Finnair yksilöhaastattelut

haastatteluunhoi

Jatketaanpas taas täällä.

Kutsussa pyydettiin tuomaan työ- ja opiskelutodistukset. Viettekö vain korkeakoulutodistukset vai myös YO lukion päättötodistukset?

Olen erittäin innoissani tulevasta haastattelusta ja toiveet on korkealla. Ymmärrän, että ihmisiä harmittaa kun eivät päässeet jatkoon, mutta pidetäänkö tämä ketju sellaisena, jossa oikeasti keskustellaan yksilöhaastatteluista eikä liittoon soitteluista. Kiitos :)

258

4422

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kokonaisuuskokonaisuus

      Kiitos kun avasit uuden ketjun! Samaa mieltä, että pidetään tämä ketju lähinnä tälle aiheelle. On mielestäni muistettava, että nyt haetaan tehtävään, johon järjestetään ensin koulutus. Eli kaikki hakijat siltä osin samanarvoisia. Olisi tosiaan eri asia, jos vaikka opettajan, sairaanhoitajan tai poliisin virkaan valittaisiin joku ilman koulutusta ja työkokemusta, tarvittavan koulutuksen ja kokemusta omaavan henkilön sijaan. Mutta se siitä aiheesta.
      Itse otan kaikki koulu-, kurssi-, ja työtodistukset mukaan. Niin ja ne kopiot.

      • excusemoi

        Tietääkö kukaan missä vaiheessa todistus sairaslomista pitää viedä? Vasta lääkärintarkastukseenko?


      • excusemoi

        Niin ja tietääkö kukaan tarkemmin yksilöhaastattelusta minkälainen on? Montako ihmistä haastattelee jne? Ehkä kaksi kuten edelliselläkin kerralla? Mutta ei ilmeisesti mitään psykologin haastattelua tässä vaiheessa tai testejä?


      • enska3
        excusemoi kirjoitti:

        Tietääkö kukaan missä vaiheessa todistus sairaslomista pitää viedä? Vasta lääkärintarkastukseenko?

        Luultavasti ennen lääkärintarkastusta tulee ohjeet labrasta, ekg:stä ja rokotuksista yms. Ei niitä oikein kannata aiemmin hakea. Tietääkö muuten joku mitkä rokotukset vaaditaan? Polio, jäykkäkouristus, hepatiitti kolmoisrokote ja MPR mielestäni ainakin. Montako vuotta poliorokote on voimassa?


    • plshelp

      ei kyllä mitään hajua, jäiks jännää!! mut tosiaan, hämää noi terveysselvitykset 2v ajalta, millon pitää toimittaa? nyt yksilöhaastiksiin vai sit lääkärintarkastukseen? en kyllä usko jotenki, että pitäis viedä yksilöihin, kun ei siinä viestissä kyllä pyydetty tuomaan, kun vaan todistukset ja niistä kopiot.. :)

    • TulevaEmoko

      En usko että vielä pitää terveysselvityksiä viedä, tulee varmaan tarkempia oheita sitten jos pääsee lääkärintarkastukseen asti :) En ole ollut piiiitkän aikaan näin virallisessa työhaastattelussa, niin eihän nykyisestä työpaikasta/koulutuksesta tarvitse viedä mitään todistuksia?

      Huomasin myös, että ainakin yhdestä vanhasta työpaikasta työtodistus puuttuu, niin pitää varmaan soittaa vanhalle pomolle....Miten meinaatte valmistatuta haastatteluun ja koska teillä ne on? :)

      • helpomminsanottu

        Ehkä voisi lukea Finnairista jotain faktatietoa, ja sitä mietin että testataankohan noita muita kieliä tässä haastattelussa? Olen kyllä melko varma että en tule valituksi, vaikea uskoa että olen edes näin pitkälle päässyt. Pitäisi kyllä vaan uskoa itseensä...


      • TulevaEmoko

        Joo firman tiedot kannattaa varmaan kattoa tarkkaan ja miettiä vastauksia mahdollisiin kysymyksiin :) Ehdottomasti kannattaa uskoa itseensä ja miettiä tosiaan, että ihan mahtavaa, että on päässyt edes näin pitkälle päässyt tuhansien hakijoiden joukosta!


      • TulevaEmoko

        Niin ja piti vielä lisätä, että ainakin mitä olen lueskellut niin kieliä ei testattaisiin ja englantia kuitenkin kuuntelivat tuossa ryhmätilanteessa jo, mutta kaikkeen varmasti kannattaa olla varautunut kun itse työssäkin kieltä ja kieliä varmaan pitää koska vaan osata käyttää! :)


    • Flyflyflu

      Vielä on vajaa 30 varaamatonta aikaa yksilöhaastatteluissa. On aika jännä että mukana on enää alle 400 henkilöä (ehkä jopa vain 360-370 hlöä jos laskee varattujen aikojen mukaan), jos kuitenkin rekrytoivat nyt sen suunnilleen 300 hlöä. Olisikohan tosiaan niin että lähes kaikki tästä olisi pääsemässä kursseille, jos ei nyt ihan tyri haastatteluaan. Tai onkohan tarpeen määrä vähentynyt? Tietysti hakemuksista ja ryhmiksistä saa jo aika hyvän käsityksen ihmisistä, joten olisikohan valintoja jo tehty? Viimeksi kuitenkin tässä vaiheessa oli vielä suunnilleen sama määrä ihmisiä mukana, mutta palkkasivat vain sen 130 hlöä. Itseä kiinnostaisi myös kovin tietää millä perustein laittavat ihmisiä kursseille, saakohan itse vaikuttaa ollenkaan?

    • apuaaaa

      joo, tosiaan kiinnostas kans tietää, et miten tää nyt menee että osallistuuko jotkut kursseille siis vasta sykyllä? eihän ne oo sitten kesätyöntejöitä? millanenkohan sopimus niille..?

      • Flyflyflu

        Niinpä, mielenkiintoista. Ilmoituksessaan kuitenkin mainitsi vain määräaikaisuudesta kesän yli, jonka jälkeen mahdollisuus vakinaistamiseen. Osaavatkohan kertoa mitään haastattelussa..? Mitenhän viimeksi meni valinnat kursseille? Ja tosiaan kyllä vähän hassua jos nyt kesäksi saa puolen vuoden sopparin ja syksyllä aloittavat taas vakkarit. Eihän se nyt niin voi kai mennä? Kai ensin pitää vakinaistaa määräaikaiset, ennen kuin vakinaistavat seuraavat kurssilaiset? En tiedä, tulee päänsärky kun näitä miettii. Kaipa kaikki selviää aikanaan :D


      • apuaaaa

        siis joo niinpä, kaikki kyllä varmaan selviää! mut mä kans mietin tätä pääni puhki XD.. haluun pikasesti lisää infoo haha! onnee sullekkin hei sairaasti yksilöhaastikseen!! ite meen torstaina! jäiks


    • Innoissaan

      Kertokaa tänne ihmeessä sitten millainen oli haastattelu ei tietysti sisältöä mutta testatiinko kieliä yms

    • Emonenko

      Joo täällä on kans analysoitu pää puhki, että paljonkohan lopulta rekryävät ja milloin kurssit alkavat. Itselle kävisi ihan hyvin myös se, että syksyllä menisin kurssille vasta, mutta mielummin näin keväällä jo kun ei malttaisi odottaa :) Tsemppiä kaikille. Ollaan päästy jo tosi pitkälle. Oon onnesta soikeana lukenut kaiken mahdollisen, mitä Finnairin lentoemon työstä oon löytänyt ja haaveillut, että jospa se minäkin.

    • apuaaaa

      hih oon ehkä ilkee, mutta mun haastiksen jälkeen en kerro kyllä mitään mitä kysyttiin tai testattiinko jotain osaamisia :D reilua että kaikille sama lähtökohta ettei loppupäässä haastateltaville ois helpompaa kun tietää jo jotain..:)

      • TulevaEmoko

        Mun mielestä on kans ihan reilua että kaikilla on samat lähtökohdat ja googlettelemalla ja muutenkin aika lailla osaa arvata mitä siellä kysytään :) Ja ryhmiksessäkin jo sanottiin, että toivoivat ettei tilanteesta puhuttaisi ulkopuolelle, niin varmaan tässä sama käytäntö, mitä mielestäni hyvä kunnioittaa :)


      • samanarvoiset

        Jep, ehdottomasti samaa mieltä!


      • samissami

        Samaa mieltä!


    • pääseekö

      No nyt ennen haastatteluita voi kuitenkin miettiä että mitä mahdetaan kysellä. Kaipa vähän sen mukaan mitä on hakemukseen pistänyt. Veikkaan että kinkkisiä kysymyksiä kysyvät, ja sitä mietin että olisko samassa tilaisuudessa vielä joku testi? Kieli-, psykologinen tai joku muu?`Kestää kuitenkin tunnin (ehkä ei todellisuudessa ole kuitenkaan niin pitkä, mutta silti).

      Joku sanoi että psykologisilla testeillä suuri painoarvo. Tuskin kaikilla kuitenkaan psykologia yksilöhaastattelussa mukana? Tai mistäs minä tiedän :D

    • toiveissasiintää

      Olipa kiva löytää tämä keskustelu, olisi ollut tosin hauska jo aiemmin tänne tulla, kun yksinäni jännitin! Eli yksilöhaastattelu edessä, otin ajan sinne aika loppupuolelle jotta ehdin haalia kaikki todistukset kasaan...

    • apuaaaa

      joo! jännä et sanottii et menis tunti, kun ne varattavat ajat oli 45min :)

    • 85000

      eikö jossain lukenut, että ne nettitestit tehtäisiin uudelleen paikanpäällä? oiskohan ne nyt sitten tuon hastiksen yhteydessä?

      • oivoivoivoi

        Piti varautua siihen että ne tehdään uudelleen, en usko että kaikkien tarvii niitä tehä uusiks, mut jos on jotain epäilyttävää siinä testissä ni sit ehkä?! mut siis joo tuolla yksilöhaastiksessa se sitten


      • pääseekö

        Ihan totta?!


      • ontherun

        Nojoo joku muuhan on voinut vaikka tehdä testit netissä sun puolesta...


      • apuaaaa

        automaattisesti tulee pieniä eroja, kun siitä testistä on aikaa ja tuolla on kuitenkin paineiden alla.. mut pienet heitot ei varmaan haittaa, tosiaan, jos nyt ihan erivastauksia tulee niin vähän epäilyttävää :D mutta jos sen testin on ite tehny (luulisinettä varmaan kaikki on) nii sit ei kyllä mitään paniikkia siittä:))


      • Emonenko

        Lukihan siinä ryhmähaastattelu kutsussakin, että aikaa olisi hyvä varata noin tunti. Eikä siinäkään mennyt läheskään sitä koko aikaa.


    • 85000

      no mut, ihan mielenkiintoistahan ne ois tehdä uudelleen, näkisi sitten että onko omissa vastauksissa jokin muuttunut tai vaikuttaako uusi ympäristö vastauksiin. Ihan kiva testihän se oli, mä vaan sekoilin jonkin verran niitten naamojen kanssa ja keskityinkin sitten lähinnä vaan laskutehtäviin.

      Mulle jäi niin kiva fiilis ryhmiksestä, että en jotenkin osaa stressata tätä yksilöhaastista ollenkaan. Kiva on kun on päässyt jo näin pitkälle ja vaikka ei ovet aukeaisi tällä kertaa niin ainakin tietää, et aika kärkijoukkoon on tullut jo valituksi :)

    • Kerrokerro

      Kertokaa vähän fiiliksiä tänään haastattelussa käyneet. Menikö hyvin? En siis kerjää mitään yksityiskohtaista tietoa vaan ihan vaan, miltä tuntuu :)

      • adiosamigos

        Eikö ne haastattelut alkanu vasta keskiviikkona? Kai niiden pitää vähän sopia ketkä haastattelee ketäkin, mitä kysytään ym ym...


      • diakaksjsjjsjs

        Ai okei, muistelin että maanantaina.


    • eräshoitsu

      Mitkä teidän muiden fiilikset ennen haastattelua? Mua mietityttää edelleen tuo työllistyminen ja epätietoisuus siitä miten noi kurssit menee. Kesällä haki kuitenkin vielä enemmän porukkaa, ja paljon vähemmän valittiin kuin mitä nyt on sanottu et valitaan. Mikä järki siinäkin sitten on? Parempia hakijoita tippui siis kesän haussa.. Vai oliko se niin että tarjosivat kesän hakijoille suoraan vakisopparia?

      • Minäp

        Kyllähän aiemmassa haussa tarjottiin suoraan vakkarisopparia. Varmasti vaikuttaa tähän hakuun tuo määräaikainen soppari. Kaikki ei välttämättä uskalla lähteä hyvistä vakkaripaikoista.


    • apuaaaa

      mutta tässähän on kans mahdollisuus jatkuvaan soppariin? eiks ookkin? tai että aluks ainakin se määräaikanen, mutta saattaa olla mahollisuus vakituiseen? vai oonko ymmärtäny ihan väärin.. ja kuinkakohan monelle sitten ees tarjotaan vakkaria, vai tarjotaanko kenellekkään..

