Olen 50 v nainen lähdin intoa puhkuen opiskelemaan (työkekemusta asiakasalvelusta reilut 25 vuotta) lähihoitajaksi ja ensimmänen näyttö oli kehitysvam vanhusten osastolla, jossa liikuntakyv. puhumattomat eläkeläiset.
Ohjaaja ohjasi ja kaikki ok. Olin omatoiminen. Ennen näyttöön menoa  oli arviointikeskustelu. 
Ohjaaja totesi, että olen hoitanut vain omaa asukasta ja hän ei tiedä kykenenkö hoitamaan koko solua yksin???
Kerroin, että olen hoitanut omaa asukasta sekä muita asukkaita.
Opettaja sanoi siinä keskustelussa, että omaa asiakasta hoidetaan, sekä parityöskentelynä ohjaajan kanssa muita asiakkaita, mutta tee ylim päivä ja hoida ysin  koko solu????
Tein työtä käskettyä.
Menin näyttöön ja toimin, kuten olin toiminut aikaisemminkin. sanoin työp.arvioijalle, että sopiiko, että hoidan sen ja sen asukkaan...jne.
Välillä hän kysyi selviänkö yksin, sanoin, että selviän.
Loppu-arvioinnissa työpaikka-arvioija totesi, että hän on vetänyt minua perässä ja en olisi ollut vielä näyttöön valmis. sanoi vielä, että Luulen olevani joku erinomainen hoitaja ja olen jossakin pilvissä??
Ajatteli antaa hylätyn, mutta kun vaativa osasto ja ensim näyttö saan ykkösen?? Toimiessani olen epävarma..
Opettaja arvioija sanoi, pyritkö aina täydellisyyteen ja etkö osaa ottaa kielteistä oalautetta vastaan, sinä olet hyvä hoitaja, mutta tämä on vaativa osasto!!
kaikki kolmesanoivat älä ota persoonakohtaisena, tämä on vaativa osasto ja esimies sanoi, että näitä meidän osastoja ei voi vertailla keskenään.
(olen hoitanut sisaren kehitysvammaista, autista, kuulovammaista lasta 13 vuotta)
Sanoin, että en hyväksy tätä ja VALITAN!!
Olen oppimassa työpaikalla, en kuluttamassa aikaani, enkä pilkattavana, joten jokin tässä ei täsmääon ristiriitaista  ja on todella pahasti pielessä tai sitten minä olen niin tyhmä, että en ymmärrä?
Jatkan opiskelua edelleen, mutta en voi ymmärtää tätä touhua, epäoikeudenmukaisuutta.
Eihän tuolla arvosanalla ole merkitystä, mutta periaatteessa kun olen kuitenkin työskennellyt enemmänkin ykkösen arvoisesti.
 En mene tekemään toista näyttöä. vaikka ensin ajattelin.
Miten te  toimisitte tilanteessani ja onko kokemusta valttamisesta, onko siitä mitään hyötyä?
VASTAAKO JOKU MINULLE: MITÄ TEKISITTE?
23
290
Vastaukset
- nallepuhkiTuota, tuota... Harmi, että jouduit ensimmäiseksi hyvin vaativalle osastolle. Ehkä sinun ei pidä siitä niin itseesi ottaa. Jatka eteen päin. 
 Jos valitat, asemasi valittajana on hyvin heikko. En lähtisi sille tielle. Suuntaa katse eteen päin. Kyllä sinusta kelpo lähihoitaja tulee.
- muista_niiataIlmeisesti olet vain keskittynyt työntekemiseen ja unohtanut nuoleskelun ja nöyristelyn. Joku tärkeilijä on nyt hyvin loukkaantunut. - mnbvkkkTätäkin mietin, mutta en pidä nuoleskelusta, mielistelystä, vaikka tällä alalla se on useimmiten suotavaa ja kannattavaa. Otin työni oppimisen kannalta ja tein parhaani, mutta sikaan minua arvioija vertaili. 
