Dacian rumpujarrut ???

vanhaatekniikkaa

Miten 2016 Euroopassa valmistetussa henkilöautossa voi olla vielä rumpujarrut? Luulisi että ne on kalliimmat kuin vastaavan tehoiset/kokoiset levyjarrut. Onko ne jotain vanhoja varastoja tai asuntovaunujen rumpujarruja, joita sitten käytetään tuollaisissa hieman halvemmissa autoissa. Naapurin pojan mopoautossakin on levyjarrut edessä ja takana. Kiinalaisissa skoottterissa myös näkee rumpujarruja. Eurooppalaisissa on edessä ja takana levyjarrut.

89

3742

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • maahantuoja

      Entisestä Itäsaksasta löytyi valtava varasto vanhoja Trabantin rumpujarruja jotka Dacian valmistaja sai edulliseen hintaan, tästä johtuen Daciassa on vieläpitkälle tulevaisuuteen huippuluokan rumpujarrut käytössä.

      • iiiiihmeellistä

        Kun ei tiedä autoista mitään, niin puhuu tuollaista porsaanpaskaa kun alottaja.
        Ford Fiestassa, Citroen C ykkösessä, Volkswagen Polossa, UP!issa ja Skeida Citigossa on rumpujarrut takana, siitä yksinkertaisesta syystä että se on paras ratkaisu tuon kokoisissa autoissa.
        Itsellä on ollut nyt 10 vuotta autossa takajarrulevyt sekä japsissa että sakemannissa ja niitä on pitänyt vaihdella turhan usein.


      • Justus1952

        Jos joku ihmettelee henkilöautön rumpujarruja takana niin silloin on tietämukset autoasioista aika heikoissa kantimissa. Jos ne olisi edessä, voisin olla mukana tässä ajatuksessa !!!!


    • aloittaja12345

      Vai Trabantin varastoja? Onhan se tietysti mahdollista. Itse ajattelin, että jostakin Intiasta? Toisaalta tuontitullit saattaa määrätä sen, että oli todella kallista rahdata jostaikin kauko-idästä/aasiasta rumpujarruja Eurooppaan, joten täältä ne varmaan on. Joku auto alaa tunteva varmasti tietäisi mikä tuossa on se syy, miksi rumpujarruja yhä käytetään.

    • rummuteteenkin

      Mikä ongelma ne rumpujarrut sitten ovat? Eikö pääasia ole vauhdin hillitseminen ja luotettavuus? Rumpujarrut mahdollistavat myös pienempien vanteiden käytön, joka tarkoittaa mukavampaa kyytiä isompien renkaiden ansiosta.

      • VAGPower

        Rumpujarrujen ongelma on huollon tarve. Autoon tulee jousittamatonta painoa. Huonompi abs jarrujen toiminta. Luulisi että jos hakee mukavampaa kyytiä, on helpompi suurentaa renkaita kuin pienentää jarruja. Mutta ehkä tuo on Romanialainen tapa ajatella auton parantamista... Dacian ostaja ei kovin paljon varmaan noille asioille paino arvoa anna, turvallisuudella ja mukavuudelle, joten siksi niitä rumpujarruja daciassa käytetään. Jos ne ovat hyvät luulisi että Mersu ja Audikin niitä käyttäisi.


      • rummuteteenkin
        VAGPower kirjoitti:

        Rumpujarrujen ongelma on huollon tarve. Autoon tulee jousittamatonta painoa. Huonompi abs jarrujen toiminta. Luulisi että jos hakee mukavampaa kyytiä, on helpompi suurentaa renkaita kuin pienentää jarruja. Mutta ehkä tuo on Romanialainen tapa ajatella auton parantamista... Dacian ostaja ei kovin paljon varmaan noille asioille paino arvoa anna, turvallisuudella ja mukavuudelle, joten siksi niitä rumpujarruja daciassa käytetään. Jos ne ovat hyvät luulisi että Mersu ja Audikin niitä käyttäisi.

        "Rumpujarrujen ongelma on huollon tarve."

        Minulla on päinvastaisia kokemuksia. Etenkin käsijarru tuntuu jumittelevan, jos takana on pelkät levyjarrut. VAG-tuotteissa on tyyppivika jumivat jarrusatulat. Rumpujarruissa ei ole samaa ongelmaa.

        Hienommissa autoissa on tietysti yhdistetty rummut ja levyt, jolloin saadaan varmatoiminen seisontajarru ja moottoriteille sopivat useita jarrutuksia peräjälkeen sietävät hidastimet.

        Suomen olosuhteissa ei ole mitään syytä levyjarruille, koska käytetyt nopeudet ovat pieniä. Kuljettajassa on silloin vikaa, jos jarrujen teho ei riitä.


      • melkoinenPässinpää

        "Suomen olosuhteissa ei ole mitään syytä levyjarruille, koska käytetyt nopeudet ovat pieniä. Kuljettajassa on silloin vikaa, jos jarrujen teho ei riitä."

