Nivelrikko

kurjaakävellä

Olen asiastaa kirjoittanutkin, mutta en nyt sitä löydä. Minulla siis on vuosien ajan ollut nivelrikkoa milloin missäkin. Ihan lievää. Ensin polvissa sitten käsissä, nilkoissa, lonkassa ainakin. Lievää on ollut on tullut ja mennyt. Mutta syksyllä alkoi polven nivelrikko vaivaamaan oikein kovasti. Välillä en juuri kävelemään päässyt ja kipulääkkeitä meni runsaasti. Marraskuussa sain kortisonipiikin ja nyt se polvi onkin parempi. Olen hieman epätietoinen kuinka kauan tuo kortisonipiikki vaikuttaa? Ja kuinka usesti sen voi tarvittaessa uusia?
En vieläkään voi tai uskalla kävellä ilman sauvoja (kävelysauvat). Kaupassa on käytävä, 1 km yhteen suuntaan. Kauppaan mennessä on ihan hyvä, mutta pois tullessa, vaikka en paljon ole ostanutkaan, käveleminen käy kovasti polveen. Muovikassi vasemmassaa kyynärtaipeessa (oikea polvi kipeä). Tästä se ei taida enää paremmaksi tulla. Onko kenelläkään vihjeitä tai neuvoja nivelrikkooni?

16

1803

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Rikkoja

Ei nivelrikko tule ja mene pahenee ajan kanssa tietenkin on parempia aikoja välillä. Ei siihen mikään auta lepo tarvitaessa.

• Entinenvaiva

Ei niveilrikko tule ja mene, mutta oireet tulevat ja menevät.
        Katso edellinen juttu, jossa mm puhetta kurkumasta ja gelatiinista.
        Itse olen saanut hyaluronipisteksen polveen.Auttoi kipuun.

• olloshyvä
    • fyssari

Tulehduskipulääkekuuri ja väliaikainen kuormituksen vähentäminen pahassa vaiheessa (mielellään 2-sukupolven lääkkeet, vähemmän ruoansulatuskanavan haittoja), tarvittaessa vaikka kävelykeppi, kävelysauvat tai kyynärsauva käyttöön pahimmiksi päiviksi. Polvituesta voi olla apua, mutta pitää olla riittävän järeää tekoa, tarrakiinnitteistä on helpompi säätää. Polvea tukevien lihasten treenaaminen kuntoon ja liikelaajuuksien säilyttäminen ihan ehdottoman tärkeää. Neuvoja saat oman terveysaseman fysioterapeutilta.Kortisoni-puudutetta useimmat lääkärit suostuvat antamaan 3x vuoden sisään, huono puoli se, että kortisoni haurastuttaa pehmytkudoksia. Pistettävästä glukosamiinista heikosti tieteellistä näyttöä, siksi sitä ei rutiinisti kaikilta lääkäreiltä saa, suun kautta annettavastakaan ei mitään taianomaista hyötyä.

• Onkokemusta

Polvitukea ei muuten suositella,koska lihakset veltostuvat ja surkastuvat sen ansiosta.Kun niitä polvea tukevia lihaksia pitäisi nimenomaan vahvistaa.

• eioopahentunutmulla
    • Toinen_sairastelija

Mulla kanssa on kipuillut vähän joka paikka.
      Alkoi olkapäistä, tosin lonkat olivat kipuilleet joa aiemminkin.
      Olkapäät leikattiin väljemmiksi mutta ac niveliin ei koskettu, niissä kipuilua ja rutinaa edelleen.
      Lonkkien kipuilu lisääntyi ja niissä on todettu ahtaan lonkan oireyhtymää.
      Polvet ovat toisinaan tosi kipeät.
      ½ vuotta oli nilkat todella kipeät, edelleen on vasen nilkka turvoksissa.
      Kipu siirtyi nyt käsiin, vasemman käden rytysten kohdalta ovat varsinkin aamulla jäykät ja kipeät, myös oikeassa kädessä tuntuu kipuilia muttei niin pahasti.
      Niska on rutissut ja kipuillut enemmän tai vähemmän jo toista vuotta.

