Eli kaipasin kokemuksia sotilaskeittäjän tehtävistä. Minkälaista se oli? Itse olisin kiinnostunut tehtävästä, sillä minulla on kokemusta keittiöalalta.
sotilaskeittäjä
11
17647
Vastaukset
- 417
Muonituspuolen ja talouspuolen tehtävät ovat olennaisia yksikön toiminnan kannalta, ja niihin kuuluu ravintohuolto eli ruoan valmistaminen ja jakaminen. Itse työ ei eroa juurikaan suurtalouskeittäjän työstä siviilipuolella.
Kenttäolosuhteissa ruoka valmistetaan kenttäkeittiössä, "soppatykissä", komppanialle kerrallaan. Eli jokaisella komppanialla on oma huoltojoukkueensa, jossa on talousryhmä (talousalikersantti ja neljä sotilaskeittäjää), joiden tehtävä on ruoan valmistaminen. Komppaniassa on tehtävästä riippuen 50-200 miestä. Ruoka valmistetaan yleensä valmisaineksista. Paitsi suurtalousruokaa, kenttäkeittiössä lämmitetään myös valmispakkauksia.
Hyvä ruoka on, paitsi tärkeää fyysisen ravinnon kannalta, myös yksikön moraalin kannalta. Kovien harjoituksen tai pahan sään pelastaa hyvä lämmin ruoka, eli pääset tärkeään tehtävään, ja jos onnistut tehtävässäsi hyvin, sinua arvostetaan.
Jos olet seikkailuhenkinen, niin pyri laivastoon ja siellä talouspuolelle. Pääset tällöin laivakokiksi, ja hyvällä tuurilla saat työpariksesi jonkun ravintolakokin, sillä laivaston kapiaiset tykkäävät hyvästä ruoasta. Itse palvelin laivastossa 1988-1989, ja alokasjoukkueessani oli Pekka Terävä, josta myöhemmin tuli maankuulu keittiömestari. Seuraavana kesänä miinalaiva Keihässalmella syötiin hyvin. - sotilaskeittäjä
Kiitos sinulle avartavasta vastauksesta. Kaipaisin enemmän kokemuksia siitä, mitä se konkreettisesti on: onko rankkaa, paljon aamuherätyksiä, yms.
- 215
Kyllä on aikaisia herätyksiä. Olin vapautuksessa joskus huollon mukana, ja jotkut "spadet" joutuivat heräämään jo kolmelta yöllä keittämään aamupuuroa leiriläisille. Jos keittäjiä on tosiian sen neljä, niin ei varmaan leireistä tule mukavia ainakaan yöunien kannalta
- bicfine
Käviskös sotilassoittajan tehtävä, samanlaista hämmentämistä sekin?
- sotilaskeittäjä
Vieläkö löytyisi kokemuksia?
- Anonyymi
Itse olen sotilaskeittäjänä ei oo edes raskasta hommaa
- Anonyymi
Hyvin keitettyä sotilasta!
Nam! - Anonyymi
Alokasaikana kannattaa pyrkiä perunateatteriin aina kun mahdollista. Sillä saa hyvät alkupisteet.
- Anonyymi
Onko huoltojoukkueessa 50% semmoisia kavereita jolle tulisi antaa Punaiset paperit?.
- Anonyymi
B-paperit on valttia huoltojoukoissa.
- Anonyymi
Suomessako sotilaita keitetään?
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 911107
- 125886
Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa103865"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten276667- 71617
Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait73593Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j64562Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap54536Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist33493- 72483