        Voiko oikeasti joku olla noin tyhmä ja väittää tuommoisia?


      • etrytr
        rummuteteenkin kirjoitti:

        "Rumpujarrujen ongelma on huollon tarve."

        Minulla on päinvastaisia kokemuksia. Etenkin käsijarru tuntuu jumittelevan, jos takana on pelkät levyjarrut. VAG-tuotteissa on tyyppivika jumivat jarrusatulat. Rumpujarruissa ei ole samaa ongelmaa.

        Hienommissa autoissa on tietysti yhdistetty rummut ja levyt, jolloin saadaan varmatoiminen seisontajarru ja moottoriteille sopivat useita jarrutuksia peräjälkeen sietävät hidastimet.

        Suomen olosuhteissa ei ole mitään syytä levyjarruille, koska käytetyt nopeudet ovat pieniä. Kuljettajassa on silloin vikaa, jos jarrujen teho ei riitä.

        Juuri näin, ja itsellä vw käytössä välillä.

        Ongelmia riittää jarruissa, sylintereitäkin kaikki vaihdettu yms.

        Rumpujarrut takana on helvetin hyvät käyttöautossa ja riittää Suomen tieliikennenopeuksissa.

        Autobahn on eri asia, jos nopeudet 180...250km/h, niin sitte levyjä taa.

        Ennen kun oli edessä levyt takana rummut, levyja ja paloja vaihdettiin, rumpuja ei koskaan.

        Jarrutuksessa etupää muutenkin ottaa voimaa vastaan enmmän.

        Mulla on volkkarissa hansikaslokeron ilmastointi, mahtuu 1 olut sinne.

        Laatikko nykii ja käyntihäiriöt ja kaikki muu.

        -Jos muu toimis ja lokero ei olisi jäähdytetty, olisin onnellisempi.


      • Justus1952
        melkoinenPässinpää kirjoitti:

        "Suomen olosuhteissa ei ole mitään syytä levyjarruille, koska käytetyt nopeudet ovat pieniä. Kuljettajassa on silloin vikaa, jos jarrujen teho ei riitä."

        Voiko oikeasti joku olla noin tyhmä ja väittää tuommoisia?

        Kyllä rummut takana ilman muuta yliveto etenkin korjauskustannuksissa, ja sinne uudet sisäkalut 200000km välein ja jarrut on täysin uudet taas. Tämä ei aina onnistu näin helposti levyillä ja jos rummun sisällä on käsijarru jiin ruoste on saattanut jo pilata käsijarrukenkien kinnityspisteet !!!!!


      • Anonyymi

        Mikä ongelma ne rumpujarrut sitten ovat? Rumpujarrut on ongelma niille joilla ei niitä ole !!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikä ongelma ne rumpujarrut sitten ovat? Rumpujarrut on ongelma niille joilla ei niitä ole !!

        Hyvin sanottu ja totta joka sana.


      • Anonyymi
        VAGPower kirjoitti:

        Rumpujarrujen ongelma on huollon tarve. Autoon tulee jousittamatonta painoa. Huonompi abs jarrujen toiminta. Luulisi että jos hakee mukavampaa kyytiä, on helpompi suurentaa renkaita kuin pienentää jarruja. Mutta ehkä tuo on Romanialainen tapa ajatella auton parantamista... Dacian ostaja ei kovin paljon varmaan noille asioille paino arvoa anna, turvallisuudella ja mukavuudelle, joten siksi niitä rumpujarruja daciassa käytetään. Jos ne ovat hyvät luulisi että Mersu ja Audikin niitä käyttäisi.

        Rumpujarrujen ongelma on huollon tarve,,,,,,,,,, Levyjarruissa ei monastikkaan huollot riitä vaan siellä on varaosien tarve !!


    • Upeaatekniikkaa

      Onko Dacioissa jo niinkin uutta tekniikkaa kuin nestetoimiset rumpujarrut.Olin jostakin lukevinani että niissä olisi kokonaan mekaaniset jarrut eli vipu sinne ja vipu tänne ilman mitään nestesylintereitä.

      • Jalkamies

        Ohoh! Autotietämyksesi kaipaa päivitystä. Älä ainakaan kommentoi mihinkään ennen sitä.


      • Minä.en.ole.walkman
        Jalkamies kirjoitti:

        Ohoh! Autotietämyksesi kaipaa päivitystä. Älä ainakaan kommentoi mihinkään ennen sitä.

        Uskotaan,uskotaan että olet jalkamies.Niin on muuten moni muukin Dacian omistaja/haltija.


      • Justus1952

        Tuo tietämys auton tekniikasta alkaa epäilyttää niin paljon että kannattais siirtyä rautatie osastolle jakamaan tietoa !!!!