- ykslääkäriUnohda koko juttu, toisesta korvasta sisään, toisesta ulos. Terveydenhoito-oppilaitoksessa arvosanat saadaan nuoleskelemalla. Ykkönen tulee jos ei kemiat kohtaa, hyvä arvosana tulee jos synkkää ohjaajan kanssa. Mä opin tään omakohtaisesti aikanaan. Opiskeluaika hurahtaa äkkiä ohi, älä jää vatvomaa asiaa enempää! 
- ykslekuriItse olen opiskellut sekä terveydenhuolto-oppilaitoksessa että lääkiksessä ja opiskelijoiden kohtelu eroaa kuin yö ja päivä. 
 Lääkiksessä opettajat suhtautuivat opiskelijoihin ystävällisesti, kannustavasti, rohkaisevasti ja kunnioittavasti. Uskon, että sieltä lähtee ammattikunnassa oleva kollegiaalisuus muita lääkäreitä kohtaan. Lääkiksessä ei koskaan arvosteltu mitään harjoittelujaksoja- päin vastoin- opiskelijat arvioivat harjoittelupaikkoja nimettöminä.
 Terveydenhoito-oppilaitoksen harjoittelujaksojen aikana koin kerran pahaa simputusta. Vielä enemmän kuulin kurssikavereiden järkyttäviäkin kokemuksia harjoittelupaikoista.
 Jälkikäteen ihmettelin eniten sitä, miksi kritiikki annetaan aina viimeisenä päivänä. Miksi jo harjoittelun alkupäivinä ei voi kertoa, että tuo mitä teet on väärin, voisitko laittaa lakanan kulman näin...Miksi tämäntyyppiset asiat kerrotaan viimeisenä päivänä? Eikö olisi hyvä harjoitella sitä oikeaoppista lakanan laittoa jo harjoittelujakson aikana? Eikä vasta seuraavassa harjoittelupaikassa.
 Mielestäni on hyvin väärin, että kenttäohjaajat arvioivat opiskelijan persoonallisuutta harjoittelujakson lopussa. Yksi on liian "hiljainen ja ujo", ei sovi terveydenhoitoalalle. Toinen taas liian äänekäs, ei sovi terveydenhoitoalalle. Harjoittelujakson ohjaajat ovat itse usein nuoria tyttösiä, alle 25-vuotiaita, joilla ei ole useinkaan riittävää taitoa arvioida opiskelijan persoonallisuutta. Yliopistossakin psykologit opiskelevat asiaa 6 vuotta.
 Mitä sitten, jos opiskelija on liian "ujo ja hiljainen" terveydenhuoltoalan ammattiin. Mielestäni vastuu siirtyy silloin terveydenhuolto-oppilaitokselle. Persoonallisuuden piirteet ovat hyvin pysyviä, niiden muuttamiseen tarvitaan lääkitystä tai 6-7 vuoden psykoanalyysi 4-5 kertaa viikossa . Mielestäni terveydenhuolto-oppilaitoksen pitää maksaa tuollaisessa tilanteessa opiskelijalle psykoanalyysi. Opiskelija on todettu soveltuvuustestissä alalle soveltuvaksi, opiskelija on tehnyt suuria taloudellisia uhrauksia ja lähtenyt alaa opiskelemaan. Terveydenhoito-oppilaitoksen velvollisuus on saattaa opiskelijan opinnot loppuun.
 Voiko ujosta ja hiljaisesta tyttösestä kehkeytyä myöhemmin hyvä hoitaja? Olen itse nähnyt useita tällaisia tapauksia. Nuoruuden ujous häviää, ja henkilöstä kasvaa huolellinen ja tarkka hoitaja. Myös potilaat ovat erilaisia, yksi potilas tykkää puheliaasta hoitajasta mutta toinen hiljaisesta.
 Aloittajalle sanoisin:
 Ammattitaito opitaan vasta työelämässä. Koulussa opit vain pintaraapaisun työelämässä tarvittavista taidoista. Tätä alaa ei voi oppia kirjoista, sen oppii vain tekemällä tätä työtä, se koskee niin hoitajaa kuin lääkäriäkin. Mene jo ensi kesänä tämän alan tehtäviin. Jos et viihdy jossain, mene seuraavana kesänä toiseen paikkaan. Lähihoitajille löytyy satoja eri työpaikkoja ympäri maata. Tulet varmasti vielä löytämään sellaisen paikan, jossa viihdyt.
