Kielitaito

Ummikko

Millaista kielitaitoa lakimies tarvii. Olen harkinnut alaa, mutta kielitaitoni on lähes ala-aste tasoa. Onko mitään mahdollisuuksia

11

387

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • monya

      Suomen ja ruotsin kielten hyvä osaaminen tärkeää. Myös englantia hyvä osata vähintäänkin kohtuullisesti ja muutkin vieraat kielet plussaa mutta eivät niin välttämättömiä. :)

      • Ummikko

        Äidinkieli on 9. Englanti ja ruotsi ovat 7. Lisäksi olen opiskellut saksaa joka on 6. Olen nyt kahdeksannella. Ehtiikö vielä parantaa tarpeeksi?


      • trolliko
        Ummikko kirjoitti:

        Äidinkieli on 9. Englanti ja ruotsi ovat 7. Lisäksi olen opiskellut saksaa joka on 6. Olen nyt kahdeksannella. Ehtiikö vielä parantaa tarpeeksi?

        No jos osaat lukea ja ymmärrät suomea erinomaisesti niin sillä pääsee aika pitkälle.


      • malinlaaa
        Ummikko kirjoitti:

        Äidinkieli on 9. Englanti ja ruotsi ovat 7. Lisäksi olen opiskellut saksaa joka on 6. Olen nyt kahdeksannella. Ehtiikö vielä parantaa tarpeeksi?

        Sinullahan on riittävä kielitaito numeroidesi perusteella, jos pidät siitä kiinni. Erittäin hyvä suomen kieli, ruotsi ja englanti riittävä, kokemusta myös muustakin kielestä. Lukiossa monella numerot tippuu, mutta kannattaa lukea vaikka mielenkiintoisia blogeja,pitää päiväkirjaa eri kielillä ja myöhemmin myös pyrkiä lukemaan esim.sanomalehtiä tai siis jotain entistä haasteellista. Yliopistossa oppii englantia jos vain haluaa ja myös ruotsin kieltäkin. Kannattaa siellä sitten hyödyntää kielikeskusta. Tsemppiä!


      • Ummikko
        malinlaaa kirjoitti:

        Sinullahan on riittävä kielitaito numeroidesi perusteella, jos pidät siitä kiinni. Erittäin hyvä suomen kieli, ruotsi ja englanti riittävä, kokemusta myös muustakin kielestä. Lukiossa monella numerot tippuu, mutta kannattaa lukea vaikka mielenkiintoisia blogeja,pitää päiväkirjaa eri kielillä ja myöhemmin myös pyrkiä lukemaan esim.sanomalehtiä tai siis jotain entistä haasteellista. Yliopistossa oppii englantia jos vain haluaa ja myös ruotsin kieltäkin. Kannattaa siellä sitten hyödyntää kielikeskusta. Tsemppiä!

        Kiitos tämä auttoi paljon.


      • PalleSvensson

        Mitä tarkoittaa "ruotsin hyvä osaaminen"? Jos pääsee teknillisen korkeakoulun ruotsista läpi, niin pääseekö oikiksen? Ja vastaako pakollinen ruotsin kurssi entistä virkamiesruotsia?


      • huusiannn

        Ruotsin kieli ei ole tärkeää mutta keinotekoisilla kaksikielisyysmääräyksillä/laeilla haitataan suomenkielisten menestystä ja kielisivistystä.

        Kansalaisaloite - pakkoruotsi pois

        Käy kannattamassa ruotsi valinnaiseksi kansalaisadressia jotta pääsemme opiskelemaan tärkeitä sivistyskieliä emmekä jää mikrokielen vangiksi. Pankkitunnuksilla kannatus tapahtuu minuuteissa.

        Monikielinen Suomi - ruotsi valinnaiseksi

        https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/1939

        Ruotsia opiskellaan vain Suomessa. Ruotsi ei koskaan yhdistä kahta ulkomaalaista. Ruotsi ei ole mikään sivistyskieli.

        Pakkoruotsi asettaa suomalaiset alistettuun asemaan koska joudumme luovuttamaan äidinkielenedun ruotsinkielisellle.


    • Lakimiehen tulee toki osata jotain kieltä ymmärrettävästi, mutta varsinaisessa ammatissa nenä on kieltä tärkeämpi. On eduksi haistaa arastaleva argumentointi ja vastapuolen pelko. Jotkut väittävät, ettei raha haise, mutta hyvällä nenällä siihenkin pääsee helpommin kiinni.

      Tarkoista silmistäkin voi olla enemmän hyötyä kuin useista kielistä. Ihmiset valehtelevat ja usein sen voi nähdä jo päälle päin, jos osaa ja pystyy.

      En mitenkään yritä väittää, etteikö kielestä tai useammastakin olisi alalla hyötyä. Kahdella kielellä nuoleskelee jo tuplasti yhteen vaivaiseen kieleen verrattuna.

      • Slurpslurp

        Oij joij, täällähän levitetään ammattisalaisuuksia! Missä on lojaalius suomen valtiolle ja tuomio istuimille?!


    • Kun ensimmäinen laki kirjoitettiin, kuoli tottelevaisuus. Kun toinen laki kirjoitettiin kuoli kekseliäisyys . Kolmannen lain myötä menehtyi ahkeruus. Neljäs surmasi oikeudenmukaisuuden. Viidennen myötä kuoli itsehillintä. Kuudes tappoi rakkauden. Seitsemäs rohkeuden. Kahdeksas rehellisyyden. Yhdeksäs kohtuullisuuden ja kymmenes lojaalisuuden.

    • Lexoikis1

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      69
      1335
    2. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1227
    3. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      113
      1165
    4. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      73
      1080
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      61
      916
    6. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      76
      762
    7. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      702
    8. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      41
      701
    9. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      362
      679
    10. S on minun etunimen kolmas kirjain.

      Mikä sinun etunimen kolmas kirjain on?
      Ikävä
      53
      666
    Aihe