E-epa, B-vitamiini + L-tryptofaani = toimii

Paniikiton

Mä olen sairastanut paniikkihäiriötä jo kymmenisen vuotta. Välillä on oireettomia kausia, mutta kun kohtauksia alkaa tulla, niitä tulee usein ja ne on todella pahoja. Söin joskus aikoinaan mielialalääkkeitä, joista oli kyllä apua, mutta sivuvaikutusten takia lopetin.

Mulla oli taas kesän ja syksyn mittaan niin pahoja ja pitkiä kohtauksia, että aloin googlettaa vaihtoehtoisia tapoja selättää kohtaukset. Lueskelin niin monia hyviä kokemuksia E-epa-kalaöljyvalmisteen, B-vitamiinien ja L-tryptofaanin käytöstä, että hommasin valmisteet itsellenikin. Jo kolmessa päivässä alkoi oireet helpottaa, ja nyt pari kuukautta myöhemmin ei kohtauksia enää tule! Jo vajaan kuukauden jälkeen huomasin, että alkavat kohtaukset lieventyvät jo parissa minuutissa, eikä koko kohtaus pääse edes kunnolla käyntiin, ts. sydän ei ala hakkaamaan toistasataa lyöntiä minuutissa, rintaa ei ala puristaa ja hengitys vaikeutua jne.

Itse otan E-epa 500mg kolme kapselia päivässä (eli yhteensä 1500mg), ja samaan aikaan vahvan B-vitamiinivalmisteen (kaikkia b-vitskuja valmisteessa 40-50mg) ja L-tryptofaania yhden tabletin.

Lisähyötynä voin todeta, että hiukset kiiltää ja kasvaa kohisten, ihon kunto on parantunut huomattavasti (ei enää hormonifinnejä tms), plus olen pirteämpi ja tasapainoisempi muutenkin. Yöunen laatu on myös parantunut huimasti.

15

1236

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • artsi3876

      Joillakin saattaa nuo vaikuttaa, mutta itse en huomannut aikoinaan näillä luontaistuotteilla olevan vaikutusta. Nuo aineet pitäisi saada, jos syö terveellistä, itse tehtyä ruokaa. Kalaa 2-3 kertaa viikossa.

      • alkuperäinen

        Kalaa ei tule ainakaan meidän perheessä syötyä niin usein ja säännöllisesti, että saisin saman määrän kalaöljyä kuin noista kapseleista. Saati että kaikkien B-vitamiinien saanti olisi joka päivä taattu suoraan ravinnosta.

        Itse olen onnellinen että ratkaisu jatkuviin kohtauksiin ja ahdistukseen löytyi näistä lisäravinteista/luontaistuotteista. Töissä käyminen ja julkisilla paikoilla oleminen oli yhtä helvettiä, kun sydän lähti poikkeuksetta hakkaamaan toistasataa, ahdisti ja suoraan sanottuna vitutti olla omien nahkojensa sisällä.

        Kannattaa ainakin kokeilla. Kyllähän tuo cocktail jonkun verran maksaa, mutta ei niistä ainakaan haittaa ole.


    • luomulääkettä

      moi, luuletko, että tuo sama koktaili voisi toimia yleiseen ahdistukseen. tietoa toki saisin netistäkin, mutta jos sinä olet jo valmiiksi asiaan perehtynut.
      tympii tää jatkuva paha olo ja ennenkaikkea ahdistus kun tuntuu, ettei pysty olonsa vuoksi tekemään juuri mitään. ja lääkearsenaali on kauhea.

      • alkuperäinen

        No mitä itse netistä silloin lueskelin, niin tuota E-epaa on käytetty masennuksen ja ahdistuksenkin hoitoon, toki paljon isompina annoksina. Muistaakseni jopa 2000-4000mg päivässä. Kannattaa googletella ja lueskella enemmän noista tutkimuksista ja tuloksista. Tohtori Tolonen on ainakin paljon näistä kirjoitellut.


    • E-epa_epäilyttää

      Epäilyttää hieman tuo E-EPA (Etyyli-EPA), se kun ei ole luonnonmukainen rasvahappo vaan keinotekoinen.
      Kertyykö tuo Etyyli-epa jotenkin kehoon, aivoihin? Poistuuko luonnonmukaisesti pois kehosta kuten ei etyloitu EPA?
      Onko tavanomaisen modifioimattoman kalaölyn EPAn vaikutus sama?

    • Artsi3574

      Itse pyrin ottamaan nuo tuotteet ruoasta. On aina paras vaihtoehto. Kala, kana, puuro, ruisleipä, pähkinät, peruna, vihannekset, rypsiöljy jne...ovat hyviä luontaisia vaihtoehtoja.

    • santtu1952

      Miten tämä L-tryptofaani kun on lääkitys citalopram onko niillä pahat yhteisvaikutukset ? olin jostain lukevinani, että pitäskö se ensin lopettaa ja sit alottaa tämä ?

      • alkuperäinen

        Googlettamalla löydät itsekin tietoa, mutta mun käsittääkseni näitä SSRI-lääkkeitä ei saa käyttää l-tryptofaanin kanssa samaan aikaan. Voi tulla serotoniinimyrkytys tai jotain sinne päin.


      • artsi2874

        Ota tryptofaani ruoasta!


