Saab huonoin talviauto Suomessa - tutkitusti

tojotamän

Nyt Saab on tutkitusti huonoin auto Suomen talveen. Se jättää tien päälle 890% varmemmin kuin Toyota. Esimerkiksi luotettavana tunnettu Fiat on kaksi kertaa luotettavampi.

http://www.taloussanomat.fi/autot/2016/01/14/hinaustilasto-julki-nama-autot-hyytyvat-homma-lahti-lapasesta/2016427/304

Lopetetaan siis typerät jutut Saabin sopivuudesta Suomen talveen. Juuri siihen se on huonoin mahdollinen valinta.

45

290

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jurvanen

      Ilman huoltoa mikä vain auto voi jättää tielle. Ei Saab sen huonompi ole kuin muutkaan.

    • jhsjso

      Jutun luotettavuus ?
      Tekstissä todetaan :
      "Hinaustapahtumat 0–3-vuotiailla autoilla joulu-, tammi- ja helmikuissa 2010–2015"
      Montako tuona ajankohtana valmistettua Saabia on liikenteessä ja montako on ennen v. 2010 valmistettua ? Siitä päätelmät ?
      Matemaattinen puoli.
      Tekstissä sanotaan mm. :
      "Noin kaksi kertaa Toyotaa herkemmin hyytyivät Mercedes-Benz, Honda ja Audi"
      Kirjoittaja ei näköjään tiedä, mitä tuo ilmaisu tarkoittaa. "Kaksi kertaa herkemmin" ja "kaksi kertaa niin herkästi kuin" eivät ole sama asia.

      Joo, todella luotettava artikkeli.

      • DoctorOutolempi

        Onko lääkkeesi varmasti oikeat?......


      • jhsjso
        DoctorOutolempi kirjoitti:

        Onko lääkkeesi varmasti oikeat?......

        Mitä itikka inisee täällä


    • saabbisti

      Hyvä kun asia on nyt ilmaistu selkeästi lukuina. Loppuu turhat puheet Saabin talviluotettavuudesta kerralla.

    • matkakoti

      ainakin tähän asti on kaikki omistamani saabit alle 1989 mallit olleet luotettavia.olen vetänyt nykysellä saab automaatilla vm1988 ympäri vuoden monta vuotta asuntovaunua ilman ongelmia.nytkin lapin talvessa perässä yli 7m ja 1300kg painava asuntovaunu.uusista saabeita en tiedä ne ovat tehty ihan eri tavalla kuin saab automotiven tekemät.Olen kuullut ,että gm saabit ei ole enään yhtä hyviä ja niissä on ongelmia.Sen ne tietokoneet autossa aiheuttaa.omassani niitä ei ole se on varmatoiminen mekaaninen ruisku.Kovilla pakkasilla käynnistyy hyvin ilman lohkoa ja lämpenee aika nopeasti .Saabini huoltaa mieheni joka on lentokone insinööri.On meillä volvokin viime vuoden malli.Mutta Saab siinä on tunnelmaa.

      • hyvätliksat

        Toivottavasti en joudu lentämään "lentokoneinsinöörin" operoimalla koneella, jolla on autona 28 vuotias Saab!


      • vaunussaonkotini
        hyvätliksat kirjoitti:

        Toivottavasti en joudu lentämään "lentokoneinsinöörin" operoimalla koneella, jolla on autona 28 vuotias Saab!

        se on hyvä kerran saabit kestää yli 30vuotta se on osoitus ,hyvin tehdystä autosta .itse vedän tällä kertaa utsojoen pakkasilla ja lumessa saab 900 i automaatilla 1100kg asuntovaunua.Myös minun mieheni huoltaa saabini ja hän volvolla insinööri,eikä moiti saabia eikä volvoa.Ne on suomen ankariin talvi olo suhteisiin tehty.Saabini om 1984.Meillä on myös aika uusi volvo neliveto.Olen samaa mieltä Saabissa on nostalgian tunnelmaa!


    • TB-huoltoaseman-baari

      Vakuutusyhtiön Pohjolan tilastoa ... epäilen vahvasti että huomenna tulee jo ensimmäinen korjaus ja sitä rataa. Hullukaan ei nyt Pohjolassa vakuuta, ei ainakaan superkaskon kera.