      • Pohdinnäin

        Hakemuksessa luki, että mahdollisuus vakinaistamiseen määräajan jälkeen. Ryhmähaastiksessa sitä joku kysyi, niin sanoivat hieman ympäripyöreästi, että ilmailualalla on vaikea ennustaa niin pitkälle eteenpäin. Uskoisin, että hyvät tyypit palkataan vakkareiksi, koska Finnairilla kuitenkin hurjaa kasvua luvassa ja 17 uutta konetta vielä tilauksessa. Luin, että suurin kasvu on vuonna 2017, joten usko on ainakin kova täällä, että vakkaripaikka irtoaisi myöhemmin. Itsellä on määräaikainen sopimus nykyisessäkin työssä, niin mulla on helppo lähteä aluksi määräaikaiseksi. Eihän siinä ole mitään järkeä, että kouluttavat 300 henkilöä huviksi. Sehän vie aivan älyttömästi resursseja ja olisi sama kuin heittäisi rahaa kaivoon. Ja kovasti on huudeltu vuoden 2008 kurssista ja reserviin jätetystä porukasta sekä epäilty, että sama toistuisi nyt. En usko tähänkään, sillä eihän se firmallekkaan ole varmasti kivaa ollut millään tasolla. Sen vuoksi varmasti myös hieman varovaisuutta ilmassa, joka näkyy juuri näissä soppareissa.


    • Ounouu

      LOL! Pääseeköhän nämä jatkoon päässeet ja "valitut" edes läpi sitä kurssia. Vaikeintahan siinä on ne finavian kurssit...;D

      • kjehkjeh

        Kateelliset täällä itkee <3 Harmi, että et päässyt jatkoon.


    • pitäisköhän

      Viettekö muuten työtodistuksen nykyisestä työpaikastanne? Mä en ole edes kertonut kellekään että haen muualle...

      • apuaaaa

        joo sama mulla. mulla on tällähetkellä nollasopimus töissä, niin pelkään että vaikuttaa tunteihin jos sanon että oon hakenu muita töitä...:) en viitti sit sanoo mitään. ja tosiaan, en ees nää tarvetta antaa työnantajalle mahdollista paniikkia jos yks työntekijä lähdössä, niin kerron vasta jos varmasti valitaan:) hitsi, siitä en siis vie mitään todistusta.


      • oivoivoivoi

        sehän hoituu sillä että vie työsopimuksen sinne :)


    • Sinisinsiivin

      Millaset irtisanomisajat teillä muilla on töistä? Uhhh stressaavaa tämä odotus! Mutta hei,niin paljon dissattu tuota että kuka pääs jatkoon ja kuka ei ja kuka ottaa liittoon yhteyttä ku on syrjitty ni hehkutetaampa vähä! Hitokseen hyvä suoritus meiltä kaikilta jatkoon päässeiltä! :)

      • apuaaaa

        ihan samaa mieltä! jeeee me!


      • jejejejooo

        hyvä me!


    • 105

      samaa mieltä :) ihan rauhassa voi dissata, nimitellä ja vähätellä. Ei kai me muut hakijat voida vaikuttaa siihen ketä finski kutsuu haastatteluihin. ja on se kumma kun finskiä haukutaan mut samaan aikaan samat tyypit ois niin mielellään sinne menossa töihin...

      • 5021364

        Joo mietin kans, että ei ihan turhaa oo niitä psykologisia testejä ku tuntuu hieman olevan porukka katkerana, kostonhimoisia ja vihamielisia. Eli oikeat ihmiset karsiintuneet kun täällä nyt huutelevat. Ei mielestäni ole kovin asiallista.


      • positiivisuutta

        Niinpä :D Itse tuolla toisessa ketjussa valitinkin, että on vaikuttanut ihan fiiliksiin tämä kaikki negatiivisuus ja puhe siitä että Finnairille ei parhaita edes valita.
        Mutta itse satun tietämään ainakin yhden jo muaalla lentäneen, joka edelleen mukana, joka ihan huippu tyyppi ja olen varma että tulee valituksi.


    • Peacenow

      En ymmärrä miksi putoajat ovat niin vihaisia. Tottakai se on Finnairille halvempaa palkata ei-lentäneitä ja erityisesti jos hakijalla on taustalla sosiaalisia taitoja ja/tai terveysalan taustaa. Lentoemona on tiedettävä ihan mieletön määrä matkustajilla mahdollisesti olevista sairauksista ja lääkkeistä sekä niiden vaikutuksista yms. Firma saa kaksi kärpästä yhdellä iskulla: säästöt taloudessa ja olemassaoleva ammattitaito jos tällainen hakija osuu kohdalle. Osa putoajista meinaan inisi siitä, että miksi esimerkiksi sairaanhoitajia suositaan. Toinen hyvä valinta on just esim. tradenomi, jolla on myyntitaitoa ja markkinointisilmää - sitä tarvitaan lennoilla oheistuotteiden kauppaamisessa.

      • TuulenArmoilla

        Ei kukaan ole dissannut sairaanhoitajan taustaa. Työtä tehneenä arvostan sitä ehdottomasti! Mutta terveysalan lisäksi arvostaisin ehdottomasti ikää ja lentoalan kokemusta myös jaetulla ykkössijalla. Nuorilla ei ole auktoriteettia toimia jos jotain sattuu, tai ihan pienemmissäkään arkipäivän caseissa, siinä ei voi mennä sormi suuhun. Tradenomeja tms. on kaikki, se ei ole meriitti ja niitä sosiaalisia taitoja löytyy varmasti jo lentäneiltä. Jatkossahan on paljon myös lukiosta tulleita jopa alle 20v.
        Tähän saattaapi olla syy ja syy on nimeltään raha. Oletteko ajatelleet että myös te vanhenette ja kokemuksenne kasvaa. Ei ole takuuta, että työpaikkanne säilyy. Työlainsäädäntö muuttuu koko ajan ja meidän kannalta heikkenevään suuntaan. Nyt on esillä mm. uudistus, jonka toteutuminen tarkoittaa sitä, että määräaikaisuuteen voisi palkata ilman mitään syytä, eli yritys voi ottaa uudet työntekijät vaikka joka vuosi. Henkilöstökulut eivät kasva, sairaspoissaolot eivät kasva iän tms myötä (helppo heittää pois määräaikaisuuden sisällä sairastelijat pois). Lapsista tai osa-aikaeläkkeestä ym on turha haaveillakaan...
        Tässä on nyt huhut kierrellyt, että uusia ei ole aikomustakaan vakinaistaa. Toivotaan, että jatkoon valittu on porukkaa, jollavaraa mukautua Finnairin arvaamattomuuteen...


      • huhujahuhuja

        Kiinnostaa tämä huhu, että onko ihan oikeasti totta vai vaan pahansuopaa, ilkeää puhetta. Ei se nyt ihan noin mene että yrityksen olisi kannattavaa palkata joka vuosi uudet määräaikaiset työntekijät. Nämä rekryt maksavat aivan tolkuttoman paljon, miettikää nyt miten paljon porukkaa ne työllistää! Samoin koulutus maksaa jne. Lisäksi vaihtuvuus vaikuttaa suoraan palvelun laatuun ja työilmapiiriin.


    • Emmoooo

      Finnair on haluttu työpaikka. Tässä vaan ihaillen ihmetellään jatkoon päässeiden sosiaalisia, psykologisia ja kaikkia muitakin taitoja, jotka kummasti kadonneet esim.niiltä Finnairin itse aikoinaan valitsemilta ja kouluttamilta ja irtisanotuksi tulleilta. Niillä olisi varmaanki ollut liikaa "poisopittavaa" myös!?
      Tällasta tämä ala on. Ei muuta kun tervetuloa ja onnea jatkoon.

      • kiitosvaan

        On vähän eri ihmiset nyt rekrytoimassa porukkaa kuin 20v sitten, ja varmaan hieman eri perusteilla otetaankin porukkaa töihin.


    • Jänskätpaikat

      Oon kans pohtinu okisko Finskin pyrkimyksenä muuttaa olemassaolevaa yrityskulttuuria modernimmaksi ja sillä etitään just tiettyyn profiiliin sopivia työntekijöitä. Ehkä tietyllä tavalla haetaan muutosta näitten rekryttyjen avulla, jotka astuu eläköityvien tilalle. Jo alalla olleita voi olla hankala "aivopestä" sitte tähän arvo-missio-huuhaahan, jonka moni kokee höpöhöpönä. T. Tradenomi ja haussa vielä mukana

    • Sinisinsiivin

      Niin aivan totta! Ymmärrän kyllä ihmisten pettymyksen - mutta jos en olisi jatkossa niin ennemmin ajattelisin,että en täyttänyt heidän vaatimiaan kriteereitä syystä tai toisesta. Enkä syyttäisi firma,että nyt ne oli väärässä kuulkaa ku tipahdin. Jokainen firma tekee testien perusteella omat päätökset kenelle haluavat maksaa palkkaa ja kenelle ei.
      Ihmisellä pitää olla myös nöyryyttä uuden edessä,henkselien paukuttelulla ei pitkälle pääse. Ja mielummin jatkaa tätäkin prosessia hyvässä hengessä, ei sellaisessa joka "myrkyttää" mielet. Ketä ikinä valitaankin niin kovan prässin ovat käyneet läpi,kuuluin joukkoon eli en niin olen todella onnellinen heidän puolestaan!Ihanan oloisia ihmisiä!Hyvä tulee hyvän luo!Katkeruus ei kanna.

      • osuukovalinta

        Samoin itsekin ajattelisin/ajattelen jos minua ei valita. Olisi muuten kiva tietää mitä painottavat haussa tällä kertaa :) Entä tietääkö kukaan saako kaikista osioista pisteitä, ja ne yhteen laskemalla tehdään valinnat?


    • apuaaaa

      ja jos sanotaan et parhaat pudonnu jo, niin miks finski palkkais huonoja?? :DD eihän tässä oo mitään järkee! luulen oikeesti että kilpailu on vaan tosi kovaa, ja on niin tasavertasta, että pakollakin hyviä tippuu!
      mutta enivei, voin kyllä sanoo että muakin ärsyttäis äärettömästi jos en olis enää mukana, tai jos nyt tipun kun oon jo näin pitkällä! mut tosiaa, jos alalle haluaa niin finnair ei oo ainoo:) huih, ylihuomenna haastattelu!

    • minäkans

      Kyllä olen edelleen hyvillä mielin mukana, eipä täällä kirjoitetut jutut ainakaan minun mielialaani alenna! Ja tätä työtä haluvien ei kerta kaikkiaan tällaisten (tai mahdollisten kurjien asiakaspalautteiden - niitä voi tulla, vaikka kaiken oikein tekisikin, ihmisten reaktiot joskus nyt vaan ovat mitä ovat!) pidä antaa itseään latistaa! Ja vaikka olisin jo tippunut, tai tulisin tippumaan, niin en silti katkera minua edemmäs päässeitä kohtaan ole. Harmittaahan se toki, kritiikkiä saa ilmaista ja kyllä sitä pitää myös kestää. Kunhan pysyy asiallisena ja onhan se täällä ihan nättinä pysynytkin.

      Mitä taas tulee lentoasiakkaiden vaatimuksiin ja odotuksiin, niin he saattavat joskus olla erittäinkin vaateliasta sakkia. Sekin saattaa olla juuri sinun syysi, kun sumun vuoksi ei päästä ajallaan laskeutumaan. Tai päästään mutta ihan eri kentälle kuin alunperin pitikin. Tai eri maahan! Tai lento myöhästyy, slotit eivät pidä, hänet on reititetty ihan "väärin"..jne. Ei saa sormi mennä suuhun, ei saa loukkaantua silloinkaa, tämän kaikki vähänkin ilmailualan taustaa omaavat jo ymmärtävät. Eli liika nättinokkainen ei myöskään sovi olla, ja näitä ominaisuuksia ehkä ihan hirmuiset nuoret eivät pysty vielä käsittelemäänkään. Siksi minäkin ihmettelen myös, miten parempi työntekijä voi olla vasta joku lukion penkiltä päässyt vs. alan työkokemusta tai edes elämänkokemusta omaavaan henkilöön.

      Eikä täällä minun mielestäni olla hoitoalan koulutuksen saaneita vastaan tms. Outoa reagointia!

    • Itse666

      Juttelen mieluummin sujuvaa englantia USAssa työpaikassa jossa palkka on 8000€ kuussa kuin tarjoilijana kiikkerässä lentokoneessa tonniviidensadan naurettavalla kulukorvauksella Finnairilla. Ihmisiä luultavasti kiinnostaa nämä tarjoilijan paikat siksi että saattaa päästä Suomesta ainakin käymään ulkomailla silloin tällöin. Finnairilla ainoastaan lentäjäntyö on ainoa mikä on edes jollakin tavalla korvattua duunia. Tosin lentäjätkin ansaitsisivat neljä kertaa enemmän jos lähtevät Aasiaan lentäjäksi.

