Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Seligson vinkkejä

Toopa

Hei!

Olen aloittamassa maltillista rahastosäästämistä Seligsonin puolella. 60e / kk on tarkoitus lähteä liikkeelle. Mietin myös ETF säästämistä, mutta tuntui että sinne pitäisi vähän isompi panos olla, joten aloitan Seligsonilla, kun se on aiemmasta elämästä jo jonkin verran tuttua ja kokeiltua.

Miten tämä 60e / kk kannattaisi jakaa? Aiemmin sijoitin 50e / kk kuuteen eri rahastoon ison hajautuksen vuoksi, tämä tuntui ehkä liiankin isolta. NYt mietin jos ottaisi 3-4 rahastoa. Pääpaino tullee olemaan P-Amerikka.

Vaihtoehtoja joita mietin:
20e / kk Brands
20e / kk Phoenix tai Phoebus
20e / P-Amerikka

Tai sitten

20e / Brands
20e/ Phoebus / Phoenix
10e/ Aasia
10e/P-Amerikka

Kehittyviäkin mietin, mutta jotenkin en niihin ole jaksanut uskoa. Ajatuksia? Oisko parempi vain ottaa sekä Brands että Pharma ja sitten jakaa loput Aasia/P-Amerikka/Eurooppa?

7

209

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • amatöörisäästäjä

      Oliko Seligsonilla niin, että minimiostos on 10 e?

      Jollet usko kehittyviin, kohtuullisen lähelle järkevää maantieteellistä jakaumaa pääsisit jaolla: 30e P-Amerikka, 20e Eurooppa, 10e Aasia.

      Jos haluat Brandsin ja/tai Pharman mukaan, niiden sijoitukset on pääosin Pohjois-Amerikassa. Olisiko se sitten noilla molemmilla 15e P-Amerikka, 15e Eurooppa, 10e Aasia, 10e Brands, 10e Pharma?

      Itse en sijoittaisi noihin aktiivisesti hoidettuihin (Phoebus, Phoenix), ihan kulujen takia. Kukaan ei voi pitkällä juoksulla voittaa indeksiä, joten yrityksestä on turha maksaa.

    • Toopa

      Kiitos vastauksestasi.

      Hajautusta olisi hyvä tehdä ja en muistanutkaan tuota Seligsonin kätevää laskuria jolla voin tarkistaa maantieteellisen hajautuksen. Viilasin nyt osuudet niin että P-Amerikkaan menee n. 35 % ja Eurooppaan n. 30 %. Aasiaan ja Tyynenmeren alueelle 15 % ja lisäsin kuitenkin kehittyvät myös 15 %.

    • Vastavirtanen

      Tämän hetken tilanne kehittyvillä huono, mutta esim. kahden vuoden kuluttua voit saada hyvän nousun, kunhan ensin ostelet vastavirtaan halvemmalla. Hyvä hajautuslisä jokaiseen salkkuun.

    • Daapadiipaa

      Entäpä jos sijoitta kerralla suuremman summan? Mihin kannattaisi sijoittaa ja jättä kerryttämään pottia?

    • Daapadiipaa

      Kerrohan valistunut ajatuksesi!

    • RahatHetiPois

      http://www.talouselama.fi/uutiset/herra-on-minun-pomoni-3393045

      Peter Seligson, toimitusjohtaja, Jehovan todistaja. Seligson & Co Rahastoyhtiö, Helsinki

      Sinne minä en rahojani ikinä anna, jossa niistä pitää huolen jehovan todistajat.

    • Kessipipo

      Sun sijoitusvarallisuudelle lienee ihan sama, mihin ne laitat.

      Joku pankin yhdistelmä vois olla sun juttus. Tarkasta kuitenkin henkilökunnan vakaumus ensin, että saat mielestäsi oikeat ihmiset huolehtimaan rahoistasi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      69
      2247
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2073
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      78
      1678
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1500
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1496
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1387
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1354
    8. 52
      1258
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      62
      1190
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      28
      1179
    Aihe