Fallivinssin koko?

Fallitpiukaksi

Onko käsityksiä siitä, minkä kokoisella fallivinssillä saa 35 m2 genuan etuliikin riittävän kireälle, kun etustaaki on piukalla ja pussi takana? Paljonko vaaditaan voimaa, ja millaisella vinssillä homma sujuu? Riittääkö #35 kokoinen, vai pitääkö olla vielä isompi?

69

1324

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Joakim1

      35 m2 genualle sopiva fallivinssi on 16 Lewmarin taulukon mukaan: http://www.lewmar.com/Winch-Selection-Guide

      Useissa veneissä on isompi, mutta tuskin sentään enempää kuin n. 30 tuossa kokoluokassa ellei vinssiä käytetä myös johonkin enemmän voimaa vaativaan.

      • Fallitpiukaksi

        Ei oikein natsaa, nykyiset on ne #16, eikä niillä tee mitään fallin kiristyksessä. Saahan niillä kyllä purjeen ylös, mutta kun purje on foilin urassa, ja etuliikki pitää saada luovilla kireälle, ei vinssi inahdakkaan...


      • Fallitpiukaksi

        Siis kun samalla peräsimellä kevittää keulapurjetta, eli ottaa vedon melkein kokonaan pois...


      • Fallitpiukaksi

        Siis kun peräsimellä kevittää samaan aikaan keulapurjetta...


      • Fallitpiukaksi

        kerpeleen suoli24 interface lagaa...


      • seppomartti

        Kummasta kanittaa: pystyy kiristämään köyttä sisään muttei etuliikki kiristy?. Vai ei jaksa pyörittää vinssiä?. Edellisessä vaihtaisin fallin ja jälkimmäisessä vinssin.


      • Joakim1
        Fallitpiukaksi kirjoitti:

        Ei oikein natsaa, nykyiset on ne #16, eikä niillä tee mitään fallin kiristyksessä. Saahan niillä kyllä purjeen ylös, mutta kun purje on foilin urassa, ja etuliikki pitää saada luovilla kireälle, ei vinssi inahdakkaan...

        Luovilla? Eli siis yrität kiristää skuutti kireänä ja purje vedossa? Silloin kyllä voimaa tarvitaan ja saadaan helposti jotain rikki. Päästä skuuttia hiukan ja yritä uudestaan.

        Omassa veneessä on 30 m2 fokka (eli olisi 45 m2 genua) ja 30:llä fallivinssillä ei ole mitään ongelmaa saada etuliikkiä riittävän kireälle. Fokalla, jossa skuuttikulma on alhaalla, on vielä oleellisempaa päästää skuuttia, sillä skuutti vetää varsin paljon alaspäin ja fallin kiristyksen jälkeen skuutti olisi aivan liian kireelläkin.

        Vai olisi sinulla jossain paljon ylimääräistä kitkaa? Nouseeko purje helposti ilman vinssiä ylös saakka? Itse käytän vinssiä kiristykseen vasta jostain 5 m/s ylöspäin. Pidemmällekin pärjää, jos joku "pumppaa" mastolta toisen vetäessä löysät pois.

        Kitkaa voi tulla reilusti kuluneesta fallista, huonoista plokeista, ahtaasta mastoläpiviennistä tai foilista.


      • Fallitpiukaksi
        Joakim1 kirjoitti:

        Luovilla? Eli siis yrität kiristää skuutti kireänä ja purje vedossa? Silloin kyllä voimaa tarvitaan ja saadaan helposti jotain rikki. Päästä skuuttia hiukan ja yritä uudestaan.

        Omassa veneessä on 30 m2 fokka (eli olisi 45 m2 genua) ja 30:llä fallivinssillä ei ole mitään ongelmaa saada etuliikkiä riittävän kireälle. Fokalla, jossa skuuttikulma on alhaalla, on vielä oleellisempaa päästää skuuttia, sillä skuutti vetää varsin paljon alaspäin ja fallin kiristyksen jälkeen skuutti olisi aivan liian kireelläkin.

        Vai olisi sinulla jossain paljon ylimääräistä kitkaa? Nouseeko purje helposti ilman vinssiä ylös saakka? Itse käytän vinssiä kiristykseen vasta jostain 5 m/s ylöspäin. Pidemmällekin pärjää, jos joku "pumppaa" mastolta toisen vetäessä löysät pois.

        Kitkaa voi tulla reilusti kuluneesta fallista, huonoista plokeista, ahtaasta mastoläpiviennistä tai foilista.

        Joo, luovilla olen kiinnostunut keulapurjeen pussin paikasta enemmän kuin lenssillä.

        En tietenkään yritä kiristää vetävää purjetta, vaan kuten koitin ilmaista, silloin kun kurssia nostamalla veto purjeesta on enimmiltä osin poistettu.

        Saattaapi kitkojakin plokeissa olla, mutta genua nousee kyllä käsipelillä (ilman vinssiä) ylös asti, kun sitä sinne nostellaan.


      • Joakim1
        Fallitpiukaksi kirjoitti:

        Joo, luovilla olen kiinnostunut keulapurjeen pussin paikasta enemmän kuin lenssillä.

        En tietenkään yritä kiristää vetävää purjetta, vaan kuten koitin ilmaista, silloin kun kurssia nostamalla veto purjeesta on enimmiltä osin poistettu.

        Saattaapi kitkojakin plokeissa olla, mutta genua nousee kyllä käsipelillä (ilman vinssiä) ylös asti, kun sitä sinne nostellaan.

        Helpompi se falli on vetää kireälle ennen luovia tai jo heti nostettaessa. Tietysti tuuli voi muuttua tai arvio oikeasti kireydestä mennä pieleen, jolloin on tarvetta luovillakin kiristää. Parhaiten onnistuu vendan aikana. Jos se ei ole mahdollista kannattaa sitä skuuttia tosiaan päästää. Jos ei sitäkään halua tehdä, voi vetää hiukan fallista ja odottaa vendaan, jolloin purje "hyppää" hiukan ylös ja taas voi kiristää tarvittaessa seuraavaa vendaa varten. Isompi vinssi ja väkisin vetäminen on se huonoin vaihtoehto.

        16 on tietysti pienehkö vinssi, mutta 30:llä olen enemmän huolissani siitä etten riko purjetta tai jotain muuta kuin siitä, ettei voimaa saisi tarpeeksi. Sitten kun voimaa on enemmän kuin ajatusta alkaa mennä falleja ja purjeitakin poikki.

        30:llä saa 35 m2 genuaan paljon suuremman vedon kuin se kestää venymättä piloille tai jopa katkeamatta. Jos vetää tilanteessa, jossa on paljon kitkaa, ei voi tietää minne voima menee. Ehkä purjeurassa on kova kitka alhaalla ja rypyt ei oikeine, vaikka purjeen yläosassa on jo aivan tolkuton veto?

        30:llä saa myös suuremman voiman kuin vinssinvapauttajat tulevat pitämään ellei veneessäsi ole jotain hyvin epätavallisia vapauttajia.


      • Fallitpiukaksi

        Spinlockin vapauttaja lupaa 1000 kg, jolloin 30 powerratiolla pitää vääntää se 33 kiloa. Kieltämättä onnistuu kyllä.


      • muutakinvinssattavaa
        Joakim1 kirjoitti:

        Helpompi se falli on vetää kireälle ennen luovia tai jo heti nostettaessa. Tietysti tuuli voi muuttua tai arvio oikeasti kireydestä mennä pieleen, jolloin on tarvetta luovillakin kiristää. Parhaiten onnistuu vendan aikana. Jos se ei ole mahdollista kannattaa sitä skuuttia tosiaan päästää. Jos ei sitäkään halua tehdä, voi vetää hiukan fallista ja odottaa vendaan, jolloin purje "hyppää" hiukan ylös ja taas voi kiristää tarvittaessa seuraavaa vendaa varten. Isompi vinssi ja väkisin vetäminen on se huonoin vaihtoehto.

        16 on tietysti pienehkö vinssi, mutta 30:llä olen enemmän huolissani siitä etten riko purjetta tai jotain muuta kuin siitä, ettei voimaa saisi tarpeeksi. Sitten kun voimaa on enemmän kuin ajatusta alkaa mennä falleja ja purjeitakin poikki.

        30:llä saa 35 m2 genuaan paljon suuremman vedon kuin se kestää venymättä piloille tai jopa katkeamatta. Jos vetää tilanteessa, jossa on paljon kitkaa, ei voi tietää minne voima menee. Ehkä purjeurassa on kova kitka alhaalla ja rypyt ei oikeine, vaikka purjeen yläosassa on jo aivan tolkuton veto?

        30:llä saa myös suuremman voiman kuin vinssinvapauttajat tulevat pitämään ellei veneessäsi ole jotain hyvin epätavallisia vapauttajia.

        Omasta mielestäni fallivinssin on oltava riittävän iso, minimi ehkä 30, ja ST-vinssi, koska sitä tarvitaan muuhunkin kuin genuafallin kiristämiseen: henkilön nostaminen puosun tuolilla mastoon, kumijollan lasku ja nosto, veneen vinssaamine kallelleen tms. manöövereihin. Mitä isompi vinssi, sitä kevyemmin hommat hoituvat.
        Omassa veneessä treenattiin MOB tilannetta vinssaamalla fallivinssin avulla kukin miehistön jäsen vuorollaan merestä kyljen kautta kannelle.
        Huonoin ratkaisu on se, että ensin hankkii vinssin, joka sitten osoittautuukin turhan pieneksi…..


      • Joakim1
        Fallitpiukaksi kirjoitti:

        Spinlockin vapauttaja lupaa 1000 kg, jolloin 30 powerratiolla pitää vääntää se 33 kiloa. Kieltämättä onnistuu kyllä.

