VASTAAKO JOKU MINULLE: MITÄ TEKISITTE?

PETTYNYTPETTYNYT

Olen 50 v nainen lähdin intoa puhkuen opiskelemaan (työkekemusta asiakasalvelusta reilut 25 vuotta) lähihoitajaksi ja ensimmänen näyttö oli kehitysvam vanhusten osastolla, jossa liikuntakyv. puhumattomat eläkeläiset.

Ohjaaja ohjasi ja kaikki ok. Olin omatoiminen. Ennen näyttöön menoa oli arviointikeskustelu.
Ohjaaja totesi, että olen hoitanut vain omaa asukasta ja hän ei tiedä kykenenkö hoitamaan koko solua yksin???
Kerroin, että olen hoitanut omaa asukasta sekä muita asukkaita.

Opettaja sanoi siinä keskustelussa, että omaa asiakasta hoidetaan, sekä parityöskentelynä ohjaajan kanssa muita asiakkaita, mutta tee ylim päivä ja hoida ysin koko solu????
Tein työtä käskettyä.

Menin näyttöön ja toimin, kuten olin toiminut aikaisemminkin. sanoin työp.arvioijalle, että sopiiko, että hoidan sen ja sen asukkaan...jne.
Välillä hän kysyi selviänkö yksin, sanoin, että selviän.

Loppu-arvioinnissa työpaikka-arvioija totesi, että hän on vetänyt minua perässä ja en olisi ollut vielä näyttöön valmis. sanoi vielä, että Luulen olevani joku erinomainen hoitaja ja olen jossakin pilvissä??
Ajatteli antaa hylätyn, mutta kun vaativa osasto ja ensim näyttö saan ykkösen?? Toimiessani olen epävarma..

Opettaja arvioija sanoi, pyritkö aina täydellisyyteen ja etkö osaa ottaa kielteistä oalautetta vastaan, sinä olet hyvä hoitaja, mutta tämä on vaativa osasto!!
kaikki kolmesanoivat älä ota persoonakohtaisena, tämä on vaativa osasto ja esimies sanoi, että näitä meidän osastoja ei voi vertailla keskenään.
(olen hoitanut sisaren kehitysvammaista, autista, kuulovammaista lasta 13 vuotta)

Sanoin, että en hyväksy tätä ja VALITAN!!

Olen oppimassa työpaikalla, en kuluttamassa aikaani, enkä pilkattavana, joten jokin tässä ei täsmääon ristiriitaista ja on todella pahasti pielessä tai sitten minä olen niin tyhmä, että en ymmärrä?

Jatkan opiskelua edelleen, mutta en voi ymmärtää tätä touhua, epäoikeudenmukaisuutta.

Eihän tuolla arvosanalla ole merkitystä, mutta periaatteessa kun olen kuitenkin työskennellyt enemmänkin ykkösen arvoisesti.

En mene tekemään toista näyttöä. vaikka ensin ajattelin.

Miten te toimisitte tilanteessani ja onko kokemusta valttamisesta, onko siitä mitään hyötyä?

23

195

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nallepuhki

      Tuota, tuota... Harmi, että jouduit ensimmäiseksi hyvin vaativalle osastolle. Ehkä sinun ei pidä siitä niin itseesi ottaa. Jatka eteen päin.

      Jos valitat, asemasi valittajana on hyvin heikko. En lähtisi sille tielle. Suuntaa katse eteen päin. Kyllä sinusta kelpo lähihoitaja tulee.

    • muista_niiata

      Ilmeisesti olet vain keskittynyt työntekemiseen ja unohtanut nuoleskelun ja nöyristelyn. Joku tärkeilijä on nyt hyvin loukkaantunut.

      • mnbvkkk

        Tätäkin mietin, mutta en pidä nuoleskelusta, mielistelystä, vaikka tällä alalla se on useimmiten suotavaa ja kannattavaa. Otin työni oppimisen kannalta ja tein parhaani, mutta sikaan minua arvioija vertaili.


      • ykslääkäri

        Unohda koko juttu, toisesta korvasta sisään, toisesta ulos. Terveydenhoito-oppilaitoksessa arvosanat saadaan nuoleskelemalla. Ykkönen tulee jos ei kemiat kohtaa, hyvä arvosana tulee jos synkkää ohjaajan kanssa. Mä opin tään omakohtaisesti aikanaan. Opiskeluaika hurahtaa äkkiä ohi, älä jää vatvomaa asiaa enempää!


