Muutin kuukaus sitten ensimmäiseen asuntooni ja toin mukanani palmuvehkan, joka on pärjännyt ihan kohtalaisesti pelkällä vedellä.
Ikeasta ostin sädepalmun ja se kuoli jo kolmen viikon "hoitamisen" jälkeen.. Siirtelin sitä ikkunalaudan ja lattian välillä koska ajattelin että ikkunalaudalla sen on liian kylmä, mutta lattialla se ei ollut kiva katsella. Toisen kerran siirsin sen lattialle koska lehdet alko tummua kärjistä (tais koskea ikkunaruutuun) ja kun koko kasvi alko kuivua, niin siirsin sen suihkuhuoneeseen. Se ei enää elpynyt, joten tein viimeisen siirron kerrostalon bioastiaan.. siellä sen varmaan on parempi olla
Jos hommaan toisen sädepalmun, niin miten sen saisin selviämään? Ikkunalaudan alla on vesipatteri lämmittämässä ja talviaurinko paistaa siihen ainoastaan aamulla hetken. Lattialämmitystä ei ole koska vanha kerrostalo.
Palmuvehka tarvitsisi myös ohjeita. Vien sen parin viikon välein suihkuun ja haalealla vedellä nopeasti kastelen sen jotta pölytkin lähtis samalla.
Mitä lannotetta näille?
Mikä kasvi pärjäis tossa ikkunalaudalla ja olis suht hellpohoitoinen ja mahollisimman miehekäs :D
Huonosti suoritettu hoitaminen
3
1146
Vastaukset
- liikahoito
Liika kastelu ja kuiva huoneilma tappaa, kannattaa hommata ilmankostutin. Suosittelen sellaista missä pyörivä rumpu ja tuuletin haihduttaa veden, kosteuttaa tehokkaasti. Boneco muuten hyvä, mutta vesimäärän tunnistin huono, kalkki tarttuu metalliin eikä toimi kunnolla, kannattaa myös vääntää hiukan irti pinnasta.
Minulla palmuvehka kasvoi aivan liikaa, lehdistä tuli liian pitkiä eikä pysyneet pystyssä ilman tukea, ei tarvitse varmaan paljonkaan lannoitusta. - hullunaperennoihin
Minä leikkasin ne liian pitkät pois ja keskeltä työntyi mukavasti uutta kasvustoa ja leikattujen latvat laitoin veteen ja juuret kehittyivät melko hitaasti, mutta nyt on pari uutta alkaua odottamassa uutta kotia.
- mies24vuot
Hommasin nyt pienen limoviikunan ikeasta kun näytti ihan kivalta, mutta suurempana toi ei taida sitten ollakaan niin kiva.. nyt oon suihkutellu sitä suihkupullolla parina päivänä, jonka aikaan sen olen omistanut, ja tänään upotin multaan lannotetikun. Oli pakko koittaa tikkua :D
Mikä kasvi sopis eteläiselle ikkunalaudalle johon aurinko siis paistaa lähinnä aamua ja aamupäivän? Sais melkeen olla kaktus tai muu yksinkertanen, kunhan kestää olla siinä ikkunan eessä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies kateissa Lapualla
Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla1166070Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta334167- 823372
Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä183006Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2582100Joo nyt mä sen tajuan
Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?882014Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui441866- 1431805
Olipa ihana rakas
❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau81706Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu881579