        Yachtin testissä Spinlock XTS piti 10 mm polyesteriköydellä 700 kg ja dyneemalla vajaat 600 kg. Laittamalla ko. dyneemaköyden päälle vectran mantteli päästiin 1000 kg pitovoimaan. No kaikki nuo ovat aivan liian suuria voimia 35 m2 genuan etuliikkiin. Minulla ei ole ollut tuon XTS:n kanssa pito-ongelmia 30 m2 fokan kanssa 10 mm dyneemaköydellä. Samalla köydellä ja lukolla ison (41 m2) fallin kanssa on ollut pito-ongelmia ja ne on siis saatu aikaan tuolla 30:llä vinssillä.


      • Fallitpiukaksi

        Falli on 14mm köysi/vaijeri-yhdistelmä. XTS:lle tuo 1000 kg on valmistajan lupaama työkuorma, joten ei sitä ehkä rikki saa, jos luistaa ennen tonnia. Mikähän voisi olla tarvittava voima fallissa, jos kitkat unohdettaisiin.

        Täytyy tsekata nuo plokit maston ylä ja alapäässä, olisiko niihin piiloutunut ylimääräisiä kitkoja.


      • Joakim1
        Fallitpiukaksi kirjoitti:

        Falli on 14mm köysi/vaijeri-yhdistelmä. XTS:lle tuo 1000 kg on valmistajan lupaama työkuorma, joten ei sitä ehkä rikki saa, jos luistaa ennen tonnia. Mikähän voisi olla tarvittava voima fallissa, jos kitkat unohdettaisiin.

        Täytyy tsekata nuo plokit maston ylä ja alapäässä, olisiko niihin piiloutunut ylimääräisiä kitkoja.

        Tässä on voimia WB:n simuloinneista paljon isommasta veneestä (tai ainakin purjeesta) keskituulessa. Fallissa 260 kg ja etustaagissa 2150 kg. Tuo 260 kg on paljolti skuutin (420 kg) aiheutttama eli skuutti löysänä ei vetoa ole noin paljoa. Huomaa myös ison fallin tuplavoima.

        http://cdn2.hubspot.net/hub/209338/file-31401501-pdf/docs/wb-news06.pdf?t=1444738186271

        Kannattaa myös huomata, että falli kiristyy kun kiristää etustaagin, joka venyy helposti 1-2 cm. Yksi hyvä syy lisää kiristää falli ennen kryssiä ja hekin/barduunan kiristämistä.


      • Fallitpiukaksi

        Mielenkiintoista. Kun vedän barduunalla etustaakin kireälle, ehkä noin 1500 - 2000 kg (35 kokoinen barduunavinssi, 1:2 välitys barduunaköydessä), on purjeen etureuna aivan litteä, ja pussi jossain 50% huonommalla puolen. 16 kokoisella fallivinssillä ei purjeen muotoa saa muutettua havaittavasti.


      • Fallitpiukaksi
        Joakim1 kirjoitti:

        Tässä on voimia WB:n simuloinneista paljon isommasta veneestä (tai ainakin purjeesta) keskituulessa. Fallissa 260 kg ja etustaagissa 2150 kg. Tuo 260 kg on paljolti skuutin (420 kg) aiheutttama eli skuutti löysänä ei vetoa ole noin paljoa. Huomaa myös ison fallin tuplavoima.

        http://cdn2.hubspot.net/hub/209338/file-31401501-pdf/docs/wb-news06.pdf?t=1444738186271

        Kannattaa myös huomata, että falli kiristyy kun kiristää etustaagin, joka venyy helposti 1-2 cm. Yksi hyvä syy lisää kiristää falli ennen kryssiä ja hekin/barduunan kiristämistä.

        On muuten Firstissä vähintään 35 Harkenin vinssit pianolla, ellei isommatkin. Miksiköhän ne on niin isot, max genua on vaan 40 m2 ?


      • Joakim1
        Fallitpiukaksi kirjoitti:

        On muuten Firstissä vähintään 35 Harkenin vinssit pianolla, ellei isommatkin. Miksiköhän ne on niin isot, max genua on vaan 40 m2 ?

        First 36.7:ssa on vakiona 40:set vinssit ruffin katolla. Vakiona on neljä vinssiä, joten noita käytetään todennäköisesti myös spinnun skuuttaamiseen, johon tarvitaan isompi vinssi kuin genuan fallille. 150% genua on 36.7:ssa n. 42 m2.

        Tässä vielä Harkenin näkemys tarvittavasta vinssikoosta: http://www.pyacht.com/harken-winch-use.htm

        Ja Andersen: http://andersenwinches.com/aw/downloads/Andersen_Winches--Winch_Selection_Guide.pdf

        Kaipa nuo vinssivalmistajat mielellään suosittelisivat isoja vinssejä, jos siihen olisi tarvetta.


      • oletko.ajatellut
        Fallitpiukaksi kirjoitti:

        Mielenkiintoista. Kun vedän barduunalla etustaakin kireälle, ehkä noin 1500 - 2000 kg (35 kokoinen barduunavinssi, 1:2 välitys barduunaköydessä), on purjeen etureuna aivan litteä, ja pussi jossain 50% huonommalla puolen. 16 kokoisella fallivinssillä ei purjeen muotoa saa muutettua havaittavasti.

        Sitten on vika purjeessa eikä vinssissä.


      • löysää.kans
        Fallitpiukaksi kirjoitti:

        Joo, luovilla olen kiinnostunut keulapurjeen pussin paikasta enemmän kuin lenssillä.

        En tietenkään yritä kiristää vetävää purjetta, vaan kuten koitin ilmaista, silloin kun kurssia nostamalla veto purjeesta on enimmiltä osin poistettu.

        Saattaapi kitkojakin plokeissa olla, mutta genua nousee kyllä käsipelillä (ilman vinssiä) ylös asti, kun sitä sinne nostellaan.

        Nostamalla luovilla kurssia niin että veto irtoaa purjeesta olet vasta vähentänyt kitkaa foilissa. Skuutin veto on edelleen panemassa kiristysyrityksiä vastaan. En minäkään sillä Andersen 18:lla saa 150 % genoan etuliikkiä kiristetyksi päästämättä vetoa skuutista. Käytännössä siis yleensä vendan aikana. Sen sijaan 6mR:ssä hakasilla ole genoa kiristyy jopa kryssillä keskituuliin saakka. Mutta purjeen "J 3 m = alaliikki" geometria on aivan toinen. Kovemmalla tuulella siinäkin pitä saada skuutiin löysää.


      • trtretret
        Joakim1 kirjoitti:

        Helpompi se falli on vetää kireälle ennen luovia tai jo heti nostettaessa. Tietysti tuuli voi muuttua tai arvio oikeasti kireydestä mennä pieleen, jolloin on tarvetta luovillakin kiristää. Parhaiten onnistuu vendan aikana. Jos se ei ole mahdollista kannattaa sitä skuuttia tosiaan päästää. Jos ei sitäkään halua tehdä, voi vetää hiukan fallista ja odottaa vendaan, jolloin purje "hyppää" hiukan ylös ja taas voi kiristää tarvittaessa seuraavaa vendaa varten. Isompi vinssi ja väkisin vetäminen on se huonoin vaihtoehto.

        16 on tietysti pienehkö vinssi, mutta 30:llä olen enemmän huolissani siitä etten riko purjetta tai jotain muuta kuin siitä, ettei voimaa saisi tarpeeksi. Sitten kun voimaa on enemmän kuin ajatusta alkaa mennä falleja ja purjeitakin poikki.

        30:llä saa 35 m2 genuaan paljon suuremman vedon kuin se kestää venymättä piloille tai jopa katkeamatta. Jos vetää tilanteessa, jossa on paljon kitkaa, ei voi tietää minne voima menee. Ehkä purjeurassa on kova kitka alhaalla ja rypyt ei oikeine, vaikka purjeen yläosassa on jo aivan tolkuton veto?

        30:llä saa myös suuremman voiman kuin vinssinvapauttajat tulevat pitämään ellei veneessäsi ole jotain hyvin epätavallisia vapauttajia.

        Mietin samaa, että kyllähän se falli kiristetään jo purjetta alunperin foiliin nostettaessa. Ja hekkiä kiristämällä kiristyy sivutuotteena etustaagi myös.


    • Mulla on Andersen 28 tuohon hommaan hiukan suurempaa genoaa varten ja tottapuhuen se on pikkaisen alamittainen tositoimiin. Vaihtamaan en vinssia vaivaudu, mutta seuraavalla kerralla tilaisin veneen isommilla nostinvinsseilla.

    • Fallitpiukaksi

      Ei jaksa pyörittää vinssiä, ja vinssiä ollaan vaihtamassa. Kokoa yritetään arpoa, olisiko 35 riittävä.

    • seppomartti

      Entäs jos ensit kokeilisit taljaa entisellä vinssillä. Ploki purjen toppiin. Nousee käsin helpommin ylös ja loppukiristyksen voima on nykyiseen verrattuna tuplattu. Kiristystarvehan on vain senttejä.

      • Fallitpiukaksi

        Vaatisi sitten tuplapituisen fallin... Hmmm


      • seppomartti

        Tuplapituus mutta voi myös ostaa hieman ohuempaa. Ja voiman puutteesi ratkeaa. Ennen mitään uudistusta tarkistaisin ensiksi maston huipun kehrän, että on ehjä ja herkkä. Kerran muovinen kehrä oli halki ja kiristettäessö meni liikkumattomaksi. Jos yksi on rikki niin vaihda kaikki.