      • Taasnäitätolloja

        Hahahaaa no onnea sinulle valitsemallasi tiellä :D kovasti minua kiinnostaisi mistä nämä ihmiset ovat niin katkeria että vaikka pitävät tätä ammattia maailman vähäpätöisimpänä ja paskimpana, niin vaivautuvat kuitenkin etsimään nämä keskustelut ja vielä kommentoimaankin... Hmm :)

        Onnea kaikille hakijoille! Älkää välittäkö tämän kaheksan tonnia kuukaudessa usassa nettoavan tai samanlaisten puupäiden kommenteista :) vaikka tuskinpa kukaan välittikään :)


    • Employee

      Suoraan sanottuna sillä ei ole mitään merkitystä mitä koulutusta ja kokemusta hakijoilla on. Finnair haluaa palkata henkilöitä jotka suostuvat työskentelemään lähes ilmaiseksi ja jaksavat kuunnella matkustajien vittuilua. Eli käytännössä niitä jotka eivät kelpaa juurikaan mihinkään muuhun hommaan. Kokeet ja haastettulut on tehty karsimaan pois liian viisaat jotka jättävät homman heti kun jotain vähänkin järkevää tekemistä ilmaantuu.

      • kyllänaurattaa

        Näin asian täytyy olla kun kerta niin sanot :D


      • Oisin.silti.halunnu

        Jos tämä ei saanut meitä pois tipahtaneita hymyilemään, niin ei sitten mikään:D.
        Kiitos lohduttavasta viestistäsi!


      • Hassutteluaa

      • LentäenJoPerillä

    • tippunut

      Jo tippuneet, minkä luulette henk koht syyksi tippumiselle (liian viisauden ym lisäksi)?

      • Tiedä.häntä

        No mulla vanhuuden ja liian "poisoppimis"tarpeen lisäksi ehkä tukka ja vaatteet oli väärin ja pari kiloo liikaa, vaikka olenkin normaalikokoinen ja hehkeämpi, kuin ryhmishaastatelijat itse;).
        No ei toisissaan luulen, että kahden ensiksi mainitun "syyn" lisäksi huono tuuri.
        Odotankin innolla sitä palautetta, minkä lupasivat laittaa, vaikka se vissiin on aika ympäripyöreää?
        Ne, jotka yksilöhaastiksessa olleet, niin voiko nekin hakea aina vaan uudestaan?


      • lentotäti79

        Mulla meni ryhmähaastattelu huonosti. Jännittyneenä höpötin mitä sattuu, niin suomeksi kuin englanniksi. Ehkä yrittäjätaustakin voi olla huono, ajatellaan ehkä, etten sitoudu, kun riskejä yrittäjänä olen ottanut.


      • MissFinland

        Tuskin noin monimutkaisesti ajattelevat.. Mullakin oma firma joskus unelmissa, vaikka en ole yhtään riskinottaja. Tai eihän sitä koskaan tiedä. Mitenköhän tärkeä se olemus on ollut valinnassa? Ulkonäkö, tyyli ja niin poispäin?


    • Finskillekö

      Liian viisas,liian koulutettu (kaksi korkeakoulututkintoa), huono kielitaito ja etenkin huono käytös. Epäilem vahvasti näitä jatkoonpääsyni syiksi. Kiitos tosiaan tsempeistä,kyllä hymyilyttää ihmisten fiksuus!:)

    • JatkossaJaIloinenSiitä

      Oivoi. Kyllä taas selkeä kateus paistaa täällä. Pettymys tietenkin harmittaa mutta melko läpinäkyvää alkaa haukkumaan ja puhumaan pahaa jatkoon päässeistä etenkin, kun olette itse hakeneet kyseistä paikkaa ? Finnair hakee nyt tyyppiä, joka sopii heidän tarpeisiinsa parhaiten ja varmasti tämä prosessi on räätälöity juurikin siihen sopivaksi. Parhaat kandidaatit ovat jatkossa. Muutenkin, tämä keskustelu oli yksilöhaastatteluja varten tehty ? Mitä edes teette enää täällä ?

      • vähemmänviisas

        Niin eikös aloituksessa tehty selväksi, ettei tänne enää katkeria puheita... Huooh.


      • XDDDlol

        niiin samaa mieltä! aluks oltiin niin halukkaina, mut sitkun ei ryhmiksistä enää jatkopaikka auennu nii HÄHÄÄ pelkkää lotinaa tulee suusta tänne:)...


      • Olet.paras

        Ollaan tsemppaamassa sua;). Ja ihaillaan sua, kun sä olet juuri sitä mitä Finnair hakee;D


    • Simplycity

      Hakuilmotukseen voitaisiin suoraan laittaa taustakoulutusvaatimukset: hoitoalankokemus ja kaupallinen koulutus/tarjoilijan koulutus. Ja aikaisempi työkokemus lentoalalta voisi olla plussaa. Näinhän se yleensä kai menee. Se karsisi hakijoiden määrää, eikä hauista tulisin näin massiivisia ja niin monelle paha mieli.

      Ymmärtääkseni ennen vanhaan lentoemännät etupäässä olivat sairaanhoitajia.
      Palomiestenkin pitää nykyisin ensin kouluttautua lähihoitajiksi ennekuin pääsevät palomieskoulutukseen. Mielestäni verrannollinen - sillä pelastusalan tehtävästä tässä osaltaan on kyse?
      Siksikin pohjakoulutusvaatimus olisi hyvä, koska eihän noin lyhyt koulutus voi valmistaa noin vaativaan ja vastuulliseen ammattiin - vai voiko?
      Intensiiviseltähän tuo kurssi vaikutti, ja kun se vielä on englanniksi, siellä tulee olemaan todella paljon lentämiseen liittyvää erikoissanastoa, jota ei varmasti lukiossa opeteta.. kuka on ollut tietää? Luulisi, että varmaan ainakin siellä opetellaan ensiaputaidot huippukuntoon.

      Eilen oli uutisissa AA:n koneesta, joka oli tehnyt yllättävän syöksyn ja lentoemännät olivat menneet paniikkiin ja se oli tarttunut matkustajiin. Olisi kiva tietää minkälaiset vaatimukset AA:lla on? Ja ehkä perusteellista peruteellisempi turvallisuusselvitys...

      Itse mietin tuossa ryhmähaastatteluvaiheen jälkeen sitä vaihtoehtoa, että tulisin valituksi, ja niin uskomatonta kuin se onkin, lopulta toivoin, että en tule valituksi, sillä a) en rehellisesti sanottuna ollut tullut ajatelleeksi sitä, minkälaista työ aikuisten oikeasti on- aikalailla aina samaa, sitä käytävää ja niitä penkkejä, naamat vaan vaihtuu, ahtautta, väsymystä, vaikka varmaan ihan kivojakin hetkiä mukana..b) en olisi kestänyt yksilöhaastattelun jännitystä, sitä odotusta ja varsinkaan vastauksen odotusta, haastattelusta puhumattakaan c) en oikeasti tiedä, olisinko pystynyt hyppäämään kylmään veteen kurssilla -ainakaan kauhean korkealta.
      Vielä kun miettii, miten levotonta maailmalla on tällä hetkellä.. vaikka kyllä Finnair on siinä suhteessa varmasti maailman turvallisimpia lentoyhtiöitä..
      Ei kai pitäisi ajatella liikaa...

      • EnpäTiedä

        Ei niitä taustakoulutusvaatimuksia ole. Tai kyllä ehkä toisista saa enemmän pisteitä kuin toisista, mutta kaikille kuitenkin halutaan antaa mahdollisuus.
        Mä porskuttelen vielä mukana, mutta olen miettinyt todella että sopiikohan työ mulle käytännössä kuitenkaan, vaikka tulisinkin valituksi. En harmi kyllä tunne kovin hyvin ketään lentoemäntiä, keneltä voisi kysellä tarkemmin työstä.
        Sitä muun muassa olen miettinyt, että mitenköhän paljon esim sairaskohtauksia tulee lennoilla? Joku alkaa vaikka synnyttää? Tai miten riehuvat, agressiiviset matkustajat saadaan rauhoittumaan? Ilmeisesti kurssilla jotain itsepuolustaitoja opetetaan... Koneen kaappaus tilannetta olen myös miettinyt. Osaisinko olla rauhallinen sellaisessakin? Hui kamala!


      • lentotäti79

        Minä tosiaan putosin ryhmähaastatteluiden jälkeen enkä kovin pahoillani ole siitä. Onnittelut jatkossa olleille kuitenkin! :) Minäkin vähän mietin, että mahtaisiko minun juttu kuitenkaan olla oikeasti aina hyväntuulinen asiakkaille (vaikka asiakkaiden kanssa työtä teenkin) ja ennen kaikkea olla niin valtavan huoliteltu aina. Jostain erehdyin vielä lukemaan, että lentoemännille annetaan meikkaus- ja kampauskoulutustakin (mahtaakohan Finnairilla) ja melkein alkoi ahdistaa =D. Nuo itsepuolustus ja erikoistilanteet itse asiassa kiehtoo kamppailulajeja harrastaneena.


    • Kertokaaa

      Kävikö joku tänään haastattelussa? Sanooko ne heti, jos eivät haluakaan sinua sinne?

    • Hmm1234

      Mitenköhän kurssit alkaa ? Mietin vaan sitä, että jos minut valitaan ja sen jälkeen täytyisi saada vielä hyväksytyt paperit ilmailulääkäriltä jne. Eikä kukaan varmaan uskalla irtisanoutua työstä ennenkuin kaikki paperit on varmasti hyväksytty ja sitten olisi vielä duunin irtisanoutumisaika ??

      • tuurillaläpi

        No ei tietenkään. Kuukausi on mulla ainakin irtisanomisaikaa, ja muutenkin mietityttää irtisanominen, joten teen sen vasta jos/kun on varma paikka koulutuksessa, lääkärintarkastuksesta päässyt läpi jne.


    • vaikeitapäätöksiä

      Hei,

      Onpa erikoisen sävyn tämä keskustelu täällä saanut. Ajattelin itse ensi olla osallistumatta, mutta enpä malta olla kirjoittamatta myös. Olen neljäkymmentä vuotias, pitkä kokemus myynnin ja johdon tehtävistä. Ja olen vielä mukana tässä prosessissa.
      Kukaan meistä ei tiedä valittujen profiilia joten eikö ole hieman hätiköityä vetää mitään johtopäätöksiä siitä, millä ikärakenteella, koulutuksella ja kokemuksella jatkossa olijat ovat. Väitä, että tällä palstalla kirjoittelee vain murto-osa hakuprosessiin osallistuneista, itsekin eksyin tänne vasta ryhmähaastattelujen jälkeen.
      Totta on, että työelämä muuttuu, ihan joka alalla. Missään et ole enää turvassa työttömyydeltä tai työpaikkasi lopettamiselta. Ja sitä ei mitkään liitot pelasta. Työnantajalla on täydet oikeudet valita työntekijänsä ja niin se pitää ollakin. Suomessa vanhenee osaamista joka päivä, erityisesti myynnin ja markkinoinnin osaaminen vanhenee niin hurjaa vauhtia, että sillä saralla työskentelevät eivät tahdo siinä muutoksessa edes pysyä. Ja sama trendi leviää kaikkialle, myös varmasti lentoalalle. Itse ajattelen niin, että kun parhaani teen ja varmistan oman kehittymiseni ja olen lojaali työnantajalleni niin sillä pääsen pitkälle. Ja vain ne ovat asioita, joihin minä voin vaikuttaa.
      Tunnusta, että alhainen ansiotaso on tässä todella iso miinus ja voi vielä kääntää päätökseni tässä prosessissa olla ottamatta paikkaa vastaan vaikka sen saisinkin. On kuitenkin olla ihana seuraamassa keskusteluanne; onnellisuutta ja jännitystä suuresta haaveestanne. Minulle tämä ei ole niin suuri haave, enemmän mielenkiintoinen kokemus ja mahdollisuus tehdä jotakin aivan muuta. Ja kyllä, matkustanut olen niin paljon, että yhden yön yöpymisten vuoksi en paikkaa ole hakenut.

      Tämä rekrytointiprosessi on ollut niin ammattimainen, hakijoita kunnioittava ja suorastaan esimerkillinen, että olen ihan varma, ett äparhaat pääsevät taivaalle! Onnea kaikille haastatteluihin ja menestystä!

      • Pikep

        Asiaa! Täällä toinen saman ikäinen ja itselläni kaupallinen koulutus sekä pitkä ura asiantuntijatehtävissä. Otan paikan vastaan jos tarjotaan. Osa viesteistä on jutuista päätellen ilmeisemmin palstalla kirjoittelevien häiriköiden käsialaa. Näitä kannattaisi mieluummin olla kommentoimatta tai käräyttää asiattomat viestit palstanvalvojalle, jolloin ne poistetaan.


      • TeaOrCoffee

        Miettikääpä nyt vielä, miksi ihmeessä myisitte tieto/taitonne tonnilla?! Melko altruistista..absurdia suorastaan..


      • TeaOrCoffee

        Perustakaa mielummin oma lentoyhtiö ja palkatkaa itse lentoemoja.. Pääsette lentämään sielunne kyllyydestä ja samalla nostatte Suomen uuteen nousuun..Tai ihan mitä vaan..Suomi ei ikinä nouse, koska ylikoulutetut ihmiset tekevät ihan jotain muuta kuin mitä heidän pitäsi..kuka vain osaa kaataa kahvia. Mutta osaako joku tehdä sitä, mitä te osaatte?