 Joudun itse joskus ohjaamaan alan opiskelijoita. Vaikka en heille arvosanoja annakaan, niin mielessäni arvioin seuraavaa 3 asiaa:
 1) Motivaatio alaa kohtaan on tärkein. Jos se puuttuu, huonolla tiellä ollaan.
 2) Miten opiskelija suhtautuu potilaisiin? Onko opiskelija potilaille kohtelias, lämmin, ystävällinen. Se on loppujen lopuksi kaikkein tärkeintä!
 3) Ottaako opiskelija ohjeita vastaan. Jos käsken tekemään jotain, tekeekö opiskelija niin vai jättääkö asian tekemättä?
 Lopuksi tervetuloa alalle, unohda se eka harjoittelu ja suuntaa katseesi tulevaan!
 
- Arvioija7vuottaMitäkö tekisin? Nielisin ylpeyteni, ottaisin virheistäni opikseni ja tsemppaisin seuraavassa harjoittelussa/tutkintotilaisuudessa. 
 Sinä et ole pätevä arvioimaan omaa suoritustasi ja päättämään arvosanaasi, sitä varten on arvioijat. jos kolmikannasta KAIKKI ovat sitä mieltä, että arvosanaksesi tulee ykkönen, silloin se todennäköisimin on realistinen arvosana osaamisestasi.
 Tutkintotilaisuus oli kertomasi mukaan ensimmäisesi. Mikä saa sinut uskomaan, että osaat arvioida miten se ammattilaisten mielestä sujui?
 Miksi koet, että sinua pilkattiin? Kuulehan, niitä arvosanoja on useampia ihan syystä -kaikki vain eivät (vielä) osaa kolmosen arvoisesti. Et suinkaan ole ainoa.- aflmvKerroinhan sen eläin-vertailun ja ristiriitaisuudet, eihän siinä ollut mitään perustelua hänen arvioinnillleen: veti minua perässä, olin muissa maailmoissa ja luulen olevani, ja olen epävarma .... Tokihan epävarmuuttakin on enhän ole valmis hoitsu, mutta en minä mitään tähtitiedettä ole opiskelemassa!!! 
 Tiedän mitä teen ja itsearviointi kuuluu osana tähän meidän opiskeluumme, joten tiedän olenko ykkösen vai kakkosen arvoinen. Olen omatoiminen opiskelija, enkä TE-toimiston pakotteella opiskelemassa alaa. En toimi hällä väliä -tyyliin vaan ihan oikeasti OPPIMASSA siellä,
 ja ohjaajaan ohjaamiseen ja - taitoihin luottaen.
 Valitettavasti ohjaajilla ja arvioijilla ei ole pedag.pätevyyttä vaan vajaan päivän koulutus tuohon tehtävään ja silloinhan täytyy ymmärtää heitä ja heidän taitamattomuuttaan ja pätevyyttään.
 Tämä harj.paikka on kuulemma huonomainen. Valituksia on osastolle tullut aiemminkin ja osasto ollut tauolla harj. ja nyt sitten otettiin opiskelija harjoitteluun.
 Ihan mielenkiintoinen paikka sinänsä ja kaikin puolin opettava. Opin senkin, ettei harjoittelupaikassa mollata ja aliarvioida opiskelijaa, opiskelijoita vaan kannustetaan alalle,,
 Joten valitettavasti se valituksen paikka.
 
- enthoitOnhan se ikävää saada ykkönen, kun jo kokemuksensa perusteella uskoo olevansa tosi hyvä. 
 Valittamista parempi olisi pohtia, mikä omassa toiminnassa jätti toivomisen varaa. Sitä kannattaa jopa kysyä, jotta voisit kehittyä ja vastaisuudessa saisit parempia arvosanoja. Varmuus kasvaa opiskelun edetessä ja taito samoin, kunhan vain otat palautteesta opiksesi.