      • Anonyymi

        Onko Dacioissa jo niinkin uutta tekniikkaa : No et kai sinä ole edes aiemmin kuullutkaan että missään autossa ois nestejarruja !!


    • toimiiNekin

      Rumpujarruja on edelleen paljon uusissa pikkuautoissa merkistä riippumatta.

      • AsiaKiinnosttaMyös

        Missä pikkuautoissa on rumpu jarrut? Olisi mielenkiintoista tietää. Itse olen katsellut uusia pikku autoja ja kyllä kaikissa on ollut levyjarrut takanakin.


      • löytyyvielä
        AsiaKiinnosttaMyös kirjoitti:

        Missä pikkuautoissa on rumpu jarrut? Olisi mielenkiintoista tietää. Itse olen katsellut uusia pikku autoja ja kyllä kaikissa on ollut levyjarrut takanakin.

        Rumpujarrut takana toimii ihan mainiosti normaalissa käytössä kevyehköissä autoissa. Rumpu kenkämekanismeineen tuskin on edes painavampi kuin levy satuloineen ja erillisine käsijarrumekanismeineen. Ja kun täällä ei ole autobaanoja, eikä vuoristoteitä, ylikuumeneminen ei taatusti ole ongelma.
        Dacian eri mallit ovat testattu TM koeajoissa, sekä talvitestissä mm. Logan MCV:n ja Dusterin osalta, eikä pysähtymisen tai ESP-järjestelmällä tehtyjen väistökokeiden suhteen ei ole ollut mitään moittimista. Lodgy sai koeajoraportissa jopa kiitosta jarrujen erinomaisesta tehosta ja tuntumasta. Eikä Renaultin rumpujarrullisiakaan malleja ole moitittu.
        Citroen Cactus, jossa myös takana rumpujarrut, pysähtyi matkalla, joka arvosteltiin Tekniikan Maailmassa kiitettäväksi. Se pysähtyi matkalla, johon harvat saman kokoluokan autot ovat pitkään aikaan pystyneet ja sai erityismaininnan hyvistä jarruistaan. Nykyään kun autoissa on hätäjarrutustehostimet, jarruvoimaa saadaan myös taakse, mutta ABS EBD estää levyjä jyrkemmin toimivien takarumpujen lukkiutumisen.

        Rumpujarruja käytetään vielä monissa erityisesti pienemmissä tai kevyemmissä autoissa, tässä nyt pienellä googlettamisella parikymmentä uutta autoa, missä on rummut takana. Kaikissa ESP ja muuta turvatekniikkaa, suurin osa 5 tähden euro-ncap autoja (melkein kaikilla myös ESP testi ajettu). Suurimmassa osassa saatavilla vaikka minkälaisia ajoavustimia ja huipputekniikkaa. Rummut silti takana. Ja löytyypi maailmalta varmaan takarummullisia eri merkkien malliversioita, joita ei myydä Suomessa. Esim. japanilaisia pikkuautoja, kuten uusi Suzuki Celerio jne.

        - Renault Clio, Clio Sport-tourer
        - Renault Captur
        - Citroen C4 Cactus
        - Citroen C3
        - Citroen C1
        - Toyota Aygo
        - Peugeot 108
        - Daciat, kaikki mallit
        - Mitsubishi Space Star
        - Fiat 500 perusmallit, Panda
        - Skoda Citigo, Seat Mii, VW Up
        - VW Polo perusmallit.
        - Suzuki Jimny
        - Opel Karl
        - Opel Corsa perusmallit
        - Ford Fiesta perusmallit


      • Justus1952

        Rumpuja lötyy ja tulee löytymään tulevaisuudessakin !!


      • Justus1952

        Sinulle nim.m.( Upeaatekniikkaa ) Et tainnut tietää hölynpöläystä siitäkään että joka tekee Daciaan tekniikan teki jo henkilöautoja silloin kun sinun omistamaa automerkkiä ei ollut edes olemassa ,olen tästä melko varma , se oli varmaan vielä Kirunan kaivoksessa syvyyksissä maan alla. PS Melko varmasti olisi moni automerkki vielä 1900 luvun alkupuolella vetänyt kettingillä takarattaitaan paljon pitempään ellei Renault olisi ollut niin kekseliäs että keksi kartaani vedon. Kannattais lukea kaikki nämä Renaultin (patentit 1900 luvulla) ennenkuin sekoilee niin ettei kukaan ota enää täydestä juttujasi


    • onkokkeilu

      Etuvetoisessa Autossa jossa on levy jarrut takana on talvella huonoissa olosuhteissa ajetun matkan jälkeen takapyörät jäätyneet jumiin tämä koskee yllättävän useaa auto merkkiä

      • Justus1952

        Luulen että levyjen takaa puuttuu usein suojaavat jarrukilvet ja aluvanteet päästää lumen levyävasten ja kehittyy vettä ja jäätyy !!!


