akun vaihto

5252

Miten vaihdetaan akku kiia ciid diesel

39

8791

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Helppo_homma

      Otetaan vanha pois ja uusi tilalle!

      • kokemustaon

        Tuota ei kannata mennä tekemään. Sen jälkeen lavetilla merkkiliikkeeseen ohjelmoitavaksi. Kannattaa antaa ammattilaisten hommaksi jos ei ole ihan varma.


      • posk

        Perustuuko tietoon vai arvaukseen? Tietääkseni Ferrarin lisäksi autot ei lakkaa toimimasta akun ollessa irti. Toisaalta virtaa on helppo syöttää vanhanmallisella akkulaturilla jos haluaa vaihdon ajan.


      • kokemustaon
        posk kirjoitti:

        Perustuuko tietoon vai arvaukseen? Tietääkseni Ferrarin lisäksi autot ei lakkaa toimimasta akun ollessa irti. Toisaalta virtaa on helppo syöttää vanhanmallisella akkulaturilla jos haluaa vaihdon ajan.

        Minulla on omakohtainen kokemus. Enää en vaihda akkua itse. Akun pystyy vanhempiin autoihin vaihtamaan itsekin, eikä ole kovin kummoinen homma, mutta en suosittele tekemään sitä uudempiin autoihin jos ei ole ihan varma mitä tekee.


      • fjhdrthjdt
        posk kirjoitti:

        Perustuuko tietoon vai arvaukseen? Tietääkseni Ferrarin lisäksi autot ei lakkaa toimimasta akun ollessa irti. Toisaalta virtaa on helppo syöttää vanhanmallisella akkulaturilla jos haluaa vaihdon ajan.

        Tietoon!
        Useissa autoissa voi tietokone menettää tietonsa..


      • lapinUkko

        Jus noin net teki akkuliikkeessä.vanha pois ja uusi tilalle
        ei mitään ongelmia.Auto käyntiin ja tien päälle.
        ceed 1,6B/2009Uudemmista en tiedä


    • tyhmääVaihtaaItse

      Ajetaan akkuliikkeeseen tai autosähköhuoltoon ja pyydetään vaihtamaan uusi akku. Akun vaihtotyö ei maksa juuri mitään ja vaihtaja on vastuussa jos jotain tapahtuu.

      • Sohvaperuna-köllii

        Ja sitten mennään sohvalle köllöttämään ja katselemaan TVsarja filmejä.


      • kuinkaTyhmäSaaOlla
        Sohvaperuna-köllii kirjoitti:

        Ja sitten mennään sohvalle köllöttämään ja katselemaan TVsarja filmejä.

        Mitenkä sinä poika tuollaisia kirjoittelet?
        Ei se, että antaa työtä toiselle tarkoita sitä, etteikö itse pystyisi tekemään, tai kyse on laiskuudesta.


    • Älä_ota_riskiä

      Akkuliikkkestä Varta, Trane tai Exide - akku. Se on siinä.

    • Opelisti

      Jos autossasi on idle stop&go,niin se vaatii oman akkunsa eli AGM.Yleensä vm 2010 eteenpäin autot ovat näitä.Melkein pääset helpommalla kun käväiset sen hakemassa /vaihtamassa merkkiliikkeestä.Vanhemmissa autoissa akun voi vaihtaa itse ja varmin tapa on pitää yllä virtaa vaihdon aikana johon käy hätätilassa vaikka 12v/4Ah pikkuinen skootterin akku.Näin säilyy mahdolliset koodit ym.Akkulaturia ylläpitoon ei suositella se kun puskee virtaa pulsseissa.

    • kylläMiesVaihtaaIteAkun

      joka pojallahan on varastot täynnä latureita ja vara-akkuja odottamassa akun vaihtoa ja mikä se mukavampaa kuin konuta pellin alla vaihtamassa akkua ja roudailemassa laturia, jatkoroikkia tai vara-akkua.
      Saahan sitä harrastaa jos haluaa, mutta paljon hauskempi on odottaa lämpimässä hallissa kun ammattimies tekee likaisen työn ja hommalle saa takuut ym.

      • ittetekemälläparas

        Ammattimies? Ammattikoulun räkänokkainen harjoittelija ja ratti rasvassa ja jotakin muutakin hajotettu?


