Astmaatikot hoi !

outoaaaaa

Itselläni on ollut jo kohta puolisen vuotta erilaisia astmatestejä, pef-seuranta, kortisonikuuri ym. kuitenkaan diagnoosia ei vielä ole tullut. Itseä ihmetyttää tässä se, että minua ei ole melkeen ollenkaan yskittänyt ja yleensä astmaan kuuluu juuri tämä tajuton yskiminen, kuitenkin on ollut hengenahdistusta ja liman rajua nousua jatkuvasti. Olen aika varma että astman saan diagnoosiksi, koska spirpmetriassakin oli poikkeavaa lukua sekä pef-luvut olivat usein poikkeavia. Nyt kysyn onko täällä samantapaista astmaa sairastavia, eli semmoisia joita ei yskitä paljoa yhtään/ollenkaan ?

10

196

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • terveyeisairaut
    • rsfghh

      Oletko varma ettei ole alkavaa keuhkoahtaumaa? Minua tutkitaan myös, mutta hengenahdistus ja limaneritys johtuu ilmeisesti siitä, että olen altistunut homeille. Mitään yskää ei ole ollut. Onko spirometriassa toistuvasti näkynyt, että FEF50% tasolla tulee notkahdus tai onko diffuusiokapasiteetti laskenut? Itselläni epäilen joko pienten hengitysteiden toimintahäiriötä tai alkavaa keuhkoahtaumaa. Onko sinulla oikeat lääkkeet jos on pienten hengitysteiden toimintahäiriöstä kyse?

      http://www.laakarilehti.fi/files/nostot/nosto7_1.pdf

    • outoaaaa

      Olen tosi nuori vielä enkä tupakoi niin en tiedä tosta keuhkoahtaumasta, mutta olen altistunut jo useamman vuoden sisäilmaongelmissa olevassa koulussa :/

      • rsfghh

        Näihin sisäilmaongelmiin liittyy ns. ärsytysoireita (lääkärien käyttämä termi), ja nuo sinun oireet voivat olla jotain sellaista. Mutta, jos asia huolettaa, niin jotain tarkempia tutkimuksia voisi olla hyvä tehdä.

        Itse epäilen, että oman homealtistukseni lisäksi taustalla voisi olla sekä hengitysteiden yliherkkyys (olen allerginen) sekä perinnöllinen astma-alttius (toisella vanhemmalla) ja onpa lapsuudessa tullut sairastettua myös sitkeä keuhkoputkentulehdus.

        "Monikansallisen tutkijaryhmän tutkimukseen osallistui 4 600 miestä ja naista, joiden keuhkojen toiminta mitattiin vuosina 1991-1994 sekä 1999-2002. Tutkimuksen alkaessa he olivat 20-44-vuotiaita eivätkä sairastaneet astmaa. Yhden vuoden aikana tuhannesta osallistujasta 2-3 sairastui keuhkoahtaumatautiin.

        Tutkijat havaitsivat, että seurannan aikana todetuista keuhkoahtaumataudeista 29-39 % liittyi tupakointiin, mikä sopii hyvin aikaisempien tutkimusten tuloksiin. Toiseksi suurin riskitekijä oli hengitysteiden yliherkkyys, joka liittyi 15-17 % tapauksista. Muita tärkeitä ennusmerkkejä olivat lapsuuden hengitystieinfektiot ja perinnöllinen astma-alttius."

        http://www.terve.fi/terveyden-abc/keuhkoahtauman-kehittyminen-voi-alkaa-jo-nuorena


    • Astmaako

      Minäkin olen homealtistunut ja käynyt kaikki maailman kokeet läpi syksyn aikana. Nyt tutkitaan astmaa ja käynnissä PEF-seuranta. Mitä mieltä asiasta tietävät ajattelette näistä arvoista? Olen 157cm ja 20v, aamulla puhallan yleensä 430-450 ja lääkkeen jälkeen 500. Illalla ennen 470-500 ja lääkkeen jälkeen 490-510. Pitäisikö arvoissa olla enemmän eroja vai?
      Oireet on limannousu ja jatkuva pieni yskä ja köhiminen sekä hengästyminen ja välillä pölyn aiheuttamia ahdistuskohtauksia öisin.

      • ihuk

        Näin sanotaan tällä, mutta kuka tietää mikä on se lopullinen totuus.


        "Selvä astma harvalla

        Loppujen lopuksi melko harvalle potilaalle tulee selvä astma, vaan useimmiten potilailla esiintyy pitkittynyttä yskää, vaihtelevassa määrin liman eritystä hengitysteistä sekä hengenahdistuksen tunnetta. Osalla potilaista tulee selviä PEF-arvojen laskuja altistuksen yhteydessä, mutta suurin osa potilaista ei täytä klassisen astman diagnostisia kriteerejä.