      • Matkustamoasiantuntija
        TeaOrCoffee kirjoitti:

        Perustakaa mielummin oma lentoyhtiö ja palkatkaa itse lentoemoja.. Pääsette lentämään sielunne kyllyydestä ja samalla nostatte Suomen uuteen nousuun..Tai ihan mitä vaan..Suomi ei ikinä nouse, koska ylikoulutetut ihmiset tekevät ihan jotain muuta kuin mitä heidän pitäsi..kuka vain osaa kaataa kahvia. Mutta osaako joku tehdä sitä, mitä te osaatte?

        Asiaa puhut! Ihmettelin itsekin, kun ihan johtajaa ja asiantuntijaa hakenut ja päässyt jatkoon, että mitä ihmettä ne hakevat lentoemoiksi!


      • työtäpelkäämätön

        Kyllä mä mielummin työskentelen lentoemäntänä kuin makaan työttömänä kotona.


      • Itse666
        työtäpelkäämätön kirjoitti:

        Kyllä mä mielummin työskentelen lentoemäntänä kuin makaan työttömänä kotona.

        Minä mieluummin valmistaudun kotona täältä kurjalasta pois lähtöön kuin menen Finnairille töihin 1.5t € kuussa. Palkka on liian pieni normaaliin elämään. Sillä ei pääse edes elämän alkuun. Et saa ikinä omaa asuntoa, autosta on turha edes haaveilla. Toivottavasti lentoemännät saavat syödä edes lentokoneista jäljelle jäänyttä ruokaa koska muuten ei varmaan ole varaa edes syödä kovin usein.


      • niiigh

        ite saan nyt noin 1200 kuussa, mulla on auto, asun uudessa asunnossa vuokralla, ja rahaa jää säästöönkin:) usko tai älä;)


    • hejasverige

      Joo kaikille vinkiksi, että ei kannata vastata näihin provoihin. Ne lopettaa sitten kun huomio jää vähemmälle.

      • Kirjailijatar

        Tässä sulle provo. Se ja ne on varattu eläimille, asioille ja olioille - ihmisistä puhutaan he. Että heja vaan, varmaan olisi hyvä olla myös suomi hallussa? Vai onko todella niin, että pidät itseäsi asemassa, jossa voit käyttää kanssaihmisistä sanaa ne? Tuon, kun viet Finnarille, niin sittenhän matkustajat pian ovatkin jo eläimiä..


    • Kiinostunut1970

      Millaiset näkövaatimukset ? Onko maksimi rajoja paljon saa olla miinusta tai plussaa ? Entä jos silmät laserleikatut?

      • Finskillehakeva

        eikös se ollut että -5(-) 5 vai miten ihmeessä se merkataankaan!


    • Omakokemukseni

      Aikas inhottavia viestejä täällä osa...

      Luin mielenkiinnosta ketjua, ja pakko kommentoida itsekin.

      Hain itse viime haussa kesällä, ja pääsin onnekseni sisään. Toki muutos ja työpaikan vaihto mietitytti, mutta sanokoot kuka mitä tahansa mollaavaa palkasta, kahvin kaadosta, ammatin vaativuudesta tai mielekkyydestä - minä sanon vain sen, että ikinä en ole näin iloinen ja tyytyväinen missään paikassa ollut! Ei kaduta sitten pätkääkään että otin riskin :) Aivan mahtava työporukka, hauskaa lennoilla ja ihania kohteita - yllätyksekseni todella paljon enemmän kahden ja kolmen yön yöpyviä maailmalla. Luulin ett nykyään melkeinpä kaikki olisi vaik niitä yhden yön.

      Olen siis parisen kuukautta nyt lennellyt. Aivan älyttömän hauskaa on ollut, en ikinä vaihtaisi takaisin entiseen työhöni (myös matkailualaa). Tsemppiä siis kaikille hakijoille, en usko että petytte jos paikan saatte :)

      • apuaaaa

        vau jess! ihana lukee välillä tälläsiä viestejä:) nää muistuttaa taas miks myös minä haluan alalle! ihan huikeeta että oot viihtyny!


    • kuulintu

      Oi miten ihana ja kannustava viesti. Tekö ette Finnairilla kaada kahvia? SAS ainakin vielä tarjoaa kahvit lennon aikana :) Tsemppiä kaikille yksilöhaastatteluihin! Jatkoon päässeet on ihan parhaita, älkää antako minkään lannistaa itseänne, älkää edes haastattelijoiden:)

    • pyrkijäää

      Kiva kuulla, että olet viihtynyt. Miten monta 2-3 yöpyvää on kuukaudessa? Voiko niihin yhtään vaikuttaa, jos esim haluaa vähemmän?

    • Emoksiko

      Hei! Osaako joku kertoa työvuoroista sen verran, että onko yhtään mahdollista vaikuttaa? Lähinnä toivoa esim. muutamaa päivää vapaaksi? Enkä nyt tarkoita, että heti olisin pyytelemässä vapaita, vaan kiinnostaa tietää jos tulee oikeasti joku tärkeä tilanne johon tarvitsee. Ja pitäisihän tässä ensin tulla valituksikin :)
      Tsemppiä kaikille yksilöhaastatteluihin !

      • pyrkijäää

        Kiitos samoin! Mä olisin myös kiitollinen tiedosta, että voiko yhtään vaikuttaa vuoroihin/lentoihin, niin että tekeekö enemmän kaukolentoja vai Eurooppaa ja kotimaata?


      • NOPOvapaat

        Heti alusta lähtien on jokaisella oikeus pyytää 1x3pv , 1X2pv ja 1x1pv vapaa per kuukausi. Pyrkivät aina järjestämään ko vapaat jos anottu sääntöjen mukaan.


    • Gettingthere

      Kertokaa ny miten meni tänään? Ei malta odottaa!!:) Ryhmiksissä puhuttiin et kursseja alkais heti 1.3.

      • laatuliini

        Ja kuinka monta otetaan ja kuinka moni tippuu? Tuolla kun aikaisemmin oli vähän vaihtelevia lukuja..


    • 1117

      kiinnostaa myös että miten voi vaikuttaa lentoihin, esim. voiko tehdä ennemmin pidempiä lentoja useemman yön poissaololla kuin pikku pyrähdyksiä? sopis omaan elämään ja opiskeluihin tuollainen ja kun ei ole perhettä niin sekään ei haittaisi

    • Emosiko

      Siis miten voi jo nyt jännittää näin paljon. Perhosia vatsassa ja huomenna haastattelu.... Mä niin toivon että natsaa..... Ois kiva kuulla että miten porukalla tänään mennyt siellä... Ei tarvii kertoa mitä kysyivät, mutta millaset fiilikset teille jäi?

    • Uteliasssi

      Kukaan ei o kertonut yksilöhaastiksesta mitään! Onko kaikki sit niin murheen murtamia, jos on sanottu ei kiitos? Kesällä vissiin sanottiin heti jos pääsi tai ei...
      Voiko yksilöhaastiksessa olleetkin hakea uudestaan vai sanotaanko joskus, että et sovellu jne.?

      • Emonenko

        Ai saa heti tietää pääsekö vai ei?? Tavallaanhan se olisi ihan hyvä, niin ei sitten tarvitse jännittää koko loppuaikaa. :)


    • apuaaaa

      mua jännittää ihan ääääärettömästi jos pääsen terveystarkastuksiin asti, jos siellä sitten joku tyssää?! mulla eioo esimerkiksi hepatiittia, kun en oo sinnepäin maailmaa koskaan matkannut.. sehän otetaan kolme kertaa, niin en edes ehdi mahdollista kurssia ennen niitä ottaan?

      muita, joita jänskää medtarkastus?!

    • Emoko

      Siis saiko nyt viimeks tietää jo yksilöissä että pääseekö??? Apua ! :D

      Ja joo, mua vähän jännittää se tarkistus, et mitä jos se löytääki jonku ylimääräsen nikaman selkärangasta mistä en tiiä ja estää työhön pääsyn. Toivottavasti siinä on ees silleen aikaväliä ettei tarvii sanoa itteensä irti ennen tarkistusta...

    • Diuliu

      Hellou, kerrottiinko tänään teille jo haastatteluissa käynneille, että vieläkö on suunnitelmissa palkata 300?

    • Lentoonjihuu

      No nytkö ne kaikki henkselinpaukuttelijat on dissattu?

      • muahhah

        Paras kosto ikinä! Kukaan ei kerro teille täällä enää mitään ;)


      • Whatsiii
        muahhah kirjoitti:

        Paras kosto ikinä! Kukaan ei kerro teille täällä enää mitään ;)

        Tarkoitatko, etteivät kokeneet emot kerro näille uusille mitään vai että uudet pyrkijät eivät kerro meille tippuneille kun itsekin tippuvat?


    • Hmmmm728282

      Aika jännä jos heti kertoivat että pääsi kurssille ?? Epäilen kyllä tota

    • hellooouu

      mä vähän epäilen, että heti kertois? eihän ne nyt voi tehdä päätöstä ennenku kaikki mahdolliset on haastateltu läpi!

      ja joo mulla sama, en todella viittis irtisanoutua nykysestä työstä, ennenku sitten on varmaa että pääsee kurssille:) eli mielellää odottelisin sitte vastaukset mahdollisesta medtutkimuksestaki..

      • Kerrottiin

        Kyllä siellä kerrottiin, että


      • onpaHAUSKAA

        Hehheh.


    • huonoajatus

      Joku saa mun paikan, luovutan!

    • Puskapuhelin

      En usko, että kenellekään ilmoitetaan kuin vasta 15. Varta vasten kysyin, että eikö yhtään aiemmin ja sen verran heltyivät, että ehkä sitten 14. illalla. =P

      300:sta edelleen puhe ja ensimmäinen posse aloittaa 1.3.

      • jännnnääää

        Okei, no ne kellä kuukauden irtisanomisaika ei ainakaan kuulu tuohon posseen.


    • Mitäpitäistehdä

      Huomenta,

      haastattelussa ei kerrota oletko valittu vai et. Se tieto tulee käsittääkseni 12.2. Näin siellä sanottiin. Kurssille otetaan vajaa 200 henkeä ja koulutuksia on maaliskuun alusta, huhtikuusta ja kesäkuusta.

      Se on kiva tilaisuus, ihanat tyypit ja hyvä fiilis. Tsemppiä kaikille!

      • He1kk1

        Tarkoitatko, ettei kaikkiaan rekrytoida enempää kuin 200 vai että kesään mennessä koulutetaan 200 ja loput 100 myöhemmin.


    • lentotäti79

      Hmm... Edelleenkin olen iloinen jatkoon olijoiden puolesta, onnea! Mutta... kieltämättä itsestä hetki hetkeltä tuntuu vain enemmän paremmalta, etten jatkossa ole, hyvin todennäköisesti olisin kieltäytynyt kurssipaikasta, vaikka olisin päässyt.

      Meininki on kummallisen epäreilua valittuja kohtaan Finnairilta. Viimeisimpänä esimerkkinä tuo myöhään juuri ennen kurssia ilmottaminen. Monella juuri ongelmana kuukauden irtisanomisaika ja veikkaanpa, ettei kovin monta työtöntä jatkossa ole (vai onko?).

      Itsellä sinänsä yrittäjänä periaatteessa olisi helppo ollut nopeastikin vaihtaa hommaa, mutta periaatteesta silti tämä kuulostaa kaiken kaikkiaan hyvin työntekijää aliarvoivalta enkä oikein ymmärrä yritykseltä sellaista periaatetta.

      Puhumattakaan tuosta kovin epävarmasta tulevaisuudesta. Onko kyseessä vain kesätyö ja kuinka monelle avautuu käytännössä mahdollisuus vakituiseen työhön? Huom. kesällä kuitenkin palkattiin jo joukko vakituisia, joten huolimatta uusista koneista, ei niitä vakituisia ikuisesti palkata. Varmasti jotain suuntaa-antavia lukuja vakituisten tarpeen määrästä on tiedossa, miksi sitä ei voida suoraan kertoa?

      Palkastahan nyt moneen kertaan on ollut jo juttua, mutta siitäkin vielä kerran, onhan se melko huono palkka (ihan kaikkine lisineen ja päivärahoineen, vaikka tuntimäärä onkin "pienempi" kuin normityössä, ne "ylimääräiset" tunnit jäävät varmasti toipumiseen aikaeroista, vuoroista jne.).

      Noin kokonaisuudessaan melko huonolta kuulostaa tämä diili.

      Kesän rekryn ymmärrän, siinä haettiin vakituisia selkeästi, mutta tämä rekry tuntuu melko kummalliselta.

      Mutta joka tapauksessa, onnea teille, joille tämä tuntuu juuri siltä oikealta! :)

    • Siismitä

      Siis mitä, otetaanko kursseille viimeisten tietojen mukaan vain vajaa 200?

    • Flyi

      Testattiinko kieliä lisää tai sitä testiä enää paikanpäällä? Vai oliko vaan perus haastattelu? Miksköhän toi määrä oli tippunu sit 300sta 200aan? Oliko siitä puhetta?