    • Kokeilinmä

      Onkokkeilu: Pitää paikkansa. Chevrolet Cruzen takalevyt jäätyivät ja takapyörät liukuivat jumissa kun peruutin. Äkkiä paukahti ja pyörät rupes pyörimään.
      Dacian jarrut, levyt ja takarummut antavat vähän liiankin terävän jarrutuntuman. Meinaa talviliukkaalla antaa yllätyksiä.

    • 2011PakuRummuin

      Mikä vika rumpujarruissa on muuta kuin että ne toimivat hyvin,pysyvät puhtaana,eivät jumita eikä kiviä/rapaa/hiekkaa jumittamassa niitä eli huoltovapaat käytännössä pitkäänkin.
      Mikäli autossa on rumpujarrut TAKANA se ei vaikuta jarrutustehoon mitenkään ja siihen saa yhtälailla ABS kytkettyä eli varsinkin pakettiautoissa rummut ovat yhä arkipäivää ja niissä tuota massaa saattaapi olla tuplasti enempi,käyttövarmuus oltava kunnossa ja ken rummuilla ajanut tietää ettei ainakaan alle 200tkm tarvi takakengille mitään vaihtohommia tehdä,kunhan puhaltelee pölyt sisältä sillointällöin ja tietty nestevaihdot niin huoleton ratkaisu.
      Mihinkään tavis henkilö kuin pakettiautoon ei mitään järkisyitä levyihin takana ellei ulkonäkö tärkeää joillekkin ja jos ajelet huippunopeuksia rajuin toistuvin jarrutuksin eli maihin joissa myös ajokelit aina hyvät,tiet kunnossa ja ei nopeusrajoituksia,ralliautot erikseen.

      • levypyöriirumpukomppia

        Suurin käytännön ero takalevyt vs. takarummut lienee rumpujen huonompi jäähtyvyys, jolloin usein toistuvissa kovissa jarrutuksissa rumpujen teho lämmetessä heikkenee jyrkemmin kuin levyjen. Tosin tavallisissa henkilöautoissa takalevytkään harvoin ovat jäähdytettyjä.
        Suomen tiestöllä ja olosuhteissa takajarrujen lämpiäminen ei ole mikään ongelma. Eri asia voi olla Keski-Euroopan vuoristossa ajettaessa. Vuoristotiet ja asuntovaunu perässä voi olla tilanne, jossa jarruja koetellaan jo lämpöjenkin puolesta.
        Dacioissa etujarrut ovat jäähdytetyt ja takajarrut halkaisijaltaan suurehkot rummut. Tekniikka on samaa pohjalevykamaa kuin Nissan-Renaultin B-segmentin autoissa. Nykyaikaiset ajoavustimet kuuluvat tietenkin jo lainsäädännönkin puitteissa Daciassakin asiaan. Tehoa ja hallittavuutta on näillä eväillä eri lehtien koeajomittausten mukaan suorituskykyyn nähden riittävästi.
        Käytännössä mitään eroja ei takalevyllisiin autoihin ole, erot on lähinnä paperitietoja lukevien päässä.


    • lksnd93

      "Suomen tiestöllä ja olosuhteissa takajarrujen lämpiäminen ei ole mikään ongelma."

      Omissa VAGgineissa on takalevytkin välillä melkein punaisena, kun käsijarru on jäänyt laahaamaan ja sitä ei ole heti huomannut. Ei ole ykköskertoja kun jarruja on pitänyt jäähdytellä vedellä tai lumella.

    • P.e.n.t.t.i

      Ohhoh! Luulin, että siinä oli jarru vain etuakselilla.

    • parempikuin_levyjarrut

      Rumpujarruihin ei pääse lunta, jäätä, eikä muuta paskaa, niinkuin levyjarruihin. Toimivat paremmin huonoissa olosuhteissa.

    • se-siitä-sitten

      Levyjarru edessä hyvä ja rumpujarru takana hyvä, ja tämäntakia moni valmistaja näin laittaakin. Rumpujarru kuitenkin kalliimpi kuin levyjarru.

      • autoasentaja

        Paitsi mersu ja audi ja bemari...


    • LevytTakanaMuodinVuoksi

      Loistavaa. että edes Dacia tarjoaa Suomen oloissa huolettomat rumpujarrut taakse! Muihin merkkeihin niitä ei saa rahallakaan. Itsellä meni 15 vuotta ja 210 tkm ennen kuin takajarruille tuli tiivistevuodon takia huoltotarvetta.
      Eivät jäädy, ei pääse sora eikä muu moska jarruihin. Ja ABS toimii ok.

      • reippaastiLiikenneval

        Olet ilmeisesti sitä porukkaa, joka ajaa liikennevaloihin vapaa..kaikessa rauhassa, säästä bensaa ja jarruja. Sitten ihmettelet, kun kaikki ajavat ensimmäisen tilaisuuden tullessa ohi. Sinun syystä liikenne ei sitten ruuhkautuu...


