sotilaskeittäjä

sotilaskeittäjä

Eli kaipasin kokemuksia sotilaskeittäjän tehtävistä. Minkälaista se oli? Itse olisin kiinnostunut tehtävästä, sillä minulla on kokemusta keittiöalalta.

11

17647

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 417

      Muonituspuolen ja talouspuolen tehtävät ovat olennaisia yksikön toiminnan kannalta, ja niihin kuuluu ravintohuolto eli ruoan valmistaminen ja jakaminen. Itse työ ei eroa juurikaan suurtalouskeittäjän työstä siviilipuolella.

      Kenttäolosuhteissa ruoka valmistetaan kenttäkeittiössä, "soppatykissä", komppanialle kerrallaan. Eli jokaisella komppanialla on oma huoltojoukkueensa, jossa on talousryhmä (talousalikersantti ja neljä sotilaskeittäjää), joiden tehtävä on ruoan valmistaminen. Komppaniassa on tehtävästä riippuen 50-200 miestä. Ruoka valmistetaan yleensä valmisaineksista. Paitsi suurtalousruokaa, kenttäkeittiössä lämmitetään myös valmispakkauksia.

      Hyvä ruoka on, paitsi tärkeää fyysisen ravinnon kannalta, myös yksikön moraalin kannalta. Kovien harjoituksen tai pahan sään pelastaa hyvä lämmin ruoka, eli pääset tärkeään tehtävään, ja jos onnistut tehtävässäsi hyvin, sinua arvostetaan.

      Jos olet seikkailuhenkinen, niin pyri laivastoon ja siellä talouspuolelle. Pääset tällöin laivakokiksi, ja hyvällä tuurilla saat työpariksesi jonkun ravintolakokin, sillä laivaston kapiaiset tykkäävät hyvästä ruoasta. Itse palvelin laivastossa 1988-1989, ja alokasjoukkueessani oli Pekka Terävä, josta myöhemmin tuli maankuulu keittiömestari. Seuraavana kesänä miinalaiva Keihässalmella syötiin hyvin.

    • sotilaskeittäjä

      Kiitos sinulle avartavasta vastauksesta. Kaipaisin enemmän kokemuksia siitä, mitä se konkreettisesti on: onko rankkaa, paljon aamuherätyksiä, yms.

      • 215

        Kyllä on aikaisia herätyksiä. Olin vapautuksessa joskus huollon mukana, ja jotkut "spadet" joutuivat heräämään jo kolmelta yöllä keittämään aamupuuroa leiriläisille. Jos keittäjiä on tosiian sen neljä, niin ei varmaan leireistä tule mukavia ainakaan yöunien kannalta


    • bicfine

      Käviskös sotilassoittajan tehtävä, samanlaista hämmentämistä sekin?

    • sotilaskeittäjä

      Vieläkö löytyisi kokemuksia?

    • Anonyymi

      Itse olen sotilaskeittäjänä ei oo edes raskasta hommaa

    • Anonyymi

      Hyvin keitettyä sotilasta!

      Nam!

    • Anonyymi

      Alokasaikana kannattaa pyrkiä perunateatteriin aina kun mahdollista. Sillä saa hyvät alkupisteet.

    • Anonyymi

      Onko huoltojoukkueessa 50% semmoisia kavereita jolle tulisi antaa Punaiset paperit?.

      • Anonyymi

        B-paperit on valttia huoltojoukoissa.


    • Anonyymi

      Suomessako sotilaita keitetään?

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      91
      1107
    2. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      886
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      103
      865
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      276
      667
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      71
      617
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      73
      593
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      562
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      536
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      33
      493
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    Aihe