Robottiautoista...

Aiemmin oli joku aloitus robottiautojen vaikutuksesta, taisi olla kirjoittajalla ajatuksena, että muita ei pitäisi salliakaan. En jaksanut sitä ketjua silloin lukea, mutta rupesin miettimäään tällaista (en tiedä, onko siellä käsitelty).

Unohdetaan nyt mahdolliset tekniset ongelmat ja Suomen olosuhteet ja oletetaan yksinkertaisesti, että robottiautot toimivat jokseenkin virheettömästi. Varmaankin jokainen vähänkin asiaa ajatteleva on samaa mieltä siitä, että sellaisten kesken liikenneturvallisuus paranee eli onnettomuuksist tulee todella harvinaisia.

Mutta se mielenkiintoinen puoli on tässä: liikenteessä tulee väistämättä ainakin 10-15 vuoden olemaan SEKÄ robottiautoja ETTÄ manuaalisesti ohjattuja. Ja jälkimmäisiä ohjaavat ihmiset tekevät väistämättä virheitä, kuten nykyäänkin. Sekä tahallisia että tahattomia. Ja tästä seuraa iso ongelma robottiautojen ohjelmoinnille. Pitkän linjan tietotekniikka-ammattilaisena voin sanoa ns. vakaumuksen syvällä rintaäänellä, että ihmisten toiminnan ennustaminen täysin kattavasti on aivan mahdotonta, kukaan ei voi ohjelmoida automaattiohjausta varautumaan jokaiseen tempaukseen, jonka ihmiskuljettajat saattavat keksiä. Teknisessä mielessä loogisin ratkaisu on varmaankin tyyppiä "varo, väistä, jarruta aina kun toisen ajoneuvon liikkeet eivät sovi ohjelmoituihin vaihtoehtoihin". Mutta siitä taas seuraa, että tahalliset sääntöjen rikkojat, kaaharit, kiilarit jne. saavat etulyöntiaseman ja pääsevät entistä vapaammin häiritsemään muiden kulkua. En pidä erityisen hyvänä ajatuksena, että kusipäille tarjotaan vapaa temmellyskenttä. Nyt sentään oikeuksistaan kiinnipitävät pystyvät edes vähän panemaan kampoihin öykkäreille.

Oma juttunsa on sitten se, että kielletäänkö manuaaliohjaus jossain vaiheessa kokonaan? Se olisi täysin perusteltua siinä vaiheessa, kun automaattiohjatut alkavat saavuttaa jonkin 90-95% osuuden.

5

83

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Täysin automaattisia autoja tuskin ikinä tulee, mutta sellaisia taatusti tulee jotka osaa ajaa itse isoilal teillä jne.

      Nythän lentokoneet menee jo vähän samalla taktiikalla, kapsteeni ajaa koneen terminaalilta kiitotien pähään vaikkapa Hellussa, ja painaa nappia... Seuraavan kerran hänen tarvitsee tarttua ohjaimiin esimerkiksi Espanjassa kun nopeus kiitotiellä on enää noin 80km/h

      Sama voisi autojen kanssa toimi, menen kotoota mökilleni Ouluun, ajan auton turun keskustasta kasitielle kunnes päästään "auto zonelle" jossain raision kohdilla ja seuraavan kerran pakko tarttua rattiin sitten kun aletaan lähestymään liittymää josta poistutaan

      • AivotVoittaaTietokoneen

        On vaan niin että lentokoneiden nousun hoitaa edelleen pilotit eikä automatiikka vaikka teoriassa senkin autopilot voisi hoitaa. Nousu ihmisen ohjaamana on edelleen kuitenkin turvallisempaa kuin tietokoneella. Lasku suoritetaan myös autopilotilla toisinaan. Näin kertoi Finnairin lentäjä taannoin haastattelussa. Eli tietokone on edelleen huonompi kuin ihmisaivot tilanteissa joissa on mahdollista tapahtua paljon arvaamattomia tapahtumia.


    • Öööörrrkkkkiiiii

      Robottiauto ei ole se mitä haluan autoilusta.... ...edes ESP ei ole sitä mitä haluan autooni ! Autooni riittää awd,turbo ja abs !

      • Yleisillä teillä tapahtuvassa autoilussa nyt kuitenkin on kyse liikkumisesta, ei hauskanpidosta.


    • Automaattiauto

      Vastuukysymykset onnettomuuksissa ja jenkkityyppiset miljoonakorvaukset tapauksissa, joissa automaattiohjaus on edes mahdollisesti voinut edesauttaa onnettomuuden tapahtumista, aiheuttavat sen, että kuljettajan on vielä kauan osallistuttava ajamiseen, niinkuin nykyiset kaistavahdit ym avustimet vaativat.

      Teknisesti automaattiautoilu on kohtapuoliin toteutettavissa ainakin kuivilla ja lumettomilla maanteillä, mutta nuo vastuujutut auheuttavat viiveen.

      Toinen juttu on sitten se, että kaikki eivät edes halua auton ajavan itseään. Vähän sama juttu kuin näköpuhelin aikanaan:se oli suuri teknologinen haave, mutta nyt kun se on teknisesti mahdollinen, on sen käyttö aika vähäistä. Onpa aika paljon kuskeja, jotka vieläkin haluavat ihan itse hämmentää vaihdekeppiä.

      Vaikka kaikki autot olisi automatisoitu, on liikenteessä aina jalankulkijoita, pyöräilijöitä ja monia muita ryhmiä, joiden liikkeiden ennakointi on käytännössä mahdotonta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomen kansa haluaa Antti Lindtmanista pääministerin

      Lindtman on miltei tuplasti suositumpi kuin etunimikaimansa Kaikkonen. Näin kertoo porvarimedian teettämä kysely. http
      Maailman menoa
      245
      4452
    2. Vain 21% kannattaa Lindtmania pääministeriksi

      se on selvästi vähemmän kuin puolueen kannatus, mites nyt noin?
      Maailman menoa
      123
      2899
    3. Miten löydän sinut

      Ja saan sanottua kaiken mitä haluan sinulle kertoa? Ja kuinka kuuntelisit minua sen hetken? Kuinka voin ilmaista sen mit
      Ikävä
      41
      2652
    4. Yöllinen autolla kaahari Heinolan seudulla

      Asukkaita häiriköivän nuoren herran autokaahaus keskustelu poistettu, onko jokin hyvävelijärjestelmä käytössä ?
      Heinola
      81
      1644
    5. Vaikea tilanne

      Hieman kolkuttaa omatuntoa, kun on osoittanut kiinnostusta väärää naista kohtaan. En ymmärrä miten toinen on voinut te
      Ikävä
      116
      1528
    6. Milloin kaivatullasi

      .. on nimipäivä?
      Ikävä
      50
      1238
    7. Kehtaisitko näyttäytyä

      kaivattusi seurassa?
      Ikävä
      85
      1164
    8. Julkinen sektori on elänyt aivan liian leveästi yli varojensa!

      Viimeisen 15 vuoden aikana julkisen puolen palkat ovat nousseet n. 40%, kun taas yksitysellä sektorilla vain n. 20%. En
      Maailman menoa
      203
      1054
    9. Ne viimeiset kerrat

      Kun katsoit minua niin lämpimästi. En unohda sitä ❤️
      Ikävä
      59
      1003
    10. Missä kunnassa kaivattusi asuu

      Kuinka tarkkaa uskalla sanoa?
      Ikävä
      45
      996
    Aihe