Nykynuoriso

Sirkku.H.T

Luin 12-vuotiaan tyttäreni päiväkirjasta, ettei minulla muka olisi "mitään oikeutta" lukea hänen päiväkirjaansa. Äitinä minulla on tietenkin täysi oikeus. En ymmärrä, mitä nykynuoret oikein ajattelevat, ottaisivat asioista selvää! Aionkin keskustella asiasta hänen kanssaan ja koetan saada hänet ymmärtämään, että lain mukaan se on täysin hyväksyttävää ja suositeltavaakin.

42

158

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hehheheheee

      Käy keskustelemasta asiasta poliisin kanssa. He ottavat mielellään vastaan tunnustuksia rikoksista.

      • HfcyKBJ

        Mitä tässä oli? Eikö äidin oma päiväkirja kestä päivänvaloa? Semmosia on paljon!


      • miks mua kiusataan vaan siks koska mulla on vaan yks vanhempi. se on mun äiti sekä isä, se sai mut ittensä kanssa. koska se on hermafrodiitti niinkuin mää.


    • äiti45v

      Suosittelen antamaan tyttärelle yksityisyyttä. Ainakin silloin, kun murkkuikä on alkanut. Itse puutuin liikaa tyttäreni elämään ja nykyään meillä on tulehtuneet välit. Kyllä minunkin nuoruudessa murkkuikäiset kapinoivat vanhempiaan vastaan, että nykynuorisoa ei tarvitse mollata, mutta suosittelen antamaan tyttärellesi omaa tilaa, jos haluat pysyä hänen kanssaan väleissä

      • kannattaisikohan

        suunnata tuo suositus yksityisyydestä Raision kaupungin lastensuojeluviranomaisiin heidän valehdellessaan tuomioistuimessa lapsen olosuhteet perättömässä lausumassaan vieraannuttaessa lasta tarkoitushakuisesti omasta isästään yhdessä äidin kanssa..


    • Täyttäymmärrystävaila

      Ajatuksesi on hyvä, mutta kannattaa etsiä ja hakea tueksi jotain faktaa, jolla voit esittää asian niin, että se ei ole sinun keksintösi. Ihan vain sen takia, että vanhempiaan vastaanhan kaikki puberteetti-ikäiset hannaavat. Mustaa valkoisella ja valaisevat esimerkit 'puhuvat' paremmin asian puolesta kuin vanhemman suu.

      • 677895

        Aivan. Voit sanoa esimerkiksi, ettet jaksa nyt selittää,, mutta tällaisessa tilanteessa laki valitettavasti velvoittaa tekemään näin.


      • Jaksaajatukeapitää

        Mitä "jaksa selittää"? Selittää saa, voi ja täytyykin mutta se ei pelkästään riitä kun nuoriso ei halua kuunnella eikä uskoa sattuneesta sukupolvien kuilun syystä johtuen. Selitykselle pitää vain etsiä ja hakea tuki ja peruste sellaisesta paikasta joka on auktoriteetti myös teinille.


      • gfggsdrg
        Jaksaajatukeapitää kirjoitti:

        Mitä "jaksa selittää"? Selittää saa, voi ja täytyykin mutta se ei pelkästään riitä kun nuoriso ei halua kuunnella eikä uskoa sattuneesta sukupolvien kuilun syystä johtuen. Selitykselle pitää vain etsiä ja hakea tuki ja peruste sellaisesta paikasta joka on auktoriteetti myös teinille.

        Kuten että sotaveteraanieinkin äidit lukevat heidän päiväkirjojaan


      • Kaverinako
        Jaksaajatukeapitää kirjoitti:

        Mitä "jaksa selittää"? Selittää saa, voi ja täytyykin mutta se ei pelkästään riitä kun nuoriso ei halua kuunnella eikä uskoa sattuneesta sukupolvien kuilun syystä johtuen. Selitykselle pitää vain etsiä ja hakea tuki ja peruste sellaisesta paikasta joka on auktoriteetti myös teinille.

        Heh, ymmärrätkö mitä tulit sanoneeksi? Et ole auktoriteetti lapsille ja korvaat sen hakemalla aina tilanteeseen sopivia auktoriteetteja... Ja kokonaisuus? Ei hyvää päivää! Sekasinhan ne menee.