      Ennen sanottiin että markalla saa jo monennäköistä tilastoa, nykyisin sitten kait Eurolla.

    • 95owner

      Kuten tuolla toisessa ketjussa ihmettelin, onko 0-3 vuotiaita Saabeja olemassakaan?
      Tuoreimmatkin Saabit ovat jo akunvaihtoikäisiä, ja jos akkua ei ole vaihdettu, on 30 asteen pakkanen liikaa. Itse vaihdoin akun juuri ennen pakkasia, eikä mitään ongelmia.

      • tutkijavaihutkija

        2010-2015 oli tutkimusaika. Saab on siis vasta nyt putoamassa pois ryhmästä.


      • öllsd

        Putosi jo koska viimeiset saabit tehtiin 2011 !


      • 95owner

        ...ja niitä viimeisiä malleja on niin vähän liikenteessä, että niistä ei voi tehdä mitään tilastoja mihinkään.


    • RMB

      Aika tyhmästi tehty tilasto. Ei voida puhua yli sadasta prosentista jos verrataan eri autoja toisiinsa. Väärä tapa on myös verrata autoa X, jota myydään esim. 50.000 kpl/3v, autoon Y, jota on myyty 50 kpl/3v.
      Jos X autoa on hinattu 1.000 kpl ja Y autoa 1 kpl on suhdeluku kummasakin 1/50. eli 1 auto 50 autosta.
      Jos X hinataan 2.000 kpl ja Y autoa 5 kpl on suhdeluvut X= 1/20 ja Y=1/10.
      Eli:
      X auton hinattu 1.000 kpl = 2% myydystä autosta
      X autoa hinattu 2.000 kpl = 4% myydystä autosta
      Y autoa hinattu 1 kpl = 2 % myydystä autosta
      Y autoa hinattu 5 kpl = 10 % myydystä autosta
      Ero on siis maksimissaan vain 8 %! ei yli 800%, mitä Taloussanomat kertoo.

      Taloussanomien esimerkissä on otettu Saab jota verrataan Toyotaan. Saabin maahantuonti loppui 2011 eli lähes 5 vuotta sitten.
      Kyllä Saab on ollut aina talviauto. Kyllä suurimmaksi osaksi hinauksen syynä on käyttäjän huolimattomuus. Huolloista ja varsinkaan akun huoltamisesta ei pidetä huolto.
      Otan esimerkkinä auton vuosihuolto. Jos auto on huollettu keväällä, ei se tarkoita sitä, että vuosi olisi huoletonta ajoa. Kyllä pellin alle tulisi katsoa useamminkin.
      Eikä auton vika ole sekään, että omistaja ajotavallaan tyhjentää akun.
      Kaikkiin automerkin omistajiin mahtuu uusavuttomia. Uusavuttomuus vaan näkyy vähemmän myydyissä autoissa helpommin.
      Kyllä Saabi näkee ikäisensä Tojon paalattuna enempi kuin toisinpäin, vaan pitäisikö tästäkin tehdä tilasto?
      Näin minä ajattelisin tämän.

    • kjbxkjo

      Onko hinaustilastossa ne Toyotat, jota on hinattu kaverin autolla ?
      Jos ei ole, niin tilaston totuusarvo -> 0
      Hinurin kutsuminen nääs maksaa paljon.

      • kevväämmällä

        heh, eihän ne toyotat lähde pihasta käyntiin, kun kunnon pakkaset tulee, ei ole tarvis hinailla mihinkään


    • vikaa

      sähkö laitteet japanilaisissa ovat yleensä luotettavia. tosin nyky autot ovat tietokone peraisiä että vikoja tulee paukku pakkasilla vähän joka merkkiin.

    • TOYOTAAAAAAAA

      TOYOTA ON PARAAAAAAAAAAS.

    • mikä_mikä_mikä

      Saab on huono talviauto, mutta varmasti huonompia olisivat uudet kiinalaisten häkkyrät, jos niihin saisi Saab-logot laittaa. Siihen kinukeilla ei ole kuitenkaan lupaa.

      • saabbisti

        Ei onneksi tulee enää Kiina-Saabeja. Siinä menisi viimeisetkin rippeet Saabin maineen jämistä.


