Aiemmin oli joku aloitus robottiautojen vaikutuksesta, taisi olla kirjoittajalla ajatuksena, että muita ei pitäisi salliakaan. En jaksanut sitä ketjua silloin lukea, mutta rupesin miettimäään tällaista (en tiedä, onko siellä käsitelty).
Unohdetaan nyt mahdolliset tekniset ongelmat ja Suomen olosuhteet ja oletetaan yksinkertaisesti, että robottiautot toimivat jokseenkin virheettömästi. Varmaankin jokainen vähänkin asiaa ajatteleva on samaa mieltä siitä, että sellaisten kesken liikenneturvallisuus paranee eli onnettomuuksist tulee todella harvinaisia.
Mutta se mielenkiintoinen puoli on tässä: liikenteessä tulee väistämättä ainakin 10-15 vuoden olemaan SEKÄ robottiautoja ETTÄ manuaalisesti ohjattuja. Ja jälkimmäisiä ohjaavat ihmiset tekevät väistämättä virheitä, kuten nykyäänkin. Sekä tahallisia että tahattomia. Ja tästä seuraa iso ongelma robottiautojen ohjelmoinnille. Pitkän linjan tietotekniikka-ammattilaisena voin sanoa ns. vakaumuksen syvällä rintaäänellä, että ihmisten toiminnan ennustaminen täysin kattavasti on aivan mahdotonta, kukaan ei voi ohjelmoida automaattiohjausta varautumaan jokaiseen tempaukseen, jonka ihmiskuljettajat saattavat keksiä. Teknisessä mielessä loogisin ratkaisu on varmaankin tyyppiä "varo, väistä, jarruta aina kun toisen ajoneuvon liikkeet eivät sovi ohjelmoituihin vaihtoehtoihin". Mutta siitä taas seuraa, että tahalliset sääntöjen rikkojat, kaaharit, kiilarit jne. saavat etulyöntiaseman ja pääsevät entistä vapaammin häiritsemään muiden kulkua. En pidä erityisen hyvänä ajatuksena, että kusipäille tarjotaan vapaa temmellyskenttä. Nyt sentään oikeuksistaan kiinnipitävät pystyvät edes vähän panemaan kampoihin öykkäreille.
Oma juttunsa on sitten se, että kielletäänkö manuaaliohjaus jossain vaiheessa kokonaan? Se olisi täysin perusteltua siinä vaiheessa, kun automaattiohjatut alkavat saavuttaa jonkin 90-95% osuuden.
Robottiautoista...
5
<50
Vastaukset
Täysin automaattisia autoja tuskin ikinä tulee, mutta sellaisia taatusti tulee jotka osaa ajaa itse isoilal teillä jne.
Nythän lentokoneet menee jo vähän samalla taktiikalla, kapsteeni ajaa koneen terminaalilta kiitotien pähään vaikkapa Hellussa, ja painaa nappia... Seuraavan kerran hänen tarvitsee tarttua ohjaimiin esimerkiksi Espanjassa kun nopeus kiitotiellä on enää noin 80km/h
Sama voisi autojen kanssa toimi, menen kotoota mökilleni Ouluun, ajan auton turun keskustasta kasitielle kunnes päästään "auto zonelle" jossain raision kohdilla ja seuraavan kerran pakko tarttua rattiin sitten kun aletaan lähestymään liittymää josta poistutaan- AivotVoittaaTietokoneen
On vaan niin että lentokoneiden nousun hoitaa edelleen pilotit eikä automatiikka vaikka teoriassa senkin autopilot voisi hoitaa. Nousu ihmisen ohjaamana on edelleen kuitenkin turvallisempaa kuin tietokoneella. Lasku suoritetaan myös autopilotilla toisinaan. Näin kertoi Finnairin lentäjä taannoin haastattelussa. Eli tietokone on edelleen huonompi kuin ihmisaivot tilanteissa joissa on mahdollista tapahtua paljon arvaamattomia tapahtumia.
- Öööörrrkkkkiiiii
Robottiauto ei ole se mitä haluan autoilusta.... ...edes ESP ei ole sitä mitä haluan autooni ! Autooni riittää awd,turbo ja abs !
Yleisillä teillä tapahtuvassa autoilussa nyt kuitenkin on kyse liikkumisesta, ei hauskanpidosta.
- Automaattiauto
Vastuukysymykset onnettomuuksissa ja jenkkityyppiset miljoonakorvaukset tapauksissa, joissa automaattiohjaus on edes mahdollisesti voinut edesauttaa onnettomuuden tapahtumista, aiheuttavat sen, että kuljettajan on vielä kauan osallistuttava ajamiseen, niinkuin nykyiset kaistavahdit ym avustimet vaativat.
Teknisesti automaattiautoilu on kohtapuoliin toteutettavissa ainakin kuivilla ja lumettomilla maanteillä, mutta nuo vastuujutut auheuttavat viiveen.
Toinen juttu on sitten se, että kaikki eivät edes halua auton ajavan itseään. Vähän sama juttu kuin näköpuhelin aikanaan:se oli suuri teknologinen haave, mutta nyt kun se on teknisesti mahdollinen, on sen käyttö aika vähäistä. Onpa aika paljon kuskeja, jotka vieläkin haluavat ihan itse hämmentää vaihdekeppiä.
Vaikka kaikki autot olisi automatisoitu, on liikenteessä aina jalankulkijoita, pyöräilijöitä ja monia muita ryhmiä, joiden liikkeiden ennakointi on käytännössä mahdotonta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Minä itkin kotona kun tajusin että
Pelkuruuteni takia kun en lähestynyt vaikka järjestit otollisen hetken ja myöhemmin huomasin lasittuneen katseesi miten111575Muistutus t-Naiselle.
Olet ilkeä ja narsistinen k-pää. Annat itsestäsi kiltin kuvan ulospäin kelataksesi ihmiset ansaan. Sitten päsmäröit, hau1511292Ylen jälkiviisaat estotonta Kamala Harris suitsutusta
Kolme samanmielistä naikkosta hehkutti Kamala Harrisia ja haukkui Trumpia estottomasti. Nyt oli tarkoituksella valittu2821226Oho! Varmistusta odotellaan.
Pitäneekö paikkansa? "🇺🇦Ukrainian drones hit a 🇷🇺Russian Tu-22M3 bomber at the Olenya airfield,"1101040Mää oikeasti vielä kuolen
Tämän tilanteen takia. Minä tosissani yritin ja tiedän että tämä tilanne sattuu sinuunkin. Molemmat taidetaan olla niin42867Kun Suomen uutisiin ei voi luottaa?
Kertoisitteko te uutismaailmasn perehtyneet ASIANTUNTIJAT nyt sitten sen, mihin voi?218797Oiskohan se aika
Selvittää pää vihdoin ja viimein. Minun kaivattu ei todellakaan käy täällä ja piste. Ei ole mitään järkeä enää tuhlata t4785- 24719
- 42685
Kristitty kuvittelee olevansa Jumalan yläpuolella
Kristinusko eroaa muista väkivaltaisuuden osalta, henkisen väkivallan, pakottamaisen osalta. Psyykkinen väkivalta on jop373658