Mitä mieltä olette otsikon todenperäisyydestä? Päteekö sääntö kerran pettäjä samassa suhteessa tulee pettämään toistenki vai että aina pettäjä kaikissa suhteissa?
Itse seurustelen miehen kanssa joka petti edellistä puolisoaan useasti vuosien ajan.. Kieltämättä asia häiritsee minua. Vaikka haluaisin luottaa eikä minulla ole tällä hetkellä epäilystäkään pettämisestä niin pystyykö sitä luottamaan, ettei petä kun menee huonommin tai kun ollaan seurusteltu pidempään ja häntä alkaa kyllästyttään.. Olen varmaan tosi vainoharhainen, mutta historialla on tapana toistaa itseään. Onko kellään kokemuksia miehistä tälläsellä historialla?
Kerran pettäjä -aina pettäjä?
21
2549
Vastaukset
- petturieioleterve
Mun expuolison kaksi edellistä avioliittoa olivat kaatuneet pettämiseen, en tuota tiennyt kun aloin seukkaamaan kanssaan. Noin seitsemän avioliittovuoden aikoihin paljastui pettäminen. Taisteltiin vielä kolme vuotta mutta naisia oli useampia.
Jos olette seurusteluasteella niin vaikea sanoa miten tulee käymään. Itsekin luulen että meidänkin suhde olisi kestänyt jos ei oltas menny naimisiin. Niin kauan kun mies on epävarma naisen hallitsemisesta niin ei tätä petä vaan tekee kaikkensa varmistaakseen että nainen suostuu puolisokseen Silloin tulee naisesta hänen mielestä omaisuutta jota hän pitää oikeutenaan petttää. Pettäminen on rankaisukeino/kosto asioista joita nainen on hänen mielestään tehnyt väärin.- klfejkkljdsvkljkld
Näin mäkin epäilen. Meillä alkoi mennä huonosti heti häiden jälkeen ja mies muuttui tyytymättömäksi ja vähensi seksäkin, vaikka olisin ollut halukas. Nyt olen eräistä syistä alkanut epäillä pettämistä. Kaikki tuntui olevan hyvin häihin asti, sitten asiat jostain syystä muuttuivat huonoiksi. Mies on myös alkanut kritisoida minua ja kannustaa muuttumaan erilaiseksi häiden jälkeen ja on kontrolloiva ja omistushaluinen.
- petetty_usein
se on totta, juokse nyt kun voit
- ei-ole-oikoteitä
Mielestäni ei ole mitään järkeä ripustautua tuollaisiin yhden lauseen aforismeihin. Ihmiset ovat erilaisia erilaisissa tilanteissa ja muuttuvat myös parisuhteidensa vaikutuksessa kuka mitenkin.
Tunnen itse parikin (aikuista) pariskuntaa, joissa menneet teot eivät ole toistuneet, koska nykyinen parisuhde toimii aiva eri tasolla kuin se, jossa lipsuttiin. Ne ihmiset ovat siis tietoisia siitä, mitä aikoinaan tekivät (myös itselleen) ja ovat ottaneet kokemuksesta opin.
Kuulostaa siltä, että sinun kohdallasi suurin vaikutus onkin nyt sillä, miten ja kenen kautta olet saanut tietää siitä, mitä mies teki edellisessä parisuhteessaan.
Epäluottamuskin on valinta, ja riippuu juuri siitä ketä on kuunnellut ja ennen kaikkea miten on kuunnellut.
Ja ainakin aikuisten ihmisten parisuhteessa myös ikävistä ja itseä pelottavistakin asioista täytyy kyetä keskustelemaan kumppaninsa kanssa.- vainoharhainen
Mies on itse kertonut pettämisestään.. Petetty osapuoli ei kuulemma tiedä tästä mitään.
- expettäjä
Kortit pöytään ja avoin mieli. Suhde kestää niinkauan kuin siinä on kunnioitusta, luottamusta, rakkautta. Jos olet epäileväinen ja ns. kyttäysasenteella se suhde on tuhon oma. Tuo fraasi on tosi kulunut, kerran pettäjä jne sekä myös tapapettäjä. Me kaikki olemme vain ihmisiä. En usko yhtikäs yhtään tuollasiin yleistyksiin. Jokainen suhde on omanlaisensa.
