiaikoina. Aiemmin kolesterolit ovat olleet jonkin verran koholla. En ole toistaiseksi alkanut käyttää kolesterolilääkkeitä, koska olen niistä lukenut sekä puolesta että vastaan kirjoituksia. Jos alkaisin käyttää kolesterolilääkkeitä, niin pitäisikö myös alkaa syömään kevyttuotteita ja mahdollisimman rasvattomia ruokia? Kun niistäkin olen lukenut että eivät niin terveellisiä ole rasvattomat ja kevyttuotteet. Olen kaupassa valinnut yleensä vähän kevyempiä, mutta en rasvattomia enkä kaikkein rasvaisimpiakaan juustoja ym. ruokia.

      • elänjahengitän

        Muutamia viikkoja olen yskinyt ulkona liikkuessani hyvin paljon. Olen myös viikkojen ajan ottanut Bufomixia ja Avamysia pari kertaa päivässä. Kävin juttelemassa sairaanhoitajan kanssa ja ihmettelin, että miksi käytän astmalääkkeitä kun minulla ei ole astmaa? Sairaanhoitaja alkoi selitellä, että joillakin ihmisillä on tällaisia astman kaltaisia oireita. Hän sanoi että minulla todennäköisesti on astma, mutta Kelan kriteerit astmadiagnoosin suhteen eivät täyttyneet. Ohjeeksi sain tarvittaessa käyttää säännöllisesti Bufomixia ja Avamysiä niin ettei näitä ulkonaliikkumisvaikeuksia hengityksen suhteen pääsisi tulemaan.


      • elänjahengitän
        elänjahengitän kirjoitti:

        Muutamia viikkoja olen yskinyt ulkona liikkuessani hyvin paljon. Olen myös viikkojen ajan ottanut Bufomixia ja Avamysia pari kertaa päivässä. Kävin juttelemassa sairaanhoitajan kanssa ja ihmettelin, että miksi käytän astmalääkkeitä kun minulla ei ole astmaa? Sairaanhoitaja alkoi selitellä, että joillakin ihmisillä on tällaisia astman kaltaisia oireita. Hän sanoi että minulla todennäköisesti on astma, mutta Kelan kriteerit astmadiagnoosin suhteen eivät täyttyneet. Ohjeeksi sain tarvittaessa käyttää säännöllisesti Bufomixia ja Avamysiä niin ettei näitä ulkonaliikkumisvaikeuksia hengityksen suhteen pääsisi tulemaan.

        Olen edelleen ottanut Bufomixia ja Avamysiä säännöllisesti. Astma on ollut välillä pahempana, limaa nousee keuhkoista ja pulloon puhallusta olen tehnyt.


      • Anonyymi
        elänjahengitän kirjoitti:

        Muutamia viikkoja olen yskinyt ulkona liikkuessani hyvin paljon. Olen myös viikkojen ajan ottanut Bufomixia ja Avamysia pari kertaa päivässä. Kävin juttelemassa sairaanhoitajan kanssa ja ihmettelin, että miksi käytän astmalääkkeitä kun minulla ei ole astmaa? Sairaanhoitaja alkoi selitellä, että joillakin ihmisillä on tällaisia astman kaltaisia oireita. Hän sanoi että minulla todennäköisesti on astma, mutta Kelan kriteerit astmadiagnoosin suhteen eivät täyttyneet. Ohjeeksi sain tarvittaessa käyttää säännöllisesti Bufomixia ja Avamysiä niin ettei näitä ulkonaliikkumisvaikeuksia hengityksen suhteen pääsisi tulemaan.

        Sama täällä, astmalääkitys mutta ei saa diagnoosia. Tämäkin pelkkää huijausta. Ensin aiheutetaan ihmiselle tietämättään astma ja sitten kielletään koko ongelma. Eihän homeista mitään vaaraa ole.. Saunan taakse kaikki.


