Onko ollut ongelmia, jäättekö suttaamaan mäkeen kun vain sekunteja aikaa,ennekuin jälleen napsahtaa päälle.
Mäkilähtöavustin
11
7938
Vastaukset
- likealady58
siis mäkilähtöavustaja on niin peffasta kuin olla ja voi. Ei se mitään suttaamaan jää, tuntuu siltä että jumittaa päällä monta sekuntia tyhjän takia ennen kuin päästää liikkeelle. Itseltäni auto sammui monta kertaa kun mäkilähtöhaittaaja makasi päällä. Onneksi sen sai painonapilla pois päältä. En käsitä mihin kukaan tollasta tarttee.
Mäkilähtöavustin on täysin turha keksintö, kuuluu samaan sarjaan sadetutkan ja "automaattisten" valojen kanssa.
Esim. minun autoni ei ymmärrä talvella laittaa valoja päälle lumisateella automaattisesti, kuvittelee että on päivä, ei tietenkään tajua "pöllyävää" lunta, joten olen opetellut alusta taas sen 1980-luvun tavan uudelleen. Aina kun käynnistän auton, laitan ajovalot päälle. Mutta on se nyt aika peffasta jos tehdään ominaisuuksia joilla ei sitten ole suurimman osan vuotta mitään käyttöä. Tälleen ainakin peräpäässä on aina jotain tuikkua päällä, niin että takana tulevat näkevät minut huonommallakin kelillä.
Ja tämä sadetutka, jos pyyhkijät ovat sadetutka-asennossa, auto pyyhkii automaattisesti kaikki hiekkapölyt sun muut tuulilasille heti kun yksikin sadetippa osuu tutka-alueelle. Ei puhettakaan että ensin tulisi lisävettä tuulilasille ja vasta sitten pyyhkijät huiskaisisivat lasin puhtaaksi. Muutenkin kun painaa vettä tulemaan pissapojasta lasille, tuulilasinpyyhkijät ehtivät pyyhkiä edestakaisin kerran sitä lähes kuivaa lasia.
Auton suunnitelleilla insseillä ei ole ollut minkäänlaista käsitystä olosuhteista noita toimintoja suunnitellessan.
Mutta tietääpähän seuraavaa autoa ostaessa katsoa ainakin yllämainitut asiat, olisiko ne jossain muussa merkissä toisin. - Mäkilähtöavustin
Otatko sen Esp: kytkennästä pois päältä, myyjä sanoi ettei sitä sai pois ja katselin ohjekirjaa ja sammutin Espin.Toki se menee automerkin mukaan kyseessä Nissan. Samaan mieltä aivan turha kapistus.Sama meillä jumittaa, en tykkää.
- näilläPääsee
Mulla auto pysyy kivasti paikoilaan pari sekunttia kun nostaa jalan jarrulta ja pienellä kaasun painamisella lähtee jyrkkään ja liukkaaseen ylmäkeen tasaisen rauhalliseti liikkeelle jos on luikasta. Automaattivaihde on hieno laite.
Kaikki helpottimet ovat hyviä jos niitä osaa ja ymmärtää käyttää oikein. Ei ole auton vika jos kuski on vajaavainen.- likealady58
ai sen takia se mäkilähtöavustaja siis on keksitty kun sulla ei molemmat jalat toimi.
Vai onko sinulla niin pitkät piuhat päästä varpaisiin, että signaalin perillemeno aivoista nilkkaan tarvitsee tuon 2 sekunnin turhan ajan?
Näin manuaalivaihteisella ajavalla riittää kun siirtää jalan jarrulta kaasulle ja taivuttaa samaan aikaan kytkinjalan nilkkaa ja kas auto lähtee rauhallisesti liikkeelle, ihan sama onko liukasta vai ei, siitä pitää jatkuva neliveto huolen. - avustimiatarvitaan
likealady58 kirjoitti:
ai sen takia se mäkilähtöavustaja siis on keksitty kun sulla ei molemmat jalat toimi.
Vai onko sinulla niin pitkät piuhat päästä varpaisiin, että signaalin perillemeno aivoista nilkkaan tarvitsee tuon 2 sekunnin turhan ajan?
Näin manuaalivaihteisella ajavalla riittää kun siirtää jalan jarrulta kaasulle ja taivuttaa samaan aikaan kytkinjalan nilkkaa ja kas auto lähtee rauhallisesti liikkeelle, ihan sama onko liukasta vai ei, siitä pitää jatkuva neliveto huolen.Mutta mäkilähtöavustimella auto ei pääse valumaan taaksepäin niinkuin sinulla ilmeisesti tapahtuu. Enkä tiedä miten saat moottorin sammumaan mäkilähtöavustimen takia? Sehän vapauttaa jarrut kun lähdet liikkeelle. Ettei olisi vikaa siinä autossa.
Minulla on mäkilähtöavustin autossa eikä ole koskaan sen takia sammunut moottori. Ennen sammui monestikin etenkin jyrkässä mäessä koska ei ollut avustinta ja tuli yritettyä ilman käsijarrua aina välillä.
Tosin nykyisessä autossa on myös avustin joka nostaa kierroksia hieman kun alkaa nostamaan kytkintä vaikkei painaisi kaasua. Ja lisäksi mittaristossa on avustin joka kertoo milloin pitää vaihtaa isommalle ja milloin pienemmälle ja lisäksi varoittaa jos on liikkeelle lähdössä kolmonen tai isompi.