- onkovaieionjavarmaan
Kun olin mieheni udkottomuuden vuoksi terapiassa, minulle kerrottiin että tapapettämisestä on vaikea päästä eroon. Myös hänen kaikki veljensä ovat olleet heikkoja pettämään puolisojaan.
Sen tiedän kuitenkin, että naisten hakkaamisesta ei pääse ainakaan eroon. Nuoruuden poikaystävän kuulin jatkuneen samaa rataa. Pettämisestä ei kuule niin helposti, koska vanha konkari osaa nimenomaan "pettämisen taidon". Pettämistä tapahtuu myös paljon jo kaikkialla, eikä niitä asioita ole tarkoitus tuoda kuin luotetussa lähipiirissä esille keskustellen (naiset).
- seurailerehtiyttä
Kiinnitä huomiota valehtelutaipumuksen. Jos pikku selityksiä lipsahtelee, sinulle tai muille, nopsasti ja jo pikkuasioissa, isostakaan asiasta ei tuota vaikeuksia valehdella. Tätä vaaran merkkiä jos olisin itse noudattanut, olisin säästynyt paljolta.
- eikerrottavaa
Kannattaa huomioida myös vähäpuheisuus ja keskustelun välttely. Ärtymys kertoo, että liikut salattavilla alueilla. Kiivastuminen auttaa siinä, jotta lopettaisit kyselyn välttääksesi riitaa.
- einiinpyha
Kyllä pettäjä pettää AINA uudestaan ja uudessa suhteessa. Puhun myös itsestäni. Minäkin uskoin sekä kumppanistani että itsestäni että nyt on kasvettu henkisesti, en enää itse petä eikä hänkään. Paskat. Kyllä se kuule pettäminen kumpuaa niin syvältä ihmisen psyykkisistä rakenteista, että siitä on ihan h...vetin vaikea eroon päästä. Sanotaanko nyt näin, että kun tapasin tässä erään miehen. Alkuun oltiin niin rakastuneita ja ihan oikeasti halusin olla uskollinen. Arvostaa tätä ihmistä.
Sitten vaistosin,että mies on pettänyt ja vaistoni osui oikeaan, jälkeenpäin löysin ihan konkreettisia todisteita että olin ollut oikeassa. Mies ei myöntänyt kuitenkaan. Tämän vaistovaiheen alkaessa aloin itsekin pettämään miestä. Paskaako tässä sitten? Eroaminen heti olisi varmaan ollut se järkevin vaihtoehto, mutta kuten pettäminenkin johtuu psyykkisistä syitä, en ollut kykeneväinen normaalin ihmisen käyttäytymiseen eli eroamiseen. Kituutetaan edelleen yhdessä. - expettäjä2
Ei voi yleistää. Olin yli 20v hyvinkin uskollinen, kunnes suhde väljeni, emme arvostaneet toisiamme, mitään läheisyyttä ei enää ollut. Olimme yhdessä vain käytännön pakosta. Löysin toisen. Pidin jonkin aikaa rinnakkaissuhdetta kunnes pääsin irtautumaan vanhasta. En ole mitenkään ajatellut toistaa tapahtumaa toistamiseen.
- järkikäteen
Ap!
Mikä on sinun osuus pettäjään? Oletko se nainen,joka petti pettäjän kanssa?
Joka on todennäköistä ja et pettäjä on sinulle sanonut kauniita sanoja.
Eli,jos pettäjä on pettänyt ennen sinua ja sinun kanssasi niin silloinhan kuvio on tupla pettämistä,jolloin on todennäköisyys,että pettäjä pettää yhä uudelleen.
Jos pettää kerran ja todella katuu tekojaan niin sellainen tekee kaikensa ensimäisessä suhteessa,eikä vaihda uutteen ja omatunto kalvaa pahasti.
Ja jos tiedät,että toinen on pettänyt niin miksi sitten ryhdyt suhteeseen sellaisen kanssa ja vielä vaihtamalla uuteen? Jokainen tietää sen,että vaihtamalla se ei parane.