 Kukaan ei ole täydellinen, ei varsinkaan opiskelun ensimmäisellä harjoittelujaksolla. Sinä saat olla ja olet oikeasti oppimassa ja kehittymässä. Et voi mitenkään olla jo valmis osaaja. Ota saamasi palaute tosissasi.
 Lisää vain yritystä ja menestystä opiskeluun!- pnewSehän tässä onkin, kun on ristiriitaisuutta. Sanotaan, että olen hyvä ja siten olen kuin sika.....epävarma jne,, 
 JÄRKYTTÄVÄ PAIKKA.
 Paikasta valitettu aikaisemmin, ihmettelen, että miten sinne harjoittelija laitetaan. Toki sinne voisi laittaa harjoittelijaksi opiskelijan, joka opiskelee
 ryhmätyöskentelytaitoja, inhimillisyyttä...
 
- Arvioija7vNo, jos olet tuota mieltä niin tee valitus, sehän on oikeutesi. Valituksen läpimenemiseen tarvitaan kuitenkin todella hyvät perustelut, kertomuksessasi en mitään sellaista näe. Yhä edelleen -sinulla on ollut mahdollisuutesi jo arviointikeskustelussa. 
 Mikä ihmeen eläin-vertaus??? Sekö, että "vedettiin perässä"? Senkö käsität vertaukseksi sikaan? Hyvä ihminen, se tarkoittaa, että sinua on pitänyt ohjata toimimaan, et siis ole ollut tarpeeksi omatoiminen.
 Ja ei, ei arvioija tai ohjaaja tarvitsekaan pedagogista pätevyyttä, ohjaajaksi saatat joutua itsekin ensimäisen työkuukauden jälkeen. Ohaajasi ja arvioijasi ovat kuitenkin jo käyneet läpi kaiken sen, mitä sinä olet vasta aloittelemassa. He ovat tehneet työtä, jota sinä olet vasta aloittanut oppimaan. Sinä et edes tiedä, mitä kaikkea arvioidaan, siihen kun kuuluu paljon muutakin kuin vain se itse työ.
 Saat vielä yhden ilmaisen neuvon: opettele ottamaan kritiikkiä vastaan. Muuten et pitkälle pääse. Kas, sitäkin taitoa arvioidaan.
 Tai jatka tuohon malliin -usko itsestäsi liikoja ja kiukuttele...aina vain korkeammalta putoat.- möllinköllinSitä minäkin ihmettelen, mistä tuli sika ja eläinvertaus. Aloittajan omasta mielikuvituksesta? 
 Yleensä aloittajan iässä ollaan jo hyvin selvillä siitä, ettei maailma sittenkään ole musta-valkoinen vain. Sävyjä riittää ja harmaata vyöhykettä. Eli ihminen ei ole pelkästään hyvä tai pelkästään huono, vaan jokaisessa on molempia ominaisuuksia. Harjoittelussa otetaan esille heikkoudet, jotta harjoittelija huomaisi kehittää näitä puolia. Nimittäin itse ei puutteitaan usein huomaa. Muut näkevät meidät eri tavalla kuin me itse.
 Harjoittelussa ei ole kyse vain teknisestä työn osaamisesta, vaan myös sosiaalistumisesta ja ammatti-identiteetin omaksumisesta. Tähän kasvetaan vähitellen. Ensimmäisessä harjoittelussa ollaan vielä aika raakileita.
 Aloittajalla on selvästi ongelma kritiikin vastaanottamisessa. Hän voisi hyötyä saamastaan kritiikistä ottamalla sen vastaan ja pyrkimällä jatkossa kehittämään juuri kritiikkiä saaneita puoliaan. Tosin rajansa kaikella, sillä koskaan ei kuitenkaan voi miellyttää kaikkia. Sekin on vain hyväksyttävä.
 Voi tietysti valittaa, mutta ei se aloittajan tilannetta paranna. Ehkä kyseiseen paikkaan ei pitäisi lähettää harjoittelijoita.
- ölkpoiArvioija sanoi arviointitilaisuudessa, että olen kuin sika, jota pitää vetää perässä ja viimeisenä päivänä sitten toimin??? 
