mahonkipurjeveneen hoito ja säilytys.

kesämiees62

mahonkipurjevene on toki kaunis ja miten talvisäilytys tulisi oikeaoppisesti hoitaa ja onko kuinka paljon isompi homma, kuin lasikuitu purjeveneessä.

vinkkejä kaivataan ja kevään odutusta kaikille .

21

1848

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • erilaistapuuhaa

      Kylmä halli olisi paras. Tärkeä on estää liiallinen kuivuminen, joka voi johtaa saumojen avautumiseen. Säilytys auringossa pressun alla on pahaksi. Mielellään aikaisin keväällä veteen ja ylösnosto ennen lokakuuta (että ehtii kuivua ennen pakkasia).
      Puuveneen ylläpito on hyvin erilaista kuin kuin lasikuituveneen. Molemmat kärsivät jos hoitaa huonosti. Omasta mielestäni mahonkikylkien lakkaaminen on mukavampaa hommaa kuin gelcoatin puhdistaminen ja vahaaminen.

    • nuurdikki

      Kysele tuolta puuvene.net puolelta jos oikeasti haluat jotakin asiallista puuveneisiin liittyvää neuvoa.
      Mahonkiveneen pitää olla kuiva ennen pakkasia. Mahongissa oleva kosteus harjoittaa puun solurakennetta jäätyessään. Lopputulos on samanlainen kuin lahotessa, puu pehmenee. Vene on peiteltävä talveksi. Puuvene eroaa tässä siten, että jos haluaa välttää ylenpalttista työtä, ei pressu saa mistään kohdasta koskettaa venettä. Jotkut käyttää vielä toista pressua katoksen sisällä keräämään kondenssitipat ja ohjaamaan ne sivuun. Parasta tietenkin on jos on halli käytettävissä, se antaa myös paremmat mahdollisuudet puuhasteluun talven mittaan.
      Vene hiotaan kevyesti keväällä (tai miksei jo syksylläkin) ja lakataan, se siitä. Jos kaikki on kunnossa ei työ ole sen suurempi kuin perusteellinen rungon vahaus lasikuituveneellä. Ero lasikuituveneeseen tulee siinä, että työ on tehtävä joka vuosi, jos puuveneen päästää huonoon kuntoon tietää se tulevaisuudessa paljon lisätyötä. Kerran kymmenessä tai kahdessakymmenessä vuodessa tehdään isompi kunnostus, lakka poistetaan, kyllästetään ja vedetään useampi kerros uutta lakkaa. Käsitys puuveneiden työläydestä johtuu paljon siitä, että monet niistä ovat kärsineet hoidon puutteesta jossakin vaiheessa, ja jos puumateriaali ei ole tervettä, ei siinä oikein mitkään lakat pysy, mikä taas edistää vettymistä, lakan hilseilyä, ravistumista, ym. Tulee tarvetta ottaa vuosittain ja sieltä täältä kokonaan puulle ja vaihtaa epäterveitä osia.
      Tunnen kuitenkin monia hyväkuntoisten puuveneiden omistajia jotka ovat sitä mieltä että puuveneen ylläpito ei ole sen työläämpää kuin jonkun muunkaan. Mänty on muuten runkomateriaalina mahonkia parempi sillä se kestää solujen jäätymistä ja ei siksi pehmene niin helposti.

      • seppomartti

        Epäilen vahvasti männyn paremmuutta. Mäntyveneet ovat useammin ravistuneita ja turvotellaan. Sabelimahonki ei ravistu eikä turpoa. Tosin mahonkiveneeni oli vain 16 v. vanha myytäessä mutta ei ensimmäistäkään rakoa ravistumisen merkkinä. Eikä vuotanut laisinkaan. Kylmä halli, aikainen ylösnosto on jo mainittu. Makeavesipesu ja kevyt hionta kauttaaltaan oli syksyrutiinini. Keväällä hiontapölyn poisto ja pyyhkiminen tärpätillä ja 1-2 kerrosta lakkaa päälle. Oli yhtä nopea kuin vahaus mutta ehkä tarkempi ilmojen suhteen: ei kosteutta, 2 t ennen auringon laskua, lämpötila, tilkka vernissaa PU-lakkaan luiston vuoksi ym. Pohjan hoitoon meni enemmän aikaa kuin lasikuituveneeseen. Yleensä jostain dead woodin laudan nurkasta maali oli lohjennut. 10 m veneen vuosityö oli n. 170 tuntia. Vanhetessa puuveneen työmäärä lisääntyy ja on lasikuituvenettä suurempi. Huonokuntoinen puuvene on loputon työmaa ja täytyy olla alan harrastaja eikä aloittelija, jos aikoo vanhoja ladyja restauroida


      • ehta.honduras

        Jos oikeasti vanhetessa työmäärä lisääntyisi, pitäisi jo 75 v täyttäneen veneen kunnossapito olla jo iso työ. Mutta kyllä se silti menee edelleen noilla samoilla toimilla kuin seppomartin 16 v vanha. Sinällään juuri hänen kuvailemallaan tavalla homma hoituu.