      • Jänskättää

        Onhan meitä hakijoita ollut melkeen tuhat vähemmän ku kesän rekryissä, niin ehkä tästä hakijaryhmästä ei löydykään tarpeeksi kriteereitä täyttäviä hakijoita. Valitaan vaan ne, jotka halutaan, eikä vaan siksi että saataisiin se 300 täyteen.


      • Jänskää

        No joo, arvailuja ja omia pohdintoja nyt on kaikilla. Mutta onko kellään mitään virallista haastatteluissa saatua tietoa?


      • A350
        Jänskättää kirjoitti:

        Onhan meitä hakijoita ollut melkeen tuhat vähemmän ku kesän rekryissä, niin ehkä tästä hakijaryhmästä ei löydykään tarpeeksi kriteereitä täyttäviä hakijoita. Valitaan vaan ne, jotka halutaan, eikä vaan siksi että saataisiin se 300 täyteen.

        Mitkähän ne kriteerit mahtaa olla? Uimataito, pituus, näkö, enkun taitoa ja terveys. Oliko jotain muita? :)


      • Fdgcdf
        A350 kirjoitti:

        Mitkähän ne kriteerit mahtaa olla? Uimataito, pituus, näkö, enkun taitoa ja terveys. Oliko jotain muita? :)

        Psykologiset testit. Jos etsittäisiin vaan nättejä tyttöjä kahvin kaatoon, niin koneissa olisi kahviautomaatit joka yhtiöllä.


      • A350
        Fdgcdf kirjoitti:

        Psykologiset testit. Jos etsittäisiin vaan nättejä tyttöjä kahvin kaatoon, niin koneissa olisi kahviautomaatit joka yhtiöllä.

        Mitkä siis ovat kriteerit? Mitä noilla testeillä mitataan? :) Minkälainen on Finnairin unelmalentoemäntä? Minkälaisia psykologisia ominaisuuksia Finnairilla pitää olla? Parhaaseen palveluun olen törmännyt Norwegian koneessa, jossa oli espanjalainen matkustamohenkilökunta.
        Kuinka paljon Finnair käyttää miehiä miehistössä? Olen havainnoinnut, että muilla lentoyhtiöillä usein yksi matkustamon henkilökunnasta on mies. Onkohan tässä haussa mukana yhtään miestä?
        BA kuulema hakee sadoittain lentäjiä, etenkin naislentäjiä. Ei kai ne lentoemännän testit kuitenkaan ihan lentäjän testejä vastaa?
        Lentäjän koulutus on ihan älyttömän hintaista!


      • Fgcdlky

        Netissä on useampia haastatteluja minkälaisia ominaisuuksia arvostetaan. Lentoemännän, lentäjien tai lennonjohdon testit eivät käsittääkseni ole vertailtavissa keskenään, koska työtehtävät ovat hyvin erilaista.


    • Lentooon

      Eiköhän kaikki selviä sitten haastattelussa. Kärsivällisyyttä ;) reilua että kaikilla samat lähtökohdat, eikös?

    • Jokovihdoinemoksi

      Palkkaavat ne jotka ovat mielestään heille sopivia. Ei ole tarkkaa määrää. N.300.
      11/12.saadaan tietää


      Nyt jännittäääää!

    • Professional

      Haastattelu ohi! Jäi kyl tosi hyvä fiilis! :) tsemppiä kaikille joilla on vielä edessä!

      • Barbielle

        Onneksi olkoon, jos jäi hyvä fiilis sut varmaan palkataan, kyllä sen vaistoo ;)

        Jos lukee näitä kirjoituksia niin on taas kahdenlaista tietoa siitä montako otetaan. Toiset sanoo että alle 200 ja toiset, että n. 300. Tietääkö itsekkään? Miksi alkuperäistä hakua olisi muutettu? Luulisi, että siitä olisi ilmoitettu virallisesti, jos näin olisi...valtion firma kuitenkin..


    • hihhhiiiih

      haastis kans takana! jäi älyttömän hyvä fiilis, tietty jää sitten pohtiin oisko voinu vastailla johonkin erilailla:) nytjännäillään sinne 12.2 asti!

    • didididiidididii

      Mullakin haastattelu takana ja tuntuu, että meni tosi hyvin! Olin oma itteni ja mielestäni vastasin kaikkiin kysymyksiin hyvin. Tuntuu siltä, että on oikeasti hyvät mahikset päästä! Tsemppiä kaikille, jotka ei oo vielä käyny!

    • Kanssakäynyt

      Itsekin olen haastattelussa käynyt, ja oli kyllä tosi kiva tilaisuus! Omalla kohdalla tosin luulen että tyssäsi tähän kun en vastannut ehkä kauhean hyvin kysymyksiin, enkä saanut omia parhaita puolia todellakaan esiin. Juttu muuten kyllä luisti, ja haastattelijat oli aivan ihania. Oli vain sellainen päivä tänään. No, vielä tietysti turha päätellä liiakseen mitään, etenkin jos kaikki osiot pisteytetään, mutta on tämä reilu pari vkoa odottelua taas aika raastavaa. ;)

    • ikäväkyllä

      Eli ilmeisesti vaikeita kysymyksiä luvassa...Huh jännittää, vaikka luulen että en voi ottaa paikkaa vastaa vaikka valittaisiinkin :(

    • irtisanoutuako

      Onko kukaan miettinyt hakevansa opinto-/virka-/vuorotteluvapaata nykyisestä työstään, syystä että työllistyminen Finnairilla on niin kovin epävarmaa?

      • Emoup

        Joo! Itse haen opintovapaata, kun muuten on vakkaripaikka hyvässä firmassa :) tämän kerroin myös haastattelussa, ja vaikuttivat hyväksyviltä.


      • yksvaann

        Mutta opintovapaalla ei tietääkseni saa työskennellä?


      • Emoup

        Varmistin jo meidän HR osastolta että onnistuu, kunhan ei mene oman alan kilpailijalle :) eivät kuulemma voi rajoittaa 2.työn tekemistä ja kun Finnairilla ma-sopimus kyseessä niin miks ei :)


    • 30203

      Kysyvätkö toiveita kurssiajankohdan suhteen? Vai määrätäänkö ne kurssipaikat randomisti?

    • Hakija16

      Tätä itsekin mietin ja unohdin kysyä haastattelussa! Onko kukaan kysynyt?:)

    • tidiisidii

      heips! mulla kysyivät automaattisesti että onko mulla mitään toiveita mahdolliseen kurssiin:) sanoin että irtisanomisaika nykyisestä työstä kuukausi, niin vastasvat okei eli sulla menis mahdollinen alotus maaliskuun puoleen väliin

      • Onnittelut

        No sut varmaan ainakin valitaan. Luulen että kysyvät niiltä, kestä ovat varmoja että ottavat kurssille :)


      • Hiio-hoo

        Itsellä jäi taas sellainen fiilis että meni aika huonosti haastattelu, mutta sanoivat kuitenkin että "sulla on nähtävästi xx irtisanomisaika, ei ongelmaa, laitan sut xx kurssille". Korjasi tosin myöhemmin että "jos pääset kurssille...", eli vähän veikkaan että on vain tyyli siellä puhua näin. Kaipa ne kaikille ilmoittaa mille kurssille olisivat laittamassa jos valinta osuisi kohdalle, irtisanomisaikojen perusteella. Niiden perusteella sitten katsovat parhaat kursseille kun kaikki haastateltu valmiiksi.


      • kymysys

        Voikohan toivoa mille kurssille menee? Ja milleköhän porukka toivoo pääsevänsä eniten?


      • Jaakkorippa

        Kuukauden irtisanoutumisaika varmaankin yleisin, ja kokemattomille kursseja maaliskuussa ja oisko ollut huhtikuussa. Kokeneille vasta kesäkuussa (liekö syynä alan pitkät irtisanoutumisajat?). Lentävänä en itse saanut vaikuttaa vaan laitettiin automaattisesti kesäkuun kurssille, en tosin edes kysynytkään jos olisi kenties ollut myös muita vaihtoehtoja. Tai siis, kohdallani merkattiin että jos kurssille valittaisiin olisi kurssi kesäkuussa. Joiltain siis näemmä kysyvät mille kurssille pääsisi/haluaisi, toisille ilmoittavat laittavansa kurssille x. Riippuu siis vissiin vähän haastattelijan tyylistä, sillä en usko että tietävät vielä haastatteluvaiheessa kuka kurssille menossa ja kuka ei. Joku haastattelija ei sitten vissiin lukemiani juttujen perusteella ehkä kysy kursseista mitään, onko se sitten haastattelutyyli, unohdus tai jo tehty päätös sen takana, vaikea tämän osapuolen henkilönä tietää. Mutta kaikkihan onneksi selviää muutaman viikon päästä, turha näitä puhki on analysoida kun ei kukaan meistä voi kuitenkaan tietää miten asiat siellä nyt rullaa eteenpäin :)


    • Haastikseenmatkalla

      Olisko kukaan ti 9.2 innokas muuttamaan aika 8.2 päivälle? :)

      • Haastikseenmatkalla

        Siis muuttamaan yksilöhaastatteluaikaa!


    • Nuoriemoko

      Täällä kotiuduttu haastattelusta ja jäi kyllä niin hyvä fiilis, että hymyilyttää vieläkin.Ensimmäistä kertaa jäi sellainen olo,että ei jäänyt mitään sanomatta tai kertomatta. Älkää jännittäkö haastattelua ja olkaa omia itsejänne - loppusuoralla jo ollaan ja onnea kaikille tuleviin haastatteluihin :) Itselläni 2 vko irtisanomisaika,joten mahdollisuus olisi aloittaa heti 1.3 kurssi. Isona pettymyksenä tulee jos tässä vaiheessa tippuu :(

    • jännittynyt

      Moikka! Mitä kaikkia todistuksia otitte mukaanne haastatteluun? Oliko vaikeita kysymyksiä? Mua jännittää ihan hirveästi jo nyt, vaikka vasta torstaina on haastattelu :D tää on vaa niin mun unelma duuni, että harmittais ihan hirveesti jos en enää jatkoon pääsisi... Toivottavasti nähdään kurssilla! :)

      • heippodeii

        Moi! eli tosiaan todistukset ja kopiot niistä niinkun sähköpostissa luki;)! ja osa kysymyksistä helppoja osa vaikeita, riippuu miten ite tulkittee! ei turhaa paniikkia, haastattelijat tosi kivoja ollu! onnea sulle haastikseen, toivottavasti nähdään kurssilla!


    • Heidikoo

      Hurjasti onnea kaikille yksilöhaastatteluihin päässeille, hieno suoritus!!!

    • Rekry

      Haastatteluun menijät, muistakaa hymy, olkaa samalla jämäkkiä, ottakaa kaikkiin haastateltaviin katsekontakti ja valmistautukaa vastaamaan myös kysymykseen, missä ette ole hyviä. Mutta kääntäkää se kehittämismahdollisuudeksenne. Stressinsietokyvyn ensimmäinen testi on juuri tällainen haastattelu. Olkaa aitoja ja älkää peitelkö jotain puolta itsestänne. Jos ette osaa vastata johonkin kysymykseen, sanokaa se, mutta voitte kertoa, että kysymys on mielenkiintoinen ja haluaisitte ottaa selvää asiasta. Esiintykää selkeästi ja rauhallisesti. Olkaa kiinnostuneita teitä ympäröivistä ihmisistä, silloin hekin ovat kiinnostuneita teistä.

    • Blah

      Menipä tosi huonosti omalla kohdalla.. vaikeita kysymyksiä esittivät. En usko että pääsen tästä jatkoon, sellainen ristikuulustelu oli :(

      • HaastatteluOhi

        Sama. Ei mielestäni ollut mikään kovin rento tilaisuus, tiukkaan sävyyn tuli kysymykset. Tuli vähän epävarma olo siitä, että haluanko sinne töihin ollenkaan. No, kyllä niin epävarma olo jäi, että tuskin pääsenkään.


      • Hakija3758

        Minua jäi häiritsemään se, että oma haastatteluni kesti paljon vähemmän aikaa kuin joidenkin muiden.


      • HaastatteluOhi

        No, mulla taisi kestää kaikkein pisimpään, enpä tiedä että onko sekään hyvä asia. Eivät ehkä saaneet minusta irti sitä mitä halusivat.


    • 180paikkaa

      Sanoivat muuten haastiksessa että 180 on kurssipaikat, joten sen verran ilmeisesti vaan valitaan?

    • ToFlyornottoFly

      Onko muuten siitä ollut puhetta, mihin saakka sopparit tehdää? Tehdäänkö kaikille lokakuun loppuun huolimatta siitä, aloitatko huhtikuussa vai kesäkuussa?

    • Jsjajakl

      Puhuivat 160 paikasta maaliskuussa. Ilmeisesti tieto vaihtelee. Eikä puhuneet millon seuraavat kurssit edes ovat. Sanottiinko muille?

    • Stuertiksi

      150-180 valitaan kursseille ja kaikki kirjoittavat työsopimuksen kurssin lopuksi. Ensin määrä-aikaisen ja mahdollisesti saa jatkoa.
      Tämmöisen vastauksen sain itse kun kysyin asiasta haastattelussa.

