Kun yrittäjä ilmoittaa bruttotulonsa, mitä tämä pitää sisällään. Eli mitä tulosta on otettu pois, ennen kuin voidaan puhua bruttotuloista? Otetaanko tästä YEL kokonaisuudessaan pois?
Esim 10 000€ tuloista YEL aloittalevalle on noin 1900€. Onko bruttotuloni siis 10 000€ vai onko se 8100€?
Onko täällä tietäjiä joukoissanne, jotka osaisivat asian minulle kertoa?
bruttotuloista
14
4251
Vastaukset
- YrittäjäksiSiirtynyt
Ilmoittaa minne? En minä ainakaan ole minnekään ilmoittanut bruttotuloani. Toiminimessä tein veroilmoituksen, jossa ei ollut kohtaa bruttotuloille. Toki verotettava tulo tuli laskennan tuloksena. Nyt osakeyhtiössä kirjanpitäjä tekee ilmoitukset, joissa toki on minun palkkatulo, mutta tarkoitus on nostaa myös osinkoa.
YEL-maksut voi maksaa joko henkilökohtaisesti, jolloin ne vähennetään verotettavasta tulosta tai sitten yritys voi maksaa ne, jolloin yrityksen tulos pienenee. Toiminimellä yrityksen tulos on sama kuin palkka, mutta muissa yhtiömuodoissa ei. - kerrankysytty
Minun käsittääkseni bruttotuloon ei ilmoiteta alv:tä mutta kaikki muut.
Eli se mitä sun tilille tulee jossa ei ole arvonlisäveroa.- Ei_ei_ei
Ei sekoitella termejä.
Veroton myynti on joko myyntiä tai liikevaihtoa ei missään nimessä mitään tuloa.
Myyntituotto on tulo josta on vähennetty muuttuvat kulut.
Voitto / tulos on se kun myyntituotosta on vähennetty kiinteät kulut (eli kaikki muut mitä ei mahdu muuttuviin kuluihin).
Tästä voitosta sitten vielä maksetaan lainanlyhennykset, verot yms, maskut.
Tuon jälkeen voidaan alkaa puhumaan tuloksesta varsinaisessa mielessä. - kerrankysytty
Aivan oikein liikevaihtoa olin selittämässä,sorry etten näin maallikkona tajunnut sanatarkkuutta.
- Ei_ei_ei
Niinpä, siinäpä monilla meneekin metsään kun vertaavat palkansaajan tuloa ja yrittäjän "tuloa".
Kummankin tulo on sitä mitä jää kaikkien kulujen jälkeen käteen.
- öjlk
Vielä pitäisi tietää, puhutaanko ammatinharjoittajasta, jonka saama tulo "firmasta" on tosiaan firman tulot - firman menot, vai onko yrittäjä osakeyhtiön omistaja ja toimitusjohtaja, jolloin yhden yksittäisen vuoden tuloilla (palkka osingot) ei tarvitse olla mitään tekemistä firman menojen ja tulojen kanssa?
- aikaiallai
aika epäselviä kysymyksiä teet, mutta aikapitkälti se menee just noin miten sen olet ajatellut....
- YrittäjäksiSiirtynyt
Onko yrityksen bruttotulolle edes yhtenevää määritystä?
Yksityishenkilölle se on saatu palkka ennen veroja ja veroluonteisia maksuja.
Taloussanomat on sitä mieltä, että bruttotulo on sama kuin liikevaihto: http://www.taloussanomat.fi/porssi/sanakirja/termi/bruttotulo/
Wikipedia on suunnilleen samaa mieltä:
https://fi.wikipedia.org/wiki/Bruttotulo
https://fi.wikipedia.org/wiki/Bruttotulos
Se erittelee käsitteet bruttotulo ja bruttotulos, josta seuraa aika hassu lause "Bruttotulos saadaan vähentämällä bruttotulosta tietyt erät."