    • ikiräähkä

      Onhan kummallista. Vaikuttaa siltä että joillakin tahoilla astmadiagnoosiin vaaditaan ihan kaikki mahdollinen, varsinkin totaalinen tukkoisuus PEF:ssä, ja joillekin riittää sitten se että potsku itse sanoo että ei henki kulje.

      Oma tarinani menee näin: teinistä asti olen yskinyt syksyisin. Luulin aikoinaan että vilustun (muka) joka vuosi samaan aikaan. Kolmikymppisenä huomasin elokuussa että en meinaa päästä mäkeä ylös, läähätin ja kylvin hiessä. Lääkäri oli sitä mieltä että rasitusastma ja määräsi avaavaa (Bricanyl). Prick-testissä mm. koivulla allergia. Kysyin hometestiä, lääkäri ärähti että niitä ei heillä tehdä. (Tuohon aikaan huomasin että oireiluni ollessa pahimmillaan teksti-tv:ssä sanottiin että ilmassa paljon homeitiöitä.) Pientä lämmönnousuakin oli aamuisin. PEF:ssä taisi olla arvot jossain 450 kieppeillä avaavan jälkeen, arvoja ennen avaajan ottamista en muista. Jotain eroa arvojen välillä oli.

      Joitakin syksyjä pärjäsin sillä että kiskoin Bricanyliä pari viikkoa aina kun alkoi yskittämään. Oireilu jäi siihen. Ahdistusta ei tainnut olla kuin syksynä jolloin Venäjältä tuli savua.

      Jonakin keväännä yskin toukokuussa, lääkäri arveli että koivuallergiani ilmenee nyt näin, vedin ekaa kertaa hoitavaa astmalääkettä kk ajan ja olin ok.

      2010 yskä alkoi jo kai maaliskuussa. Yskin sinä vuonna keväästä syksyyn asti. Oli kai pientä ahdistustakin niin että kun lähti kävelemään busipysäkille, oli läkähtynyt olo ja yskitti. Käytin avaavaa ja jotain hoitavaa, ei auttanut. Kesäkuussa käytin kortisonitabletteja, ei auttanut.

      2011 sama juttu, aloitin antihistamiinin ja se jonkin verran auttoi. Siitä eteenpäin olen joka vuosi ottanut antihistamiinia keväästä syksyyn/alkutalveen asti. Mikäli lumipeitteen tuleminen kestää, jatkuu yskäkin. Yhdistän edelleenkin syksyn ajan yskimisen ja ahdistuksetkin homeeseen. Sille en mitään mahda että itiöitä on luonnossa valtoimenaan. Kostean kesän myötä jo kesälläkin. Ja keväällä on tietysti se koivu.

      2015 käytin Montelukastia ja jotain hengitettävää. Eivät auttaneet. Joulukuussa tein PEF:jä ja arvot olivat samat sekä avaamattomana että avaajan käytön jälkeen, tai jopa toisinpäin niin että tulos huononi avaajaa otettuani. Oireilu kuitenkin oli taas kerran loppu, koska oli talvi ja homeet jääneet hankien alle.

      Viime vuonna en käyttänyt kuin antihistamiinia. Joulukuussa sain rajumman flunssan jota ensin nimitettiin jopa keuhkokuumeeksi, mutta myöhemmin todettiin että ei ole (ilmeisesti keuhkolääkäri katsoi kuvat). Sen jälkeen olen yskinyt sittemmin jo yli 8 viikkoa putkeen. Tästä viimeiset yli 3 viikkoa on ollut miltei jatkuva ahdistus. Olen nyt viikon käyttänyt hoitavaa lääkettä, enkä parane (ainakaan vielä).

      Mitä on astma, ellei nimenomaan astmaattista oireilua eli että henki ei kulje kunnolla? Toisaalta koska normaalisti talvisin en oireile, niin merkkaisiko se sitten sitä että minulla ei ole astmaa? Vai onko nyt terveys lopullisesti mennyt ja en enää tervettä päivää näe?