      • hjhjj

        Niin, vaikka kurjaahan se toisaalta olisi, jos ilmoitustaan vähemmän nyt palkkaisivat mutta toisaalta parempi niin, mikäli näistä palkatuista sitten saisi myös ainakin osa jatkaa tuon määriksen jälkeenkin.


    • Pohdintoja

      Eikö siis tosiaa rekrytoi nyt kuin vain noin puolet siitä mitä julkisuudessakin ilmoittivat rekrytoivansa? Luulisi että nyt ekat ryhmät kesäkaudeksi ja sitten tarpeen mukaan tästä porukasta 2017 mennessä otetaan loputkin kursseille. Millainenkohan ilmoitus tulee heille jotka jäisivät odottelemaan, koskahan irtisanoutumiset ja lääkärit sun muut? Joutuiskohan siihen kuitenkin sitoutumaan jo ennen kurssejen alkua? Tai jatkuisikohan kurssit heti jo syksyllä, mutta lentämään ottaisivat vasta tarpeen mukaan loput? Vähän ehkä huono nakki niille jotka ei nyt pääsisi kurssille vaan joutuisivat odottelemaan, odotus saattaisi olla melko pitkä ja raastava (tai se kuuluisa 2008 kohtalo uusiksi jos Airbusin kanssa kävisikin jotakin...) Toisaalta myös pieni riski Finnairillekin pitää porukkaa odottelemassa kurssille pääsyä, koska jos ei mitään sitovaa sopimusta ole ennen kurssia niin nämä hakijat saattavat välissä saada muita töitä.

      Nämä rekryt on niin aikaavieviä ja suuria prosesseja että en usko Finnairin ihan heti aloittavan uutta rekryä, eli luulisin tästä porukasta ottavan nyt hetkeksi eteenpäin emännät/stuertit. Ja kyllä oli sen verta kova taso etten usko kokonaisuudesta löytyvän vain 160 heille sopivaa henkilöä.

    • Niintainäinaina

      Mulle sanottiin haastiksessa että edelleen ollaan 300 ottamassa. Puolet kurssille nyt keväällä ja puolet myöhemmin.

      • epäselvää

        Ihan totta? Miten oikein jakavat ryhmät? Ketkä pääsee nyt keväällä ja ketkä vasta syksyllä kurssille?


      • Tämmöstätänään

        Siihen en osaa vastata. Mulle sanottiin, että maaliskuun alusta huhtikuun puoleenväliin aloittaa joka viikko yksi ryhmä. Eli 7-8 ryhmää nyt keväällä. Eivät myöskään tarkentaneet, mitä se myöhemmin sit tarkoittaa. Sanoivat myös, että ei ole mahdollista käytännössä kouluttaa koko 300 henkilöä saman kevään aikana.. resurssimielessä siis.


      • Villegalle5

        Oma haastattelu vielä edessä päin, mutta meille sanottiin ryhmähaastattelussa myös noin. Lisäksi tänään oli alla oleva uutinen lehdessä. Töitä näyttää riittävän.

        "Finnair vuokraa kaksi kapearunkoista matkustajakonetta joulukuussa vuokrattujen neljän koneen lisäksi. Aiesopimuksen mukaan Airbus A321 -koneet tulevat Finnairin käyttöön talvikaudella 2017–2018. Vuokrasopimusten kesto on vähintään 8 vuotta koneiden toimituksesta.

        Finnair tarvitsee Euroopan reiteille tarkoitettuja kapearunkokoneita sen vuoksi, että uudet laajarunkoiset Airbus A350 XWB -koneet lisäävät yhtiön kapasiteettia Aasian reiteillä. Tämä lisää tarvetta syöttöliikenteen laajentamiseen Euroopassa.

        Koneet vuokraa singaporelainen BOC Aviation, joka on kiinalaisen Bank of Chinan tytäryhtiö."


      • vanhablondiko

        Tänään aamupäivällä haastattelussa, tosi kivat haastattelijat, vaikka tuli tiukkoja kysymyksiä, joihin en kovin hyvin osannut vastata. Vaikea sanoa, kuinka meni, mutta hyvä fiilis ammattimaisesta toiminnasta jäi kyllä. Tsemppiä kaikille!


      • Monkeybusiness
        Villegalle5 kirjoitti:

        Oma haastattelu vielä edessä päin, mutta meille sanottiin ryhmähaastattelussa myös noin. Lisäksi tänään oli alla oleva uutinen lehdessä. Töitä näyttää riittävän.

        "Finnair vuokraa kaksi kapearunkoista matkustajakonetta joulukuussa vuokrattujen neljän koneen lisäksi. Aiesopimuksen mukaan Airbus A321 -koneet tulevat Finnairin käyttöön talvikaudella 2017–2018. Vuokrasopimusten kesto on vähintään 8 vuotta koneiden toimituksesta.

        Finnair tarvitsee Euroopan reiteille tarkoitettuja kapearunkokoneita sen vuoksi, että uudet laajarunkoiset Airbus A350 XWB -koneet lisäävät yhtiön kapasiteettia Aasian reiteillä. Tämä lisää tarvetta syöttöliikenteen laajentamiseen Euroopassa.

        Koneet vuokraa singaporelainen BOC Aviation, joka on kiinalaisen Bank of Chinan tytäryhtiö."

        Jepajee, samaan aikaan Finnair myös vuokraa uusia A350 koneita itse muille...ja vuokraa pienempiä koneita muilta.


    • TulevaEmoko

      Nyt oli sähköpostiin tullut ennakkotietoa tulevista terveystarkastuksista, jos siihen asti pääsee!

      Itsellä yksilöhaastattelu edessä vielä ensi viikolla ja jännittää kyllä :) Vähän stressaa, kun on vähän epämääräisiä tiedot siitä, kuinka paljon palkkaavat ja koska kurssit alkavat, mutta eiköhän jo ensi viikon lopulla olla tästäkin viisaampia.

    • 1266776

      Saitteko kaikki haastattelun jälkeen sähköpostitse etukäteisinfoa työhöntulotarkastuksesta? :)

      • vanhablondiko

        mulle tuli vähän aikaa sitten, olin ap haastattelussa :)


      • terveys

        Mulle tuli jo vaikken ole vielä haastattelussa käynyt :)


      • vanhablondiko

        eli varmaan sitten laittaneet tänään ison läjän menemään :)


    • rokotteet

      Meinaatteko valmistautua ja hommata esim rokotteet jo nyt, vai vasta kun tieto tulee jatkosta? Mietin, että kuinkahan pitkästi pitää odottaa tuollaiseen 12-kytkentäinen lepo-EKG-juttuun päästäkseen...

      • flobba123

        Mä hoidin kaikki potilastiedot, rokotukset ja testit kuntoon jo. :)


    • Emosiko

      Mä täällä myös mietin et pitääkö nää nyt käyä pyytämässä terveysasemilta, rokotukset ja saikut... Sillä nehän pitää toimittaa finskille sit ennen sitä med tarkistusta....
      Kiva jos ne ottaa jotain sydänfilmiä ku täs koko haun ajan tykyttäny jännityksestä ja sit viel mahdollisesti innostuksesta ku pääsee mediin :D

      Jos ootte töissä ni soittakaa työterkkarille ja kysykää mitä rokotuksia työn kautta saa :) koska mä oon uusinut mun jäykän ja kurkkumädän 1kk sit ilmasiks sitä kautta...
      Toivottavasti saavat hyvän tarjouksen näille ettei kauheesti tarvii maksaa jos ei sit pääsekkää :(

      • Pakettihinta

        Viime haussa kävin diacorilla, niillä oli sellainen paketti missä kaikki finskin vaatimat jutut ja rokotteet muistaakseni noin 120e


      • terveys

        No toihan on tosi edullinen, pitää siis odottaa josko tulisi tuollainen nytkin!


      • Terveystiedot

        Mä pyysin työterveydestä tänään noi tiedot kahdelta viime vuodelta, toimitusaika kuulma 3 viikkoa! Diacor kyseessä.


      • Dididididi

        Itse laitoin sähköisesti Diacoriin pyynnön toimittaa potilasasiakirjat ja ne tupsahtikin sinne Diacorin sähköiseen palveluun vartin päästä! Tosiaan ilmoituksena oli että 2-3 viikkoa toimitusaika, mutta silti tuli noin nopeasti :D


      • Terveystiedot

        Oho! Mulle ei toi sähköinen palvelu tullut edes mieleen, pyysin samalla kun kävin rokotukset hakemassa.


    • Jrrrrr

      Tietääkö kukaan tuosta hepatiittirokotuksesta sen vertaa, että onko onko ns voimassaoleva rokote tarkastuksessa jo ensimmäisen satsin jälkeen? Tuossahan otetaan 3 annosta ja se viimeisin pistetään muistaakseni 6 kk jälkeen? Pakkohan se on niin mennä, kun ei kaikilla tuota rokotuksta ole otettu. Kai noita potilasasiakirjojakin täytyy alkaa jo pyytelemään :)

    • Emosiko

      Ei se hepatiitti voi olla este, oishan ne sit haku vaihees ilmottanu et ellei oo hepatiitti rokotetta ni turha hakea... Eikö?

    • Piikitehkätulossa

      Poiliorokotehan ei kuulu enää ns. Kantaväeston rokoteohjelmaan eli sitä tuskin on kenelläkään. Mitään todistusta peruskoulussa annetusta rokoteohjelmaan kuuluvasta rokkoyhdistelmärokotteesta mulla ei tietenkään enää ole...

      • fhlkcdj

        Rokkoihin rokotus on annettu mulle ainakin vaippaiässä. Pyysin tk:sta rokotustodistuksen ja sain koko eliniän rokotustiedot. Homma oli paljon helpompi kun ajattelin, nyt on kaikki kasassa ja hoidettu mitä finski vaatii. ^^


    • 15vTaivaalla

      Kunhan kaikki perusrokotukset on kunnossa ja voimassa, myös polio (saa esim yksityiseltä/terveysasemalta pyydettäessä) ja Hepatiiteista ainakin ensimmäinen otettu niin loput saa Finnairin piikkiin jos tarvii uusia työsuhteenaikana.

    • Rokotuksista

      Kävin just työterveydessä, laittoivat kaksi rokotetta: toisessa mukana tetanus/polio/differia ja toinen tuo Hepatiitti A B. Sanoi, että kunhan tuosta hepatiitista ottaa sen 2. rokotteen 4 viikon kuluttua se on silloin voimassa, se kolmosrokote otetaan vasta 6-12 kk kuluttua. Mutta mistähän ihmeestä saan tietää, olenko saanut MPR-rokotetta lapsena vai en? Sitä eivät nyt sitten halunneet antaa.

      • Hdevy

        Kouluterkkarilta pitäisi saada sellainen kooste kaikista annetuista rokotteista. Äidilläsi saattaa olla neuvolakorttisi muistona myös.


      • Nursekin

        MPR-rokotteita alettiin antamaan Suomessa 70-luvun puolivälin jälkeen. Eli olet todennäköisesti ne neuvolassa saanut, jos vanhempasi eivät ole niistä kieltäytyneet. Kaiva neuvolakortti ja peruskoulun rokotukset esiin. Itse jouduin jo aikaisemmin vuosia sitten tilaamaan peruskoulun aikaiset rokotetietoni kaupungin arkistosta.


    • Jrrrrr

      Huom rokotteet eivät kuulu siihen pakettihintaan, jota ovat laatimassa tutkimuksia varten. Ja hepatiitista riittää se yksi annos, ja loput pistetään sitten 1kk ja 6kk jälkeen. Itsekin sain työterveyshuollosta jäykkäkouristus ja kurkkumätärokotteet for free. Omalta terveysasemalta varasin ajan hepatiittia varten ja sen reseptilääkkeen hinta on noin 50 e. Polio on maksuton myös ja MPR olikin vielä voimassa :) Oma terveyskeskus näkee ainakin tiedoistasi,onko MPR voimassa!

      • Terveystiedot

        Pitää siis sieltä kysyä. Työterveys laittoi mulle ton Hepatiittirokotteenkin, maksaa vaan piti ite. Muut meni työterveyden piikkiin.


    • Bella69

      Onko kaikille tullut info työhöntulotarkastuksesta? Itse olen menossa vasta ensi viikolla haastatteluun, mutta en ole saanut mitään infoa..

    • 1116

      mä en kyllä ala mitään dokumentteja haalia ennen kuin saan varmuuden että olenko päässyt jatkoon

    • Emoup

      Mä ainakin aion haalia nyt jo kaikki tiedot ja paperit kuntoon, koska sit kun tulee tieto että pääsee medeihin, voi tulla kiire irtisanomisten/opintovapaahakemuksien kanssa, jos oma kurssi alkaiskin jo vaikka kuukauden päästä ilmotuksesta..

      • 1234556

        Täällä sama, kaikki hoidettu ja kerätty jo. :)


      • bella69

        Mutta onko teille tullut info työhöntulotarkastuksesta???


      • Suosittelenhankkimaan

        Työhöntulotarkastukseen kutsutaan henkilöt,jotka valitaan kursseille. Se saatu sähköposti on alustava tieto,mitä dokumentteja pitää ennen tarkastusta olla toimitettu. Kyllä itsekin suosittelen hankkimaan ne potilasasiakirjat ennakkoon ja myös rokotteet - helppo homma eikä vie paljoa aikaa. Ja ei siinä menetä mitään vaik ei sitten kurssille pääsiskään.


