Kuluttavatko uudet 2.4 mootorit paljon bensaa?

Nakkibooi

Kuluttavatko volvon (s40,s60,s80) uudet 2.4 moottorit paljon bensaa vai kannattaisiko harkita s40 1.8 tai 1.6 bensamoottorillista?

19

143

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sippiveikkohuolissaan

      Joo ei

    • hybridit

      Tosi syöppöjä ovat lahnalootat, bemari ja audi taloudellisia!

    • eternalerektion

      Matka-ajossa 8l / 100km ja kaupunkipyörityksessä 12 litraa satasella noin suurinpiirtein. Automaatti-ilmastoinnin poiskytkemisellä ja oikean jalan mummomoodilla saa ehkä litran nipistettyä kulutuksesta.

      Mutta no worries mate, suomessa on yleensä bensis alle 700km välein minkä täydellä tankilla päästelee ja rättipäät pumppaa lisää lörkkistä turbaanit märkänä Nesteen jalostamoille.

    • päivityksetKohdilleen

      ei ole uusia 2.4 litraisia moottoreita, kaikki ovat 2 litraisia.

    • Nakkibooi

      Anteeksi ja korjaan saman tien, että tarkoitan lähinnä 98-06 s80 ja 00-09 s60 bensakoneiden kulutusta. Ja ekan auton ostoa ajatellessa mietin onko kulutus yhtään kohtuullisella tasolla että opiskelijalla olisi edes varaa ajella kun en mitään ekoriisikulhoa kuitenkaan haluaisi.

    • E220_CDI

      Kestävä kone ja muukin tekniikka. CAN väyläautoksi viehättävän yksinkertainen ja luotettava väylä- ja kontrollerijärjestely. Kotitarvetestereitä saa edullisesti ja tarvii harvoin.

      Meillä S80 tomaatin keskikulutus jossain 9 - 10 välillä siististi ajettuna. Jos tuollaiseen päädyt, suosittelen vähintään noita alkuperäisen korimallisarjan 2004 - 2005 facelift malleja. Niissä on mallisarjan alkupäähän verrattuna teknisiä värkkäyksiä mm. alustan osien kanssa on selvästi edeltäjiä vähemmän.

      Näiden mallisarjojen huonona puolena on poikittaismoottorin lisäksi muutama muukin suunnitteluvalinta, jotka tarpeettomasti vaikeuttavat huoltoa ja korjaamista, eli sitten kun tallilla alkaa tapahtua, tulee työtunteja edeltäjiä enemmän.

      • Nakkibooi

        Eikö 2005 tullut vasta ensimmäinen facelift? Ja olen hankkimassa ehkä 2002 vuoden mallia.onko noilla vuosilla/vuosimalleilla kovastikkin väliä autoa katsellessa?


      • E220_CDI
        Nakkibooi kirjoitti:

        Eikö 2005 tullut vasta ensimmäinen facelift? Ja olen hankkimassa ehkä 2002 vuoden mallia.onko noilla vuosilla/vuosimalleilla kovastikkin väliä autoa katsellessa?

        S80 faceliftattiin vuoden muita ennen, joten sen eka FL on 2004 vuosimalli.

        Meidän S80 on mallisarjan alkupäästä ja rekisteröity jo 2003 syksyllä. Paras Volvo, mitä meillä on ollut, vaikka paljon kuluttaakin.


    • Erokuinyöjapäivä

      Uudet koneet on aina 2-litrasia joo. Ja myyvät toni edelleen "uusia" autoja myös vanhalla moottorilla joka vie paljon polttoainetta. Esim tuo D4 awd on kamala syöppö verrattuna vaikka tehokkaampaan 2-litraseen 225hv D5:seen.

    • 1900

      tuo nyt on aivan paskapuhetta,ja kuka vertaa etuveto ja nelivetoa kulutuksessa tottakai siinä jotain eroa on mut ei paljon. itselläni on d5 awd 230hv -2014 ajotietokone näyttää mulla keskikulutus 6.5litraa satasella.

      • Aikasporttipeli

        Mutta D5 awd 230hv on ihan mopo verrattuna uuteen 225hv S60 D5 joka menee 6,4sek 0-100..ja polestarina 6,3sek. 470nm. Ja painoa vähemmän kuin uudessa D4. Suurin ero on siinä vaihteistossa. Vanha vaihteisto hukuttaa tehot kun on niin hidas. Uusi on ihan eri maailmasta suorituskyvyltään.


      • OT-OT

        OT?


