Onko kokemuksia Dickinson, Wallas tai Webasto dieselhelloista. Toimiiko tuuliolosuhteissa savupiiput ja kallistuksissa polttoaineensyötöt?. Sotkeeko palokaasut ympäristön? Huolto- ja nuohoamistarve?. Ajatus on päästä reissussa eroon eri paikkojen kaasupulloista ja niiden täyttöongelmista. Alkoholi- ja petroolihelloista en kaipaa mielipiteitä, niitä on tullut käytettyä.
Diesel hella+uuni
30
1477
Vastaukset
- willysboat
Pari kesää käytin Wallaksen diesel hellaa. Onhan tuo kaasuun verrattuna hitaampi ja jotenki kankeampi käyttää. Jos laittaa hellan kiinni ja hoksaa että tarttiskin vielä hiukan lämmittää jotakin, niin ei onnistukkaan vääntää samantien uudelleen käyntiin vaan on odoteltava sammutusprosessi kokonaan loppuun ennenkuin voi uudelleen käynnistää. Ylipäänsäkin hitaampi lämpiämään joskin platta on kyllä tosi kuuma kunhan odottelee.
Itse olen kokeillut kaikkia mahdollisia helloja mitä veneisii tarjotaan ja kaasua pidän parhaana. Tosin minä purjehdinkin vaan täällä "ojassa" niinkuin Dunckeri Itämerta nimitti ja täällähän sitä kaasua kuitenki helposti saa.
Laite sinällään toimi ongelmitta enkä parin kesän aika kayttänyt sitä auki. - seppomartti
Huomasitko ongelmaa vauhdissa kokatessa?. Kovemmassa tuulessa kun ilmanpaineet poistoputkessa pakosta vaihtelee.
- willysboat
Ei ollut ongelmia joskin läpivienti oli mielestäni vähän arassa paikassa ja ihan tietoisesti välttelin kovassa tuulessa ja aallokossa kokkaamista. Tulikin mieleen että läpiviennin sijoittelun lisäksi läpiviennin mallilla vois hyvin pystyä vaikuttamaan tuuli ominaisuuksiin.
Ja onhan noihin Wallaksen vehkeisin saatavissa lisävarusteena kansi, jossa on puhaltimet, toimii siis vaikka varalämppärinä.
- liekitin
Minulla oli käytössä 5 vuotta Wallaksen safeflame diesel liesi.
Ei välittänyt missä asennossa vene oli, eikä myöskään tuuli piinannut.
Käynnistäessä pukkaa muutaman minuutin vaaleaa höyryä pihalle, mutta ei nokittanut.
Hehkutulpan vaihdoin, koska oli "räjähtänyt" (Hiacen tulppa on samalla varaosanumerolla, vajaa 10e kun Wallaksella noin 70e). Huollettavuus ei ollut mitään avaruustiedettä, koska laite on varsin yksinkertainen. Akun varauksesta liesi oli varsin tarkka, eikä käynnistynyt vähiin käyneellä virralla.
Pienessä purkkarissa riitti varsin hyvin lämppäriksi vielä myöhäiseen syksyyn, ilman puhallinkantta. Parhaimmillaan jauhoi koko viikonlopun sammuttamatta, eikä mitään ongelmia ilmennyt. Hyvä peli, kun pitää akussa tarpeeksi virtaa ja huoltaa edes joskus.- willyboat
Valkoinen höyry saattaa johtua juuriki pakoputkeen päässeestä vedestä. Muistelisin sitä tapahtuneen minullakin ja osittain siitä syystä en sitten kovassa aallokossa sitä tullut käyttäneeksi.
Minulla oli läpivientinä sellanen "aina auki" malli. - liekitin
willyboat kirjoitti:
Valkoinen höyry saattaa johtua juuriki pakoputkeen päässeestä vedestä. Muistelisin sitä tapahtuneen minullakin ja osittain siitä syystä en sitten kovassa aallokossa sitä tullut käyttäneeksi.
Minulla oli läpivientinä sellanen "aina auki" malli.Vesi on kyllä yksi syy, miksi höyryä saa tulemaan putkesta, mutta ennen syttymistä palamaton diesel myös poistuu vaaleana höyrynä.
Minulla oli myös avoin malli suoraan kyljestä pihalle, joskin aika reipas joutsenkaula. Alussa jaksoin laittaa aina käytön jälkeen tulpan pakoputkeen, mutta useimmiten unohdin ottaa sen pois seuraavana käyttökertana, joten heivasin koko tulpan, etten savustaisi itseäni veneeseen.
- seppomartti
Kiitos!. Tuon perusteella taitaa seuraavasta veneestä jäädä kaasupullot rannalle
- liekitin
Tuolla ylhäällä olikin mainittu miinuspuolet, joita en itse huomannut lisätä.