    • enpätiedä

      Mitäköhän jos ei työterveyshuoltoon ole yhtään käyntejä? Tarviiko jonkun todistuksen siihenkin?
      Sitä mietin myös, että jos jollain paljon käyntejä, niin voidaanhan sitä vielä hyvin pudottaa tässä vaiheessa.

      • entiedäminäkään

        Sama juttu, en ole ikinä käynyt työterveydessä, eikä ole ollut sairaspoissaoloja töistä.. Pitääköhän tästä silti joku todistus toimittaa?

        Jännittää tosi paljon että pääseeköhän tästä enää jatkoon, kun ei yhtään tiedä että vastasiko kysymyksiin niin kuin ne haastattelijat halusi.. Itse en ainakaan lähtisi vielä tässä vaiheessa irtisanoutumaan, niinkuin täällä jo muutama oli tehnyt.. Mun mielestä aika riskaa peliä.. Ja vielähän voi medien jälkeenkin pudota pois, jos siellä ilmenee jotain.


      • irmel11

        Mahdollisuudet päästä jatkoon on tosi hyvät jos tosiaan palkkaavat 300, oletan että näin on. Toivotaan, ettei kukaan putoa enää medeissä.


      • alle300
        irmel11 kirjoitti:

        Mahdollisuudet päästä jatkoon on tosi hyvät jos tosiaan palkkaavat 300, oletan että näin on. Toivotaan, ettei kukaan putoa enää medeissä.

        Mulle ainakin sanottiin haastattelussa että ei palkata 300, vaan noin 260-280, riippuen kuinka monta "maailmanluokan lentoemäntää" löytyy.. Sanottiin myös että 160 koulutetaan nyt keväällä ja lopuista ei ole tietoa milloin koulutetaan. Voi olla että syksyllä, tai voi olla että vasta ensi talvena..


      • Kggjgbk

        Näin minäkin ympäripyöreää vastausta tulkitsin. 160 otetaan nyt varmasti ja jos löytyy enemmän hyvää ainesta niin enemmänkin. Syksy on kuulema täysin auki.


      • Heittämälläsisään
        alle300 kirjoitti:

        Mulle ainakin sanottiin haastattelussa että ei palkata 300, vaan noin 260-280, riippuen kuinka monta "maailmanluokan lentoemäntää" löytyy.. Sanottiin myös että 160 koulutetaan nyt keväällä ja lopuista ei ole tietoa milloin koulutetaan. Voi olla että syksyllä, tai voi olla että vasta ensi talvena..

        Hain vain, koska ajattelin olevan mahkuja, jos 300 otetaan, en olisi hakenut jos olisi haettu vain 160. Eli n. puolet vähemmän. Turhaa vaivaa heille ja minulle. Ja on aika outoa, jos 2800:sta ei löydy kuin 160 sopivaa. En usko, koska mukana oli todella pätevää porukkaa, jotka toimivat jo alalla. Mutta kyllähän tuollainen varmasti hivelee ja voitelee valittujen itsetuntoa..


      • enpätiedä
        entiedäminäkään kirjoitti:

        Sama juttu, en ole ikinä käynyt työterveydessä, eikä ole ollut sairaspoissaoloja töistä.. Pitääköhän tästä silti joku todistus toimittaa?

        Jännittää tosi paljon että pääseeköhän tästä enää jatkoon, kun ei yhtään tiedä että vastasiko kysymyksiin niin kuin ne haastattelijat halusi.. Itse en ainakaan lähtisi vielä tässä vaiheessa irtisanoutumaan, niinkuin täällä jo muutama oli tehnyt.. Mun mielestä aika riskaa peliä.. Ja vielähän voi medien jälkeenkin pudota pois, jos siellä ilmenee jotain.

        Niin en tiedä voivatko sitten selvittää jotenkin onko niitä ollut vai ei? Siinä tapauksessa jos eivät pysty, niin luulisi että haluavat todistuksen siitä että niitä ei ole?
        Onko joku tosiaan irtisanonut itsensä jo tässä vaiheessa? Huh, ei tulisi minulla kyllä mieleenkään. Luulen että mulla paperilla ainakin tosi hyvät mahkut, ryhmis meni ihan ok, mutta tuo yksilöhaastattelu meni mielestäni vähän huonommin. En oikein ehkä osaa tuoda omia hyviä puoliani esille, joka kuitenkin varmasti yksi taito jonka vaativat.


    • snow99

      Onko joku selvittänyt tota aikuiskoulutusrahaa ? Saako sitä ?

      • fjlöh

        Itse ainakin menen liiton rahoille koulutuksen ajaksi, sieltä saan kuitenkin melkein 1,5 tonnia, joten sillä pärjää ihan ok tuon ajan.


      • tietämätönn

        Miten pääsee liiton rahoille?


      • aghkll

        Mulla alkaa opintovapaa ja saan aikuiskoulutustukea 1700e/kk. Huvittavaa että tuki on suurempi kuin Finskin peruspalkka. Vaaditaan 8v työhistoria mistä vaan ja nykyinen vakituinen työsuhde. Lisätiedot Koulutusrahaston nettisivuilta.


      • snow99
        aghkll kirjoitti:

        Mulla alkaa opintovapaa ja saan aikuiskoulutustukea 1700e/kk. Huvittavaa että tuki on suurempi kuin Finskin peruspalkka. Vaaditaan 8v työhistoria mistä vaan ja nykyinen vakituinen työsuhde. Lisätiedot Koulutusrahaston nettisivuilta.

        Oletko hakenut siis opintovapaata finskin koulutusta varten vai onko sinulla joku toinen opiskelu mitä olet käyttänyt hakemuksessa ja oliko ongelmia työnantajan kanssa siinä paperisessa lapussa, jonka työnantaja täyttää? Kerroitko työnantajalle, että menet finskin koulutukseen?


      • puujakuori
        aghkll kirjoitti:

        Mulla alkaa opintovapaa ja saan aikuiskoulutustukea 1700e/kk. Huvittavaa että tuki on suurempi kuin Finskin peruspalkka. Vaaditaan 8v työhistoria mistä vaan ja nykyinen vakituinen työsuhde. Lisätiedot Koulutusrahaston nettisivuilta.

        Mutta eikös tuos Finskin kurssi ollut just pari päivää liian lyhyt, jotta saisi tuon tuen? Oletko siis anonut jo opintovapaata, vaikka et edes tiedä päästkö jatkoon?


      • dfghfds
        tietämätönn kirjoitti:

        Miten pääsee liiton rahoille?

        Kuulutko liittoon? Jos et, niin sitten et pääse mitenkään.


      • puujakuori

        Minä kuulun kyllä liittoon, mutta en tiennyt että voisin päästä liiton rahoille tällaisessa tilanteessa... Joku sanoi että tuota aikuiskoulutusrahaa ei ole mahdollista saada Finskin kurssille, mutta ota noista nyt sit selvää. TÄytyy itse alkaa selvittää jos sattuu käymään niin että tulee valituksi. Tuo opintovapaan hakeminenkin on vähän niin ja näin.


      • jdlgkjd
        puujakuori kirjoitti:

        Mutta eikös tuos Finskin kurssi ollut just pari päivää liian lyhyt, jotta saisi tuon tuen? Oletko siis anonut jo opintovapaata, vaikka et edes tiedä päästkö jatkoon?

        Olen hakenut ja saanut opintovapaan alkavaksi nyt maaliskuussa muihin korkeakouluopintoihin. Soitin Koulutusrahastoon ja kysyin, että entäs jos koulupaikka muuttuu toiseksi, ni he sanoivat, että se on heille se ja sama, kunhan koulutuksen ehdot täyttyvät. Lisätietoa löytyy paljon Koulutusrahaston nettisivuilta.


    • Finski2015

      Onneksi on tämä kaikki jännittäminen takanapäin ja iloisesti lentelen jo Finnairilla :) ja uusia olen myös.

      • Vieras24

        Kiva kuulla, raskasta tämä jännittäminen pidemmän päälle :-) Oletko viihtynyt ja elääkö palkalla?


      • LiianHuonoPalkka

        Minäkin tahtoisin kuulla! Ansiosidonnaista työttömyyspäivärahaa ja aikuiskoulutustukea saisin 1700e/kk, mutta Finskillä aloittavan lento-emon peruspalkka sieltä saadun paperilappusen mukaan on reilu 1000e - mitä hittoa!?! Nykyisessä työssä 3kertainen palkka :(


      • Paskatpalkasta

        Bimbot ei tarvii palkkaa, ihanaa olla ilmassa....ja ilmaiseksi !
        Näkee paljon lentoasemia ja budget-luokan hotelleja ?

        Ihanaa...


      • sääliksikäysua

        Kateellinen höpsö :)


      • bjkhgk

        No mutta faktahan se on, että se peruspalkka on luokattoman huono. Itsekin vielä mietin, mitä teen. Kävin kyllä yksiklöhaastattelussa, mutta vielä pitää miettiä.


    • 3636

      jep, tuosta valittavien määrästä minullekin sanottiin haastattelussa jotenkin niin, että riippuu siitä haluaako firma panostaa laatuun vai määrään. Vähän mietitytti siinä sitten se, että kumpaankohan kastiin siinä itse sitten lukeutui

      • laatuvaimäärä

        Eikö ne tosiaan tuota vielä tiedä itsekään? Halusivat kai testata miten "laadukkaita" hakijoita tuolla palkalla saa. Mitenköhän paljon palkka käytännössä on kuussa? Ainakin jos sattuu niin huonosti, että sairastuu niin on aika surkea...


      • HaastisTakana

        Mulla haastattelija oli kouluttaja ja esimies, ja hän sanoi, ettei heitä sido mikään tietty lukema. Mukaan otetaan vain laatua. Sanoi, että voi olla että ottavat vain 150, mutta voivat ottaa enemmänkin, jos on laadukkaita hakijoita enemmän. Itse mietin myös vielä tuota palkka-asiaa :(


      • Unohtuijo

        Tuleeko tulokset muuten perjantaina?


      • odklaskfjn

        Juu, mulle sanottiin että 12.pv ilmoittavat kaikille miten käy. Itseäni jännittää ihan älyttömästi että pääsenkö vai enkö.. Ja tuohon palkka asiaan, kyllähän se alkupalkka on huono, mutta kun siihen tulee verottomat lisät päälle niin kyllä se minusta alkaa jo ihan kohtuullinen palkka olla.. Ja itseäni ei ainakaan tuo palkka niin paljoa haittaa, kunhan saa tehdä sitä työtä mistä itse tykkää ja missä viihtyy...


      • Voielämää
        HaastisTakana kirjoitti:

        Mulla haastattelija oli kouluttaja ja esimies, ja hän sanoi, ettei heitä sido mikään tietty lukema. Mukaan otetaan vain laatua. Sanoi, että voi olla että ottavat vain 150, mutta voivat ottaa enemmänkin, jos on laadukkaita hakijoita enemmän. Itse mietin myös vielä tuota palkka-asiaa :(

        Lollolollollollolloool!;D Laatua;D
        No onhan ne ihan ok nuo Finskin emot.


    • jännätään

      Ei oo kyllä itelläkää mitää hajua miten meni - olis ollu helpompi tietää jos haastattelijat olis ollu vähän vakavampia ja tiukempia, mut mun mielestä ne oli niin mukavia ja lämpimiä ihmisiä että ihan rupattelutuokioksihan se haastattelu meni. Saa nähdä .. perjantaita odotellessa. Mulla on ainakin kaikille peukut pystyssä vaikkei omaa kurssipaikkaa irtoiskaan! Tsemppiä! =) Raha-asiat aina järjestyy jotenkinpäin, mun mielestä kuitenkin tärkeintä on tehdä sellasta duunia josta tykkää. Ja se palkkahan nousee jo neljän kk päästä alotuksesta! Ei siellä miljonääriksi varmasti kukaan tule, mutta kyllä me elossa pysytään niillä palkoilla =)

      • HaastisTakana

        Mun laskut ja lainat pelkästään on 1400e/kk. Eri asia sinulla, jos ei ole asuntolainaa ym. Siksi mietityttää parin tonnin palkanlasku, vaikkakin unelmatyö.


      • niiinkyllästyny

        Tää on ihan uskomaton tää palkka marmatus täällä! Jos ette uskalla tarttua, älkää tarttuko ja pysykää niissä hyväpalkkaisissa duuneissa. Mua ei harmita pätkääkään toi palkan suuruus, teen mieluummin töitä mitä rakastan pienemmällä palkalla kun et olisin jossain toimistorottana ja tienaisin tuplat/triplat lentoemon palkkaa nähden.


      • rasittaviaitkupillejä
        niiinkyllästyny kirjoitti:

        Tää on ihan uskomaton tää palkka marmatus täällä! Jos ette uskalla tarttua, älkää tarttuko ja pysykää niissä hyväpalkkaisissa duuneissa. Mua ei harmita pätkääkään toi palkan suuruus, teen mieluummin töitä mitä rakastan pienemmällä palkalla kun et olisin jossain toimistorottana ja tienaisin tuplat/triplat lentoemon palkkaa nähden.