Alussa sain kipuihin panadolia mutta niistä ei ollut mitään hyötyä joten siirryttiin tramaliin, lisäksi tuli tulehduskipulääkkeet (nykyään meloxicam max. annos).
      Tramalimäärän lisääntyessä maximiin siirryttiin norspan kipulaastareihin jota menee vaihtelevasti 15-25mg.
      Nht keväällä otetaan uudet röngenkuvat lonkista jolloin voidaan tehdä 3 vuoden vartailu että mitä on tapahtunut.
      Magneettikuvat on otettu lonkista ja olkapäistä.

Kuten tuolla kerrottiin niin nivelrikko ei hypi paikasta toiseen mutta nivelpsori hyppii.
      Veljelläni on olut jo 10 vuotta nivelpsori joten sukurasitetta on.
      Minulla ei ole iho eikä kynsimuutoksia joten diaknoosi ja järeämmät tulehduslääkkeet puuttuvat.

Nivelpsori johtaa lopulta nivelrikkoon joten kaukana nivelrikosta se ei ole.

Diaknosi ja oikeiden lääkkeiden käyttöä ei vielä lääkärit uskalla tehdä ennenkuin selvät näkyvät oireet ovat ilmenneet.
      Diaknoosista ennen varsinaisten näkyvien oireiden ilmenemistä on olemassa suosituksia mutta vanhat tavat estävät lääkäreitä ja varsinkin kelaa aloittamasta hoitoja ennenkuin näkyvät oireet ilmenevät.

Oikeiden hoitojen viivästyminen johtaa siihen että nivelet rappeutuvat käyttökelvottomiksi.
      Ei oikein ruusuiset näkymät.

• Rikkoja

Ellei kuolema korjaa ennemmin. Kyllä nivelrikko tuhoaa nivelet käyttökelvottomaksi ennemmin tai myöhemmin hoidosta riippumatta. Rikkinäisillä nivelilläkin jotain tietysti saattaa pystyä tekemään.

• hoit_su

Vielä vuosi sitten kykenin kävelemään vain hyvin lyhyitä matkoja sauvojen kera ja sitten piti katsella puistonpenkkiä jossa sai hetken istua. Panadolia meni 1g x 3 päivittäin, eikä oikeastaan auttanut. Kävin töissä lyhennetyllä työviikolla. Olen käynyt kuntosalilla jo monet vuodet, mutta ohjelma oli sellainen ns. yleisesti lihaksia tukeva.
      Kesällä sitten kerta kaikkiaan kyllästyin ja minulle tehtiin ohjelma, jossa huomioitiin jalkalihasten vahvistaminen ihan tosissaan. Eli reidet, pohkeet, nilkat saa kyytiä, mutta täysin suunnitellusti ja jos joku liike aiheuttaa kipua niin se muutetaan sitten toisentyyppiseksi. Sauvoja en ole tarvinnut loppukesän jälkeen, pystyn kävelemään kauppamatkat lepäämättä ja mikä parasta ei ole sitä pistävää kipua polven sivussa, joka aina pakotti pysähtymään☺Lääkityksenä otan 1g Panadol 400mg burana kerran päivässä, jos olen lähdössä jonnekin, jos olen kotona koko päivän en ota mitään.
      Eihän ne kulumat ole minnekään hävinneet, mutta vahvistuneet lihakset tukee liikkumista. Suosittelen kuntosalia ja ammattilaisen tekemää ohjelmaa. Ja jos mietit hintaa, niin ainakin tämä sali jolla käyn on halpa. 40 kymmenellä eurolla kuukaudessa minulla on sali käytettävissä ympäri vuorokauden ja 2 kertaa vuodessa ohjelman tarkistus.

• PetteriPetterssen
    • Kurkum-Timo

Suosittelen myös kokeilemaan edellisessä viestissä mainittua tahnaa. Joillain auttaa kipuihin muutamassa päivässä, toisilla kestää viikon pari---- Edullinen kokeilu, joten anna palaa.

• PPPKKK

Kurkuman vaikutuksen huomaaminen saattaa kestää jopa pari kuukautta. Mutta on halpa ja vaaraton ja siitä on muitakin terveydellisiä hyötyjä.

• Anonyymi

Kannattaa ola huolellinen ja tarkistaa kurkuman ym. luontaistuotteiden soveltuminen. jos käyttäää verenohennusvalmisteita, Eliquis tms.