      To be continued?

      • elänjahengitän

        ikiräähkä - onko sinulla astmadiagnoosi vai eikö?

        Kysyin apteekista, minkä verran hintaeroa astmalääkkeelle tulee jos on astmadiagnoosi tai ilman diagnoosia. Dg:n kanssa hinta alenee 65% ja ilman diagnoosia saa KELAkorvauksen kautta 40% alennuksen. Näköjään se tieto löytyy tuotakin: http://www.kela.fi/laakkeet-ja-laakekorvaukset

        Olen edelleen ottanut kahdesti päivässä 2 x Bufomix Easyhaler. Käytän myös Avamys-nenäsuihkeita aamuisin ja nenänkostutustippoja iltaisin. Nenäkin tahtoo olla usein jonkin verran tukossa.

        Limaa nousee keukoista ja olen käyttänyt pulloon puhallus konstia saadakseni liman pois yskityksi. En ole tuplannut lääkennosta, vaikka sen voisin tehdä. Teen osa-aikaista iltatyötä ja luultavasti lääkkeen tuplaaminen aiheuttaisi enemmän liman nousua. On jo nyt riittävän piinallista nuo yskänkohtaukset ja limannousu. Tätä on jatkunut jo viikkoja. Vaikka lääke ei kauhean kallista ole, niin harmittaa kun ei ole diagnoosia. Olen hyvin pienituloinen. Lisätienestejä yritän etsiä, mutta terveys saisi kohentua ennen kuin minusta enempään työntekoon on.

        Vaikka rasitusastmasta monissa yhteyksissä puhutaan, löytyy alinna olevasta linkistä tuollaistakin tietoa:

        Erillistä "rasitusastmaa" ei ole olemassa; rasituksessa ilmenevät oireet viittaavat siihen, että astman hoito ei ole tasapainossa.

        http://www.kaypahoito.fi/web/kh/potilaalle/suositus?id=khp00003


      • ikiräähkä
        elänjahengitän kirjoitti:

        ikiräähkä - onko sinulla astmadiagnoosi vai eikö?

        Kysyin apteekista, minkä verran hintaeroa astmalääkkeelle tulee jos on astmadiagnoosi tai ilman diagnoosia. Dg:n kanssa hinta alenee 65% ja ilman diagnoosia saa KELAkorvauksen kautta 40% alennuksen. Näköjään se tieto löytyy tuotakin: http://www.kela.fi/laakkeet-ja-laakekorvaukset

        Olen edelleen ottanut kahdesti päivässä 2 x Bufomix Easyhaler. Käytän myös Avamys-nenäsuihkeita aamuisin ja nenänkostutustippoja iltaisin. Nenäkin tahtoo olla usein jonkin verran tukossa.

        Limaa nousee keukoista ja olen käyttänyt pulloon puhallus konstia saadakseni liman pois yskityksi. En ole tuplannut lääkennosta, vaikka sen voisin tehdä. Teen osa-aikaista iltatyötä ja luultavasti lääkkeen tuplaaminen aiheuttaisi enemmän liman nousua. On jo nyt riittävän piinallista nuo yskänkohtaukset ja limannousu. Tätä on jatkunut jo viikkoja. Vaikka lääke ei kauhean kallista ole, niin harmittaa kun ei ole diagnoosia. Olen hyvin pienituloinen. Lisätienestejä yritän etsiä, mutta terveys saisi kohentua ennen kuin minusta enempään työntekoon on.