      • 50prosenttia
        Fallitpiukaksi kirjoitti:

        Vaatisi sitten tuplapituisen fallin... Hmmm

        Ei nyt sentään tuplapituista. Jos entisen fallin pituus on keulaharuksen pituus maston pituus matka mastolta vinssiin 0,5 m , niin lisää tarvitaan ainoastaan tuo keulaharuksen pituus.
        Eihän taljaa käytettäessä molempia köyden päitä tuoda vinssille, vaan toinen sidotaan tai pleissataan ylös mastoon. Eli noin 50% pitempi lienee riittävä ja ohuempaa ei välttämättä voi käyttää, mikäli haluaa vinssinvapauttajien pidon riittävän.
        Kannattaisi kuitenkin ensin tarkistaa kaikki plokit ja kehrät matkalta, sekä puhdistaa ja voidella foili ja purjeen liesma "köysi" tarkoitukseen sopivalla aineella (MacLube? tai jotain sinnepäin)


      • Fallitpiukaksi

        Jos purje alhaalla sitlootassa on 3m köyttä, ja purje ylhäällä 16m, niin plokin kautta tuplattuna sitä on sitten 29m, eli käytännössä melkein kaksinkertainen määrä. Ja purjeen ylössaamiseksi pitää vetää köyttä täsmälleen kaksinkertainen matka.


      • 50Prosenttia
        Fallitpiukaksi kirjoitti:

        Jos purje alhaalla sitlootassa on 3m köyttä, ja purje ylhäällä 16m, niin plokin kautta tuplattuna sitä on sitten 29m, eli käytännössä melkein kaksinkertainen määrä. Ja purjeen ylössaamiseksi pitää vetää köyttä täsmälleen kaksinkertainen matka.

        Tiedätkö mitä eroa on nostimen pituudella ja sitloodassa olevan nostimen osan pituudella?
        Antamallasi mitoilla tarvitaan 13 m pitempi nostin, ja nykyinen lienee sinulla yli 30 m, eli vajaat 50% lisää riittää. Tosin purjeen ollessa alhaalla ei sitloodassa tarvita 3m köyttä, joten hieman lyhyempikin riittäisi.


      • Fallitpiukaksi
        50Prosenttia kirjoitti:

        Tiedätkö mitä eroa on nostimen pituudella ja sitloodassa olevan nostimen osan pituudella?
        Antamallasi mitoilla tarvitaan 13 m pitempi nostin, ja nykyinen lienee sinulla yli 30 m, eli vajaat 50% lisää riittää. Tosin purjeen ollessa alhaalla ei sitloodassa tarvita 3m köyttä, joten hieman lyhyempikin riittäisi.

        Edelläkirjoittamani perusteella väittäisin tietäväni. Ilmeisesti sinä tiedät vielä paremmin. Kumarran ylivertaisen tiedon edessä...


    • Kuggi

      Mulla on 46 Lemar ja 46 m2. Kaksinopuksinen ja kyllä pienempää välitystä tarvii...

    • HerttinenSentään

      Keulapurjetta nostaessa se vedetään piukkaan käsin ja jos kovemmalle kryssille ollaan menossa niin ensin on tiukattu keulaharus ja vähän vedetty ehkä vinssillä. Jos kelin parantuessa rypyttää niin halssinvaihdossa tai piinaten lisää vetoa, mutta nää tulee kympin barlovilla sitloodaan, kun purje kulkee pistoolihakasilla:-)

    • Jdkf

      Mulla ois kaks ylimäärästä 30 lewmaria. Voisin myydä. Ei st uraa.

    • vähempi.riittää

      Ottaisin Joakimin varoitukset liian suuresta voimasta vakavasti. Minulla 30 m2 kiristyy ongelmitta Andersen 18:lla foilissa (ei rullalaitetta). Jos ei kiristy, jää voima matkalle ja siirtyy purjeeseen sattumanvaraisesti. Foili voidellaan keväisi McLubella, joka on todettu pitkäkestoisimmaksi voiteluksi. Silikoni katoaa viikoissa.

    • staaagi

      Ryppyjä purjeessa ei tietenkään saa olla mutta eikö nimenomaan purjeuraprofiilin tapauksessa valtaosa purjeen muodosta synny etustaagin kireyden mukaan, ei niinkään fallin kireyden mukaan? Etustaagissahan on oikeasti satoja kiloja kireyttä, kestääkö fallit lähellekään sellaista voimaa joka olisi merkittävässä suhteessa staagin kireyteen?

      • Fallitpiukaksi

        Kun luovilla vedetään etustaaki kireälle, siirtyy purjeen pussi taaksepäin, ja purjeen etuosasta tulee terävä, jolloin se on erittäin tarkka oikeasta kohtauskulmasta. Fallia kiristämällä pussi siirtyy eteenpäin ja pyöristää etureunan muotoa.


    • riittää16

      32 neliön genoa ja 2-nop 16-vinssit. En ole tuolla yhdistelmällä kokenut voimattomuutta. Tietenkin isot vinssit antavat voimaa, mutta selvitä nyt ensin, mistä kanittaa. Kuten jo mainittukin, voimalla saat paikat rikki.

      • 30riittääparemmin

        Et ole kokenut voimattomuutta Lewmar 16 vinsseilläsi. Entä vaimosi/tyyttöystäväsi? Jaksaako hän helposti vinssata sinut puosuntuolilla toppiin asti?


      • JaksaaToki

        Löytyy helposti hänenkin käsilihaksistaan tarvittava 50 N voima puosuntuolilla nostamiseen 16 vinssillä, kts 16*50 N = 800 N, enkä paina enempää.


      • 16falliin
        30riittääparemmin kirjoitti:

        Et ole kokenut voimattomuutta Lewmar 16 vinsseilläsi. Entä vaimosi/tyyttöystäväsi? Jaksaako hän helposti vinssata sinut puosuntuolilla toppiin asti?

        Ei jaksa. Mastohommissa kannattaa ottaa käyttöön veneen ison vinssi (skuuttivinssi tavallisesti), jättää vaimo keittelemmän kahvia ja ottaa joku muu vinssinkampeen.


      • eritavat_eritarpeet
        16falliin kirjoitti:

        Ei jaksa. Mastohommissa kannattaa ottaa käyttöön veneen ison vinssi (skuuttivinssi tavallisesti), jättää vaimo keittelemmän kahvia ja ottaa joku muu vinssinkampeen.

        Toki voi ottaa käyttöön vaikkapa sähköisen ankkurivinssin, mutta kaikki sujuu yksinkertaisesti ja ilman plokeja, kun voi käyttää mastossa olevaa isoa fallivinssiä. Esim. jollan perämoottorin vesillelasku kannelta tai nosto kannelle sujuu ilman apua, kun käyttää isoa mastovinssiä. Omassa veneessä skuuttivinssi on istuinlaatikossa ja jolla nostetaan kyljeltä kannelle, ei istuinlaatikon kautta.
        "Ottaa joku muu vinssikampeen" ei ole kovin yksinkertaista, jos se "joku muu" satuu olemaan satojen mailien päässä ;-)


      • seppomartti

        Tavanomaisella ankkurivinssillä eli ketjukelalla ei mastoon nosto onnistu millään fallilla, ei myöskään vertikaalisella capstanilla ilman erkoisjärjestelyä, kovin monella ei ole horisontaalia capstania. Se olisi ilmeisesti toimiva.
        Yksinkertainen keino helpottaa puosun tuolilla nostoa on talja eli,nostaa ison fallilla ploki ja köysi toppiin. Nostettava vetää käsivoimillaan oman painonsa verran avittaen. Varmitusfalli lisäksi, mihin ei tarvita voimaa vaan ainoastaan löysät pois.


      • Käytännössähyvä
        seppomartti kirjoitti:

        Tavanomaisella ankkurivinssillä eli ketjukelalla ei mastoon nosto onnistu millään fallilla, ei myöskään vertikaalisella capstanilla ilman erkoisjärjestelyä, kovin monella ei ole horisontaalia capstania. Se olisi ilmeisesti toimiva.
        Yksinkertainen keino helpottaa puosun tuolilla nostoa on talja eli,nostaa ison fallilla ploki ja köysi toppiin. Nostettava vetää käsivoimillaan oman painonsa verran avittaen. Varmitusfalli lisäksi, mihin ei tarvita voimaa vaan ainoastaan löysät pois.

        Seppomartti hyvä, olemme käyttäneet ankkurivinssin köysirumpua mastoon nousuihin yli 10 vuotta. Ei siinä ole muuta tarvittu kuin heittoploki maston tyveen. Voin kyllä opettaa, jos satutaan tapaamaan. En ole suinkaan ainoa, joka käyttää ankkuripeliä tähän tarkoitukseen. Se toimii sekä horisontaali, että vertikaalivinssillä, jossa ketjukelan lisäksi on köysirumpu.
        Etu on yksinkertaisuus. Ankkurivinssissä on sen verran voimaa, ettei itse tarvitse keventää painoa. Vaimo on hoitanut vinssaamisen.


      • JaksaaHelposti
        16falliin kirjoitti:

        Ei jaksa. Mastohommissa kannattaa ottaa käyttöön veneen ison vinssi (skuuttivinssi tavallisesti), jättää vaimo keittelemmän kahvia ja ottaa joku muu vinssinkampeen.

        Vaimosi ei sitten ilmeisesti jaksa nostaa ostoskassia auton takakonttiin, jos kerran 50 N voima on jo liikaa.
        Tai sitten sulla on vaan aivan liikaa kitkaa matkalla, ja kaikki kehrät huoltamatta kymmeniä vuosia.


