Miten on mahdollista, että veroprosenttini 18,5% vaikka "tienaan" ainoastaan v. 2005 n. 4800 euroa. Kyseessä on lapseni hoitoraha hoitolisä. Mieheni tienaa vuodessa n. 4 kertaa enemmän ja hänen veroprosentti on melkein sama. Vähäisistäkin hoitorahoista suurin osa menee veroihin!!? Miten tämä on mahdollista?
hoitoraha+verotus
14
1062
Vastaukset
- sow68
Vuoden 2003 tulojen mukaan, hae verotoimistosta uusi verokortti.
- tomppeli
Eivät uudet tulotiedot mene automaattisesti verottajalle, vaan verokortti tulee aina edellisvuoden tulojen perusteella. Jos tuloihin tulee äkillinen muutos, pitää hakea uusi verokortti. Sama myös toisinpäin. Lopullisessa verotuksessa tulot joka tapauksessa tasataan.
- ihmettelevä
tomppeli kirjoitti:
Eivät uudet tulotiedot mene automaattisesti verottajalle, vaan verokortti tulee aina edellisvuoden tulojen perusteella. Jos tuloihin tulee äkillinen muutos, pitää hakea uusi verokortti. Sama myös toisinpäin. Lopullisessa verotuksessa tulot joka tapauksessa tasataan.
ei kun olin tekemässä muutosta vuoden 2005 verokorttiin. Ilmoitin että "tienaan" v. 2005 n. 4800 euroa. Laski veroprosentin ja sanoi että se olisi n. 18,5%?? Miten mahd. jos mieheni tienaa paljon enemmän eikä ole erityisiä vähennyksiä niin veropros. melkein sama?
- sow68
ihmettelevä kirjoitti:
ei kun olin tekemässä muutosta vuoden 2005 verokorttiin. Ilmoitin että "tienaan" v. 2005 n. 4800 euroa. Laski veroprosentin ja sanoi että se olisi n. 18,5%?? Miten mahd. jos mieheni tienaa paljon enemmän eikä ole erityisiä vähennyksiä niin veropros. melkein sama?
Kannattaisi nyt uudelleen ottaa yhteys verotoimistoon. Noilla tuloilla veroprosentin pitäisi hipoa nollaa (ellei ole muita tuloja). Miehen tulot ei vaikuta mitenkään sinun prosenttiisi.
- ihmettelevä
sow68 kirjoitti:
Kannattaisi nyt uudelleen ottaa yhteys verotoimistoon. Noilla tuloilla veroprosentin pitäisi hipoa nollaa (ellei ole muita tuloja). Miehen tulot ei vaikuta mitenkään sinun prosenttiisi.
Ihmettelin samaa asiaa myös, on aika erikoista jos noinkin pienistä tuloista viedään veroina iso osa, varsinkin lapsen hoitarahoista. Täten en yhtään ihmetteli mikäli lapsia ei hoideta kotona yhtään pidempään. Katsoin verotoimiston sivuilta myös veroprosenttilaskuri 2005 niin sain kyllä sieltäkin samanlaisen arvion? Olin itse ajatellut ettei niistä menisi myös juurikaan veroja, joten tämä oli kyllä aika yllätys. Pitää varmaan vielä sieltä varmistaa uudestaan.
- verokarhu
ihmettelevä kirjoitti:
Ihmettelin samaa asiaa myös, on aika erikoista jos noinkin pienistä tuloista viedään veroina iso osa, varsinkin lapsen hoitarahoista. Täten en yhtään ihmetteli mikäli lapsia ei hoideta kotona yhtään pidempään. Katsoin verotoimiston sivuilta myös veroprosenttilaskuri 2005 niin sain kyllä sieltäkin samanlaisen arvion? Olin itse ajatellut ettei niistä menisi myös juurikaan veroja, joten tämä oli kyllä aika yllätys. Pitää varmaan vielä sieltä varmistaa uudestaan.
kelan avustus/ tukirahoista verotus menee eri asteikolla kun palkkatyöläisen. Ihmettelimme samaa myös vaimollani sama 18.5% itellä kun vähennetty asuntovelka ja kilometrikorvaus niin on 20.5 muuten olis 27
- ihmettelevä
verokarhu kirjoitti:
kelan avustus/ tukirahoista verotus menee eri asteikolla kun palkkatyöläisen. Ihmettelimme samaa myös vaimollani sama 18.5% itellä kun vähennetty asuntovelka ja kilometrikorvaus niin on 20.5 muuten olis 27
Lähetin kelaan just kyselyn asiasta että voiko olla mahdollista? Ei tällä toimenpiteellä ainakaan lisätä, että lasta hoidettaisiin pidempään kotona, jos vähäisistäkin korvauksista iso osa menee veroihin!? Saan hoitorahaa n. 400e joten siitä lähtee melkein 80e veroihin. Tämä on minulle aika iso raha, kun puolisollakin on oma asuntolaina lisäksi. Valtionhan piti tukea erilaisilla toimenpiteillä, että lasta pystyttäisiin hoitamaan pidempään kotona?!