Tässä vielä tuosta bruttotuloksesta:
http://www.atsoft.fi/bruttotulos-tuloslaskelma.htm - kiitollinenalkuperäinen
Olen alkuperäinen kysymyksenesittäjä. Syy siihen, miksi kysymyksen esitin on se, että olen eläkeläinen, jonka bruttotulot eivät saa ylittää noin 740€ kuukausitasolla. On aika suuri ero siinä esitänkö bruttotuloksi sen minkä yritys tai tässä tapauksessa toiminimellinen henkilö tulosta tekee ennen esimerkiksi alvin tai yellin vähennystä. Ymmärrän, että henkilökohtainen verotus kuuluu bruttotulon piiriin, mutta muu onkin hämärän peitossa ollut, kuten on moni muukin asia tällä saralla. Olen kiitollinen saamistani vastauksista. Onko teillä vielä tämän selvityksen jälkeen selventäviä kannanottoja? Mielenkiinnolla niitä luen ja mieleen pistän ja toteutukseen otan.
- gerdfs
Jos yritys on alv-velvollinen, alv ei näy missään muualla kuin alv-kirjauksissa, joten olen 99,99 % varma että alvin osuus ei missän nimessä liity tähän asiaan mitenkään.
YEL ei ole mikään erillinen erikoinen erä, vaan kuuluu laajempaan kysymykseen; lasketaanko tässä tapauksessa (brutto)tuloon elinkeinotoiminnan liikevaihto vai elinkeinotoiminnan tulos. Veikkaisin, että tulos, mutta...
Valitettavasti en ole lainkaan perillä noiden eläkesysteemien säännöistä, mutta vaikka täällä joku jotain järkevää vastaisikin, suosittelen kysymään asiasta ihan suoraan sieltä maksavalta / päättävältä taholta. Tämän palstan neuvoilla ei ole edes perävalotakuuta. - YrittäjäksiSiirtynyt
No tuossa tuli ne kaksi oleellista asiaa eli kyse oli henkilökohtaisista bruttotuloista ja toiminimestä. Toiminimen tulos on sama kuin henkilökohtainen bruttotulo eli ilmoitat sen mitä toiminimen veroilmoituksessa jää verotettavaksi tuloksi. Tuo on tietysti vuositulo eli jaat sen sitten 12:lla.
ALV ei vaikuta mitenkään ALV-velvollisen toiminimen tulokseen ja toiminimi voi maksaa YELin eli se vähentää sen tulosta. Jos maksat itse YEL, voit varmasti vähentää sen. Toiminimen tuloksesta bruttotuloa laskettaessa.
Helpottaisi tietysti, jos heti kertoisi taustan!
- Siinäpä_se_on
Kun mietitään onko yrittäjän bruttotulo sama kuin yrityksen bruttotulo?
Tiedän että jotkut viljelevät yriyksien kohdalla harhaanjohtavaa bruttotulonimitystä liikevaihdosta, mutta kuten sanoin se on harhaanjohtava.
Käytetään mielummin liikevaihto tai myyntinimeä niin ei mene seksisin.
Bruttotulo on tuloa ennenkuin verottaja rankaisee.- fsaah
"Bruttotulo on tuloa ennenkuin verottaja rankaisee."
Yrityksen kohdalla ei pitäisi käyttää lainkaan tuollaista sanaa kuin "bruttotulo", koska se ei kerro kenellekään yhtään mitään - kuten tästäkin ketjusta on huomtattu.
Yrityksen tilinpäätöksessä on rivi "tulos (voitto/tappio) ennen veroja". - mikroyrittäjäPennonen
Tämä oli hyvä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan603368Ruumis kanavassa
Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan282970- 1212366
Onko tässä paljon lääkettä..
Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 42281452- 111396
Ei mitään menetettävää
Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo1631336Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"
Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj131088- 74989
Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää39932Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä
On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän13812