laukan nosto

Ratsastaja02

Olen ratsastanut jo monta vuotta ilman valmentajaa, mutta silti mietityttää tuo laukan nosto. Tietääkseni niitä on erilaisia ja itse olen oppinut sen niin että ensin tehdään puoli pidäte ja sitten painetaan sisä pohkella satulavyön kohdalla, mutta olen lukenut myös että pitäis puoli pidätteen jälkeen painaa sisä pohkeen lisäksi ulko pohjetta aavistuksen verran satulavyön takana, mutta eikös niin käännytä? Vai miten sitten pitäis kääntyä? Miten te teette kääntymiset ja laukan nostot?

2

97

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mätiiän

      Laukat nostetaan antamalla puolipidäte, siirretään sisäpohjetta hieman eteenpäin ja ulkopohjetta ulos. sisäpohkeen siirtäminen eteenpäin vahvistaa ja kertoo selkeämmin. Molemmat pohkeet annetaan samaan aikaan!!!

    • z---

      Jos ihan tarkkoja ollaan ja nostetaan laukka "ihanteellisesti oikein", ei pohkeita siirretä mihinkään. Laukka nostetaan siirtämällä sisäistuinluuta hieman eteenpäin ja tarvittaessa käyttämällä pohkeita (normaalilla paikalla) apuna.

      Mutta koska tämä vaatii hevoselta äärimmäistä herkkyyttä ja ratsastajalta todella hyvää kropan hallintaa, ei tätä varsinkaan ratsatsuskoulussa pystytä harjoittelemaan.

      Näin ollen pohjetta käytetään apuna. Siirtämällä pohjetta vähän eteen, sisäistuinluu myös siirtyy eteen ja näin saadaan apua tehostettua.
      Ulkopohjetta voidaan siirtää vähän taakse, jolloin laukannostoavut tehostuu entisestään, kun samalla kun ulkopohje siirtyy taakse, sisäistuinluu siirtyy vielä enemmän eteen.

      Jossain päin maailmaa (baltiassa kai ainakin) laukan nosto opetetaan niin, että tärkeämmässä roolissa on ulkopohkeen siirtäminen aavistus taakse. Mutta sama vaikushan tällä siis on.


      Erona kääntämiseen on se, että laukannostossa ratsastja on suorassa ja istuu hevosen keskellä. Kääntäminen tapahtuu siirtämällä painoa (katsetta) aavistus siihen suuntaan, mihin ollaan kääntymässä ja samalla tarvittaessa käyttämällä ulkopohjetta apuna. Mutta jälleen se istunta on se tärkein juttu.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      91
      1485
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      156
      1179
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      104
      1050
    4. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      15
      927
    5. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      82
      860
    6. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      66
      783
    7. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      40
      757
    8. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      289
      733
    9. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      728
    10. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      57
      706
    Aihe