      • seppomartti
        Käytännössähyvä kirjoitti:

        Seppomartti hyvä, olemme käyttäneet ankkurivinssin köysirumpua mastoon nousuihin yli 10 vuotta. Ei siinä ole muuta tarvittu kuin heittoploki maston tyveen. Voin kyllä opettaa, jos satutaan tapaamaan. En ole suinkaan ainoa, joka käyttää ankkuripeliä tähän tarkoitukseen. Se toimii sekä horisontaali, että vertikaalivinssillä, jossa ketjukelan lisäksi on köysirumpu.
        Etu on yksinkertaisuus. Ankkurivinssissä on sen verran voimaa, ettei itse tarvitse keventää painoa. Vaimo on hoitanut vinssaamisen.

        Kirjoitukseni oli syötti, olen juuri ostamassa ankkuivinssiä ja kaipaan kokemuksia, koska aion käyttää myös puosun tuoliin. Valmistajien ohjeissa (muistaakseni esim Lewmar) se tosin ehdottomasti kielletään. Hyvä kun "jaksaahelposti" tarttui syöttiini. Kuten totesin, puosun tuolin nostoon horisontaali capstan varmaan toimii ja kettinkikela fallilla ei koskaan. Pohdittavaa jää vain vertikaalirummun verran, mikä.sinun mukaan toimii. Jos pistät heittoplokin maston tyveen niin veto vertikaaalirumpuun tulee väärästä sunnasta eli ylhäältä alaviistoon. Ei pitäisi toimi näin nurinkurisesti, koska yleenä vinssejä ei voi käyttää siten?. Koska maston tyvessä on jo ploki, ajattelin sijoittaa heittoplokini ankkuriboksiin, jolloin veto vertikaalivinssille tulee oikeasta suunnasta. Kitkan vähentämiseksi ja köyden lyhentämiseksi voisi vetää myös suoraan maston huipusta ankkuriboksin kautta. Tätä tarkoitin erikoisjärjestelyllä.
        Onko muita kokemuksia vertikaalisen ankkurivinssin köysirummusta?


      • kerrolisää
        JaksaaHelposti kirjoitti:

        Vaimosi ei sitten ilmeisesti jaksa nostaa ostoskassia auton takakonttiin, jos kerran 50 N voima on jo liikaa.
        Tai sitten sulla on vaan aivan liikaa kitkaa matkalla, ja kaikki kehrät huoltamatta kymmeniä vuosia.

        50N voimaa vaativan taakan nostaminen maasta auton takakonttiin on kertasuoritus, jossa nostokorkeus on alle 1 m.
        Olet siis laskenut, että esim. 75-80 kg painoisen taakan nostaminen no.16 vinssillä 20 m korkeuteen olisi työmäärältään saman suuruinen ponnistus?

        Mikä on oma painosi ja kauanko vaimoltasi tavallisesti menee aikaa, kun hän vinssaa sinut veneenne maston toppiin? Varmaankin hän, kenties nuorena bodarina, tekee sen hengästymättä ja reippaasti. Uskotko oman vaimosi suoristuskyvyn perusteella, että muutkin naiset pitävät suoritusta samanveroisena kuin ostoskassin nostamista auton takakonttiin?

        Sen jokainen ymmärtää, että vinssaaminen on kevyttä, jos mastoon menevä henkilö aiktiivisesti kiipeää ja avustajan tehtävä on pelkästään löysien poistamista fallista.


      • Joakim1
        kerrolisää kirjoitti:

        50N voimaa vaativan taakan nostaminen maasta auton takakonttiin on kertasuoritus, jossa nostokorkeus on alle 1 m.
        Olet siis laskenut, että esim. 75-80 kg painoisen taakan nostaminen no.16 vinssillä 20 m korkeuteen olisi työmäärältään saman suuruinen ponnistus?

        Mikä on oma painosi ja kauanko vaimoltasi tavallisesti menee aikaa, kun hän vinssaa sinut veneenne maston toppiin? Varmaankin hän, kenties nuorena bodarina, tekee sen hengästymättä ja reippaasti. Uskotko oman vaimosi suoristuskyvyn perusteella, että muutkin naiset pitävät suoritusta samanveroisena kuin ostoskassin nostamista auton takakonttiin?

        Sen jokainen ymmärtää, että vinssaaminen on kevyttä, jos mastoon menevä henkilö aiktiivisesti kiipeää ja avustajan tehtävä on pelkästään löysien poistamista fallista.

        20 m korkea masto (selvästi yli 40 jalkainen kisavene tai paljon suurempi matkavene) ja 16 nostin vinssi ei oikein sovi yhteen. Ruffin katolla seisten pää on jo yli kolme metriä meren pinnan yläpuolella, joten 15 m maston toppiin on enää 12 m matkaa.

        80 kg nosto 12 m vaatii 80*12*9,81 = 9400 J työtä riippumatta välityksestä. Päälle tietysti vielä kitkan kautta hukkaan mennyt työ. Kohtuullisella 100 W teholla siihen menee siis 94 sekuntia ilman kitkaa, mutta kitka varmaankin kutakuinkin tuplaa työmäärän ja siis ajan.

        Suurella välityksellä pitää vinssiä kiertää useampi kierros, mutta työmäärä ei siitä pienene, todennäköisesti päinvastoin, sillä suuri välitys todennäköisesti heikentää hyötysuhdetta.

        Toki liian pienellä välityksellä ei ensin jaksa pyörittää täysiä kierroksia ja sitten ei enää lainkaan liikuttaa vinssiä.

        Yhdellä kierroksella 20 cm vinssikampi liikkuu 126 cm. 16 vinssillä siis köysi liikkuu 8 senttiä/kierros eli 12 m vaatii 153 kierrosta. 40:llä kierroksia vaaditaan jo 382.


      • VoimaEikäTyö
        kerrolisää kirjoitti:

        50N voimaa vaativan taakan nostaminen maasta auton takakonttiin on kertasuoritus, jossa nostokorkeus on alle 1 m.
        Olet siis laskenut, että esim. 75-80 kg painoisen taakan nostaminen no.16 vinssillä 20 m korkeuteen olisi työmäärältään saman suuruinen ponnistus?

        Mikä on oma painosi ja kauanko vaimoltasi tavallisesti menee aikaa, kun hän vinssaa sinut veneenne maston toppiin? Varmaankin hän, kenties nuorena bodarina, tekee sen hengästymättä ja reippaasti. Uskotko oman vaimosi suoristuskyvyn perusteella, että muutkin naiset pitävät suoritusta samanveroisena kuin ostoskassin nostamista auton takakonttiin?

        Sen jokainen ymmärtää, että vinssaaminen on kevyttä, jos mastoon menevä henkilö aiktiivisesti kiipeää ja avustajan tehtävä on pelkästään löysien poistamista fallista.

        Keveys/raskas riippuu voimasta, eikä työmäärästä!
        En ole koskaan edes kuullut tilanteesta, jossa on helkutin moinen kiire päästä mastoon, mutta sinä varmaankin kerrot mikä sellainen tilanne oikein on.


      • miksivaihdefillari
        VoimaEikäTyö kirjoitti:

        Keveys/raskas riippuu voimasta, eikä työmäärästä!
        En ole koskaan edes kuullut tilanteesta, jossa on helkutin moinen kiire päästä mastoon, mutta sinä varmaankin kerrot mikä sellainen tilanne oikein on.

        Mistä sait päähäsi, että "on helkutin moinen kiire"?
        Tietysti jonkinlainen kiirekin voi olla, jos mastoon on noustava avomerellä vaikkapa vantin katkeamisen takia tai pitää hakea karannut falli. Jokainen avomerellä maston topissa käynyt tietää, ettei siellä halua olla kauaa. Eräässä Swan 47:ssä käytimme genuavinssiä mastohommissa, koska sillä mies saatiin toppiin nopeammin (takastaagin uusi antennieristin repesi merellä).


        Sen jokainen tietää, että esim. ylämäen nousu polkupyörällä on kevyempää, jos pyörässä on vaihteita. Pienellä vaihteella on kevyempi polkea jyrkkää mäkeä kuin isommalla, vaikka mäen päälle pääsemiseen tarvittava työmäärä on sama. Koon 40 vinssiä on kevyempi veivata kuin pienempää 16 koon vinssiä. Jos voimia on, voi käyttää raskaampaa välitystä.
        Miksi tuota on niin vaikea käsittää?

        Joakim aloittaa vinssaamisen pään korkeudelta, mutta monilla on tapana istuutua puosun tuoliin hieman alempana.
        Ed. veneeni I-mitta oli 17.3 m, mastovinssi 40ST. Nykyisessä I-mitta on 4 m vähemmän ja mastovinssi on Lewmar 30ST. Reivivinssi (myös mastolla) on 16ST ja riittää siihen tarkoitukseen.
        Heitin 20 m:n mastokorkeuden pelkästään ajatusleikkiä varten. Se ei ole oman veneeni maston korkeus enkä yksinpurjehtijana edes käytä vinssiä noustessani mastoon ilman apua.


      • seppomartti
        miksivaihdefillari kirjoitti:

        Mistä sait päähäsi, että "on helkutin moinen kiire"?
        Tietysti jonkinlainen kiirekin voi olla, jos mastoon on noustava avomerellä vaikkapa vantin katkeamisen takia tai pitää hakea karannut falli. Jokainen avomerellä maston topissa käynyt tietää, ettei siellä halua olla kauaa. Eräässä Swan 47:ssä käytimme genuavinssiä mastohommissa, koska sillä mies saatiin toppiin nopeammin (takastaagin uusi antennieristin repesi merellä).