        Ehkä ikä näkyy siinä, että aika ajoin tulee joku peruskunnostusta suurempi projekti tehtäväksi, kuten jonkun puuosan uusiminen.

        Jonkun arvauksen mukaan lämpimässä hallissa rakennetut veneet pitävät saumansa paremmin kiinni, erityisesti vesilinjan yläpuolisella osalla. Mutta kyllä mahonki sekä ravistuu että turpoaa, tosin mittamuutokset ovat selkeästi mäntyä pienempiä. Vesillelaskun jälkeen vene vuotaa, paljon, ei ollenkaan tai jotain siltä väliltä. Parissa päivässä se vuoto sitten loppuu.


    • 001

      Puuvene tulee olla talvet hallissa jonka lämpötila on tasaisesti alle 10 astetta näin se pysyy täysin kunnossa muuten ei-!
      työ määrä näin toimittaessa ei ole yhtään suurempi kuin lasikuituveneessä jos se hoidetaan jatkuvasti oikein!

    • Pikkusika

      No entä ....ristiinlaminoitu mahonkivene....sukulaisella on sellainen ja näyttää ulospäin ihan muovipaatilta?On käynyt mielessä sellaisen hommaaminen...vanhemmat Balticit taitaa olla ristiinlaminoituja...

      • seppomartti

        Haluatko tulla katsomaan, miltä mahongista epoksilla ristilaminoitu runko näyttää?Puuvene mutta hiilimasto, kippiköli, tuplaperäsimet, vesiballasti, kiinteä srayhood.
        Balticit eivät ole laminoituja puuveneitä eikä menetelmä sovellu teolliseen valmistukseen.
        Suoria vaneeripintojaä epoksia käyttää ranskalainen RM. Katso RM 12,70. Makeita myös luonnossa.


      • kuulostaa.hyvältä

        Ristiinlaminoidun omistajana voisin ihan uteliaisuudesta katsoa tuollaista rakennelmaa.

        Kysyjälle voisin kertoa parin veneen ja 30 v kokemuksella, että jos vielä vaihtaisin venettä, valitsisin kolmannenkin kerran ristiinlaminoidun. Suunnilleen ainoa huono puoli nykyisessä onkin juuri se, että kaikki luulevat muovipaatiksi, kun se on maalattu eikä lakattu. Ainoa käytännön juttu on se, että kylkiä pitää varoa vähän enemmän kuin kuitukylkeä. Maalin alla oleva puu on kuitenkin lasikuitulaminaattia pehmeämpää.


      • seppomartti

        Mitä arvelet, jos uloimmaksi tulisi kerros lasikuitua ja kirkasta epoksia?. Vierestä näkisi, että on lakattua epätasaisempi mutta olisi naarmujen kannalta kestävämpi. Puinen tömäyslista lisäksi tietenkin teakistä kylkeen.


      • kuulostaa.hyvältä
        seppomartti kirjoitti:

        Mitä arvelet, jos uloimmaksi tulisi kerros lasikuitua ja kirkasta epoksia?. Vierestä näkisi, että on lakattua epätasaisempi mutta olisi naarmujen kannalta kestävämpi. Puinen tömäyslista lisäksi tietenkin teakistä kylkeen.

        Melkoisen läheltä pitää mennä katsomaan, jotta huomaisi sen ohuen pintamaton olemassaolon lakan alta. Ja varmasti se osin pintaa kovettaa, joskin ohuena suoja on rajallinen. Uudisrakenteeseen varmaankin pintamaton laittaisin, ehkä hieman paksummankin ja maalaisin päälle. Törmäyslista puolestaan on esteettinen kysymys, johonkin veneeseen sopii, toisen se pilaa. Omaani en osaisi törmäyslistaa kuvitella.


      • seppomartti

        Täytyy tehdä koepala ja päällystää yksi khayamahonkinen vaneerilevy. Mahonkikyljen maalaaminen ei nyt ole lakkaamisen vaihtoehto.


      • kuulostaa.hyvältä
        seppomartti kirjoitti:

        Täytyy tehdä koepala ja päällystää yksi khayamahonkinen vaneerilevy. Mahonkikyljen maalaaminen ei nyt ole lakkaamisen vaihtoehto.

        Lakattu pinta onkin maalattua armeliaampi pienille naarmuille, kun runko on "läpivärjätty". Pintaviilujen valikointiin vain pitää panostaa, jotta kylki olisi raidaton.