      • ykslekuri

        Itse olen opiskellut sekä terveydenhuolto-oppilaitoksessa että lääkiksessä ja opiskelijoiden kohtelu eroaa kuin yö ja päivä.

        Lääkiksessä opettajat suhtautuivat opiskelijoihin ystävällisesti, kannustavasti, rohkaisevasti ja kunnioittavasti. Uskon, että sieltä lähtee ammattikunnassa oleva kollegiaalisuus muita lääkäreitä kohtaan. Lääkiksessä ei koskaan arvosteltu mitään harjoittelujaksoja- päin vastoin- opiskelijat arvioivat harjoittelupaikkoja nimettöminä.

        Terveydenhoito-oppilaitoksen harjoittelujaksojen aikana koin kerran pahaa simputusta. Vielä enemmän kuulin kurssikavereiden järkyttäviäkin kokemuksia harjoittelupaikoista.

        Jälkikäteen ihmettelin eniten sitä, miksi kritiikki annetaan aina viimeisenä päivänä. Miksi jo harjoittelun alkupäivinä ei voi kertoa, että tuo mitä teet on väärin, voisitko laittaa lakanan kulman näin...Miksi tämäntyyppiset asiat kerrotaan viimeisenä päivänä? Eikö olisi hyvä harjoitella sitä oikeaoppista lakanan laittoa jo harjoittelujakson aikana? Eikä vasta seuraavassa harjoittelupaikassa.

        Mielestäni on hyvin väärin, että kenttäohjaajat arvioivat opiskelijan persoonallisuutta harjoittelujakson lopussa. Yksi on liian "hiljainen ja ujo", ei sovi terveydenhoitoalalle. Toinen taas liian äänekäs, ei sovi terveydenhoitoalalle. Harjoittelujakson ohjaajat ovat itse usein nuoria tyttösiä, alle 25-vuotiaita, joilla ei ole useinkaan riittävää taitoa arvioida opiskelijan persoonallisuutta. Yliopistossakin psykologit opiskelevat asiaa 6 vuotta.

        Mitä sitten, jos opiskelija on liian "ujo ja hiljainen" terveydenhuoltoalan ammattiin. Mielestäni vastuu siirtyy silloin terveydenhuolto-oppilaitokselle. Persoonallisuuden piirteet ovat hyvin pysyviä, niiden muuttamiseen tarvitaan lääkitystä tai 6-7 vuoden psykoanalyysi 4-5 kertaa viikossa . Mielestäni terveydenhuolto-oppilaitoksen pitää maksaa tuollaisessa tilanteessa opiskelijalle psykoanalyysi. Opiskelija on todettu soveltuvuustestissä alalle soveltuvaksi, opiskelija on tehnyt suuria taloudellisia uhrauksia ja lähtenyt alaa opiskelemaan. Terveydenhoito-oppilaitoksen velvollisuus on saattaa opiskelijan opinnot loppuun.

        Voiko ujosta ja hiljaisesta tyttösestä kehkeytyä myöhemmin hyvä hoitaja? Olen itse nähnyt useita tällaisia tapauksia. Nuoruuden ujous häviää, ja henkilöstä kasvaa huolellinen ja tarkka hoitaja. Myös potilaat ovat erilaisia, yksi potilas tykkää puheliaasta hoitajasta mutta toinen hiljaisesta.

        Aloittajalle sanoisin:

        Ammattitaito opitaan vasta työelämässä. Koulussa opit vain pintaraapaisun työelämässä tarvittavista taidoista. Tätä alaa ei voi oppia kirjoista, sen oppii vain tekemällä tätä työtä, se koskee niin hoitajaa kuin lääkäriäkin. Mene jo ensi kesänä tämän alan tehtäviin. Jos et viihdy jossain, mene seuraavana kesänä toiseen paikkaan. Lähihoitajille löytyy satoja eri työpaikkoja ympäri maata. Tulet varmasti vielä löytämään sellaisen paikan, jossa viihdyt.

        Joudun itse joskus ohjaamaan alan opiskelijoita. Vaikka en heille arvosanoja annakaan, niin mielessäni arvioin seuraavaa 3 asiaa:

        1) Motivaatio alaa kohtaan on tärkein. Jos se puuttuu, huonolla tiellä ollaan.
        2) Miten opiskelija suhtautuu potilaisiin? Onko opiskelija potilaille kohtelias, lämmin, ystävällinen. Se on loppujen lopuksi kaikkein tärkeintä!
        3) Ottaako opiskelija ohjeita vastaan. Jos käsken tekemään jotain, tekeekö opiskelija niin vai jättääkö asian tekemättä?