 Olen omatoiminen ja ei minua perässä tarvinnut vetää, sillä toimin itsenäisesti koko ajan. Perehdyttämisessä teimme pari työskentelynä kaksi päivää ja kolme päivää toimin omatoimisesti, kuten oli neuvottu.
 Tein ne mitä minulle kuuluu ja enemmänkin ja mielelläni tein, koska olin tullut oppimaan.
 Siis sehän tässä onkin, kun tilalaisuus oli hyvin ristiriitainen. Olin harjoittelemassa 5 viikkoa, mulle ei sanottu mitään huonoa, sanottiin , että olen todellakin omatoiminen ja ilman muuta sanomme, jos on sanottavaa .
- onniittaölkpoi kirjoitti:Arvioija sanoi arviointitilaisuudessa, että olen kuin sika, jota pitää vetää perässä ja viimeisenä päivänä sitten toimin??? 
 Olen omatoiminen ja ei minua perässä tarvinnut vetää, sillä toimin itsenäisesti koko ajan. Perehdyttämisessä teimme pari työskentelynä kaksi päivää ja kolme päivää toimin omatoimisesti, kuten oli neuvottu.
 Tein ne mitä minulle kuuluu ja enemmänkin ja mielelläni tein, koska olin tullut oppimaan.
 Siis sehän tässä onkin, kun tilalaisuus oli hyvin ristiriitainen. Olin harjoittelemassa 5 viikkoa, mulle ei sanottu mitään huonoa, sanottiin , että olen todellakin omatoiminen ja ilman muuta sanomme, jos on sanottavaa .Arvioijan kielenkäyttö on ollut asiatonta. 
 Aivan ulkopuolisen on mahdotonta oikein kuvitellakaan, mistä on ollut kyse.
 
- terveisinnuoleskelijakannattaa nuoleskella opettejaa 
- Onnee.vaan.urallaOlet kohdannut terveydenhuoltoalan todellisuuden heti ensimmäisessä harjoittelujaksossasi. Itselle 90-luvun alun lama koitui onneksi, koska "jouduin"hakeutumaan muille aloille, jolla tiellä edelleenkin. 
 Sh-koulutuksesta kamalia muistoja. Ehdin kyllä tavata joitakin siedettäviä, jopa ihania työkavereita ja työyhteisöjä, mutta yleisesti ottaen työyhteisöt eivät ole terveitä/terveellisiä.
 Vieläkö ehdit vaihtaa alaa?
- shamkOn hyvä, että tuot harjoittelupaikan epäkohtia julki. Joillakin hoitoalan työpaikoilla suhtaudutaan kaikkiin hoitoalan opiskelijoihin erittäin huonosti. Opiskelijoita jopa kiusataan harjoitteluissa järjestelmällisesti ja heitä ei ohjata kunnolla. 
 Hyvä kirjoitus on tuolla ylempänä, tässä sen ydinkohta:
 "Itse olen opiskellut sekä terveydenhuolto-oppilaitoksessa että lääkiksessä ja opiskelijoiden kohtelu eroaa kuin yö ja päivä.
 Lääkiksessä opettajat suhtautuivat opiskelijoihin ystävällisesti, kannustavasti, rohkaisevasti ja kunnioittavasti. Uskon, että sieltä lähtee ammattikunnassa oleva kollegiaalisuus muita lääkäreitä kohtaan. Lääkiksessä ei koskaan arvosteltu mitään harjoittelujaksoja- päin vastoin- opiskelijat arvioivat harjoittelupaikkoja nimettöminä.
 Terveydenhoito-oppilaitoksen harjoittelujaksojen aikana koin kerran pahaa simputusta. Vielä enemmän kuulin kurssikavereiden järkyttäviäkin kokemuksia harjoittelupaikoista."
- IhantörkeääSiaksi nimittely on erittäin asiatontä käytöstä. Tee valitus. Miten tuollainen nimittelijä edes voi olla hoitaja, tai vielä ohjaaja? 
- Onnea_vaanTyökkäri odottaa sinua siivoojaksi vokkiin... 