        Vaikka rasitusastmasta monissa yhteyksissä puhutaan, löytyy alinna olevasta linkistä tuollaistakin tietoa:

        Erillistä "rasitusastmaa" ei ole olemassa; rasituksessa ilmenevät oireet viittaavat siihen, että astman hoito ei ole tasapainossa.

        http://www.kaypahoito.fi/web/kh/potilaalle/suositus?id=khp00003

        2003 sain rasitusastma-diagnoosin kun en meinannut päästä ylämäkeä ylös läkähtymättä ja kaippa pumpunläpsytyksen ohella sitten oli ahdistusta ja yskää. Olihan sitä yskää ollut varmaan joka syksy nuoresta asti. Voinee kaiketi olla että astma juontuu teini-ikään asti. Ja aina se oli se yskä samaan aikaan kun homeitiöpitoisuus luonnossa nousee.

        En muista mikä vuosi joku TK-lääkäri sanoi minulle että "ei tarvitse puhua rasitusastmasta, kyllä se on ihan astma". Eli oletettavasti minulla siis on diagnosoitu astma. Mutta B-lausuntoa ei ole lähdetty kirjoittamaan, sitä millä saisi Kelalta tuon paremman korvauksen lääkkeistä. Tämä sen vuoksi että olen kokeillut lääkkeitä niin satunnaisesti ja olen niitä sitten myös lopettanut koska a) eivät auta tai b) tulee talvi, jolloin oireet ovat poistuneet itsestään.

        Tämä talvi on nyt sitten eka tätä sortimenttia että hengitysinfektion (influenssa?) jälkeen tuli viikkokausien jälkioireiluyskän ohelle myös ahdistus. Tätä on nyt ollut jo useamman viikon niin että joka päivä jossain vaiheessa ahdistaa. Olen käyttänyt Flutiformia nyt kaksi viikkoa, enkä koe siitä mitään vaikutusta, en hyvää, en pahaa. Ehkä yskä on vähentynyt, mutta ehkä se olisi tehnyt sen jo muutenkin.

        Lääkärin puheesta käsitin että joko pitäisi ottaa tai VOIN ottaa avaavaa Bricanylia joka päivä vaikka käytänkin tuota Flutiformia. No, yksi päivä kävi niin että kun olin ottanut ensialkuun pelkkää Bricanylia, niin sitten kun se alkoi vaikuttamaan eli 20 min päästä yhtäkkiä meni ilmarööri tukkoon, valtava ahdistus (vaikka sinä aamuna ei vielä ollut ahdistusta ollut ollenkaan) ja nenäkin vuoti. Kertakaikkiaan avaava siis pahensi oloani. En ole sitä sittemmin uskaltanut ottaakaan. Vuodesta 2003 käyttänyt vaihtelevan ajan vuosittain, ja tähän on tultu?


      • elänjahengitän

        Minulle ensin määrättiin Ventolinea avaavaksi, mutta siitä ei mielestäni ole ollut apua, niin en ole sitä sen koommin käyttänytkään. Tuo Bufomix Easyhaler jota nyt olen monta viikkoa säännöllisesti käyttänyt, siinä on sekä avaava että hoitava, jos olen oikein ymmärtänyt. En ole lähtenyt lääkeannosta tuplaamaan, kun rahat on vähissä ja arvelen, että limaisuus olisi sitten vielä hirveämpää. Yritän jotenkin selvitä osa-aikatyössä jossa joutuu aika paljon puhumaan. Pulloon puhallusta olen monta kertaa päivässä tänäänkin tehnyt, ehkä se vähän auttaa tuon liman irtoamiseen. Töissä pidän pastilleja mukana, yleensä jotakin xylitolilla makeutettuja, alan jo inhota niiden makuakin, mutta pelkään yskänkohtauksia niin ehkä noista pastilleista on vähän apua siihen.


