Siivousalalla eteneminen ja palkat.

AlanVaihto

Hei.

Minulla ei ole siivousalan koulutusta eikä työkokemusta. Ikinä en uskonut, että edes siivoojaksi pääsisi tänä päivänä ilman koulutusta.

No, nyt sitten pari päivää sitten hain Lassila & Tikanojalle avoimeen työpaikkaan porrassiivoojaksi. Ja yllättäen sain heti seuraavana päivänä kutsun työhaastatteluun. Työhaastattelu meni erittäin hyvin ja uskon että minulla on jopa pieni mahdollisuus päästä töihin. Riippuu tietenkin siitä minkälaisia muita hakijoita on ollut.

Mutta kuitenkin siivousala alkoi kiinnostamaan todella paljon, koska se on ala jolla on töitä. Rupesin miettimään, että jos minut valitaan tehtävään, niin mihin palkkoihin on mahdollista päästä ilman koulutusta. Minulle luvattiin aloituspalkaksi jotain 9 euroa ( en muista tarkalleen).

Muita hyviä/huonoja puolia siivousalasta?

13

2110

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • onneakuitenkin

      Siivousalalla eteneminen on lähinnä teoreettista. Jos haluat iän karttuessa oikeasti edetä uralla niin kannattaa katsella muita aloja. Jos taas haluat jumiutua pienipalkkaiselle alalle niin sitten on oikea ratkaisu. Ei se aina palkasta ole kiinni ihmisen onnellisuus.

    • Retardonomi

      Ilman koulutusta et etene kuin umpikujaan. Hankit joko ammattitutkinnon tai menet amkkiin opiskelemaan restonomiksi/tradenomiksi.

      Jos hankit ammattitutkinnon (aikuispuolelta, näyttönä) niin erikoisammattitutkinnot niiden jälkeen ovat varteenotettavia vaihtoehtoja (siivoustyönohjaaja ja siivousteknikko).

      Joka tapauksessa jos meinaat jatkaa alaa niin kouluttaudu. Kipa TES:n mukaan soveltuvalla perustutkinnolla saa koulutuslisää peruspalkan päälle 2%, ammattitutkinnolla 3% ja erikoisammattitutkinnolla 5%.

      • varovaaraa

        Kannattaa olla tarkkana minkä tutkinnon suorittaa näyttönä. On perustutkintoa ja ammattitutkintoa. Perustutkinnolla ei sitten pääsekään jatkoon koulutuksessa suoraan vaan pitää olla ammattitutkinto. Kannattaa siis suoraan suorittaa ammattitutkinto. Esim. Toimitilahuoltaja ei ole ammattitutkinto mutta laitoshuoltaja on. Tutkinnon laajuus ratkaisee.


      • Superammattilainen

        En ole käynyt päivääkään, en tuntiakaan mitään siivousalan kursseista tai koulutuksista.
        Mutta alalla olen ollut 34 vuotta ja olen erittäin kysytty yhäkin. Ja takuulla huipusti pätevämpi kuin yksikään mistään tutkinnoista valmistunut. On viime vuosinakin saanut nauraa maha kippurassa kun nuori "ammattipätevä" on yrittänyt neuvoa ja kysellä koulutuksessa opitulla ammatti-slangilla siivousteknisiä menetelmiä ja suorituksia. Huuli pyöreänä on saanut ihmetellä, mitä vittua tyhmää niille on opetettu esimerkiksi lattiapesujen suhteen.
        Ei koulutus tee ammattilaista, ei millään alalla, vaan se työ ja työ ja työ. Kun edes kouluttautuneet työnjohtajat eivät tunnu ymmärtävän kuin pinnallisen, tuntuu välillä että joutuu kommunikoimaan lattiakuivaimen kanssa.


      • laitoshuoltajana

        Onneksi meillä on siivoojia jotka ovat saaneet koulutuksen ja joilla on lisäksi vuosien työkokemus.
        Minullakin on laitoshuoltajan koulutuksen lisäksi kuudentoista vuoden kokemus ja olen todella iloinen siitä että ammattitutkinnon suoritin.


      • adonissupervisor

        34 ja 16 vuotta siivoojana. No työuransa kullakin. Kovin kertoo yksinkertaisista ihmisistä joilla ei aivotoimintaa tapahdu eikä kunnianhimoa itsensä kehittämiseen.


      • hahahahahahahha
        Superammattilainen kirjoitti:

        En ole käynyt päivääkään, en tuntiakaan mitään siivousalan kursseista tai koulutuksista.
        Mutta alalla olen ollut 34 vuotta ja olen erittäin kysytty yhäkin. Ja takuulla huipusti pätevämpi kuin yksikään mistään tutkinnoista valmistunut. On viime vuosinakin saanut nauraa maha kippurassa kun nuori "ammattipätevä" on yrittänyt neuvoa ja kysellä koulutuksessa opitulla ammatti-slangilla siivousteknisiä menetelmiä ja suorituksia. Huuli pyöreänä on saanut ihmetellä, mitä vittua tyhmää niille on opetettu esimerkiksi lattiapesujen suhteen.
        Ei koulutus tee ammattilaista, ei millään alalla, vaan se työ ja työ ja työ. Kun edes kouluttautuneet työnjohtajat eivät tunnu ymmärtävän kuin pinnallisen, tuntuu välillä että joutuu kommunikoimaan lattiakuivaimen kanssa.

