Olen kahden vaiheilla kumpaan hakea, Turkuun vai Rovaniemelle. Luin kuitenkin siitä Rovaniemen pooliuudistuksesta joka tuli muutama vuosi sitten ja se vaikutti aika kamalalta. Sen jälkeen ei kuitenkaan kirjoittelua ole enää ollut joten osoittautuiko se sittenkin ihan hyväksi järjestelyksi? Ja onko etäopiskelu mahdollista edes jollain tasolla?
Miten lapissa on pooliuudistus oikeasti mennyt?
5
77
Vastaukset
- etsimällälöydät
Mielipiteitä aiheesta löydät täältä.
http://keskustelu.suomi24.fi/t/13426555/ala-hae-lappiin!---poolimalli-pilannut-opiskelut - Oikikseen
Ajattelin lähinnä viime syksynä aloittaneita. Tuossa ketjussa korostuu ääri-negatiivisuus niiden osalta joille tuo uudistus tuli ihan puskista syksyllä 2014 mutta 2015 aloittaneethan ovat olleet siitä ihan tietoisia. Siksi ennemminkin heidän mielipiteitään kaipaisin.
Se tosin jäi tuosta ketjusta kiinnostamaan, että jos ihmiset ovat siellä hotellimajoituksessa niin etäopiskelu ilmeisesti sitten toimii jollain tasolla? - Oikkari14
Olen itse opiskellut sekä vanhaa tutkintorakennetta, uutta 2014 aloittaneiden poolimallia sekä päivitettyä poolirunkoa 2015 aloittaneiden kanssa, joten luullakseni osaan vastata.
2014 ja 2015 vuodet eroavat toisistaan lähinnä kurssien käytännön toteutuksen kanssa, joka kieltämättä takkuili 2014 uuden tutkintorakenteen tultua voimaan. Itse tutkintorakenne on lähes yhtäläinen 2015 mukaan tulleiden kanssa. Vanha tutkintorakenne oli sekava, mutta tentteillä oli mahdollista paikata nykyistä pakollista läsnäoloa.
Pääasiaan eli tutkintorakenteen joustavuuteen ei tullut muutoksia, joten jos kaipaat etäopiskelumahdollisuutta niin suosittelen että haet johonkin muuhun tiedekuntaan opiskelemaan. Taustasyyt opiskelijan sitouttamisesta Lappiin ja Rovaniemelle ovat hyvin pitkälti aluepoliittiset, eivätkä ne muuttuneet/muutu edes tutkintorakenteen myötä. Päinvastoin. Koen itse opiskelun mahdottomaksi tutkintorakenteen jäykkyyden myötä ja olen jo hakenut siirtoa toiseen tiedekuntaan. Etenkin työskentely muualla kuin Rovaniemellä on todella vaikeaa.
On totta, että opiskelijoiden valtavan vastustuksen takia dekaanit joutuivat pakon edessä tekemään muutoksia esimerkiksi pakollisten läsnäolojen suhteen. Suurin osa näistä muutoksista on kuitenkin näennäisiä, sillä tiedekunta ei esimerkiksi myönnä lisäpisteitä ellei luennoilla käy. Lisäpisteet vaikuttavat merkittävästi arvosanaan vaikka itse luennoilta saatava hyöty on minimaalinen. Toisille tämä saattaa toki sopiakin, mutta yleensä nohevimmat opiskelijat ovat jo alueeseen perehtyneet syvemmin ja tähän nähden luennoitsija lukee powerpointilta "itsestään selvyyksiä". Moni meneekin mieluummin kirjastoon ja käy vetämässä sitten lopulta nimensä paperiin. Luennoitsijoiden taso on myös melko heikko muutamaa poikkeusta lukuunottamatta.
Toinen huomio on se myös 2015 jälkeen, että joissakin pooleissa on sinänsä tehty mahdolliseksi suorittaa suurin osa tenteillä, mutta etäopiskelu on de facto mahdoton, sillä poolin sisällä saattaa olla esimerkiksi 1-4 op:n suuruinen tehtävä/luentopäiväkirja, jota ilman et saa poolin merkintää. Tämä on sitä aluepolitiikkaa. - Toinenoikikseenpyrkivä
Entäs etätenttiminen siellä Rovaniemellä? Tartteeko tentteihin tulla yliopistolle vai voiko niitä tehdä jossain muualla? Pohdin vaihtoehtoina joko Joensuuta tai Rovaniemeä ja Joensuun oikeustieteellisen sivuilla sanotaan selvästi, että kaikki tentit voi suorittaa myös etätentteinä muualla kuin Joensuussa. Lapin yliopiston oikeustieteellisen sivuilta en löytänyt tästä infoa.
- Porotus
Ei ole etätenttimismahdollisuutta lapissa lainkaan vaan kaikki tentit tulee tehdä paikanpäällä. Tai poikkeuksena taisi olla sairaalassa tms. olo mutta siihenkin pitää hakea hyväksyntä etukäteen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.3197544Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill662176- 1771843
epäonnen perjantain rikos yritys
onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä161382- 1121287
Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"
Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie91251Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa
- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 181701221RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.
Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j551171Kirjoitin sinulle koska
tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j411081Martina pääsee upeisiin häihin
Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.2901019