        Sen jokainen tietää, että esim. ylämäen nousu polkupyörällä on kevyempää, jos pyörässä on vaihteita. Pienellä vaihteella on kevyempi polkea jyrkkää mäkeä kuin isommalla, vaikka mäen päälle pääsemiseen tarvittava työmäärä on sama. Koon 40 vinssiä on kevyempi veivata kuin pienempää 16 koon vinssiä. Jos voimia on, voi käyttää raskaampaa välitystä.
        Miksi tuota on niin vaikea käsittää?

        Joakim aloittaa vinssaamisen pään korkeudelta, mutta monilla on tapana istuutua puosun tuoliin hieman alempana.
        Ed. veneeni I-mitta oli 17.3 m, mastovinssi 40ST. Nykyisessä I-mitta on 4 m vähemmän ja mastovinssi on Lewmar 30ST. Reivivinssi (myös mastolla) on 16ST ja riittää siihen tarkoitukseen.
        Heitin 20 m:n mastokorkeuden pelkästään ajatusleikkiä varten. Se ei ole oman veneeni maston korkeus enkä yksinpurjehtijana edes käytä vinssiä noustessani mastoon ilman apua.

        Eläkeikäinen naisisto tekee mastoon vinssaamisessa kapinan myös 40 vinsseillä. Ja ajasta ei ole kyse. Seuraavaksi 4- vaihteinen vinssi, ankkurivinssi ja tuoreempi naisisto.


      • Pappa_mastoon_itekseen
        seppomartti kirjoitti:

        Eläkeikäinen naisisto tekee mastoon vinssaamisessa kapinan myös 40 vinsseillä. Ja ajasta ei ole kyse. Seuraavaksi 4- vaihteinen vinssi, ankkurivinssi ja tuoreempi naisisto.

        Ei tarvitse vaihtaa naisitoa. Mastoon pääsee eläkepappakin ihan kätevästi yksin, siis kenenkään vinssaamatta nousukahvoja käyttämällä, toiseen jalkalenkit ja toinen kiinni valjaisiin:
        https://varuste.net/Petzl Ascension Nousukahva UUSI?_tu=65433


      • mastmate
        Pappa_mastoon_itekseen kirjoitti:

        Ei tarvitse vaihtaa naisitoa. Mastoon pääsee eläkepappakin ihan kätevästi yksin, siis kenenkään vinssaamatta nousukahvoja käyttämällä, toiseen jalkalenkit ja toinen kiinni valjaisiin:
        https://varuste.net/Petzl Ascension Nousukahva UUSI?_tu=65433

        Yksinpurjehtijana olen tutustunut noihin vuorikiipelyvarusteisiin, mutta silti päätynyt Mast-mate-tyyppisiin nauhatikkaisiin. Mastossani on toinenkin kisko toppiin asti (trysailin kisko). Sen ansiosta nauhatikkaat saa nopeasti käyttövalmiiksi. Lenkkarit on hankalammat kuin ns. dokkarit, koska lenkkarien pohjat takertelevat askelnauhoihin. Mastossa työskentelyä varten on sidottava itsensä, jotta molemmat kädet voi vapauttaa tehtävää työtä varten. Viimeksi olin nauhatikkailla mastossa kesäreissun aikana, kun tutkan antenni yllättäen lakkasi toimimasta. Radomin sähkömoottorin hihna oli hypännyt paikoiltaan. Sain sen korjattua. Tässä jutussa kerrotaan nauhatikkaista.
        http://satorisails.com/?p=170

        Vuorikiipelyvarusteet ovat varmaankin hyvät, koska niistä ei ole isompaa putoamisvaaraa. En usko väittämääsi, että ne silti ovat "ihan kätevät" jokaiselle eläkeläispapalle. Minkä ikäinen itse olet ja oliko tuo varmasti oma kokemuksesi?

        Helpoin tapa silti on puosuntuoli. Monet ovat suositelleet sähkövinssiä, vaikka tällä foorumilla nyt puolletaan tavallinen no. 16 fallivinssi riittäväksi. Täällä kai on vahvoja naisia ja kevyitä vinssattavia, jotka kiipeävät käsivoimin ja tekevät vinssaamisen kevyeksi. Kaikki eivät ole samaa mieltä:
        http://www.bethandevans.com/pdf/MastClimbing.pdf

        Myös Good Old Boat kirjoittaa isompien vinssien puolesta.
        “Given the small size of most halyard winches, there usually isn't enough mechanical advantage for the woman (or many men, for that matter) to be able to handle the load. Furthermore, if the winch isn't self-tailing, you need a third person to tail.”
        http://www.goodoldboat.com/reader_services/articles/upthemast.php
        Tuossa goodoldboatin jutussa on asiallinen muistutus siitä, että noustessasi mastoon puosuntuolilla ja antaessasi vinssaustehtävän toiselle henkilölle, annat myös henkesi hänen käsiinsä. Sama koskee sähkövinssiä (genuavinssi tai ankkurivinssi). Vinssaajan on ehdottamasti osattava käyttää sitä!


      • Pappa_mastoon_itekseen
        mastmate kirjoitti:

        Yksinpurjehtijana olen tutustunut noihin vuorikiipelyvarusteisiin, mutta silti päätynyt Mast-mate-tyyppisiin nauhatikkaisiin. Mastossani on toinenkin kisko toppiin asti (trysailin kisko). Sen ansiosta nauhatikkaat saa nopeasti käyttövalmiiksi. Lenkkarit on hankalammat kuin ns. dokkarit, koska lenkkarien pohjat takertelevat askelnauhoihin. Mastossa työskentelyä varten on sidottava itsensä, jotta molemmat kädet voi vapauttaa tehtävää työtä varten. Viimeksi olin nauhatikkailla mastossa kesäreissun aikana, kun tutkan antenni yllättäen lakkasi toimimasta. Radomin sähkömoottorin hihna oli hypännyt paikoiltaan. Sain sen korjattua. Tässä jutussa kerrotaan nauhatikkaista.
        http://satorisails.com/?p=170

        Vuorikiipelyvarusteet ovat varmaankin hyvät, koska niistä ei ole isompaa putoamisvaaraa. En usko väittämääsi, että ne silti ovat "ihan kätevät" jokaiselle eläkeläispapalle. Minkä ikäinen itse olet ja oliko tuo varmasti oma kokemuksesi?

        Helpoin tapa silti on puosuntuoli. Monet ovat suositelleet sähkövinssiä, vaikka tällä foorumilla nyt puolletaan tavallinen no. 16 fallivinssi riittäväksi. Täällä kai on vahvoja naisia ja kevyitä vinssattavia, jotka kiipeävät käsivoimin ja tekevät vinssaamisen kevyeksi. Kaikki eivät ole samaa mieltä:
        http://www.bethandevans.com/pdf/MastClimbing.pdf

        Myös Good Old Boat kirjoittaa isompien vinssien puolesta.
        “Given the small size of most halyard winches, there usually isn't enough mechanical advantage for the woman (or many men, for that matter) to be able to handle the load. Furthermore, if the winch isn't self-tailing, you need a third person to tail.”
        http://www.goodoldboat.com/reader_services/articles/upthemast.php
        Tuossa goodoldboatin jutussa on asiallinen muistutus siitä, että noustessasi mastoon puosuntuolilla ja antaessasi vinssaustehtävän toiselle henkilölle, annat myös henkesi hänen käsiinsä. Sama koskee sähkövinssiä (genuavinssi tai ankkurivinssi). Vinssaajan on ehdottamasti osattava käyttää sitä!

        "En usko väittämääsi, että ne silti ovat "ihan kätevät" jokaiselle eläkeläispapalle. Minkä ikäinen itse olet ja...". Ei tuo tietysti ihan jokaiselle sovi, mutta kyllä useimmat normaalikuntoiset purjehtijapapat siihen pystyvät. Olen jo täyttänyt 75 ja viimeksi kävin kiipeilyvarusteilla mastossa 3 kk sitten. En käytä puosuntuolia vaan kiipeilyvaljaita, joissa on säädettävät reisi-, rintakehä- ja olkatuet. Lisäyksenä olen vielä laittanut jalkalenkkien väliin 40-50 cm köydenpätkän, jaloilla saa mastosta näin paremmin tukea.


      • samaaikäluokkaa
        Pappa_mastoon_itekseen kirjoitti:

        "En usko väittämääsi, että ne silti ovat "ihan kätevät" jokaiselle eläkeläispapalle. Minkä ikäinen itse olet ja...". Ei tuo tietysti ihan jokaiselle sovi, mutta kyllä useimmat normaalikuntoiset purjehtijapapat siihen pystyvät. Olen jo täyttänyt 75 ja viimeksi kävin kiipeilyvarusteilla mastossa 3 kk sitten. En käytä puosuntuolia vaan kiipeilyvaljaita, joissa on säädettävät reisi-, rintakehä- ja olkatuet. Lisäyksenä olen vielä laittanut jalkalenkkien väliin 40-50 cm köydenpätkän, jaloilla saa mastosta näin paremmin tukea.

        Kiitos lisätiedosta. Voi hyvin olla, että me 75-vuotiaat ilman apua mastoon kiipeilevät purjehtijapapat emme henkisen ja fyysisen kuntomme suhteen edusta muuta samanikäistä väestöä.


    • Joakim1

      Jos annan muiden vinssata itseni mastoon, homma alkaa seisomalla ruffin päällä. Homma loppuu viimeistään silloin, kun pää on maston topin korkeudella. No ehkä joskus pitää saada olkapäät maston topin korkeudelle mutta kovin paljon korkeammelle ei ole edes mahdollista nostaa. Tuosta siis tuli tuo pään korkeus.

      Käytännössä kiipeän itse vähintään puomin päälle ja sitten vedän käsillä saalingeista, välivanteista jne., jolloin vinssaaja voi vaan vetää löysät pois.

