eläkeputki

paakka

Pääsen 62v.eläkkeelle ?!/ansiosidon.ja lisäpäivillä maksetaank
o työeläkettä lopun elämäni ja täytyykö vuosittain hakea uudestaan/onko verotus pienempi kuin ansiosidonnaisella Kiitos!

48

21938

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • olkaahyvä

      anssinlisäpäiviltä pääset eläkkeelle 62v.Eläke pitää hakea hyvissä ajoin,2-3kk aiemmin kuin aikoo jäädä. Kerran haet ja saat lopunikääsi ilman eri menetelmiä.Veroa menee vähemmän kuin anssista....riippuu toki paikkakunnan kuntaveron suuruudesta. Mulla meni anssista 23,5 ja nyt eläkkeestä 18 prossaa.

    • anamaumauil

      Ansiosidonnaisen perusprosentti vuoden alusta 25% kaikilla
      Mulla nousi eläkeverotus 1.2.16 lähtien 8.5%
      kuulemma mamulisä.

      • näinkäy

        Ei pidä paikkaansa. Oletusveroprosentti on 25%, henkilökohtainen veroprosentti on se minkä saa, kun sen verotoimistosta hakee.
        Saat eläkkeeseesi varhennusvähennyksen, joka tapauksessasi tämän linkin perusteella( https://www.keva.fi/fi/elakkeet/elakkeet_ian_perusteella/varhennettu_vanhuuselake/Sivut/Default.aspx ) on 7.2%. Varhennusvähennys koskee koko eläkettä ja koko sitä aikaa, jona sitä maksetaan.
        Eli saat tämän verran vähemmän eläkettä nyt, kuin jos jäisit vuoden päästä eläkkeelle.


      • näinsenpitäisiolla
        näinkäy kirjoitti:

        Ei pidä paikkaansa. Oletusveroprosentti on 25%, henkilökohtainen veroprosentti on se minkä saa, kun sen verotoimistosta hakee.
        Saat eläkkeeseesi varhennusvähennyksen, joka tapauksessasi tämän linkin perusteella( https://www.keva.fi/fi/elakkeet/elakkeet_ian_perusteella/varhennettu_vanhuuselake/Sivut/Default.aspx ) on 7.2%. Varhennusvähennys koskee koko eläkettä ja koko sitä aikaa, jona sitä maksetaan.
        Eli saat tämän verran vähemmän eläkettä nyt, kuin jos jäisit vuoden päästä eläkkeelle.

        Tuohan ei koske ansiosidonnaisen lisäpäivillä olevaa(maks-57 syntynyt) heidän kohdallaan lukee, että saa 62 vuotiaana vähentämättömän vanhuuseläkkeen eli ei tule varhennusvähennystä, näin sen pitäsi olla?
        Eläketietäjä kun tulee lomalta voisi asian vielä varmistaa!


    • tttyötön

      Miten on eläketietäjä kun eläkeuudistus astuu voimaan 2017, niin onko vielä voimassa tuo työttömän lisäpäivillä olevan(syntynyt -55) oikeus päästä vähentämätömälle eläkkeelle 62 vuotiaasta eli vuonna 2017?

      • helenashemu

        Entä kun anssipäivillä on avioliitossa oleva?Onkoansiosidonnaisen lisäpäiväoikeudesta mitään iloa,kun puolison eläke huomioidaan. Näin netissä sen kaavakkeen ,jolla eläkettä haetaan minulla Anssi 1690e /kk käteen1250e.täällä 63 vuotias sairaanhoitaja. Miksi lisäpäivistä pitää lähettää lomake, vaikka se ei näemmä muuta sitä että jos työeläke kertymä 850e niin siihen päälle kansaneläke max 1190- verot, kun on kerran avimies. Pieni on eläke. Ei voi kun ihmetellä miten tänäänkin tv-ssä kerrottiin,että suomalaiset nauttivat keskimäärin 1600 e eläkkeistä.