      • juupajuu---
        reippaastiLiikenneval kirjoitti:

        Olet ilmeisesti sitä porukkaa, joka ajaa liikennevaloihin vapaa..kaikessa rauhassa, säästä bensaa ja jarruja. Sitten ihmettelet, kun kaikki ajavat ensimmäisen tilaisuuden tullessa ohi. Sinun syystä liikenne ei sitten ruuhkautuu...

        Perusteleppa sinä viisastelija puolestasi, missä suhteessa takalevyt ovat ylivertaiset verrattuna rummuilla toteutettuihin takajarruihin.
        Autolehtien jarrutusmittauksissa - eikä käsittelykokeissa takalevyjarrut eivät ainakaan antaneet tuumaakaan tasoitusta takarummuilla varustettuihin autoihin nähden. Päinvastoin, moni viime vuosien takarummullinenkin auto on saanut kehuja hyvistä jarruistaan. Ja nyt siis puhutaan perheautoista, eikä mistään formula 1:stä.

        Monissa takalevyllisissäkin autoissa käsijarru on edelleen toteutettu levyn keskiössä olevalla rummulla.


    • kiva.kun.tietää

      Asia on juuri niin että rumpujarrut takana on hyvä ja vikavapaa järjestelmä. Monissa autoissa jarrulevyt takana ruostuu herkästi toisin kuin rummut. Vanhassa vara parempi.

    • DGC

      Pari mielipidettä lisää rumpujarrujen puolesta:
      Rumpujarrut kestävät paremmin kevyttä käyttöä. Levyjarruilla on ikävä taipumus juuttua käytönpuutteeseen jos niillä ei jarrutella voimakkaasti.
      Mekaaninen käsijarru on helpompi toteuttaa rumpujarruun, eri asia sitten onko mekaaninen käsijarru paras vaihtoehto.

    • 3kplViisaitaveijareita

      Foorumin kaikki ns.asiantuntijat jälleen "lausuntokierroksella"

    • daciaonromu

      Älä nyt vaan ikinä erehdy ostamaan Daciaa.
      Kyllä on Romanialainen romu.

    • Korjaamolta

      Kyllä rumpujarrut on edelleen hyvää teknikka.
      Rumpujarrut on käytössä kaikissa raskaan liikenteen kalustoissa; kuorma-autot, linja-autot, panssariautot. Ei mene vesi,lumi,suolakura likaamaan jarrupintoja. Tekniikka on rumpujarruissa vuorenvarmaa. Levyjarruissa kyllä tehoja löytyy vaan sylinteritekniikka tuottaa jatkuvia ongelmia ja kustannuksia vanhemmissa autoissa. Audi, VW,Seat..... ym ym mukaan luettuina, löytyy täysiä rakennevirheitä takajarruista (ominaisuus). Käsijarruvaijerit käyttää jarrupaloja toiminnassaan ja jarruvaijerit on asennossa jossa kaikki vesi valuu vaijerin sisään jäädyttäen ja jumittaen käsijarrun (eräät mallit)!!!! Käsijarrujen mekaaninen viputoiminta satulaan jumissa liian usein! Palutusjouset myös riittämättömia ilman lisäjousta näissä saksalaisissa premium autoissakin? Sähköisessä takajarrusatulassa ei ongelmia puutu. Uusintahintaa satulalle pahimmllaan 800-1000 euroa/kpl?! Näissä sähköisissä järjestelmissä ei paloja vaihdella itse ellei osta 100 euron säätölaitetta vaihtotyöhön. Kyllä perinteinen rumpujarru on huolettomin ja edullinen ratkaisu!!!!!!!!!!!!!

    • ajelenenkähermoile

      Niin miksipä ei. olisi. En ymmärrä jarruista paljoakaan. Mulle riittää, että ne toim ivat hyvin. Rumpujarrut takana ovat olleet minun autossa hyvät. Nyt kun mittarissa yli 200 000 laitatin uudet sisuskalut ja niihin kustannuksiin ei minun talous kaatunu. Olen kait hieman tyhmä kun en tajua ongelmaa...

      • tottatotta

        Totta turiset, tyhmä olet.


      • ajattelenenkähermoile

        ..wau...sinunlaiset tekee maailmasta mukavan paikan elää...kiitos kun komppasit...:D


    • remonttia

      Itsellä 2 autoa vw ja toyota. Vw.ssä levyjarrut takana jotkajumittaa jatkuvasti, joka vuosi saa puhdistaa ja herkistää. Toyota rumpujarru on mennyt 15 vuotta ilman remonttia. En usko että rumpujarrut takana kovin huonot on...

    • rumpujarrutkohuonot
      • YHM

        Ja samalla myös lyhytikäisin..