Elikkä ruokaa kun alkaa laittamaan, kannattaa ennen sipulin pilkkomista jo laittaa liesi lämpiämään. Vajaat 10min vie, että on tarpeeksi lämmin.
Liedessä ei sisällä ole kuin yksi poltin toisella puolella, josta lämpö johdetaan toiselle, näin ainakin keraamisessa versiossa. Veden keittäminen heikkotehoisemmalla puolella on vähän nihkeää, mutta pekonit kyllä saa käristeltyä.
Uuteen veneeseeni en ole harkinnut laittavani Wallasta hävyttömän törkeän hinnan, kaasun nopeuden ja verrattaen paremman luotettavuuden takia.
Olen myös Ojaseilori, joten jatkossa painan kaasua.
Jos olet yhtaan kulinaristi, ala luovu kaasusta. Kaasun kuumennusnopeus ja lampotehon saadon helppous ovat ylivertaiset naftahellaan verrattuna. Ruuasta vaan tulee kaasuhellalla parempaa!
Kaasupullohassakka tietysti on tosiasia, mutta ainakin omassa Eno`ssa palaa sujuvasti saatamatta niin propaani kuin butaanikin ja reissuveneeseen erilaisia vaihtopulloja ja regulaattoreita on muutenkin kertynyt.
Asiallinen kaasu-uunihella maksaa jonkun 600eur.
http://www.marinea.fi/dometic_8
Vastaava naftalaite jo kolme tonnia. http://www.marinea.fi/wallas_87_d_diesel_uuniliesiyhdistelma
Hintaero tietaa vaajaamatta merkittavasti monimutkaisempaa rakennetta, vaikeampaa varaosien saantia ja korjattavuutta. Uunia ei oikein passaa jattaa veneesta poiskaan, se on turvallisin kokkaustapa aallokossa kun kuumat nesteet ovat lasin takana uunissa sisalla.
Kaverilla on isossa moottoriveneessa Wallaksen yhdistelmalaite. Uutena oli vikoja usein, en tosin muista mita kaikkea. Hidas ja aanekas kuitenkin on toimiessaankin.
Omasta mielestani kaasu-uuniliesi on veneen toimintavarmin laite. En lahtisi korvaamaan sita millaan muulla vempeleella.- 10-107
Kaasu on ehdottomasti mukavin tapa tehdä ruokaa, mutta kaasun jälkiasennus on hankalaa.
- ihanhyvää
Wallaksen liesi keraamisella tasolla oli entisessä veneessäni, vuosimalli tyyliin 1988 tai sinnepäin. Keväällä sai herätellä joskus injektioruiskulla, mutta sen jälkeen toimi totaalisen varmasti. Nykyisessä samanlainen mutta vähän uudempi, ja toimii, uunillisista ei ole kokemusta.
- seppomartti
Savupiippuun eli ulosvientiin saa ilmeisesti sähköpuhaltimen. Uuniliesi mallia 87 on mielessäni vaihtoehtona kaasulla toimivalle Dometic 3- liekkiselle uuniliedelle. Kaasu on toki nopea. Leipomiseen Wallaksen kiertoilmauuni luultavasti paljon parempi. Uunia käytän paljon. Varsinainen ponnin pohdinnalle on kaasujen saanti. Turkissa ja Kreikassa on eri pullot, Espanjan mantereella ja Kanarialla samoin, USAssa myös. Välillä joku täyttää outoja pulloja, välillä ei meinaa löytyä mistään. Camping gaz- pullojen lisäksi on veneessä useita pulloja ja regulaattoreita.
Ariel mainitsee tärkeän asian: MYRSKYKOKKAUS. 7-10% veneonnettomuuksista on palovammoja. Joskus on lentänut kattilat ja pannut pihdeissään hellan päällä olevan kehikon kera. Tämän olen estänyt kumipingottimella. Kelissä pitäisi kokata purjehdushaalarin housut päällä!. Viime kesänä tyttäreni sai keitinvedet syliinsä ja molempien reisien iho irtosi kauttaaltaan. Haalarihousut olisi estänyt."Savupiippuun eli ulosvientiin saa ilmeisesti sähköpuhaltimen. "
Pakoputkeen ei saa puhallinta, paloilmapuhallin on ennen palokammiota. Se syöttää poltettavan ilman palokammioon ja tietenkin lykkää pakokaasut putkesta ulos. Putkeen ei passaa paljoa vettä päästä, ja paloilmapuhallin ei pääs lykkäämään vettä pois. Joskin liesi asennetaan veneessa aina sen verta ylös, että mahdollinen vesi ei kovin hepolla pääse lieteen. Toki purjeveneissä se voi olla hieman vaikeampaa. Liesi kestää kyllä myös hieman pidemmän pakoputken ja kansiläpivientikin siihen löytyyMeillä keitetään vedet sellaisessa kattilassa, jossa on lukittava kansi. Muutama kesä sitten kattila kaatui kaverin paljaille reisille. Höyryrei'istä pääsi puoli desiä vettä ulos, mutta ei sitä kolmea litraa, mitä kattilassa oli. Hän oli juuri laittanut aurinkorasvaa jalkoihin ja rasva muuttui valkoiseksi suojatessaan jalkoja kuumalta vedeltä.