      Polkupyörä on tosiaan hyvä esimerkki. Maastopyörän pienimmällä vaihteilla normaalit mäet sujuvat todella turhauttavan hitaasti eikä todellakaan helpommalla kuin jollain sopivammalla vaihteella.

      Seuramme mastonosturin vinssi vaihdettiin tiheämpivälityksiseen (ei vaihteita). Kaikki valittavat, että työläämpää on nyt nostaa masto kuin ennen.

      • oma.apu

        Kun vielä käyttää vielä jaloilla spinnupuomin mastohelat, saalingit ja kaikki, mistä jaloilla tukea saa, saa vinssaajan työtä helpotettua melkoisesti. Maston ylin osa on se raskain, heloja ei ole ja osarikissä loppuvat fallitkin, joista saa paljon vantteja paremman otteen.

        Jos isomman vinssin tarvitsee, voi aina tuoda fallin skuutivinssille. Ainakaan minun vaimoni ei tosin silläkään minua nostaisi, kyllä apua joutuu hakemaan naapurista. Ei, vaikka oma painoindeksini aivan normaalin rajoissa onkin.


      • oma_valinta
        oma.apu kirjoitti:

        Kun vielä käyttää vielä jaloilla spinnupuomin mastohelat, saalingit ja kaikki, mistä jaloilla tukea saa, saa vinssaajan työtä helpotettua melkoisesti. Maston ylin osa on se raskain, heloja ei ole ja osarikissä loppuvat fallitkin, joista saa paljon vantteja paremman otteen.

        Jos isomman vinssin tarvitsee, voi aina tuoda fallin skuutivinssille. Ainakaan minun vaimoni ei tosin silläkään minua nostaisi, kyllä apua joutuu hakemaan naapurista. Ei, vaikka oma painoindeksini aivan normaalin rajoissa onkin.

        Se kai on luonnollista, että vinssaaja käyttää sitä välitystä, joka noston eri vaiheisiin parhaiten sopii.
        Omasta mielestäni riittävän iso fallivinssi mastossa helpottaa paitsi puosun tuolin vinssaamista, myös jollan laskua ja nostoa. MOB-harjoituksissamme uhrin nosto kyljeltä kannelle onnistui 30ST-fallivinssillä, mutta oli edellisen veneeni 40ST fallivinssillä helpompi. Jos vinssaustoiminnot viedään skuuttivinssille, miten samat hommat onnistuvat ilman apua?
        Olisikohan niin, että hintakilpailun takia tuotantoveneissä on yleensä turhan pienet vinssit? Jos mastossa on valmiina 16ST fallivinssi, sitä ei mielellään lähde muuttamaan. Jos vinssiä ei ole, jokainen tietysti ratkaisee, minkä kokoisen katsoo omiin tarpeisiinsa sopivimmaksi.


      • jos.on
        oma_valinta kirjoitti:

        Se kai on luonnollista, että vinssaaja käyttää sitä välitystä, joka noston eri vaiheisiin parhaiten sopii.
        Omasta mielestäni riittävän iso fallivinssi mastossa helpottaa paitsi puosun tuolin vinssaamista, myös jollan laskua ja nostoa. MOB-harjoituksissamme uhrin nosto kyljeltä kannelle onnistui 30ST-fallivinssillä, mutta oli edellisen veneeni 40ST fallivinssillä helpompi. Jos vinssaustoiminnot viedään skuuttivinssille, miten samat hommat onnistuvat ilman apua?
        Olisikohan niin, että hintakilpailun takia tuotantoveneissä on yleensä turhan pienet vinssit? Jos mastossa on valmiina 16ST fallivinssi, sitä ei mielellään lähde muuttamaan. Jos vinssiä ei ole, jokainen tietysti ratkaisee, minkä kokoisen katsoo omiin tarpeisiinsa sopivimmaksi.

        Mastossa oleva vinssi on tietenkin paras kitkojen suhteen, vain yksi topissa oleva ploki matkalla. Mutta mihinkään uuteen veneeseen niitä ei enää asenneta isoina tai pieninä. Jos ja kun vinssi on kuitenkin ruffin katolla, on sitten samantekevää vaikka käyttäisi skuutivinssiä.


    • tarpeenmukaan

      Vähän ajautui. Aloittaja halusi etuliikin kireälle. Siihen ei kovin isoa vinssiä tarvita.
      Kun kiskotaan ruhoja pelkällä vinssillä taivaalle , olen samaa mieltä, että silloin on hyvä olla iso vinssi. On vaarallista, mikäli vinssi on pieni ja vinssaaja heikko. Tuolloin tulee repivän nykivää menoa. Tarviiko siihen fallivinssiä käyttää, vai olisiko skuuttivinssi tai ankkurivinssi käytössä? Vinssin koon vaihto on aika työlästä, pitää tukkia vanhat reiät, tehdä uudet, kenties tarvitaan tukipalat alle ja päälle vanhojen reikien takia, verhoiluhommia jne. Siten mielipiteeni on aivan erilainen, jos kysytään "pärjäänkö tällä" vai "minkälaisen vinssikoon valitsisin ns puhtaalta pöydältä".

    • Kanpela

      Muutama vuosi sitte pähkäilin samaa asiaa oman veneen heloitusta silmällä pitäen. Ensimmäiseksi hylkäsin nuo vinssinvalmistajien taulukot, joiden mukaan järjestäen kaikki vinssit olisivat tulleet kovin pienikokoisiksi. Myönnän kyllä olevana keskivertoa kevyempi ja voimaakaan ei ole kohtuuttomasti. Tuohon Harkenin taulukkoon nähden keulapurjeen vinssi ja fallivinssin on 2 pykälää ja ison vinssi 1 koko suositusta suurempi. Muutaman kauden kokemuksella päätös osui aika hyvin nappiin. Perusteena käytin kokemusta lähinnä muutamista aiemmin purjehtimistani veneistä, joissa nostinvinssien voima tuntui sopivalta. Molemissa veneissä fallivinssit olivat vain 1 koko pienemmät kuin genoavinssit.

      Voin laskea helposti purjeiden kulmien voimat eri keleillä, mutta sekin auttaa vain rajallisesti, koska varmaa tietoa kitkoista matkalla purjeen kulmasta vinssille ei oikeastaan ole. Purjeen geometria vaikuttaa jossain määrin kuormiin. Korkeassa ja kapeassa fokassa fallin kuormat ovat suhteessa suuremmat kuin leveässä ja matalassa genoassa. Yhdessäkään simulaatiossa en ole koskaan saanut luovilla fallin kuormaa pienemmäksi kuin skuuttikuormaa. Ei edes noissa erittäin matalissa R-veneissä. Aivan löysälle kevyen kelin trimmille, jossa etuliikissä on reilusti vaakaryppyjä ovat skuutin ja fallin kuormat fokassa hyvin lähellä 1:1 kun taas kovan kelin trimmissä kun etuliikki on kunnolla kiristetty, lähennytään tilanetta jossa fallikuorma on tuplat skuuttiin nähden. Omassa veneessänu nuo simuloidut maksimi fallikuormat ovat luokkaa 600 kg. Vapauttajana XTS 10 mm dyneemalla. Vinssinä on 40st. Vapauttaja on kaikissa tilanteissa pitänyt, mutta pidän nostinta lähes aina vinssillä, kun noita naruja tulee aika paljon nypittyä purjehduksen aikana. Tällä kombinaatiolla pystyn jotakuinkin omaa maksimivoimaa käyttäen kiristämään fallin tarvittaessa vedossa avaamatta skuuttia tai nostamatta kurssia. Fokan koko on 30 m2.

      Eivät ne staattiset lopputulos kuormat kasva isolla vinssillä vedossa "väkisin" kiristäen yhtään sen suuremmiksi kuin pienellä vinssillä skuuttia löysäämällä ja vasten tuulta ajaen, jos etuliikkiä kiristeään yhtä pitkä matka. Kysymys on vain siitä kestävätkö plokien kehrät pyörittämistä isolla kuormalla vai eivät. Olen ainakin kuvitellut, että plokeille ilmoitetut käyttökuormat on sellaisia, että ne myös kehrät pyörivät. Purjeen kannalta on jopa parempi niin, että sitä kiristetään vedossa. Tällöin kankaaseen kohdistuva kuorma jakautuu tasaisemmin ja laajemmalle alalle, jolloin riski ylikiristämiselle on vähäisempi. Jos kiristys tehdään täysin löysällä purjeella kiristymisen vaikutus keskittyy purjeessa aivan etuliikin alueelle. Kuormat tasoittuvat vasta kun purje skuutataan vetoon. Erityisesti joustvat fallit ovat vaarallisia, koska niitä joutuu ylikiristämään reilusti, jotta jousto kompensoituu. Tästä syystä alimittaiset dyneema tai pelkästä polyesteristä tehdyt keulapurjeiden nostimet ovat todella huono ratkaisu alimittaisten vinssien kanssa.

      Jos purjeen pussia ei saa paikalleen kiristämällä etuliikistä ensin vaaka rypyt pois ja sen päälle vähän lisää, ei ongelma ole etuliikin kireydessä vaan purjeen muodossa tai etustaagin taipumassa suhteessa purjeen muotoon.

      • Fallitpiukaksi

        Kiitos kommenteista, aloin jo epäillä olevani ihan väärässä paikassa kysymyksineni. Tämä viesti vahvistaa käsitystäni aiheesta.

        Purje on vielä suht kuosissaan, 4 kautta ajettu radiaalileikattu dacron. Barduunalla etustaakin saa aika piukalle, ja olen ollut siinä uskossa, että se ei voi olla kovalla tuulella liian kireä, kunhan vaan fallin saa vastaavasti tiukalle ja pussin paikoilleen.