      • Benziin

        Harrastaja vaiko "harrastaja". Jos ei osaa, niin silloin homma jätetään liikkeen huomaan. Aika simppeliä eikös vaan..


    • voipillu

      Mää ainaskin vaihan ihan ite mosseen uuden akun!

    • helppo.nakki

      Mäkin vaihdoin taskulamppuun uudet akut 3 kpl AAA

    • kia3

      Mulla on ollut pari kertaa pitkässä seisokissa matkan takia (5kk.)eli johdot on ollu irti Ceed-11 di. Eipä siinä muuta, kun johdot kiinni ja pari kertaa ratti ääriasentoon vasen oikea, niin espkin alkaa toimia, ei muuta ohjelmointia. Sama homma kai se on akun vaihdossakin. Viiden kuukauden aikana akku menee finaaliin, jos johdot on kiinni, kun siellä on hälytys vilkku koko ajan päällä.

      • Monelta_murheelta

        säästyy jos hankkii vaikka Lidlistä älylaturin parilla kympillä talviseisokin ajaksi autoon. Pysyy se akkukin paremmassa kunnossa ja koodit sun muut asetukset kohdallaan.


      • äläyritäkotona

        Ei hemmetti, teit vaativan keskitä ratti maksa satku merkkihuollolle huollon.


    • akuttaa-taas

      Kyllä sen akun voi itse vaihtaa, jotku asetukset(kuten kello) voi "nollautua", mutta ne saa uudestaan asetetuksi haluamikseen. Esim. Toyotassa pois kytketty turvavyöpiippari alkaa taas piippaamaan jos akku irroitetaan. Mikään auto ei mene hinauskuntoon.

      • kimiräikkönen

        "Mikään auto ei mene hinauskuntoon."

        Ferrarin jotkut mallit menee.


    • KöyhänIhmisen

      Olen irroittanut akun kokonaan Kia 2011 bensa.
      Irroitin syystä, että sain polttimon vaihdettua,
      kädet eivät mahtuneet tilaan.
      Ei mitään ongelmaa.

    • Hese577

      Olen kuullut että joidenkin autojen tietokoneeseen täytyy syöttää tieto että akku on vaihdettu. Tiedä pitääkö paikkansa.

      • näinTänään

        ainakin jos akun koko muuttuu.


      • Tiotoakinon

        Tuon totta jotta Ecu tietää akun vaihtuneen!


    • opelius

      Yhret vielä ja sitten kasku.

    • Sepukoo

      Vaihdoin tammikuussa uuden akun kaupan (7-tie, Tokmanni) pihalla otsalampun valossa, kun oli kovat pakkaset. Auto on Cerato 1,6 crdi vm. 2006. Laitoin muutaman Ah:n isomman akun, joten eriste akun ympärillä piti muotoilla käsin uudelleen. Ei ongelmia.

    • miekkin

      Mie vaihdatin akun audiin ,nyt väläkkyy kaikki valot,ei käynnisty ,error ilmestyy älytauluun,Pitänee soittaa hinuri pihaan.peerrrrrrrrrrr

    • Paska_kinneri

      No Audin omistaja nyt joutuu soittelemaan hinuria milloin minkäkin ongelman takia!

      • opelius

        Mutta se on Audi. Ja se riitää.


      • tsiisuskraistus
        opelius kirjoitti:

        Mutta se on Audi. Ja se riitää.

        Mieluummin vaikka Audilla kuin jollakin kuppasella Kialla, ei saatana sellaisella paskakikkarreella edes kehtaa koeajaa. Tietää jo heti että ranteet auki meininkiä. Nyt kun kaikille on vielä selvinnyt että niissä riittää vikoja vaikka muille eikä edes pitkä takuu auta. Kylläpä naurattaa Kian omistajien elämä.

        Ajan nelivetoislla Audeilla. Meillä on niitä perheessä useampia.


      • Anonyymi
        tsiisuskraistus kirjoitti:

        Mieluummin vaikka Audilla kuin jollakin kuppasella Kialla, ei saatana sellaisella paskakikkarreella edes kehtaa koeajaa. Tietää jo heti että ranteet auki meininkiä. Nyt kun kaikille on vielä selvinnyt että niissä riittää vikoja vaikka muille eikä edes pitkä takuu auta. Kylläpä naurattaa Kian omistajien elämä.

        Ajan nelivetoislla Audeilla. Meillä on niitä perheessä useampia.