      • ikiräähkä
        elänjahengitän kirjoitti:

        Minulle ensin määrättiin Ventolinea avaavaksi, mutta siitä ei mielestäni ole ollut apua, niin en ole sitä sen koommin käyttänytkään. Tuo Bufomix Easyhaler jota nyt olen monta viikkoa säännöllisesti käyttänyt, siinä on sekä avaava että hoitava, jos olen oikein ymmärtänyt. En ole lähtenyt lääkeannosta tuplaamaan, kun rahat on vähissä ja arvelen, että limaisuus olisi sitten vielä hirveämpää. Yritän jotenkin selvitä osa-aikatyössä jossa joutuu aika paljon puhumaan. Pulloon puhallusta olen monta kertaa päivässä tänäänkin tehnyt, ehkä se vähän auttaa tuon liman irtoamiseen. Töissä pidän pastilleja mukana, yleensä jotakin xylitolilla makeutettuja, alan jo inhota niiden makuakin, mutta pelkään yskänkohtauksia niin ehkä noista pastilleista on vähän apua siihen.

        Samaa olen itsekin ajatellut, eli että pitänee alkaa "lääkitsemään" itseään kurkkupastilleilla. Niillä se henki kulkee edes jotenkin. Itseasiassa ennen kuin 2003 olin läkähtyä ylämäkeen ja sain rasitusastmadiagnoosin olin jo -97 ja -98 kärsinyt kuukausia kestäneestä yskästä jonka takia syödä lussutin eukalyptusmentoolimellejä ja sain ilmeisesti yhden hampaani mätänemään sillä touhulla kun olivat sokeripitoisia. Pitänee siis pysyttäytyä sokerittomassa versiossa, vaikka se yksi "vihreä" karkki parhaalta vaikuttikin noin muuten.

        Tänään otin Flutiformia ja lähdin heti ulos, eikä meinannut sitten kakomisesta loppua tulla kun yritin puhua tuttavan kanssa, äänikin hävisi välillä. Ilmeisesti ei kannata rynnätä pakkaseen juuri lääkettä otettuaan, tulee tuplaärsytys.


      • elänjahengitän
        ikiräähkä kirjoitti:

        Samaa olen itsekin ajatellut, eli että pitänee alkaa "lääkitsemään" itseään kurkkupastilleilla. Niillä se henki kulkee edes jotenkin. Itseasiassa ennen kuin 2003 olin läkähtyä ylämäkeen ja sain rasitusastmadiagnoosin olin jo -97 ja -98 kärsinyt kuukausia kestäneestä yskästä jonka takia syödä lussutin eukalyptusmentoolimellejä ja sain ilmeisesti yhden hampaani mätänemään sillä touhulla kun olivat sokeripitoisia. Pitänee siis pysyttäytyä sokerittomassa versiossa, vaikka se yksi "vihreä" karkki parhaalta vaikuttikin noin muuten.

        Tänään otin Flutiformia ja lähdin heti ulos, eikä meinannut sitten kakomisesta loppua tulla kun yritin puhua tuttavan kanssa, äänikin hävisi välillä. Ilmeisesti ei kannata rynnätä pakkaseen juuri lääkettä otettuaan, tulee tuplaärsytys.

        Soitin viikolla terveyskeskukseen, mutta astmahoitaja ei ollutkaan tavattavissa. Joku toinen hoitaja oli puhelimessa ja kerroin astmani pahenemisesta, limaisuudesta jne. Hoitaja lupasi konsultoida lääkäriä ja sanoi soittavansa perjantaina. Niin hän soittikin. Lääkäri oli määrännyt minulle Flavamed 30 mg tabl. 1 x 20, Montelukast 10 mg tabl. 1 x 28 sekä Cocillana 1,25 mg/ml, 1 x 200 ml. Näiden lisäksi sitten vielä Bufomix ja Avamys. Pullopuhalluksia suositeltiin edelleen tekemään. Ja neuvoivat viikon päästä olemaan yhteydessä, jos ongelmat jatkuvat.

        No luulisi nyt alkavan pikkuhiljaa terveyden kohentuvan. Vaikka näyttää siltä, etteihän tässä muuta kerkeä tekemään kuin lääkkeitä ottamaan ja pulloon puhaltamaan. :P

        Aion seuraavilla pakkasilla testata erästä saamaani vinkkiä. Pakkasella kaulahuivi kasvoille sen verran että kuitenkin eteen näkee. Sinne kaulahuivin alle suuta vasten voi laittaa talouspaperia, jonka voi aina vaihtaa sitten kun on kostunut.