      • Justus1952

        Kyllähän se lyhytikäisin auto löytyy eri hintaluokasta kuin Dacia, Dacian saa aina pikkurahalla kuntoon vaikka se olisi vanhakin . Daciaan saa varmaan 5 vuoden varaosat yhden äänenvaimentajan hinnalla BMw.hen


    • OnkoAnkkuriVakiovaruste

      Dacia käyttää aina "parasta ja uusinta" tekniikkaa tuotteissaan!

    • itäautoilija

      Dacia ja Lada on hinta/laatusuhteeltaan parhaita autoja. Se vaan viduttaa noita itsetehostajahörhöjä joille joku peltilehmä on epäjumala ja peniksen jatke!
      Luotettavimpia autoja mitä voi olla, kaikkia autoja pitää huoltaa, tahtoo vaan niissä "laatuautoissa" olla vikoja enemmän nykyään kuin näissä tervepohjaisissa kulkuvälineissä!

    • Kantapäänkauttakinoppii

      Niinhän sitä aina yritetään puolustautua tällä tavalla kun on tehty kaamea virheinvestointi ja hankittu Datsia joka on sittemmin osoittautunut todelliseksi murheenkryyniksi!

    • itåautoilija

      Kumma kun niitä ei ole kovinkaan paljon myynnissä käytettyinä, jokainen haluaa jostain syystä pitää Daciansa!

      • käytetty---

        Pakkohan se on pitää kun siitä ei kukaan mitään maksa.


    • itäautoilija

      Ei se Dacia paljon maksa uutenakaan mutta hyvin toimii! Kysehän on siitä haluaako peniksen jatkeen, elvistelyvälineen tai naapurien kiusavälineen. Tai muuten työntää rahaa hevon perseeseen! (Toivottavasti ei tarvi velkarahalla silloin peltilehmää ostaa, se on todella säälittävää!) Toinen vaihtoehto on hankkia kelpo liikkumaväline ajella sillä hyvällä itsetunnolla koska elämän arvot ovat silloin oikealla taholla!

    • TrollenburginHerra

      Sopiiko rumpujarrut lyömäsoittajille?

      • HammersmarkinMarjatta

        Entä levyjrrut tiskijukille?


    • KelpaakoedesKeinäselle

      Dacia on ongelmajätettä.Eikös siitä joudu jo vähän maksamaankin että pääsee kotterosta eroon?

    • Kokoyömeni

      Viimeksi kun katsoin niin tlyodassakin oli rumpujarrut.

      Mikä nolompaa, niin tlyotero on taas istunut kokl yön haukkumassa muita autoja. Ettei nyt väsyttäis amiksen tunneilla?

    • itäautoilija

      Rumpujarrut ovat erittäin hyvät, pysyvät puhtaina, eivät vingu kun ei mene rapa ja hiekka levyn ja palojen väliin, pitävät täsmällisesti. Tietty vaatii vähän huoltoa mutta huoltaa se pitää levyjarrukin. Nykyiset autoilijat ovat tietenkin niin uussaamattomia ettei monelta onnistu enää kuin tankkaaminen!

    • Docker

      Suomessa, täällä kosteudessa ja suolassa sekä melko matalissa ajonopeuksissa, rumpujarru takana hakkaa levyjarrun mennen tullen.
      Kokemusta mulla on 43 vuotta autoilua ja noin 15 eri autoa.
      Aina renkaat vaihtaessani otan takarummut ulos ja puhallan paineilmalla pölyt yms pois. Puuhkäisen hiekkalaikalla rummut päältä ja spraymaalaan ne huitaisemalla. Menee noin 5min/rumpu.
      Nykyinen auto ajettu 253500 km ja hihnat ja rummut alkuperäiset vielä. Kuluneet noin 30%. Kässäri ja jarrujen toiminta moitteeton.
      Rumpujarrut pysyvät ajossa kuivina ja vesi/ rapa ei pääse vahingoittamaan niitä juuri ollenkaan. Myöskään vähäinen eli heikonpitehoinen käyttö ei niitä pilaa.
      Levyjarru on taas ihan toinen stoori. Takajarrut ovat alttiina jatkuvalle kura ja vesi sumulle, tämän lisäksi koska auton jarrut ovat aina etupainotteiset, takajarrujen voimakas käyttö jää usein vähemmälle josta seuraa jarrujen jumiutumista jo jopa 2v vanhoissa autoissa jopa ennen 30tuh kilsoja. Usein näkee ruosteisia jarrulevyjä takana. Käyttö vähäistä ja jarrut jumittelee eivätkä liiku hyvin.
      Jarrujahan pitäisi käyttää voimakkaamin jotta niiden liikkuminen säilyy eivätkä ruostu ja jumitu kiinni.
      No tulipahan täs nyt lässytettyä taustoja mutta itse haluaisin ehdottomasti taakse rumpujarrut , niitä vain ei saa enää kuin harvoihin autoihin johtuen näistä kaikenmailman ajonvakauttimista yms roinasta.