Esim. monesti peruuttaessa saattaa mennä kuutoselle kun edellisessä autossa oli peruutusvaihde siinä kohtaa niin mittaristo varoittaa siitä eikä moottori pääse sammumaan.
Nykyisellä tekniikalla manuaali vaihteidenkin käyttö on saatu helpommaksi. - Anonyymi
Vanha kunnon käsijarru on varmatoiminen mäkilähtöavustin.
- Anonyymi
avustimiatarvitaan kirjoitti:
Mutta mäkilähtöavustimella auto ei pääse valumaan taaksepäin niinkuin sinulla ilmeisesti tapahtuu. Enkä tiedä miten saat moottorin sammumaan mäkilähtöavustimen takia? Sehän vapauttaa jarrut kun lähdet liikkeelle. Ettei olisi vikaa siinä autossa.
Minulla on mäkilähtöavustin autossa eikä ole koskaan sen takia sammunut moottori. Ennen sammui monestikin etenkin jyrkässä mäessä koska ei ollut avustinta ja tuli yritettyä ilman käsijarrua aina välillä.
Tosin nykyisessä autossa on myös avustin joka nostaa kierroksia hieman kun alkaa nostamaan kytkintä vaikkei painaisi kaasua. Ja lisäksi mittaristossa on avustin joka kertoo milloin pitää vaihtaa isommalle ja milloin pienemmälle ja lisäksi varoittaa jos on liikkeelle lähdössä kolmonen tai isompi.
Esim. monesti peruuttaessa saattaa mennä kuutoselle kun edellisessä autossa oli peruutusvaihde siinä kohtaa niin mittaristo varoittaa siitä eikä moottori pääse sammumaan.
Nykyisellä tekniikalla manuaali vaihteidenkin käyttö on saatu helpommaksi.Joo, sulla kuulostaa olevan robottivaihteisto, jossa toimit itse robottina.
- bonukset
On ollut automaatti jossa ei mäkilähtöavustinta siis C-mersu aikanaan monta vuotta ja sepä vasta epeli oli taaksepäin ei menty ja aina lähti oli risteys ylämäki tai mikä muu tahansa ,eihän se edes automaattivaihteinen auto valu kun jalka koko ajan jarrulla jotta auto pysyy paikallaan, muutenhan automaatti nykäsis sen auton liikkeelle edellä ajavan puskuriin. Ajelin just automaatti Audilla 2014 eikä siinä ollut mäkilähtöavustinta vaan automaatti simppelisti itse vetää omalla kaasulla ei jää suttaamaan ei tarvita edes kaasua näyttää etc.liukkaat risteykset.Mä en kyllä automaattiin tarvi mäkilähtöä. Autoa voi toki pitää paikallaan kaasu/kytkin sydeemillä kunhan osaa sen homman.Opetettiin autokoulussa jo -80 luvulla.Mä käytän itse sitä eikä ole kytkin luistanut meni sen verran jakeluun.
- Anonyymi
Qashqain mäkilähtöavustin putoaa käytöstä kun käytät mäessä seisoessa vaihteen vapaalla. Itselläni tuli tällainen "ahaa" elämys ja testien perusteella toimii.
Toki sama ralli pitää toistaa joka kerta kun mäkeen joutuu pysähtymään, mutta aika näpsäkkä toimenpide silti. - Anonyymi
Yleensäkin imettelen mihin koko härpäkettä tarvitaan. Jos ei osaa ilman moista lähteä liikkeelle on parasta palauttaa ajokortti ja siirtyä julkisten käyttäjäksi.
Kun aikoinaan olin inssissä oli ainut paikka missä sen sai suorittaa sjaitsi Helsingissä Ässänrinteessä. Kun inssi ei muuta moitittavaa löytänyt käski pysäyttää auton siihen Ässänrinteseen ennen parkkipaikalle tuloa. Mäki on yksi Helsingin jyrkimpiä. Ilmoitti että jos auto liikkuu liikkeelle lähtiessä enemmän kuin 10 senttiä taakse päin on suoritus hylätty. Käsijarrulla liikkeelle eikä liikkunut senttiäkään taakse päin.
Näin ennen vanhaan. Onko nykyisiet autoilijat ihan avuttomia ilman kaiken maailman avustimia. Lisäksi yhtä naurettavia hilavitkuttimia ovat alamäkiavustin ja vaihtamisavustin. - Anonyymi
Mitä se oikein tekee? Kässärilläkö jarraa ettei luikkaalla pääse liikkeelle?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1302245
Ajattelen sinua nyt
Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu261958Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin
Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti121489Yritys Kannus
Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett121337Olen huolissani
Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis701231- 931048
- 17967
- 88913
Kuin sonnilauma
Taas on Virkatiellä kova meteli keskellä päivää. Ei siinä kyllä toisia asukkaita yhtään ajatella. Tullaan yhden asuntoon17800Syrjintäskandaali Lieksan kaupungin johdossa
Ylen valpas toimittaja kirjoittaa: Lieksan kaupunki kieltäytyi hyväksymästä Vihreiden venäläistaustaista ehdokasta Lieks115752