      • ikiräähkä

        Pulloon puhaltamista olen itsekin flunssissa kokeillut. Lisäksi käytän satunnaisesti sarvikuonoa eli nenähuuhtelukannua. Mietityttää pitäisi käydä hakemassa apteekista joku nenää avaava lääkekin. Nenäni ei (silloin kun en ole flunssassa) ole koskaan varsinaisesti tukossa, mutta viimeaikoina tässä ahdistuksessa on tullut sellaista mielikuvaa kuin happea kuitenkin saisi paremmin suun kautta. Olisiko nenässä sitten kuitenkin jotain lievää turvotusta.

        Montelukastia kokeilin toissakesänä: ei mitään hyötyä. Lasten lääkehän se onkin. Mutta on siitä jotkut kertoneet hyötyneensä.


      • elänjahengitän
        ikiräähkä kirjoitti:

        Pulloon puhaltamista olen itsekin flunssissa kokeillut. Lisäksi käytän satunnaisesti sarvikuonoa eli nenähuuhtelukannua. Mietityttää pitäisi käydä hakemassa apteekista joku nenää avaava lääkekin. Nenäni ei (silloin kun en ole flunssassa) ole koskaan varsinaisesti tukossa, mutta viimeaikoina tässä ahdistuksessa on tullut sellaista mielikuvaa kuin happea kuitenkin saisi paremmin suun kautta. Olisiko nenässä sitten kuitenkin jotain lievää turvotusta.

        Montelukastia kokeilin toissakesänä: ei mitään hyötyä. Lasten lääkehän se onkin. Mutta on siitä jotkut kertoneet hyötyneensä.

        Olen ottanut noita edellä mainittuja lääkkeitä, paitsi Cocillana-yskänlääkkeen jätin ensimmäisen päivän jälkeen, koska sehän hillitsee yskänoiretta, eikä tunnu järkevälle sitä käyttää kun se lima pitäisi saada pois yskityksi.

        Olen huomannut että joku noista lääkkeistä aiheuttaa närästystä. Flavamed ja Montelukast ovat kuureina. Olen tehnyt pullopuhallusta, mutta tuntuu että lima on tosi tiukassa. Ulkona liikkuessa ja jos nousen portaat ylös kolmanteen kerrokseen, hengästyn ja hengitys on läähättävää. Soitin terveysasemalle, mutta neuvoivat soittamaan ensi viikolla uudelleen.

        Minulla on jotain labrojakin käymättä jo tammikuusta, mutta eipä ole kukaan niistä kertonut, niin en ole tiennyt käydä. Yritän huomenaamulla käydä labrassa, kun joutuu 10-12 tuntia paastoamaan. Minulle määrättiin aiemmin myös kolesterolilääkettä, Atorvastatin 20 mg, mutta olen lukenut näistä kolesterolilääkkeistä niin paljon, etten ole kolesterolilääkettä aloittanut. Lieneekö tämä keskusteluketju jo liian pitkä, kun oli vaikeuksia päästä tätä kirjoittamaan?


    • pefmittaaja

      Täällä äippä jonka neljästä lapsesta kolmella oli/on astmaoireita. Lapset ovat nyt 30-40v. Eli kokemusta on kymmeniltä vuosilta ja useista eri tilanteista.

      Lasteni astmaoireet johtuivat yliherkkyydestä ja allergiasta, muuten olivat oireettomia. Pef-mittari oli ahkerasti käytössä ja astma/allergiapäiväkirjat.