      • santtu1952

        Kiitos tiedosta, yritän nyt citalopramin kanssa jos saan tilanteen hallintaan, kun ei ole muuta vikaa kun joku on keksinyt ton verenpainemittarin ja saanut siitä minulle aikaan paniikkikohtauksia, näinkin hauras voi ihmisen pää olla, kun jo sana verenpainemittari saa paineen nousee...... ja sitten taas alkaa veri kiehuu, että tätä tässä nyt yritetään tainnuttaa...


      • Avoin_Dialogi
        artsi2874 kirjoitti:

        Ota tryptofaani ruoasta!

        Olette oikeassa mutta.. Kaikilla se ei imeydy. Enkä usko että Suomessa toistaiseksi diagnosoimaton NCGS (Non Celiac Gluten Sensitivity) myöskään parantaa tryptofaanin imeytymistä. Katsokaa onko suvussanne tähän liittyviä oireita, kuten kilpirauhasongelmia, keliakiaa, rintasyöpää, yms ja miettikää josko tilanteeseen löytyisi apukeinoja myös ruokavaliomuutoksien kautta. Itse jätin gluteeniviljat kokeeksi pois juurikin näiden asiatietojen pohjalta. En kadu päätöstäni ja tulen vielä lisäämään tryptofaanin saantia sekä ruokavalion että mahdollisesti myös ravintolisien muodossa.

        Suomen lääkärilehti 40/2005:

        "Tässä
        prospektiivisessa osassa testasimme
        Hernanzin ja Polancon (18) tutkimus-
        tuloksiin perustuen hypoteesia, jonka
        mukaan lasten ja nuorten hoitamatto-
        maan keliakiaan liittyy tryptofaanivaje,
        ja sen seurauksena serotoniiniaineen-
        vaihdunnan häiriö, joka altistaa ma-
        sennustyyppiselle oireilulle."


    • artsi3974

      Miettinyt kuinka paljon purkamaton energia aiheuttaa ahdistus-paniikkia. Esim.lenkin tai kuntosalin jälkeen olo on aina niin levollinen...

      • santtu1952

        Näin on itsellä ihan sama kun tulen lenkiltä verenpaineet ihan OK, mutta yritä sitä sitten selittää kun tää kohtaus tulee ja paineet hyppää 200 , nyt tein sen, että heitin mittarin laatikkoon ja jos tää olo menee ohi niin sitten yritän mitata, nyt en enää itseäni kiusaa...


    • Artsi6487

      Ensin mietittävä onko syytä mikä paniikin voisi aiheuttaa. Rentoutus ja hengitysharjoituksista on apua. Kaikki kiihdyttävä on tietenkin pahasta.

      Masennuslääke laittaa kyllä jarrua paniikille. Mutta tilapäiskäytössä bentsot ovat hyviä ja tehoavat paniikkikohtauksiin paremmin kuin masennuslääkkeet. Jo se et bentsotabletti on taskussa, tuo turvallisuuden tunnetta ja voi estää paniikin tuloa.

    • E-rytmihäiriö

      Itselläni ainakin Tri Tolosen E-EPA 500mg vrk aiheuttaa jatkuvia sydämen muljahteluja. Tai aiheutti, en käytä enää.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tapio Suominen on kuollut

      Urheilutoimittaja Tapio Suominen on kuollut. Suominen oli kuollessaan 60-vuotias. Selostajalegendan kuolemasta kertoo Y
      Maailman menoa
      278
      19162
    2. Tapio Suominen oli sairauden uhri

      Urheiluselostaja Tapio Suominen kuoli eilen keskiviikkona aamulla tapaturmaisesti Hattulassa. Toisen uutisen mukaan van
      86
      3582
    3. Tapio suominen

      Liian aikaisin lähdit sinua oli kiva kuunnella.
      Ikävä
      124
      2255
    4. Mitä toivot

      Tämän hetkiseen tilanteeseen?
      Ikävä
      196
      1956
    5. Sydämeni on

      varattu sinulle. Et ole minun, en ole sinun. Me on mahdottomuus. Mutta olet se joka on mielessäni ensimmäisenä kun herää
      Ikävä
      142
      1860
    6. Rannalle! Uimaan!! Rinnat paljaiksi!!!

      Järki kadonnut sekä niiltä feministeiltä, jotka vaativat saada esiintyä rinnat paljaina julkisilla uimarannoilla, kuten
      Maailman menoa
      293
      1610
    7. Minä itkin kotona kun tajusin että

      Pelkuruuteni takia kun en lähestynyt vaikka järjestit otollisen hetken ja myöhemmin huomasin lasittuneen katseesi miten
      Ikävä
      10
      1362
    8. Kok-edustaja: Yle aivopesee työntekijöitä

      "– Yle ei vain sensuroi Kyllä isä osaa-sarjaa, vaan haluaa jaksojen määrää manipuloimalla HÄVITTÄÄ ”ongelman” todellisuu
      Maailman menoa
      86
      1298
    9. Muistutus t-Naiselle.

      Olet ilkeä ja narsistinen k-pää. Annat itsestäsi kiltin kuvan ulospäin kelataksesi ihmiset ansaan. Sitten päsmäröit, hau
      Ikävä
      149
      1162
    10. Ylen jälkiviisaat estotonta Kamala Harris suitsutusta

      Kolme samanmielistä naikkosta hehkutti Kamala Harrisia ja haukkui Trumpia estottomasti. Nyt oli tarkoituksella valittu
      Maailman menoa
      242
      1059
    Aihe