    • kipuilija2

      Samaa kanssa haluaisin tietää, itsellä osatyökyvyttömyyseläke ja puolikas ansiopäiväraha ja nyt lisäpäivillä, ikä 60 v, säilyykö tuo eläkeoikeus, kevan eläke on minulla 96-2013 kuntapuolella ja sitä ennen yksityisellä 20 vuotta, paitsi lyhyt kuntatyö vuoden verran vuonna 1973, tuolloin olin ala-ikäinen ja mitään eläkettä ei tuosta varmaan kertynyt?
      Saako saman eläkkeen jos jää 62 tai 63 vuotiaana eläkkeelle?

    • Vuonna 1957 tai aiemmin syntyneellä lisäpäivillä olevalla henkilöllä on oikeus vähentämättömään vanhuuseläkkeeseen 62-vuotiaana. Karttuneeseen työeläkkeen määrään eikä mahdolliseen kansaneläkkeen määrään tehdä varhennusvähennystä. Vuoden 2017 työeläkeuudistus ei myöskään tuo tähän muutosta.
      Lisäpäiväoikeuden saantiedellytyksiin voit tutustua alla olevasta linkistä.

      http://www.tyj.fi/fin/ansiopaivaraha/paivarahan_kesto/lisapaivat_ikaantyville/

      Työeläkeuudistus ei myöskään vaikuta jo myönnettyihin työeläkkeisiin.

      • Hetipoisreservistä

        Vuoden 2017 työeläkeuudistus ei siis tuo muutosta varhennusvähennykseen. Mutta tuoko se muutoksen eläkeikääni? Eli pääseekö 1956 syntynyt työtön (lisäpäiviin oikeutettu) varmasti eläkkeelle tasan 62-vuotiaana?


      • 1956s
        Hetipoisreservistä kirjoitti:

        Vuoden 2017 työeläkeuudistus ei siis tuo muutosta varhennusvähennykseen. Mutta tuoko se muutoksen eläkeikääni? Eli pääseekö 1956 syntynyt työtön (lisäpäiviin oikeutettu) varmasti eläkkeelle tasan 62-vuotiaana?

        Pääsee


    • Työeläkeuudistus ei tuo muutoksia pitkäaikaistyöttömän vanhuuseläkeikään, eli ns, lisäpäivillä oleva (ennen vuotta 1958 syntynyt) voi jäädä vähentämättömälle vanhuuseläkkeelle 62 iän täyttämisestä seuraavan kuukauden alusta.

      • Mitenonn

        Miten on meikäläisen kohdalla olen nyt 62v ja täytän syksyllä 63v, olen yrittäjä ja pakko lopettaa yritys taloudellista syistä ja yksinyrttäjällä ei eläke ole häävi, jos jään syksyllä eläkkeelle niin tuleeko mulle varhennusvähennys? Vai kannattaako jäädä työttömäksi ja hakea eläkettä vasta 65v niin sitte ei ainakaan tule varhennusvähennystä. En kuulu mihinkään yrittäjien työttömyys kassaan, että jos työttömäksi jään niin sitte joudun peruspäivärahalle.


      • putkessa
        Mitenonn kirjoitti:

        Miten on meikäläisen kohdalla olen nyt 62v ja täytän syksyllä 63v, olen yrittäjä ja pakko lopettaa yritys taloudellista syistä ja yksinyrttäjällä ei eläke ole häävi, jos jään syksyllä eläkkeelle niin tuleeko mulle varhennusvähennys? Vai kannattaako jäädä työttömäksi ja hakea eläkettä vasta 65v niin sitte ei ainakaan tule varhennusvähennystä. En kuulu mihinkään yrittäjien työttömyys kassaan, että jos työttömäksi jään niin sitte joudun peruspäivärahalle.

        Tulee sulle varhennusvähennys jos jäät 63v eläkkeelle.
        Jää työttömäksi, mutta varaudu pitkään karenssiin, ennekö saat päivärahaa, jos sulla puoliso niin sen tulot otetaan huomioos päivärahahassa, en ole satavarma koskeeko yli 60 stä työtöntä.