      Herkistäviä ja oireita aiheuttavia tilanteita oli eri lapsillani erilaiset, kuiva pakkasilma oli todella pahasta ja yksi reagoi kevään hiekkapölyyn, ei voinut mm mennä koulussa potkimaan palloa hiekkakentille. Sitten ne allergiat keväästä syksyyn; leppää, koivua, heinää, ja yksi reagoi syksyisin luonnosta tulevaan homeeseen, niin kauan kunnes maa jäätyi tai tuli lunta. Syksyisin oli myös yksi paha ongelma; Pujo!

      Kannattaa aikuisenakin pitää oirepäiväkirjaa, aiemmin niitä sai allergia- ja astmaliitosta ja lääkäreiltä. Itse liityin kyseiseen liittoon ja tilasin myös lehden.

      Meillä oli lääkityksenä pääasiassa oireiden hoitoon Ventoline, ja niillä joilla siitepölyallergiaa niin antihistamiini ennen kyseistä aikaa, ja yksi lapsi kävi siedätyshoidon läpi.

      Lisäksi pitää ottaa huomioon että useissa hedelmissäkin on samaa DNA:aata kuin kevään puissa mm koivussa. Ne listat löytyvät allergiavihkosesta ja liitosta. ..ja niitä eivät nyk oireettomat lapseni voi edelleenkään syödä, tulee ikeniin ja suuhun oireita.

      Suosittelen allergioiden selvittämistä ja oireiden aiheuttajien välttämistä sen sijaan että käyttää valtavat määrät lääkkeitä. Lisäksi pahimpaan aikaan lapsille puhkesi uusia herkkyyksiä sietokykykynnyksen laskettua.

      • elänjahengitän

        Minulla ei ole erityisesti siitepöly- ym. aikoina ollut oireita. Eivät ainakaan terveyskeskuksessa ole olleet innokkaita selvittämään mahdollisia allergioita, niitä ei ilmeisesti epäillä. Rahat ovat niin vähissä, etten lähde yksityispuolelle ainakaan tässä vaiheessa. Käytän sarvikuonokannua päivittäin ja nyt astman pahenneessa vaiheessa käytän myös pulloon puhallusta. Poskiontelotulehduksia minulla ei ole nyt ollut v. 2015 jälkeen, onneksi.


    • pefmittaaja

      Ai niin, unohdin itseni. Taustalla oli aikoinaan lukuisat poskiontelotulehdukset, yliherkkyys/allergia turvottivat limakalvoja kunnes tulehtuivat. Olin herkistynyt mm pölylle ja kissoille. Vuosiin ei ole onneksi tarvinnut potea moista vaivaa.

      Keväisin en kestä suurkaupungin hiekkapölyä, posket turvottaa, silmät vuotaa ( käytän silmätippoja) ja aivastuttaa.... lisäksi olen käheä viikkoja.

      Kotonani ei ole mattoja, pyyhin lattioita ja pintoja nihkeellä, vältän imuroimista.

    • elänjahengitän

      Kävin verikokeissa, jotka oli määrätty jo tammikuussa, mutta kukaan ei ollut minulle muistanut sanoa. Sain sitten tiedon näistä kun soittelin terveysasemalle viime viikolla. Tänään tiedustelin verikokeiden tuloksia ja muulta osin oli normaaliarvoja, paitsi kokonaiskolesteroli oli 7.1. ja huono kolesteroli 4.9. Kuulemma vaarallisen korkeita arvoja. En ole aloittanut kolesterolilääkitystä, vaikka sellaista on suositeltu pariin otteeseen, ellei useamminkin Tuskin aloitan nytkään.

      . Pitäisi käydä hoitajan juttusilla, punnittaisiin ja mitattaisiin verenpainetia ja tarvittaessa lääkärillä. En oikein tykkää siitä, että joka näkemässä kolesterolilääkkeitä tuputetaan. Olen lukenut useita kirjoja joissa todetaan että kolesterolilääkkeistä hyötyvät yleensä vain nuorehkot miehet. Hyperkosterolemiapotilaat ovat sitten erikseen, mutta en kuulu heihin.

