Hei! Olen 18v mies ja lähes koko syksyn kärsinyt monista kilpirauhasen vajaatoiminnan oireista kuten väsymyksestä, ns. "aivosumusta", masennuksesta, ahdistuksesta, sekä silmien ja ihon kuivumisesta. Myös liikunnasta palautuminen kestää todella kauan, mikä harmittaa paljon, sillä tykkään urheilla. Terveyskeskuksessa mitatuissa kilpirauhasarvoissa TSH oli 8 joulukuun alussa, mutta kuun lopussa se oli laskenut 4,6:een. T4V oli lääkärin mukaan viime mittauksessa viitealueen puolessa välissä. Hänen mukaansa lääkitystä ei tarvitse aloittaa, sillä TPOAb oli normaali ja antoi masennuslääkkeeseen reseptin. Vointi on itsekseen parantunut kuukauden takaisesta jonkin verran, mutta oireita on edelleen paljon. Olen vihainen lääkärin toimintaan, sillä mielestäni hän ei hoitanut asiaani kunnolla. Tuntuu, että hän vähättelee oireitani sillä olen hoikka ja urheileva nuori mies. Saisiko vaikkapa yksityiseltä endokrinologilta lääkitystä näillä arvoilla?
Kilpirauhasen vajaatoiminta nuorella miehellä
8
2238
Vastaukset
- Huolehtia
Sinun kannattaisi mennä lääkärin vastaanotolle uudemman kerran,jos sinulla on noi arvot paperilla,niin ota ne mukaasi,lääkäri näkee heti mikä on tilanne.
Toivottavasti pääset eri lääkärille,samalle ei kannata mennä,jos ei todellakaan tarkemmin halunnut perehtyä sinun ongelmiin. Tsemppiä sinulle - sdegfgr
Mielestäni olisit ollut oikeutettu thyroxin-kokeiluun TSH:n ollessa 8 peräti!! Todennäköisesti olisit saanut endolta reseptin. Toki riippuu endosta sekin...
Itsekin olen hoikka vajaatoimintalainen eli ei kaikille sitä painoa kerry. Prof. Matti Välimäki on todennut useammassa haastattelussa, että lievääkin vajaatoimintaa kannattaa koelääkitä. - 18Vmies
Varasin ajan yksityiselle endolle ensi viikolle. Mietin vaan, mistä korkea TSH voi johtua, kun vasta-aineetkaan eivät ole koholla. Ilmeisesti silloin ei ole kyse autoimmuunitulehduksesta?
- odotat-Hashimotoa
> ... ei ole kyse autoimmuunitulehduksesta?
Ei, mutta kyllä se alkaa erään tutkijan mukaan kehittyä jos ei hoideta:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11327616
- Normaal
> Olen vihainen lääkärin toimintaan, sillä mielestäni hän ei hoitanut asiaani kunnolla......
Eikös lääkärisi hoitanut asiaasi ihan normaalilla tavalla? Kilpirauhasen toiminnassa ei vikaa, jota potilas epäilee. Vian paikallisti olevan siellä "korvien välissä", johon määräsi lääkityksen. Kuten näissä tapauksissa tavallista!- 18Vmies
Ymmärrän kyllä, että ongelma voi ainakin osittain olla korvien välissä, mutta minulla on fyysisiä oireita aika paljon. Haluaisin vain, että kilpirauhanen tutkittaisiin ensin kunnolla asiantuntevan lääkärin kanssa, varsinkin kun TSH-arvo on noinkin korkea. Monillahan on pahoja oireita paljon paremmilla arvoilla ja ovat saaneet lääkehoitoa.
- kolikko_esiin
TSH T4v kertovat vajiksen pätevästi kuin heittäisi kruunaa ja klaavaa.
Ruotsalaissyntyinen Per Borgström on USA:ssa apulaisprofessori, syöpätutkija, vajaatoimintapotilas ja vihainen siitä että hänen itsensä ja hänen isänsä elämää on pilattu tyytymällä tavanomaisiin TSH-, T4v- ja T3v-verikokeisiin, jotka EIVÄT näytä, saavatko solut T3-hormonia.
http://20.fi/14201 on lyhytosoite ruotsinkieliseen julkaisuun jonka sivulla 6 hän kertoo vaiheistansa. On yhtenä kirjoittajana myös sivun 20 artikkelissa - arvauskokeet
>TSH T4v kertovat vajiksen pätevästi kuin heittäisi kruunaa ja klaavaa
Linkkikokoelma aiheen tutkimuksiin ja asiantuntijoiden kirjoituksiin:
http://bit.ly/1RUrPGD
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ootko nainen noin mustis musta
Onhan se toki imartelevaa kun olet kaunis ja kaikkea muutakin, mutta ehkä vähän kummallista, kun ei varsinaisesti olla t917425- 373947
- 453500
- 2332733
Kauan säkin jaksoit
Minun perässä juosta. Kunnes pahoitit mielen. Kuinka monta anteeksipyyntöä olet vailla? 🧐402642- 402443
- 1292369
Miksi kaipaat
Ja olet elämässäni vielä kaiken tämän jälkeen? Eikö kaikki ole jo selvää välillämme?292259Askanmäessä Huippu esitys
Kävimme Ystävien kanssa Askanmäen kesäteatterissa. Kaikki tykättiin esityksestä aivan valtavasti. En varmaan koko vuonna202188- 451952