      • Puhusinäpukille

        Oma vanhempi ei taida olla suurimmalle osalle teini-ikäisistä minkään moinen auktoriteetti. Mutta oli tai ei, niin viisas vanhempi etsii ja käyttää kaikki esimerkit kaikkien asioitten selvittämiseen ja selventämiseen mitkä vain keksii ja löytää. Esimerkeillä on hyvä ja helppo osoittaa ... milloin mitäkin.


      • Kaverinako

        Esimerkki on eri asia kuin auktoriteetti. Tottakai asioita selventää esimerkeillä. Mutta etkö omasta maailmankuvastasi löydä muka esimerkkejä? Se,että vahvistat jotain, milloin mitäkin(huolestuttavaa), esimerkillä jonka satut löytämään ja parhaiten vastaa tuota jotain, johtaa varmasti siihen että lapsi hämmentyy. Esimerkit ovat huonoja esim.siksi kun ne rajoittavat lasta kasvussa itsenäiseksi omaksi itsekseen. Ja kun ne on annettu sinun lapsellekin piiloon jäänyttä "jotain" vahvistamaan, niin miten tuo kasvattaa lasta mihinkään?

        Auktoriteettia pitää vähän olla, mutta ei silläkään lasta polkea saa. Lapsi luottaa positiiviseen auktoriteettiin. Tuskin sinuun luotetaan, kirjoituksesi perusteella.


      • Lätiseitsellesi

        Sinun sen sijaan kannattaisi nukkua yöllä, liikahtelisi ehkä paremmin ...


    • eimitäänpahaa

      Kyllä on oikeus tietää mitä lasten päässä tapahtuu. Minä olen miehen lasten äitipuoli ja luen kaikkien hänen lasten päiväkirjat ja puhelinviestit. No en tietenkään kerro heille enkä miheelle, sillä mulla on oikeus tietää omasta mielestä, ja sitten on kiva kun miehen lapset kertoo juttuja, voi sanoa että eihän se pidä pakkaansa... saa heidät kiinni valehtelusta kun lukee totuudet ensin.
      Mitä pajhaa siinä on että lukee? Minä äitipuolena olen vastuussa lapsista enempi kuin heidän oma äiti, ja olen kiinnostuneempi heidän asioista, ja raha asioista varsinkin, ja olenkin tiukka siitä että mulle kerrotaan kaikki ja kysytään lupa joka asiasaa. Tuon ikäset on vielä kakaroita, ei heillä saa olla mitään salaista ja yksityisyyttä.

      • naurattaaa

        Trolli...


      • kfiuty

        Hei trolli, mitä voitat tällaisella jutulla?
        Kuka olet, mitä sinulle on tapahtunut? Olet pettynyt avioliittoosi, se näkyy heti.
        Taidat olla ap. Olisi kiva kuulla mitä sinulle TODELLA kuuluu


      • Liisa-vainaa

        Itse luen ex-mieheni lasten päiväkirjat. Se on tärkeää, jotta pysyn perillä heidän asioistaan. Ja hehän ovat lapsia, joten eivät siis vielä aivan täysiä ihmisiä.


    • Kasvatusvastuu

      Kaikki muukin entisajan toimi on nykyisinkin suositeltavaa, niin että anna palaa vaan, jos kersa yrittää jäkättää vastan. Niin kauan kuin lapsella on jalat vanhempiensa ruokapöydän alla, ei heillä ole mitään sanomista mihinkään kodissa.
      Kirjesalaisuus, päiväkirjat, puhelimen kuuntelu, tekstareiden tutkiminen, kaikki kuuluu vanhempien tutkia.
      Usein se onkin aivan välttämätöntä, sillä jotkut lapset ovat niin salakavalia, että salaavat kaiken mahdollisen vanhemmiltaan. Törkeitä.

