Painetaan villaisella?

Tiedän kyllä mitä se tarkoittaa mutta tietääkö kukaan mistä sanonta on lähtöisin?
(minä en...)

22

2325

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • k-kk

      ei kuulemma löyry alkuperää ,monia selityksiä kylläkin.

    • 1eero

      Jos mulla on pullat hyvin uunissa ei ole tarvii ole syytä huoleen, jos ei ole sen voi painaa villasella.

    • Pirrepä

      Ainakaan minä en tiedä mistä sanonta on saanut alkunsa, ilm. jotain on haluttu hoitaa ns. hiljaisesti :)

      • Pirrepä

        ..lisään, tai sovitaan asiat sen kummempaa älämölöä, tai sovitaan riidat..


    • eppu2

      Ei mitään hajua mistä se on lähtöisin. Yleiskielessä kyllä aika paljon käytetty.
      Ajattelin, että muksuna, kun kolhi itseään, sitä äite saattoi painaa villaisella tumpulla tai sukalla.
      Voisiko se olla lähtöisin jostain tälläisesta konkreetisesta asiasta.

    • staka

      Meillä päin sanottiin että paina villaisella, jos oli saanut kolhun ja jokin paikka oli kipeä ja turvoksissa. En muista auttoiko villaisella painaminen varsinaisesti, mutta ainakin tuntui paremmalta, kipu unohtui ja itku loppui.
      Eiköhän sanonta ole lähtöisin juuri tuosta. Eli unohdetaan koko juttu...?

      • ent.siivoojaparka

        Kyllä se tuollaisesta tulee. Kuhmu otsassa, niin pipo silmille vaan.


    • näin.ajettelen

      Jos jotakin sattui vaikkapa ns. paremmissa piireissä ja jota ei haluttu koko kansan tietoon esim. vaikka sanomalehteen, asianomaiset sopivat asian keskenään, silloin uteliaat sanoivat että asia on painettu villasella

    • Elikkä siis voisi ajatella silleen että haitta tai erehdys on jätetty korjaamatta, mutta siirretty yksinkertaisesti pois silmistä ns. ö-mappiin. Tapahtuma on poistettu tapeetilta, piiloitettu, mutta ei korjattu.
      Merkitys on muuntunut alkuperäisestä (villalla painaminen oli kai vanhankansan tapa hoitaa kuhmua ja lievittää kipua )

      • Ei mun mielestä ihan noinkaan. Jos kuhmua parannetaan painamalla villaisella, niin oletetaan että se rauhoittuu ja paranee itsestään. Kun ei sille muutakaan voi. Joillekin ongelmille voi tehdä juuri noin, niin että kyllä se merkitys on ihan sama kuin vertauskuvansa.
        Eli ei tarkoita että ongelmaa ei ratkaista. Tai tunnisteta. Se kertoo vain sen hetken tilanteesta, että nyt just ei tehdä mitään, tää voi mennä ohi.


    • Mun mielestä taas "painettiin villaisella" on selvästi negatiivinen kommentti. Asia ohitettiin. ongelmaa tai virhettä ei otettu vakavasti vaan siirrettiin ikäänkuin sivuun. Mitään parannusta tai korjausta en sanonta minulle viestitä.
      Kuhmuja painetaan vissiin vieläkin jääpaloilla tai pakastevihannespusseilla. Kai ideana on lämpötilanvaihtelulla saada pakkaantunut veri kiertämään ja vähentämään turvotusta.

      • Minun mielestäni ei, vaan asia on sovittu kaikessa ystävyydessä, ei siis vihan pidossa. Harvoin siinä mielestäni sanotaan lopuksi, että painetaan asia villaisella.

        Tietenkin ekana tuli mieleeni tuo kuhmun painaminen villaisella, mutta siinäkin itse asia, se kuhmu ei nouse, vaan painuu pois.