- seppomartti
Bossu kirjoitti:
Meillä keitetään vedet sellaisessa kattilassa, jossa on lukittava kansi. Muutama kesä sitten kattila kaatui kaverin paljaille reisille. Höyryrei'istä pääsi puoli desiä vettä ulos, mutta ei sitä kolmea litraa, mitä kattilassa oli. Hän oli juuri laittanut aurinkorasvaa jalkoihin ja rasva muuttui valkoiseksi suojatessaan jalkoja kuumalta vedeltä.
Täytyy pistää muistiin lukittava kansi, en ole huomannut myytävien joukossa. Kovinkaan rajua keliä ei tarvita, ennen kuin tavanomaisesta paistinpannusta ilman kantta lähtee pöperöt ballistiselle radalle. Kattila pysyy pitempään kattilapihdeillä ja rautakehikon varmistuksella.
seppomartti kirjoitti:
Täytyy pistää muistiin lukittava kansi, en ole huomannut myytävien joukossa. Kovinkaan rajua keliä ei tarvita, ennen kuin tavanomaisesta paistinpannusta ilman kantta lähtee pöperöt ballistiselle radalle. Kattila pysyy pitempään kattilapihdeillä ja rautakehikon varmistuksella.
Se on muuten tavallinen kattila, mutta kannessa on kahdessa kohtaa u:n muotoinen kouru. Kattilassa oli vähän leveämpi reunus, mutta kahdessa kohtaa oli kapeampi kohta, johon sai kannen u-kohdan sovitettua. Sitten kantta pyöräytetään puoli kierrosta ja se ei lähde itsestään irti. Sama perusidea siis kuin letkujen paloliittimissä. En ole nähnyt sellaisia myynnissä, sain sen appiukolta.
www.salhydro.fi/fi/paloliittimet-2/fkag-paloliitin-ulkokierteella- Anonyymi
Bossu kirjoitti:
Se on muuten tavallinen kattila, mutta kannessa on kahdessa kohtaa u:n muotoinen kouru. Kattilassa oli vähän leveämpi reunus, mutta kahdessa kohtaa oli kapeampi kohta, johon sai kannen u-kohdan sovitettua. Sitten kantta pyöräytetään puoli kierrosta ja se ei lähde itsestään irti. Sama perusidea siis kuin letkujen paloliittimissä. En ole nähnyt sellaisia myynnissä, sain sen appiukolta.
www.salhydro.fi/fi/paloliittimet-2/fkag-paloliitin-ulkokierteellaOnko kyseessä painekattila,niissä kansi käännetään paikoilleen,ovat hyviä pelejä muutenkin.
Anonyymi kirjoitti:
Onko kyseessä painekattila,niissä kansi käännetään paikoilleen,ovat hyviä pelejä muutenkin.
Ei, se on "vapaastihengittävä", eli höyry pääsee kannessa olevista rei'istä vapaasti ulos. Keitinvedet voi myös kaataa rei'istä ulos avaamatta kannen lukitusta.
Muutama lisäys yllä olevaan keskusteluun. Keraamisia dieselliesiä valmistaa tällä hetkellä yksi valmistaja ja Webasto ei valmista omia liesiään. Loput voi päätelä itse.
Wallaksen hehutulpan voi saada Toyotan koodilla, mutta se ei ole ihan sama tulppa. Tuo malli on tuunattu pitkään hehkuun ja antaa hieman tukevamman hehkun. Vertailutaulukko tarjoaa sen Toyotan tulpan. Tulppa on mekaanisesti samanlainen. Hinta on 45€ ei 70€
http://www.heater.fi/fi/wallas-hehkutulppa-diesellammittimiin.html
Kaasu on eittämättä kätevä, itselläkin on kaasuliesi / uuni. Joissain tapauksissa diesel tai petrooliliesi puhuu kyllä puolestaan. Juuri tuo pullojen kanssa pelaaminen jää pois. Tuollainen keraaminen taso on kyllä todella tyylikäs ja helppo pitää puhtaana. Lisäksi puhallinkannellinen hoitaa pikku veneen lämmityksen samalla ihan nätisti. Isommassakin veneessä voi toimia lisälämmönlähteenä.
