Pitaisi lakata salongin portaat ja vaihtaa liukueste teipit.
Riittaako etta hion kuluneet alueet vai taytyyko hioa kaikki vanha lakka pois.
Vanhat teipit pitaa myos poistaa. Onko vihjeita miten teipit saisi helpoiten irti lakatusta mahongista.
Ajatuksena laittaa puolikiiltavaa lakkaa, esim Hempel Dura-Satin.
Kiitokset:)
Portaiden kulumien lakkaaminen ja liukuesteiden va
8
487
Vastaukset
- Kuumailmapuhallinta
Teippien irroituksessa kannattaa käyttää kuumailmapuhallinta. Sillä lämmittää ja varovasti vetää irti.
- nuurdikki
Yleensä huoltolakkauksessa on tavoitteena poistaa vain se lakka joka lähtee kohtuudella tai helposti irti. Lakka on toki läpinäkyvää joten jos haluat että jälki on kuin uusi ja täydellistä niin silloin on otettava paljaalle puulle. Parhaan tuloksen varmistamiseksi ennen lakkausta tulee puuhun kylläste. Todennäköisesti puu liukuesteiden alla on eri väristä, jos haluat palauttaa alkuperäisen värin taaskin pitää se ottaa puulle asti ja hioa puuta sen verran että väri palautuu.
Itse ehkä hioisin vain kevyesti ja antaisin ajan patinan näkyä ja tuoda veneelle vähän karismaa.- seppomartti
Teippien irroittamainen ei ole ollut koskaan ongelma, edes ilman kuumailmaa.
Kaikki lakka on poistettava ja siitä huolimatta jää kirjavaksi lakkauksen jälkeen. UV poltaa mahongin vaaleaksi. Jos on viilutettua vaneria niin viilun paksuus on vain 0.6-1,5mm eikä kestä hiomista juurikaan. Umpipuuta voit sitten hioa reilummin niin kirjavuus vähenee.
Esteettisen lopputuloksen kannalta on paras pistää teipit entisille paikoille.
Lakkaus on tehtävä muulla kuin mattalakalla koska se ei ole vedenpitävää. Esim 2-3 kerrosta ohennettuna 50> 20%, 3-4 kerrosta kiiltävää ja lopuksi mattaa.
Lakoista on sitten niin monta mieleipidettä, etten viitsi ehdottaa
- gg445
Kun lämmität sitä teippiä varovasti, niin käytä ns. ikkunaputsaria siinä "nahoituksessa" apuna.
Sillä sai ne verotarratkin irti, joita monet kirosivat alimpaan h___ttiin. - treadmaster
Mahongilla on taipumus haalistua uv-säteilyn vaikutuksesta. Jos hiot kevyesti ja lakkaat mahonkiset portaasi, ne tulevat epävärisiksi. Siellä missä puupinta on ollut paljaana, se muuttuu lakatessa tummaksi. Makuasia, mistä tykkää - nuudrikin mielestä epävärisyys on vain hienoa patinaa.
Itse olen omissa veneissäni poistanut vanhan lakkakerroksen kokonaan ja hionut pinnat tasavärisiksi. Tämä koskee umpipuisia, ei viilupintaisia portaita. Jos haluaa, puupintaaan voi tässä vaiheessa laittaa pigmenttiä (petsiä) suojaamaan haalistumiselta. Lakkaus on joka tapauksessa tehtävä ohennetulla kiiltävällä lakalla, seuraavat kerrokset ohentamattomalla ja vasta lopuksi puolihimmeällä, esim Spinnaker Eggshell.
Liukuesteeksi olen itse käyttänyt Treadmasteria, jonka olen leikannut koko askelman peittäväksi. Treadmasterin ikä on moninkertainen liukuesteteippeihin verrattuna ja ulkonäkökin erilainen. Jos käyttää salmiakkikuvioista Treadmasteria, sen reunat kannattaa ennen liimaamista viimeistellä hiekkapaperilla terävien kulmien pyöristämiseksi. Treadmasteria saa myös valmiina askelmiin tarkoitetteuina palasina, joissa on liimapinta; https://www.svb24.com/en/treadmaster-step-pads.html- treadmaster
Tässä esimerkkikuva. Ehkä netistä löytyisi parempiakin.
https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/236x/1f/52/bf/1f52bf6a40a7b5ba5a195d4866bfdf24.jpg - seppomartti
treadmaster kirjoitti:
Tässä esimerkkikuva. Ehkä netistä löytyisi parempiakin.
https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/236x/1f/52/bf/1f52bf6a40a7b5ba5a195d4866bfdf24.jpgTreadmaster liukuesteenä on varmaan hyvä idea. Hiekkapintaiset mustat teipit toimii kohtalaisesti vain uutena. Rappusilta putoaminen on merkittävä riskitekijä. Onko Treadmasterin paksuus noissa palasissa yhtä paksu kuin kannelle tarkoitetuissa levyissä eli luokkaa 3-4mm? Ohuempaa voisi käyttää nauhoina.
Teakjäljitelmää joku voisi pitää nätimpänä mutta liukuesteominaisuuksista märkänä en tiedä: https://www.youtube.com/watch?v=BkdrLFMQ5yY - treadmaster
seppomartti kirjoitti:
Treadmaster liukuesteenä on varmaan hyvä idea. Hiekkapintaiset mustat teipit toimii kohtalaisesti vain uutena. Rappusilta putoaminen on merkittävä riskitekijä. Onko Treadmasterin paksuus noissa palasissa yhtä paksu kuin kannelle tarkoitetuissa levyissä eli luokkaa 3-4mm? Ohuempaa voisi käyttää nauhoina.
Teakjäljitelmää joku voisi pitää nätimpänä mutta liukuesteominaisuuksista märkänä en tiedä: https://www.youtube.com/watch?v=BkdrLFMQ5yYEn ole mitannut valmiiden portaisiin tarkoitettujen palasten paksuutta, mutta silmämäärin se on saman paksuista kuin normaali kansikatteenakin käytetty Treadmaster eli 3 mm. Ehkä valmistajan sivuilta löytyy tuoteselostus.
Rappusilta liukastumisen riski vähenee, jos askelmissa ei ole ollenkaan liukkaita kohtia. Siksi itse leikkasin Treadmasterilevystä palat, jotka peittävät koko askelman. Kopioin idean Nautorilta kauan sitten. En tiedä mitä Nautor ja Baltic nykyisin käyttävät askelmien liukuesteenä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut
Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/1921321Miettimisen aihetta.
Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.1221138- 48864
- 70860
Just nyt mä
En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman53780Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle
Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva50745- 53702
- 33692
- 60689
- 52657