        Lopuksi tervetuloa alalle, unohda se eka harjoittelu ja suuntaa katseesi tulevaan!


    • Arvioija7vuotta

      Mitäkö tekisin? Nielisin ylpeyteni, ottaisin virheistäni opikseni ja tsemppaisin seuraavassa harjoittelussa/tutkintotilaisuudessa.

      Sinä et ole pätevä arvioimaan omaa suoritustasi ja päättämään arvosanaasi, sitä varten on arvioijat. jos kolmikannasta KAIKKI ovat sitä mieltä, että arvosanaksesi tulee ykkönen, silloin se todennäköisimin on realistinen arvosana osaamisestasi.

      Tutkintotilaisuus oli kertomasi mukaan ensimmäisesi. Mikä saa sinut uskomaan, että osaat arvioida miten se ammattilaisten mielestä sujui?

      Miksi koet, että sinua pilkattiin? Kuulehan, niitä arvosanoja on useampia ihan syystä -kaikki vain eivät (vielä) osaa kolmosen arvoisesti. Et suinkaan ole ainoa.

      • aflmv

        Kerroinhan sen eläin-vertailun ja ristiriitaisuudet, eihän siinä ollut mitään perustelua hänen arvioinnillleen: veti minua perässä, olin muissa maailmoissa ja luulen olevani, ja olen epävarma .... Tokihan epävarmuuttakin on enhän ole valmis hoitsu, mutta en minä mitään tähtitiedettä ole opiskelemassa!!!

        Tiedän mitä teen ja itsearviointi kuuluu osana tähän meidän opiskeluumme, joten tiedän olenko ykkösen vai kakkosen arvoinen. Olen omatoiminen opiskelija, enkä TE-toimiston pakotteella opiskelemassa alaa. En toimi hällä väliä -tyyliin vaan ihan oikeasti OPPIMASSA siellä,
        ja ohjaajaan ohjaamiseen ja - taitoihin luottaen.

        Valitettavasti ohjaajilla ja arvioijilla ei ole pedag.pätevyyttä vaan vajaan päivän koulutus tuohon tehtävään ja silloinhan täytyy ymmärtää heitä ja heidän taitamattomuuttaan ja pätevyyttään.

        Tämä harj.paikka on kuulemma huonomainen. Valituksia on osastolle tullut aiemminkin ja osasto ollut tauolla harj. ja nyt sitten otettiin opiskelija harjoitteluun.
        Ihan mielenkiintoinen paikka sinänsä ja kaikin puolin opettava. Opin senkin, ettei harjoittelupaikassa mollata ja aliarvioida opiskelijaa, opiskelijoita vaan kannustetaan alalle,,
        Joten valitettavasti se valituksen paikka.


    • enthoit

      Onhan se ikävää saada ykkönen, kun jo kokemuksensa perusteella uskoo olevansa tosi hyvä.

      Valittamista parempi olisi pohtia, mikä omassa toiminnassa jätti toivomisen varaa. Sitä kannattaa jopa kysyä, jotta voisit kehittyä ja vastaisuudessa saisit parempia arvosanoja. Varmuus kasvaa opiskelun edetessä ja taito samoin, kunhan vain otat palautteesta opiksesi.

      Kukaan ei ole täydellinen, ei varsinkaan opiskelun ensimmäisellä harjoittelujaksolla. Sinä saat olla ja olet oikeasti oppimassa ja kehittymässä. Et voi mitenkään olla jo valmis osaaja. Ota saamasi palaute tosissasi.

      Lisää vain yritystä ja menestystä opiskeluun!

      • pnew

        Sehän tässä onkin, kun on ristiriitaisuutta. Sanotaan, että olen hyvä ja siten olen kuin sika.....epävarma jne,,
        JÄRKYTTÄVÄ PAIKKA.
        Paikasta valitettu aikaisemmin, ihmettelen, että miten sinne harjoittelija laitetaan. Toki sinne voisi laittaa harjoittelijaksi opiskelijan, joka opiskelee
        ryhmätyöskentelytaitoja, inhimillisyyttä...


    • Arvioija7v

      No, jos olet tuota mieltä niin tee valitus, sehän on oikeutesi. Valituksen läpimenemiseen tarvitaan kuitenkin todella hyvät perustelut, kertomuksessasi en mitään sellaista näe. Yhä edelleen -sinulla on ollut mahdollisuutesi jo arviointikeskustelussa.