Mulla on muutama liesi tulossa tyrkkyyn Vene-16 messuilla. Kannattaa tulla vilkaisemaan.- Anonyymi
Bossu kirjoitti:
Millä hinnalla irtoaa tuollainen puhallinkansi Wallakseen lieteen vuodelta 1989?
Marinealla näytti olevan kolmenlaisia kansia hinnat 350 ... 620. Kun en tunne mallihistorioita ja et sanonut mallia niin en osaa sanoa meneekö noista joku -89 lieteen.
GoogleAuttaaUsein
- liekitin
Turvallisuudeltaan tuo Wallas on ihan nimensä mukainen ja isona plussana on, että moottori (oletettavasti) syö samaa tavaraa.
Poistopuhaltimesta en ollut ennen kuullutkaan.
Varovainenhan noiden kuumien nesteiden kanssa aallokossa saa olla.
Ikäviä tuollaiset tapaturmat. - 10-107
Jos ei ole pakko laittaa keraamista liesitasoa, niin maailmalla on enemmän kuin kaksi toimittajaa. Itse olen ajatellun pikemminkin tämän linkin mukaista kapistusta. Vaikuttaa aika roheelta
http://dickinsonmarine.com/product/atlantic-diesel-cook-stove/ - seppomartti
Dickinson on ilmeisesti arka asennolle ja savupiipun vedolle?. Olisiko jollain kokemusta, miten toimii muualla kuin satamassa.
- 10-107
Savupiipusta oli ohjeissa aika paljon huomautuksia ja varoituksia.
Asennon suhteen tuotteet erosivat aika paljon toisistaan. Osa piti asentaa pituussuuntaan ja osa poikkisuuntaan veneeseen nähden.
Onhan tämä veneeseen tarkoitettu, joten luulisi sen sinne sopivan. Mitä Wallaksella sanotaan asennosta? Jos siinä ei ole rajoja, niin ei se varmaan silti toimi asennossa kuin asennossa.
- Anonyymi
Yksi vaihtoehto on sähköliesi. Generaattorin kanssa samalla tekee lämpimän veden ja lataa akut.
- Anonyymi
Monethan mm. noista Youtuben liveaboard kanavien (Delos ym.) ovat siirtyneet järeään litium akustoon ja invertterin kautta induktiolieteen. Akustoa sitten lataillaan isolla aurinkopaneelistolla tai genulla. Ns. pinkkahan tietty pitää olla tuollaista systeemiä rakentaessa kunnossa ja veneessäkin vähän enemmän kokoa.
- Anonyymi
Omassa paatissa dickinsonin kamiina. Pari kertaa sammua tupsahtanut tietyllä tuulella, ja sitten käryä kajuuttaan. Löpön kulkeminen gravitaatiotankista toimii kallellaankin. Pitää testailla jotain säädettävää tuulensuojaa savupiipun hattuun. Ilman purjeita ei ole sammunut kertaakaan, piippu on maston vieressä.
—luuppiketsi - Anonyymi
Moikka luuppiketsi.
Itselläkin dickinsonin kamiina,mutten ole saanut vielä toimimaan täydellisesti.
Miten omassa veneessäsi on toteutettu ilmanvaihto?onko hormisto kuinka pitkä?
Onko piipunhattu H mallineen vai joku muu??omani saattaa jo navakalla puuskittaisella tuulella pölähdellä...:(
Kaikesta kokemusperäisestä tiedoista kiitollinen!
Larsli - Anonyymi
Suora piippu "ritilähatulla", pää 30cm kannen yläpuolella. Korvausilmaa tulee kajuutan oven ritilästä ja katon venttiilistä, ja takaloketin kautta. Kamiinan päällä pidän kamiinatuuletinta (clasulta), laittaa hyvin lämmön kiertämään. Tilasin kamiinan halifaxista, olisin halunnut coililla muttei onnistunut, olisi voinut laittaa pienet vesipatterit keula- ja takapunkkien alle. Mutta pääsalongissa kyllä tarkenee, yleensä pidän pienimmällä teholla. Hyvin syttyy ja toimii!
--Luuppiketsi
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 663195
Sinä saat minut kuohuksiin
Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai272253Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä681839Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa
Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t261688Tiedän, että emme yritä mitään
Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian161391- 281361
Näin pitkästä aikaa unta sinusta
Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni61256Mitä, kuka, hä .....
Mikähän sota keskustassa on kun poliiseja on liikkeellä kuin vilkkilässä kissoja281230Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik101177Noh joko sä nainen oot lopettanut sen
miehen kaipailun jota sulla EI ole lupa kaivata. Ja teistä ei koskaan tule mitään. ÄLÄ KOSKAAN SYÖ KUORMASTA JNE! Tutu631157