      Astman limaisuusoireet alkavat pikkuhiljaa korjaantua lääkekuurien myötä. Alan sitten enemmän liikkua ulkona, kunhan nuo yskimiset ja kakomiset jäävät vähemmälle. Painoakin yritän pudottaa, enkä mielestäni syö epäterveellisesti nytkään. Mutta keski-ikäisen pitäisi kai nokkia kuin lintu jyviä, ihan vaan pikkuisen.

    • Mokoot
    • elänjahengitän

      Olen ollut suuren osan viime vuotta tähän asti ilman astmalääkkeitä ja pärjäillyt ihan kohtalaisesti. Hiljattain on sitten alkanut vointi huonontua. Lima rohisee keuhkoissa. Nenähuuhtelukannua, höyryhengitystä ja pullopuhallusta olen käyttänyt. Oli aikomus ottaa yhteyttä terveysasemaan, koska astmalääkereseptini lienee vanhentunut.

      Eilen illalla tulin todella huonovointiseksi pienellä kävelymatkalla bussipysäkiltä kotiin ja hyvä kun pääsin kotiin. Keitin vahvaa kahvia koska olen jostain lukenut että vahva kahvi voi auttaa astmakohtauksessa. Alkoihan se olotila pikkuhiljaa parantua. Olen tänään menossa lääkärille lääkeasioiden päivitystä varten.

      Minulla oli astmahoitajan seurantaa jonnekin viime vuodelle asti, mutta sitten ihan outo hoitaja soitti viime kerralla ja enemmän hänen kanssaan oli puhetta jostakin toisesta terveydentilaani liittyvästä ongelmasta. Olen sitten jäänyt "tuuliajolle" enkä ole rahapulaa kärsivänä tarpeeksi hyvin pitänyt astmatilanteestani huolta.

      Käytättekö te astmalääkkeitä säännöllisesti vai onko tullut taukoja lääkityksessä? Onko joku parantunut astmasta niin ettei enää ollenkaan tarvitse lääkitystä?

      • Anonyymi

        Mulla on ollut lievä keuhkoahtauma jo v. 2003, mutta silloin tk -lääkäri sanoi ettei keuhkoissani ole mitään vikaa. Luin ne tiedot kanta fiistä vasta vuosia myöhemmin, ja lääkäri oli siinä ihmetellyt tuloksia ja mietti, johtuisiko tupakasta... :/

        Myöhemmin spirometria tehtiin työterv.huollossa v. 2013, ja tällöin vasta sain diagnoosin, mutta mitään hoitavaa lääkettä minulle ei määrätty. Spirometria toistettiin myös tk:ssa eikä vieläkään kukaan määrännyt hoitavaa lääkettä Peijaksessa Vantaalla.

        Nyt sitten nettilääkäri ihmetteli ettei minulla ole hoitavaa lääkettä keuhkoahtaumaan ja kirjoitti minulle sitä sekä B-lausunnon korvattavuudesta. Ottaisin lääkettä mielelläni, Bufomix Easyhaler, mutta minua pelottaa siinä haittavaikutuksina esiintyneet keuhkokuumeet, mikä on vielä yleinen haittavaikutus.

        Onko täällä ketään, jolle olisi tullut keuhkokuume Bufomixista? Olisikohan turvallisempaa käyttää sitä kuuriluontoisesti, jos tulee räkätauti?

        Onko täällä ketään, jolle olisi tullut keuhkokuume Bufomixista? Olisikohan turvallisempaa käyttää sitä kuuriluontoisesti, jos tulee räkätauti? Tietääkö kukaan, miksi joillekin tulee Bufomixista keuhkokuume, mikä siinä lääkkeessä aiheuttaa sitä?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8336
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      39
      2539
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2263
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      1929
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1664
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1489
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1452
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1389
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1272
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1183
    Aihe