Emetofobia ja alipaino (mies 20v)

emetofob

Elikkä oon 20v mies ja oon koko elämäni ollut alipainoinen ja tällä hetkellä 184cm/55kg!! (paitsi 2014 kun tsemppasin itseni saamaan 10kk aikana 15kg lisää mutta nekin kadonneet tässä) sekä kärsin emetofobiasta (sairaalollinen oksennuskammo) joka estää minua syömään paljon päivässä, esimerkiksi jos joku lähimmäinen on ollut sairaana ja olen ollut hänen kanssaan tekemisissä niin olen saman päivän ja seuraavan päivän lähes syömättä kunnes huomaan olevani turvassa taudilta. Mutta niin, lähes aina oon painanut todella vähän ja siitä on kyllä saanut aina kuulla mutta 2014 ihastuksen takia tein väkisin muutoksen ja siinä se kesä menikin kun kaverit kysyivät että mitä olin tehnyt sinä päivänä tai viikkona niin sanoin että olin syönyt ja treenannut ja siinä sitten niitä kiloja tuli eikä nälän tunnetta ollut. Myös kärsin refluksitaudista (mahan sisällön nouseminen ruokatorveen) sekä ärtyneen suolen tulehduksesta joka estää todella rasvaisen ruuan syömisen joten sekin vaikeuttaa painon nostoa, siksi tuntuu käsittämättömältä näiden vaikeuksien kanssa että olen saanut joskus saanut nostettua 15kg alle vuodessa! Nyt taas on paino laskenut ja turhautuminen iskee ja kun talviaikaa ja norovirusta sun muuta jyllää niin ei tee mieli syödäkkään kun olisi motivaatiotakin tällä hetkellä ja elämänhalukin tässä katoaa pikkuhiljaa painon mukana. Kirjoitan tätä tekstiäkin tällä hetkellä nälkäisenä mutta ei ole halua syödä koska oksennustaudit alkavat yleensä öisin ja kello on puolenyön. Toukokuussa viimeistään olen päättänyt saamaan painoa lisää.

4

298

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • defewä

      En tiedä, auttaako tämä yhtään, mutta ymmärrän sinua. Tavallaan näen, että pelkosi on irrationaalinen, mutta järjettömistä peloista itsekin kärsivänä ymmärrän, ettei tule olemaan helppoa selittää se sinulle tai saada sinut tunteidenkin tasolla uskomaan se.

      Se, oksennatko oksennustaudin kourissa, ei ole rippuvainen siitä, oletko syönyt. Tarpeeksi pahan taudin iskiessä ihminen oksentaa joka tapauksessa, vaikka sitten vatsan nesteitä, jos ei muuta. Aikuiset hyvin harvoin muutenkaan oksentavat tartuntataudeista johtuen (refluksitaudista kyllä), yleensä mainitsemissasi taudeissa oireena aikuisilla on ripuli. Oksentaminen lapsena tarttuvan taudin kourissa oli kamalaa minustakin, mutta ei hätää, aikuisena on hyvin epätodennäköistä, että joutuisit tarttuvasta oksentelusta kärsimään!

      Mitään järjellistä selitystä ei ole sille, että olisit syömättä oksennustaudin estääksesi koska syömättömyys ei estä tartunnan saamista eikä sen oireiden puhkeamista. Itse asiassa syömättömyys lisää kuvotusta ja huonoa oloa, joka saattaa johtaa kakomiseen.

      Vaikka oksennustaudit alkavatkin ehkä tuntua öisin, yöaikana syöminen ei saa sinussa puhkeamaan tautia, jota siellä ei ole. Se syötkö vai etkö ei vaikuta asiaan mitenkään. Vaikka sinulla olisikin virus, yöaikana syöminen ei saisi sinua oksentamaan, koska oksentaminen harvemmin kuuluu aikuisilla sen oirekuvaan. Luultavasti saisit vain v..tumaisen ja pahan ripulin.

      Noin laihaksi ihmiseksi sinulla on uskomattoman hyvä vastustuskyky, jos et sairastele! Tosi asiassa kykysi välttää sairauksia ei nimittäin johdu siitä, ettet syö.

      Minusta kuulostaa siltä, että emetofobiasi saattaisi oikeasti liittyä lähemmin refluksitautiin. Se saattaisi olla sekoitus inhoa ja kuvotusta, jota lapsena koit oksennustaudissa ja häpeää, joka tulee siitä, kun refluksitaudista kärsivälle tulee oksennusta suuhun. Se on niin inhottava tunne, että alkaa sitten pelkäämään myös oksennustauteja. Ja kyllähän oksentaminen on kamalaa, olen ihan samaa mieltä!

      Refluksitauti vaikuttaa minusta ongelmiesi ytimeltä ja suosittelisin hoitoa siihen. Oksentelu ja emetofobia on varmasti paljon vähemmän mielessä, kun on terve refluksitaudista eikä vähän väliä tunne oksennusta suussaan! Refluksitaudin aiheuttama tunne ja kuvotus kurkussa on omiaan pahentamaan oksennuspelkoa!

    • defewä

      Kuulostaa siltä, että taipumuksesi välttää oksentamista syömättömyydellä on kehittynyt refluksireaktion välttämisestä. Sitä nimittäin voi välttää välttämällä tiettyjen ruokien syömistä, mutta joillakin ihmisillä reaktio on niin herkkä, että tuntuu, ettei juuri mitään voi syödä.

      Onko sinulla muuten jotain lääkkeitä, jotka voisivat pahentaa refluksitautia. Eräät psyykelääkkeet muun muassa ovat tällaisia.

    • syytjaseuraukset

      Minä taas kyseenalaistan koko teoriasi, ap.
      Ellei sinua ole tutkittu ja lääkäri ole diagnosoinut sinua, kannattaisi jo hakeutua lääkärin juttusille. Jos sinut on diagnosoitu, kannattaisi vielä jutella lääkrin kanssa noista oireista ja niiden synnystä, sillä sinulla kuulostaa olevan hieman väärääkin tietoa asioista.
      Joka tapauksessa tuollaiset oireet eivät nuorella ihmisellä kestä välttämättä kovinkaan kauan, kun niiden syntymekanismi on selvitetty kunnolla ammattilaisen avustuksella.
      Jos olet opiskelija, hakeudu terkkarin kautta lääkärin juttusille tai jos olet duunissa, työpaikkalääkärille. Siitä sitten uudella asenteella ja ymmärryksellä kohti kevättä ja normaalimpaa painoa, sekä positiivisempia nuorenmiehen ajatuksia.

    • emetofob

      Kiitos vastauksista! Rupean nyt ymmärtämään asiota paremmin ja että pelot johtuvat luultavasti refluksitaudista ja nyt tajuan kuinka tuskallista mun elämä on kun se on kokoajan yllä joka on totta. Ja tosiaan tuli käyty psykologilla viime keväänä josta ei kylläkään ollut mitään apua.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      591
      4071
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3418
    3. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2959
    4. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2901
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2234
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2171
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      2107
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1935
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1930
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1879
    Aihe