ihmettelevä kirjoitti:
Lähetin kelaan just kyselyn asiasta että voiko olla mahdollista? Ei tällä toimenpiteellä ainakaan lisätä, että lasta hoidettaisiin pidempään kotona, jos vähäisistäkin korvauksista iso osa menee veroihin!? Saan hoitorahaa n. 400e joten siitä lähtee melkein 80e veroihin. Tämä on minulle aika iso raha, kun puolisollakin on oma asuntolaina lisäksi. Valtionhan piti tukea erilaisilla toimenpiteillä, että lasta pystyttäisiin hoitamaan pidempään kotona?!
vero.fi sivun loppuun saakka? Mielenkiinnosta kävin sivustolla, laitoin tuloiksi 5000 e, loppuvuoden tulot 5000 e ja ennakonpidätys vuoden alusta 0 e ; lopputulos oli veroprosentti 0....
- TKP
marella kirjoitti:
vero.fi sivun loppuun saakka? Mielenkiinnosta kävin sivustolla, laitoin tuloiksi 5000 e, loppuvuoden tulot 5000 e ja ennakonpidätys vuoden alusta 0 e ; lopputulos oli veroprosentti 0....
Sitten varmaan näyttääkin nollaa mutta laitapa sosiaalietuuksien kohdalle niin johan on prosentti toista luokkaa..
- 4xäiti
Just soittelin verotoimistoon kysyäkseni veroprosenttiani. Hoidan 1-vuotiasta kotona saan 607€ miinus 19.5%vero rahaa jää 489€ eipä paljoo juhlita.
summahan on lähes 3000 vanhoissa mummoissa? Mene töihin, josta saat 1500 euroa kuussa, jos saamasi raha ei riitä. Ilmeisesti et paljon laske arvoa sille, että saat hoitaa hankkimaasi lasta kotona.
- 4xäiti
marella kirjoitti:
summahan on lähes 3000 vanhoissa mummoissa? Mene töihin, josta saat 1500 euroa kuussa, jos saamasi raha ei riitä. Ilmeisesti et paljon laske arvoa sille, että saat hoitaa hankkimaasi lasta kotona.
Arvostan lastani todella kaikki neljä olen itse hoitanut enkä ole käyttänyt ilmaista hoitopaikkaa en tarkoittanut etteikö raha riitä annoin vaan esimerkin jos olisin töissä veroprosentti olisi pienempi.
- pts
"Miten on mahdollista, että veroprosenttini 18,5% vaikka "tienaan" ainoastaan v. 2005 n. 4800 euroa. Kyseessä on lapseni hoitoraha hoitolisä."
Juuri siitähän se johtuu. Miehesi tienaa mutta sinä "tienaat". Sosiaalisista tulonsiirroista ei tehdä sellaisia vähennyksiä joita palkkatulosta on mahdollista saada. - TKP
vuodelta.. Eli rahaa tulee noin 5000 € josta olen maksanut 20 % veroja. Viime jouluna sain takaisin 100 € Mut tänä vuonna en varmaan saa mitään kun hoitorahan määrä nousee.. VAROITTAVA ESIMERKKI!! Muutama vuosi sitten minulla oli "portaikkoverokortti" ja kun tietty summa tuli täyteen nousi vero% monella numerolla (muistaakseni 28:an). Otiin kelaan yhteyttä ja käskivät käymään verotoimistossa hakemassa erillisen verokortin "sosiaalietuuksia" varten. Kävelin sitten verotoimistoon ja kerroin asiani. Virkailija kysyi että paljonko olin sinä vuonna jo rahaa saanut ja maksanut veroja? (Oli muuten marraskuu) Laittoi tiedot tietokoneelle ja kertoi että jos joulukuun rahasta pidätetään sen kelan 28 %:n mukaan saan MÄTKYJÄ 1000 MK!! Kysyin että kuinka paljon sitten piäisi maksaa etten saa mätkyjä niin loppujen lopuksi maksoin joulukuun hoitorahasta 36 PROSENTTIA VEROJA!! Lämmitti muuten mieltä aika tavalla. Sen jälkeen olen aina itse nostanut veroprosentti ehkä vähän turhankin ylös etten saa mätkyjä.. Tolla Hoitorahalla niitä ei meinaan paljon maksella!!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensi kesänä
Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta613111Tukalaa kuumuutta
Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh433067- 422417
Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.
Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa912037- 311893
Okei, myönnetään,
Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘251759- 481606
Mihin hävisi
Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä831370- 391280
- 791110