        Asia puhetta!! Miksi edes olette lentoemännäksi hakeneet jos palkka ei laskujenne ja lainojenne maksamiseen riitä? Lopettakaa tuo itkeminen ja pysykää siellä toimistoissanne sitten.


      • HaussaMukanaOleva

        No mulle ainakin tuli surkea palkka yllätyksenä, koska netti on täynnä juttuja siitä kuinka Finskin lentoemännän mediaanipalkka on 4200euroa, mutta eipä ollut ajantasaista tietoa missään siitä minkälainen palkka on nykyään uusina taloon tulevilla uuden säästösopimuksen myötä! Joten älkää riehuko siellä. Helppo se on siellä huudella, jos ei ole perhettä elätettävänä!


      • hohhoijataas

        Ne netistä löytyvät ovat mediaanituloja ja artikkeleissa on myös lukenut, että kaikki finskin emot kuuluivat sillä hetkellä ylimpään palkkaluokkaan, joten totta kai palkat olivat niin korkeita! Kyllä täälläkin löytyy perhe ja lainaa mikä pitää maksaa. Sitä pitää vain miettiä mihin sen rahan laittaa ennen kuin pääsee parempii palkkaluokkiin.


      • Pomojentaskuun
        HaussaMukanaOleva kirjoitti:

        No mulle ainakin tuli surkea palkka yllätyksenä, koska netti on täynnä juttuja siitä kuinka Finskin lentoemännän mediaanipalkka on 4200euroa, mutta eipä ollut ajantasaista tietoa missään siitä minkälainen palkka on nykyään uusina taloon tulevilla uuden säästösopimuksen myötä! Joten älkää riehuko siellä. Helppo se on siellä huudella, jos ei ole perhettä elätettävänä!

        Ennen oli ennen ja nyt on nyt:D. Ikälisät, joiden ylärajaakin laskettiin, korottaa palkkaa. Ja tosiaan on finskillä useampia parikolkyt vuotta lennelleitä lintuja.


      • Laatualaatua

        Finskillä taisi työtuntimäärä olla tosi pieni. Oliko 110 tuntia kuussa?
        Vai onko siihenkin tehty uusille laatuemoille joku laatusoppari?


      • Hmmmmm

        Ei siinä säästösopimuksessa taida olla mitään kovinkaa paljon parempia palkkaluokkia...muistaakseni se ylin palkkaluokka jää puolet pienemmäksi kun vanhassa sopparissa on :(
        Mitenköhän sitten on työskennellä yhdessä kun työkaveri tienaa yli puolet enemmän samasta työstä?


      • sopparit

        Mutta noinhan se on muuallakin, kyllä mä nytkin asiantuntijahommissa tienaan jopa pari tonnia vähemmän kuin aiemmin ja eri sopparilla taloon tulleet :)


      • olisikivatietää
        Laatualaatua kirjoitti:

        Finskillä taisi työtuntimäärä olla tosi pieni. Oliko 110 tuntia kuussa?
        Vai onko siihenkin tehty uusille laatuemoille joku laatusoppari?

        Mistä olette tuon tuntimäärän löytäneet? Mua kans kiinnostaisi tietää kuinka monta tuntia kuukaudessa pitää tehdä työtä, jotta saa tuon päälle tonnin palkan. Oleellinen tieto, mutta ei lue missään, vai enkö vaan löydä? Ennen tuntimäärä on ollut vähäinen juu, mutta säästösopimuksen myötä varmaan samalla kun palkkaa laskettiin huomattavasti, myös tunteja lisättiin?


      • iltapäivälehdet
        HaussaMukanaOleva kirjoitti:

        No mulle ainakin tuli surkea palkka yllätyksenä, koska netti on täynnä juttuja siitä kuinka Finskin lentoemännän mediaanipalkka on 4200euroa, mutta eipä ollut ajantasaista tietoa missään siitä minkälainen palkka on nykyään uusina taloon tulevilla uuden säästösopimuksen myötä! Joten älkää riehuko siellä. Helppo se on siellä huudella, jos ei ole perhettä elätettävänä!

        Kaikkea paskaa mitä lehdissä kirjoitetaan ei kannata uskoa. Ja joo kyllä Finskillä emot jotka lentäneet jo 40v tienaavat helposti päälle 4000€/kk. Mutta ei uudet...
        Suomessa lehdistö vain kirjoittelee valheellisesti ja haluu aiheuttaa kohua...


    • olisikivatietää

      Se myös kiinnostaisi tietää että miten paljon voi esittää toiveita työvuorojen suhteen.

    • Finskillehakeva

      Mä revin täällä vieläkin hiuksiani pähkäillessäni että mitä teen jos saan tämän Finskin paikan. Mulla on paikka toisessa lentoyhtiössä, ja tosiaan palkka on oikeasti kaksinkertainen, mitä Finnairilla.. Kaikkeahan ei voi mitata rahassa, mutta mutta.. Pelottaa että jos en tätä paikkaa ota vastaan (jos sen saan!) kadun sitä myöhemmin.
      Haastattelu meni mun mielestä ihan kivasti, en kyllä mitenkään tuuletellen sieltä poistunut tällä kertaa, pian se jo onneksi saadaan tietää :)!

      • OnpaVaikeaa

        Sama! Toivon melkein että en saa paikkaa, niin ei tarvi sitä sit sen enempää miettiä. Itse olen ihan toisella alalla, mutta ikää jo 30 ja perhe elätettävänä. Sun tilanteessa en kyllä näe järkeä ottaa Finskin paikkaa vastaan, vai onko joku muu asia merkittävästi parempi kuin nykyisessä lentoyhtiössä?


      • Finskillehakeva

        Mä en siis ole siellä aloittanut vielä, vaan mulla on sinne saatu jo kurssipaikka joten vaikea sanoa :).. Sehän tästä niin hankalaa tekeekin!


      • Uskopoiss
        Finskillehakeva kirjoitti:

        Mä en siis ole siellä aloittanut vielä, vaan mulla on sinne saatu jo kurssipaikka joten vaikea sanoa :).. Sehän tästä niin hankalaa tekeekin!

        Jos pääset finskille, niin sinne kantsii mennä ehdottomasti usko minua! On edelleenkin paras paikka, kun ottaa huomioon kokonaisuuden. Eli vaikka muu yhtiö lupaa parempaa palkkaa, niin saat todellakin tehdä töitä sen eteen!!!! Miksi muilta yhtiöiltä koko ajan kaikki kynnelle kykenevät sinne muuten hakisi.


      • Mitätekis

        Vähemmän työtunteja = vähemmän palkkaa :) Ei kovin hyvältä kuulosta, ensin maksavat alan pienintä peruspalkkaa ja sit vielä työtunnit vähissä..... Ulkomailla vietetyt ajat ei työtunnteihin lasketa, ei kuitenkaan kotona vapaalla... Kyllä ottaa pannuun että ei aikaisemmin hakenut kun vielä oli "hyvät ajat" Finskillä


    • ToinenkinDuuni

      Finskillä työtunnit ovat oikeasti pienemmät kuin muissa lentoyhtiöissä. Säästösopimuksen myötä kaikkien tunnit, myös vanhojen nousivat 110tuntiin per kk eli 27,5h/vko. Ennen oli sitäkin vähemmän! Kuukausipalkan sai sitä ennen vain 95tunnilla kuukaudessa (vertaa normikansalaisen 40h x 4 viikkoa = 160h/kk.) Siinä voi tehdä vaikka toista duunia ohessa keikkatyöntekijänä!

      • Finskillehakeva

        Vähän tosiaan kakspiippunen juttu, jos työtunnit jäävät tosi vähäisiksi niin ei kyllä hyville tileillekään pääse :)..


    • epävarmatmadot

      Lopettakaa toi märinä

    • Ihmetystodella

      Joku oikeasti haluaa 3000e palkasta pois? Itse hoitoalalla ja käteen jää noin 1800e/kk verojen jälkeen. Ja olen käynyt amk.. Mieluummin teen kevyempää ja siistimpää työtä lähes samalla liksalla lentoemona. Haastatteluissa sanottiin että lisät on noin 50-100% peruspalkasta/kk. Riippuu millaisia lentoja on. Ja jatkossa ollaan jos joku sitä miettii. Mutta jos mulla olisi työ, jossa saan 3000e käteen niin en todellakaan lähtisi lentoemoksi - oli kuinka unelma tahansa.

      • öejea

        Yleinen sääntö: puhutaan bruttopalkasta, ei nettopalkoista! Jokaisen talliaisen veroprosentit kun ovat eri riippuen kunnasta missä asuu, kuuluuko kirkkoon, mitä vähennyksiä saa jne. Eli bruttopalkat kehiin pliis! Itse olen sairaanhoitaja AMK, peruspalkka bruttona ilman lisiä about 3000e yksityisellä. En tiedä miten karsee vero% sulla on...


    • Finskillekövaiei

      Mitenköhän sitten, jos ei saa kurssipaikkaa keväälle, vaan ehkä mahdollisesti vasta syksylle. Joutuukohan jonkun sopimuksen allekirjoittamaan etukäteen vai miten homma menee? Ylipäänsä joutuuko ennen kurssia allekirjoittamaan sopimuksia? Jos vaikka jättää kurssin kesken, niin joutuuko maksamaan "sakkoja"? Näin ainakin joissain lentoyhtiöissä, ja tekevät sen hyvin selväksi jo haku vaiheessa.

      • Finskionparas

        Ei finskillä ole noita sakkoja. Ne sakot on vaan niillä yhtiöillä, joilla työolot ovat niin huonot, että porukkaa muuten lopettaisi heti alkuunsa;D.


    • Justasking

      Moikka! Osaako joku jo alalla oleva kertoa terveystarkastuksesta, että miten näkö testataan. Saako sinne mennä piilolinssit päässä vai pitääkö ne mahdollisesti ottaa pois ja lasit mukaan?

    • Inorout

      Avataanko uus keskustelu jo?

    • PaljonKysymyksiä

      Tietääkö kukaan miten paljon saa itse esittää toiveita työvuorojen suhteen? Onko paikalla jo Finskillä lentäviä?

      • Kuultua

        Mulle haastattelun aikana sanoivat, että toiveita voi esittää (esim aamu/iltalennot tai lyhyet/pitkät lennot) mutta ei pidä luottaa niiden toteutumiseen.


      • Finskillehakeva

        Eikös täällä joku aiemmin kirjoitellut että saa toivoa kuussa aina 1*3pv 1*2pv ja 1*1pv per kuukausi? Kuudesta päivästä puhuivat mulle haastattelussakin.


    • Finnairilleko

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Onks sulle väliä, jos jokin kaivattusissa

      ei ole täydellistä? Esim. venytysmerkit, arvet, selluliitti, epäsymmetriset rinnat, vinot hampaat jne?
      Ikävä
      85
      4550
    2. Ei sinussa ollut miestä

      Selvittämään asioita vaan kipitit karkuun kuin pikkupoika.
      Ikävä
      127
      3958
    3. Shokkiyllätys! 31-vuotias Hai asuu vielä "kotona" - Anna-vaimon asenne ihmetyttää: "No ei tämä..."

      Hmmm, mitenhän sitä suhtautuisi, jos aviomies/aviovaimo asuisi edelleen lapsuudenperheensä kanssa? Tuore Ensitreffit-vai
      Ensitreffit alttarilla
      33
      2511
    4. Eikö Marin ollut oikeassa kokoomuksen ja persujen toiminnasta

      Ennen vaaleja Marin kertoi mitä kokoomus tulisi hallituksessa tekemään ja tietysti persut suostuu kaikkeen, mitä kokoomu
      Maailman menoa
      196
      1513
    5. Wiisaat Lappajärvellä iät.

      Nyt nimiä listaan menneistä ja nykyisistä Wiisaista Lappajärveläisistä. Itseäkin voi tuoda esille kaikessa Wiisaudessa.
      Lappajärvi
      12
      1286
    6. Missä Steffe hiihtää?

      Missä reppuli luuraa? Ei ole Seiskassa mitään sekoiluja ollut pariin viikkoon? Onko jo liian kylmä skulata tennistä ulko
      Kotimaiset julkkisjuorut
      22
      1243
    7. Olet elämäni rakkaus

      On ollut monia ihastumisia ja syviäkin tunteita eri naisia kohtaan, mutta sinä olet niistä kaikista ihmeellisin. Olet el
      Ikävä
      36
      1198
    8. Ratkaiseva tekijä kiinnostuksen heräämisessä

      Mikä tekee deittikumppanista kiinnostavan? Mitä piirrettä arvostat / et arvosta?
      Sinkut
      62
      1193
    9. Milloin nainen, milloin?

      Katselet ja tiedän, että myös mieli tekee. Voisit laittaa rohkeasti viestin. Tiedät, että odotan. Ehkä aika ei ole vielä
      Ikävä
      61
      1153
    10. Olen menettänyt yöunet kokonaan

      Nytkin vain tunnin nukkunut. En tiedä johtuuko se sinusta vai tästä palstasta. Olis mukava nähdä oikeasti eikä arvuutel
      Tunteet
      17
      1055
    Aihe