• gjpoghj

Vaikeahan noista ihmelääkkeistä on sanoa, mikä oli sen vaikutusta ja mikä luonnostaankin tulevaa taukoa pahimpiin rikkokipuihin.
      Ruokavaliossa kannattaa tehdä tulehduksellisia sairauksia ehkäiseviä tuotteita, kuten vähentää sokerin ja ehkä lopettaa vehnäjauhojen käyttö. Rasvoista oliiviöljy on parempi kuin rypsi.

• sdfdgg

Aloittaja, osta reppu kauppareissullesi, helpottaa kävelyä.

• Anonyymi

Nivelrikko ei ole ja mene. Se tulee hitaasti pahenevien kipujen, aamuisen jäykkyyden, yösäryn ominaisuudessa. Se on etenevä vaiva, mutta liikunta pitää nivelet toimivina, mitään ihmeparannusta siihen ei ole olemassa.
      Keljuttavinta on kipu. Yösärky haittaa nukkumista, itsellä lonkissa, huonompi on vasen. Aamuisin on jäykkää liikkua, että ikäänkuin lonkka ei toimi kuten kuuluisi. Teen silti siivoustöitä. Sormissakin on nivelrikkoa, mutta ihan hyvin vielä pystyn tekemään ammattini asioita. Joissain nivelissä käsissä on asentomuutosta jo, ja tietenkin särkyjä on, mutta lonkat vaivaavat eniten. Rappukävely, ylämäkikävely vaikeimmat. En ole vielä säännölleen käyttänyt kipulääkkeitä, joskin töissä on toisinaan yhtä tuskaa, mutta menee se vuoro kuin meneekin aina. Niin meni tänäänkin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Asianajaja Herman Ljungberg

Ei ole tällä herralla kaikki muumit laaksossa, kun väittää, että kaapelien katkominen on NORMAALIA. Kaikkea se leipä elä
      Maailman menoa
      156
      6899
    2. Löytyykö jyväskylästä naista kenenkä pyllyä saisi kosketella ja haistellla??

Olen ihan mukava ja kunnollinen herras mies 41 vuotta.
      Jyväskylä
      33
      4033
    3. Neljä nuorta kuoli Nurmijärvellä, auto suistui jokeen Onnettomuuden tutkinta on vielä alussa.

Neljä nuorta kuoli Nurmijärvellä, auto suistui jokeen Onnettomuuden tutkinta on vielä alussa. Poliisi sai lauantaina 4.
      Maailman menoa
      114
      2022
    4. Ja taas kerran

Mutka ja joki. Kenties liikaa nopeutta. Miksi?
      Nurmijärvi
      61
      1906
    5. Mikä on rakkain fantasiasi kaivatusta?

Ja kertoisitko sen hänelle?
      Ikävä
      82
      1446
    6. Sähköauto sopii erinomaisesti maaseudulle, jopa paremmin kuin kaupunkiin.

Sähköautolla pärjää maaseudulla jopa paremmin kuin kaupungissa, sillä jokainen sähköistetyn talon piha on mahdollinen la
      Hybridi- ja sähköautot
      193
      1444
    7. Nainen, taidan inhota minua todella

tai sitten et halua olla missään tekemisissä kanssani. Sellaiset otteet sulla. On tosi karmeata olla toiselle kuin kuoll
      Ikävä
      73
      1091
    8. Tämä oli vuoden 1. luetuin artikkeli Suomi24 Viihteessä: Rock-legenda Andy McCoy, 61, sai eläkkeen

Rock-legenda Andy McCoy, 61, sai kuin saikin taiteilijaeläkkeen - Tämän suuruinen eläke on kuussa! -artikkeli oli v. 202
      Viihde ja kulttuuri
      13
      984
    9. Mitä haluaisit sanoa kaivatullesi

vuoden 2025 aluksi?
      Ikävä
      48
      979
    10. Rattoisaa lauantai iltaa

Mitäs tänään tapahtuu? Mitäs kirsikalle kuuluu? Onko lähdössä iltaelämään? 😊✨💞🌆 Minä vietä taas yksinäistä koti-iltaa
      Ikävä
      225
      947
    Aihe