sotilaskeittäjä

sotilaskeittäjä

Eli kaipasin kokemuksia sotilaskeittäjän tehtävistä. Minkälaista se oli? Itse olisin kiinnostunut tehtävästä, sillä minulla on kokemusta keittiöalalta.

11

15670

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 417

Muonituspuolen ja talouspuolen tehtävät ovat olennaisia yksikön toiminnan kannalta, ja niihin kuuluu ravintohuolto eli ruoan valmistaminen ja jakaminen. Itse työ ei eroa juurikaan suurtalouskeittäjän työstä siviilipuolella.

Kenttäolosuhteissa ruoka valmistetaan kenttäkeittiössä, "soppatykissä", komppanialle kerrallaan. Eli jokaisella komppanialla on oma huoltojoukkueensa, jossa on talousryhmä (talousalikersantti ja neljä sotilaskeittäjää), joiden tehtävä on ruoan valmistaminen. Komppaniassa on tehtävästä riippuen 50-200 miestä. Ruoka valmistetaan yleensä valmisaineksista. Paitsi suurtalousruokaa, kenttäkeittiössä lämmitetään myös valmispakkauksia.

Hyvä ruoka on, paitsi tärkeää fyysisen ravinnon kannalta, myös yksikön moraalin kannalta. Kovien harjoituksen tai pahan sään pelastaa hyvä lämmin ruoka, eli pääset tärkeään tehtävään, ja jos onnistut tehtävässäsi hyvin, sinua arvostetaan.

Jos olet seikkailuhenkinen, niin pyri laivastoon ja siellä talouspuolelle. Pääset tällöin laivakokiksi, ja hyvällä tuurilla saat työpariksesi jonkun ravintolakokin, sillä laivaston kapiaiset tykkäävät hyvästä ruoasta. Itse palvelin laivastossa 1988-1989, ja alokasjoukkueessani oli Pekka Terävä, josta myöhemmin tuli maankuulu keittiömestari. Seuraavana kesänä miinalaiva Keihässalmella syötiin hyvin.

• sotilaskeittäjä

Kiitos sinulle avartavasta vastauksesta. Kaipaisin enemmän kokemuksia siitä, mitä se konkreettisesti on: onko rankkaa, paljon aamuherätyksiä, yms.

• 215

Kyllä on aikaisia herätyksiä. Olin vapautuksessa joskus huollon mukana, ja jotkut "spadet" joutuivat heräämään jo kolmelta yöllä keittämään aamupuuroa leiriläisille. Jos keittäjiä on tosiian sen neljä, niin ei varmaan leireistä tule mukavia ainakaan yöunien kannalta

• bicfine

Käviskös sotilassoittajan tehtävä, samanlaista hämmentämistä sekin?

• sotilaskeittäjä

Vieläkö löytyisi kokemuksia?

• Anonyymi

Itse olen sotilaskeittäjänä ei oo edes raskasta hommaa

• Anonyymi

Hyvin keitettyä sotilasta!

Nam!

• Anonyymi

Alokasaikana kannattaa pyrkiä perunateatteriin aina kun mahdollista. Sillä saa hyvät alkupisteet.

• Anonyymi

Onko huoltojoukkueessa 50% semmoisia kavereita jolle tulisi antaa Punaiset paperit?.

• Anonyymi

B-paperit on valttia huoltojoukoissa.

• Anonyymi

Suomessako sotilaita keitetään?

Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ensi kesänä

Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta
      Ikävä
      66
      3422
    2. Tukalaa kuumuutta

Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh
      Ikävä
      46
      3242
    3. Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.

Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      142
      3068
    4. Sinä, ihastukseni

Mitä haluaisit tehdä kanssani ensimmäisenä?
      Ihastuminen
      50
      2663
    5. Tiedät ettei tule toimimaan.

Mielenterveys ei kummallakaan kestä.
      Ikävä
      31
      1983
    6. Okei, myönnetään,

Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘
      Ikävä
      27
      1880
    7. Onko kaivatullasi

himmeä kuuppa?
      Ikävä
      48
      1646
    8. Mihin hävisi

Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä
      Iisalmi
      87
      1555
    9. Et siis vieläkään

Et ilmeisesti ole vieläkään päässyt loppuun asti mun kirjoituksissa täällä. Kerro ihmeessä sit, kun valmista 😁 tuskin k
      Ikävä
      40
      1445
    10. On jo heinäkuun viimeinen päivä.

En taida nähdä sinua koskaan.
      Rakkaus ja rakastaminen
      39
      1350
    Aihe