      • Työeläkkeeseen ei tehdä varhennusvähennystä. Varhennuvähennys tulee kansaneläkkeeseen, jos siihen on oikeus ja sen ottaa ennen 65 vuoden ikää.


      • valmeetiimyyt
        Mitenonn kirjoitti:

        Miten on meikäläisen kohdalla olen nyt 62v ja täytän syksyllä 63v, olen yrittäjä ja pakko lopettaa yritys taloudellista syistä ja yksinyrttäjällä ei eläke ole häävi, jos jään syksyllä eläkkeelle niin tuleeko mulle varhennusvähennys? Vai kannattaako jäädä työttömäksi ja hakea eläkettä vasta 65v niin sitte ei ainakaan tule varhennusvähennystä. En kuulu mihinkään yrittäjien työttömyys kassaan, että jos työttömäksi jään niin sitte joudun peruspäivärahalle.

        Eihän yrittäjä saa kelalta mitään, myyt vanhan traktorisi ja juot kiljua.


    • viisikytkahdeksan

      Olen 58 vuotias pitkäaikainen työtön ja saan työmarkkinatukea.
      Luin jostakin, että 63 vuotta voi päästä varhennuseläkkeelle joka kylläkin vähentää 0,4 % per kuukausi kansaneläkkeestä.
      Jos jäisin 65 v.takuueläkkeeseen saisin normaalin takuueläkkeen joka on suurempi kuin kansaneläke.
      Kannattaa otta selvää Kelasta ja mennä paikan päälle kysymään ed.olevalle vastaajalle.

    • Nykylainsäädännön mukaan vanhuuseläkkeelle voit jäädä aikaisintaan 63-vuotiaana. 1.1.2017 tulee voimaan eläkeuudistus, jolloin vanhuuseläkeikää nostetaan. Uudet ikärajat koskevat vuonna 1955 tai sen jälkeen syntyneitä. Voit lukea eläkeuudistuksesta osoitteesta www.elakeuudistus.fi

      Ennen takuueläkettä selvitä mitä muita eläkkeitä voit hakea. Muut lakisääteiset eläkkeet vähennetään takuueläkkeen täydestä määrästä. Täyden takuueläkkeen saavat henkilöt, jotka eivät saa muita eläkkeitä. Tarkempia tietoja takuueläkkeestä saat osoitteesta www.kela.fi

      • kysymyksen_paikka

        Onko mitään merkkejä siitä, että ihmiset saavuttaisivat tuo nostetun vanhuuseläkeiän?
        Tälläkin hetkellä taitaa olla aika iso joukko sairauseläkkeellä, osa johtuen sairaudesta ja osa johtuen työantajan sairaudesta. Kaikki varmaan ymmärtävät mitä tarkoitan jälkimmäisellä.
        Missä vaiheessa eläkevakuutusyhtiöillä on suunnitelmat työolojen tutkimiseksi ja kehittämiseksi? Tai jos eivät itse sitä tee niin missä vaiheessa ovat suunnitelmat rahoituksen myöntämisestä em. tutkimukselle?
        Taitaa kuitenkin olla niin, että pelkällä päätöksellä ihmisten työkyky ei jatku pidemmälle kuin aikaisemmin.


      • ikityöläinen

        Tuo eläkeuudistus tehtiin kuten kaikki muukin mitä nykyhallitus on tehnyt ilman vaikutusen arviointia. Puhuttiin vain jostain 65 tai ehkä 67. Mutta sit selviää että 80 luvulla syntyneet pääsevät eläkkeelle ehkä 75 vuotiaana ja 00 luvulla syntyneet varmaan yli 80 vuotiaina. Monelle tuo aiheuttaa varmaan apatiaa, depressio on ainoa joka voi pelastaa ikiikäisestä raatamisesta. Rehellisempää olisi myöntää että eläkejärjestelmä on tarkoitus romuttaa täysin. Voisi lopettaa eläkemaksujen keräämisen, nyky rahasto kyllä riittää sinskin 70 luvulla syntyneille