      Mikä ihmeen eläin-vertaus??? Sekö, että "vedettiin perässä"? Senkö käsität vertaukseksi sikaan? Hyvä ihminen, se tarkoittaa, että sinua on pitänyt ohjata toimimaan, et siis ole ollut tarpeeksi omatoiminen.

      Ja ei, ei arvioija tai ohjaaja tarvitsekaan pedagogista pätevyyttä, ohjaajaksi saatat joutua itsekin ensimäisen työkuukauden jälkeen. Ohaajasi ja arvioijasi ovat kuitenkin jo käyneet läpi kaiken sen, mitä sinä olet vasta aloittelemassa. He ovat tehneet työtä, jota sinä olet vasta aloittanut oppimaan. Sinä et edes tiedä, mitä kaikkea arvioidaan, siihen kun kuuluu paljon muutakin kuin vain se itse työ.

      Saat vielä yhden ilmaisen neuvon: opettele ottamaan kritiikkiä vastaan. Muuten et pitkälle pääse. Kas, sitäkin taitoa arvioidaan.

      Tai jatka tuohon malliin -usko itsestäsi liikoja ja kiukuttele...aina vain korkeammalta putoat.

      • möllinköllin

        Sitä minäkin ihmettelen, mistä tuli sika ja eläinvertaus. Aloittajan omasta mielikuvituksesta?

        Yleensä aloittajan iässä ollaan jo hyvin selvillä siitä, ettei maailma sittenkään ole musta-valkoinen vain. Sävyjä riittää ja harmaata vyöhykettä. Eli ihminen ei ole pelkästään hyvä tai pelkästään huono, vaan jokaisessa on molempia ominaisuuksia. Harjoittelussa otetaan esille heikkoudet, jotta harjoittelija huomaisi kehittää näitä puolia. Nimittäin itse ei puutteitaan usein huomaa. Muut näkevät meidät eri tavalla kuin me itse.

        Harjoittelussa ei ole kyse vain teknisestä työn osaamisesta, vaan myös sosiaalistumisesta ja ammatti-identiteetin omaksumisesta. Tähän kasvetaan vähitellen. Ensimmäisessä harjoittelussa ollaan vielä aika raakileita.

        Aloittajalla on selvästi ongelma kritiikin vastaanottamisessa. Hän voisi hyötyä saamastaan kritiikistä ottamalla sen vastaan ja pyrkimällä jatkossa kehittämään juuri kritiikkiä saaneita puoliaan. Tosin rajansa kaikella, sillä koskaan ei kuitenkaan voi miellyttää kaikkia. Sekin on vain hyväksyttävä.

        Voi tietysti valittaa, mutta ei se aloittajan tilannetta paranna. Ehkä kyseiseen paikkaan ei pitäisi lähettää harjoittelijoita.


      • ölkpoi

        Arvioija sanoi arviointitilaisuudessa, että olen kuin sika, jota pitää vetää perässä ja viimeisenä päivänä sitten toimin???
        Olen omatoiminen ja ei minua perässä tarvinnut vetää, sillä toimin itsenäisesti koko ajan. Perehdyttämisessä teimme pari työskentelynä kaksi päivää ja kolme päivää toimin omatoimisesti, kuten oli neuvottu.

        Tein ne mitä minulle kuuluu ja enemmänkin ja mielelläni tein, koska olin tullut oppimaan.
        Siis sehän tässä onkin, kun tilalaisuus oli hyvin ristiriitainen. Olin harjoittelemassa 5 viikkoa, mulle ei sanottu mitään huonoa, sanottiin , että olen todellakin omatoiminen ja ilman muuta sanomme, jos on sanottavaa .


      • onniitta
        ölkpoi kirjoitti:

        Arvioija sanoi arviointitilaisuudessa, että olen kuin sika, jota pitää vetää perässä ja viimeisenä päivänä sitten toimin???
        Olen omatoiminen ja ei minua perässä tarvinnut vetää, sillä toimin itsenäisesti koko ajan. Perehdyttämisessä teimme pari työskentelynä kaksi päivää ja kolme päivää toimin omatoimisesti, kuten oli neuvottu.

        Tein ne mitä minulle kuuluu ja enemmänkin ja mielelläni tein, koska olin tullut oppimaan.
        Siis sehän tässä onkin, kun tilalaisuus oli hyvin ristiriitainen. Olin harjoittelemassa 5 viikkoa, mulle ei sanottu mitään huonoa, sanottiin , että olen todellakin omatoiminen ja ilman muuta sanomme, jos on sanottavaa .