      • 5232341

        Haista sinä lolihentai vittu. Jos saan tietää kuka oot, niin


      • 5232341 kirjoitti:

        Haista sinä lolihentai vittu. Jos saan tietää kuka oot, niin

        niin mitä tuutko sääkin raiskaa mut vai sopii yrittää homo kukaan ei oo tähän mennessä onnistunut


      • 5232341
        LOLIHENTAI_ kirjoitti:

        niin mitä tuutko sääkin raiskaa mut vai sopii yrittää homo kukaan ei oo tähän mennessä onnistunut

        En. Mä raiskaan sun mutsis ja tapan sut.


      • 5232341 kirjoitti:

        En. Mä raiskaan sun mutsis ja tapan sut.

        hyvä yritys mut mulla ei oo mutsii koska oon pelkkä geenikoe eli mää en oo syntynyt biologisesti vaan mut on luotu synteettisesti.


    • Jjjjjkkaa

      Ei et sinä saa lukea lapsesi päiväkirjaa,tekstiviestejä,kirjeitä .... ....käyttäytymisesi on prvosoivaa ja laitonta jost voit joutua edesvastuseen mikäli tyttäresi tekee ilmoituksen poliisille/lastensuojeluun

      • Huhuhuhuh

        Kyllä saa ! On aivan käsittämätöntä mikseivät jotkut vanhemmat uskalla ottaa sitä vastuuta, mikä heille kuuluu- Kai he pelkäävät lapsiaan ja negatiivista reagointia. Älytöntä. Jos lapsi on 12-vuotias on vanhempi hänestä vastuussa ja esim. tekstiviestejä saa lukea. Tietenkin on eri asia miten sen tekee ja siksi olisikin syytä kertoa pelisäännöt ennen kuin sen puhelimen hankkii.

        Ei ihme, että lapset ja nuoret voivat Suomessa keskimääräistä huonommin kun heillä ei ole perheessään yhtään turvallista aikuista.


      • Kasvatusvastuu

        Ymmärräthän, että aloitus on trolli.
        Järkevät vanhemmat eivät kahlitse lapsiensa elämää nuuskimalla joka asiaa. Kyllä lapsi kertoo luotettavalle vanhemmalle itsekin asioitaan. Vanhempien on huolehdittava, että lapsi ei ole tynnyrissä kasvanut, vaan hän ymmärtää itsekin varoa ja pysytellä poissa vääränlaisesta porukasta.
        Turvallinen aikuinen on siis turvallinen, ei vakoilija ja epäilijä.


      • Vastuukasvattajana

        Kukin käyttää niitä termejä mitkä omakseen tuntee. Voidaan puhua nuuskimisesta. vakoilemisesta ja epäilystä. Eritysesti silloin kun selitellään omaa tekemättömyyttä tai vastuun paikoilua.


      • Jjjjjkkaa
        Vastuukasvattajana kirjoitti:

        Kukin käyttää niitä termejä mitkä omakseen tuntee. Voidaan puhua nuuskimisesta. vakoilemisesta ja epäilystä. Eritysesti silloin kun selitellään omaa tekemättömyyttä tai vastuun paikoilua.

        Päiväkirja on kirjesalaisuuden alaisia joten saat ainakin sakot jos lapsesi tekee ilmoituksen ja jos olet lähihuoltaja pahimmassa tapauksessa ex puolisosi määrätään lähihuoltajaksi


    • pakkolukee

      Minä ainakin luen, miehen lasten päiväkirjat aina. Omien sillon tällin ja kylässä luen heidän lasten päiväkirjat.
      On otettava selvää mitä lapset ajattelee ja puhuuko kenestäkin pahaa, sitä ei sallita.
      Kerran luin että ovat lukeneet mun työkalenterin, no siitä sitten otettiin puhelimet pois ja puhuteltiin. On kumma että aletaan luokemaan mun muistiinpanojani, sitä emme salli, mun asiat ei kuulu lapsille.