    • Pähkäilijä

      Vastaus alkuperäiseen viestiin. Olen putkessa, nyt kesällä täytän 62 v. , en hae eläkettä vielä, vaan vasta vuoden kuluttua eli kun olen 63. Tämä yksi vuosi ansiosidonnaista kartuttaa vielä hieman eläkettä, sen jälkeen enää ei. Ansiosidonnaisesta on vero% 23 ja tulevasta eläkkeestä 13%, mutta vielä jää käteen noin 20 euroa enemmän, kuin jos hakisin eläkettä nyt. Sehän loppupeleissä on tärkeää, mitä jää handuun. Verottajan kanssa tätä oikein laskettiin ja oli samaa mieltä kanssani, että otan vielä vuoden ansiosidonnaista.

    • taavetti57

      Olen syntynyt 21257 jään työttömäksi 1.9.2016 pääsen ansiosidonnaiselle paljonko puuttuu että pääsisin eläkeputkeen ei taida puuttuu kovin paljon

    • Nimimerkille taavetti 57

      Työttömäksi jouduttuasi, ilmoittaudu työttömäksi työnhakijaksi työ- ja elinkeinotoimistoon. Ansiopäivärahaa maksetaan sinulle yhteensä 500 päivältä. Tämän jälkeen sinulla on oikeus lisäpäiviin, jos sinulla on ollut eläkkeeseen oikeuttavaa työtä vähintään viisi vuotta viimeisen 20 vuoden aikana. Lisäpäivien saaminen edellyttää, että 1957 syntynyt on täyttänyt 59 vuotta ennen 500 työttömyyspäivän täyttymistä. Lisäpäiviin oikeuttava ikäraja on 1957 ja sen jälkeen syntyneillä 61 vuotta.

      Työttömyysturvaan liittyvissä asioissa sinua neuvoo ensisijaisesti oma työttömyyskassasi.

    • Näinseon

      Pieni korjaus eläketietäjälle, -57 syntyneen pitää olla työttömäksi jouduttuaan 59 vuotta ja 1 kk ikää eli pitää täyttää 61 vuotta ennenkuin 500 päivää on käytetty, 55 ja 56 syntyneillä tämä 500 päivää pitää täyttyä ennenkuin 60 v on täytetty ja 1954 syntyneillä oli tuo 59 vuoden raja.

    • Nimimerkille ”helenashemu”
      Tarvitset lisäpäivätodistuksen eläkehakemuksen liitteeksi, jos haet 62 vuotta täyttäneen vähentämätöntä vanhuuseläkettä lisäpäivien perusteella.

      Kansaneläkkeen vanhuuseläkeikäsi on 65 vuotta. Jos haet vanhuuseläkettä lisäpäivätodistuksen kanssa, Kela maksaa vanhuseläkkeesi ilman varhennusvähennystä jo ennen 65 vuoden ikää.

      Kerroit, että olet 63-vuotias sairaanhoitaja. Jos olet työskennellyt julkisella puolella, saattaa työeläkelakien mukainen vanhuuseläkeikäsi myös olla 65 vuotta. Jos näin on, tarvitset lisäpäivätodistuksen myös hakiessasi työeläkkeen maksuun ennen omaa eläkeikääsi. Eläkeikäsi voit selvittää Kevasta, www.keva.fi .

    • epätietoinentästä

      Hei, olen Kevan osatyökyvyttömyyseläkkeellä ja ansiosidonnaisella päivärahalla, ikää on 61 v, tänä vuonna täytän 62 v joilloin mahdollsisuus hakea täyttä eläkettä.
      Kun saan työttömyyskassasta todistuksen lisäpäivistä niin haenko vain Kevasta täyttä eläkettä, tarvitseeko minun hakea myös Kelasta jotakin?