        Erittäin kysytty, onko tarkoituksesi tappaa meidät nauruun. Alalla johon pääsee kuka vaan olet erittäin kysytty. No, kukapa ei olisi. Ja 34vuotta siivoojana. Jep jep, ei paljon naurattaisi. Edes tilipäivänä.


    • sissisiivooja

      Täällä kans "yksinkertainen" siivooja. Ehheh. Ketä kiinnostaa onko siivooja älykäs tai tyhmä. Ihan se ja sama. Mä oon siivooja sen ajan kun olen työssä ja työajan jälkeen olen sitten jotain aivan muuta. En väitä olevani huippuälykäs mutta ketä kiinnostaa mun äly. Teen työni niin hyvin kuin osaan. Mahdollisesti haen vielä opiskelemaan amk:hon jos pääsin, se kun jäi aikoinaan kesken sairastelujen vuoksi. Mutta tällä hetkellä olen siivooja ja tätä duunia olen tehnyt jo vuosia. Ihan hyvä itsenäinen työ.

    • angel801

      Minä olen siivousalan yrittäjä, työllistän itseni lisäksi yhden työntekijän ja tarvittaessa kiireapulaisen. Olen tyytyväinen uravalintaani, olen ollut 7 vuotta yrittäjänä ja jokainen päivä on erilainen. Lähinnä teen kotisiivouksia vanhuksille ja on niin mukava käydä heidän luonaan ja auttaa heitä. Työni ei ole pelkkää siivoustyötä asiakkaiden luona vaan myös seurustelua, arkisissa toiminnoissa auttamista jne. Asiakkaistani saan voimaa tehdä tätä työtä ja pitkiä päiviä vähillä lomilla. Teen myös laitossiivousta mutta kotisiivous on arvokasta työtä varsinkin vanhuksille. Saatan olla kotihoidon lisäksi ainoa ihminen joka käy heidän luonaan.

    • Anonyymi

      Almansiivouspalvelu maksaa hyvin Helsinki, kun on alan koulutus ja ajokortti.
      Ystäväni meni heille töihin, 13 e h, koko päivä työ
      Ma- pe

    • Anonyymi

      Tässä vähän mietteitä siivousalasta yli 10v kokemuksella. Postaus on pitkä, joten laitan alkuun tärkeimmät:

      Ilman koulutusta on vaikea saada enemmän kuin 12e/h. Isossa yrityksessä on helpompi edetä kuin pienessä. Jos haluat edetä, hanki siis koulutus ja mene isoon yritykseen töihin - tai tee molemmat kerralla ja opiskele tutkinto työn ohessa. Jos kokemusta ei ole, asenne ratkaisee: ahkeruus, reippaus ja asiakaspalvelutaidot ovat haluttuja alalla. Myös suomalaisuus ja suomen kielen taito ovat valtteja, koska ala ei houkuttele suomalaisia. Varaudu jatkuvaan kiireeseen ja tunteeseen siitä, ettet ehdi tehdä töitä niin hyvin kuin haluaisit. Työnantajissa on isoja eroja! Jotkin ovat huonoja, toiset parempia. Pelaa omia vahvuuksiasi ja yritä tehdä itsesi korvaamattomaksi jollain lailla.

      Ja sitten mun omia kokemuksia:

      Isossa firmassa on paremmin etenemismahdollisuuksia kuin pienessä. En tiedä, millaisia koulutusvaatimuksia L&T:llä on, mutta eräs kaverini oli siellä aikoinaan työnohjaajana, vaikkei hänellä ollut alan koulutusta. Toisella tutulla on nyt sama juttu SOLilla.

      Jos haluat jäädä alalle ja edetä, suosittelen silti hankkimaan koulutuksen vaikka työn ohessa. Minulla ei ole koulutusta, ja se on alkanut harmittaa. Siitä enemmän postauksen lopussa.

      Pienessä firmassa on mahdoton edetä, vaikka olisi koulutus. Olen eräässä pk-yrityksessä hommissa, ja täällä ainoa esimies omistajien lisäksi on yksi työnohjaaja. Siitä ei edetä mihinkään, ellei osta koko puljua. Toisaalta meininki on rennompaa. Pomot (eli omistajat) eivät kyttää perään eikä työaikoja valvota, ellei asiakkailta tule valituksia. Välikäsiä on vähän ja työntekijöitä kuunnellaan, koska pomoihin voi olla suoraan yhteydessä.

      Olen ollut talossa yli 10 vuotta eikä mulla ole koulutusta. Oma palkkakatto eli 4. luokan palkka (tällä hetkellä 11,76 e/h) on tullut vastaan jo ajat sitten. Pomo on suoraan sanonut, että 5. luokan palkkaan vaaditaan koulutus. Myös kiinteistöpalvelualan tes antaa ymmärtää näin. Tiedän myös, ettei edes meidän ohjaaja saa enempää, vaikka hänellä on koulutus. Toki hän saa ryhmänvanhimman lisää (reilu 1e/h) peruspalkan päälle.