      • tgjfjfgjfj
        saabbisti kirjoitti:

        Ei onneksi tulee enää Kiina-Saabeja. Siinä menisi viimeisetkin rippeet Saabin maineen jämistä.

        Saabit ja vanhat premiumit sama kohtalo.Loppukäyttäjät sitten ihastuvat vaikutelmaan autosta mutta elämäntilanne ja tulot jo hiukan sellaiset että enään polttoaineeseen ja ja johonkin öljynvaihtoon riittää rahat ja huollot muuttuvat lähinnä laiminlyönti korjauksiksi.


    • uudenkaupunginsaabas

      allevm 1985 tehdyt vanhat saabit ovat parhaita talviuatoja.No saab 900 i. tomii vielä hyvänä autona vuoteen 1988 asti siinä on viimeinen saabin alkuperäinen 8venttiilinen kone.Sen vuosimallin jälkeen tuli 16 ventiilinen susimoottori ja saab muuttui ooppeliksi ja 9000 mallit on tehty deltta lanciasta.Näin saab pilattiin.

      • RMB

        Korjataan vähän.
        Viimeinen Saab 900i vanhalla korilla ja 8-venttiilisellä H-moottorilla oli vm. 1993. Vm. 1994 tuli uudella korilla ja 16-venttiilisellä moottorilla. Sama moottori joka oli ensimmäisessä Saab 9000 vuoden 1984 lopulta lähtien aina elämänsä kaaren loppuun. Tässä 1994 Saab 900:ssa oli Opel Astran alustan takaosa.
        Näin muistaisin. Jos joku on erimieltä, kommentoi.


      • C900
        RMB kirjoitti:

        Korjataan vähän.
        Viimeinen Saab 900i vanhalla korilla ja 8-venttiilisellä H-moottorilla oli vm. 1993. Vm. 1994 tuli uudella korilla ja 16-venttiilisellä moottorilla. Sama moottori joka oli ensimmäisessä Saab 9000 vuoden 1984 lopulta lähtien aina elämänsä kaaren loppuun. Tässä 1994 Saab 900:ssa oli Opel Astran alustan takaosa.
        Näin muistaisin. Jos joku on erimieltä, kommentoi.

        En muista, koska viimeisin H-moottori-Saab tehtiin, mutta 1991 - 1993 olivat 16-venttiilisiä, joko 2,1 tai 2,0 moottoreita. Ja Made in Ugi, Finland.


      • lepääruahassasaab
        RMB kirjoitti:

        Korjataan vähän.
        Viimeinen Saab 900i vanhalla korilla ja 8-venttiilisellä H-moottorilla oli vm. 1993. Vm. 1994 tuli uudella korilla ja 16-venttiilisellä moottorilla. Sama moottori joka oli ensimmäisessä Saab 9000 vuoden 1984 lopulta lähtien aina elämänsä kaaren loppuun. Tässä 1994 Saab 900:ssa oli Opel Astran alustan takaosa.
        Näin muistaisin. Jos joku on erimieltä, kommentoi.

        väärin.viimeinen saabin 8venttiilinen moottori b201 h/r4 valmistettiin vuonna1988. jolloin8venttiilisen moottorin valmistus loppui.muissa on b202 16 venttiilinen moottori joko 2tai 2.1 litrainen.Minulla on saabin entisenä tehtaan rakentajana viimeisiä 1988vm saabi.2l ja8 venttiilinen ja toinen viimeisiä turpoja.Saabin joutuessa gm ämmälle se tuhoitui jo ennen kuin ensimmäinen ehti myyntiin.Saab meidän leipäpuu oli meille perheen jäsen.Tarkoitan vm 1986 asti .oikeata SAABIA!!


    • venttiilejälöytyy

      No itsellä oli ainakin aikoinaan 2l. vm. -89 Saab 900 16V.