    • Olet siis hakemassa työeläkettä lisäpäiväoikeutettuna. Jos sinun kokonaistyöeläkkeesi jää alle 1 157-1 299 euroon kuukaudessa (v. 2017), niin voit hakea samalla lomakkeella myös kansaneläkettä. Lisätietoja kansaneläkkeestä saat oheisen linkin kautta: http://www.kela.fi/kansanelake-maara-ja-maksaminen .

      • epätietoinentästä

        Kiitos vastauksesta, minun eläkkeeni tulee olemaan noin 1500/brutto eli haen siis vain Kevalta eläkettä.


    • Tulitikkumummo

      Moi!

      Olen 61-vuotias työtön ja täytän syksyll 62. Olen nyt aikeissa jäädä osittain varhennetulle työeläkkeelle. Olen tietysti edelleen työmarkkinoiden käytettävissä. Töitä olen hakenut ahkerasti ja olen valmis tekemään kaikkia töitä. Laitoshuoltajakurssin sain juuri syksyllä suoritettua. Mitään ei ole löytynyt tältä seudulta. Olen peruspäivärahalla, koska en kuulunut mihinkään ammattiliittoon.

      Jos työtä löytyy vaikka muutama tunti kuussa (alle 300 euroa), saanko sen lisäksi koko peruspäivärahan ja varhennetun työeläkkeeni? Toivon todella hartaasti voivani vielä palata edes hetkittäin töihin ja teen melkeinpä kokopäiväisesti töitä löytääkseni jotain. Tällä hetkellä on muutaman tunnin viikossa puhelinmyyntifirmassa (6 euroa/tunti). Suosittelen välttämään näitä firmoja.

    • Osittaisen varhennetun vanhuuseläkkeen rinnalla voit työskennellä vapaasti tai voit olla työskentelemättä ja saada työttömyyspäivärahaa täysimääräisenä. Jos päivärahan sijaan saat työmarkkinatukea, on sinun syytä tarkistaa Kelasta osittaisen varhennetun vanhuuseläkkeen vaikutus työmarkkinatukeen.

    • Palautusta

      Huomioikaa mihinaikaan vuodesta jäätte eläkkeelle, loppuvuodesta kun jää tulee hyvät veronpalautukset s e uraavana vuonna. Itselläni menee näin täytän 65 tammikuussa eli eläke alkaisi helmikuussa, mutta kannattaakin jäädä eläkkeelle joulukuussa, saan palautusta vuoden 17 alkuvuodesta ja joulukuun eläke tulee verottomana. Nyt maksan ansiosidonnaisesta veroa 25,7 ja e l äkkeestä vero tulee olemaan noin 10 prosenttia.

    • anire

      Olen 61v. ja tällä hetkellä vielä noin viikon ansiosidonnaisella ja ikäni perusteella minulla jatkuisi lisäpäivät viikon päästä. Ymmärtääkseni voisin jäädä 62v. varhennetulle eläkkeelle. Nyt olen kuitenkin saanut työtarjouksen osa-aikatyöhön (50%), joka ilmeisesti pitää ottaa vastaan?
      Haluaisin tietää vaikuttaako tämä osa-aikatyö mahdollisuuksiini päästä 62v. varhennetulle eläkkeelle, jos en ehdi olla kuin vähän aikaa lisäpäivillä tai sitten en ollenkaan?
      Entä voinko kieltäytyä osa-aikatyöstä vedoten eläkkeelle jäämiseen?

    • Nimmerkki "anire": Nyt en ole varma, tarkoitatko 62 vuotta täyttäneen oikeutta jäädä vanhuuseläkkeelle lisäpäivien perusteella. Edellytyksenä 62 vuoden iän lisäksi on, että olet saanut päivärahaa lisäpäiviltä eläkkeen alkamista edeltävän kuukauden aikana vähintään yhdeltä päivältä. Tähän eläkkeeseen ei tehdä varhennusvähennystä.