        On kuitenkin syytä korostaa, että yksilötasolla on suuria eroja taudinkuvassa ja taudinkulussa. Esimerkiksi osa potilaista ei juuri saa hengitysteiden ärsytysoireita tai infektioita, vaan taudinkuvaa voi hallita poikkeava väsymys, lievä kuumeilu, päänsäryt ja erilaiset kiputilat.

        Hyvin pienelle osalle potilaista voi kehittyä selviä tulehdusmuutoksia keuhkoröntgenkuvaan. Osa näistä potilaista täyttää allergisen bronkopulmonaalisen aspergilloosin, homepölykeuhkosairauden tai muun harvinaisen keuhkosairauden diagnostiset kriteerit. Osalla potilaista taudinkuva voi muistuttaa sarkoidoosia. Osalla potilaista taudinkuvaa hallitsevat epäselvästä syystä syntyvät toistuvat keuhkokuumeet.

        Home- ja kosteusvauriopotilailla on kuvattu myös reumaryvästymiä eli samassa työpaikassa lyhyen ajan sisällä moni henkilö saa nivelreuman tai muun reumasairauden. Pienelle osalle potilaista voi kehittyä koepalatutkimuksella varmistettu ihon verisuonitulehdus. Tällä hetkellä ei ole varmaa näyttöä siitä, että home- ja kosteusvauriosairaus lisäisi pahanlaatuisten kasvainten riskiä, mutta asiaa tutkitaan.

        Eri ihmisten välillä on suuria eroja saada home- ja kosteusvauriosairaus. Tämän ilmiön tarkkaa mekanismia ei tunneta, mutta epäillään sen johtuvan muun muassa ihmisen immuunivastetta säätelevistä geeneistä."

        http://www.hengitysliitto.fi/fi/home-ja-kosteusvauriopotilaan-oireet


    • outoaaaa

      En minä ole mitenkään huolestunut tilasta, kyllä se astmaa oireiden perusteellakin on. Nämä muut spekulaatiot ovay aika kaukaa haettuja, koska minulla on suvussa ollu astmaa ja lisäpireina olen huomannut että hajusteiden käyttö on miltein mahdotonta ku tuntuu tukkeutuvan henki jos mulla tai kaverilla on. Myös flunssasena pefit tippuvat aika paljon joskus jopa yli 100 normaaliin nähden. Mutta on kiva kuitenkin kun asia on aiheuttanu erilaista keskusteluu ja vähän muitakin "vaihtoehtoi" voisi olla. Toki puhun lääkärin kanssa tästä. Mutta kiitoksia :)

      • ieoaneovanf

        Pef putoaa flunssaisena jokaisella - mittaukset pitää tehdä silloin kun mitään erityisiä oireita ei ole. Astma on keuhkoputken krooninen tulehdus, joka muuttaa limakalvon rakennetta, se ei jousta terveeseen tapaan koskaan. Jos "terveenä " ollessa huippuvirtausarvot ovat aamulla matalammat kuin illalla ja lääke nostaa arvoja selvästi, todennäköisesti kyse on astmasta. Kaikki hengityselinoireet eivät johdu astmasta, keuhkosairauksia on pitkä lista.


    • Epämääräinen

      Kannattaa myös tutustua hyperventilaatioon jos ei ihan selkeää astmadiagnoosia saa. Moni hengittää liikaa ja moni lääkäri ei tätä edes älyä. Onneksi löysin itse yhden joka älysi että minun hengenahdistus on tulosta jatkuvasta ylihengittämisestä joka johtaa astmakohtauksiin, paniikkikohtauksiin ja kaikenlaisiin fyysisiin oireisiin.

      Hoitona hengitysharjoituksia eli minä harjoittelen yksinkertaisesti hengittämään vähemmän. Buteyko-nimisen lääkärin harjoitukset ovat toimineet todella hyvin esim paniikkikohtauksiin. Kun tunnen hermostuvani hengitän ulos, pidän nenästä kiinni 3 s, hengitän vähän sisään ja vähän ulos 15 sekunnin ajan ja toistan. Tämä on auttanut tosi paljon rauhoittumiseen. Siinä tulee vähän ahdistava olo että ei muka saa tarpeeksi ilmaa mutta lääkärin kanssa käytiin läpi että se tunne on valheellinen ja sitä oppii sietämään kun vain jaksaa harjoitella.

    • Helpottaa

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      78
      1805
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1689
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1504
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1193
    5. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1184
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1172
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1136
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1121
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      6
      1119
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1104
    Aihe