        Mulla on Kia Rio 1.4 vm. 2012 ja 7 vuoden aikana on palanut 2 polttomoa. Ei kyllä ole kauheasti vikoja ollut 7 vuoden aikana. Ter. Tyytyväinen.


    • Ciidciidciid

      Kia ciid.. Ei sellaista mallia Kialla ole. Tarkoitatko Kia Ceed mallia?

    • pallinaamaek

      Mikä hiton ceed? Tarkoitatko Cee'd mallia?

    • eka-akku

      Kia cee'd SW (bensa) vm. 2012 tuli juuri vaihdettua akku. Motonetin valikoimasta sopiva saman kokoinen, start-stop mallinen. Vanha akku irti ja uusi tilalle (miinus napa ensin irti ja viimeiseksi kiinni, akun kiinnitys yhden mutterin takana), lähti hyvin käyntiin ilman mitään lisälatailuja. Ensimmäisen käynnistyksen jälkeen paloi luistonestojärjestelmän merkkivalo mutta toisen käynnistyksen jälkeen sekin sammui. ISG oli ollut jonkin aikaa poissa käytöstä, mutta uuden akun myötä sekin alkoi taas toimimaan normaalisti, eli kyllä tuo onnistuu ihan itse tehdä.

    • hyviäakkujakioissa

      Itsekin tässä mietin akun vaihtoa, mutta nykyistä taitaa jo museovirasto suojella... 2007 Ceed 1,6 crdi 170000 km ja alkuperäinen akku. Viime talven pakkasilla piti kerran laturilla ladata täyteen kun ei 28 asteen pakkasessa suostunut käynnistymään. Moottorilämmitin on ollut jo muutaman vuoden epäkunnossa, joten kylmässä tuolla tietysti on ollut vähän kankea pyörittää. Silloin viime talvena akkua ladatessa, ei ollut mitään ongelmaa auton tekniikan kanssa, vaikka akku oli vuorokauden poissa konehuoneesta, kyse siis ensimmäisen mallisarjan ceedistä ja vielä pakan alkupäästä.

    • Emmähintaakysy

      Ymmärtääkseni radion koodit on ainakin syötettävä uudelleen jos akku on ollut irti. Ja mistäs ne kaivat jos olet ostanut auton käytettynä ja koodi on kadonnut. Vaihdatan merkkiliikkeessä, en ryhdy äijänysväämään pihamaalla varavirtalähteiden kanssa.

    • Konkka

      Mikä kunniakysymys on tehdä kaikki itse? Kävin itse Moton###ssä, ostin akun ja vaihto maksoi kympin. Laittoivat vaihdon ajaksi fliksit kiinni. Joskus kadett c:n aikakaudella kaikki pystyi tekemään itse.

      • Anonyymi

        Harva asia on oikeasti muuttunut autoissa sellaiseksi, etteikö asiaa saa itse ährättyä kuntoon, jos varastosta löytyy suhteellisen kattava setti tavallisia asennustyökaluja. Monessa asiassa palkkio itse tehdystä työstä on satasia tai jopa tonneja. Esimerkiksi Cee'd:in kampiakselin tiivisteen vaihto merkkiliikkeessä noin 2400€, itse tehtynä tiiviste 50€ noin 15 työtuntia, sisältäen apumiehen tunnit mahdollisesti hallivuokra tai työvälinekustannuksia joillain satasilla. Tuon kampiakselin tiivisteen vaihdon merkkiliikehinnoittelu on aivan käsittämätön, kun ottaa huomioon sen, että harrastelijamekaanikko vaihtaa tiivisteen nopeammin kuin mitä merkkiliike on hommaan kellottanut.
        Jos vaihdat itse eteen ja taakse jarrulevyt ja palat, sekä uusit käsijarrukengät, säästät itse tehtynä siinäkin hommassa noin 250€/kulma, yhteensä muutaman tunnin työllä.
        Joku puistattelee päätään ihmetellen, mutta harvassa DIY hommassa pääsee yhtä hyvälle liksalle, kuin oman auton remppaamisessa takuuajan jälkeen.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      47
      4643
    2. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      95
      4522
    3. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      614
      4130
    4. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3077
    5. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      79
      2651
    6. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      129
      2193
    7. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      346
      2144
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      209
      2121
    9. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      29
      1745
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      66
      1482
    Aihe