      Jos tarkoitat osittain varhennettua vanhuuseläkettä, jossa alaikäraja on 61 vuotta, tehdään nostettuun eläkkeen osaan varhennusvähennys. Tämän eläkkeen aikana voit työskennellä rajoituksetta tai jos olet ansiopäivärahalla, tämä eläke ei vaikuta päivärahan määrään.

      Päivärahaan liittyvissä kysymyksissä ota yhteyttä työttömyyskassaasi.

    • Irtisanomislomalla

      20 vuoden työrupeaman jälkeen sain lopputilin, 7.10 päättyy työsuhde, ei työvelvoitetta, olen -57 syntynyt. Eli ensin saan ansiosid. 500 pvää
      sitten lisäpvät ja sitten aikanaan eläke ? Mutta tarjotaanko työvoimatoimistossa työtä jos ilmoita halukkuutensa "eläkeputkeen" ?

    • Peles

      Pyly

    • Työeläketietäjä ei ole oikea taho vastaamaan nimimerkille "Irtisanomislomalla", vaan sinun pitää esittää kysymyksesi TE-toimiston neuvojille.

    • tietoa_hakeva

      Olen osatyökyvyttömyyseläkkeellä ja työtön/ansiosidonnaisen lisäpäivillä täytän 62 v 30.7. 2017 ja aion hakea täyttä eläkettä 1.8-2017, saanko tuon varhennetun eläkkeen vähentämättönä ettei osatyökyvyttömyyseläke sulje pois tuota mahdollisuutta?
      Jos laitan kesäkuussa hakemuksen eläke alkaen 1.8 ja työttömyyskassalta saan todistuksen vasta elokuun alussa niin miten yhtälö toimii?
      Saanko eläkkeen 1.8. 2017 ja se tulee taannehitivasti vaikka toimitan lisäpäivätodisituksen esim. 10. 8. 2017 ja minulle maksetaan heinäkuun päiväraha elokuun puolella?
      Vielä kerran eihän osatyökyvyttömyyseläkkeeni sulje pois tuota vähentämättömän varhennuksen mahdollisuutta?

      • kohta-eläkkeelle

        nimin. tietoa hakeva......saat sen lisäpäivätodistuksen jo heinäkuussa kun laitat heinäkuun päivärahahakemuksen niin että kuun alusta haet ensin vaikka 4päivältä ja pyydät heti lisäpäivätodistuksen, kuun loput päivät haet sitten viimeinen päivä........minä sain työttömyyskassalta tuollaiset ohjeet kun kysyin miten pitää menetellä ja olen myös jäämässä lisäpäiviltä eläkkeelle 1.8.


      • tietoa_hakeva
        kohta-eläkkeelle kirjoitti:

        nimin. tietoa hakeva......saat sen lisäpäivätodistuksen jo heinäkuussa kun laitat heinäkuun päivärahahakemuksen niin että kuun alusta haet ensin vaikka 4päivältä ja pyydät heti lisäpäivätodistuksen, kuun loput päivät haet sitten viimeinen päivä........minä sain työttömyyskassalta tuollaiset ohjeet kun kysyin miten pitää menetellä ja olen myös jäämässä lisäpäiviltä eläkkeelle 1.8.

        Kiitos vinkistä, täytyy vielä kysyä kassalta kun kysyn aiemmin niin sanoivat vaan että haet normaalisti viimeinen päivä heinäkuuta ja toimittavat lisäpäivätodsituksen elokuussa, vaikka eläke alkaa 1.8. 2017, että ilmeiseti ei ole este näinkään hakea ja kait sen eläkkeen saa sitten taannehtivasti kun hakemuksen laittaa jo kesäkuussa ja eläke alkaa elokuussa.
        sinun neuvomasi tapa kyllä nopeuttaa prosessia.
        Eläketietäjä saako eläkkeen elokuun alusta voimaan ja maksavat sen jälkeenpäin jos lisäpäivätodisituksen heinäkuulta toimittaa vasta elokuussa?