      Olen ihan tyytyväinen. Pikkufirma maksaa paremmin. Saan 4. luokan palkkaa kaikista hommista, myös toimisto- ja porrassiivouksista, joista saisi maksaa vähemmän. En edes halua edetä siivousuralla, en ainakaan työnohjaajaksi.

      Siivousala on muutenkin alipalkattua, mutta ohjaajan homma se vasta koiranvirka on. Palkka ei ole missään suhteessa työn stressaavuuteen ja vaativuuteen. Tiedän tämän, koska sen L&T kaverin lisäksi tunnen muitakin, jotka ovat tehneet ohjaajan hommia eri firmoissa, ja olen itsekin tässä työpaikassa tuurannut ohjaajaa.

      En ole hankkinut koulutusta, koska alun perin tämän piti olla vain tilapäistä. Olen opiskellut täysin eri aloja sekä yliopistossa että AMK:ssa, olen älykäs ja menestynyt koulussa hyvin, tehnyt myös paremmin palkattuja hommia. Silti jämähdin alalle ja joudun vastailemaan kysymyksiin, miksi teen tätä, vaikka "pystyisin parempaan".

      Teen tällä hetkellä lähinnä porrassiivousta, tarvittaessa myös perussiivouksia. Tykkään työstäni, koska homma on vapaata, itsenäistä, melko aivotonta ja stressitöntä (paitsi perussiivoukset). Saan liikuntaa ja kunto pysyy hyvänä. Työasiat voin unohtaa, kun lähden kotiin viimeisestä työkohteesta. Pomot, ohjaaja ja työkaverit ovat huipputyyppejä. Asukkaat ja asiakkaat arvostavat ja kiittävät, ja vakkaritaloyhtiöiden hallitukset kysyvät mielipidettä ja neuvoja väri- ja materiaalivalintoihin, kun taloissa suunnitellaan remontteja tai hankintoja.

      Alan huonoja puolia ovat matala palkka, kiire (joka tässä pikkufirmassa ei ole kovin paha), fyysinen rasitus, siivousalan aliarvostus (leimaudun tyhmäksi elämäm_koululaiseksi) ja turhautuneisuus siitä, että teen suorittavan tason työtä, jossa asioihin ei voi juuri vaikuttaa.

      Siivousalan paras puoli on jatkuva työvoimapula. Vaikka saisin potkut, löytäisin helposti uuden työpaikan. Hyvä ja kokenut tekijä saa aina töitä. Hyvä työnantaja tietää tämän ja tekee parhaansa pitääkseen hyvistä tekijöistä kiinni. Huono työnantaja ei välitä, koska tietää aina saavansa jonkun tilalle, koska perustason työt voi opettaa kenelle tahansa.

      Vaikka en ole näennäisesti edennyt urallani, olen "edennyt" niin, että olen tehnyt itseni korvaamattomaksi tietyissä kohteissa. Korvaamattomuus luo hyvät neuvotteluasemat. Aluksi tein kaiken, mitä pomot käskivät, ja hyvä niin, koska en ollut kokenut. Pikkuhiljaa olen pystynyt muuttamaan työn sisältöä, työaikoja ja tunteja niin, että ne ovat juuri sitä, mitä haluan tehdä. Mutta tämä on ehkä enemmän pienen firman etuja ja sitä, että pomot kuuntelevat työntekijöiden toiveita, jos niitä uskaltaa esittää.

      Tällä hetkellä harmittaa eniten koulutuksen puute. Olen ollut alalla niin kauan, että haluaisin koulutuksen. Perustutkinnon tai ammattitutkinnon voisi muuten suorittaa työn ohessa, mutta pieni yritys ei pysty järjestämään vaadittuja näyttötutkintoja. Isolla firmalla on enemmän resursseja siihen.

      • Anonyymi

        Hups, ja oli näköjään ikivanha aloitus jota kommentoin. No, mitäs pienistä. Aihe on edelleen ajankohtainen :)


      • Anonyymi

        Lähes kaikki esimiehet ja päälliköt ovat edenneet täysin ilman koulutusta. Mitä huonompi koulutus siis ei koulutusta ollenkaan niin sitä parempi: sitoudut etkä lähde muualle, koska ei ole tietoa paremmasta. Jos taas siivoat liian hyvin niin sinut pidetäänkin pelkkänä siivoojana eikä anneta nousta ylemmäs, koska siivoat niin hyvin. Jos omalla rahalla kouluttaudut niin et etene mihinkään. Jos omaat muuta koulutusta niin katsotaan, että lähdet kuitenkin oman alan töihin. Jos suostut tekemään halvalla niin sinut pidetään siinä lopun ikää eikä anneta edetä talon sisällä eikä muissa firmoissa olkoon ala sama tai aivan eri. Lahjotaan ulos muista firmoista ulos ja odotetaan, että kohta se tulee meille taas. Halvalla.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      577
      3846
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3298
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2781
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2729
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2124
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2071
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1947
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1845
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1790
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1739
    Aihe