Joten miksi olet sellaisen kanssa suhteessa,jos se aiheuttaa sinulle voin paljon pahaa mieltä,kuten koet vainaharhasiksi itseäsi?
Jos näet kauniit kengät,jotka haluat,mutta ne ei jolloin tavoin sovellu sinuun jalkaan niin ostatko ne silti,vaikka et voisi pitää? Joten sinuna jo herräisin tuosta tunne myllykästä,vai niinkö se rakkaus on sinut sokaisut?Vai etkö halua jäädä yksin?
Kuitenkin sinä itse teet sen rakkaisun asiaan,että oletko sellaisen pettäjän kanssa sillä sellainen ei muutu koskaan,vaikka kuinka olisi. Sillä pettäjä myös pettää itseään ja uskoo omiin illusioon,eikä todellisuudessa piittaa muusta,kuin itsestään ja antaa ymmärtää muuta mitä onkaan. Koska pettäjä nauttii siitä jänityksestä ja siitä hurmiosta eli ihailun tulemisesta,jolloin ei koskaan riitä yksi.
Joten voit myös seurata miten pettäjä reagoi muiten seurassa,jolloin koko olemus kertoo sen.- vainoharhainen
Ei pettänyt kumppaniaan minun kanssani, niin tyhmä en ole, että lähtisin sellaiseen. Kun aloimme seurustella, en tiennyt, että edellinen suhde oli pettämistä täynnä, se paljastui vasta myöhemmin.
"Ja jos tiedät,että toinen on pettänyt niin miksi sitten ryhdyt suhteeseen sellaisen kanssa ja vielä vaihtamalla uuteen?" tätä kohtaa en ymmärtänyt. Vaihtamalla mihin uuteen?
Hän sanoo, ettei edellisen kanssa ollut mitään tunnesidetta koskaan, oli hänelle edellisen suhteen laastari, josta ei päässyt eroon. Totuutta ei varmasti tiedä kun hän ja edellinen kumppani kuitenkaan, sanoa voi mitä vain.
Kyse ei ole mistään yksinjäämisen pelosta, olin ennen hänen tapaamista vuosia sinkku. Myös heidän erosta oli jo aikaa kulunut ennen kuin me tapasimme. Eli kyse ei ole lennosta vaihdosta. - miettinnän_paikka
vainoharhainen kirjoitti:
Ei pettänyt kumppaniaan minun kanssani, niin tyhmä en ole, että lähtisin sellaiseen. Kun aloimme seurustella, en tiennyt, että edellinen suhde oli pettämistä täynnä, se paljastui vasta myöhemmin.
"Ja jos tiedät,että toinen on pettänyt niin miksi sitten ryhdyt suhteeseen sellaisen kanssa ja vielä vaihtamalla uuteen?" tätä kohtaa en ymmärtänyt. Vaihtamalla mihin uuteen?
Hän sanoo, ettei edellisen kanssa ollut mitään tunnesidetta koskaan, oli hänelle edellisen suhteen laastari, josta ei päässyt eroon. Totuutta ei varmasti tiedä kun hän ja edellinen kumppani kuitenkaan, sanoa voi mitä vain.
Kyse ei ole mistään yksinjäämisen pelosta, olin ennen hänen tapaamista vuosia sinkku. Myös heidän erosta oli jo aikaa kulunut ennen kuin me tapasimme. Eli kyse ei ole lennosta vaihdosta.Pettäjällä on henkilökohtaisia ongelmia luoda pysyviä kiintymyssuhteita. Sen vuoksi tunnesiteitä entiseen ei ehkä ollut, koska hän ei kykene niitä luomaan.
Saiko hän sinulta alkuun ehdotonta ihailua ja intohimoa, vai aloitteko pienieleisesti seurustelemaan yhteenkuuluvuuden tullessa myöhemmin mukaan? - vainoharhainenAP
miettinnän_paikka kirjoitti:
Pettäjällä on henkilökohtaisia ongelmia luoda pysyviä kiintymyssuhteita. Sen vuoksi tunnesiteitä entiseen ei ehkä ollut, koska hän ei kykene niitä luomaan.