      • Suoritin hakua :) Minusta urbaani sanakirja tulkitsee niin kuin sinä (La Paloma), turhan jyrkästi. Englanniksi kun kääntää, tulee "downplay", "soft-pedal" ja "belittle". Eli lähinnä vähätellään, pehmennetään ongelmaa. Belittle taas ruotsiksi on "förringa". Sekin on vähän turhan jyrkkä... Kristiina23 ja Rosaliiin osui minusta aika nappiin. OIkeastaan se sanonta ei kerro tuliko ratkaisua vai ei, lähinnä kuvaa tapaa millä se hoidettiin.
        Onhan sekin tietty negatiivista sellaiselle joka kaipaa heti tulosta ja ratkaisua :)


    • Monesti olen villaisella painanut kun en ole halunnut ketään syyllistää.
      Jos ei halua jostain asiasta tehdä isoa numeroa, vaikka kaiken järjen mukaan siitä voisi nostaa isonkin haloon, villaisella painamisen voi käsittää tietynlaiseksi hetkelliseksi armahtamiseksi. Asian sitten ilmaisee kevyemmin ja samalla toivoo, että toinen älyää oman mokansa ja korjaa virheensä itse. Nuoriin ihmisiin on villaisella painaminen toiminut, ainakin joskus.

    • painellaanvaan

      Painetaan villasella
      asiasta ei nosteta haloota
      asia sovitaan osapuolten kesken
      ei haluta aiheuttaa lisävahinkoa osapuolille, koska asia itse ei ole sen arvoinen.

      Kuhmusta ei lähdetty lääkäriin, eikä hälytetty koko kylää, painettiin vaan villasella ettei kuhmu kasvaisi enempää.

      Villasella painaminen osoittaa usein sydämen sivistystä.

    • Heikunkeikku

      Semmoset asiat voi painaa villaisella, jotta ei tehtäis kärpäsestä härkästä. Pienet merkityksettömät asiat siis. Jos nyt esimerkkinä sanoisin, niin monesti itsekseni oon palstalla tuuminut, että "painasi jo toi ton asian villaisella".
      Eli parempi painella villoja, kuin ruveta vänkäämään vähäpätöisestä asiasta, jonka johdosta sitten vänkäys muuttuu suorastaan tappeluksi.
      Helposti itse ajattelen (vaikkapa oikeassa olemisesta), että mitä sillä nyt loppujen lopuksi on väliä. Ja kun tolleen oon aatellu, niin painan villaisella ja jätän asian sikseen.

    • eppu2

      Paljon ovat aikojen saatossa tutkivat toimittajat kaivaneet poliittisen/taloudellisen eliitin kähmimistä ja väärinkäytöksiä, joita on painettu villaisella.
      ´´Pieni ihminen ´´ voi painaa villaisella pienempiä asioita. Isoiset isompia.
      Minä käsitän asian niin, että pienen piirin tietoon tullut väärinteko, jätetään julkituomatta, asiasta tietävien toimesta.
      Tekijää suojellaan. Asia jää korjaamatta/rankaisematta.

      • Tää oli minunkin alkuperäinen käsitykseni sanonnan merkityksestä. (eppu2)
        Pikkujuttuja voi toki itsekin painaa villaisella jos ei halua nostattaa hullabaloota kaikista esim. omien kersojen toilauksista.
        Tuli vain mieleen kun pidän aikamiespojalleni vähän turhankin kovaa jöötä nyt kun asuu meidän katon alla. Kantsii painaa vähän enemmän villaisella tai pitäiskö sanoa "katsoa sormien läpi"?
        ( Profeetta sanoi Khalil Gibralin runossa lapsista jotain että ne on niinkuin nuolia jotka ammumme kohti tulevaisuutta; mä en oo tainnut ampua mitään hemmetin nuolia, ainoostaan bumerangeja...)


    • Eiköhän Paloma paineta villasella vanhat riidat ; )

    • Ihan-sukkana

      Jos minusta ei olisi seksiin, painaisin villaisella

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      239
      3706
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      27
      2264
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2111
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      2005
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      92
      1685
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1391
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1291
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1277
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1227
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1208
    Aihe