- En.hoitsuOnko aplla jotain ongelmaa kirjallisen ilmaisun kanssa? Sanoikohan ohjaaja todella sen sika-sanan vai tuliko se apn korviin itse keksittynä ja ohjaaja puhui vain perässävetämisestä? Olihan se asiatonta ja ymmärrän loukkaantumisen. Mutt sanotaanhan, ett nukkuu kuin pieni porsas tai nätti kun sika pienenä... 
 Jos ikää on jo 50v, ei toi voi olla pahinta, mitä on elämässään kohdannut! Yritä unohtaa ja käy koulu loppuun ja sitt etsi parempi työyhteisö, jossa on hyvä tehdä töitä viimeinen vuosikymmen.
 Muistat kai ett ei ne kaikki potilaat ole kiitollisia hoidosta. Olet varmaan tavannut hankalia asiakkaita joskus työurasi varrella? Holby Cityssä lekurityttö sai happoa kasvoilleen...
- hurödwfiuTsemppiä sulle! Kyllä se siitä... 
- EikätarviiSiis ekassa harjoittelussa pitää hoitaa koko solua yksin? - Kuka nuo tavoitteet oikein on asettanut: sinä, koulu vai ohjaaja? 
- TeepäsnäinVinkkaa se paikka Iltasanomille niin voivat tehdä siitä paikasta jutun, miten kokonainen solu kehitysvammaisia jätetään ensimmäistä harjoitteluaan tekevän lähihoitajaopiskelijann vastuulle. Ei voi olla totta ... 
- koitakestääNäytöt ovat juuri tuollaisia, ihan yhdentekeviä. 
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- Sanna Marin teki sen, mihin muut eivät pystyneet - sote kerralla maaliinYli 15 vuotta Suomessa vatvottu sote-uudistus meni lopulta läpi Sanna Marinin hallituksen aikana. Edeltävät hallitukset758322
- Marinin hallitus hyväksyi soten (105-77) vuonna 2021vastaan äänesti Kok, persut, KD, Liike Nyt. Nyt on sitten käynyt niin kuin on käynyt. Pääkirjoitus: Sanna Marin jätti905747
- Pikkupersu osoitti olevansa hieman yksinkertainen"Heikosti älykkyystesteissä pärjänneistä lapsista tulee muita todennäköisemmin ennakkoluuloisia ja konservatiivisia", uu1014532
- Enää viisi yötä Sannan kirjaanIhan täpinöissään tässä odotellaan. Vaikea pysytellä aloillaan, kun koko ajan tekisi mieli jo kirjakauppaan rynnätä, mut463901
- Kannattaako suomalaisen duunarin enää äänestää vasemmistopuolueitasillä eivät ne tunnu kovasti ajavan suomi-duunarin etuja. Jos katsotaan Vasemmistoliittoa, niin sehän on ihan feministi643778
- Sanna-kulttilaiset hehkuttaa edelleen Marinia, vaikka esim. Sote oli susi jo syntyessäänmutta kulttilaiset eivät ole järjen jättiläisiä, ja sanoihin Lasse Lehtinenkin, että Suomessa on pohjoismaiden tyhmimmät453662
- Jos on heikkolahjainen ja laiska koulupudokas, niin silloin äänestää vasemmistopuolueitanäin tämä on käytännössä aina mennyt. Jos ei älyä ole paljon suotu, niin ei silloin inssiksi opiskella, vaan päädytään283448
- Lehtinen: "Oli demareidenkin onni, että valkoiset voittivat sodan 1918"Lasse Lehtisen mukaan vasemmalla on radiohiljaisuus hänen uutuuskirjastaan, "Läheltä piti. Kansakunnan hurjat hetket" L1133060
- IL - 100 000 potentiaalista sotilasta pakeni Ukrainasta!"Ukrainasta nuorten miesten joukkopako Liki 100 000 asevelvollisuusikäistä miestä on poistunut Ukrainasta parin viime k572869
- SDP:n valtuutettu valehtelee koulutuksensaSDP:n helsinkiläinen kaupunginvaltuutettu Mahad Ahmed käyttää maisterin titteliä suoritettuaan 60 opintopisteen epäviral972843