    • Autonajaja

      Katselin tänään kun naapuri vaihtoi alle kesärenkaita vanteineen. Muutaman vuoden ikäinen Toyota Yaris. Rumpujarrut näkyivät olevan takana ja niin näkyvät olevan tuoreimmassakin painoksessa, kun Toyota nettisivuja vilkaisin.

      Jos Toyotassa saa olla takana rummut, niin mikä ihmeen pilkkaamisen aihe Dacian rumpujarrut sitten on?

      Minulla on ollut levyt ympäriinsä monessakin viime vuosikymmenten autossa, mutta puhutaan eri koko-, suorituskyky- ja hintaluokasta.

      Daciat tarjoavat mielestäni oikein passelia tekniikkaa ja kelpo ominaisuuksia hintaisikseen!

    • sderfv

      Ja pitää muistaa että 80% jarrutuksesta tapahtuu etupyörillä ja 20% takapyörillä, tämä siis täysjarrutuksessa. Takapyöriin riittäisi nykyisiä huonommatkin jarrut. No, kohta tulee sähköjarrut autoihin, sitten helpottaa.

    • Jaako1950

      Autoni takapäässä on rumpujarrut, Suzuki Vitara 1.9 DDis. vm.2008 ,ajettu 165000 km
      eikä vielä ole rummut tarvinneet mitään huoltoa, Etupäähän kerran vaihdettu levyt.
      Että kyllä rummut ovat ihan ok. Olen juuri vaihtamassa suzukini uuteen Dacia Dusteriin.

    • KarlDönitz

      Mietippä sitä, kun oot niin nero?!!!!

    • Justus1952

      Tämä on vain niitä tietämättömyydestä johtuvia viestin aloituksia . Useimmat joilla on ollut autoja tai ovat olleet autoalalla peräti töissä tietävät tähän oikean vastauksen !!!!

    • Anonyymi

      Paljon on ollut autoja ja jarrujen korjauksia. Niin levy kuin rumpujarrut voi jäätyä ja jumia. Jos autossa on rummut takana en osta sitä. Levyjarrut on paljon paremmat.

      • Anonyymi

        Kokemukseni perusteella en näe levyjarruissa takana mitään etua normaaliajossa. Siis tavallisessa arkikäytössä, ei missään kilpa-ajossa tai vuoristossa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kokemukseni perusteella en näe levyjarruissa takana mitään etua normaaliajossa. Siis tavallisessa arkikäytössä, ei missään kilpa-ajossa tai vuoristossa.

        Mutu ei kelpaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutu ei kelpaa.

        Taitaa se mutuilu vaivata enemmän takalevyjarrujen kannattajia.


    • Anonyymi

      En tiennytkään, että köyhien kipoissa käytetään vielä rumpujarruja. Minä nauran jenkkirautani ratista teitin rumpujarruille.

      • Anonyymi

        Eikö sinulla ole muuta tekemistä kuin nauraa aamuyöllä mielikuvitus jenkkiraudan ratissa Dacian rumpujarruille? On minullakin ollut jenkkirauta, jossa oli joka pyörässä rummut.


      • Anonyymi

        En tiennytkään, että köyhien kipoissa käytetään vielä rumpujarruja. Minä nauran jenkkirautani ratista teitin rumpujarruille:::: KYllä kai sitä voi nauraa jos ei tiedä mistään mitään !!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En tiennytkään, että köyhien kipoissa käytetään vielä rumpujarruja. Minä nauran jenkkirautani ratista teitin rumpujarruille:::: KYllä kai sitä voi nauraa jos ei tiedä mistään mitään !!

        Ei aihetta kommentoida.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En tiennytkään, että köyhien kipoissa käytetään vielä rumpujarruja. Minä nauran jenkkirautani ratista teitin rumpujarruille:::: KYllä kai sitä voi nauraa jos ei tiedä mistään mitään !!

        Rumpujarrujen ongelmia on vain heillä joilla niitä ei ole !!!!!


    • Anonyymi

      alle 100 hevosvoimaisessa, pienehkössä henkilöautossa, rumpujarrut ovat levyjarruja järkevämpi vaihtoehto, piste.

      • Anonyymi

        Höpöhöpö. Levyjarrut on tehokkaammat ja jarrupalat vaihtaa vartissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Höpöhöpö. Levyjarrut on tehokkaammat ja jarrupalat vaihtaa vartissa.