        Falli on vanhanaikainen vaijeri/köysiyhdistelmä, ja menee ensi kaudeksi vaihtoon 10mm dyneemaksi. Ongelma kitkojen kanssa on siinä, että maston toppipylpyrän lisäksi tyvessä on yksi, ja kannella kaksi lisää. Etenkin tyven vanha pylpyrä on tahmea, mutta sille on vaikeaa keksiä toimivaa vaihtoehtoa.

        Eli 35 on siinä alarajoilla, että voisi toimia. Vinssin vaihto sinänsä ei ole iso ongelma, lasikuitu on siitä kiva materiaali, että siihen on helppo tehdä reikiä, samoin kun laittaa niitä umpeen.

        Mitä tulee 80 kiloisen nostamiseen mastoon 16 kokoisella rimpulalla, niin en tuohon viitsi edes enempiä kommentoida...


      • isot.erot

        Yllättävän suuria eroja simuloinneissa eri ohjelmilla. Siis jos kanpelan vene on lähellekään vertailukelpoinen 36.7:n kanssa.

        En kylläkään usko staattisen voiman olevan sama kiristettäessä fallia purje vedossa tai löysänä. Kiristyksen ja ensimmäisen vendan jälkeen näin varmaan on, mutta vedossa olevassa purjeessa ei oman kokemuksen mukaan jännitys jakaudu ollenkaan tasaisesti etuliikin matkalle foilin kitkan takia.

        Kaverit ovat kyllä aina saaneet minun 90 kiloani hilattua 17 m korkeuteen sekä 16 että 18 vinsseillä. Paljon on kiinni vinssaajan ergonomiasta. Topissa ja maston juuressa on toki kuulalaakerit.


      • Kanpela

        Tarkoitin sitä, että fallin kuorma on kiristämisen jälkeen yhtä suuri riippumatta siitä kummalla metodilla homma tehdään eli fallin, plokien ja lukkojen pitää kestää yhtä paljon. Jos siis haluaa aktiivisesti trimmata purjeita, kannattaa ostaa isot fallivinssit tai asentaa genoaan cunningham, jolloin tarvittava voima pienenee aika paljon. Huippu kisaveneissä näin on lähes aina, eli fallissa lukko ja kaikki säätö etukulman kautta.

        Pienillä etuliikin kireyksillä foilin kitka vaikuttaa jossain määrin siihen, että kireys ei ehkä jakaudu tasaisesti. Se, että löysällä kiristyksellä purjeen etuliikin vaakarypyt keskittyvät purjeen puolivälin alapuolelle ei johdu niinkään foilin kitkasta vaan purjeeseen kohdistuvista rasituksista ja niiden suunnista. Omassa veneessäni on fokka hakasilla, ja myös siinä etuliikin löysyys näkyy vahvimmin alaosassa riippumatta siitä mitä kautta kiristys tehdään. Sama ilmiö tulee myös simulaatiossa, jossa etuliikin liikkeelle ei ole laskettu mitään kitkaa foilissa.

        Jos purje ei ole vedossa, pitää nostinta ylikiristää, jotta skuutin kiristämisen jälkeen kasvavasta topin kuormituksesta johtuva fallin joustaminen kompensoidaan. Kiristystilanteessa löysänä olevassa purjeessa kiristyy vain muuta kymmenen senttiä etuliikistä. Tämän alueen takana purjeessa ei ole juurikaan mitään kuormia etuliikin suunnassa. Näin koko rasitus keskittyy etureunalle. Kun purje on vedossa jakautuu etukulmasta ja topista tuleva rasitus paljon laajemmalle osalle purjetta. Tästä syystä ylikiristämisen riski vedossa on paljon pienempi ja käytänössä mahdotonta "vakiokoisilla" manuaalivinsseillä.

        Veneeni on keulakolmioltaan hyvin lähellä 36.7:aa, mutta jäykkyyttä lieneen noin 20% vähemmän, eli kuormat ovat pienemmät. Viimeisimpinä kokemuksina eri veneiden fallivinsseistä voisi mainita X-332:n Lewmar 16, jossa ei mitään mahdollisuutta kiristää genoaa vedossa reippaammalla kelillä En tiedä onko 16 ko veneen vakio, koska kannen vinssialusta oli aika paljon suurempi. X-35:ssa on Harken 40 ja X-41:ssä 44. Edellämainitussa onnistuu vedossa jälkimmäisessä ei aina.

        Genoan fallin kiristäminen vaatii maksimivoimaa toisin kuin jonkun hilaaminen mastoon, joka on lähinnä kuntokysymys, koska matka on pitkä. Pienellä apuvälineellä ja kahden fallin käytöllä ylösnostajakin välttyy täysin hikoilulta. Mastoon menijä nostaa itseään jalkavoimin ylöspäin kun alhaallaolijan tehtävänä on lähinnä kiristellä nostimia vuorotellen.


      • Joakim1
        isot.erot kirjoitti:

        Yllättävän suuria eroja simuloinneissa eri ohjelmilla. Siis jos kanpelan vene on lähellekään vertailukelpoinen 36.7:n kanssa.

        En kylläkään usko staattisen voiman olevan sama kiristettäessä fallia purje vedossa tai löysänä. Kiristyksen ja ensimmäisen vendan jälkeen näin varmaan on, mutta vedossa olevassa purjeessa ei oman kokemuksen mukaan jännitys jakaudu ollenkaan tasaisesti etuliikin matkalle foilin kitkan takia.

        Kaverit ovat kyllä aina saaneet minun 90 kiloani hilattua 17 m korkeuteen sekä 16 että 18 vinsseillä. Paljon on kiinni vinssaajan ergonomiasta. Topissa ja maston juuressa on toki kuulalaakerit.

        Tuossa WB:n simuloinnissa kyse oli keskituulesta eli ei maksimivoimasta kuten Kanpela kirjoitti omasta veneestään. Suurempi ero tullee kuitenkin fokka vs. genua. Fokassa, jossa skuuttikulma on leikattu alas, skuutin veto on varsin pystyssä eli kohdistuu lähes sellaisenaan falliin ja skuutissa on myös varsin suuri veto korkeassa ja kapeassa fokassa.

        Omassa veneessä on 30:n vinssi samaisessa 30 m2 fokassa. Kyllä sillä saa fokkan fallin kiristettyä vedossa, mutta skuuttia on kyllä pakko löysätä keskituulesta alkaen. Tyhmää sitä olisi ollakin löystämättä sillä fallin kiristyksen jälkeen sitä pitäisi kuitenkin löystää, sillä purjeen nouseminen kiristää hyvin merkittävästi skuuttia.

        Tuossa X-332:ssa on 35 m2 genua, kyllä siihen pitäisi 30:n helposti riittää. X-35:ssa on sitten jo yhtä iso fokka kuin X-332:n genua.

        Pari vuotta sitten kiristin fokan fallia kisassa kaverin veneessä vain hiukan skuuttia päästäen kovahkossa tuulessa. Muutaman minuutin päästä uudehko dyneemafalli pamahti poikki. Aika moni on sitä mieltä, että noin juuri siinä käy, jos ei päästä skuuttia.


      • Joakim1
        Kanpela kirjoitti:

        Tarkoitin sitä, että fallin kuorma on kiristämisen jälkeen yhtä suuri riippumatta siitä kummalla metodilla homma tehdään eli fallin, plokien ja lukkojen pitää kestää yhtä paljon. Jos siis haluaa aktiivisesti trimmata purjeita, kannattaa ostaa isot fallivinssit tai asentaa genoaan cunningham, jolloin tarvittava voima pienenee aika paljon. Huippu kisaveneissä näin on lähes aina, eli fallissa lukko ja kaikki säätö etukulman kautta.

        Pienillä etuliikin kireyksillä foilin kitka vaikuttaa jossain määrin siihen, että kireys ei ehkä jakaudu tasaisesti. Se, että löysällä kiristyksellä purjeen etuliikin vaakarypyt keskittyvät purjeen puolivälin alapuolelle ei johdu niinkään foilin kitkasta vaan purjeeseen kohdistuvista rasituksista ja niiden suunnista. Omassa veneessäni on fokka hakasilla, ja myös siinä etuliikin löysyys näkyy vahvimmin alaosassa riippumatta siitä mitä kautta kiristys tehdään. Sama ilmiö tulee myös simulaatiossa, jossa etuliikin liikkeelle ei ole laskettu mitään kitkaa foilissa.

        Jos purje ei ole vedossa, pitää nostinta ylikiristää, jotta skuutin kiristämisen jälkeen kasvavasta topin kuormituksesta johtuva fallin joustaminen kompensoidaan. Kiristystilanteessa löysänä olevassa purjeessa kiristyy vain muuta kymmenen senttiä etuliikistä. Tämän alueen takana purjeessa ei ole juurikaan mitään kuormia etuliikin suunnassa. Näin koko rasitus keskittyy etureunalle. Kun purje on vedossa jakautuu etukulmasta ja topista tuleva rasitus paljon laajemmalle osalle purjetta. Tästä syystä ylikiristämisen riski vedossa on paljon pienempi ja käytänössä mahdotonta "vakiokoisilla" manuaalivinsseillä.

        Veneeni on keulakolmioltaan hyvin lähellä 36.7:aa, mutta jäykkyyttä lieneen noin 20% vähemmän, eli kuormat ovat pienemmät. Viimeisimpinä kokemuksina eri veneiden fallivinsseistä voisi mainita X-332:n Lewmar 16, jossa ei mitään mahdollisuutta kiristää genoaa vedossa reippaammalla kelillä En tiedä onko 16 ko veneen vakio, koska kannen vinssialusta oli aika paljon suurempi. X-35:ssa on Harken 40 ja X-41:ssä 44. Edellämainitussa onnistuu vedossa jälkimmäisessä ei aina.

