Kilpirauhasen vajaatoiminta nuorella miehellä

18Vmies

Hei! Olen 18v mies ja lähes koko syksyn kärsinyt monista kilpirauhasen vajaatoiminnan oireista kuten väsymyksestä, ns. "aivosumusta", masennuksesta, ahdistuksesta, sekä silmien ja ihon kuivumisesta. Myös liikunnasta palautuminen kestää todella kauan, mikä harmittaa paljon, sillä tykkään urheilla. Terveyskeskuksessa mitatuissa kilpirauhasarvoissa TSH oli 8 joulukuun alussa, mutta kuun lopussa se oli laskenut 4,6:een. T4V oli lääkärin mukaan viime mittauksessa viitealueen puolessa välissä. Hänen mukaansa lääkitystä ei tarvitse aloittaa, sillä TPOAb oli normaali ja antoi masennuslääkkeeseen reseptin. Vointi on itsekseen parantunut kuukauden takaisesta jonkin verran, mutta oireita on edelleen paljon. Olen vihainen lääkärin toimintaan, sillä mielestäni hän ei hoitanut asiaani kunnolla. Tuntuu, että hän vähättelee oireitani sillä olen hoikka ja urheileva nuori mies. Saisiko vaikkapa yksityiseltä endokrinologilta lääkitystä näillä arvoilla?

8

2238

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Huolehtia

Sinun kannattaisi mennä lääkärin vastaanotolle uudemman kerran,jos sinulla on noi arvot paperilla,niin ota ne mukaasi,lääkäri näkee heti mikä on tilanne.
      Toivottavasti pääset eri lääkärille,samalle ei kannata mennä,jos ei todellakaan tarkemmin halunnut perehtyä sinun ongelmiin. Tsemppiä sinulle

• sdegfgr

Mielestäni olisit ollut oikeutettu thyroxin-kokeiluun TSH:n ollessa 8 peräti!! Todennäköisesti olisit saanut endolta reseptin. Toki riippuu endosta sekin...

Itsekin olen hoikka vajaatoimintalainen eli ei kaikille sitä painoa kerry. Prof. Matti Välimäki on todennut useammassa haastattelussa, että lievääkin vajaatoimintaa kannattaa koelääkitä.

• 18Vmies

Varasin ajan yksityiselle endolle ensi viikolle. Mietin vaan, mistä korkea TSH voi johtua, kun vasta-aineetkaan eivät ole koholla. Ilmeisesti silloin ei ole kyse autoimmuunitulehduksesta?

• odotat-Hashimotoa

• Normaal

> Olen vihainen lääkärin toimintaan, sillä mielestäni hän ei hoitanut asiaani kunnolla......

Eikös lääkärisi hoitanut asiaasi ihan normaalilla tavalla? Kilpirauhasen toiminnassa ei vikaa, jota potilas epäilee. Vian paikallisti olevan siellä "korvien välissä", johon määräsi lääkityksen. Kuten näissä tapauksissa tavallista!

• 18Vmies

Ymmärrän kyllä, että ongelma voi ainakin osittain olla korvien välissä, mutta minulla on fyysisiä oireita aika paljon. Haluaisin vain, että kilpirauhanen tutkittaisiin ensin kunnolla asiantuntevan lääkärin kanssa, varsinkin kun TSH-arvo on noinkin korkea. Monillahan on pahoja oireita paljon paremmilla arvoilla ja ovat saaneet lääkehoitoa.

• kolikko_esiin

TSH T4v kertovat vajiksen pätevästi kuin heittäisi kruunaa ja klaavaa.
      Ruotsalaissyntyinen Per Borgström on USA:ssa apulaisprofessori, syöpätutkija, vajaatoimintapotilas ja vihainen siitä että hänen itsensä ja hänen isänsä elämää on pilattu tyytymällä tavanomaisiin TSH-, T4v- ja T3v-verikokeisiin, jotka EIVÄT näytä, saavatko solut T3-hormonia.
      http://20.fi/14201 on lyhytosoite ruotsinkieliseen julkaisuun jonka sivulla 6 hän kertoo vaiheistansa. On yhtenä kirjoittajana myös sivun 20 artikkelissa

• arvauskokeet

>TSH T4v kertovat vajiksen pätevästi kuin heittäisi kruunaa ja klaavaa
      Linkkikokoelma aiheen tutkimuksiin ja asiantuntijoiden kirjoituksiin:
      http://bit.ly/1RUrPGD

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ootko nainen noin mustis musta

Onhan se toki imartelevaa kun olet kaunis ja kaikkea muutakin, mutta ehkä vähän kummallista, kun ei varsinaisesti olla t
      Ikävä
      91
      7425
    2. Sen kerran kun siellä käyn

Voisit olla paikalla💚💛☘️
      Ikävä
      37
      3947
    3. Kumpa tietäisin. Miehelle.

Vieläkö toivot jotain viestiä, vai suutuitko taas...kun...🤔
      Ikävä
      45
      3500
    4. Joel Harkimo ja Janni Hussi eroavat

Tämä on ilon päivä 😊
      Kotimaiset julkkisjuorut
      233
      2733
    5. Kauan säkin jaksoit

Minun perässä juosta. Kunnes pahoitit mielen. Kuinka monta anteeksipyyntöä olet vailla? 🧐
      Ikävä
      40
      2642
    6. rakastan sinua!

Tule ja ota, kasvetaan yhdessä paremmiksi ❤️❤️❤️❤️ kaikki anteeksi ❤️❤️❤️
      Ikävä
      40
      2443
    7. Sä olet nainen kuuluisa..

..etkä mitenkään hyvällä tavalla.
      Suhteet
      129
      2369
    8. Miksi kaipaat

Ja olet elämässäni vielä kaiken tämän jälkeen? Eikö kaikki ole jo selvää välillämme?
      Ikävä
      29
      2259
    9. Askanmäessä Huippu esitys

Kävimme Ystävien kanssa Askanmäen kesäteatterissa. Kaikki tykättiin esityksestä aivan valtavasti. En varmaan koko vuonna
      Puolanka
      20
      2188
    10. Siis hetkonen

Rakastetaankohan me kummatkin toisiamme, ja aletaan tajuamaan se pikkuhiljaa 🤯
      Ikävä
      45
      1952
    Aihe