        Arvioijan kielenkäyttö on ollut asiatonta.
        Aivan ulkopuolisen on mahdotonta oikein kuvitellakaan, mistä on ollut kyse.


    • terveisinnuoleskelija

      kannattaa nuoleskella opettejaa

    • Onnee.vaan.uralla

      Olet kohdannut terveydenhuoltoalan todellisuuden heti ensimmäisessä harjoittelujaksossasi. Itselle 90-luvun alun lama koitui onneksi, koska "jouduin"hakeutumaan muille aloille, jolla tiellä edelleenkin.
      Sh-koulutuksesta kamalia muistoja. Ehdin kyllä tavata joitakin siedettäviä, jopa ihania työkavereita ja työyhteisöjä, mutta yleisesti ottaen työyhteisöt eivät ole terveitä/terveellisiä.
      Vieläkö ehdit vaihtaa alaa?

    • shamk

      On hyvä, että tuot harjoittelupaikan epäkohtia julki. Joillakin hoitoalan työpaikoilla suhtaudutaan kaikkiin hoitoalan opiskelijoihin erittäin huonosti. Opiskelijoita jopa kiusataan harjoitteluissa järjestelmällisesti ja heitä ei ohjata kunnolla.

      Hyvä kirjoitus on tuolla ylempänä, tässä sen ydinkohta:

      "Itse olen opiskellut sekä terveydenhuolto-oppilaitoksessa että lääkiksessä ja opiskelijoiden kohtelu eroaa kuin yö ja päivä.

      Lääkiksessä opettajat suhtautuivat opiskelijoihin ystävällisesti, kannustavasti, rohkaisevasti ja kunnioittavasti. Uskon, että sieltä lähtee ammattikunnassa oleva kollegiaalisuus muita lääkäreitä kohtaan. Lääkiksessä ei koskaan arvosteltu mitään harjoittelujaksoja- päin vastoin- opiskelijat arvioivat harjoittelupaikkoja nimettöminä.

      Terveydenhoito-oppilaitoksen harjoittelujaksojen aikana koin kerran pahaa simputusta. Vielä enemmän kuulin kurssikavereiden järkyttäviäkin kokemuksia harjoittelupaikoista."

    • Ihantörkeää

      Siaksi nimittely on erittäin asiatontä käytöstä. Tee valitus. Miten tuollainen nimittelijä edes voi olla hoitaja, tai vielä ohjaaja?

    • Onnea_vaan

      Työkkäri odottaa sinua siivoojaksi vokkiin...

    • En.hoitsu

      Onko aplla jotain ongelmaa kirjallisen ilmaisun kanssa? Sanoikohan ohjaaja todella sen sika-sanan vai tuliko se apn korviin itse keksittynä ja ohjaaja puhui vain perässävetämisestä? Olihan se asiatonta ja ymmärrän loukkaantumisen. Mutt sanotaanhan, ett nukkuu kuin pieni porsas tai nätti kun sika pienenä...
      Jos ikää on jo 50v, ei toi voi olla pahinta, mitä on elämässään kohdannut! Yritä unohtaa ja käy koulu loppuun ja sitt etsi parempi työyhteisö, jossa on hyvä tehdä töitä viimeinen vuosikymmen.
      Muistat kai ett ei ne kaikki potilaat ole kiitollisia hoidosta. Olet varmaan tavannut hankalia asiakkaita joskus työurasi varrella? Holby Cityssä lekurityttö sai happoa kasvoilleen...

    • hurödwfiu

      Tsemppiä sulle! Kyllä se siitä...

    • Eikätarvii

      Siis ekassa harjoittelussa pitää hoitaa koko solua yksin? - Kuka nuo tavoitteet oikein on asettanut: sinä, koulu vai ohjaaja?

    • Teepäsnäin

      Vinkkaa se paikka Iltasanomille niin voivat tehdä siitä paikasta jutun, miten kokonainen solu kehitysvammaisia jätetään ensimmäistä harjoitteluaan tekevän lähihoitajaopiskelijann vastuulle. Ei voi olla totta ...

    • koitakestää

      Näytöt ovat juuri tuollaisia, ihan yhdentekeviä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      94
      2515
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2193
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      84
      1877
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1641
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1596
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      11
      1595
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      34
      1548
    8. 75
      1459
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      105
      1368
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1254
    Aihe