        Genoan fallin kiristäminen vaatii maksimivoimaa toisin kuin jonkun hilaaminen mastoon, joka on lähinnä kuntokysymys, koska matka on pitkä. Pienellä apuvälineellä ja kahden fallin käytöllä ylösnostajakin välttyy täysin hikoilulta. Mastoon menijä nostaa itseään jalkavoimin ylöspäin kun alhaallaolijan tehtävänä on lähinnä kiristellä nostimia vuorotellen.

        Pitää vielä tarttua tuohon kommenttiisi, että kuormitus jakautuu tasaisemmin vedossa kiristettäessä.

        On varmasti totta, että purjeelle vahingollisemman ylikiristyksen voi saada aikaan kiristämällä fallia skuutti täysin auki. Jos silloin vetää tuon 600 kg, on se varmasti liikaa. Toisaalta vedettäessä "oikea määrä" ei kai etuliikkiin tule ainakaa suurempaa vetoa missään tilanteessa verrattuna kiristämiseen vedossa. Eikös siinäkin kuorma tule pelkästään etuliikkiin vendan aikana tai käännyttäessä lenssille?

        Mitä tuo simulointisi näyttää etuliikin esijännitykseksi skuutti löysättynä vai osaako se sellaista laskea? Tuossa tietysti fallin venymä on jo ihan merkittävä. 10 mm hyvälaatuinen dyneema venyy 0,3-0,7% 600 kg kuormalla, heikompilaatuinen dyneema (esim. dynalite) 0,7-1,5% ja polyesteri 3-4%. 15 m köydellä veymät siis olisivat 5-60 cm köysilaadusta riippuen. Dynaamelaatu riippuu lähinnä dyneeman osuudesta. Noissa parempilaatuisissa dyneemaa on 35-40% painosta ja heikommissa n. 25%.

        Kun fallia kiristetään vedossa, katse on yleensä purjeen alaosassa ja kiristetään ainakin sen verran, että rypyt häviävät kovemmalla tuulella. Tällöinhän siis fallissa on selvästi suurempi veto vinssillä kuin tuo 600 kg, koska vetoon tulee lisänä kaikien liikkuvien osien kitka. Ko. tilanteessa siis köysi koko matkaltaaan sekä myös purjeen kiinnitys etustaagiin koko matkalta eli fallin ja purjeen kulmankin välillä on suurempi kuin 600 kg voima ja purjeen etuliikin yläosaa rasittaa ylimääräisenä tekijänä tuo foilin/ratsastajien kitka.

        Pahin tilanne lienee vetää polyesterifallilla vedossa olevaan purjeeseen veto, jolla rypyt lähtevät alhaalta. Silloinhan falli on venynyt aivan tolkuttomasti ja vendan aikana etuliikkiin tulee hurja veto, koska veto köydessä ei juuri alene sillä köysi ei juuri pääse lyhenemään (ellei myös purje ole hyvin venyvää).

        Minä en osaa arvioida tuon foilin/ratsastajien kitkan suuruutta, mutta tietysti se on purje vedossa huomattavasti suurempi kuin skuutti löysänä. Kovin kummoista vetoa ei tarvitse purjeessa olla, jotta purjetta ei käsivoimin saa ylös eikä alas.


    • käyttötarve_ratkaisee

      Ei ne staattiset voimat, vaan dynaamiset (siis vedossa kiristäen ) kasvavat!
      Ja kitkat myös. Eli istumakaukalosta pitää vetää fallia purjeen olleesa vedossa aika paljon lujempaa, kuin mitä voima on purjeen kulmassa. Tarve ja vinssin valinta on avian eri, haluaako kiristää nostimen "vapaana" vai vedossa vai hilata läskiä korkeuksiin.

    • seppomartti

      Yllä"Kanpela" mainitsee 10mm dyneemafallin ja XTS :n ja ne toimivat ison ja genoan fallissa. Spinnufallilla sen sijaan ei välttämättä. En tiedä ylittyikö 1000kp "working load" mutta uusi Gleistein Dyna Lite pamahtaen kuoriutui kunnes spinnu oli puolivälissä alas. Eikä ollut helppo nostaa tai laskea jumituksesta. Dyneemasäikeissä Spinlockit ( tuskin muutkaan) eivät pidä vaan on kuoren varassa. Löytyy vinssin vapauttajia yli 2x kovemnalle kuormalle mm. sellaisia, missä molemmat leuat liikkuvat ja ovat pinta-alaltaan ja muodoltaan paremmat.

      • Joakim1

        Dynalite on halpis dyneema, jossa dyneeman osuus on pieni. Ei paras valinta falliksi, mutta tietysti spinnunfallissa venymä ei ole kovin haitallista. Köyden kuoriutuminen kuulostaa enemmän köyden kuin lukon ongelmalta. Ilmeisesti kuoren ja ytimen välillä ei ollut riittävän hyvää kytkentää?


      • seppomartti
        Joakim1 kirjoitti:

        Dynalite on halpis dyneema, jossa dyneeman osuus on pieni. Ei paras valinta falliksi, mutta tietysti spinnunfallissa venymä ei ole kovin haitallista. Köyden kuoriutuminen kuulostaa enemmän köyden kuin lukon ongelmalta. Ilmeisesti kuoren ja ytimen välillä ei ollut riittävän hyvää kytkentää?

        Näin varmaan on. Dynalitesssa ei ole juuri mitään kitkaa kerrosten välissä. Dyneemasäikeiden ja manttelin välissä pitäisi olla kerros, jotta kestäisi lukossa paremmin. Sen voi ilmeisesti tunnistaa kaapelimaisesta jäykkyydestä. Dyneeman 1% venymä ja vetolujuus 10-12 mm falleissa tuskin on useimmille purjehtijoille merkitsevä, ainakaan spinnufallissa. 1000kp maksimikuorma Spinlockissa varmaan puuskassa voi ylittyä?. Samoin yleensä hampaiston kontaktipinta on pieni ja kenties jo kulunut. Etenkin jos avataan ilman vinssiä. Itse olen arvannut, että liikutaan usein rajamailla sekä vinssin vapauttajan, että dynemafallin toiminnassa.


      • Joakim1
        seppomartti kirjoitti:

        Näin varmaan on. Dynalitesssa ei ole juuri mitään kitkaa kerrosten välissä. Dyneemasäikeiden ja manttelin välissä pitäisi olla kerros, jotta kestäisi lukossa paremmin. Sen voi ilmeisesti tunnistaa kaapelimaisesta jäykkyydestä. Dyneeman 1% venymä ja vetolujuus 10-12 mm falleissa tuskin on useimmille purjehtijoille merkitsevä, ainakaan spinnufallissa. 1000kp maksimikuorma Spinlockissa varmaan puuskassa voi ylittyä?. Samoin yleensä hampaiston kontaktipinta on pieni ja kenties jo kulunut. Etenkin jos avataan ilman vinssiä. Itse olen arvannut, että liikutaan usein rajamailla sekä vinssin vapauttajan, että dynemafallin toiminnassa.

        Lukon pitorajan ylittyessä yleensä kuorikin liukuu lukon läpi. Mulla on lukon vieressä köydessä merkki, josta näkee selvästi miten köysi luistaa. Spinnufalli ei ole koskaan luistanut enkä koskaan käytä vinssiä lukon avaamiseen. XTS:llä luistamista voi merkittävästi vähentää painamalla sormella "kieltä" ja samalla päästää köysi vinssiltä lukitusvipu puolivälissä. Sitten painaa lukitusvivun kiinni (voi olla aika jäykkä).

        Onhan 1% eli n. 15 cm venymä jo erittäin paljon fokan tai ison fallissa. Tietysti isossa voi helposti kompensoida vetämällä cunnaria. Vetolujuus kyllä riittää helposti polyesterilläkin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ominaisuutta arvostat eniten hänessä?

      Ihastuksessasi, rakkautesi kohteessa
      Ikävä
      147
      2455
    2. Miksi mies kääntyy poispäin

      Ja teeskentelee, ettei näe minua, kun törmäämme vahingossa? 🫣
      Ikävä
      176
      1694
    3. Kysy jotain kaivatultasi

      Laita tunnisteet molemmista
      Ikävä
      92
      1578
    4. Kerro kaivatustasi.

      1. Minkälainen koti 2. Ammatti 3. Ulkonäkö 4. Ikä
      Ikävä
      69
      1533
    5. Kai me nainen jollain tasolla tykätään

      Toisistamme kun tämä on kestänyt niin kauan
      Ikävä
      79
      914
    6. Kesä, kesä!

      Veikkaan, ettet juuri nyt ikävöi minua, ehket enää koskaan? Näkemättömyys on laimentanut tunteet, ja katselet iloisena k
      Tunteet
      6
      875
    7. Minkälaisesta seksistä

      haaveilet kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      68
      851
    8. Tarkkanäköisyys

      Oon muuten pirun hyvä huomaamaan asioita! Senhän sä varmaan kyllä jo tiesitkin.
      Ikävä
      59
      825
    9. Milloin viimeksi

      Tunsit perhosia vatsassa? 🦋🦋
      Ikävä
      61
      798
    10. Miksi sanotaan että Suomella on suuri armeija, tykistö jne.

      Asioita tarkemmin seuranneet tietävät että tuolla Ukrainassa palaa kuukaudessa sen verran mitä Suomella on kokonaisuudes
      Maailman menoa
      152
      745
    Aihe