    • E220_CDI

      2000 - 2007 korimalleissa kannattaa tosiaan harkita vaihteiden vaihtamista omin käsin.

      Kone väärin päin ei mahdollista energiatehokkaan nykyaikaisen automaatin käyttöä, joten Volvon automaatti vanhanaikaiseen tapaan nostaa kulutusta ja tahmaa kulun. Uusi 8-vaihteinen on varmaan parempi, mutta eipä muutkaan ole istuneet paikallaan Aisin-Warnerin suunnitellessa uutta laatikkoa.

      Uusi on varmaan vanhan Volvon laatikkoa taloudellisempi, mutta pystyykö se oikeasti nykyaikaisten autojen tavoin vetämään automallin pohjat käytännön liikenteessä automaattina?

      Nykytomaatin odotetaan liikkuvan manuaalia ripeämmin ja siististi ajettuna vähemmällä. Pystyykö AW-8 tuohon?

      • Tomaattiko

        E220cdi: En ihan täysin ymmärtänyt kaikkea kirjoituksestasi(en paljoakaan), mut viimeistä lausetta en kyllä missään vaiheessa allekirjoita. "Nykytomaatin oletetaan liikkuvan..."

        Automaatit on kautta aikojen liikkuneet vähemmällä kun manuaalit. Merkistä riippumatta. Syykin on selvä; automaatti vaihtaa etevämmin kun 98% kuljettajista...-> kulutus on alempi kun vaihde on useammin "oikea"


      • E220_CDI
        Tomaattiko kirjoitti:

        E220cdi: En ihan täysin ymmärtänyt kaikkea kirjoituksestasi(en paljoakaan), mut viimeistä lausetta en kyllä missään vaiheessa allekirjoita. "Nykytomaatin oletetaan liikkuvan..."

        Automaatit on kautta aikojen liikkuneet vähemmällä kun manuaalit. Merkistä riippumatta. Syykin on selvä; automaatti vaihtaa etevämmin kun 98% kuljettajista...-> kulutus on alempi kun vaihde on useammin "oikea"

        Eri mieltä, ja perustelen mielelläni.

        Katsopa normikulutuksia, niin huomaat aika monissa jopa uudehkoissakin autoissa automaatin normikulutuksen manuaalia suuremmaksi. Vertaapa sen jälkeen vaikka Spritmonitorin kulutussivustolla muuten samanlaisten autojen kulutuksia eri vaihteistoilla. Huomaat, että jotkut niistäkin autoista, joilla teoriassa pitäisi normin mukaan tomaatin mennä manuaalia vähemmällä, ei todellisuudessa kukaan pysty ajamaan automaattia yhtä vähällä kuin parhaat manuaalit.

        Vertaa nimenomaan sitä, kuinka vähällä se auto kulkee taloudellisten kuskien käsissä. Muut ajavat hankalissa olosuhteissa, kiireesti tai piittaamatta tai muuten tavalla, joka kuvaa enemmän heidän ajotapaansa ja ympäristöään kuin heidän autonsa kulutusta tilanteessa, jossa kulutuksella on merkitystä.

        Esimerkkinä aiemmin mainitsemani S80:n normikulutus on manuaalille 9 ja automaatille 10% enemmän, eli 9.9 sadalle.

        Tähän on selkeä tekninen perustelu. Ajalla ennen DSG ja muita suorakytkentävaihteistoja automaatin momentinmuunnin hukkaa energiaa, puheena olevien Volvojen tavoin. Myös automaatin planeettavaihteiston hyötysuhde on yksinkertaisempaa manuaalivaihteistoa huonompi. Automaatti tarvitsee öljynjäähdyttimen 10 litran öljymäärälleenkin, manuaalin reilun litran öljymäärä ei ylikuumene ilman jäähdytintäkään. Arvaat varmaan, mistä se automaatin jäähdyttimen hukkaama lämpö tulee?

        Ja sitten se väärin päin oleva moottori. Minä olen niin paatunut Volvomies, etten pysty pakottamaan itseäni ajamaan edes kardaanitonta moottoripyörää. Tuo S80 on vaimoni auto. Mutta väitteessäni on kulutuksen kannalta totta toinen puoli.