        Höpöhöpö. No lopetappa sinä höpöttely, ethän sinä jumalauta saa vartissa kun vasta rattaat irti ja jos takapäässä on käsijarru paloissa niin se ottaa melkein saman ajan mitä hihnojen vaihto. Kun minulla oli verstas käynnissä aikanaan niin normaali jarrupalojen vaihdosta otin tunnin ja jos oli käsijarru yhdistelmä niin puolitoista ja hihnojen vaihdosta 1,75-2 tuntia. Paloja taakse pitää kuitenkin vaihtaa useammin kuin hihnoja ja levyt ruostuvat pilalle,,rummut kestää auton iän. Sinä kyllä voisit panna verstaan pystyyn ja kun vain ilmoittelet lehdissä että palat vaihdetaan vartin veloituksella niin asiakas kunta valmistuu parissa päivässä ja on pitkä aikajono ,katsotaan sitten pääsetkö vuotta pitemmälle ilman konkurssia


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Höpöhöpö. No lopetappa sinä höpöttely, ethän sinä jumalauta saa vartissa kun vasta rattaat irti ja jos takapäässä on käsijarru paloissa niin se ottaa melkein saman ajan mitä hihnojen vaihto. Kun minulla oli verstas käynnissä aikanaan niin normaali jarrupalojen vaihdosta otin tunnin ja jos oli käsijarru yhdistelmä niin puolitoista ja hihnojen vaihdosta 1,75-2 tuntia. Paloja taakse pitää kuitenkin vaihtaa useammin kuin hihnoja ja levyt ruostuvat pilalle,,rummut kestää auton iän. Sinä kyllä voisit panna verstaan pystyyn ja kun vain ilmoittelet lehdissä että palat vaihdetaan vartin veloituksella niin asiakas kunta valmistuu parissa päivässä ja on pitkä aikajono ,katsotaan sitten pääsetkö vuotta pitemmälle ilman konkurssia

        Itselleni vaihdan vartissa, muille tuntitaksa. Vartti siis etupäälle ja takapäälle erikseen. Noin puoltuntia yhteensä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itselleni vaihdan vartissa, muille tuntitaksa. Vartti siis etupäälle ja takapäälle erikseen. Noin puoltuntia yhteensä.

        Itselleni vaihdan vartissa, muille tuntitaksa. :: Valehtelijan lahjoista annan sulle 10 pistettä, ja tietämättömyydellesi on vain pahasta !!!!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itselleni vaihdan vartissa, muille tuntitaksa. Vartti siis etupäälle ja takapäälle erikseen. Noin puoltuntia yhteensä.

        Itselleni vaihdan vartissa,....Intoilijoita on moneen lähtöön !!


    • Anonyymi

      Mullakin oli escortissa 90luvulla rumpujarrut :D

      • Anonyymi

        Minulla oli puolestaan 80-luvun Nissan Sunnyssä 4-sylinterinen bensamoottori. Lisäksi siinä oli tuulilasinpyyhkijät sekä vaihdekeppi. Vilkut toimivat viiksestä. Ei ole kehitys kehittynyt kun samoja ratkaisuja näkyy vielä nykyäänkin.


    • Anonyymi

      Halpa ja yksinkertainen ja paska tekniikka on yleisesti käytössä?

    • Anonyymi

      Rumpujarru on varmempi peli huonossa kelissä, siksi takajarrun (ja manuaalisen käsijarrun) on hyvä olla takana. Minulla Dacia Stepway ja Opel Astra - molemmissa rumpujarrut takana. Jos halutaan tehdä auto halvalla niin silloin levyt ympäriinsä ja digitaalinen mittarihimmeli kojelautaan - kilpa-autot on sitten erikseen....

    • Anonyymi

      rumpujarru ehdottamasti 300000km carinalla ennen kengänvaihtoa ..ei mitään huolta .....
      kahdet etulevyt kolmet palat eteen..

      • Anonyymi

        Sama juttu, Peugeot 406, jarrukenkien vaihto noin 300tkm kohdalla ja kahdet levyt on menneet edessä. Sitä en muista monetko palat eteen on mennyt.


    • Anonyymi

      Rumpujarrut sais olla autoissa edessäkin. Luotettavin jarrutyyppi !

      • Anonyymi

        No kyllä on tullut omistettua montakin autoa jossa on ollut rummut kaikissa kulmissa mutta kyllä kuitenkin levyt eteen ja mieluummin käsijarrukin sinne jos rumpuja ei ole takana. Etusatulassa ei kässärimekanismi ruostu jumiin niin nopeasti kuin takana. Siitä on hyviä kokemuksia Citroen XM.stä ,Xantiasta ja BX.stä ja vielä myös vanhemmista Saabeista !


    • Anonyymi

      Miten 2016 Euroopassa valmistetussa.......Tuskinpa niillä on kokoamisvaiheessa on isoja hintaheittoja .Mutta omistajan pitemmän päälle ei tarvitse ostella yli 100.n euron jarrusatuloita eikä ole sitten niitä ruostuneita levyjäkään niin monta uusittavana. Jos takana on vielä levyt joissa on laakerikotelot kiinteät niin ...................!

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      76
      3496
    2. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      565
      3287
    3. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      41
      3004
    4. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      49
      2092
    5. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      13
      1911
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      316
      1888
    7. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      120
      1865
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      143
      1506
    9. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      26
      1301
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      66
      1282
    Aihe