    • Makuasioitahannämä

      Minä olen ajellut Saabeilla 50 vuotta kesät talvet, mitä nyt joskus on ollut Volkkari, Pesonen, Mersu-nokivasara, Datsun Patrol, Volvo 240, hyvin ole Saabeilla pärjännyt ja niin jatkankin.
      Hinuria en ole tarvinnut kuin kerran bensapumpun takia, mutta en eilen kun apulaitteiden hihna irtosi, varovasti ontuen korjaamolle. Mutta se ei oikea saabi olekaan, vaan -96 mallinen sekarotuinen, missä on niitä hankalia Astran ominaisuuksia. Parhaimpana talveenkin pidän ysitonnaria, joita on ollut 4 kpl, nytkin viimeisen mallin nätti yksilö -98.
      Kun aikoinaan yritin ajella Volvo 240:llä, niin oli rinnalla vanha Saab-farmari 95, sitä tarvittiin kun Volvolla ei päässyt edes kotipihasta ulos vakavan konstruktiovirheen takia.

    • hiljaistaoli

      Ei yhtään Saabia liikenteessä tänään aamulla välillä Kauniainen Vantaa. Eipä niitä montaa taida enää kilvissä ollakaan.

    • saabautona

      Minä olin tänä aamuna liikkeelä saab 900. vm 1988. vantaalla ja käyntiin lähti-19 asteen pakkasesta helposti ilman lohkoa.ajelin muutamissa paikoissa missä oli noin14 cm lunta.

    • lahtelainensaabisti

      Ei lähtenyt Saab aamulla käyntiin, mutta ongelmia oli täällä paremmillakin autoilla, kun pakkasta oli liki kolmekymmentä astetta.

    • saaabisti

      miten näin on päässyt käymään?onko saabisi gm tekemä?mulla lähti saab 900 i 1986 ,käymään ilman lohkoa hyvin.pakkasta -31 astetta..Onko akkusi kunnossa?Vaikka pyörittää hitaasti niin virta ei enään riitä sytykselle.

    • lahtelainensaabisti

      Tänään lähti jälleen käymään. Akku oli yön latauksessa.

      • roska-kuski

        Onnittelut lahteen.


    • roska-kuski

      Saabejakin tarvitaan. Saabiin vertaamalla ymmärtää, kuinka hyvä oma auto on.

      • saabbisti

        Vaihtamalla paranee, sanoi saabisti, kun vaihtoi Saabinsa kunnolliseen autoon.


    • qqaaqq

      Milloin viimeinen Saab rullasi Trollhattanin linjalta ? Taitaa olla jo 10 vuotta, toisin sanoen vanhat Saabit Opelin tekniikalla eivät ole enää kuosissaan. Mikähän on tämän keskustelun pointti?

    • thesakemanni

      Saab on huonoin talviauto myös täällä Saksassa.

      • äläleikisaksalaista

        sinäkö muka saksasta.auf firenseen.du kauh ih nein libediht du.vast du sacgt.


    • rafuhuhdanoppi

      voisin sanoa,että ottakaa kunolla selvää saabista ennen malli väittelyä.näissä on osa tarinoista sieltä täältä äkkiä haettua tietoa varsinkin vanhoista alle1990 luvun saabeista.voisi pitää saabista varman ja totuuden mukaisen luennon,mutta googlettamalla vikipediasta seviää.

    • roska-kuski

      Tänään oli lämmintä ja yksi Saab uskaltautunut liikkeelle.

    • ajanrooverilla

      roskakuski sinä sossun elätti älä puhu autoista mitään,kun et omista edes polkupyörää!Eikä perse aukisten tarvitsekaan tietää!

    • roska-kuski

      Talvi oli ja meni. Saabeja ei näy silti vieläkään.

    • saabbisti

      Tuli aamupakkaset ja Saabit hävisivät katukuvasta. Järkevää toimintaa viimeisiltä saabisteilta pysyä kotona talvikeleillä.

    • roska-kuski

      Aina on mukavampi ajaa kun Saabit ja Ladat ovat poissa.

    • Paskanjauhantasikseen

      Puhutte täyttä paskaa.koko talven ajeltiin Saabilla tuhansia kilometrejä ilman ongelmia.noin tuhansien saabien voimin.Itse olen ajanut tähän ,ennestään pohjoisten teitä tuhansiakilometrejä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      63
      2859
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      403
      2752
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      96
      2220
    4. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      78
      1924
    5. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      70
      1893
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      4
      1803
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1794
    8. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      143
      1738
    9. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1613
    10. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      6
      1542
    Aihe