        Tulipa vietettyä muutama tunti veneellä, todella piristävää näin talven pimeään.


      • juu987
        seppomartti kirjoitti:

        Haluatko tulla katsomaan, miltä mahongista epoksilla ristilaminoitu runko näyttää?Puuvene mutta hiilimasto, kippiköli, tuplaperäsimet, vesiballasti, kiinteä srayhood.
        Balticit eivät ole laminoituja puuveneitä eikä menetelmä sovellu teolliseen valmistukseen.
        Suoria vaneeripintojaä epoksia käyttää ranskalainen RM. Katso RM 12,70. Makeita myös luonnossa.

        Seppomartti, jos järjestät "avoimien ovien päivät", niin ilmoittaudun kiinnostuneena mukaan :)


      • juu987
        kuulostaa.hyvältä kirjoitti:

        Lakattu pinta onkin maalattua armeliaampi pienille naarmuille, kun runko on "läpivärjätty". Pintaviilujen valikointiin vain pitää panostaa, jotta kylki olisi raidaton.

        Tulipa vietettyä muutama tunti veneellä, todella piristävää näin talven pimeään.

        Toisaalta maali suojaa aina paremmin kuin lakka (ymmärtääkseni) ja tekee rakennustyön helpommaksi, kun kaikki virheet voidaan peittää kitillä ja maalilla. :)
        Miten se vanha sanonta menee: "puusepän virheet peitetään maalilla, ... ,ja lääkärin mullalla ;). (tuossa välissä oli joku jota en nyt muista).

        Anyway, tuollaista puun päälle lasikuitukangas ja lakka on harrastettu paljon mm. kanootteja tehtäessä. Kangas ei todellakaan näy kuin ihan läheltä katsoessa.


      • seppomartti
        juu987 kirjoitti:

        Seppomartti, jos järjestät "avoimien ovien päivät", niin ilmoittaudun kiinnostuneena mukaan :)

        Sisusta ja kansi rakenteilla, toivottavasti koepurjehdukset onnistuu ennen kuin tulee seuraavat jäät. Voin ilmoitella kiinnostuneille kun sopiva hetki lähestyy.


    • Fukusima

      Kyllähän puuveneet on jo aikansa elänyttä tekniikkaa..olkoonkin joku himputin ristiinliimattu puurimakyhäelmä!Kyllä lujitemuovi on nykyaikaa ...kestävämpi ja kevyempi!!
      Olisiko porukan viimein unohdettava ne retrovekottimet jne...kaatopaikalle!!

      • juu987

        Ei kannata puhua asiasta jota ei tunne.
        Puu-epoksirakenteella saa kevyemmän ja kestävämmän kuin lasikuidulla. Tämä on tutkimusfaktaa, ei mielipide.
        Lisäksi puu-epoksi soveltuu one-off veneisiin. Toisin kuin lasikuitu, joka vaatii kalliin muotin joka nostaa kohtuuttomasti yksittäiskappaleen/pienen sarjan hintaa.


      • hyvä.ominaisuus

        Lujitemuovi on paras, kun tehdään veneitä sarjana. Ei sillä materiaalilla muuta etua ole moderniin puurakenteeseen. Ei tosiaankaan pitäisi kirjoittaa, jos ei tiedä, mitä on kirjoittamassa.


    • Kuivaa_puuta

      Jotkut säilyttää mahonkipurjevenettä tai jotain muuta mahonkivenettä juhannus kokossa.

      • nuurdikki

        Niin jotkut, kuttaperkaveneestä ei ole edes siihen.


      • seppomartti

        Katso esim matkavene RM 12.70. LOA=13.18m B=4.35M nostoköli, rättiä n. 100m2. Faneri-epoksi painaa vain 7100kg. Lasikuidusta on vaikea tehdä vastaavaa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

      Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      48
      1538
    2. Sunnuntai terveiset kaivatulle

      Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      76
      1355
    3. Kaupan työtekijä

      Kyllä on pahaa katsottavaa kun myyjällä on purtu kaula, hyvin epäsoveliasta
      Kuhmo
      22
      1050
    4. Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua

      Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊
      Ikävä
      87
      1026
    5. Oletko koskaan suuttunut jostain kaivatullesi?

      Mitä hän teki tai mitä tapahtui, mistä suutuit?
      Ikävä
      87
      955
    6. Ai miehillä ei ole varaa maksaa

      Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee
      Ikävä
      187
      896
    7. Olet mielessäni

      viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s
      Ikävä
      20
      841
    8. Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta

      Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi
      Maailman menoa
      99
      835
    9. Olen paremman näköinen kuin sinä

      Jos aletaan sille tielle mies.
      Ikävä
      82
      811
    10. 70
      769
    Aihe