    • Sinulla on oikeus hakea vanhuuseläkettä lisäpäivien perusteella aikaisintaan 1.8.2017 alkaen, eikä osatyökyvyttömyyseläke poista sinulta tätä mahdollisuutta. Toimita varsinainen eläkehakemus viimeistään heinäkuun aikana, jos haluat eläkkeesi maksuun elokuun alusta. Lisäpäivätodistuksen voi toimittaa jälkeenpäin sen saatuasi.

    • tietoa_hakeva

      Jos eläke alkaa 1. 8. 2017 ja toimitan lisäpävätodistuksen esim. 10. 8. 2017 niin saanhan eläkkeen 1. 8. alkaen takautuvasti?
      Kun haen ansiosidonnaista 31. 7 jolloin minulla hakupäivä niin se tulee maksuun elokuun puolella ja eihän se estä elokuun eläkkeen maksua koska kyseessä heinäkuun etuus vaikka maksetaan elokuussa?

    • Työeläkelaitoksesi voi myöntää sinulle eläkkeen maksuun 1.8.alkaen, jos sinulla on eläkkeen alkamista edeltävältä kuukaudelta, eli heinäkuulta todistus ns. lisäpäiväoikeudesta. Jos haluat hakea eläkkeen maksuun 1.8. alkaen, ilmoita työttömyyskassaasi aikomuksestasi siirtyä eläkkeelle 1.8. ja pyydä heitä lähettämään todistus heinäkuun lisäpäivistä sinulle heti kun heillä on todistus mahdollista kirjoittaa. Eläke voidaan myöntää 1.8. alkaen, vaikka heinäkuun päiväraha maksettaisiin sinulle elokuun puolella.
      Tarkempaa tietoa eläkkeen hakemiseen ja omaan eläketurvaasi liittyviin kysymyksiin saat omasta työeläkelaitoksestasi, jossa olet eläkevakuutettuna ja joka tulee tulevan eläkkeesi maksamaan.

      • Kuinkahan

        Tällä hetkellä olen ansiosidonnaisella päivärahalla. Tarkoitus jäädä eläkkeelle täytettyäni 65v heinäkuun puolivälissä. vaikuttako työeläkkeen suuruuteen jos haen eläkettä Heinäkuun alussa.


    • Eläkeekkeesi alkaa hakemista seuraavan kuukauden alusta. Ansiosidonnaista työttömyyspäivärahaa maksetaan enintään 65 iän täyttämiskuukauden loppuun. Eläkkeen määrään sillä ei ole vaikutusta.

    • Vastauksena nimimerkille ” tietoa_hakeva” , että eläke maksetaan sinulle taannehtivasti elokuun alusta lukien, jos jätät varsinaisen eläkehakemuksen viimeistään heinäkuussa, vaikka toimittaisit lisäpäivätodistuksen vasta elokuussa.

    • ovelajekutus

      Jäin työttömäksi jokin aika sitten ja tuo 500 p. ansiosidonnainen ei aivan riitä "eläkeputkeen" jää kuukauden auki. Tuli mieleen että kikkailemalla, eli pidän tauon päivärahan hakemisessa ja saan päivät siten riittämään "putkeen" onnistuuko jekutus? En tipu Kelan rahoille.

      • Ansiosidonnainennen

        Työttömäksi pitää ilmoittautua alle 6kk siitä, kun olet työtön, ja kun työvelvoite on loppunut. Muutoin menetät työttömyys korvauksen. (Eli jos saa 12kk paketin ja työvelvoite loppuu, ilmoittaudu <6kk aikana; korvaushan alkaa 12kk kuluttua)


    • jepjepjepjep2

      Kyllä jos olet sairauslomalla esim niin riittää, luuliisn että riittää myös jos pidät kuukauden omaa lomaa niin päivät ei kulu mutta jokaisella ikääntyneellä on sairauksia ja oikeus hakea sairauslomaa ja kelan sairauspäivärahaa jolloin ansiosidonnane ei kulu.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1878
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1818
    3. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      118
      1809
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      76
      1592
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      60
      1432
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1246
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1153
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1138
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1128
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1127
    Aihe