      • käytännönoppitunti

        Juuri tässä on tyypillinen esimerkki aikuisen (oletettavasti) kirjoituksesta kun hän alentuu lapsen tasolle ja näin siis oikeuttaa ajatuksensa siitä, että lapsella on aikuisen oikeudet muttei mitään vastuuta. Huhuhu


      • ggwerg
        käytännönoppitunti kirjoitti:

        Juuri tässä on tyypillinen esimerkki aikuisen (oletettavasti) kirjoituksesta kun hän alentuu lapsen tasolle ja näin siis oikeuttaa ajatuksensa siitä, että lapsella on aikuisen oikeudet muttei mitään vastuuta. Huhuhu

        Trolli oli


      • Ullamaija-

        Minä luen aina kylässä ollessani perheen lasten päiväirjat, koska ystävättärieni lasten asiat ovat minunkin asioitani. Myös he lukevat lasteni päiväkirjoja. Pidämme mammaporukalla teekutsuja, joissa puhumme päiväkirjoista. Se on antoisaa ja on käynyt ilmi tärkeitä asioita, joista emme olisi muuten tienneet mitään!!!


    • Mimosanmummo

      Liian vapaan kasvatuksen seurauksena voi tupakka, huumeet, ja seksin seurauksena raskaus vaikeuttaa nuoren elämää. Seuranta hienovaraisesti on nuoresta huolehtimista ja vastuun kantamista.

      • Kivikuru

        Olen samaa mieltä. Myös joitain aikuisia, kuten miehiä, tulee seurata hienovaraisesti, jos todella välittää. Nuoret ja miehet ovat tässä asiassa hieman samanlaisia, selvitäkseen he tarvitsevat ystävällistä hoivaa ja ohjailua.


    • ege123

      Mä oikeesti toivon että toi alottaja ei ois tulevaisuudessa sen lapsen kanssa väleissä, koska se on niin huono äiti

    • Eskon.puumerkki

      Tämä ketju on sarkastinen ja trollauksia täynnä. Toivottavasti herättää aikuiset ymmärtämään, mitä merkitsee olla lapsi ilman minkäänlaista omaa yksityistä aluetta.
      Miltä tuntuu, kun herkimmätkin ajatukset on reposteltu salaa ja salaisimmatkin tunteet on nuuskittu esiin.
      Ei ihme, että niin monet nuoret aikuiset kertovat, ettei kotona mistään puhuttu. Jokainen oli omissa oloissaan, ei lapset osallistuneet keskusteluihin evätkä he ylipäätään poistuneet huoneestaan.
      Nuoret tiesivät, että jokainen ääneen lausuttu mielipide kuunneltaisiin epäluulolla ja asiasta "keskusteltaisiin", jos mielipide poikkesi vanhempien mielipiteestä. Poikkeaminen oli rangaistava teko. jos se vielä oli kirjallisessa muodossa ja salaisessa päiväkirjassa, niin rikos oli ylipääsemätön.
      Puhumattomuus on suomalaisten perisynti. Ei ihme.

      • Sharenotcopy

        Totta. Ja sit jos toinen vanhempi laskee lasten kuuluvan kruununsa taseeseen, on loputulemana vain kopio tuosta vanhemmasta,


    • Daddydaddy

      Sanonpa vaan semmosen asian että isät ei tommosta vois edes kuvitella tekevänsä. Isät ymmärtää paremmin ja kunnioittaa lapsia itsenään.

    • Vharha

      Jos lukee lasten puhelimia,päiväkirjoja jne., ni samaa tekee puolisonsa puhelimellekin. Sit jos siltä jää sähköposti tai vaikka FB auki, ni nekin lukee. Eikä mene kauaa kun tuo epäluottamus ei vaan lopu ja on jo kaikki luettu, niin sitten pitää lähteä eri teille. Hoitoon kuuluuvat tommoset perhekyylät.

    • Ei sinulla ole oikeutta loukata alaikäisen lapsesi yksityisyyttä, paitsi mahdollisesti sitten jos sinulla on perusteltu epäily lastasi uhkaavasta vaarasta tai muusta sellaisesta, joka voisi selvitä päiväkirjasta.

      Keskustele lapsesi kanssa, älä riitele.

    • isoisoisä

      Juo bensaa.

    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      69
      1880
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      164
      1499
    3. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      89
      1279
    4. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      125
      1265
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      49
      1190
    6. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      270
      999
    7. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      75
      952
    8. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      107
      905
    9. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      104
      857
    10. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      46
      705
    Aihe