        Parhaat nykyajan automaatit on jo pystytty eri keinoin optimoimaan niin hyvin kuten sanotkin, että ne pystyvät kompensoimaan turbiininlukituksella ja pitkillä useilla pitkillä välityksillään heikompaa hyötysuhdettaan. Mutta ne tämän hetken parhaat automaatit vaan sattuvat olemaan sen muotoisia, ettei niitä voi asentaa kuin takavetoiseen tai nelivetoiseen autoon. Eli BMW:n ja monen muun käyttämä ZF-8 ja Mercedeksen 7G-Tronic ja uusi 9G-Tronic. Ainakin Bemarilla ja Mersulla on malleja, joiden pohjat ajetaan automaatilla. Samoin jotkut suorakytkentävaihteistot ovat hyvin taloudellisia, koska niiden häviöt ovat perinteistä turbiiniautomaattia pienemmät.

        Tähän saakka Volvon automaatit toimittanut Aisin-Warner ei ole pystynyt tarjoamaan yhtä energiatehokkaita automaatteja kuin parhaat kilpailijat. Edes ajamatta luotan siihen, että AW-8 on edeltäjiään parempi. Mutta vielä en ole löytänyt näyttöä siitä, että se olisi kilpailijoiden tasolla?

        Ja missään tapauksessa tässä puheena olevat vanhemmat automaatit eivät ole, vaan automaatille pitää laskea kulutuslisä. On ostajan oma valinta, onko mukavuus kulutuslisän arvoinen. Mutta sellaisiakin tomaatteja saa, missä kulutuslisää ei ole. Jos automaattivolvon ostaa käytettynä, kannattaa aivan muiden merkkien tapaan varmistua, että automaatin huolto-ohjelmaa on noudatettu ja oikeilla öljyillä.


    • Drevolvo

      Entäs sitten jos uuskoppasen S40 ostaisin eli 2004--> niin minkä kokoinen moottori kannattaa ostaa? Bensamoottori siis hakusessa ja vaihtoehtoja 1.6 1.8 2.0 ja 2.4. Tollanen 1.8 houkuttelisi mutta onko ihan mopo ettei jaksa auto edes liikahtaa? Kokemuksia ja tietoa?!

      • gummujymmy

        T5 Summum varusteilla.


    • SeppoKemistä

      S40 2.4 vm.2005 matka-ajossa 6.3-6.5 kesärenkailla, 80km/h talvirajoituksilla 6.7-7.0 nastoilla. Satasen vauhdissa saa laittaa 0.5 litraa/100km lisää.

      • SeppoKemistä

        Niin juu, ja kaupunkiajossa 8.0-8.5/100km. Kesä tai talvi.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suureksi onneksesi on myönnettävä

      Että olen nyt sitten mennyt rakastumaan sinuun. Ei tässä mitään, olen kärsivällinen ❤️
      Ikävä
      65
      1443
    2. Perusmuotoiset TV-lähetykset loppu

      Nyt sanoo useiden HD-muotoistenkin kanavien kohdalla äly-TV, ettei kanava ole käytössä, haluatko poistaa sen? Kanavia
      Apua aloittelijalle
      110
      900
    3. No ei sun asunto eikä mikään

      muukaan sussa ole erikoista. 🤣 köyhä 🤣
      Ikävä
      58
      741
    4. YLE Äänekosken kaupunginjohtaja saa ankaraa arvostelua

      Kaupungin johtaja saa ankaraa kritiikkiä äkkiväärästä henkilöstöjohtamisestaan. Uusin häirintäilmoitus päivätty 15 kesä
      Äänekoski
      47
      734
    5. Mitä mietit Honey?

      Kulta nainen ❤️❤️
      Ikävä
      57
      710
    6. Missä kaikessa olet erilainen

      Kuin kaivattusi? Voin itse aloittaa: en ole vegaani kuten hän. Enkä harrasta tietokonepelejä lainkaan.
      Ikävä
      39
      697
    7. Hyvin. Ikävää nainen,

      Että vainoat ja stalkkaat miestäni.onko tarkoituksesi ehkä saada meidät eroamaan?no,siinä et tule onnistumaan
      Ikävä
      71
      671
    8. Linnasuolla poliisi operaatio

      Kamalaa menoa taas meidän ihanassa kaupungissa. https://www.uutisvuoksi.fi/paikalliset/8646060
      Imatra
      26
      669
    9. Katsoin mies itseäni rehellisesti peiliin

      Ja pakko on myöntää, että rupsahtanut olen 😆. Niin se ikä saavuttaa meidät kaikki.
      Ikävä
      41
      657
    10. Uskomaton tekninen vaaliliitto poimii rusinoita pullasta

      Korni näytösesitelmä menossa kaupunginvaltuustossa. Juhlia ei ole kokouksista tiedossa muilla, kuin monipuolue paikalli
      Pyhäjärvi
      67
      650
    Aihe