Saiko hän sinulta alkuun ehdotonta ihailua ja intohimoa, vai aloitteko pienieleisesti seurustelemaan yhteenkuuluvuuden tullessa myöhemmin mukaan?Jälkimmäinen, tapailimme kerran, pari viikossa, myöhemmin enemmän. Olen tarkka ja varovainen miesten suhteen, joten kuukausia meni ennen kun sai minulta suoranaista tunteiden osoitusta tai kiintymyksen osoitusta.
- pettäjäonainapettäjä
Kyllä olen sitä mieltä että kerran pettää pettää toistekki. minun ja mieheni suhde alkoi pettämällä eli hän petti puolisoaan minun kanssani. minun ja mieheni suhde päättyi pettämiseen hän petti minua nykyisensä kanssa. ja hän on jo pettänyt nykyistään monta kertaa.
- Hulluko_olen
Totean että kyllä! Vaikka halusin uskoa toisin ja uskoa, että mun kanssa toinen muuttuu. Ei toinen muutu toisen takia. Se pitää tapahtua itsensä kautta. Mieheni on pettänyt jokaisessa suhteessaan. Olemme olleet neljä vuotta yhdessä. Kuulin syksyllä naapurilta että taas se sama auto on meidän pihassa, ollut koko kesän useampana päivänä viikossa. Törkeyden huippu että kaikki on tapahtunut yhteisessä kodissamme. Olisi sentään nähnyt vähän vaivaa ja keksinyt muita paikkoja. Kaiken huippu että menimme elokuussa naimisiin eli miehellä oli koko kesän suhde ja jatkoi häiden ja häämatkan jälkeen suhdetta. Mimmi oli ollut hääaattoyön meillä kun itse olin hääpaikalla järjestelemässä häitä! Mies tuli muina miehinä alttarille seuraavana päivänä. Kun sain kuulla siis naapurilta,selityksiä löytyi. Kuulemma lopetti suhteen kun sain tietää jotain. Kolme kuukautta valehteli mulle ettei mitään suhdetta ole ollut ja kaikki on hyvin. Ja mä tiesin koko ajan,ei sen selitykset ollut mistään kotoisin. Käytiin jopa terapiassa ja lupasi siellä kertoa totuuden. Eipä kertonut! Kerran teki mokan ja jätti padinsa kotiin. Tiesin salasanan ja katsoin. Sieltä löytyi viestejä ja kuvia mm.meidän yhteisestä sängystä otettu jne. Silloin mies myönsi kun ei voinut muutakaan. Yritämme vielä koska tunteita on jäljellä. Olemme käyneet pariterapiassa muutaman kerran. Mies ei vain suostu juttelemaan kotona, tietenkin riitelemisen merkit on vahvasti pinnalla. Olen varmaan hullu, mutta haluan antaa meille mahdollisuuden. Tulen varmasti jälleen petetyksi jossain vaiheessa.
- vanhempanakerron
voi,voi sinua. Rakkaus on sokea. Kokemuksesi muistuttaa omaani. Siksi sanon sinulle. Jos mies ei ole tosissaan lupaustensa kanssa niin älä piinaa enää itseäsi.
Voit vain huonosti ja jos sitten joskus kuitenkin eroatte niin tulet olemaan vihainen itsellesi siitä että annoit niin monta mahdollisuutta joita toinen ei kunnioittanut ollenkaan.
Itseähän teet päätöksesi mutta ajattele omaa hyvinvointiasi ja elämää eteenpäin. Suru jonka eron vuoksi joudut kestämään on pieni sen rinnalla että uhraat elämäsi petturille joka ei kunnioita sinua.
Miksipä sitä parisuhteeseen ja seksielämään läpensä tyytyväinen mies vieraissa kävis...hmm...
- nimimerkkinini
Ei niin. Parisuhde on jo entinen kun alkaa muita katseleen.
- satumainen12
Onko täällä aikuisia vai oikeasti aikuisia kirjoittelemassa??
Totuus on karua ja kylmää; pettäjä pettää niin kauan kun pystyy. Oli sitten uusi tai vanha suhde niin sama kaava toistuu.
Pureskelkaa sitä!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?921766- 851252
- 1101123
- 71954
- 105901
Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘56828- 47741
- 36732
Olen huolissani
Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis47681- 33663